ORDIN
Nr. 116 din 13 martie 2002
pentru aprobarea Instructiunilor privind autorizarea personalului silvic,
avizarea constituirii si autorizarea functionarii structurilor silvice pentru
gospodarirea padurilor proprietate privata si a celor proprietate publica
apartinand comunelor, oraselor si municipiilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 209 din 28 martie 2002

Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
in temeiul prevederilor art. 3 alin. (2) si ale art. 7 alin. (2) din
Regulamentul privind constituirea, organizarea si functionarea structurilor
silvice proprii, necesare pentru gospodarirea padurilor proprietate publica
apartinand unitatilor administrativ-teritoriale si a celor proprietate privata,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 997/1999,
avand in vedere prevederile art. 39^2 din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998
privind reglementarea regimului silvic si administrarea fondului forestier
national, republicata, modificata si completata prin Legea nr. 75/2002,
in baza art. 8 alin. (10) din Hotararea Guvernului nr. 12/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile privind autorizarea personalului silvic, avizarea
constituirii si autorizarea functionarii structurilor silvice pentru
gospodarirea padurilor proprietate privata si a celor proprietate publica
apartinand comunelor, oraselor si municipiilor, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic aflate in
subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin, iar Directia regim si inspectie
silvica din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va
controla modul in care acesta se aplica.
Art. 3
(1) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
valabilitatea prevederile Ordinului ministrului apelor, padurilor si protectiei
mediului nr. 1.123/2000 pentru aprobarea Instructiunilor de autorizare de catre
inspectoratele silvice teritoriale din subordinea Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului a personalului silvic necesar pentru paza si
gospodarirea padurilor, altele decat cele administrate de Regia Nationala a
Padurilor, precum si orice alte dispozitii contrare.
(2) Prezentul ordin va intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii
lui in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind autorizarea personalului silvic, avizarea constituirii si autorizarea
functionarii structurilor silvice private pentru gospodarirea padurilor
proprietate privata si a celor proprietate publica apartinand comunelor,
oraselor si municipiilor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Pentru constituirea si functionarea structurilor silvice private -
cantoane, brigazi/districte si ocoale silvice -, necesare pentru gospodarirea
padurilor proprietate privata si/sau a celor proprietate publica apartinand
comunelor, oraselor si municipiilor, inspectoratele teritoriale de regim silvic
si cinegetic din subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor acorda asistenta tehnica si juridica.
Art. 2
Asistenta tehnica si juridica consta in oferirea de informatii si sprijin
referitor la:
a) prevederile legale in vigoare privind constituirea si functionarea
structurilor silvice prevazute la art. 1;
b) organizarea si functionarea structurilor silvice existente pentru
gospodarirea padurilor proprietate publica a statului;
c) obligatiile ce le revin proprietarilor sau detinatorilor de paduri,
referitoare la respectarea si aplicarea regimului silvic;
d) autorizarea personalului silvic in vederea angajarii in structurile
silvice care fac obiectul prezentelor instructiuni;
e) consultanta si sprijin pentru intocmirea si promovarea documentatiilor
necesare avizarii constituirii, autorizarii functionarii structurilor silvice,
precum si a personalului silvic angajat in structurile silvice respective;
f) sprijinirea proprietarilor de paduri, persoane fizice, pentru
constituirea in asociatii, potrivit reglementarilor in vigoare.
CAP. 2
Autorizarea personalului silvic in vederea angajarii
Art. 3
Prin autorizarea personalului silvic in vederea angajarii se da dreptul
persoanei respective de a fi angajata in structurile silvice private.
Art. 4
Prin autorizarea in vederea angajarii se confirma capacitatea persoanei
respective de a efectua lucrari privind cultura, exploatarea, protectia si paza
padurilor, in conformitate cu normele tehnice silvice si cu prevederile
amenajamentelor silvice.
Art. 5
(1) Persoanele fizice care solicita autorizarea trebuie sa indeplineasca
cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie cetatean roman;
b) sa aiba varsta de 18 ani impliniti;
c) sa aiba pregatire profesionala in domeniul silvic, dupa cum urmeaza:
- pregatire superioara, ca urmare a absolvirii facultatii de silvicultura;
- pregatire superioara de scurta durata, ca urmare a absolvirii colegiului
forestier;
- pregatire medie, ca urmare a absolvirii scolii tehnice silvice
postliceale sau a liceului silvic;
- pregatire de baza, ca urmare a absolvirii scolii profesionale silvice;
d) sa nu fi fost condamnat penal pentru savarsirea cu intentie a unei
infractiuni.
(2) Dovada indeplinirii conditiilor prevazute la alin. (1) se face cu
documentele pe care trebuie sa le contina dosarul care se depune in vederea
autorizarii.
