ORDIN
Nr. 1010 din 12 octombrie 1992
privind unele masuri pentru supravegherea calitatii medicamentului si a unor
produse de uz uman
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 18 decembrie 1992
Ministrul sanatatii,
vazand nota Directiei farmaceutice, inregistrata sub nr. 36800 din
3.XI.1992
in temeiul dispozitiilor legale in vigoare privitoare la activitatea
farmaceutica, al celor prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind
protectia consumatorilor, precum si al prevederilor cuprinse in Hotararea
Guvernului nr. 961/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului
Sanatatii,
emite urmatorul ordin:
1. Pe data prezentului ordin se infiinteaza, in cadrul Directiei
farmaceutice, Inspectia de farmacie, organ tehnic de specialitate al
Ministerului Sanatatii, care se organizeaza si functioneaza potrivit
regulamentului prevazut in anexa nr. 1.
2. Se aproba Regulile de buna practica farmaceutica, prevazute in anexa nr.
3. Nerespectarea dispozitiilor legale privitoare la activitatea
farmaceutica precum si a prevederilor cuprinse in prezentul ordin atrage, dupa
caz, raspunderea penala, civila, materiala, disciplinara ori contraventionala
in sarcina persoanelor vinovate.
4. Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul ordin.
5. Directia farmaceutica din Ministerul Sanatatii, celelalte directii din
centrala ministerului, directiile sanitare si ministerele cu retea sanitara
proprie - pentru farmaciile din cadrul unitatilor sanitare subordonate -,
imputernicitii mandatati sa reprezinte interesele capitalului de stat, precum
si conducatorii unitatilor farmaceutice private vor aduce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
6. Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, precum
si in saptaminalul "Viata medicala".
ANEXA 1
REGULAMENT
pentru supravegherea calitatii medicamentului
CAP. 1
Prevederi generale
Art. 1
A. Supravegherea calitatii medicamentului si a unor produse de uz uman -
dietetice, cosmetice, parafarmaceutice, stomatologice, radiofarmaceutice - este
organizata si asigurata de Ministerul Sanatatii prin Directia farmaceutica si
Institutul pentru Controlul de Stat al Medicamentului si Cercetari
Farmaceutice, aceasta activitate fiind asigurata prin Inspectia de farmacie.
Art. 2
Inspectia de farmacie, denumita in continuare inspectia, organ tehnic de
specialitate al Ministerului Sanatatii, exercita controlul asupra respectarii
prevederilor legale in vigoare privind produsele farmaceutice si unele produse
de uz uman (parafarmaceutice, cosmetice, dietetice, stomatologice,
radiofarmaceutice) de catre organele, institutiile de stat, regiile autonome
societatile comerciale, alte persoane fizice si juridice care desfasoara
activitati in domeniul medicamentului (fabricare, controlul calitatii,
depozitare, transport, difuzare, eliberare, publicitate, import, export).
Prin activitatea sa, inspectia contribuie la asigurarea calitatii
produselor farmaceutice si a unor produse de uz uman, oferind garantii pentru
protectia consumatorilor.
B. Inspectia colaboreaza cu Oficiul pentru Protectia Consumatorilor, pentru
aducerea la indeplinire, in domeniul medicamentului, a obiectivelor prevazute
in Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor.
Pentru asigurarea protectiei consumatorului prin utilizarea de medicamente
de calitate, Institutul pentru Controlul de Stat al Medicamentului si Cercetari
Farmaceutice este organul tehnic al Ministerului Sanatatii abilitat sa
organizeze in Romania aplicarea prevederilor Conventiei inspectiilor
farmaceutice pentru recunoasterea reciproca, respectiv GMPH 5/89 - Reguli
pentru buna practica de fabricatie. De asemenea, Institutul pentru Controlul de
Stat al Medicamentului si Cercetari Farmaceutice va acredita, impreuna cu
Biroul Roman de Metrologie Legala, toate laboratoarele care au sarcini de
control in domeniul propriu de activitate.
