ORDIN
Nr. 1063 din 20 noiembrie 2003
pentru aprobarea Normelor privind stabilirea criteriilor pentru desemnarea unui
medicament ca medicament orfan si a modului de autorizare de punere pe piata a
acestuia
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 874 din 9 decembrie 2003
Avand in vedere prevederile art. 10 alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr.
125/1998 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 594/2002, cu modificarile
si completarile ulterioare,
vazand Referatul comun de aprobare al Directiei generale farmaceutice,
inspectia de farmacie si aparatura medicala si al Directiei generale de
asistenta medicala nr. IB 5.559/2003,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele privind stabilirea criteriilor pentru desemnarea unui
medicament ca medicament orfan si a modului de autorizare de punere pe piata a
acestuia, prevazute in anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala farmaceutica, inspectia de farmacie si aparatura medicala,
Directia generala asistenta medicala, Agentia Nationala a Medicamentului,
precum si persoanele fizice si juridice interesate vor duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul interimar al sanatatii,
Ionel Blanculescu
ANEXA 1
NORME
privind stabilirea criteriilor pentru desemnarea unui medicament ca medicament
orfan si a modului de autorizare de punere pe piata a acestuia
Prezentele norme descriu modul in care sunt autorizate in Romania
medicamentele orfane si sunt elaborate in concordanta cu Reglementarea nr.
141/2000/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie 1999
referitoare la medicamentele orfane si cu Reglementarea Comisiei nr.
847/2000/CE din 27 aprilie 2000, care stabileste prevederile pentru
implementarea criteriilor pentru desemnarea unui medicament drept medicament
orfan si definitiile conceptului de "medicament similar" si
"superioritate clinica".
CAP. 1
Definitii
Art. 1
In sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au urmatoarea
semnificatie:
a) medicament - un medicament de uz uman, asa cum este definit in art. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999 privind produsele
medicamentoase de uz uman, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) medicament orfan - un medicament desemnat ca atare in conformitate cu
prevederile prezentelor norme;
c) sponsor - orice persoana fizica sau juridica stabilita in Romania ori in
Comunitatea Europeana (Comunitate), care incearca sa obtina sau care a obtinut
desemnarea unui medicament drept medicament orfan;
d) substanta - o substanta utilizata la fabricarea unui medicament de uz
uman, asa cum este definit in art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
152/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 336/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare;
e) substanta activa - o substanta cu activitate fiziologica sau
farmacologica;
f) substanta activa similara - o substanta activa identica sau o substanta
activa cu aceleasi caracteristici structurale moleculare principale (dar nu in
mod necesar toate caracteristicile structurale moleculare) si care actioneaza
prin intermediul aceluiasi mecanism. Acesta include:
- izomeri, amestecuri de izomeri, complecsi, esteri, saruri si derivati
necovalenti ai substantelor active originale sau o substanta activa care difera
de substanta activa originala numai prin schimbari minore din structura
moleculara, asa cum ar fi analogul structural; sau
- aceeasi macromolecula sau o macromolecula care difera de macromolecula
originala numai in privinta schimbarilor din structura macromoleculara; sau
- aceeasi substanta activa radiofarmaceutica sau una care difera de
substanta originala prin radionuclid, ligand, locul de marcare sau mecanismul
de legare dintre molecula si radionuclid, cu conditia ca mecanismul de actiune
sa fie acelasi;
g) medicament similar - un medicament care contine una sau mai multe
substante active similare celor continute de un medicament orfan autorizat si
care este destinat pentru aceeasi indicatie terapeutica;
h) beneficiu semnificativ - un avantaj clinic relevant sau o contributie
majora la ingrijirea bolnavului;
i) medicament clinic superior - un medicament care prezinta un avantaj
terapeutic sau de diagnosticare semnificativ fata de un medicament orfan
autorizat, intr-unul sau mai multe dintre urmatoarele moduri:
- eficacitate mai mare decat un medicament orfan autorizat (asa cum s-a
constatat prin efect asupra unei tinte relevante clinic in studii clinice
adecvate si bine controlate); in general, aceasta ar reprezenta acelasi fel de
dovada necesara pentru a sustine revendicarea unei eficacitati comparative
pentru doua medicamente diferite; in general sunt necesare studii clinice
comparative directe; totusi comparatiile pe baza altor tinte, inclusiv a
tintelor surogat, pot fi utilizate; in orice caz, abordarea metodologica
trebuie justificata; sau
- siguranta mai mare la o parte substantiala a populatiei-tinta; in unele
cazuri vor fi necesare studii clinice comparative directe; sau
- in cazuri exceptionale, cand nu s-a dovedit nici siguranta, nici
eficacitatea mai mari, demonstrarea faptului ca medicamentul aduce in alt fel o
contributie majora la diagnosticarea sau la ingrijirea pacientului.
CAP. 2
Criterii pentru desemnarea unui medicament ca medicament orfan
Art. 2
In Romania se accepta criteriile de desemnare a medicamentelor orfane,
stabilite in reglementarile nr. 141/2000/CE si 847/2000/CE, si desemnarea
facuta de Comitetul pentru Medicamente Orfane al Agentiei Europene pentru
Evaluarea Medicamentelor (European Medicines Evaluation Agency = EMEA).
