ORDIN Nr. 1107
din 20 august 2009
pentru aprobarea Ghidului de
finantare a Programului national de îmbunatatire a calitatii mediului prin
realizarea de spatii verzi în localitati
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 605 din 2 septembrie 2009
Având în vedere Referatul de aprobare nr. 24.541 din 20
august 2009 al Serviciului strategii şi promovare programe din cadrul
Administraţiei Fondului pentru Mediu,
în baza art. 7 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 59/2007 privind instituirea Programului naţional de îmbunătăţire
a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 343/2007, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 57/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului,
ministrul mediului emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Ghidul de finanţare a Programului
naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi
în localităţi, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, se abrogă Ordinul ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr.
1.166/2007 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului de îmbunătăţire
a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 502 din 26 iulie 2007, cu
modificările ulterioare.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului,
Nicolae Nemirschi
ANEXA
GHID DE FINANŢARE
a Programului naţional de îmbunătăţire a calităţii
mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
ARTICOLUL 1
Rolul Ghidului de finanţare
(1) Ghidul de finanţare a Programului naţional
de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în
localităţi, denumit în continuare Ghid de finanţare, constituie un
suport informativ complex, având rolul de a furniza solicitantului de finanţare
din Fondul pentru mediu informaţii esenţiale privind derularea Programului
naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi
în localităţi, denumit în continuare Program.
(2) Ghidul conţine dispoziţii privind:
a) bugetul prevăzut pentru derularea Programului;
b) criteriile de eligibilitate care trebuie îndeplinite
de către solicitantul finanţării, proiectul propus şi cheltuielile acestuia;
c) condiţiile şi termenele de depunere, analiză,
evaluare, selectare şi aprobare, finanţare şi implementare a proiectului
propus.
ARTICOLUL 2
Obiectul, scopul şi obiectivele Programului
(1) Obiectul Programului îl reprezintă finanţarea
nerambursabilă din Fondul pentru mediu a proiectelor care vizează îmbunătăţirea
calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi.
(2) Scopul Programului îl constituie îmbunătăţirea
factorilor de mediu şi a calităţii vieţii în localităţi.
(3) Obiectivele Programului sunt creşterea suprafeţelor
spaţiilor verzi din localităţi şi apropierea mărimii acestora, pe cap de
locuitor, de standardele europene prin dezvoltarea şi modernizarea spaţiilor
verzi din localităţi şi înfiinţarea de noi parcuri, scuaruri şi aliniamente
plantate ori reabilitarea celor existente.
ARTICOLUL 3
Aria geografică de aplicare a Programului
Programul se aplică pe întreg teritoriul naţional în
intravilanul localităţilor: municipii, oraşe, comune.
ARTICOLUL 4
Sursa de finanţare şi suma prevăzută pentru
derularea Programului
(1) Programul poate fi derulat anual, în limita
fondurilor prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual de venituri şi
cheltuieli al Administraţiei Fondului pentru Mediu şi al Fondului pentru mediu,
aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(2) Finanţarea Programului se realizează din Fondul
pentru mediu, din sumele virate de către organele fiscale teritoriale ale
Ministerului Finanţelor Publice, cu titlu de taxă pe poluare pentru
autovehicule.
ARTICOLUL 5
Definiţii
In sensul prezentului Ghid de finanţare, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc astfel:
a) alei ecologice - spaţiu destinat circulaţiei
în interiorul unui parc, unei grădini etc. aşternut cu materiale ecologice
(piatră de râu, pavele ecologice etc.) şi mărginit de arbori sau de flori;
b) beneficiar- unitatea
administrativ-teritorială care, prin autoritatea publică locală, a solicitat
finanţare din Fondul pentru mediu şi al cărei proiect a fost aprobat în vederea
finanţării, aceasta încheind în termenul prevăzut contract pentru finanţare
nerambursabilă cu Administraţia Fondului pentru Mediu;
c) cerere de finanţare - document completat şi
depus în cadrul sesiunii de depunere de către solicitant, în vederea obţinerii
finanţării din Fondul pentru mediu; formularul cererii de finanţare este
prevăzut în anexa nr. 1;
d) cerere de tragere - solicitare a
beneficiarului adresată în scris Administraţiei Fondului pentru Mediu, în baza
căreia se face decontarea eşalonată a lucrărilor prevăzute în graficul de
lucrări, anexă la contractul pentru finanţare nerambursabilă; formularul
cererii de tragere este prevăzut în anexa nr. 2;
e) contribuţie proprie - parte a cheltuielilor
eligibile susţinută de către beneficiar din surse financiare proprii;
contribuţia proprie poate fi susţinută şi în natură, exclusiv prin realizarea
manoperei;
f) criterii de eligibilitate - normele sau
principiile care trebuie îndeplinite cumulativ pentru obţinerea finanţării;
acestea vizează solicitantul, proiectul propus, cheltuielile proiectului;
g) criterii de selecţie - normele sau
principiile pe baza cărora proiectul este analizat, evaluat şi selectat în
vederea aprobării finanţării;
h) dosar de finanţare - cererea de finanţare
definită la lit. c) însoţită de întreaga documentaţie care trebuie depusă de
către solicitant în vederea analizării, evaluării, selectării şi aprobării
finanţării: acte de validare, acte de constituire,
declaraţii/dispoziţii/decizii/hotărâri, avize, acorduri, autorizaţii şi
aprobări, certificate fiscale şi nefiscale, documente financiar-contabile, fişe
tehnice, documente de atestare a regimului juridic al imobilului pe care
urmează a se implementa proiectul, planuri de amplasament şi delimitare a
terenului/perimetrului, planşe, schiţe, studiu de fezabilitate, proiect tehnic,
precum şi alte documente relevante prevăzute în cuprinsul prezentului Ghid de
finanţare;
i) finanţare - modalitate de susţinere
financiară a proiectului, caracterizată prin decontarea de către Administraţia
Fondului pentru Mediu a cheltuielilor eligibile/parte a acestora realizate de
beneficiar cu achiziţia serviciilor, produselor sau lucrărilor;
j) Fondul pentru mediu - instrument
economico-financiar destinat susţinerii şi realizării proiectelor şi
programelor pentru protecţia mediului, în conformitate cu dispoziţiile legale
în vigoare în domeniul protecţiei mediului;
k) lucrări de intervenţii- lucrările la
construcţii existente, inclusiv instalaţiile aferente, asimilate obiectivelor
de investiţii, care constau în: transformări, modificări, modernizări,
reabilitări;
l) sesiune de depunere - perioadă de timp
determinată, etapă a sesiunii de finanţare, în interiorul căreia se poate
depune la registratura Ministerului Mediului dosarul de finanţare al
solicitantului;
m) sesiune de finanţare - perioadă de timp
determinată şi organizată etapizat; data deschiderii sesiunii de finanţare
coincide cu prima zi a sesiunii de depunere, iar data închiderii sesiunii de
finanţare coincide cu data aprobării finanţării proiectului;
n) solicitant - unitatea administrativ-teritorială
care, prin autoritatea administraţiei publice locale, a depus dosar de
finanţare la registratura Ministerului Mediului.
CAPITOLUL II
Criterii de eligibilitate
SECŢIUNEA 1
Eligibilitatea solicitantului
ARTICOLUL 6
Categorii de solicitanţi eligibili
Beneficiarii Programului sunt unităţile
administrativ-teritoriale care, prin autorităţile administraţiei publice
locale, aplică în mod voluntar la Program, urmărind extinderea suprafeţelor de
spaţii verzi în localităţi.
ARTICOLUL 7
Criterii de eligibilitate
(1) Pot fi finanţate prin Program proiectele depuse de
către autorităţile administraţiei publice locale care acţionează în nume
propriu şi sunt proprietarii/administratorii terenului pe care se realizează
proiectul.
(2) Cheltuielile eligibile ale proiectului nu pot
depăşi sumele maxime prevăzute la art. 13 alin. (3) pct. 11 decât în condiţiile
în care diferenţa se acoperă din contribuţia proprie.
SECŢIUNEA a 2-a
Eligibilitatea proiectului
ARTICOLUL 8
Criterii de eligibilitate
Este eligibil proiectul care îndeplineşte cumulativ
următoarele criterii:
a) studiul de fezabilitate este elaborat conform
Hotărârii Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al
documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a
structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de
investiţii şi lucrări de intervenţii, adaptat pentru lucrări de realizare,
reabilitare şi extindere spaţii verzi în localităţi;
b) proiectul tehnic este elaborat conform
Instrucţiunilor de aplicare a unor prevederi din Hotărârea Guvernului nr.
28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice
aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare
a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii,
aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor nr. 863/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
c) documentaţia de avizare pentru lucrări de
intervenţii: documentaţia tehnico-economică similară studiului de fezabilitate,
elaborată pe baza concluziilor raportului de expertiză tehnică pentru aprobarea
indicatorilor tehnico-economici aferenţi lucrărilor de intervenţii la
construcţii existente, elaborată în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.
28/2008;
d) demonstrează prin studiul de fezabilitate utilitatea
şi eficienţa investiţiei, în special privind protecţia mediului: creşterea
suprafeţelor spaţiilor verzi din localităţi şi apropierea mărimii acestora, pe
cap de locuitor, de standardele europene prin dezvoltarea şi modernizarea
spaţiilor verzi din localităţi şi înfiinţarea de noi parcuri, scuaruri şi
aliniamente plantate ori reabilitarea celor existente;
e) respectă prevederile legale în vigoare privind
protecţia mediului;
f) cheltuielile eligibile ale proiectului nu depăşesc
sumele maxime prevăzute la art. 13 alin. (3) pct. 11 decât în condiţiile în
care diferenţa se acoperă din contribuţia proprie.