Aceste activitati se realizeaza prin personalul propriu sau personal
abilitat de Institutul pentru Controlul de Stat al medicamentului si cercetari
Farmaceutice.
Art. 3
Inspectia urmareste ca orice agent economic cu capital de stat sau privat,
care efectueaza activitati legate de domeniul produselor farmaceutice si al
unor produse de uz uman, sa aiba autorizatie de functionare eliberata de
Ministerul Sanatatii, cu inscrierea tipurilor de activitati si personal de
specialitate farmaceutica.
Art. 4
Inspectia urmareste asigurarea calitatii urmatoarelor produse:
- produse farmaceutice alopate;
- produse fitofarmaceutice: plante medicinale simple si in asociere,
ceaiuri sub forma de doze unitare, comprimate din pulberi vegetale, alte
produse;
- produse homeopate;
- produse parafarmaceutice: articole tesute si/sau netesute din fibre
naturale si sintetice (de ex.: vata, tifon, fese, comprese), dispozitive
biomedicale din materiale plastice si/sau elastomeri (de ex.: truse pentru
perfuzie, catgut, sterilete, laminaria, sonde), ambalaje pentru medicamente din
sticla, materiale plastice, elastomeri;
- produse cosmetice;
- produse stomatologice;
- produse radiofarmaceutice;
- produse dietetice autorizate de Ministerul Sanatatii prin Comisia
Medicamentului ca: produse cu saruri minerale, concentrat de proteine pentru
alimentarea prin sonda si altele;
- substante farmaceutice.
Art. 5
Inspectia urmareste ca fabricarea, depozitarea, difuzarea, eliberarea,
importul si exportul sa aiba ca obiect numai produse inregistrate si/sau
autorizate de Ministerul Sanatatii, in conformitate cu Directivele privind
autorizarea, inregistrarea si supravegherea medicamentelor si a altor produse
de uz uman, aprobate prin ordin al ministrului sanatatii nr. 949/1991, precum
si respectarea pretului stabilit conform prevederilor legale. Materiile prime
din import, folosite in productia de medicamente, vor fi analizate de
Institutul pentru Controlul de Stat al Medicamentului si Cercetari
Farmaceutice.
CAP. 2
Organizarea
Art. 6
Inspectia functioneaza in subordinea Directiei farmaceutice din cadrul
Ministerului Sanatatii si include, pentru realizarea atributiilor sale,
personal din Directia farmaceutica, Institutul pentru Controlul de Stat al
Medicamentului si Cercetari Farmaceutice cu laboratoarele sale teritoriale,
precum si membri ai colegiilor farmaceutice locale.
Art. 7
Activitatea inspectiei este coordonata de un comitet director, alcatuit
din:
- patru reprezentanti ai Directiei farmaceutice, din care directorul
adjunct in calitate de inspector sef si un alt reprezentant in calitate de
secretar;
- patru reprezentanti ai Institutului pentru Controlul de Stat al
Medicamentului si Cercetari Farmaceutice, din care unul va fi directorul
institutului
- doi reprezentanti ai Colegiului Farmacistilor din Romania.
Comitetul director este numit prin ordin al ministrului sanatatii.
Art. 8
Comitetul director are urmatoarele atributii:
a) defineste, elaboreaza si indruma activitatea inspectiei in domeniul
fabricarii, controlului calitatii, circulatiei, difuzarii si eliberarii
produselor specificate la pct. 4;
b) atesta personalul de inspectie;
c) tine evidenta personalului implicat in asigurarea activitatilor
inspectiei si a specialistilor la care se poate apela;
d) intocmeste planul anual al activitatilor de inspectie si control;
e) analizeaza si avizeaza favorabil sau respinge raportul, intocmit de
inspectori, privind autorizarea unitatilor de fabricare, control, depozitare
difuzare si eliberare a medicamentelor si a altor produse de uz uman;
f) analizeaza rapoartele inspectorilor si propune sau, dupa caz, hotaraste
sanctiunile materiale si/sau disciplinare pentru abaterile de la normele legale
prevazute de cap. IX al Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor;
g) rezolva contestatiile la deciziile inspectorilor;
h) supune spre aprobare conducerii Ministerului Sanatatii masuri de
suspendare temporara sau definitiva, totala sau partiala, a activitatii
unitatilor controlate din subordinea Ministerului Sanatatii, in functie de
natura si gravitatea deficientelor constatate, daca exista pericol pentru
sanatatea publica. Pentru unitatile din subordinea altor ministere propune
aceleasi masuri Oficiului pentru Protectia Consumatorilor;
i) sesizeaza organele de urmarire penala pentru infractiunile in domeniu;
j) indeplineste si alte atributii fixate prin lege.