Art. 6
Dosarul cu documentele pentru autorizare se depune la inspectoratul
teritorial de regim silvic si cinegetic in raza caruia isi are domiciliul
solicitantul. Acesta va cuprinde:
a) cererea pentru autorizare;
b) curriculum vitae al persoanei solicitante;
c) acte de studii, in original si in copie;
d) certificatul de cazier judiciar;
e) adeverinta medicala;
f) carnetul de munca, dupa caz, in original si in copie;
g) copie de pe livretul militar, pentru posturi cu atributii de paza.
Art. 7
(1) Autorizarea personalului silvic in vederea angajarii se face la
inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic aflate in subordinea
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura.
(2) Autorizarea personalului silvic se face de catre o comisie de
autorizare, denumita in continuare comisie.
Art. 8
(1) Comisia este numita prin decizie a inspectorului-sef al inspectoratului
teritorial de regim silvic si cinegetic si este formata din 5 membri: 4 specialisti
in domeniul silvic, cu pregatire superioara si vechime in specialitate cel
putin egala cu cea a specialistului examinat, si un consilier juridic, dintre
care unul indeplineste si functia de presedinte.
(2) In situatia in care nu pot fi indeplinite conditiile pentru
constituirea comisiei in conformitate cu alin. (1), inspectorul-sef poate
coopta specialisti din afara inspectoratului teritorial de regim silvic si
cinegetic, care sa indeplineasca conditiile mentionate.
Art. 9
Comisia este legal constituita in prezenta tuturor membrilor.
Art. 10
(1) Secretarul comisiei este conducatorul compartimentului resurse umane
din cadrul inspectoratului teritorial de regim silvic si cinegetic si are
urmatoarele atributii:
a) primeste, inregistreaza si pastreaza dosarele persoanelor care solicita
autorizarea;
b) verifica autenticitatea documentelor (acte de studii, extras de pe
carnetul de munca) depuse in copie si restituie originalele;
c) verifica conformitatea dosarelor depuse, intocmeste periodic lista
cuprinzand persoanele care indeplinesc conditiile pentru a fi supuse
examinarii, supune aprobarii presedintelui comisiei aceasta lista si data
organizarii examinarii;
d) redacteaza procesul-verbal al examinarii si afiseaza rezultatele;
e) completeaza formularele autorizatiilor si elibereaza autorizatiile celor
admisi la examinare.
(2) Secretarul comisiei nu este membru al acesteia.
Art. 11
Este autorizat, la cerere, in baza documentelor prevazute la art. 6, fara a
mai fi obligat sa sustina examenul de autorizare, personalul silvic din cadrul
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si din structurile
sale teritoriale, precum si din cadrul Regiei Nationale a Padurilor si al
structurilor teritoriale ale acesteia, cu conditia sa indeplineasca celelalte
conditii prevazute in prezentele instructiuni.
Art. 12
(1) Solicitantii care nu indeplinesc conditiile de autorizare se pot
prezenta la o noua examinare.
(2) Examenele de autorizare in vederea angajarii se tin lunar la sediul
inspectoratului teritorial de regim silvic si cinegetic, pe baza unei
bibliografii si a unei tematici afisate permanent. Data desfasurarii examenului
se afiseaza la sediul inspectoratului de regim silvic si cinegetic cu cel putin
15 zile inainte.
Art. 13
Examinarea consta intr-o proba scrisa si un interviu pe teme profesionale,
notate fiecare cu note de la 1 la 10. Se autorizeaza solicitantii care obtin
cel putin nota 7 la fiecare dintre probe.
Art. 14
(1) Rezultatul examinarii se consemneaza intr-un proces-verbal care contine
urmatoarele elemente: data examinarii, componenta comisiei, numarul deciziei
prin care a fost constituita comisia, numele si prenumele celor examinati,
notele obtinute la examinare, iar pentru cei declarati admisi la examinare,
functiile pentru care este autorizat fiecare.
(2) Rezultatul examinarii se afiseaza in termen de 3 zile de la data
examinarii, la sediul inspectoratului teritorial de regim silvic si cinegetic.
Art. 15
Procesul-verbal al examinarii sta la baza eliberarii autorizatiei. Aceasta
se completeaza dupa modelul prezentat in anexa nr. 1 si este semnata de
inspectorul-sef.
Art. 16
(1) Eventualele contestatii privind modul de desfasurare a examinarii si/sau
rezultatul acesteia se depun in termen de 48 de ore de la afisarea rezultatelor
si se adreseaza inspectorului-sef al inspectoratului teritorial de regim silvic
si cinegetic, care le solutioneaza.
(2) Rezultatul solutionarii contestatiilor se afiseaza in termen de 48 de
ore de la data depunerii acestora.
(3) In cazul admiterii contestatiei se va proceda dupa cum urmeaza:
a) cand contestatia are ca obiect modul de desfasurare a examinarii, se va
proceda la anularea examinarii si se va organiza o noua examinare in termen de
15 zile de la data anularii examinarii;
b) cand contestatia are ca obiect rezultatul examinarii, inspectorul-sef va
proceda la reevaluarea examinarii contestatarului si va elibera/nu va elibera
autorizatia, dupa caz.