SECŢIUNEA a 3-a
Eligibilitatea cheltuielilor proiectului
ARTICOLUL 9
Criterii de eligibilitate
Sunt eligibile cheltuielile care îndeplinesc cumulativ
următoarele criterii:
a) sunt în concordanţă cu scopul Programului, sunt
necesare şi utile pentru desfăşurarea proiectului, sunt prevăzute în cuprinsul
contractului pentru finanţare şi sunt în conformitate cu principiile unui
management financiar solid;
b) sunt efectiv realizate după perfectarea contractului
pentru finanţare, pe durata execuţiei proiectului, şi respectă prevederile din
contractul pentru finanţare;
c) reflectă costurile reale de piaţă, figurează în
registrele contabile ale beneficiarului, sunt identificabile şi verificabile şi
sunt susţinute de originalele actelor de plată justificative.
ARTICOLUL 10 Categorii de cheltuieli eligibile
Sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:
a) elaborarea şi/sau reactualizarea studiilor de
fezabilitate, elaborarea şi/sau reactualizarea proiectelor tehnice,
documentaţia de avizare pentru lucrări de intervenţii: documentaţia tehnico-economică
similară studiului de fezabilitate, elaborată pe baza concluziilor raportului
de expertiză tehnică, pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi
lucrărilor de intervenţii la construcţii existente necesare realizării
investiţiilor din cadrul Programului (numai pentru solicitanţii care vorfi
acceptaţi în Program). Realizarea de materiale cu scop de informare şi
conştientizare privind protecţia mediului (realizarea, editarea şi difuzarea de
pliante, bannere şi afişe cu conţinut educativ privind protecţia mediului;
realizarea şi difuzarea de spoturi privind protecţia mediului; realizarea şi
montarea panourilor cu conţinut educativ privind protecţia mediului, cu
excepţia panoului prevăzut la art. 27 alin. (1); valoarea acestora se decontează
în procent de maximum 5% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului;
b) realizarea obiectivelor de investiţii, în
conformitate cu indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin hotărâre a
consiliului local;
c) taxa pe valoarea adăugată;
d) nivelarea şi terasarea terenului, inclusiv
igienizarea terenului sau alte lucrări de modelare geometrică a terenului;
e) arături de plantare;
f) scarificare;
g) defrişări selective/înlăturare a plantelor care
prezintă pericol de contaminare cu boli sau dăunători;
h) tunderi de modelare şi întreţinere, ancorări,
palisări;
i) plantări şi replantări ale plantelor greşit
amplasate sau degradate, completări, înlocuirea arborilor existenţi cu specii
rezistente la condiţii de mediu şi microclimat specific urban;
j) înlocuirea pieselor distruse, îmbătrânite;
k) amenajare lucrări: decopertare, curăţare, nivelare,
terasare, modelare teren;
l) drenaje şi desecări (utilaje şi instalaţii
necesare);
m) aport de material pământos (transport, fertilizare
chimică, fertilizare organică);
n) irigaţii (utilaje, branşamente şi instalaţii
necesare);
o) săpare de gropi;
p) fântâni arteziene şi cişmele, lacuri de agrement;
q) plantări şi replantări pe perioada de implementare a
proiectului pentru covor vegetal, arbuşti, arbori;
r) achiziţii de puieţi/seminţe;
s) tratamente fitosanitare;
ş) amenajare de locuri de joacă;
t) realizarea de alei ecologice şi borduri;
ţ) mobilier pentru locuri de joacă certificat; în acest
caz, cheltuielile nu pot depăşi 6% din valoarea cheltuielilor eligibile ale
proiectului;
u) împrejmuire;
v) bănci şi mese; în acest caz, cheltuielile nu pot
depăşi 3% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului;
w) recipiente pentru colectarea deşeurilor;
x) lucrări pentru execuţia instalaţiei de iluminat a parcului,
inclusiv branşamentul şi instalaţia;
y) WC-uri ecologice.
ARTICOLUL 11
Categorii de cheltuieli neeligibile
Sunt neeligibile următoarele categorii de cheltuieli:
a) costul unui eventual credit contractat de beneficiar
pentru partea de contribuţie proprie, respectiv cheltuieli bancare, comisioane,
diferenţe de curs valutar etc;
b) costuri de exploatare ale instalaţiilor existente
sau realizate în cadrul proiectului (instalaţii de iluminat, irigaţii etc);
c) alte taxe şi cheltuieli, dacă nu sunt expres
prevăzute în cadrul categoriilor de cheltuieli eligibile.
CAPITOLUL III
Selecţia
SECŢIUNEA 1
Selecţia solicitantului
ARTICOLUL 12
Dosarul de finanţare
(1) Selecţia solicitantului se face în baza dosarului
de finanţare depus la registratura Ministerului Mediului şi are caracter
eliminatoriu.
(2) Lipsa unui document sau prezentarea acestuia sub o
altă formă decât cea solicitată ori ieşirea sa din perioada de valabilitate,
precum şi neîndeplinirea unui criteriu de eligibilitate determină respingerea
dosarului de finanţare.
(3) Dosarul de finanţare trebuie să cuprindă:
a) cererea de finanţare, în original;
b) hotărârea consiliului local/judeţean privind
aplicarea la Program, însoţită de expunerea de motive şi referatul direcţiei/comisiei
de specialitate, în copii certificate „conform cu originalul" de
secretarul unităţii administrativ-teritoriale;
c) documentul care atestă regimul juridic al terenului
pe care se realizează proiectul, în copie certificată „conform cu originalul"
de secretarul unităţii administrativ-teritoriale;
d) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului
legal contrasemnată de secretar, din care trebuie să rezulte că terenul pus la
dispoziţie pentru realizarea proiectului este liber de sarcini, nu face
obiectul unui litigiu în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti, nu
face obiectul vreunei revendicări potrivit unei legi speciale sau dreptului
comun, nu face obiectul procedurii de expropriere pentru cauză de utilitate
publică;
e) studiu de fezabilitate;
f) proiectul tehnic; în situaţia în care acesta nu este
depus în cadrul sesiunii de depunere organizate, poate fi depus până la
încheierea contractului de finanţare;
g) copia certificatului de înregistrare fiscală,
corespunzător formularului cod M.F.R 14.13.20.99/2, prevăzut în anexa nr. 1 la
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 262/2007 pentru aprobarea
formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor, cu modificările
ulterioare; codul de înregistrare fiscală trebuie să fie atribuit titularului
„unitate administrativ-teritorială", iar nu primăriei, consiliului
local/judeţean;
h) dispoziţia primarului/preşedintelui consiliului
judeţean de desemnare a persoanei care reprezintă unitatea administrativ-
teritorială în relaţia cu Ministerul Mediului şi Administraţia Fondului pentru
Mediu, dacă aceasta nu este reprezentată de însuşi reprezentantul legal.
(4) Hotărârea consiliului local/judeţean de aplicare la
Program trebuie să conţină:
a) acordul privind încheierea în termenul prevăzut,
prin reprezentantul legal al unităţii administrativ-teritoriale, a contractului
pentru finanţare nerambursabilă;
b) acordul privind punerea la dispoziţie pentru
realizarea proiectului a terenului (suprafaţă, identificare, vecinătăţi), cu
indicarea documentului care atestă regimul juridic al terenului;
c) aprobarea studiului de fezabilitate şi a
indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivele de investiţii din cadrul
proiectului;
d) angajamentul privind întocmirea documentaţiei de
achiziţie publică, organizarea şi derularea procedurii de achiziţie publică şi
realizarea lucrărilor în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind
achiziţiile publice;
e) eventualul acord privind asigurarea şi susţinerea
unei contribuţii financiare şi/sau în natură la realizarea proiectelor, cu
menţionarea cuantumului acesteia/echivalentului în lei.
SECŢIUNEA a 2-a
Selecţia proiectului
ARTICOLUL 13
Criterii de selecţie
(1) Selecţia proiectului se face în urma evaluării
documentaţiei tehnico-economice depuse de solicitant:
a) studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic, pentru
solicitanţii care depun proiectul tehnic în cadrul sesiunii de depunere
organizate;
b) studiul de fezabilitate, pentru solicitanţii care nu
au depus proiectul tehnic în cadrul sesiunii de depunere organizate.
(2) Solicitanţii care nu depun proiectul tehnic în
cadrul sesiunii de depunere organizate sunt obligaţi să prezinte proiectul
tehnic cel târziu până la încheierea contractului de finanţare.
(3) Selecţia proiectelor în vederea aprobării
finanţării se realizează în baza următoarelor criterii:
Grila de punctare are în vedere 3 tipuri de amenajări
ale parcurilor:
- parc nou (N);
- reabilitare şi extindere (R+E);
- reabilitare (R).
1. Numărul de locuitori
Unitatea administrativ-teritorială
|
N
|
R+E
|
R
|
Oraşe/municipii mari
|
10 puncte
|
7 puncte
|
5 puncte
|
Oraşe/municipii medii
|
7 puncte
|
5 puncte
|
4 puncte
|
Oraşe/municipii mici
|
5 puncte
|
3 puncte
|
3 puncte
|
Comune mari
|
3 puncte
|
2 puncte
|
2 puncte
|
Comune mici
|
2 puncte
|
1 punct
|
1 punct
|
Oraşe/municipii mari: peste 100.000 de locuitori.