Comitetul director se intruneste in sedinte de lucru, lunar si ori de cate
ori este necesar. In perioada dintre sedinte, decizia apartine inspectorului
sef, care informeaza apoi comitetul director.
CAP. 3
Atributiile Inspectiei de farmacie
Art. 9
In toate unitatile controlate, inspectia:
a) verifica autorizatia de functionare si datele privind calificarea
personalului ce isi desfasoara activitatea in legatura cu producerea, stocarea
si distribuirea produselor farmaceutice;
b) controleaza daca se produc si se elibereaza alte produse in afara celor
mentionate in autorizatie si/sau aprobate de Ministerul Sanatatii pentru a
circula pe teritoriul tarii;
c) verifica existenta certificatelor de calitate pentru fiecare serie de
produs;
d) verifica activitatea specifica cu privire la produsele stupefiante,
psihotrope si toxice, conform prevederilor legale;
e) controleaza termenele de valabilitate si, pentru cele depasite, verifica
existenta buletinelor de analiza pentru constatarea si reconfirmarea calitatii,
pentru prelungirea valabilitatii;
f) controleaza respectarea reglementarilor in vigoare privind preturile
produselor;
g) examineaza starea si functionalitatea localurilor si a anexelor necesare
(vestiare, corpuri sanitare, spatii de depozitare), respectarea masurilor igienico-sanitare;
h) urmareste corecta functionare a aparaturii pentru producerea, controlul
si depozitarea produselor farmaceutice folosite;
i) urmareste modul in care se efectueaza publicitatea produselor
farmaceutice, care trebuie realizata numai cu avizul Ministerului Sanatatii.
Art. 10
In unitatile de fabricare si in cele farmaceutice, inspectia controleaza si
aplica, in plus, prevederile prevazute in anexa nr. 2 la prezentul ordin.
CAP. 4
Personalul de inspectie
Art. 11
Personalul de inspectie este format din personalul farmaceutic cu studii
superioare din Directia farmaceutica, Institutul pentru Controlul de Stat al
Medicamentului si Cercetari Farmaceutice (10-15 persoane), laboratoarele
teritoriale ale acestuia (cate 1-2 persoane pentru laboratoarele care
supravegheaza un singur judet si 2-5 persoane pentru cele care supravegheaza
2-3 judete), 1-2 membri ai comitetului director din colegiile farmaceutice
judetene si al municipiului Bucuresti.
In functie de cerintele inspectiei, farmacistii-inspectori pot presta
intreaga lor activitate ca inspectori sau pot folosi numai o parte din norma
lor pentru munca de inspectori, completata cu activitatea curenta in unitatea
unde sunt incadrati.
Ceilalti angajati din unitatile mentionate presteaza activitate pentru
inspectie, la solicitarea acesteia.
Comitetul director va stabili actiuni comune cu Oficiul pentru Protectia
Consumatorilor, conform Procedurii de colaborare a Oficiului pentru Protectia
Consumatorilor cu Directia farmaceutica si cu Institutul pentru Controlul de
Stat al Medicamentului si Cercetari Farmaceutice din cadrul Ministerului
Sanatatii.
De asemenea, mai pot fi solicitati experti si specialisti din cadrul
facultatilor de farmacie.
In situatii speciale se cere sprijinul organelor Ministerului de Interne si
Garzii financiare.