Art. 3
Un medicament va fi desemnat drept medicament orfan daca sponsorul acestuia
poate demonstra:
a) ca este destinat pentru diagnosticarea, prevenirea sau tratarea unei
afectiuni care pune in pericol viata ori produce o invaliditate cronica
afectand nu mai mult de 5 din 10.000 de persoane in Romania sau in Comunitate,
atunci cand se depune cererea; sau
ca este destinat pentru diagnosticarea, prevenirea sau tratarea unei boli
care pune in pericol viata, unei boli care produce o invaliditate cronica sau
unei afectiuni care este grava si cronica in Romania sau in Comunitate si ca
este putin probabil ca prin comercializare in Romania sau in Comunitate medicamentul
sa genereze suficient profit pentru a justifica investitia necesara fara
stimulente; si
b) ca nu exista nici o metoda satisfacatoare pentru diagnosticarea,
prevenirea sau tratarea afectiunii in cauza, care sa fi fost autorizata in
Romania ori in Comunitate, sau, daca astfel de metode exista, ca medicamentul
va aduce beneficii semnificative celor afectati de acea stare.
Art. 4
Prevalenta unei afectiuni la nu mai mult de 5 din 10.000 de persoane in
Romania sau in Comunitate se demonstreaza aplicandu-se urmatoarele reguli
specifice si furnizandu-se documentatia enumerata mai jos:
a) documentatia va include anexate referinte demne de incredere care
demonstreaza ca boala sau afectiunile pentru care s-ar administra medicamentul
nu afecteaza mai mult de 5 din 10.000 de persoane din Romania sau din
Comunitate, in momentul in care se depune cererea pentru desemnare, atunci cand
acestea sunt disponibile;
b) documentatia va include detalii utile asupra afectiunii care se
intentioneaza sa fie tratata si o justificare a naturii periculoase pentru
viata sau a naturii invalidante cronic a afectiunii, sustinute de referinte
stiintifice sau medicale;
c) documentatia depusa de sponsor va include sau se va referi la o analiza
a literaturii stiintifice relevante si va furniza informatii din bazele de date
relevante din Romania sau din Comunitate, atunci cand sunt disponibile; daca nu
sunt disponibile baze de date in Romania sau in Comunitate, se poate face
referire la alte baze de date disponibile in terte tari, cu conditia sa se
efectueze extrapolarile necesare;
d) atunci cand o boala sau o afectiune a fost studiata in cadrul altor
activitati din Romania sau din Comunitate referitoare la boli rare, aceasta
informatie va fi furnizata; in cazul unor boli sau afectiuni incluse in
proiecte sprijinite financiar de Romania sau de Comunitate pentru a imbunatati
informatiile asupra bolilor rare, se va trimite un extras relevant din aceste
informatii, incluzand mai ales detalii asupra prevalentei bolii sau afectiunii
in cauza.
Art. 5
Pentru a demonstra ca este putin probabil ca prin comercializare in Romania
sau in Comunitate medicamentul sa genereze suficient profit pentru a justifica
investitia necesara fara stimulente si sa se recupereze investitia, se aplica
urmatoarele reguli specifice si se furnizeaza documentatia adecvata:
a) informatiile vor include detaliile adecvate referitoare la afectiunea
care se intentioneaza sa fie tratata si o justificare a naturii periculoase
pentru viata, a naturii grav invalidante sau a naturii grave si cronice a
afectiunii, sustinute de referintele stiintifice sau medicale;
b) documentatia depusa de sponsor va include informatii referitoare la
toate costurile pe care sponsorul le-a suportat in cursul dezvoltarii
medicamentului;
c) documentatia furnizata va include detalii asupra oricaror subventii,
facilitati fiscale sau altor modalitati de recuperare a cheltuielilor, de care
a beneficiat fie in Romania, fie in Comunitate, fie in terte tari;
d) in cazurile in care medicamentul este deja autorizat pentru vreo
indicatie sau cand medicamentul este in curs de investigare in vederea
autorizarii pentru una sau mai multe indicatii, se vor furniza o explicatie
clara si o justificare pentru metoda utilizata pentru a distribui cheltuielile
de dezvoltare pentru diferite indicatii;
e) se vor furniza o declaratie si o justificare pentru toate cheltuielile
de dezvoltare pe care sponsorul se asteapta sa le suporte dupa depunerea
cererii pentru desemnare;
f) se vor furniza o declaratie si o justificare pentru toate cheltuielile
de productie si punere pe piata pe care sponsorul le-a suportat in trecut si pe
care se asteapta sa le suporte in primii 10 ani de la autorizare;
g) se vor furniza o estimare si o justificare pentru profitul asteptat din
vanzarile medicamentului in Romania sau in Comunitate in primii 10 ani dupa
autorizare;
h) toate informatiile despre cheltuieli si profit vor fi stabilite conform
practicilor contabile general acceptate si vor fi avizate de un contabil
autorizat in Romania sau in Comunitate;
i) documentatia furnizata va include informatia referitoare la prevalenta
si incidenta in Romania sau in Comunitate a afectiunii pentru care s-ar
administra medicamentul, in momentul in care cererea pentru desemnare este
depusa.
