ORDIN Nr. 23
din 15 decembrie 2009
pentru punerea în aplicare a
Normelor privind informatiile pe care asiguratorii si intermediarii în
asigurari trebuie sa le furnizeze clientilor, precum si alte elemente pe care
trebuie sa le cuprinda contractul de asigurare
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 908 din 23 decembrie 2009
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27), ale art. 241
şi ale art. 33 alin. (3) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare
şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, ale
prevederilor art. 10 şi 401 din Legea nr. 136/1995 privind
asigurările şi reasigurările din România, cu modificările şi completările
ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 15 decembrie 2009, prin care s-au adoptat Normele privind
informaţiile pe care asigurătorii şi intermediarii în asigurări trebuie să le
furnizeze clienţilor, precum şi alte elemente pe care trebuie să le cuprindă
contractul de asigurare,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun în aplicare Normele privind
informaţiile pe care asigurătorii şi intermediarii în asigurări trebuie să le
furnizeze clienţilor, precum şi alte elemente pe care trebuie să le cuprindă
contractul de asigurare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
nr. 3.111/2004 pentru punerea în aplicare a Normelor privind informaţiile pe
care asigurătorii şi intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze
clienţilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.243 din
23 decembrie 2004.
Art. 3. -Asigurătorii, intermediarii în asigurări,
precum şi direcţiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului
ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXA
NORME
privind informaţiile pe care asigurătorii şi intermediarii
în asigurări trebuie să le furnizeze clienţilor, precum şi alte elemente pe
care trebuie să le cuprindă contractul de asigurare
Art. 1. - (1) Prezentele norme stabilesc informaţiile
pe care asigurătorii şi intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze
persoanelor fizice, denumite în continuare clienţi, în calitatea lor de
asigurat, potenţial asigurat, contractant sau potenţial contractant al
asigurării, precum şi alte elemente pe care trebuie să le cuprindă contractul
de asigurare.
(2) Clienţii au dreptul de a fi informaţi în mod
corect, încă din faza precontractuală, asupra tuturor condiţiilor contractului
de asigurare.
(3) Informaţiile trebuie furnizate potenţialului client
pe hârtie ori pe alt suport durabil, anterior încheierii contractului de
asigurare prin intermediul unui document distinct sau a mai multor documente.
Aceste documente pot fi transmise potenţialului client inclusiv prin utilizarea
unor mijloace de comunicare la distanţă, într-o modalitate care să confirme că
aceştia au luat cunoştinţă despre conţinutul acestor documente.
(4) Documentele prevăzute la alin. (3), contractul de
asigurare şi condiţiile de asigurare vor fi redactate în scris, vizibil şi uşor
de citit, cu o mărime a fontului utilizat de minimum 10, pe hârtie sau pe alt
suport durabil, în cel puţin două exemplare, fiind remis câte un exemplar
original fiecărei părţi. Culoarea de fond a hârtiei pe care sunt redactate
documentele prevăzute la alin. 3), contractul şi condiţiile de asigurare trebuie
să fie în contrast cu cea a fontului utilizat.
(5) Pentru contractele încheiate la distanţă,
prevederile alin. (4) se aplică în cazurile în care clientul a solicitat
comunicarea condiţiilor şi prevederilor contractuale în scris, pe hârtie sau pe
orice suport durabil disponibil şi accesibil clientului, în timp util, înainte
ca acesta să aibă obligaţii rezultate din semnarea unui contract la distanţă
sau din acceptarea unei oferte de asigurare la distanţă.
(6) La solicitarea clienţilor, asigurătorii şi intermediarii
în asigurări trebuie să le furnizeze clienţilor un exemplar al proiectului de
contract şi al condiţiilor de asigurare.
CAPITOLUL I
Informaţiile pe care asigurătorii trebuie să le
furnizeze clienţilor
Art. 2. - (1) Prezentul capitol stabileşte informaţiile
pe care asigurătorii trebuie să le furnizeze clienţilor.
(2) Informaţiile trebuie furnizate în limba română, în
condiţiile prevăzute la art. 1.
(3) Informaţiile pot fi transmise într-o altă limbă în
cazul în care clienţii solicită în scris acest lucru.
(4) Informaţiile trebuie să fie redactate într-o formă
clară, accesibilă şi exactă.