Oraşe/municipii medii: între 20.000 şi 100.000 de locuitori. Oraşe/municipii
mici: până la 20.000 de locuitori. Comune mari: peste 3.000 de locuitori.
Comune mici: până la 3.000 de locuitori.
2. Suprafaţă spaţiu verde/locuitor
Sub 10 m2/locuitor
|
10 puncte
|
Intre 10 şi 15 m2/locuitor
|
7 puncte
|
Intre 15 şi 20 m2/locuitor
|
5 puncte
|
Intre 20 şi 26 m2/locuitor
|
3 puncte
|
3. Contribuţia proprie (% din valoarea eligibilă a
proiectului)
Mai mare sau egal cu 10%
|
10 puncte
|
Intre 0% şi 9%
|
0-5 puncte
|
4. Suprafaţă parc
Peste 20.000 m2
|
10 puncte
|
Intre 15.000 şi 20.000 m2
|
7 puncte
|
Intre 10.000 şi 15.000 m2
|
5 puncte
|
Intre 500 şi 10.000 m2
|
3 puncte
|
5. Iluminat/Instalaţie irigaţii
Iluminat cu surse alternative (instalaţii cu panouri fotovoltaice
sau stâlpi)
|
5 puncte
|
Instalaţie irigaţie (aspersoare)
|
5 puncte
|
6. Suprafaţă alei/material ecologic (% din suprafaţa
parcului)
Sub 10%
|
5 puncte
|
Alei din material ecologic
|
5 puncte
|
7. Imprejmuire
Gard viu
|
10 puncte
|
Lemn cu structură metalică
|
7 puncte
|
Sârmă
|
3 puncte
|
8. Tip wc-uri
WC ecologic (conform legii)
|
10 puncte
|
9. Material săditor - valoarea estimată a cantităţii de
material săditor raportată la totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului
rezultate în urma analizei
Peste 40%
|
10 puncte
|
Intre 20% şi 40%
|
7 puncte
|
Sub 20%
|
3 puncte
|
10. Analiza cost-oportunitate: între 0 şi 10 puncte.
11. Sumele maxime propuse pentru finanţare (în funcţie
de cele 3 tipuri de amenajări ale parcurilor) sunt următoarele:
Unitatea administrativ-teritorială
|
Numărul de locuitori
|
N
|
R+E
|
R
|
Oraşe/municipii mari
|
Peste 100.000
|
2.000.000 lei
|
1.500.000 lei
|
1.000.000 lei
|
Oraşe/municipii medii
|
Intre 20.000 şi 100.000
|
1.500.000 lei
|
750.000 lei
|
550.000 lei
|
Oraşe/municipii mici
|
Până la 20.000
|
1.000.000 lei
|
500.000 lei
|
400.000 lei
|
Comune mari
|
Peste 3.000
|
1.000.000 lei
|
500.000 lei
|
400.000 lei
|
Comune mici
|
Până la 3.000
|
500.000 lei
|
250.000 lei
|
200.000 lei
|
12. Localităţile care fac parte din arealul polilor
naţionali de creştere desemnaţi prin Hotărârea Guvernului nr. 998/2008 pentru
desemnarea polilor de creştere şi a polilor de dezvoltare urbană în care se
realizează cu prioritate investiţii din programele cu finanţare comunitară şi
naţională, cu modificările şi completările ulterioare, membri ai asociaţiilor
de dezvoltare intercomunitară constituite în conformitate cu Legea
administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, vor beneficia de un punctaj suplimentar de 10 puncte.
CAPITOLUL IV
Sesiunea de finanţare
ARTICOLUL 14
Organizarea sesiunii de finanţare
(1) Anual se pot organiza una, două sau mai multe
sesiuni de finanţare, în limita sumei alocate în condiţiile prevăzute la art. 4
alin. (1).
(2) Organizarea sesiunii de finanţare constă în
stabilirea şi aprobarea:
a) sesiunii de depunere a dosarelor de finanţare;
b) sumei alocate sesiunii de finanţare;
c) componenţei comisiei de analiză.
(3) Aprobarea sesiunii de depunere, a sumei alocate
sesiunii de finanţare şi componenţei comisiei de analiză se face prin ordin al
ministrului mediului.
(4) Anunţul privind aprobarea sesiunii de depunere şi
suma alocată acesteia se publică pe paginile de internet ale Ministerului
Mediului şi Administraţiei Fondului pentru Mediu cu cel puţin 10 zile înainte
de data deschiderii sesiunii de finanţare.
ARTICOLUL 15
Etapele sesiunii de finanţare
Sesiunea de finanţare constă din următoarele etape:
a) depunerea dosarelor de finanţare;
b) analiza conformităţii administrative şi a
eligibilităţii;
c) evaluarea şi selectarea proiectelor;
d) aprobarea finanţării proiectelor;
e) transmiterea scrisorilor de aprobare a finanţării;
f) transmiterea scrisorilor de respingere a finanţării,
în cazul proiectelor neselectate.
ARTICOLUL 16
Depunerea dosarului de finanţare
(1) Din momentul deschiderii sesiunii de depunere a
dosarului de finanţare, solicitantul procedează la:
a) adoptarea hotărârii privind participarea la Program;
b) pregătirea dosarului de finanţare constituit din
documentele prevăzute la art. 12 alin. (3).
(2) Dosarul de finanţare se depune la registratura
Ministerului Mediului, într-un singur exemplar, în plic sigilat. Solicitantul
va înscrie pe plic în mod obligatoriu următoarele informaţii:
a) denumirea şi sediul;
b) titlul: „Programul naţional de îmbunătăţire a
calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi";
c) sesiunea de depunere.
(3) Dosarul de finanţare poate fi transmis şi prin
poştă, cu confirmare de primire, sub condiţia ca data de expediere, evidenţiată
prin ştampila poştei, să nu depăşească data-limită a sesiunii de depunere.
ARTICOLUL 17
Analiza conformităţii administrative şi a
eligibilităţii
(1) După încheierea sesiunii de depunere, comisia de
selectare procedează la:
a) verificarea informaţiilor înscrise pe plicurile
conţinând dosarele de finanţare;
b) deschiderea plicurilor conţinând dosarele de
finanţare;
c) analiza conformităţii administrative şi
eligibilităţii solicitanţilor.
(2) Neîndeplinirea de către solicitant a criteriilor de
eligibilitate, lipsa documentelor sau ieşirea acestora din termenul de
valabilitate conduce la respingerea dosarului de finanţare.
ARTICOLUL 18
Evaluarea şi selectarea proiectelor
(1) La evaluarea şi selectarea proiectelor pot
participa numai solicitanţii care au îndeplinit condiţiile prevăzute la art.
17.
(2) Evaluarea şi selectarea proiectelor se fac în baza
criteriilor prevăzute la art. 13.
(3) Pentru a fi selectat, un proiect trebuie să obţină
minimum 71 de puncte.
(4) Proiectele selectate vor fi dispuse într-un
centralizator, în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut, în limita sumei
alocate sesiunii de finanţare.
ARTICOLUL 19
Aprobarea finanţării proiectelor
Aprobarea proiectelor selectate şi finanţarea acestora
se fac prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Mediului.
ARTICOLUL 20
Comunicarea rezultatelor sesiunii de finanţare
(1) Comunicarea rezultatelor sesiunii de
finanţare se face prin transmiterea către solicitant a scrisorii de
aprobare/respingere a finanţării, prevăzută în anexa nr. 3.
(2) Scrisoarea de aprobare/respingere a finanţării se
transmite în termen de cel mult 7 zile lucrătoare de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii Guvernului prevăzute la
art. 19.
(3) Scrisoarea de aprobare a finanţării va preciza data
programată pentru semnarea contractului şi va cuprinde documentele care trebuie
prezentate de către solicitant în vederea perfectării contractului pentru
finanţare nerambursabilă cu Administraţia Fondului pentru Mediu.
(4) Scrisoarea de respingere a finanţării poate viza:
a) respingerea dosarului de finanţare;
b) neselectarea proiectului.
(5) Scrisoarea de aprobare/respingere a finanţării se
transmite solicitantului pe bază de aviz poştal/fax cu confirmare de primire.
Data confirmării de primire a scrisorii de aprobare/respingere a finanţării se
consideră ca fiind data recepţionării acesteia de către solicitant.
CAPITOLUL V
Finanţarea proiectului
ARTICOLUL 21
Modalitatea de finanţare
(1) Finanţarea se acordă prin modalitate
nerambursabilă, ca procent din cheltuielile eligibile ale proiectului, în baza
contractului pentru finanţare încheiat între Administraţia Fondului pentru
Mediu şi beneficiar.
(2) Procentul de cheltuieli eligibile nefinanţat din
Fondul pentru mediu constituie contribuţia proprie a beneficiarului pe care
acesta o susţine din surse financiare proprii. Beneficiarul are posibilitatea
să susţină contribuţia proprie şi în natură, prin realizarea manoperei.
(3) Finanţarea se face în mod eşalonat, în interiorul
perioadei de valabilitate a contractului pentru finanţare şi pe măsura
realizării proiectului.
