ORDIN Nr. 1115
din 4 mai 2007
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului justitiei nr. 1.322/C din 21 iunie 2000
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 331 din 16 mai 2007
Având în vedere necesitatea modificării şi completării
unor dispoziţii ale Regulamentului privind organizarea şi procedura de
desfăşurare a examenelor de atribuire a calităţii de expert tehnic judiciar şi
de testare a specialiştilor, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr.
1.322/C din 21 iunie 2000,
în temeiul art. 6 alin. (4) din Hotărârea Guvernului
nr. 83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 11 februarie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. I. - Regulamentul privind organizarea şi procedura de desfăşurare a
examenelor de atribuire a calităţii de expert tehnic judiciar şi de testare a
specialiştilor, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 1.322/C din 21
iunie 2000, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 419 din 1 septembrie 2000, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1- In conformitate
cu prevederile art. 8 şi 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind
organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Justiţiei
atribuie calitatea de expert tehnic judiciar pe bază de examen, care are ca
scop verificarea pregătirii de specialitate, cunoaşterea actelor normative
referitoare la domeniul de specialitate şi a prevederilor din Codul de
procedură civilă, Codul de procedură penală, referitoare la expertiză, şi din
alte acte normative care reglementează expertiza, drepturile şi obligaţiile
expertului."
2. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3.- (1) Pentru
înscrierea la examen, candidaţii vor prezenta:
a) cerere de înscriere;
b) copie de pe actul de identitate;
c) copie legalizată de pe diploma de absolvire a
institutului de învăţământ superior;
d) dovada că îndeplinesc condiţia prevăzută la art. 2
lit. d);
e) memoriu de activitate tehnică;
f) certificatul de cazier judiciar;
g) dovada achitării taxei de înscriere la examen;
h) declaraţie pe propria răspundere că are capacitatea
de exerciţiu deplină.
(2) Inscrierea la examen se face în termen de 15 zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea a III-a, a datei examenului.
(3) Valoarea taxei de înscriere la examen se
stabileşte prin ordin al ministrului justiţiei şi se achită la casieria
Ministerului Justiţiei sau în contul bancar al ministerului."
3. Alineatele (1) şi
(3) ale articolului 5 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Verificarea pregătirii profesionale se
face prin susţinerea de către candidaţi a unei lucrări scrise, lucrare care
constă în tratarea a câte două subiecte din domeniile următoare:
a) cunoştinţele tehnice de specialitate din
disciplinele stabilite în colaborare cu instituţiile de învăţământ superior de
profil;
b) cunoaşterea actelor normative referitoare la
domeniul specialităţii respective; pentru specialitatea „Autovehicule -
Circulaţie rutieră" se va susţine o probă echivalentă cu testul teoretic
cerut pentru obţinerea permisului de conducere pentru şoferii amatori;
c) cunoaşterea dispoziţiilor din Codul de procedură
civilă, Codul de procedură penală şi din alte acte normative care reglementează
expertiza, drepturile si obligaţiile expertului.
(3) Tematica pentru examen se publică pe pagina de
internet a Ministerului Justiţiei cu cel puţin 30 de zile înainte de data
susţinerii examenului. De asemenea, tematica se afişează şi la sediile
birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din cadrul
tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului, întocmindu-se proces-verbal
despre aceasta."
4. Articolul 6
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Data şi locul susţinerii examenului,
specialitatea şi termenul de depunere a actelor pentru înscriere la examen se
aduc la cunoştinţa celor interesaţi cu cel puţin 30 de zile înainte de data
susţinerii examenului, prin publicare în Monitorul Oficial al României, Partea
a III-a. De asemenea, se aduc la cunoştinţă şi prin afişare la sediile
birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din cadrul
tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului, întocmindu-se
proces-verbal despre aceasta, precum şi pe pagina de internet a Ministerului
Justiţiei."
5. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Comisia pentru
verificarea îndeplinirii condiţiilor de înscriere la
examen va fi formată din 3 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei.
(2) Comisia de examinare/testare este constituită din
5 membri, respectiv 3 cadre didactice de specialitate de la instituţiile de
învăţământ superior de profil sau 3 specialişti în domeniu şi 2 reprezentanţi
ai Ministerului Justiţiei.
(3) Comisia pentru organizarea şi supravegherea
examenului va fi compusă din cel puţin 3 membri, reprezentanţi ai Ministerului
Justiţiei. In cazul în care există un număr mare de candidaţi, din comisie pot
face parte mai mulţi membri.
(4) Componenţa acestor comisii se aprobă prin ordin al
ministrului justiţiei."
6. Alineatele (1) şi
(2) ale articolului 8 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Cu 24 de ore înante de data examenului,
comisia de examinare stabileşte 5 variante de subiecte.
(2) După intrarea în sală a candidaţilor, unul dintre
candidaţi va extrage una dintre cele 5 variante de subiecte; candidatul, precum
şi membrii comisiei de examinare vor semna
Procesul-verbal întocmit în acest sens."