Art. 17
(1) Autorizatia da dreptul titularului ca in termen de un an sa solicite
angajarea in structurile silvice.
(2) Daca la expirarea termenului de un an titularul autorizatiei nu este
angajat, pentru a se angaja acesta este obligat sa solicite o noua autorizare.
Art. 18
Autorizatia eliberata reprezinta una dintre conditiile de angajare, aceasta
efectuandu-se in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CAP. 3
Constituirea structurilor silvice
Art. 19
(1) Constituirea structurilor silvice private prevazute la art. 1 se face
de catre persoane juridice care au in proprietate sau care detin terenuri
forestiere (unitati administrativ-teritoriale, asociatii de proprietari,
unitati de cult, institutii de invatamant), precum si de cele rezultate in urma
asocierii acestora.
(2) Constituirea structurilor silvice - cantoane, brigazi, districte sau
ocoale - se face cu avizul inspectoratului teritorial de regim silvic si
cinegetic in raza caruia isi are sediul persoana juridica care constituie
structura.
(3) Functionarea structurilor silvice se autorizeaza de catre autoritatea
publica centrala care raspunde de silvicultura, in termen de 60 de zile de la
depunerea documentelor necesare in vederea autorizarii.
Art. 20
(1) Criteriile minime de avizare a constituirii structurilor silvice sunt
prevazute in anexa nr. 2.
(2) Numarul de cantoane silvice care pot compune o brigada silvica este de
minimum doua si de maximum 4, iar pentru constituirea unui district este de
minimum 4 si de maximum 7.
(3) Numarul de brigazi sau districte silvice care pot compune un ocol
silvic este de minimum 3 si de maximum 6.
Art. 21
(1) In vederea obtinerii avizului de constituire persoana juridica
prevazuta la art. 19 alin. (1) va depune la inspectoratul teritorial de regim
silvic si cinegetic competent o cerere la care se anexeaza:
a) memoriu in care sa fie prezentate motivele constituirii structurii
silvice, modul de asigurare a surselor financiare pentru aplicarea regimului
silvic, precum si unele estimari privind viabilitatea in timp a structurii
silvice, in situatia avizarii si autorizarii;
b) copie de pe actul doveditor al calitatii de persoana juridica (lege,
hotarare a Guvernului, hotarare judecatoreasca etc.);
c) copie de pe actul constitutiv al persoanei juridice, dupa caz;
d) copie de pe statutul persoanei juridice, respectiv extras din
regulamentul de organizare si functionare a consiliului comunal, orasenesc,
municipal, din care sa rezulte ca are in obiectul de activitate, respectiv in
atributiile sale, administrarea in regim silvic a terenurilor forestiere pe
care le are in proprietate sau pe care le detine, dupa caz;
e) copie de pe hotararea legal adoptata de catre organele de conducere ale
persoanei juridice, prin care se stabileste constituirea de structuri silvice,
la care se anexeaza un proiect de regulament de organizare si functionare, al
carui model orientativ este prezentat in anexa nr. 3;
f) organigrama si statul de functii ale structurii silvice, precum si
organigrama persoanei juridice care solicita avizul, din care sa rezulte
existenta numarului minim de posturi corespunzator nivelului structurii silvice
in conformitate cu prevederile art. 20. La statul de functii se anexeaza fisele
posturilor corespunzatoare acestuia, care vor cuprinde detaliat toate
obligatiile de serviciu, relatiile functionale si competentele fiecarui post,
corespunzator atributiilor functiilor similare din structurile silvice de
administrare ale statului.
Fisa fiecarui post pentru personalul silvic nu poate cuprinde alte
atributii si obligatii in afara celor ce privesc aplicarea regimului silvic;
g) statul de personal la care se anexeaza copiile de pe contractele
individuale de munca; in situatia in care nu au fost facute angajari de
personal se va depune statul de personal pro forma aferent statelor de functii
prevazute la lit. f).
In termen de 30 zile de la avizare persoana juridica solicitanta va depune
la inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic statul de personal, la
care se anexeaza copii de pe contractele individuale de munca si fisele
posturilor aferente. In termen de 5 zile de la primirea acestora, dupa
verificare inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic va aviza statul
de functii.