ARTICOLUL 22
Cuantumul finanţării
(1) Finanţarea se acordă:
a) în cuantum egal cu cheltuielile eligibile ale
proiectului, fără a se putea depăşi sumele cuprinse în tabelul prevăzut la art.
13 alin. (3) pct. 11, în situaţia în care solicitantul nu asigură contribuţia
proprie;
b) în cuantum egal cu diferenţa dintre cheltuielile
eligibile ale proiectului şi contribuţia proprie, fără a se putea depăşi sumele
cuprinse în tabelul prevăzut la art. 13 alin. (3) pct. 11.
(2) In cadrul Programului solicitanţii pot beneficia de
finanţarea cheltuielilor eligibile aferente pentru cel mult două proiecte pe
sesiune.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2),
municipiile desemnate prin Hotărârea Guvernului nr. 998/2008, cu modificările
şi completările ulterioare, ca fiind poli naţionali de creştere, în care se
realizează cu prioritate investiţii din programele cu finanţare comunitară şi
naţională, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pot depune în cadrul unei
sesiuni unul, două sau mai multe proiecte. Valoarea totală însumată poate fi de
cel mult 6.000.000 lei/sesiune.
ARTICOLUL 23
Perfectarea şi acordarea finanţării
(1) Solicitantul, prin reprezentantul său legal
sau împuternicitul acestuia, se prezintă la sediul Administraţiei Fondului
pentru Mediu pentru semnarea contractului pentru finanţare, la data şi ora
programate, cu documentele solicitate în cuprinsul scrisorii de aprobare a
finanţării, inclusiv documentul doveditor al deschiderii la Trezoreria Statului
a contului „50.02.20 - Disponibil din sume alocate din Fondul de mediu
reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru
protecţia mediului".
(2) Imposibilitatea prezentării solicitantului la data
şi ora programate pentru semnarea contractului pentru finanţare şi/sau
imposibilitatea prezentării documentelor solicitate vor fi aduse la cunoştinţa Administraţiei
Fondului pentru Mediu, în scris, cu cel puţin 5 zile înainte de data programată
pentru semnarea contractului pentru finanţare.
(3) Se consideră renunţare la finanţarea aprobată
neprezentarea solicitantului pentru semnarea contractului pentru finanţare
şi/sau neprezentarea documentelor solicitate de către Administraţia Fondului
pentru Mediu prin scrisoarea de aprobare a finanţării, într-un termen de
maximum 15 zile calendaristice de la data recepţionării scrisorii de aprobare a
finanţării.
(4) Data confirmării de primire a scrisorii de aprobare
a finanţării se consideră ca fiind data recepţionării acesteia de către
potenţialul beneficiar şi constituie data de referinţă de la care Administraţia
Fondului pentru Mediu calculează termenul maxim în care solicitantul se poate
prezenta pentru semnarea contractului pentru finanţare.
(5) Administraţia Fondului pentru Mediu împreună cu
solicitantul stabilesc planificarea temporală a implementării proiectului
aprobat şi acordarea finanţării, prin întocmirea listei cuprinzând capitolele
şi subcapitolele de cheltuieli eligibile, precum şi a graficului de finanţare
nerambursabilă, documente care vor deveni anexe la contractul pentru finanţare.
(6) Modelul de contract pentru finanţare este prevăzut
în anexa nr. 5 şi cuprinde majoritatea clauzelor contractuale, fără a fi
prohibite adăugarea de către Administraţia Fondului pentru Mediu a unor noi
clauze de extracţie legală şi/sau renunţarea justificată la unele dintre
acestea, precum şi modificarea lor, dacă aceste acţiuni sunt esenţiale pentru
îndeplinirea contractului şi atingerea scopului şi obiectivelor Programului.
Adăugarea de noi clauze şi/sau renunţarea la unele dintre acestea, precum şi
modificarea lor sunt permise până la momentul perfectării contractului pentru
finanţare, ulterior, orice adăugare, renunţare ori modificare realizându-se
prin încheierea de act adiţional, cu acordul părţilor contractante.
(7) Contractul pentru finanţare se întocmeşte în 4
exemplare originale, dintre care 3 pentru Administraţia Fondului pentru Mediu
şi unul pentru beneficiar.
(8) Finanţarea se utilizează numai după îndeplinirea
tuturor condiţiilor de intrare în vigoare a contractului pentru finanţare
prevăzute în cuprinsul său şi numai în termenul de valabilitate a acestuia.
(9) Nerespectarea de către beneficiar a clauzelor
contractuale şi a termenelor de finalizare a investiţiilor asumate prin
contractul pentru finanţare conduce la rezilierea acestuia şi, implicit, la
constituirea de debite şi accesorii pentru sumele plătite până la momentul
rezilierii.
CAPITOLUL VI
Implementarea proiectului
ARTICOLUL 24
Decontarea cheltuielilor eligibile
(1) Susţinerea din Fondul pentru mediu a finanţării
proiectului se face prin decontarea sumelor reprezentând cheltuielile eligibile
stabilite prin contractul pentru finanţare.
(2) Administraţia Fondului pentru Mediu nu acordă plăţi
în avans. Administraţia Fondului pentru Mediu decontează cheltuielile eligibile
efectuate după perfectarea contractului pentru finanţare. Până la momentul
decontării, beneficiarul susţine execuţia proiectului din surse financiare
proprii.
(3) Administraţia Fondului pentru Mediu nu efectuează
plăţi pe baza facturilor pro forma, emise de furnizorii de
servicii/produse/lucrări aferente proiectului, şi nu efectuează plăţi pentru
facturile reprezentând avansuri în baza contractelor încheiate între
beneficiarii finanţării şi furnizorii de servicii/produse/lucrări aferente
proiectului.
(4) Decontarea se realizează lunar sau trimestrial prin
virament în contul de trezorerie al beneficiarului, ca urmare a tragerilor
succesive efectuate pe măsura realizării proiectului.
(5) Decontarea se face pe baza dosarului de decontare
depus la Administraţia Fondului pentru Mediu la data stabilită prin graficul de
finanţare nerambursabilă, anexă la contract. Formularul documentelor necesare
pentru decontarea cererilor de tragere este prevăzut în anexa nr. 4.
(6) Condiţii generale privitoare la dosarul de
decontare:
a) dosarul va avea opis, iar documentele conţinute
trebuie numerotate, semnate şi ştampilate de beneficiar; referinţele din opis
trebuie să corespundă cu numărul paginii la care se află documentele, iar la
finalul dosarului va exista menţiunea „Acest dosar conţine......pagini,
numerotate de la 1 la......";
b) documentele conţinute trebuie să fie lizibile, iar
cele care au regim de document tipizat vor fi conform prevederilor legale în
vigoare;
c) pentru documentul redactat în altă limbă, se va
anexa traducerea în limba română făcută de un traducător autorizat;
d) beneficiarul trebuie să se asigure că valoarea
cheltuielilor solicitate spre decontare se încadrează în liniile din bugetul
proiectului, ataşând la dosar o încadrare pe linii bugetare a cheltuielilor
solicitate la plată, devizele pe obiecte şi devizul general aferent tragerii;
cheltuielile care depăşesc valoarea din linia bugetară sunt considerate
cheltuieli neeligibile şi sunt suportate de beneficiar.
(7) Condiţii generale privitoare la factură:
a) să fie corect completată, să existe ştampila
furnizorului de servicii/produse/lucrări şi semnătura de primire a
beneficiarului finanţării;
b) data înscrisă pe factură să fie ulterioară datei
semnării contractului pentru finanţare cu Administraţia Fondului pentru Mediu;
fac excepţie facturile emise pentru cheltuielile efectuate cu elaborarea
studiilor de fezabilitate şi cu elaborarea sau actualizarea proiectelor
tehnice;
c) data înscrisă pe factură să fie ulterioară datei
semnării contractului de achiziţii;
d) să aibă menţionate numărul contractului de achiziţii
pentru servicii/produse/lucrări şi numărul certificatului de scutire de TVA în
baza cărora a fost emisă;
e) să fie datată anterior documentului/documentelor de
plată cu care se achită;
f) datele din factură privind numărul contului şi banca
în care se vor face plăţile să corespundă cu datele din contractul de
achiziţii; dacă aceste date s-au modificat ulterior semnării contractului de
achiziţii, se va ataşa la dosarul de plată o adresă din partea furnizorului de
servicii/produse/lucrări privind modificarea contului bancar;
g) în cazul achiziţiei de lucrări, dacă au fost emise
mai multe facturi, valoarea tuturor facturilor trebuie să fie egală cu valoarea
din situaţia centralizatorului de lucrări aferente tragerii;
h) pentru produsele din import achiziţionate direct de
la furnizor, factura trebuie însoţită de declaraţia vamală, iar valoarea în
monedă euro din factură trebuie să fie aceeaşi cu valoarea în monedă euro a
acestor produse din declaraţia vamală la data înregistrării în vamă.
(8) Condiţii generale privitoare la documentul de
plată:
a) să confirme că plata nu s-a efectuat în numerar;
b) să aibă semnătura şi ştampila băncii emitente;
c) să aibă semnătura şi ştampila beneficiarului
finanţării;
d) să menţioneze în clar numărul facturii sau
contractul pe care le achită, iar contul şi banca beneficiarului plăţii să
corespundă cu datele din contractul de achiziţii sau din adresa furnizorului de
servicii/produse/lucrări privind contul bancar al acestuia.