7. Alineatul (5) al
articolului 8 se abrogă.
8. Alineatele (1)-(6) şi (8) ale articolului 9 se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Tezele se corectează de către membrii
comisiei de examinare pe baza unui barem unitar, făcut cunoscut odată cu
transmiterea rezultatelor la examen. Fiecare din cele trei domenii menţionate
la art. 5 alin. (1) va fi notat separat cu note de la 1,00 la 10, inclusiv
fracţiuni. Casetele cu datele personale ale candidaţilor vor fi dezlipite numai
după finalizarea corectării tuturor lucrărilor.
(2) Sunt declaraţi admişi candidaţii care obţin media
generală cel puţin 6, iar nota obţinută la fiecare din domeniile menţionate la
art. 5 alin. (1) să nu fie mai mică de 5.
(3) Listele cuprinzând rezultatele obţinute la
examen, întocmite pe judeţe, se afişează la sediul Ministerului Justiţiei. De
asemenea, se afişează la sediile birourilor locale pentru expertize judiciare,
tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil
publicului, întocmindu-se proces-verbal despre aceasta, precum şi pe pagina de
internet a Ministerului Justiţiei.
(4) Contestaţiile împotriva rezultatelor obţinute se
pot face în termen de 5 zile de la afişarea rezultatelor la sediul Ministerului
Justiţiei şi se pot transmite prin poştă, poştă electronică sau prin fax la
adresele, respectiv numerele de telefon/fax menţionate în anunţul privind
organizarea şi procedura de desfăşurare a examenelor de atribuire a calităţii
de expert tehnic judiciar şi de testare a specialiştilor.
(5) Lucrările ale căror rezultate au fost contestate
vor fi reexaminate de o comisie desemnată conform art. 7 alin. (2) şi (4). Din
componenţa comisiei de reexaminare nu pot face parte membrii comisiei prevăzute
la art. 7 alin. (2). Nota obţinută în urma reexaminării nu poate fi mai mică
decât nota contestată.
(6) Prevederile alin. (3) se aplică în mod
corespunzător.
[...]
(8) Rezultatele obţinute la examen necontestate în
termen de 5 zile de la afişare, precum şi cele stabilite în urma soluţionării
contestaţiilor sunt definitive. Pe baza acestor rezultate se întocmesc şi se
eliberează legitimaţiile care atestă calitatea de expert tehnic judiciar."
9. Alineatul (7) al articolului 9 se abrogă.
10. Alineatele (2), (4), (5) şi (6) ale
articolului 10 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) Dispoziţiile art. 2 şi 3 se aplică în mod
corespunzător.
[...]
(4) Tematica pentru testare, data şi locul susţinerii
interviului se publică, cu cel puţin 30 de zile înainte de data susţinerii
acestuia, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a. De asemenea, se
afişează la sediile birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi
contabile din cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului,
întocmindu-se proces-verbal despre aceasta, precum şi pe pagina de internet a
Ministerului Justiţiei.
(5) Comisia de testare se aprobă prin ordin al
ministrului justiţiei şi este constituită din 3 membri, respectiv un specialist
în domeniu şi 2 reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei.
(6) Rezultatele testării, constând în calificativul
«admis» sau «respins», se consemnează într-un proces-verbal semnat de toţi
membrii comisiei. Lista privind rezultatele testării se publică pe pagina de
internet a Ministerului Justiţiei. De asemenea, se afişează la sediile
birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din cadrul
tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului, întocmindu-se
proces-verbal despre aceasta."
11. Alineatul (3) al
articolului 10 se abrogă.
12. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 11. - (1) Calitatea de expert tehnic judiciar se
atribuie persoanelor care au promovat examenul şi fac dovada că sunt apte din
punct de vedere medical pentru îndeplinirea activităţii de expertiză, un
certificat medical de sănătate, eliberat pe baza constatărilor făcute de
comisia medicală constituită potrivit Legii nr. 303/2004 privind statutul
judecătorilor şi procurorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Aceştia vor figura în evidenţă corespunzător specialităţii în care au obţinut
calitatea de expert tehnic judiciar şi locului de domiciliu.
(2) Persoanele care la testare au obţinut calificativul
«admis» şi fac dovada că sunt apte din punct de vedere medical pentru
îndeplinirea activităţii de expertiză, cu certificat medical de sănătate,
eliberat pe baza constatărilor făcute de comisia medicală constituită potrivit
Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, cu
modificările şi completările ulterioare, vor figura în evidenţa nominală a
specialiştilor, corespunzător specialităţii şi locului de domiciliu."
13. Articolul 12
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Ministerul Justiţiei, prin Direcţia
pentru servicii juridice conexe - Biroul central pentru expertize tehnice
judiciare eliberează experţilor tehnici judiciari legitimaţia de expert, iar
specialiştilor, adeverinţă din care rezultă calitatea dobândită."
14. Articolul 13 se abrogă.
Art. II. - Direcţia
pentru servicii juridice conexe va duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului
ordin.
Ministrul justiţiei,
Tudor-Alexandru Chiuariu