Statul de personal va fi intocmit cu respectarea prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, aprobata
si modificata prin Legea nr. 427/2001;
h) extras din proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al persoanei
juridice, intocmit si aprobat conform legii, si proiectul bugetului de venituri
si cheltuieli al structurii silvice, din care sa rezulte clar sursele,
destinatia si sumele necesare gospodaririi in regim silvic a terenurilor
forestiere pentru anul financiar in curs si pentru anul financiar urmator,
atunci cand cererea de avizare se depune in semestrul 2 al anului in curs. La
documentele prevazute mai sus se anexeaza:
- un centralizator fizic si valoric cuprinzand toate lucrarile necesare a
fi executate in terenurile forestiere ce urmeaza sa fie administrate de
structura silvica in cursul perioadei pentru care a fost elaborat proiectul de
buget;
- un borderou al actelor de punere in valoare a masei lemnoase neautorizate
la taiere, aferente fondului forestier ce se preia, certificat prin semnatura
sefului ocolului silvic al Regiei Nationale a Padurilor de la care se preiau
suprafetele;
- lista cuprinzand unitatile amenajistice din planul decenal de recoltare
si cultura, pe natura produselor, din care sa rezulte clar pentru fiecare
unitate amenajistica volumul prevazut a fi recoltat si volumul recoltat pana la
data intocmirii listei. Lista va cuprinde doar unitatile amenajistice care sunt
arondate noii structuri silvice si va fi intocmita, sub semnatura sefului
ocolului silvic, de catre ocolul silvic al Regiei Nationale a Padurilor de la
care se preiau suprafetele.
Borderoul cuprinzand actele de punere in valoare si lista cuprinzand
unitatile amenajistice se transmit de catre ocolul silvic care le intocmeste
persoanei juridice solicitante, in termen de 30 de zile de la data solicitarii;
i) proiectele de executie si devizele de executie pentru toate
operatiunile, lucrarile si activitatile legate de aplicarea regimului silvic,
conform prevederilor amenajamentelor silvice si reglementarilor tehnice in
vigoare, aferente proiectelor de buget prevazute la lit. h);
j) copii de pe descrierile parcelare din amenajamentele silvice in vigoare,
pentru unitatile amenajistice ce urmeaza sa fie predate.
Pentru terenurile cu vegetatie forestiera din afara fondului forestier,
incluse in arondarea cantoanelor silvice, se vor prezenta amenajamente
silvopastorale sau studii de transformare, in vigoare. In situatia in care acestea
nu exista, vor fi prezentate orice alte documente pe baza carora pot fi
stabilite amplasamentul si caracteristicile vegetatiei forestiere (amenajamente
silvopastorale mai vechi, evidente cadastrale etc.).
Terenurile cu vegetatie forestiera din afara fondului forestier vor fi
luate in calcul la stabilirea suprafetei cantoanelor silvice numai daca o data
cu cererea de avizare a constituirii structurii silvice se depune si hotararea
organului de conducere legal al persoanei juridice care are in proprietate
terenurile forestiere respective, prin care se stabileste schimbarea folosintei
si, respectiv, a destinatiei acestor terenuri, necesara includerii lor in
fondul forestier. Pentru aceste terenuri persoana juridica ce le detine are
obligatia de a intocmi amenajamente silvice in termen de un an de la data
luarii hotararii de schimbare a folosintei;
k) copii de pe hartile amenajistice la scara 1:20.000 sau 1:10.000 si
1:50.0000 pentru intreaga suprafata ce urmeaza sa fie gospodarita prin
structura silvica, pe care sunt delimitate cantoanele, brigazile/districtele
si/sau ocoalele silvice, enclavele altor detinatori, vecinatatile etc.
Copiile de pe documentele prevazute la lit. j) si k) au o valabilitate de
cel mult 2 ani si vor fi certificate de ocolul silvic care detine
amenajamentele silvice si care are obligatia de a le pune la dispozitie
persoanei juridice solicitante;
l) situatia arondarii suprafetelor cantoanelor, brigazilor, districtelor si
ocoalelor silvice; atunci cand unui canton silvic ii sunt arondate si terenuri
forestiere din afara fondului forestier, acestea vor fi evidentiate separat,
inscriindu-se fie unitatile amenajistice din amenajamentul silvopastoral sau
din studiul de transformare, fie elementele de identificare cadastrala, dupa
caz;
m) centralizatorul cuprinzand suprafetele ce urmeaza sa fie gospodarite
prin structura silvica conform evidentelor amenajistice si cadastrului general,
la care se anexeaza copii de pe documentele care atesta dreptul de proprietate
asupra suprafetelor ce urmeaza sa fie gospodarite (titlul de proprietate,
hotararea de validare a comisiei judetene cu anexele, procesele-verbale de
punere in posesie, adeverintele eliberate in baza hotararii comisiei judetene,
dupa caz);
n) lista cuprinzand mijloacele fixe si lista cuprinzand obiectele de
inventar pentru dotarea structurilor silvice, conform conditiilor minime de
logistica, la care se anexeaza copii de pe documentele de inregistrare
contabila (facturi, contracte de vanzare-cumparare sau de inchiriere etc.).