(9) In cazul în care plata se efectuează cu bilet la
ordin, trebuie îndeplinite condiţiile:
a) biletul trebuie să fie emis de beneficiarul
finanţării, în numele furnizorului de servicii/produse/lucrări, fără să fie
girat către terţi;
b) să fie emis ulterior semnării contractului de
achiziţii;
c) plata să se regăsească în extrasele de cont;
d) să se ateste că plata s-a efectuat din contul
beneficiarului finanţării în contul furnizorului de servicii/produse/lucrări,
conform contractului de achiziţii.
(10) In cazul în care plata se efectuează prin
acreditiv extern, la dosarul de plată se ataşează copii de pe toate documentele
solicitate de bancă pentru transferul sumelor respective, conform contractului
de credit.
(11) Condiţii generale privitoare la extrasul de cont:
a) să fie datat şi ştampilat de banca beneficiarului
finanţării;
b) să existe corespondenţa datelor din documentele de
plată şi contractul de achiziţii pentru servicii/produse/lucrări privind banca
şi numărul contului;
c) să fie menţionate în cuprinsul său documentele de
plată şi facturile care se achită cu documentele de plată;
d) să ateste, valoric şi ca dată, efectuarea plăţilor
din documentele de plată corespondente.
(12) Decontarea se face în termenul prevăzut în
contractul pentru finanţare.
(13) Personalul Administraţiei Fondului pentru Mediu va
verifica stadiul şi modul de implementare a proiectului în conformitate cu
prevederile contractuale, prin vizite în teren şi prin verificarea, la sediul
beneficiarului, a oricărui document relevant.
(14) La finalul implementării proiectului, beneficiarul
finanţării va întocmi un raport de finalizare care va fi verificat de
personalul Administraţiei Fondului pentru Mediu şi va fi supus aprobării
preşedintelui acesteia.
ARTICOLUL 25
Achiziţiile publice
(1) Intreaga responsabilitate pentru întocmirea
documentaţiei de achiziţie publică, organizarea şi derularea procedurii de
achiziţie publică şi realizarea lucrărilor în conformitate cu prevederile
legale în vigoare privind achiziţiile publice revine beneficiarului finanţării
din Fondul pentru mediu.
(2) Cheltuielile de elaborare a documentaţiei de
achiziţie publică, indiferent că este elaborată cu forţe proprii sau de o firmă
de consultanţă, sunt suportate integral de beneficiarul finanţării.
(3) La stabilirea condiţiilor contractelor de achiziţie
publică, beneficiarul finanţării va avea în vedere faptul că Administraţia
Fondului pentru Mediu va proceda la acordarea tragerilor pentru cheltuieli
eligibile efectiv realizate conform graficului de finanţare nerambursabilă,
anexă la contractul pentru finanţare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
ARTICOLUL 26
Publicarea informaţiilor relevante privind Programul
(1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile,
comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu Programul se publică pe
site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu, www.afm.ro, la secţiunea
„Informaţii privind Programul naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului
prin realizarea de spaţii verzi în localităţi".
(2) Singurele informaţii şi instrucţiuni valabile
prezentate în mass-media referitoare la Program sunt cele transmise sub formă
de comunicate de presă din partea Ministerului Mediului şi/sau a Administraţiei
Fondului pentru Mediu.
ARTICOLUL 27
Reguli de publicitate
(1) Beneficiarul finanţării va instala pe amplasamentul
investiţiei, în loc vizibil, un panou inscripţionat cu textul „Proiect de
îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi în
localităţi, finanţat din Fondul pentru mediu", menţionându-se:
a) denumirea beneficiarului;
b) suprafaţa;
c) durata de realizare.
(2) Panoul prevăzut la alin. (1) va fi menţinut pe
durata de implementare şi cel puţin un an după realizarea proiectului.
(3) Orice demers publicitar efectuat de beneficiar cu
privire la proiectul propus, în orice formă şi în orice mediu, cu privire la
proiectul implementat sau în curs de implementare, orice referire la acesta în
cadrul conferinţelor, simpozioanelor, seminariilorsau al altor manifestări
similare, trebuie să specifice că proiectul este realizat în cadrul Programului
naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi
în localităţi, finanţat de Administraţia Fondului pentru Mediu din Fondul
pentru mediu.
ARTICOLUL 28
Anexe
Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ghid
de finanţare.
ANEXA Nr. 1 la Ghidul de finanţare
Antetul
solicitantului:................................................1)
Nr. de înregistrare la
solicitant:...................din data.....................1)
Nr. de înregistrare la Ministerul
Mediului:...................din data.....................2)
CERERE DE FINANŢARE NERAMBURSABILĂ
pentru proiect de îmbunătăţire a calităţii mediului
prin realizarea de spaţii verzi în localităţi
A. Date generale
Titlul proiectului:
........................................................................................................................................................................ ..............
Denumirea solicitantului:
........................................................................................................................................................................ ...
Forma juridică de organizare:
....................................................................................................................................................................
Codul de înregistrare fiscală:
.....................................................................................................................................................................
Adresa sediului: Str.
.........................................................................................................................nr.....................................................
Localitatea (municipiul/oraşul/comuna/satul)
..............................................................................................................................................
Judeţul:..................................................................................................Codul
poştal:...............................................................................
Telefon: (fix/mobil)
...................................../...............................................
Fax:.............................
E-mail:..............................................
Website........................................................................................................................................................................ ...........................
Reprezentant legal (numele şi prenumele)
..................................................................................................................................................
Telefon: (fix/mobil)
...................................../..............................................
Fax:.............................E-mail:................................................
Responsabilul de proiect (numele şi prenumele)
.........................................................................................................................................
Actul de identitate: B.I./C.I.
seria...............nr...........................................,
CNP........................................................................................
Telefon: (fix/mobil)
...................................../...............................................
Fax:.............................E-mail:...............................................
B. Finanţare solicitată
Solicitantul............................................,
prin reprezentantul legal ...................................., solicită o
finanţare nerambursabilă în sumă de................................lei (în
litere............................................), reprezentând.........% din
valoarea totală eligibilă a proiectului, pe un termen de.........luni.
Valoarea totală a proiectului (cheltuieli eligibile +
cheltuieli neeligibile) este de.............lei (în
litere...................................).
Contribuţia proprie reprezintă........................%
din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului şi va fi
susţinută:
a) financiar, din surse proprii în cuantum
de....................................................lei (în litere...............................................);
b) în natură, prin realizarea manoperei, în
echivalentul a................................lei (în
litere................................................).
1) Se completează
de către solicitant.
2) Se completează de
către comisia de analiză.
C. Declaraţie pe propria răspundere
Subsemnatul, având datele de identificare menţionate la
lit. A „Date generale" din cuprinsul prezentei cereri de finanţare,
reprezentant legal al solicitantului .......................................................,
luând cunoştinţă de prevederile Hotărârii Consiliului Local/Judeţean
nr..........din...........................privind participarea la Programul
naţional de îmbunătăţire a calităţii mediului prin realizarea de spaţii verzi
în localităţi, aprobat prin Ordinul ministrului mediului nr. 1.107/2009, declar
pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii,
următoarele:
a) am depus dosar de finanţare în nume propriu, fără a
ne interpune în beneficiul vreunei alte persoane fizice sau persoane juridice
de drept public ori de drept privat;
b) sunt îndeplinite obligaţiile exigibile de plată a
taxelor, impozitelor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetul local şi
Fondul pentru mediu;
c) nu suntem înregistraţi cu fapte sancţionate de
legislaţia financiară, vamală sau fapte care privesc disciplina financiară;
d) nu suntem implicaţi în proceduri civile, penale,
administrative sau de altă natură, care pot afecta realizarea proiectului, nu
am încălcat dispoziţiile legale privind protecţia mediului;
e) nu ne aflăm în stare/procedură de insolvabilitate;
f) nu încurajăm, nu susţinem şi nu sponsorizăm
activităţi cu efect negativ asupra mediului; de asemenea, declar că pe întreaga
durată a contractului pentru finanţare nu vom încuraja, nu vom susţine şi nu
vom sponsoriza activităţi cu efect negativ asupra mediului;
g) taxa pe valoarea adăugată este/nu este recuperabilă,
rambursabilă sau compensată;
h) ne angajăm să asigurăm şi să susţinem contribuţia
proprie, în cazul aprobării finanţării proiectului, în procentul şi prin
modalitatea prevăzută la lit. B „Finanţare solicitată" din cuprinsul
prezentei cereri de finanţare;
i) activităţile pentru care solicităm finanţarea prin
prezentul Program nu fac obiectul altui program de finanţare;
j) am depus întreaga documentaţie, conform cerinţelor
Ghidului de finanţare a Programului naţional de îmbunătăţire a calităţii
mediului prin realizarea de spaţii verzi în localităţi;
k) suntem de acord cu faptul că în timpul procesului de
analiză, evaluare şi selectare poate apărea ca necesară completarea dosarului
de finanţare cu noi documente, pe care, la solicitarea şi în termenul precizat
de Administraţia Fondului pentru Mediu, ne obligăm să le depunem;
l) suntem de acord ca orice instituţie, societate
comercială, bancă, alte persoane juridice să furnizeze informaţii
reprezentanţilor autorizaţi ai Administraţiei Fondului pentru Mediu cu privire
la orice aspect juridic, tehnic şi financiar în legătură cu activitatea
noastră;
m) finanţarea nerambursabilă solicitată, în situaţia
aprobării şi acordării, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile
declarate în această cerere de finanţare şi în celelalte documentele cuprinse
în dosarul de finanţare;
n) am luat la cunoştinţă că prezentarea eronată sau
falsă a datelor şi informaţiilor conţinute în documentaţia cuprinsă în dosarul
de finanţare va duce automat la respingerea acestuia ori la neselectarea
proiectului sau, ulterior, la returnarea integrală a sumei primite ca finanţare
în cadrul Programului.