Art. 3. - Inainte de încheierea unui contract de
asigurare asigurătorii sunt obligaţi să remită clienţilor documentele prevăzute
la art. 1 alin. (3), care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
1. informaţii despre asigurător:
a) denumirea asigurătorului şi forma juridică;
b) numărul de ordine din Registrul asigurătorilor,
reasiguratorilor şi intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări;
c) adresa sediului social şi, dacă este cazul, adresa
sucursalei sau agenţiei la care se încheie contractul de asigurare, precum şi
numărul de telefon;
2. informaţii despre contractul de asigurare:
a) definirea fiecărui eveniment asigurat, a
indemnizaţiei de asigurare în cazul producerii evenimentului asigurat;
b) excluderile din asigurare;
c) momentul începerii şi cel al încetării contractului
de asigurare;
d) modalităţile de executare, suspendare sau încetare a
contractului de asigurare;
e) informaţii privind orice drepturi pe care le pot
avea părţile de a rezilia contractul înainte de termen sau unilateral, inclusiv
orice penalităţi impuse de contract în astfel de cazuri;
f) modalitatea prin care se plătesc primele şi
termenele de plată a primelor de asigurare;
g) modalităţile şi termenele de plată a indemnizaţiilor
de asigurare, a sumelor de răscumpărare şi a sumelor asigurate;
h) informaţii despre perioada de graţie;
i) procedurile de soluţionare a eventualelor litigii
rezultate din executarea contractului, respectiv informaţii despre modalităţile
de rezolvare pe cale amiabilă a reclamaţiilor formulate de asiguraţi sau de
beneficiarii contractelor de asigurare, după caz, acestea neconstituind o
restrângere a dreptului clientului de a recurge la procedurile judiciare
legale;
j) informaţii generale privind deducerile prevăzute de
legislaţia fiscală aplicabilă contractelor de asigurare;
k) legea aplicabilă contractului de asigurare.
l) existenţa Fondului de garantare.
CAPITOLUL II
Informaţiile pe care asigurătorii care practică
asigurări de viaţă şi/sau asigurări de accidente şi boală şi/sau asigurări de
sănătate din categoria asigurărilor generale trebuie să le furnizeze clienţilor
Art. 4. - (1) Prezentul capitol stabileşte informaţiile
pe care asigurătorii care practică asigurări de viaţă şi/sau asigurări de
accidente şi boală şi/sau asigurări de sănătate din categoria asigurărilor
generale trebuie să le furnizeze clienţilor.
(2) Informaţiile vor fi puse la dispoziţia clienţilor
înainte de încheierea contractului de asigurare şi/sau în timpul derulării unui
contract de asigurare şi trebuie furnizate în limba română, în condiţiile
prevăzute la art. 1.
(3) Informaţiile pot fi transmise într-o altă limbă în
cazul în care clienţii solicită în scris acest lucru.
(4) Informaţiile trebuie să fie redactate într-o formă
clară, accesibilă şi exactă.
(5) Furnizarea acestor informaţii este obligatorie şi
pentru intermediarii în asigurări, persoane fizice sau juridice, care
intermediază astfel de contracte de asigurare.
Art. 5. -Inainte de încheierea unui contract de
asigurare de viaţă, asigurătorii sunt obligaţi să remită clienţilor documentele
prevăzute la art. 1 alin. (3), care trebuie să cuprindă cel puţin următoarele
informaţii:
1. informaţii despre asigurător:
a) denumirea asigurătorului şi forma juridică;
b) numărul de ordine din Registrul asigurătorilor şi
reasiguratorilor şi intermediarilor în asigurări şi/sau în reasigurări;
c) adresa sediului social şi, dacă este cazul, adresa
sucursalei sau agenţiei la care se încheie contractul de asigurare, precum şi
numărul de telefon;
2. informaţii despre contractul de asigurare:
a) definirea fiecărui eveniment asigurat, a
indemnizaţiei de asigurare în cazul producerii evenimentului asigurat, a
fiecărui beneficiu şi a clauzelor opţionale/suplimentare;
b) excluderile din asigurare;
c) momentul începerii şi cel al încetării contractului
de asigurare;