In situatia in care bunurile mentionate mai sus nu se afla in posesia
persoanei juridice care solicita avizarea, se va prezenta dovada disponibilului
financiar necesar. In aceasta situatie procurarea bunurilor se face conform
termenelor dintr-un program de conformare aprobat de inspectoratul teritorial
de regim silvic si cinegetic; la eliberarea avizului se va face mentiune in
acest sens, urmand ca inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic
competent sa urmareasca respectarea obligatiilor si a termenelor si sa propuna
retragerea autorizatiei, dupa caz.
Programul de conformare elaborat de persoana juridica si aprobat de
inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic se va referi la bunurile
pentru dotarea structurii silvice si la termenele de procurare a acestora,
termene ce nu pot depasi 6 luni de la data avizarii. Programul de conformare va
cuprinde si termenul de intocmire a amenajamentelor silvice pentru suprafetele
arondate noii structuri silvice si care nu poate depasi termenul de
valabilitate a extraselor din amenajamentele in vigoare prevazute la lit. k)
teza a doua;
o) contractul de prestari de servicii (numai in cazul structurilor silvice
constituite la nivel de canton si/sau brigada/district silvic) incheiat cu un
ocol silvic, prin care se asigura executarea tuturor lucrarilor ce depasesc
nivelul de competenta al personalului silvic incadrat in structurile
respective, lucrari prevazute de regulamentul de paza si de normele tehnice
pentru aplicarea regimului silvic.
(2) O data cu analizarea cererii inspectoratul teritorial de regim silvic
si cinegetic va stabili, impreuna cu ocoalele silvice ale Regiei Nationale a
Padurilor implicate, documentele si documentatiile tehnice ce urmeaza sa fie
predate-preluate in situatia autorizarii functionarii noii structuri silvice
(acte de punere in valoare, carnete de teren, inventare, procese-verbale, fise
tehnice pentru suprafetele de control al regenerarilor etc.), facand mentiuni
detaliate despre acestea in avizul de constituire prevazut in anexa nr. 4.
Mentiunile vor contine in mod obligatoriu: numele si functia persoanelor
responsabile de predarea-preluarea documentatiilor, atat din partea ocolului
silvic al Regiei Nationale a Padurilor, cat si din partea persoanei juridice
care constituie structura silvica, precum si termenul de finalizare a
preluarii, care nu poate depasi 60 de zile de la data avizarii.
Art. 22
Suprafata maxima de fond forestier ce se gospodareste de catre un padurar
in cadrul cantonului silvic este de: 300 ha in zona de campie; 500 ha in zona
de coline; 1.000 ha in zona de munte.
Art. 23
(1) In urma analizarii documentatiei inspectoratul teritorial de regim
silvic si cinegetic decide dupa cum urmeaza:
a) admite solicitarea si emite avizul pentru constituirea structurii
silvice;
b) respinge motivat solicitarea si invita in scris persoana juridica
solicitanta la sediul inspectoratului teritorial de regim silvic si cinegetic
pentru a primi asistenta tehnica si juridica in vederea obtinerii avizului.
(2) Inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic comunica decizia
luata conform alin. (1), in termen de 30 de zile de la data depunerii
documentatiei. In avizul emis inspectoratul teritorial de regim silvic si
cinegetic mentioneaza, in cazul structurilor constituite la nivel de canton sau
de brigada/district silvic, contractul de prestari de servicii pe baza caruia
structurile respective vor fi arondate ocolului silvic ce presteaza serviciile
de management tehnic functional.
(3) In termen de 30 de zile de la eliberarea avizului de constituire a
structurii silvice titularul acestuia solicita autoritatii publice centrale
care raspunde de silvicultura autorizarea functionarii.
Art. 24
(1) Eliberarea autorizatiei de functionare a structurii silvice se face de
catre directia de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura, pe baza cererii depuse de persoana juridica si a
avizului emis de inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic
competent.
(2) Modelul autorizatiei de functionare este prezentat in anexa nr. 5.
Art. 25
(1) Autorizarea pentru practica a personalului silvic angajat in structuri
silvice private se face concomitent cu autorizarea functionarii respectivelor
structuri, pe baza cererii depuse de persoana juridica, la care se anexeaza
statul de personal avizat de inspectoratul teritorial de regim silvic si
cinegetic.
(2) Eliberarea autorizatiilor de practica a personalului silvic angajat se
face de catre directia de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale
care raspunde de silvicultura, potrivit modelului prezentat in anexa nr. 6.
Art. 26
In functie de gravitatea faptelor savarsite in indeplinirea atributiilor de
serviciu directia de specialitate din cadrul autoritatii publice centrale care
raspunde de silvicultura, la propunerea personalului silvic cu atributii de
control din structurile centrale si teritoriale ale autoritatii publice
centrale care raspunde de silvicultura, poate hotari suspendarea sau retragerea
autorizatiei prevazute la art. 25, dupa caz.