Subsemnatul, înţelegând că orice omisiune sau
incorectitudine în prezentarea informaţiilor în scopul de a obţine avantaje
patrimoniale sau de orice altă natură este pedepsită conform legii, declar că
nu am furnizat informaţii false în documentele prezentate şi îmi asum
responsabilitatea informaţiilor conţinute în prezenta cerere de finanţare şi în
toate documente cuprinse în dosarul de finanţare depus, inclusiv documentele
financiare, garantând, de asemenea, că datele furnizate sunt actuale, reale,
corecte şi complete.
Prin semnarea prezentei şi aplicarea ştampilei,
semnatarul confirmă că a înţeles şi şi-a însuşit în întregime conţinutul
cererii de finanţare.
Numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal
..............................................................................
..............................................................................
Semnătura reprezentantului legal şi ştampila
solicitantului
Numele, prenumele şi funcţia responsabilului de proiect
..............................................................................
..............................................................................
Semnătura responsabilului de proiect
ANEXA Nr. 2 la Ghidul de finanţare
Solicitant...............................................................................................................
Sediul....................................................................................................................
C.U.I./C.I.F...........................................................................................................
Cont nr........................................deschis
la Trezoreria...........................................
Nr. de înregistrare la Administraţia Fondului pentru
Mediu (AFM).........................
CERERE DE TRAGERE
Nr............/......................
In baza Contractului pentru finanţare nerambursabilă
nr.............................. din.........../............./.....................,
vă rugăm să aprobaţi prezenta cerere de tragere, pentru suma
de..............................lei, din finanţarea nerambursabilă în valoare
de......................lei.
Aceasta sumă va fi utilizată pentru plata cheltuielilor
eligibile aferente activităţilor desfăşurate în perioada....................
Documentele justificative (contractele, facturile,
situaţiile de lucrări executate de beneficiar, cuantificate valoric,
procesul-verbal de recepţie servicii, ordine de plată, documentaţia privind
procedurile de achiziţie publică) sunt anexate la prezenta în copii.
Situaţia finanţării la data prezentei cereri de
tragere
Suma totală aprobată conform
contractului de finanţare
|
Suma acordată
până la data prezentei
cereri de tragere
|
Suma solicitată
prin prezenta cerere de tragere
|
Suma aprobată
prin prezenta cerere de tragere
|
Suma totală trasă din finanţare,
inclusiv suma aprobată prin prezenta cerere de tragere
|
Suma rămasă de tras din finanţarea
aprobată
(col. 1-5)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
|
|
|
|
|
|
Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în
declaraţii, declar că am verificat datele din prezenta cerere şi, în
conformitate cu informaţiile furnizate, o declar corectă şi completă.
Reprezentantul legal al beneficiarului
Numele şi prenumele...........................
Funcţia...............................................
Semnătura..........................................
L.S.
Aprobat AFM
Preşedinte,
................................................................................
Director Direcţia buget finanţe,
................................................................................
Director Direcţia tehnică,
................................................................................
Şef Serviciu implementare şi monitorizare tehnică,
................................................................................
Referent de specialitate, ........................................
NOTA:
Coloanele nr. 1, 2 şi 3 se completează de către
beneficiar, iar coloanele nr. 4, 5 şi 6 de către personalul AFM; după aprobare,
o copie a cererii de tragere va fi înmânată beneficiarului.
ANEXA Nr. 3 la Ghidul de finanţare
SCRISOARE DE APROBARE/RESPINGERE A PROIECTULUI
<Solicitant>
<Persoană de contact>
<Adresa completă>
Nr. de referinţă al cererii:..............................................
Stimată(e) doamnă/domn <Persoana de contact>
Vă informăm că cererea dumneavoastră îndeplineşte
criteriile pentru a primi finanţare din Fondul pentru mediu.
sau
nu îndeplineşte criteriile pentru a primi finanţare din
Fondul pentru mediu.
In consecinţă, proiectul dumneavoastră va/nu va primi
finanţare din Fondul pentru mediu.
In vederea perfectării finanţării vă invităm la sediul
Administraţiei Fondului pentru Mediu pentru .............................................................................,
cu următoarele
documente:..........................................................
sau, dacă proiectul este respins,
Vă mulţumim pentru interesul manifestat faţă de
<programele Administraţiei Fondului pentru Mediu> şi sperăm că veţi
participa şi la alte sesiuni de finanţare.
Preşedinte,
................................................................................
Director Direcţia tehnică,
................................................................................
Preşedinte Comisia de analiză şi evaluare,
................................................................................
ANEXA Nr. 4 la Ghidul de finanţare
DOCUMENTE
necesare pentru decontarea cererilor de tragere
1. Cerere de tragere - completată în original, semnată
şi ştampilată de reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia
2. Proiectul tehnic
3. Documente care să ateste regimul juridic al
terenului pe care se realizează proiectul
4. Declaraţia pe propria răspundere privind respectarea
legislaţiei în vigoare referitoare la atribuirea contractelor de achiziţii
publice
5. Contractul de lucrări şi/sau achiziţie, în copie, în
care să se precizeze: obiectul contractului, data încheierii contractului, durata,
preţul, documentele contractului, modalitatea de plată, clauza garanţiei de
bună execuţie, eventuale anexe şi actele adiţionale ce intervin pe parcursul
derulării contractului, dacă este cazul
6. Garanţia de bună execuţie (deschidere cont şi restul
de reţineri succesive din tranşele de plată)
7. Contract de servicii (SF, PT etc.)
8. Autorizaţia de construire
9. Procesul-verbal de predare a amplasamentului
10. Ordin de începere a lucrărilor
11. Dispoziţia de constituire a Comisiei de recepţie
12. Procesul-verbal privind stadiul fizic al lucrărilor
13. Procesul-verbal de recepţie calitativă
14. Procesul-verbal de lucrări ascunse
15. Facturi fiscale (cu „bun de plată")
16. Situaţii de lucrări
17. OP-uri (începând cu tragerea 2, pentru sumele decontate
+ contribuţia proprie)
18. Documente de schimbare a soluţiei tehnice, dacă
este cazul (memoriul tehnic întocmit de proiectant, dispoziţie de şantier,
antemăsurători, proces-verbal de negociere a preţului pentru cantităţi
suplimentare neprevăzute în caietul de sarcini, note de renunţare, note de
cantităţi suplimentare, situaţii de lucrări)
19. Procesul-verbal la terminarea lucrărilor- la ultima
cerere de tragere
20. Raportul de finalizare
ANEXA Nr. 5 la Ghidul de finanţare
CONTRACT PENTRU FINANŢARE NERAMBURSABILĂ
Nr.........din............
Intre:
Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în
Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, cod fiscal
14715650, cont nr...................................deschis la Trezoreria
Sectorului 6 Bucureşti, reprezentată legal prin.........................-
preşedinte, în calitate de Finanţator, denumită în continuare AFM,
şi
......................................, cu sediul
în..........................................., cod de înregistrare fiscală........................,
cont nr.................deschis la..........................., reprezentată
legal prin..........................-..................., în calitate de
Beneficiar, denumită în continuare Beneficiar,
a intervenit următorul contract:
Art. 1. - Obiectul contractului
1.1. AFM acordă Beneficiarului o finanţare
nerambursabilă, denumită în continuare finanţare, în valoare
de.................lei, reprezentând..........% din valoarea totală a
cheltuielilor eligibile, pentru implementarea proiectului
intitulat......................................, denumit în continuare Proiect,
conform Hotărârii Guvernului nr........./..........
1.2. Valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale
proiectului este de........................lei.
1.3. In toate cazurile, finanţarea se raportează doar
la valoarea cheltuielilor eligibile.
1.4. Orice plată excedentară efectuată de către AFM
constituie plată necuvenită, iar Beneficiarul are obligaţia de a restitui sumele
necuvenite în termen de 5 zile de la data confirmării de primire a notificării
din partea AFM.
1.5. Beneficiarul acceptă finanţarea şi se angajează să
desfăşoare proiectul pe propria răspundere.
Art. 2. - Destinaţia finanţării
Finanţarea este acordată pentru realizarea Proiectului,
Beneficiarul obligându-se să o utilizeze integral şi numai pentru acest scop,
conform cheltuielilor eligibile prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 3. - Durata contractului şi perioada de
utilizare a finanţării
3.1. Contractul intră în vigoare la data semnării lui
de către ambele părţi şi îşi încetează valabilitatea în.............luni de la
data depunerii la AFM a raportului de finalizare.
3.2. Durata de realizare a Proiectului este
de.............(luni) de la data intrării în vigoare a prezentului contract.
3.3. Suma neutilizată la finalul execuţiei Proiectului
se consideră anulată şi finanţarea se diminuează în mod corespunzător.
Art. 4. - Modalitatea de plată
4.1. Beneficiarul va utiliza finanţarea în mai multe
tranşe, în conformitate cu Graficul de finanţare nerambursabilă prevăzut în
anexa nr. 2.
4.2. Utilizarea se efectuează prin debitarea contului
de trezorerie al AFM, pe măsura tragerii sumelor şi prin creditarea contului
nr......................deschis de către Beneficiar la......., numai pe bază de
cerere de tragere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la Ghidul de
finanţare, însoţită de documentele justificative prevăzute în anexa nr. 3.
4.3. Debitarea contului AFM se va face în termen de 15
zile de la data întocmirii notei de control.
4.4. Cheltuielile bancare (comisioanele bancare,
diferenţe de curs valutar etc.) nu constituie cheltuieli eligibile.
4.5.Valoarea acordată Beneficiarului se calculează prin aplicarea la
cheltuielile eligibile aferente fiecărei trageri a procentului aprobat.
Art. 5. - Obligaţiile Beneficiarului:
5.1. să folosească finanţarea numai în scopul şi în
condiţiile în care a fost acordată;
5.2.să asigure contribuţia proprie pentru realizarea
Proiectului în cuantum de.................lei, dacă este cazul;
5.3. să asigure executarea Proiectului cu diligenta
necesară şi eficienţă, în conformitate cu prezentul contract, precum şi cu
legislaţia în vigoare şi standardele de mediu aplicabile;
5.4. să respecte prevederile legislaţiei în vigoare
privind achiziţiile publice, pentru achiziţionarea de bunuri, servicii sau
lucrări din finanţarea acordată din Fondul pentru mediu;
5.5. să fie singurul răspunzător în faţa AFM pentru
implementarea Proiectului;
5.6. să asigure înregistrarea în evidenţa contabilă a
tuturor documentelor privind operaţiunile aferente prezentului contract, precum
şi arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;
5.7. să furnizeze AFM copii ale situaţiilor sale
financiare trimestriale/semestriale şi anuale, inclusiv balanţele lunare de
verificare aferente acestora, şi să transmită AFM orice altă informaţie sau
documente relevante pentru prezentul contract, solicitate în mod rezonabil de
către aceasta, în termen de maximum 7 zile de la cerere;
5.8. să plătească toate taxele, impozitele şi
contribuţiile pe care le datorează potrivit reglementărilor legale; în acest
sens va depune certificat de atestare fiscală la fiecare tragere şi,
trimestrial, certificat fiscal;
5.9. să introducă în gestiunea proprie bunurile de
natura activelor imobilizate corporale achiziţionate în baza acestui contract,
să le inscripţioneze cu sintagma „Finanţat din Fondul pentru Mediu", să le
utilizeze şi să le conserve cu diligentele unui bun proprietar şi să nu le
înstrăineze;
5.10. să nu vândă, să nu cesioneze, să nu închirieze
sau să nu disponibilizeze active din patrimoniul propriu, legate de Proiect, în
alt scop decât pentru înlocuirea celor existente cu noi active de valoare cel
puţin egală cu cele existente;
5.11. să întocmească şi să remită AFM în termen de 30
de zile de la finalizarea execuţiei Proiectului un raport de finalizare
detaliat privind realizarea activităţilor;
5.12. să permită reprezentanţilor AFM accesul la
sediile sale şi la amplasamentul proiectului pentru inspectarea activităţilor
ce se realizează din finanţarea acordată şi examinarea registrelor şi a
evidenţelor contabile, legate de proiect;
5.13. să permită personalului AFM să controleze modul
în care Beneficiarul îndeplineşte obiectivele Proiectului;
5.14. să nu sponsorizeze/să nu finanţeze activităţi cu
impact negativ asupra mediului, pe perioada de valabilitate a contractului;
5.15. să notifice AFM şi să prezinte documentele
corespunzătoare, în termen de 7 zile de la apariţia următoarelor evenimente:
a) modificări cu privire la actele constitutive şi/sau
la informaţiile furnizate AFM cu ocazia prezentării cererii de finanţare sau pe
parcursul derulării prezentului contract;
b) în cazul în care va fi supus unei proceduri de
dizolvare sau lichidare;
5.16. să suporte toate taxele, comisioanele,
cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea,
încheierea, executarea, punerea în aplicare şi terminarea prezentului contract
şi a tuturor documentelor şi activităţilor aferente;
5.17. să notifice AFM cu privire la orice alocaţie
nerambursabilă pe care o primeşte până la încetarea contractului de finanţare.
Art. 6. - Obligaţiile AFM
6.1. să asigure finanţarea Proiectului în condiţiile
menţionate în prezentul contract, în limita fondurilor disponibile alocate
pentru categoria de proiecte din care face parte, cuprinse în bugetele anuale
ale acesteia;
6.2. să urmărească îndeplinirea etapelor prevăzute în
contract;
6.3. să verifice, prin inspecţie la faţa locului, dacă
tot ceea ce a declarat Beneficiarul este conform cu realitatea, înainte de
aprobarea cererii de tragere;
6.4. să pună la dispoziţia Beneficiarului informaţiile
legate de finanţare;
6.5. să întocmească nota de control în termen de 15
zile de la data depunerii cererii de tragere.
Art. 7. - Cazuri de culpă
7.1. Nerespectarea de către Beneficiara oricăreia
dintre obligaţiile sale asumate prin prezentul contract constituie caz de
culpă.
7.2. Constituie caz de culpă şi următoarele fapte ale
Beneficiarului:
a) face declaraţii false sau incomplete pentru a obţine
finanţarea prevăzută în contract sau furnizează rapoarte ce nu reprezintă
realitatea;
b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de
corupţie în legătură cu Proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească
definitivă;
c) împotriva Beneficiarului a fost demarată procedura
de dizolvare/lichidare/insolvenţă;
d) situaţia economico-financiară a Beneficiarului nu
mai asigură condiţii de realizarea a Proiectului.
7.3. AFM va notifica Beneficiarul în maximum 5 zile de
la constatarea unui caz de culpă şi, în cazul în care deficienţele menţionate
în notificare nu sunt înlăturate în maximum 30 de zile de la data notificării,
AFM are dreptul să ia următoarele măsuri, fără punerea în întârziere şi fără
nicio altă formalitate prealabilă:
a) sistarea temporară a utilizării finanţării, până la
remedierea cauzelor care au dus la sistare;
b) sistarea definitivă şi rezilierea unilaterală a
contractului cu recuperarea sumelor virate către Beneficiar, în condiţiile
Codului de procedură fiscală.
Art. 8. -Incetarea contractului
8.1. De drept:
a) la data prevăzută în contract;
b) la executarea obligaţiilor prevăzute în contract;
c) în cazul imposibilităţii obiective a Beneficiarului
de a realiza Proiectul, prin renunţare, cu un preaviz scris de maximum 30 de
zile;
d) la data intervenţiei unui act de autoritate;
e) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi
prevăzute la data încheierii contractului şi care pot conduce la modificarea
clauzelor contractuale în aşa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv
ar fi contrară instituţiei şi interesului public; acest fapt va fi notificat
Beneficiarului în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor astfel de
circumstanţe sau de la momentul în care AFM a avut cunoştinţă de apariţia unor
astfel de circumstanţe.
8.2. Prin reziliere, la iniţiativa AFM, în următoarele
condiţii:
a) Beneficiarul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate
prin contract;
b) Beneficiarul este în dizolvare/lichidare/insolvenţă
ori în orice altă situaţie similară;
c) în situaţia intervenirii unuia dintre cazurile de
culpă prevăzute la art. 7 alin. 7.2.
8.3. In caz de reziliere, Beneficiarul este obligat la
plata de daune-interese, în cuantum egal cu suma trasă din finanţare, la care
se adaugă foloase nerealizate la nivelul ratei dobânzii Băncii Naţionale a
României.
1. Beneficiarul rămâne direct răspunzător pentru toate
consecinţele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea
contractului înainte de termen din culpa sau la iniţiativa sa (inclusiv
majorări de întârziere, conform legii fiscale aplicabile creanţelor bugetare).
2. In cazul în care încetarea contractului intervine
înainte de termenul stabilit pentru prima tragere, Beneficiarul nu este obligat
la plata de daune-interese.
Art. 9. - Forţa majoră şi cazul fortuit
9.1. Prin forţă majoră şi/sau caz fortuit se înţelege
un eveniment independent de voinţa părţilor, imprevizibil şi insurmontabil,
intervenit după încheierea contractului şi care împiedică părţile să îşi
execute, total sau parţial, obligaţiile contractuale.
9.2. Partea care invocă forţa majoră are următoarele
obligaţii:
a) să o notifice celeilalte părţi în termen de 5 zile
de la data apariţiei;
b) să transmită în termen de cel mult 30 de zile de la
data producerii evenimentului considerat a fi caz de forţă majoră certificatul
de forţă majoră emis de autoritatea competentă;
c) să comunice data încetării în termen de 5 zile de la
încetare;
d) să ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în
vederea limitării consecinţelor.
9.3. Dacă nu se procedează la anunţare în condiţiile şi
termenele prevăzute, partea care invocă forţa majoră va suporta toate daunele
provocate celeilalte părţi prin lipsa notificării.
9.4. Indeplinirea contractului va fi suspendată în
perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se
cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
9.5. Forţa majoră, comunicată şi dovedită în condiţiile
prevăzute la pct. 9.2, exonerează de răspundere partea care o invocă.
