ORDIN Nr. 11
din 6 septembrie 2010
pentru completarea Normelor
privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii în asigurari trebuie
sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care trebuie sa le
cuprinda contractul de asigurare, puse în aplicare prin Ordinul presedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 23/2009
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 651 din 20 septembrie 2010
Potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 29 iunie 2010, prin care s-au adoptat completările
Normelor privind informaţiile pe care asigurătorii şi intermediarii în
asigurări trebuie să le furnizeze clienţilor, precum şi alte elemente pe care
trebuie să le cuprindă contractul de asigurare, puse în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 23/2009,
în temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27) din
Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. I. - Normele privind informaţiile pe care asigurătorii şi
intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze clienţilor, precum şi alte
elemente pe care trebuie să le cuprindă contractul de asigurare, puse în
aplicare prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
23/2009, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 23 decembrie 2009, se
completează după cum urmează:
1. După articolul 5
se introduc trei noi articole, articolele 51-53,
cu următorul cuprins:
„Art. 51. - (1)
Inainte de încheierea unui contract de asigurare de viaţă, asigurătorii sunt
obligaţi să realizeze analiza nevoilor financiare ale clientului, pe baza
căreia vor recomanda ulterior o soluţie financiară acestuia.
(2) Analiza nevoilor se va face
pe baza unui document denumit «Formular de analiză a nevoilor clienţilor», în
cadrul primelor întâlniri cu clientul, înainte de a i se propune acestuia o
soluţie financiară.
(3) Formularul prevăzut la
alin. (2) va fi întocmit în două exemplare şi va fi semnat de ambele părţi, iar
un exemplar va fi înmânat clientului, celălalt rămânând la asigurător. Dacă
clientul nu doreşte să furnizeze anumite informaţii, el va trebui să certifice
acest lucru sub semnătură.
(4) Pe baza rezultatului
analizei, asigurătorii fac o recomandare scrisă clienţilor, soluţia propusă
trebuind să fie în concordanţă cu acesta.
(5) Prin Formularul de analiză
a nevoilor clienţilor trebuie evaluate cel puţin următoarele informaţii minimale:
a) datele personale ale
clienţilor şi datele despre situaţia familială, relevante pentru identificarea
nevoilor (nume, prenume, adresă de corespondenţă, adresă de e-mail, număr de
telefon, profesie, stare civilă, date despre soţ/soţie şi copii);
b) date despre situaţia
financiară prezentă a clienţilor (venituri, cheltuieli, venit disponibil);
c) obiectivele financiare pe
termen lung ale clienţilor şi prioritizarea lor.
(6) In cazul în care poliţa oferită este o poliţă
unit-linked sau index-linked, în vederea evitării asumării prin contractul de
asigurare a unui risc mai mare decât toleranţa clientului, în Formularul de
analiză a nevoilor clienţilor se va include o secţiune aparte, de determinare a
profilului de risc al clientului, pe baza căruia să se facă recomandarea unui
tip de contract de asigurare şi fond de investiţii potrivite profilului de risc
rezultat.
Art. 52. - (1)
Inainte de încheierea unui contract de asigurare de viaţă, în momentul
prezentării unui fond de investiţii asociat unei poliţe de asigurare de tip unit-linked, clientului îi
va fi înmânat prospectul fondului de investiţii în care vor fi investite
primele de asigurare.
(2) In cadrul prospectului menţionat la alin. (1)
trebuie prezentate cel puţin următoarele informaţii minimale:
a) definiţii pentru cei mai importanţi termeni (activul
total al fondului, activul net al fondului, administratorul, benchmark/ indice
de referinţă, instrumentele financiare, unitatea de fond, performanţa);
b) politica de investiţii;
c) benchmark (un standard sau
un indice de referinţă faţă de care se compară performanţa fondului de
investiţii în care vor fi investite primele de asigurare);
d) limite pe clase de active din care să reiasă
profilul de risc;
e) durata de investiţie minimă recomandată;
f) nivelul şi structura taxelor;
g) garanţiile asigurătorului
(detalierea garanţiilor oferite de asigurător sau menţionarea absenţei acestor
garanţii; în cazul programelor de investiţii care nu oferă garanţii se va
menţiona că asigurătorul nu garantează valoarea investiţiei sau valoarea
primelor plătite şi se va face menţiunea că riscul investiţiei aparţine
contractantului);
h) o declinare a responsabilităţii referitoare la
garantarea unor performanţe viitoare bazate pe realizările anterioare.
Art. 53. - (1)
Pentru ca asiguratul să aibă o imagine clară şi completă asupra contractului de
asigurare, înainte de încheierea unui contract de asigurare de viaţă
asigurătorul trebuie să prezinte o proiecţie (evoluţia detaliată a
contractului), care va fi întocmită în două exemplare şi va fi semnată de
ambele părţi, iar un exemplar va fi înmânat clientului, celălalt rămânând la
asigurător.
(2) Proiecţia (evoluţia detaliată a contractului) va
cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
a) detaliile persoanei asigurate
(nume, prenume, vârstă, sex);
b) detaliile poliţei de
asigurare (tip, durată, frecvenţă de plată);
c) evoluţia sumei asigurate;
d) evoluţia primelor plătite;
e) evoluţia valorii contului
(pentru poliţele de tip unit-linked)/evoluţia contului de participare la profit
(pentru poliţele tradiţionale);
f) evoluţia valorii de răscumpărare;
g) evoluţia sumei asigurate reduse;
h) costurile de administrare, care vor fi prezentate
separat doar dacă structura costurilor permite acest lucru;
i) în afara scenariului cu 0%
randament (valoarea unităţilor constantă), prezentarea simultană a încă două
scenarii de performanţă a randamentelor fondurilor de investiţii: unul pesimist
şi unul optimist;
j) o declinare a responsabilităţii referitoare la
garantarea evoluţiei contractului de asigurare conform proiecţiei prezentate,
în cazul în care nu există garanţii."
2. După articolul 11
se introduce un nou articol, articolul 12, cu următorul cuprins:
„Art. 12. -Asigurătorii au obligaţia întocmirii
documentelor şi furnizării informaţiilor menţionate la art. 51-53, în termen de un an de la data publicării prezentului ordin în
Monitorul Oficial al României, Partea I."
Art. II. -Asigurătorii, precum şi direcţiile de specialitate din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor vor asigura
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu