ORDIN
Nr. 1078 din 6 august 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind fuziunea, divizarea, dizolvarea
si lichidarea societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor
asociati din cadrul societatilor comerciale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 586 din 18 august 2003

In temeiul prevederilor art. 12 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr.
735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
avand in vedere prevederile art. 4 alin. (1) din Legea contabilitatii nr.
82/1991, republicata, privind elaborarea si emiterea normelor si
reglementarilor in domeniul contabilitatii,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor
asociati din cadrul societatilor comerciale, cuprinse in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului finantelor nr. 1.223/1998 pentru aprobarea Precizarilor privind
reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni privind fuziunea,
dizolvarea si lichidarea societatilor comerciale, precum si retragerea si/sau
excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998.
Art. 3
Directia de reglementari contabile din cadrul Ministerului Finantelor
Publice va lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prezentului ordin.
Art. 4
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la 30 de zile de la
publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind fuziunea, divizarea, dizolvarea si lichidarea societatilor comerciale,
precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor
comerciale
CAP. 1
Fuziunea si divizarea societatilor comerciale
Din punct de vedere juridic, operatiunile de fuziune si divizare sunt
reglementate prin Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (art. 233 - 245).
Fuziunea este operatiunea prin care doua sau mai multe societati comerciale
hotarasc separat transmiterea elementelor de activ si de pasiv la una dintre
societati sau infiintarea unei noi societati comerciale in scopul desfasurarii
comune a activitatii.
Divizarea se face prin impartirea integrala a elementelor de activ si de
pasiv ale unei societati comerciale care isi inceteaza existenta, intre doua
sau mai multe societati comerciale existente ori care iau astfel fiinta.
Fuziunea sau divizarea are ca efect dizolvarea, fara lichidarea societatii
comerciale care isi inceteaza existenta, si transmiterea universala a
elementelor sale de activ si de pasiv catre societatea sau societatile
comerciale beneficiare, in starea in care se afla la data fuziunii sau a
divizarii.
Data fuziunii sau a divizarii reprezinta data transmiterii efective a
elementelor de activ si de pasiv si a inregistrarii la registrul comertului.
Societatea comerciala nu isi inceteaza existenta in cazul in care o parte
din elementele de natura activelor si pasivelor ei se desprind si se transmit
catre una sau mai multe societati comerciale existente ori care iau astfel
fiinta.
Aportul unei parti din elementele de activ ale unei societati comerciale la
una sau mai multe societati comerciale existente ori care iau astfel fiinta, in
schimbul actiunilor sau partilor sociale ce se atribuie asociatilor acelei
societati la societatile comerciale beneficiare, este supus in mod
corespunzator dispozitiilor legale privind divizarea, daca are loc prin
desprindere potrivit alineatului precedent.
Fuziunea societatilor comerciale se realizeaza prin doua modalitati:
1. fuziunea prin absorbirea uneia sau mai multor societati comerciale de
catre o alta societate comerciala.
Societatea comerciala care absoarbe dobandeste drepturile si este tinuta de
obligatiile societatii comerciale pe care o absoarbe;
2. fuziunea prin contopirea a doua sau mai multe societati comerciale
pentru a alcatui o societate comerciala noua.
In cazul fuziunii prin contopire, drepturile si obligatiile societatilor
comerciale care isi inceteaza existenta trec asupra noii societati astfel
infiintate.
In conformitate cu prevederile art. 26 alin. (1) din Legea contabilitatii
nr. 82/1991, republicata, fiecare societate comerciala are obligatia sa
intocmeasca situatii financiare cu ocazia fuziunii sau divizarii, in conditiile
legii.
Societatile comerciale care fuzioneaza sau se divizeaza au obligatia,
conform prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991,
republicata, sa efectueze inventarierea elementelor de activ si de pasiv.
Potrivit prevederilor art. 9 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea acestora
in situatiile financiare se fac conform normelor si reglementarilor contabile.