9.6. Dacă forţa majoră şi/sau consecinţele acesteia
durează sau se estimează ca va/vor dura mai mult de 3 luni, părţile se obligă
să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării soluţiei celei mai bune:
a) încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părţi
să poată pretinde celeilalte daune-interese;
b) modificarea contractului.
9.7. Prevederile de mai sus se aplică şi cazului
fortuit.
Art. 10-Alte clauze
10.1. Beneficiarul îşi asumă integral răspunderea
pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe parcursul derulării
Proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice responsabilitate.
10.2. Beneficiarul îşi asumă integral răspunderea
pentru respectarea prevederilor legale cu privire la protecţia muncii
personalului însărcinat cu implementarea Proiectului.
10.3. In nicio circumstanţă şi din niciun motiv AFM nu
poate fi trasă la răspundere şi obligată la plata de daune-interese pe durata
desfăşurării Proiectului şi, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de
despăgubire sau plăţi suplimentare.
10.4. In cazul în care realizarea Proiectului generează
costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala
Beneficiarului.
10.5. Contractul în integralitatea sa, precum şi toate
drepturile şi obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii;
în caz de imposibilitate, neimputabilă Beneficiarului, de a executa prevederile
contractuale, activitatea poate fi preluată de succesorii săi în drepturi, cu
aprobarea prealabilă a AFM.
10.6. Beneficiarul va adopta o conduită adecvată prin
care va evita conflictul de interese şi va informa imediat AFM despre orice
situaţie care dă naştere sau este posibil să dea naştere unui astfel de
conflict.
10.7. AFM şi Beneficiarul se angajează să păstreze
confidenţialitatea documentelor şi informaţiilor legate de derularea
prezentului contract, informaţiile putând fi furnizate numai autorităţilor
competente, în condiţiile legii, sau unor terţe părţi numai cu acordul părţilor
prezentului contract.
10.8. Drepturile de proprietate intelectuală rezultate
în urma implementării Proiectului, precum şi alte documente legate de Proiect
vor rămâne în patrimoniul Beneficiarului, care, la solicitarea AFM, va acorda
acesteia dreptul de a utiliza gratuit şi după cum consideră necesar informaţia
cuprinsă în rapoartele Proiectului, precum şi rezultatele obţinute, oricare ar
fi forma acestora.
10.9. Beneficiarul are obligaţia de a despăgubi din
surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate împotriva oricăror
reclamaţii şi acţiuni în justiţie, ce rezultă din încălcarea unor drepturi de
proprietate intelectuală (brevete de invenţie, mărci înregistrate, desene sau
modele industriale, drepturi de autor) legate de activităţile necesare
implementării Proiectului, precum şi pentru plata de daune-interese, costuri,
taxe şi alte cheltuieli de orice natură, aferente violării dreptului de
proprietate intelectuală.
10.10. Beneficiarul este de acord ca AFM să publice
date privind rezultatele implementării Proiectului.
10.11. Beneficiarul se obligă ca, în orice notă,
raport, material publicat, conferinţe şi seminare cu privire la Proiect, să
specifice că acesta a beneficiat de finanţare din Fondul pentru mediu.
10.12. Neexercitarea de către AFM a oricărui drept
prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunţare la acesta, iar AFM va
putea uza de acel drept oricând, până la stingerea tuturor obligaţiilor
Beneficiarului faţă de aceasta.
10.13. In situaţia rectificării bugetului devenituri şi
cheltuieli anual al AFM, finanţarea se diminuează/se sistează temporar, cu
posibilitatea de prelungire a duratei contractului/încetează.
10.14. In cazul în care, referitor la prezentul
contract, apar modificări ale legislaţiei aplicabile, părţile au obligaţia să
depună toate diligentele, conform noilor reglementări, astfel încât să nu se
abată de la obligaţiile stabilite în cuprinsul acestuia.
Art. 11. -Jurisdicţie
11.1. Orice neînţelegere rezultând din interpretarea
şi/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale
amiabilă.
11.2. In cazul în care o soluţie amiabilă nu este
posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţei judecătoreşti de drept
comun în a cărei rază teritorială îşi are sediul AFM.
Art. 12-Notificări
12.1. Orice notificare sau solicitare în baza
prezentului contract se va face în scris la următoarele adrese:
12.2. Pentru AFM: Bucureşti, Splaiul Independenţei nr.
294, corp A, sectorul 6.
12.3. Pentru Beneficiar:....................
12.4. In cazul în care Beneficiarul doreşte să fie
notificat la o altă adresă sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată
în scris la AFM.
12.5. Notificările făcute Beneficiarului la adresele
menţionate la pct. 12.3 se consideră a fi aduse la cunoştinţa acestuia.
12.6. Notificările se pot transmite şi prin fax, la
numărul..................pentru AFM şi la numărul...............pentru
Beneficiar, cu condiţia să fie confirmate ulterior.
Art. 13.-Amendamente
13.1. Prezentul contract, inclusiv anexele acestuia,
poate fi modificat şi/sau completat numai cu acordul părţilor, consemnat
într-un act adiţional.
13.2. Cererea de modificare a contractului va fi
adresată AFM cu minimum 10 zile înaintea datei la care se doreşte să opereze
modificarea, cu excepţia cazurilor bine întemeiate şi justificate de către
Beneficiar.
13.3. Prin excepţie de la prevederile alin. 13.1, nu
este necesară întocmirea unui act adiţional pentru modificările din coloana nr.
1 din anexa nr. 2 („Data depunerii cererii de tragere"), dacă acestea nu
implică şi modificarea duratei de realizare a Proiectului. In acest caz, sumele
neutilizate la tragerile programate se vor reporta la tragerile ulterioare.
13.4. Cererea privind decalarea datei de depunere a
cererii de tragere în condiţiile prevăzute la alin. 13.3 se transmite cu cel
puţin două zile înaintea momentului la care se doreşte ca această modificare să
intre în vigoare.
Art. 14. - Dispoziţii finale
14.1. Prezentul contract este titlu executoriu potrivit
art. 13 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind
Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, fiind întocmit,
interpretat şi executat conform legislaţiei române şi guvernat de aceasta.
14.2. Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în
caz de semnare prin procură, noi, reprezentanţii legali ai Beneficiarului, am
luat cunoştinţă de prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii.
14.3. Anexele............, pe care Beneficiarul declară
că le cunoaşte şi acceptă, fac parte integrantă din prezentul contract.
14.4. Prezentul contract s-a semnat la data de.......la
sediul AFM, în 4 exemplare, toate având valoare juridică egală, dintre care 3
exemplare pentru AFM.
AFM
Preşedinte,
................................................................................
Director Direcţia buget-finanţe,
................................................................................
Director Direcţia tehnică,
................................................................................
Consilier juridic,
................................................................................
BENEFICIAR
Numele şi funcţia persoanelor menţionate în preambulul
contractului şi ştampila
ANEXA Nr. 1 la Contractul pentru finanţare
nerambursabilă nr............/.............
CAPITOLE SI SUBCAPITOLE DE CHELTUIELI ELIGIBILE
Capitole şi subcapitole de cheltuieli
eligibile
|
|
|
|
|
|
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM)
Preşedinte,
................................................................................
Director Direcţia buget-finanţe,
................................................................................
Director Direcţia tehnică,
................................................................................
Consilier juridic,
................................................................................
Intocmit
Referent de specialitate,
................................................................................
(numai exemplarele care rămân la AFM)
BENEFICIAR
Numele şi funcţia persoanelor menţionate în preambulul contractului
şi ştampila
ANEXA Nr. 2 la Contractul pentru finanţare
nerambursabilă nr............/.............
GRAFICUL DE FINANŢARE NERAMBURSABILĂ
Nr. crt.
|
Data depunerii cererii de tragere
|
Suma
|
0
|
1
|
2
|
1.
|
|
|
2.
|
|
|
...
|
|
|
Total
|
X
|
|
Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM)
Preşedinte,
................................................................................
Director Direcţia buget-finanţe,
................................................................................
Director Direcţia tehnică,
................................................................................
Consilier juridic,
................................................................................
Intocmit
Referent de specialitate,
................................................................................
(numai exemplarele care rămân la AFM)
BENEFICIAR
Numele şi funcţia persoanelor menţionate în preambulul
contractului şi ştampila
ANEXA Nr. 3 la Contractul pentru finanţare
nerambursabilă nr............/.............
LISTA DOCUMENTELOR JUSTIFICATIVE
pentru efectuarea plăţilor de către Administraţia
Fondului pentru Mediu
1. Situaţii de lucrări executate de Beneficiar,
cuantificate valoric (după caz)
2. Proiectul tehnic
3. Facturi fiscale, ordine de plată, extrase de cont
şi/sau alte documente justificative, respectiv chitanţe fiscale, cecuri, ordine
de deplasare (după caz)
4. Facturi externe (traduse autorizat în limba română),
documente de transport, packing list, dispoziţii de plată externe, declaraţii
vamale, extrase de cont, documente de transfer al fondurilor (în cazul
importurilor)
5. Documentaţia privind procedurile de achiziţie
publică (pentru beneficiarii a căror finanţare este mai mare de 50%)
6. Contracte cu terţi pentru achiziţia de
bunuri/servicii/lucrări (în situaţia în care contractul este redactat într-o
limbă străină, se va prezenta şi traducerea autorizată a acestuia în limba
română)
7. Proces-verbal de recepţie bunuri/servicii/lucrări
8. Certificate de calitate şi de garanţie
9. Alte documente relevante