Art. 27
Persoanele carora li s-a retras autorizatia pentru practica intr-o
structura silvica pot fi angajate in alte structuri, dar nu mai devreme de 6
luni de la data retragerii autorizatiei, pe baza autorizatiei eliberate in
vederea angajarii, daca aceasta nu a expirat, sau in baza unei noi autorizatii
obtinute in conditiile prevazute la cap. II.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 28
Inspectoratele teritoriale de regim silvic si cinegetic si unitatile Regiei
Nationale a Padurilor vor acorda prioritate obligatiilor ce le revin conform
prezentelor instructiuni, astfel incat constituirea noilor structuri silvice si
transferul raspunderii privind aplicarea regimului silvic sa se faca fara
intarzieri si fara repercusiuni asupra bunei gospodariri a fondului forestier
national.
Art. 29
(1) Structurile silvice care au obtinut autorizatie de confectionare si
folosire a ciocanelor silvice, potrivit Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 33/2002, inainte de eliberarea autorizatiei de
functionare prevazute in prezentele instructiuni, pot folosi ciocanele numai
dupa eliberarea autorizatiei de functionare.
(2) Incalcarea prevederilor alin. (1) atrage retragerea autorizatiei de
confectionare si folosire a ciocanelor silvice si sesizarea organelor abilitate
pentru sanctionarea conform legii a infractiunii de utilizare fara drept a
ciocanelor silvice.
Art. 30
(1) In functie de gravitatea situatiilor determinate de nerespectarea
regimului silvic (neelaborarea amenajamentelor silvice, neaplicarea
prevederilor amenajamentelor silvice etc.), directia de specialitate din cadrul
autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, la propunerea
personalului silvic cu atributii de control din structurile centrale si
teritoriale ale autoritatii pentru silvicultura, poate hotari suspendarea sau
retragerea autorizatiei de functionare a structurilor silvice, dupa caz.
(2) Persoanele juridice titulare ale autorizatiilor care au fost suspendate
sau retrase in conditiile prevazute la alin. (1) sunt obligate sa incheie cu
alte structuri silvice, autorizate in acest scop, contracte de administrare a
fondului forestier pe care il detin.
Art. 31
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezentele instructiuni.
ANEXA 1
la instructiuni
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
Inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic ....................
AUTORIZATIE
Nr. ............ din ...............
In temeiul prevederilor Instructiunilor privind autorizarea personalului
silvic, avizarea constituirii si autorizarea functionarii structurilor silvice
pentru gospodarirea padurilor proprietate privata si a celor proprietate
publica apartinand comunelor, oraselor si municipiilor, aprobate prin Ordinul
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 116 din 13 martie 2002,
in baza cererii nr. .......................... din
........................,
vazand constatarile mentionate in procesul-verbal nr. ............... din
........................., intocmit de comisia de autorizare,
Inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic ......................
autorizeaza pe domnul/doamna*1) .........................,
domiciliat/domiciliata in ..............................,
absolvent/absolventa*2) a ........................., care a obtinut*3)
........................ pentru a fi angajat/angajata in cadrul structurilor
silvice pentru gospodarirea padurilor proprietate privata, precum si a
padurilor proprietate publica apartinand comunelor, oraselor si municipiilor.
Titularul prezentei autorizatii poate solicita ocuparea unui post corespunzator
functiilor de ..................... si are drepturile si obligatiile care
decurg din reglementarile silvice in vigoare.
In termen de un an de la eliberarea prezentei autorizatii titularul
autorizatiei poate fi angajat in structurile silvice mentionate mai sus, cu
respectarea prevederilor legale in vigoare.
Inspector-sef
.................
------------
*1) Numele si prenumele.
*2) Denumirea institutiei de invatamant absolvite si anul absolvirii.
*3) Media obtinuta la examinare.
ANEXA 2
la instructiuni
CRITERII MINIME DE AVIZARE
a constituirii structurilor silvice
A. Criterii de avizare a structurii silvice la nivel de canton silvic
a) conditii de personal: un post de padurar cu studii profesionale/liceale
de specialitate si grad profesional minim de padurar, gradatia III;
b) conditii de logistica: spatii pentru sediul cantonului silvic, arma de
paza, uniforma de serviciu, clupa forestiera, pichet de incendiu;
c) conditii tehnico-organizatorice: corespunzator reglementarilor similare
pentru structurile silvice de administrare ale statului.
B. Criterii de avizare a structurii silvice la nivel de brigada/district
silvic
a) conditii de personal: un post de brigadier/sef de district silvic cu
studii liceale/tehnice de specialitate si cu grad profesional minim de
brigadier silvic, gradatia III/tehnician silvic, gradatia III;
b) conditii de logistica: spatii pentru sediul brigazii/districtului
silvic, uniforma de serviciu, clupa forestiera, dendrometru cu pendul, pichet
de incendiu;
c) conditii tehnico-organizatorice: corespunzator reglementarilor similare
pentru structurile silvice de administrare ale statului;
d) conditiile prevazute la lit. A pentru fiecare canton silvic din
structura brigazii/districtului silvic.