A. Operatiunile care se efectueaza cu ocazia fuziunii prin absorbtie:
1. inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale
societatilor comerciale care fuzioneaza, potrivit Legii contabilitatii nr.
82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea
rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
2. a) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale
care urmeaza sa fuzioneze si care aplica Reglementarile contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, pe formatul prevazut la cap. III din reglementarile
respective;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care
urmeaza sa fuzioneze si care aplica Reglementarile contabile simplificate,
armonizate cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 306/2002, pe formatul prevazut la cap. IV din
reglementarile respective;
3. determinarea capitalului propriu*1) (activului net) pe baza bilantului
de fuziune;
4. determinarea raportului de schimb al actiunilor sau al partilor sociale,
pentru a acoperi capitalul societatilor comerciale absorbite.
In cadrul acestei operatiuni se efectueaza:
a) determinarea valorii contabile a actiunilor sau a partilor sociale ale
societatilor comerciale care fuzioneaza, prin raportarea capitalului propriu
(activului net) la numarul de actiuni sau de parti sociale emise;
b) stabilirea raportului de schimb al actiunilor sau al partilor sociale,
prin raportarea valorii contabile a unei actiuni ori parti sociale a societatii
absorbite la valoarea contabila a unei actiuni sau parti sociale a societatii
absorbante, aprobat de experti conform prevederilor art. 239 alin. (1) lit. e)
din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) determinarea numarului de actiuni sau de parti sociale ce trebuie emise
de societatea comerciala care absoarbe, fie prin raportarea capitalului propriu
(activului net) al societatilor comerciale absorbite la valoarea contabila a
unei actiuni sau parti sociale a societatii comerciale absorbante, fie prin
inmultirea numarului de actiuni ale societatii comerciale absorbite cu raportul
de schimb;
d) determinarea majorarii capitalului social la societatea comerciala care
absoarbe, prin inmultirea numarului de actiuni care trebuie emise de societatea
comerciala care absoarbe cu valoarea nominala a unei actiuni sau a unei parti
sociale de la aceasta societate comerciala;
e) calcularea primei de fuziune, ca diferenta intre valoarea contabila a
actiunilor sau a partilor sociale si valoarea nominala a acestora.
Societatile comerciale care sunt absorbite se dizolva si isi pierd
personalitatea juridica.
------------
*1) Capitalul propriu (activul net) reprezinta dreptul actionarilor in
activele intreprinderii, dupa deducerea tuturor datoriilor acesteia.
B. Operatiunile care se efectueaza cu ocazia fuziunii prin contopire:
1. inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv, intocmirea
situatiilor financiare de fuziune si determinarea capitalului propriu
(activului net), efectuate in conformitate cu precizarile de la lit. A pct. 1 -
3;
2. constituirea noii societati comerciale pe baza capitalului propriu
(activului net) al societatilor comerciale care fuzioneaza si determinarea
numarului de actiuni, prin raportarea capitalului propriu (activului net) la
valoarea nominala a unei actiuni sau a unei parti sociale;
3. reflectarea in contabilitatea societatii comerciale nou-infiintate a
capitalurilor aportate, a drepturilor si obligatiilor societatilor comerciale
care isi inceteaza existenta;
4. reflectarea in contabilitatea societatilor comerciale care s-au dizolvat
a elementelor de activ si de pasiv transmise noii societati comerciale.
C. Operatiunile care se efectueaza cu ocazia divizarii:
1. inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv,
inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta
ocazie;
2. impartirea elementelor de activ si de pasiv ale societatii comerciale
care se divizeaza, care se transmit societatilor beneficiare pe baza
protocolului de predare-primire;
3. stabilirea realitatii creantelor, obligatiilor, provizioanelor si a
altor elemente de activ si de pasiv;
4. calcularea primei de divizare, ca diferenta intre valoarea contabila a
actiunilor sau partilor sociale si valoarea nominala a acestora;
5. reflectarea in contabilitatea societatilor comerciale a elementelor de
activ si de pasiv primite de la societatea comerciala care s-a divizat;
6. reflectarea in contabilitatea societatii comerciale care s-a divizat a
transmiterii elementelor de activ si de pasiv ca urmare a divizarii.