Art. 12
Conditii care trebuie indeplinite pentru functia de farmacist-inspector:
- diploma de stat;
- pregatire de inspector, printr-un curs de perfectionare, organizat de
Institutul pentru Controlul de Stat al Medicamentului si Cercetari
Farmaceutice, finalizat printr-un certificat de farmacist-inspector;
participarea ulterioara la cursuri de perfectionare periodice;
- sa nu aiba interese directe sau indirecte in unitatile pe care este
desemnat sa le inspecteze;
- sa dea dovada de etica si obiectivitate, respectand secretul profesional.
CAP. 5
Alte prevederi
Art. 13
Frecventa inspectiilor:
a) in unitati de productie, cel putin de 2 ori pe an si la introducerea in
fabricatie a oricarui produs nou;
b) in farmacii, depozite, unitati de distribuire en gros, unitati tehnofarm
si unitati "Plafar", de 1-3 ori pe an;
c) in spatii de depozitare a substantelor radiofarmaceutice folosite ca
medicamente, de 1-2 ori pe an;
d) in toate unitatile, dupa efectuarea de extinderi, schimbari tehnologice,
montarea de instalatii si echipamente noi, restructurari;
e) la primirea de catre inspectie a unor reclamatii din reteaua medicala,
farmaceutica si din alte surse.
Art. 14
Dupa fiecare activitate de inspectie se intocmeste un raport detailat in
care se noteaza in mod obligatoriu obiectivele controlate, constatari ale
aspectelor favorabile si ale deficientelor, potrivit prevederilor prezentelor
norme si ale celor cuprinse in anexa nr. 2 la prezentul ordin.
In cazul constatarii unor deficiente minore, in raport se fac propuneri si
se fixeaza termene pentru remediere, care se controleaza ulterior de semnatarul
(semnatarii) raportului sau de un alt inspector desemnat in acest scop
Daca se constata deficiente se propun sanctiunile corespunzatoare conform
prevederilor cap. IX al Ordonantei Guvernului nr. 21/1992 privind protectia
consumatorilor.
Rapoartele se intocmesc in trei exemplare, din care unul se inainteaza
comitetului director al inspectiei, al doilea se retine de organul de control,
al treilea ramane in unitatea controlata.
Art. 15
Accesul unui inspector, singur sau insotit de un inspector al Oficiului
pentru Protectia Consumatorilor sau, in anumite situatii, de un lucrator al
Ministerului de Interne intr-o unitate din domeniul sau de activitate, este
permis oricand, fara anunt prealabil.
ANEXA 2
REGULI
de buna practica farmaceutica
Art. 1
Inspectia controleaza personalul unitatilor, verificind indeplinirea
urmatoarelor obligatii:
a) in farmacii, au dreptul sa prepare, sa minuiasca si sa elibereze
medicamentele numai farmacistii, ajutati de personal mediu de farmacie;
b) in depozite si farmacii, conducerea intregii activitati trebuie sa fie
asigurata de catre farmacisti;
c) in unitati tehnofarm, minuirea si eliberarea produselor vor fi facute de
personal mediu de farmacie;
d) in unitatile de productie (de orice tip) care realizeaza medicamente sau
produse de uz uman, controlul activitatii tehnice de productie a medicamentelor
va fi asigurat de catre un farmacist.
Art. 2
Inspectia urmareste si controleaza organizarea interna a unitatilor:
a) numarul incaperilor si functionalitatea lor, destinatia acestora,
dotarea cu mobilier, aparatura, vesela etc. pentru unitati farmaceutice
(farmacii, depozite, laboratoare de productie);
b) conditiile de manipulare, conservare si depozitare a produselor
farmaceutice, a altor produse de uz uman, a toxicelor si stupefiantelor in
special, a produselor inflamabile, opoterapice;
c) modul cum de efectueaza receptia, depozitarea, conservarea produselor,
urmarirea termenului de valabilitate, urmarirea calitatii medicamentelor pe
perioada valabilitatii lor;
d) aprovizionarea unitatilor farmaceutice cu intreaga gama de sortimente,
tinand seama de specific si in conformitate cu Nomenclatorul de medicamente al
Ministerului Sanatatii.