C. Criterii de avizare a structurii silvice la nivel de ocol silvic
a) conditii de personal:
- un post de sef de ocol silvic cu studii superioare de specialitate si cu
gradul profesional minim de inginer sef silvic, gradatia III;
- un post de inginer silvic cu studii superioare de specialitate si cu
gradul profesional minim de inginer silvic, gradatia III;
- un post de subinginer silvic cu studii superioare de scurta durata de
specialitate si cu gradul profesional minim de subinginer silvic, gradatia III;
- un post de tehnician silvic cu studii tehnice postliceale de specialitate
si cu gradul profesional minim de tehnician silvic principal, gradatia III;
b) conditii de logistica: spatii pentru sediul ocolului silvic, mijloc de
transport exclusiv, tehnica de calcul, mijloace de comunicare, birotica, pichet
de incendiu;
c) conditii tehnico-organizatorice: corespunzator reglementarilor similare
pentru structurile silvice de administrare ale statului;
d) conditiile prevazute la lit. B pentru fiecare brigada/district silvic
din structura ocolului silvic.
Conditiile tehnico-organizatorice se refera la totalitatea normelor care
reglementeaza organizarea si functionarea interioara a structurii silvice, in
scopul gospodaririi in regim silvic a terenurilor forestiere, precum si
documentele care stau la baza functionarii acesteia, si anume: statut,
regulament, fisa postului, buget de venituri si cheltuieli, documentatii
tehnice (proiecte de executie, devize de executie, prognoze, registre, evidente
etc.), formulare si documente conform sistemului international, amenajamente
silvice, documente privind regimul juridic al terenurilor forestiere,
precontracte, contracte, protocoale etc.
ANEXA 3
la instructiuni
REGULAMENT-CADRU
de organizare si functionare al ...*1)
Partea I - Rolul si functiile
Partea a II-a - Atributiile principale si structura de organizare
Partea a III-a - Conducerea: atributii si competente
Partea a IV-a - Atributiile si relatiile functionale existente
CAPITOLUL I - COMPARTIMENTELE DIN STRUCTURA DE ORGANIZARE A OCOLULUI
SILVIC*)
Sectiunea I: Compartimentul regenerarea si protectia padurilor
Sectiunea a II-a: Compartimentul fond forestier
Sectiunea a III-a: Compartimentul paza padurilor
Sectiunea a IV-a: Compartimentul productie-comercial-resurse umane
Sectiunea a V-a: Compartimentul financiar-contabilitate
Sectiunea a VI-a: Compartimentul secretariat-administrativ
CAPITOLUL II - ORGANIZAREA IN TERITORIU
Sectiunea I: Districtul/Brigada silvica*), *2) ...................
I.A: Cantonul silvic*2) ...................................
.
.
.
I.F: Cantonul silvic*2) ...................................
.
.
.
Sectiunea a V-a Districtul/Brigada silvica*2) ........................
.
.
.
Partea a V-a - Dispozitii generale
Partea a VI-a - Anexe (organigrama, scheme privind functionarea si
circulatia informationala, extrase din Regulamentul de
organizare si functionare a persoanei juridice, cand
este cazul etc.)
------------
*) Numai cand este cazul.
*1) Denumirea structurii silvice si nivelul acesteia.
*2) Denumirea si numarul de ordine.
NOTA:
Pentru fiecare sectiune vor fi precizate clar atributiile compartimentului,
respectiv ale structurii silvice exterioare (district/brigada/canton silvic),
atributiile si competentele fiecarui post din componenta acestora,
responsabilitatile fiecarei functii si relatiile functionale dintre
compartimente si dintre posturi.
Din prevederile regulamentului de organizare si functionare trebuie sa
rezulte clar modul de elaborare si circulatia documentelor de la
elaborare/intrare pana la arhivare/iesire, precum si responsabilitatile
personalului implicat.
Pentru compartimentele ale caror atributii, competente si responsabilitati
sunt preluate de structura persoanei juridice care solicita avizul, se vor face
precizari clare privind functionarea acestora si legatura lor cu structura
silvica, prezentandu-se eventual si extrase din regulamentul de organizare si
functionare al persoanei juridice care solicita constituirea structurii
silvice.
Proiectul regulamentului de organizare si functionare se stampileaza si se
semneaza pe fiecare pagina de conducerea persoanei juridice care solicita
avizul.
ANEXA 4
la instructiuni
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
Inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic .....................
AVIZ
Nr. ............. din .................
pentru constituirea structurii silvice*1) ........................
apartinand*2) ......................