Societatile comerciale care au aplicat Reglementarile contabile armonizate
cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, iar in urma divizarii nu mai indeplinesc
criteriile de marime stabilite prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
94/2001 au obligatia sa continue aplicarea acestor reglementari pentru
asigurarea comparabilitatii situatiilor financiare.
De asemenea, societatile comerciale absorbante si cele rezultate in urma
divizarii, care intra sub incidenta Reglementarilor contabile armonizate cu
Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, au obligatia sa aplice aceste reglementari.
CAP. 2
Dizolvarea si lichidarea societatilor comerciale
Din punct de vedere juridic, dizolvarea societatilor comerciale este
reglementata de Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare (art. 222 - 232).
Operatiunile de lichidare a societatilor comerciale sunt reglementate de
art. 246 - 264 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, si de Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare.
La dizolvarea si lichidarea societatilor comerciale cu capital de stat se
vor avea in vedere si precizarile elaborate de Autoritatea pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului.
Incetarea existentei societatilor comerciale ca persoane juridice presupune
parcurgerea a doua etape: dizolvarea si lichidarea.
A. Operatiunile care se efectueaza in situatia dizolvarii societatii
comerciale, in cazurile prevazute la art. 222 alin. (1) [cu exceptia modului de
dizolvare prevazut la lit. f)] si la art. 223 - 232 din Legea nr. 31/1990
privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, pentru lichidarea societatii comerciale:
1. inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale
societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, potrivit Legii
contabilitatii nr. 82/1991, republicata, normelor si reglementarilor contabile,
inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta
ocazie;
2. a) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale
care urmeaza sa se lichideze si care aplica Reglementarile contabile armonizate
cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, pe formatul prevazut la cap. III din reglementarile
respective;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza
sa se lichideze si care aplica Reglementarile contabile simplificate,
armonizate cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 306/2002, pe formatul prevazut la cap. IV din
reglementarile respective;
3. stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a
operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele
societatii comerciale;
4. valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a
stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt
etc.);
5. achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale
catre alte fonduri, salariati si alti terti;
6. stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
7. calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a
impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare:
7.1. Calcularea si virarea impozitului pe profit/venit
Profitul impozabil in cazul dizolvarii/lichidarii se calculeaza ca
diferenta intre veniturile si cheltuielile efectuate pentru realizarea
acestora, calculate cumulat de la inceputul anului fiscal, potrivit
dispozitiilor Legii nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, cu modificarile
si completarile ulterioare, luandu-se in calcul: profitul din lichidarea
patrimoniului, sumele din anularea provizioanelor, sumele inregistrate in
conturi de capitaluri proprii constituite din profitul brut si care nu au fost
impozitate la data constituirii.
In cazul microintreprinderilor platitoare de impozit pe venit, potrivit
Ordonantei Guvernului nr. 24/2001, cu modificarile si completarile ulterioare,
la momentul inceperii actiunii de dizolvare/lichidare, impozitul pe venit se
calculeaza luandu-se in calcul: veniturile evidentiate in creditul conturilor
din clasa a 7-a "Conturi de venituri", cu exceptia celor inregistrate
in grupa 78 "Venituri din provizioane", si veniturile rezultate din
anularea datoriilor si majorarilor la bugetul de stat, luandu-se in calcul si
veniturile din lichidarea patrimoniului.