Substantele si produsele finite eliberate de depozite vor fi insotite
obligatoriu de certificatele (buletinele) de analiza, care vor fi prezentate
inspectiei de unitatile de desfacere cu amanuntul.
Aprovizionarea farmaciilor cu circuit inchis si deschis, a unitatilor
tehnofarm si a celor care produc anumite produse de uz uman cu produsele
prevazute la cap. I pct. 4 din anexa nr. 1 la ordinul de fata se face numai de
la depozite autorizate de Ministerul Sanatatii.
Aprovizionarea cu produse farmaceutice direct de la producator se admite ca
o situatie de stricta exceptie pentru acele produse care nu sunt disponibile in
depozitele sus-mentionate.
In unitatile tehnofarm, inspectia controleaza respectarea dispozitiilor
Ministerului Sanatatii privind produsele care pot fi detinute si eliberate de
aceste unitati (produse farmaceutice care se elibereaza fara reteta,
fitofarmaceutice, cosmetice, dietetice, anumite produse parafarmaceutice si
stomatologice).
Art. 3
Inspectia controleaza si verifica:
a) modul in care sunt asigurate conditiile pentru respectarea calitatii la
prepararea medicamentelor si a unor produse de uz uman;
b) modul de preparare pentru medicamentele sterile, oftalmice si a celor ce
implica risc terapeutic la administrare;
c) operatiunile referitoare la taxare, etichetare, inscrierea in registrul
de copiere a retetelor magistrale, a modului de ambalare a produsului preparat
in unitatile farmaceutice;
d) executarea retetelor magistrale si a elaborarilor, tinand cont de
formula ingrediente, doze, mod de preparare si de administrare;
e) existenta in fiecare farmacie a unui barem obligatoriu pentru produsele
elaborate conform Farmacopeei romane in vigoare;
f) aspectele referitoare la eliberarea din farmacie a preparatelor magistrale,
a specialitatilor farmaceutice cu si fara reteta, a produselor toxice
psihotrope si stupefiante, cu mentiunea ca aceasta ultima activitate trebuie
efectuata numai de farmacisti;
g) cunoasterea legislatiei farmaceutice in vigoare de catre conducatorii
unitatii, precum si de ceilalti membri ai colectivului;
h) existenta in unitate a normelor generale si specifice referitoare la
sarcinile personalului angajat, precum si a modului cum sunt aplicate;
i) daca in incaperile unitatilor farmaceutice unde se efectueaza prepararea
medicamentelor sau unde se executa operatiuni intermediare acesteia are acces
numai personalul farmaceutic;
j) existenta documentelor legale obligatorii pentru desfasurarea
activitatii profesionale, precum si a celor de evidenta gestionara in unitatile
farmaceutice;
k) intocmirea notelor de comanda, a facturilor si a celorlalte documente
referitoare la evidenta tehnico-operativa in unitatile farmaceutice.
Art. 4
In legatura cu controlul calitativ si cantitativ al substantelor in
farmacii cu circuit inchis si deschis, inspectia:
a) urmareste si controleaza efectuarea, de catre persoanele de specialitate
din aceste unitati, a controlului substantelor la masa de analiza; verifica
tinerea la zi a documentelor privind aceasta activitate;
b) face verificarea organoleptica si fizica a medicamentelor preparate in
farmacie (determinarea greutatii totale sau a fiecarei doze in parte, decelarea
gustului, mirosului, culorii, examinarea aspectului si omogenitatii etc.).
Art. 5
In vederea controlului calitativ si cantitativ in farmacii, depozite,
unitati tehnofarm si in alte unitati care prepara produse de uz uman, inspectia
face prelevari de probe conform prevederilor Farmacopeei romane, normelor
Ministerului Sanatatii, normativelor de calitate aprobate, si anume:
a) probele prelevate de inspectorii Institutului pentru Controlul de Stat
al Medicamentului si Cercetari Farmaceutice urmeaza a fi analizate de catre
acesta, iar cele prelevate de inspectorii laboratoarelor sale teritoriale vor
fi analizate in aceste laboratoare.