d) modalităţile de executare, suspendare sau încetare a
contractului de asigurare;
e) modalitatea prin care se plătesc primele, durata şi
termenele de plată a primelor de asigurare;
f) modalitatea şi termenele de plată a indemnizaţiilor
de asigurare, a sumelor de răscumpărare şi a sumelor asigurate;
g) informaţii despre primele aferente fiecărui
beneficiu, atât cele principale, cât şi cele suplimentare, după caz;
h) informaţii despre perioada de graţie;
i) modalităţile de calcul şi de distribuţie a
bonusurilor şi a sumelor reprezentând participarea la profit, dacă este cazul;
j) indicarea valorii de răscumpărare totale, a sumelor
asigurate reduse, precum şi a nivelului până la care acestea sunt garantate
pentru fiecare an de asigurare din cadrul perioadei de asigurare acoperite prin
contractul de asigurare;
k) informaţii despre situaţiile în care valoarea de răscumpărare
a poliţei este 0;
l) informaţii despre natura activelor, definirea
unităţilor de care sunt legate beneficiile pentru asigurările de viaţă şi
anuităţi legate de fonduri de investiţii;
m) o simulare a evoluţiei valorii contului
contractantului, precum şi a valorii de răscumpărare totale la sfârşitul
fiecărui an de asigurare din cadrul perioadei acoperite prin contractul de
asigurare pentru asigurările de viaţă şi anuităţi care sunt legate de fonduri
de investiţii; această simulare se va face menţinându-se constantă valoarea
unităţii pe toată durata derulării contractului de asigurare;
n) procedurile de soluţionare a eventualelor litigii
rezultate din executarea contractului de asigurare, respectiv informaţii despre
modalităţile de rezolvare pe cale amiabilă a reclamaţiilor formulate de
asiguraţi sau de beneficiarii cuprinşi în contractele de asigurare, după caz,
acestea neconstituind o restrângere a dreptului clientului de a recurge la
procedurile judiciare legale;
o) informaţii generale privind deducerile prevăzute de
legislaţia fiscală care se aplică contractelor de asigurare;
p) legea aplicabilă contractului de asigurare;
q) existenţa Fondului de garantare.
Art. 6. -In timpul derulării unui contract de asigurare
de viaţă şi/sau asigurări de accidente şi boală şi/sau asigurări de sănătate
din categoria asigurărilor generale, asigurătorii sunt obligaţi să furnizeze
asiguraţilor sau contractanţilor asigurării, în plus faţă de informaţiile
prevăzute la art. 5, şi următoarele informaţii:
1. orice modificare a denumirii asigurătorului, a
formei sale juridice, a adresei sediului social şi, acolo unde este cazul, a
denumirii sucursalei sau agenţiei unde s-a încheiat contractul;
2. în cazul modificării condiţiilor contractului de
asigurare sau al modificării legii aplicabile acestuia, informaţiile enumerate
la art. 3 pct. 2 şi la art. 5 pct. 2;
3. la fiecare aniversare a contractului de asigurare,
informaţii despre situaţia bonusurilor şi a sumelor reprezentând participarea
la profit.
CAPITOLUL III
Informaţiile pe care intermediarii în asigurări
trebuie să le furnizeze clienţilor
Art. 7. - (1) Prezentul capitol stabileşte informaţiile
pe care intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze clienţilor înainte
de a încheia un contract de asigurare şi, după caz, la modificarea sau
reînnoirea contractului de asigurare, în conformitate cu prevederile art. 33
alin. (3) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi
supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Intermediarii în asigurări sunt persoanele fizice
şi juridice definite potrivit art. 2 litera C „Definiţii pentru
intermediari" din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, respectiv brokerii de asigurare, asistenţii în brokeraj, brokerii
în asigurări/reasigurări, agenţii de asigurare, subagentii şi agenţii de
asigurare subordonaţi.
Art. 8. - (1) Intermediarii în asigurări sunt obligaţi
să furnizeze clienţilor informaţiile prevăzute la cap. I şi II, după caz.
