ORDIN
Nr. 104 din 20 septembrie 1991
al Departamentului Protectiei Muncii privind autorizarea functionarii
unitatilor din punct de vedere al protectiei muncii
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 172 din 22 iulie 1992
Secretarul de stat, seful Departamentului Protectiei Muncii, avand in
vedere:
- Hotararea Guvernului nr. 954/11.08.1990 privind numirea secretarilor de
stat din Ministerul Muncii si Protectiei Sociale;
- Hotararea Guvernului nr. 962/11.08.1990 privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale;
- Legea nr. 10/1972 (Codul muncii), art. 140 alin. (2) referitor la
autorizarea functionarii unitatilor din punct de vedere al protectiei muncii,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind autorizarea functionarii unitatilor
din punct de vedere al protectiei muncii.
Art. 2
Directiile generale din Departamentul Protectiei Muncii si inspectoratele
de stat teritoriale pentru protectia muncii vor aduce la indeplinire prezentul
ordin.
Art. 3
Ordinul comun nr. 51/145/1977 al Ministerului Muncii si Ministerului
Sanatatii se abroga.
Secretar de stat,
seful Departamentului Protectiei Muncii,
Dan Andreescu
NORME METODOLOGICE
privind autorizarea functionarii unitatilor din punct de vedere al protectiei
muncii
1. Unitatile din sectoarele public si privat pot functiona numai daca sunt
autorizate, din punct de vedere al protectiei muncii, de organele de
specialitate ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale - Departamentul
Protectiei Muncii.
2. Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii se
emite de catre inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii si
atesta ca in unitatea respectiva, la data expertizarii si autorizarii, sunt
asigurate masurile tehnice si organizatorice, stabilite prin reglementarile
legale in vigoare, astfel incat sa fie prevenite accidentele de munca sau/si
imbolnavirile profesionale.
3. Obtinerea de catre unitatile din sectoarele public si privat a
autorizatiei de functionare din punct de vedere al protectiei muncii este
obligatorie la punerea in functiune a obiectivului, respectiv la realizarea
parametrilor din proiect.
4. Autorizatia de functionare se elibereaza de catre inspectoratul de stat
teritorial pentru protectia muncii, pe raza caruia se afla amplasata unitatea,
la solicitarea acesteia.
5. Unitatile aflate in functiune si neautorizate din punct de vedere al
protectiei muncii la data emiterii Ordinului sefului Departamentului Protectiei
Muncii nr. 104/20.IX.1991, prin care se aproba prezentele norme metodologice,
sunt obligate sa solicite aceasta autorizatie in termen de cel mult 12 luni de
la aparitia ordinului mentionat.
Pana la autorizarea functionarii unitatilor respective din punct de vedere
al protectiei muncii, consiliile de administratie sau reprezentantii legali ai
acestora vor raspunde, potrivit reglementarilor in vigoare, de asigurarea
tuturor conditiilor de securitate a muncii, prin adoptarea de masuri
corespunzatoare, stabilite cu consultarea organizatiilor sindicale.
6. Pentru autorizarea functionarii unitatilor din punct de vedere al
protectiei muncii, unitatea solicitanta va inainta inspectoratului de stat
teritorial pentru protectia muncii un dosar, cu urmatoarele documente:
- cerere pentru autorizarea functionarii, semnata de conducatorul unitatii,
in care se vor preciza: denumirea unitatii, adresa, obiectul de activitate,
ramura economica. Solicitantul va mentiona obligatoriu ca sunt respectate
normele generale si specifice de protectie a muncii, in vigoare la data
depunerii cererii;
- memoriu tehnic, explicativ, care va cuprinde date referitoare la:
denumirea proiectantului, numarul si data proiectului, descrierea succinta a
procesului tehnologic, factorii de risc potential de accidentare sau
imbolnavire profesionala - generati de mijloacele de productie, procesul si
mediul de munca; organizarea activitatii si masurile de asigurare a protectiei
muncii, in conditiile respective de risc. Se vor nominaliza obligatoriu
substantele toxice si periculoase care se folosesc sau se degaja in procesul de
productie, precum si concentratiile acestora in mediul de lucru, determinate
conform metodelor reglementate prin standarde;
- cate o copie de pe avizele sau autorizatiile date, in conformitate cu
legislatia in vigoare si profilul unitatii, de centrul teritorial de medicina
preventiva, pompieri, I.S.C.R.I.R, Institutul de Securitate Miniera Petrosani,
Intreprinderea de electricitate, Intreprinderea de gaze etc.
7. Actele necesare autorizarii se vor trimite de unitatea solicitanta la
inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii cu 30 de zile inainte
de termenul de punere in functiune.
8. (1) Inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii este
obligat sa efectueze expertizarea unitatii solicitante in termen de 30 de zile
de la data inregistrarii cererii de autorizare.
(2) In situatiile in care documentatia prezentata de unitate este
incompleta, termenul de expertizare se decaleaza cu perioada de timp necesara
completarii dosarului, conform prevederilor de la pct. 6.
9. La expertizarea unitatilor, inspectoratul de stat teritorial pentru
protectia muncii va tine seama de urmatoarele criterii, care conditioneaza
acordarea autorizatiei de functionare:
- solutiile tehnice si masurile aplicate sa fie in conformitate cu
prevederile standardelor si ale normelor generale si specifice de protectie a
muncii, in vigoare la data solicitarii autorizatiei, si sa asigure desfasurarea
activitatii fara riscuri de accidentare si imbolnavire profesionala;
- instalatiile, masinile si utilajele din productia interna si din import
sa fie dotate cu dispozitive de protectie, aparatura de masura si control al
parametrilor tehnologici, precum si de avertizare a starilor de pericol;
- instalatiile si sistemele pentru captarea, retinerea si neutralizarea
substantelor nocive, degajate in desfasurarea proceselor tehnologice, sa fie in
functiune si eficiente.