Probele prelevate, din produsele de import, de inspectorii Institutului
pentru Controlul de Stat al Medicamentului si Cercetari Farmaceutice vor fi
analizate la acest institut, potrivit fiselor analitice ale producatorilor,
avizate de Ministerul Sanatatii;
b) probele pentru controlul de laborator se preleveaza in trei recipiente,
fiecare continand cantitatea necesara unei analize complete. Doua recipiente
vor servi pentru analiza de laborator, iar cel de-al treilea se va pastra in
unitatea de unde a fost prelevata proba.
Fac exceptie produsele care nu se pot divide si din care se va preleva o
proba unica, in cantitatea necesara pentru trei analize complete, conform
normativelor in vigoare;
c) probele prelevate dintr-un lot (materii prime, produse finite) trebuie
sa reprezinte, sub toate aspectele, caracteristicile produsului din lotul
respectiv. Produsele lichide se omogenizeaza bine in prealabil si se preleveaza
probele imediat. Pentru produsele solide, moi sau vascoase se preleveaza din
recipient cate o portiune din stratul superior, mijlociu si inferior. Aceste
trei portiuni, omogenizate, reprezinta proba medie din recipient.
Daca lotul este repartizat in mai multe recipiente, se efectueaza
prelevarea respectiv analiza pentru fiecare recipient.
Prelevarea se efectueaza cu ustensile potrivite (sonde, linguri, scafe,
pipete) care nu reactioneaza cu substantele de prelevat si care pot fi usor
curatate si sterilizate. Se vor lua precautiile necesare in cazul substantelor
sensibile la aer si lumina;
d) probele se introduc in ambalaje adecvate, se eticheteaza si se
sigileaza.
Ambalarea trebuie sa asigure integritatea si securitatea transportului si
pastrarii lor. Sigiliul se aplica pe o eticheta compusa din doua parti, care se
pot separa: o parte fixa (talonul), care va fi detasata numai de catre analist
in laborator, dupa verificarea sigiliului, si care contine: denumirea
produsului; unitatea de unde se preleveaza; numele si profesia celui ce detine,
prepara si elibereaza produsul; data prelevarii; numarul lotului, seriei,
elaborarii etc.; numele si semnatura celui care preleveaza si ridica probele; o
parte volanta, care contine aceleasi elemente inscrise in talon si se ataseaza
la exemplarul de proces-verbal care ramane in unitatea controlata;
e) prelevarile probelor pentru control sunt mentionate intr-un
proces-verbal intocmit in trei exemplare si continand: numele, prenumele,
calitatea si unitatea de care apartine agentul care il intocmeste; data, ora si
locul de prelevare; numele, prenumele, profesia si domiciliul (unitatea)
persoanei de la care se efectueaza prelevarea; expunerea succinta a
circumstantelor in care s-a efectuat prelevarea (descrierea marcii si etichetei
aplicate pe ambalaje sau recipiente, precum si a oricarei indicatii considerate
utile pentru stabilirea autenticitatii probelor prelevate, identitatea
produselor, denumirea exacta sub care au fost puse in vanzare, formula in cazul
preparatelor magistrale si elaborarilor); persoana care detine sau transporta
produsele care au facut obiectul prelevarii poate face orice declaratie pe care
o considera utila, aceasta urmand a fi consemnata in procesul-verbal; valoarea
esantioanelor prelevate conform declaratiei proprietarului sau aprecierii
agentului; semnatura agentului care efectueaza prelevarea;
f) procesul-verbal se intocmeste in trei exemplare; un exemplar ramane in
unitatea controlata, unul se retine de catre organul de control, al treilea insoteste
proba la unitatea de control al calitatii;
g) procesul-verbal si cele doua probe prelevate se inainteaza spre analiza
Institutului pentru Controlul de Stat al Medicamentului si Cercetari
Farmaceutice sau laboratorului teritorial, care le inregistreaza. O proba
serveste pentru efectuarea analizei, cealalta constituie contraproba;
h) in cazuri deosebite, in care sunt evidente viciile de calitate, pana la
primirea rezultatelor analizelor, produsele din care au fost prelevate probe
raman sigilate si blocate la nivelul unitatii de unde s-a facut prelevarea,
specificand in procesul-verbal cantitatea din produsul blocat;
i) rezultatul analizelor efectuate va fi consemnat intr-un buletin de
analiza, intocmit in doua exemplare. Originalul buletinului de analiza se
transmite unitatii de la care s-a prelevat proba, duplicatul se pastreaza in
arhiva laboratorului;
j) dupa efectuarea analizelor calitative si cantitative, in cazul unor
rezultate corespunzatoare, se anunta unitatea respectiva, care poate debloca si
pune in circulatie produsul in cauza.