La calculul impozitului pe profit datorat de contribuabilii care isi
inceteaza existenta in urma operatiunilor de dizolvare sau lichidare nu sunt
impozitate rezervele constituite din profitul net, inclusiv sumele aferente
unor reduceri ale cotei de impozit, repartizate ca surse proprii de finantare
pe parcursul perioadei de functionare, potrivit legii, acestea fiind tratate in
conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/1995 privind impozitul
pe dividende, aprobata si modificata prin Legea nr. 101/1995, cu modificarile
ulterioare. Acelasi tratament se aplica si rezervelor constituite din diferente
de curs favorabile capitalului social in devize sau din evaluarea, in
conformitate cu actele normative in vigoare, a disponibilului in devize, daca
legea nu prevede altfel.
In cazul divizarii si fuziunii societatilor comerciale, precum si al
dizolvarii unei societati comerciale cu asociat unic ce atrage transmiterea
universala a elementelor de activ si de pasiv ale societatii catre asociatul
unic, fara lichidare, nu sunt impozitate rezervele constituite din profitul
brut, daca sunt inregistrate in aceleasi conturi la societatea care preia elementele
respective.
7.2. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe dividende
Se determina, se retine si se vireaza impozit pe dividende dupa ce a fost
calculat impozitul pe profit/venit, pentru urmatoarele elemente:
- profit obtinut in urma operatiunii de lichidare a societatilor
comerciale;
- capital social majorat prin utilizarea unor elemente de capitaluri
proprii (diferente provenite din reevaluarea imobilizarilor si a stocurilor,
potrivit legii, sume inregistrate la rezerve din diferente de curs valutar
etc.);
- capitaluri proprii (activ net), constituite din profitul brut, potrivit
prevederilor legale (rezerve legale, reduceri sau scutiri de impozit pe profit
pentru profitul reinvestit etc.);
- capitaluri proprii (activ net), constituite in conformitate cu
prevederile legale, fara ca sumele cuprinse in capitaluri sa fie evidentiate in
prealabil la venituri (diferente provenite din reevaluarea imobilizarilor,
diferente de curs valutar din evaluarea disponibilitatilor in valuta, diferente
din aplicarea cotei reduse pentru activitatea de export, subventii pentru
investitii etc.).
Pentru elementele de capital propriu (activ net), constituite din profitul
net (rezerva statutara, alte rezerve, profitul net realizat in exercitiile precedente
a carui repartizare a fost amanata etc.), se calculeaza si se vireaza numai
impozit pe dividende.
Inainte de incheierea lichidarii societatii comerciale, repartizarea
capitalului propriu (activului net) intre asociati/actionari reprezinta livrare
de bunuri pentru activele in natura si este supusa taxei pe valoarea adaugata,
in conformitate cu prevederile art. 3 lit. d) din Normele de aplicare a Legii
nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adaugata, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 598/2002, iar din punct de vedere al impozitului pe profit sau
pe veniturile microintreprinderilor este asimilata cu o valorificare a
elementelor de activ;
8. intocmirea bilantului de partaj, in conformitate cu situatiile prevazute
la pct. 2;
9. efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii
comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in
registrul sedintelor adunarii generale;
c) cota de participare la capitalul social.
Partajul consta in impartirea capitalului propriu (activului net), rezultat
din lichidare, intre actionarii sau asociatii societatii comerciale.
Societatile comerciale pe actiuni, care intra sub incidenta Legii nr.
314/2001 pentru reglementarea situatiei unor societati comerciale, cu
modificarile si completarile ulterioare, au obligativitatea numirii
lichidatorilor in conformitate cu prevederile art. 258 din Legea nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
B. Operatiunile care se efectueaza in cazul in care societatea comerciala
intra in faliment. Aceste operatiuni, care se efectueaza in conformitate cu art.