10. Pentru autorizarea functionarii unitatii din punct de vedere al
protectiei muncii se vor folosi formularele din anexele nr. 1 si 2 la
prezentele norme metodologice.
Autorizatiile de functionare din punct de vedere al protectiei muncii se
vor emite in dublu exemplar, din care originalul se va preda unitatii
autorizate, iar pe exemplarul ramas in evidenta inspectoratului va semna de
primire reprezentantul unitatii.
11. Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii se
poate acorda:
(1) intregii unitati (formularul din anexa nr. 1); nu se autorizeaza
grupuri de intreprinderi, asociatii etc.;
(2) unor subunitati - autorizatie de functionare partiala (formularul din
anexa nr. 2) - care au functionalitate independenta din punct de vedere al
conditiilor de protectie a muncii - atelier, sector, sectie etc.
Autorizatiile de functionare partiala se acorda numai daca intreaga unitate
nu indeplineste conditiile pentru autorizare totala.
Nu se vor autoriza separat o instalatie, un sistem de ventilatie, un loc de
munca dintr-un atelier etc.
In situatia in care toate subunitatile unui obiectiv economic intrunesc
conditii de autorizare, se va proceda la eliberarea autorizatiei de functionare
pentru intregul obiectiv.
12. In cazurile in care, cu ocazia expertizarii, inspectoratul de stat
teritorial pentru protectia muncii constata ca nu sunt intrunite conditiile de
autorizare, va comunica unitatii solicitante refuzul de autorizare, in care se
vor specifica in detaliu deficientele si, totodata, se va cere conducerii
unitatii sa ia masurile necesare remedierii acestora.
In functie de gravitatea pericolului, inspectoratul de stat teritorial
pentru protectia muncii va lua masuri de oprire totala sau partiala a acesteia
pana la asigurarea conditiilor de protectie a muncii.
13. La expertizare, in vederea autorizarii, vor putea fi folositi
specialisti din alte sectoare de activitate (organe sanitare, institute de
cercetare-proiectare de ramura etc.), in vederea verificarii conditiilor de
prevenire a accidentelor de munca si imbolnavirilor profesionale.
14. Unitatile sunt obligate sa solicite inspectoratelor de stat teritoriale
pentru protectia muncii revizuirea autorizatiei de protectie a muncii in cazul
modificarii conditiilor initiale in care s-a emis aceasta, ca urmare a
lucrarilor de extindere a capacitatii, retehnologizarii etc.
Inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii, in urma
reanalizarii conditiilor din unitati, vor proceda la mentinerea sau retragerea
autorizatiilor de functionare.
15. Autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii
poate fi revizuita sau retrasa de catre inspectoratul de stat teritorial pentru
protectia muncii emitent, in toate cazurile in care se constata nerespectarea
conditiilor in care aceasta a fost obtinuta.
16. Inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii vor tine
intr-un registru evidenta: autorizatiilor solicitate si eliberate, a unitatilor
neautorizate (partial sau total), precum si a unitatilor oprite ca urmare a
neasigurarii conditiilor de securitate a muncii, conform normelor in vigoare.
17. Situatia autorizatiilor eliberate si retrase, precum si a unitatilor
neautorizate (partial sau total) se va raporta trimestrial Departamentului
Protectiei Muncii de catre inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia
muncii.
ANEXA 1
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
DEPARTAMENTUL PROTECTIEI MUNCII
Inspectoratul de stat teritorial
pentru protectia muncii
Judetul ...............
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE DIN PUNCT DE VEDERE AL PROTECTIEI MUNCII
Nr. ................. / ................
Avand in vedere cererea ..........nr. ........ din ....., inregistrata la
Inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii ............... sub
nr. ........... din ................,
in baza prevederilor art. 140 alin. (2) din Legea nr. 10/1972 (Codul
muncii),
se autorizeaza functionarea unitatii ..........................................
...............................................................................
cu profil de ..................................................................,
din localitatea ..........., str. ............ nr. ......., subordonata
.......
...............................................................................
Data eliberarii Inspector sef,
...................
ANEXA 2
MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
DEPARTAMENTUL PROTECTIEI MUNCII
Inspectoratul de stat teritorial
pentru protectia muncii
Judetul .....................
AUTORIZATIE PARTIALA DE FUNCTIONARE DIN PUNCT DE VEDERE AL
PROTECTIEI MUNCII
Nr. ........ din ..............
Avand in vedere cererea ............nr. ...... din ........ , inregistrata
la
Inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii .....................
sub nr. ..... din ...............,
in baza prevederilor art. 140 alin. (2) din Legea nr. 10/1972 (Codul
muncii),
se autorizeaza functionarea subunitatii (obiectiv, sector, sectie, atelier
etc.)
.............................................................................
.............................................................................
cu profil de .................................................................,
din localitatea ................., str. .......... nr. ..................,
componenta a unitatii solicitante, subordonata ............................
Prezenta autorizatie partiala din punct de vedere al protectiei muncii va fi
valabila pana la obtinerea autorizatiei pentru intreaga activitate.
Data eliberarii Inspector sef,
.......................