Pentru produsele industriale gasite necorespunzatoare si aflate in termen
de valabilitate se va proceda la returnarea acestora catre producator, in
conformitate cu legislatia in vigoare.
Pentru produsele toxice, stupefiante si psihotrope se va proceda conform
prevederilor legale in vigoare;
k) contraprobele se vor pastra timp de 3 luni pentru medicamentele
preparate in farmacii si timp de 6 luni pentru preparatele industriale, dupa
care se distrug pe baza de proces-verbal, intocmit de o comisie instituita in
acest scop. Operatiunea se efectueaza in prezenta unui reprezentant al
Inspectiei de farmacie;
l) contravaloarea probelor prelevate in cadrul Inspectiei de farmacie se
suporta de catre producator, importator, unitatea de desfacere. Taxele de
analiza se suporta de Institutul pentru Controlul de Stat al Medicamentului si
Cercetari Farmaceutice si de laboratoarele de control teritoriale sau din
fondul Ministerului Sanatatii in cazul in care proba este corespunzatoare.
In caz contrar, taxa analizei este suportata de persoana juridica vinovata;
m) contestatiile impotriva rezultatelor obtinute de laboratoarele de
control teritoriale se analizeaza si se rezolva de catre Institutul pentru
Controlul de Stat al Medicamentului si Cercetari Farmaceutice, pe baza
contraprobelor existente, iar cele impotriva rezultatelor analizelor efectuate
de acesta sunt analizate de comitetul director al inspectiei;
n) anual, Institutul pentru Controlul de Stat al Medicamentului si
Cercetari Farmaceutice va inainta comitetului director al Inspectiei de
farmacie un raport cu numarul de probe analizate si rezultatele acestora.
Art. 6
Controlul tehnic de calitate la farmaciile cu circuit inchis va urmari si
urmatoarele aspecte:
a) tehnica prepararii solutiilor perfuzabile;
b) conservarea stocurilor existente din solutiile perfuzabile preparate;
c) organizarea controlului periodic al sterilitatii solutiilor perfuzabile;
d) periodicitatea controlului aparatelor de distilat apa si autoclavelor.
Art. 7
Produsele farmaceutice al caror termen de valabilitate este depasit nu pot
fi eliberate din farmacii, depozite, unitati tehnofarm. Ele vor fi blocate si
depozitate separat de produsele corespunzatoare, purtand mentiunea "retras
din consum".
Din produsele blocate se vor trimite probe la Institutul pentru Controlul
de Stat al Medicamentului si Cercetari Farmaceutice, cu mentionarea
cantitatilor existente in unitatea respectiva. Acesta va face analiza completa
(fizico-chimica, biologica, microbiologica). Daca produsul este corespunzator,
institutul poate prelungi valabilitatea cu 6 luni, transmitand buletinele de
analiza si prelungirea valabilitatii la unitatea solicitanta.
Prelungirea valabilitatii se poate face de cel mult doua ori, cu cate 6
luni pentru acelasi produs, urmand procedura mentionata.
Unitatea respectiva are obligatia sa mentioneze, pe fiecare ambalaj,
prelungirea valabilitatii, indicand numarul buletinului Institutului pentru
Controlul de Stat al Medicamentului si Cercetari Farmaceutice.