77 - 123 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, cu modificarile ulterioare, sunt:
1. sigilarea si conservarea bunurilor care fac parte din averea societatii
comerciale;
2. inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale
societatii comerciale, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata,
normelor si reglementarilor contabile, inregistrarea rezultatelor inventarierii
si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
3. a) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale
care urmeaza sa se lichideze si care aplica Reglementarile contabile armonizate
cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, pe formatul prevazut la cap. III din reglementarile
respective;
b) intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care
urmeaza sa se lichideze si care aplica Reglementarile contabile simplificate,
armonizate cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice nr. 306/2002, pe formatul prevazut la cap. IV din
reglementarile respective;
4. vanzarea bunurilor perisabile sau supuse deprecierii iminente;
5. vanzarea bunurilor importante din averea debitorului (terenuri, fabrici,
instalatii) cat mai avantajos si cat mai repede, cu acordul prealabil al
creditorilor;
6. depunerea la banca, in contul debitorului, a sumelor realizate din vanzarea
bunurilor;
7. stabilirea, potrivit legii, a masei pasive;
8. trecerea distincta pe documentele fiscale a obligatiilor nascute in
timpul procedurii de faliment, fata de cele nascute anterior declararii
procedurii de faliment;
9. distribuirea sumelor realizate din lichidare, potrivit planului de
distribuire intre creditori, in ordinea prevazuta de lege;
10. intocmirea si aprobarea raportului final;
11. intocmirea situatiilor financiare finale.
Daca lichidarea se prelungeste peste durata unui exercitiu financiar,
lichidatorii sunt obligati sa intocmeasca situatiile financiare anuale ale
societatilor comerciale aflate in proces de lichidare conform reglementarilor
contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 94/2001 sau
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 306/2002, dupa caz, si sa le depuna
la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice la care este
inregistrata persoana juridica.
CAP. 3
Retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale
Din punct de vedere juridic, retragerea sau excluderea unor asociati din
cadrul societatilor comerciale este reglementata de art. 217 - 221 din Legea
nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Operatiunile care se efectueaza cu ocazia retragerii sau excluderii unor
asociati:
1. evaluarea elementelor de activ si de pasiv;
2. determinarea capitalului propriu (activului net) pe baza bilantului sau
pe baza balantei de verificare;
3. efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii
comerciale, in vederea stabilirii partii ce se cuvine asociatilor care se
retrag, potrivit dispozitiilor legale in vigoare, in functie de:
a) prevederile statutului sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a asociatilor, consemnata in registrul
sedintelor adunarii generale;
c) cota de participare la capitalul social, dupa caz.
In conformitate cu prevederile art. 219 alin. (2) din Legea nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se achita asociatului
exclus suma de bani care reprezinta partea proportionala din capitalul propriu
(activul net)/patrimoniul social.
*
* *
Situatiile financiare intocmite cu ocazia fuziunii, divizarii sau incetarii
activitatii societatilor comerciale care aplica Reglementarile contabile
armonizate cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene si cu Standardele
Internationale de Contabilitate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor
publice nr. 94/2001, sunt supuse auditului financiar, care se efectueaza de
catre auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit
legii.
Situatiile financiare intocmite de societatile comerciale cu ocazia
fuziunii, divizarii sau lichidarii nu se depun la unitatile teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice.
In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (6) din Legea nr. 345/2002
privind taxa pe valoarea adaugata, nu se considera livrare de bunuri transferul
total sau partial al activelor si pasivelor unei persoane impozabile, cu plata
sau cu titlu gratuit, efectuat cu ocazia operatiunilor de fuziune si divizare a
societatilor comerciale.
Cu ocazia operatiunilor de fuziune sau divizare, elementele de activ
primite de persoanele juridice implicate in astfel de operatiuni vor fi
recunoscute sau amortizate fiscal la valoarea acceptata ca deducere fiscala
pentru acel activ la persoana care a cedat activul, inaintea evaluarii
acestuia.
Societatile comerciale absorbante sau absorbite care detin titluri de
participare la societatile comerciale absorbite sau absorbante vor anula
titlurile respective, la valoarea contabila, prin diminuarea altor rezerve, a
primei de fuziune sau a capitalului social, cuantumuri care vor fi aprobate de
adunarea generala a actionarilor.