(2) Intermediarii în asigurări vor furniza clienţilor
şi următoarele informaţii suplimentare obligatorii, referitoare la:
1. brokerii de asigurare, asistenţii în brokeraj,
brokerii în asigurări/reasigurări:
a) faptul că sunt, după caz, înregistraţi sau
autorizaţi de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, în conformitate cu
normele emise în aplicarea Legii nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, şi numărul de înregistrare din Registrul brokerilor de asigurare,
Registrul personalului propriu al brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare
sau Jurnalul asistenţilor în brokeraj şi mijloacele de verificare a acestei
informaţii;
b) denumirea şi sediul social, după caz;
c) faptul că în conformitate cu art. 35 alin. (10) din
Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, sub condiţia
împuternicirii primite din partea asigurătorilor, au dreptul să colecteze
primele, să plătească despăgubirile în numele acestora, în moneda prevăzută în
contractul de asigurare, după caz, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare, şi să emită documentele de asigurare în numele asigurătorului;
d) dacă informaţiile despre contractul de asigurare
propus clientului sunt furnizate în baza studiului condiţiilor unui număr
suficient de mare de contracte de asigurare disponibile pe piaţă, care îi dau
posibilitatea să facă o recomandare fundamentată şi profesională, în
concordanţă cu cerinţele formulate de clienţi în mandatul de brokeraj;
e) procedurile de soluţionare pe cale amiabilă a
eventualelor litigii dintre clienţi şi brokerii de asigurare, asistenţii în
brokeraj, brokerii în asigurări/reasigurări;
2. agenţii de asigurare, subagentii şi agenţii de
asigurare subordonaţi:
a) faptul că pot, după caz, să desfăşoare activitate ca
agenţi de asigurare şi agenţii de asigurare subordonaţi, întrucât deţin o
autorizaţie valabilă, scrisă, din partea unui asigurător, respectiv un contract
de agent, pentru a acţiona în numele acestuia;
b) numărul de înregistrare din Registrul agenţilor de
asigurare, agenţilor de asigurare subordonaţi şi al subagenţilor şi
modalităţile de verificare a acestei informaţii, precum şi codul unic;
c) clasele de asigurări pentru care intermediază
contracte de asigurare, în conformitate cu art. 34 alin. (8) din Legea nr.
32/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
d) denumirea asigurătorilor pentru care sunt autorizaţi
să intermedieze fiecare clasă de asigurare prin contractul de agent;
e) orice interes de participare sau orice participatie,
după caz, pe care o societate de asigurare ori o societate-mamă a unei anumite
societăţi de asigurare le deţine în drepturile de vot sau în capitalul
agentului de asigurare persoană juridică;
f) procedurile de soluţionare pe cale amiabilă a
eventualelor litigii dintre clienţi şi agenţii de asigurare, subagentii şi
agenţii de asigurare subordonaţi.
(3) Intermediarii în asigurări trebuie să informeze
clienţii asupra dreptului acestora de a solicita şi alte informaţii referitoare
la contractul de asigurare.
Art. 9. - Toate informaţiile prevăzute în prezentele
norme trebuie furnizate clienţilor:
a) în scris în condiţiile prevăzute la art. 1 sau pe
orice alt suport durabil, conform definiţiei de la art. 2 lit. A pct. 24 din
Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, care este
disponibil şi accesibil acestora;
b) în mod clar şi exact;
c) în limba română sau în oricare altă limbă cu care
părţile au fost de acord.
CAPITOLUL IV
Alte elemente pe care trebuie să le cuprindă
contractul de asigurare
Art. 10. - (1) Contractul de asigurare va cuprinde, pe
lângă elemente prevăzute la art. 10 din Legea nr. 136/1995 privind asigurările
şi reasigurările în România, cu modificările şi completările ulterioare, şi
următoarele elemente:
a) modalitatea şi termenele de plată a indemnizaţiilor
de asigurare, a sumelor de răscumpărare şi a sumelor asigurate;
b) excluderile din asigurare;
c) informaţii privind orice drepturi pe care le pot
avea părţile de a rezilia contractul înainte de termen sau unilateral, inclusiv
orice penalităţi impuse de contract în astfel de cazuri;
d) informaţii despre situaţiile în care valoarea de
răscumpărare a poliţei este 0.
(2) In cazul contractelor de asigurare de grup,
asigurătorul este obligat să transmită persoanei eligibile preluate în
asigurare documentele prevăzute la art. 1 alin. (3) şi să elibereze acesteia
certificatul de asigurare prevăzut de art. 11 din Legea nr. 136/1995, cu
modificările si completările ulterioare.
(3) Asigurătorul îşi asuma răspunderea pentru toate
poliţele în care nu s-a făcut evaluarea riscului potrivit prevederilor art. 13
din Legea nr. 136/1995, cu modificările şi completările ulterioare, înainte de
cuprinderea în asigurare, inclusiv în cazul asigurărilor de grup în care
persoana eligibilă a fost cuprinsă în asigurare, fără evaluarea stării de
sănătate.
(4) Clauzele contractuale din poliţa de asigurare şi
din certificatul de asigurare, care sunt mai restrictive decât cele din
documentele prevăzute la art. 1 alin. (3), nu sunt opozabile
asiguratului/contractantului asigurării/persoanei eligibile preluate în
asigurare.
Art. 11. - Nerespectarea în orice mod a dispoziţiilor
prezentelor norme se sancţionează de către Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor în condiţiile şi potrivit prevederilor art. 8 şi 39 din Legea nr.
32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu prevederile
art. 691 alin. 2 din Legea nr. 136/1995, cu modificările şi
completările ulterioare.