Art. 6
Pentru a se demonstra lipsa unei metode satisfacatoare de diagnosticare,
prevenire sau de tratament al afectiunii in cauza sau, in cazul existentei unei
astfel de metode, pentru a se demonstra ca medicamentul va avea un beneficiu
semnificativ pentru cei afectati de aceasta afectiune, se vor aplica
urmatoarele reguli:
a) vor fi furnizate detalii asupra oricarei metode de diagnosticare,
prevenire sau de tratament existente pentru afectiunea in cauza, care au fost
autorizate in Romania sau in Comunitate, facandu-se referire la literatura
medicala sau stiintifica ori la alte informatii relevante; acestea pot include
medicamente, dispozitive medicale sau alte metode de diagnosticare, prevenire
sau de tratament care sunt autorizate si utilizate in Romania sau in
Comunitate;
b) va fi furnizata fie o justificare referitoare la cauza pentru care
metodele prevazute la lit. a) nu sunt considerate satisfacatoare, fie o
justificare continand motivele datorita carora se apreciaza ca medicamentul
pentru care se cere desemnarea va aduce beneficii semnificative celor afectati
de aceasta stare.
CAP. 3
Autorizarea de punere pe piata
Art. 7
Autorizarea de punere pe piata in Romania a medicamentelor orfane se face
prin procedura simplificata CADREAC (Collaboration Agreement of Drug Regulatory
Authorities from European Union Associated Countries) pentru acordarea
autorizatiei de punere pe piata de catre tarile central- si est-europene pentru
medicamentele de uz uman autorizate de Uniunea Europeana prin procedura
centralizata, de aprobare a variatiilor si de reinnoire a acestor autorizatii
de punere pe piata, aprobata prin Hotararea Consiliului stiintific al Agentiei
Nationale a Medicamentului nr. 7/2001.
CAP. 4
Inscrierea si radierea din Lista medicamentelor orfane
Art. 8
Agentia Nationala a Medicamentului va alcatui Lista medicamentelor orfane,
in care va inscrie urmatoarele informatii:
a) denumirea comerciala;
b) denumirea/denumirile comuna/comune internationala/internationale a/ale
substantei/substantelor activa/active;
c) forma farmaceutica;
d) concentratia;
e) marimea ambalajului;
f) numele sau denumirea firmei si domiciliul sau sediul sponsorului;
g) indicatia terapeutica pentru care medicamentul este desemnat ca orfan;
h) numarul si data autorizatiei de punere pe piata emise de Agentia
Nationala a Medicamentului.
Art. 9
Agentia Nationala a Medicamentului va radia medicamentele orfane din Lista
medicamentelor orfane in urmatoarele situatii:
a) la cererea sponsorului;
b) daca se stabileste inainte de acordarea autorizatiei de punere pe piata
ca nu mai sunt indeplinite criteriile prevazute la art. 3;
c) la sfarsitul perioadei de exclusivitate pe piata prevazute la cap. V.
CAP. 5
Exclusivitatea pe piata
Art. 10
Dupa eliberarea unei autorizatii de punere pe piata pentru un medicament
orfan, Agentia Nationala a Medicamentului nu va accepta, pe o perioada de 10
ani de la autorizarea in Comunitate, alta cerere pentru autorizare de punere pe
piata sau nu va elibera o autorizatie de punere pe piata ori nu va accepta o
cerere de extindere a unei autorizatii de punere pe piata existente, pentru
aceeasi indicatie terapeutica pentru un alt medicament similar.
Art. 11
(1) Perioada prevazuta la art. 9 poate fi totusi redusa la 6 ani, daca la
sfarsitul celui de-al 5-lea an se stabileste, referitor la medicamentul in
cauza, ca nu mai sunt indeplinite criteriile prevazute la art. 3, printre
altele, atunci cand se demonstreaza, pe baza dovezilor disponibile, ca produsul
este suficient de profitabil pentru a nu justifica pastrarea exclusivitatii pe
piata.
(2) Agentia Nationala a Medicamentului va initia procedura de radiere
imediat dupa luarea acestei decizii de catre EMEA.
Art. 12
Prin derogare de la art. 9 si fara a prejudicia legislatia privind
proprietatea intelectuala sau orice alta prevedere a legislatiei in vigoare,
poate fi acordata o autorizatie de punere pe piata, pentru aceeasi indicatie
terapeutica, a unui medicament similar, daca:
a) detinatorul autorizatiei de punere pe piata pentru medicamentul orfan
si-a dat acordul pentru cel de-al doilea solicitant; sau
b) detinatorul autorizatiei de punere pe piata pentru medicamentul orfan nu
poate furniza cantitati suficiente din medicament; sau
c) al doilea solicitant poate demonstra in cerere ca al doilea medicament,
desi similar cu medicamentul deja autorizat, este mai sigur, mai eficace sau in
alt fel superior din punct de vedere clinic.