La data intocmirii bilantului de fuziune, divizare sau incetare a
activitatii, diferentele de curs valutar dintre cursul de schimb de la aceasta
data si cursul de schimb de la data inregistrarii in contabilitate, rezultate
din evaluarea disponibilitatilor in valuta si a altor valori de trezorerie, cum
sunt titlurile de stat in valuta, acreditive si depozite pe termen scurt in
valuta, se inregistreaza in conturile de venituri si cheltuieli din diferente
de curs valutar, dupa caz.
Creantele si datoriile in valuta se evalueaza pe baza cursului de schimb in
vigoare la data intocmirii bilantului de fuziune, divizare sau incetare a activitatii.
Diferentele de curs valutar, favorabile sau nefavorabile, intre cursul de la
data inregistrarii creantelor sau datoriilor in valuta ori fata de cursul la
care au fost raportate in situatiile financiare anterioare si cursul de schimb
de la data intocmirii bilantului se inregistreaza la venituri sau cheltuieli
din diferente de curs valutar, dupa caz.
Operatiunile care au loc dupa data intocmirii bilantului de fuziune sau
divizare se efectueaza numai cu aprobarea acestora de catre societatea absorbanta
sau de catre societatile care primesc prin divizare elementele de activ si de
pasiv. Activitatile respective vor fi evidentiate in contabilitatea societatii
absorbite sau care se divizeaza si vor fi avute in vedere la intocmirea
documentelor privind protocolul de predare-primire si balanta de verificare.
Inregistrarea preluarii elementelor de activ si de pasiv ale societatii
absorbite la societatea absorbanta se face inainte de radierea societatii
absorbite de la registrul comertului.
Societatile comerciale care fuzioneaza ori care se divizeaza si care au
inregistrat pierdere contabila vor stipula in documentele de fuziune sau
divizare incheiate intre parti modalitatile de acoperire a pierderii.
In situatia in care societatea comerciala care se lichideaza are pierdere
contabila care nu poate fi acoperita cu ocazia lichidarii, modalitatea de
acoperire a acesteia va fi cea prevazuta in hotararea judecatoreasca definitiva
si irevocabila, in vederea intocmirii situatiilor financiare finale.
Pierderea fiscala inregistrata de contribuabilii care isi inceteaza
existenta prin divizare sau fuziune nu se recupereaza de catre contribuabilii
nou-infiintati sau de catre cei care preiau activele societatii absorbite, dupa
caz.
Societatilor comerciale care isi inceteaza existenta prin fuziune sau
divizare si care au activ net si capitaluri proprii negative li se preiau
elementele de activ si de pasiv fara emisiune de actiuni, iar societatilor
comerciale care se lichideaza si se gasesc in aceeasi situatie li se aplica
prevederile legale.
Societatile comerciale care se afla in lichidare vor depune in mod
obligatoriu declaratiile (de impozit, asigurari de sanatate, fond de somaj
etc.), precum si decontul de T.V.A., la termenele stabilite de reglementarile
legale. Acestea se semneaza de lichidator.
Potrivit prevederilor art. 247 alin. (5) din Legea nr. 31/1990,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, lichidatorii isi
indeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor, la societatile care au
obligativitatea existentei acestora.
In perioada lichidarii societatii comerciale, cenzorii vor verifica toate
operatiunile prevazute in normele privind lichidarea societatilor comerciale.
In conformitate cu prevederile art. 20 alin. (4) din Legea nr. 414/2002
privind impozitul pe profit, cu modificarile si completarile ulterioare,
persoanele juridice care inceteaza sa existe au obligatia sa depuna declaratia
de impunere si de a plati impozitul pe profit cu 10 zile inainte de data
inregistrarii incetarii existentei societatii comerciale la registrul
comertului.
Prezentele norme metodologice nu au scopul de a reglementa, ci de a asigura
aplicarea corecta si unitara a reglementarilor legale in vigoare referitoare la
operatiunile economico financiare privind fuziunea, divizarea, dizolvarea si
lichidarea societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor
asociati din cadrul societatilor comerciale.