In temeiul prevederilor Instructiunilor privind autorizarea personalului
silvic, avizarea constituirii si autorizarea functionarii structurilor silvice
pentru gospodarirea padurilor proprietate privata si a celor proprietate
publica apartinand comunelor, oraselor si municipiilor, aprobate prin Ordinul
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 116 din 13 martie 2002,
in urma verificarii documentatiei depuse cu Cererea nr. ..................
din data de .................... de catre ...................................,
am constatat cu privire la indeplinirea conditiilor de avizare urmatoarele:
I. Conditii privind calitatea persoanei juridice solicitante:
a) prevederi ale actului doveditor privind calitatea de persoana juridica
...............................................................................
..............................................................................;
b) prevederi din statut ...................................................
...............................................................................
..............................................................................;
c) prevederi din actul de constituire a structurii silvice si din
regulamentul de organizare si functionare .....................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................. .
II. Conditii privind terenurile forestiere detinute:
- documentatia ce atesta proprietatea .....................................
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................. .
III. Conditii privind organizarea structurii silvice:
a) prevederi din documentatia privind personalul (organigrama, stat de
functii, fise de posturi, stat de personal etc.) ..............................
..............................................................................;
b) prevederi din documentatia tehnico-organizatorica [amenajamente silvice,
harti, arondare, mentiuni conform art. 21 alin. (2) din instructiuni etc.]
...............................................................................
...............................................................................
............................................................................. .
IV. Conditii privind asigurarea resurselor financiare si logistice:
a) prevederi ale bugetelor de venituri si cheltuieli si ale documentatiilor
tehnice care stau la baza intocmirii acestora .................................
..............................................................................;
b) prevederi ale documentatiilor cu privire la asigurarea logistica
(mijloace fixe, obiecte de inventar etc.) .....................................
............................................................................. .
V. Arondarea si balanta suprafetelor*3):
...............................................................................
Avand in vedere constatarile de mai sus, existenta tuturor documentelor
necesare, pertinenta si relevanta acestor documente, precum si informatiile
obtinute prin mijloace specifice sau existente in baza de date a
Inspectoratului teritorial de regim silvic si cinegetic
................................ cu privire la solicitantul avizarii,
Inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic
...................... ................................................
AVIZEAZA
Constituirea structurii silvice ...................................,
apartinand ......................................., pentru gospodarirea
suprafetei de ................... ha fond forestier si ......................
ha vegetatie forestiera din afara fondului forestier, avand in subordine*4)
......
..............................................................................,
cu urmatoarele precizari*5): ..................................................
............................................................................. .
Dupa obtinerea autorizarii din partea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor titularul, prin structura silvica, pe de o parte, si
actualul administrator, pe de alta parte, vor proceda la primirea, respectiv la
predarea suprafetelor si a gestiunilor pe baza de controale de fond si
procese-verbale.
Titularul prezentului aviz este obligat sa asigure respectarea tuturor
reglementarilor in vigoare privind aplicarea regimului silvic in suprafetele pe
care le gospodareste prin structura silvica proprie si raspunde de incalcarea
prevederilor acestora, conform legii.
In termen de 90 de zile de la data eliberarii prezentului aviz
Inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic
................................. va efectua un control de fond al structurii
silvice avizate pentru a constata modul de respectare a obligatiilor si
termenelor prevazute in reglementarile in vigoare si in programul de
conformare.
Titularul avizului are obligatia, sub sanctiunea retragerii
autorizatiei/avizului, de a aduce la cunostinta directiei de specialitate din
cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si
Inspectoratului teritorial de regim silvic si cinegetic
........................ orice intentie de modificare a organizarii si
functionarii structurii silvice, care nu corespunde documentatiei depuse pentru
avizare/autorizare.
In termen de 30 de zile de la data eliberarii prezentului aviz titularul
acestuia va depune la Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
respectiv la inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic, cererea de
autorizare la care se anexeaza in copie prezentul aviz si statul de personal
avizat de inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic.
Inspector-sef,
................................
(numele, prenumele si semnatura)
------------
*1) Nivelul structurii silvice si denumirea acesteia.
*2) Persoana juridica ce solicita avizarea constituirii structurii silvice
proprii.
*3) In cazul structurilor silvice constituite la nivel de canton sau de
brigada/district silvic se va preciza ocolul silvic (apartinand Regiei
Nationale a Padurilor, altei persoane juridice sau ocolul de regim silvic)
caruia ii este arondata suprafata gospodarita de structura silvica avizata. Balanta
suprafetelor va cuprinde detaliat toate suprafetele din centralizatorul
prevazut la art. 21 alin. (1) lit. m) din instructiuni si ocolul/ocoalele
silvice de la care se scad suprafetele respective, pe folosinte, detinatori
etc.
*4) Se precizeaza, cand este cazul, numarul districtelor/brigazilor si
cantoanelor silvice.
*5) Numai cand este cazul, in situatii deosebite, se pot folosi anexe.
ANEXA 5
la instructiuni
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
...............................................*1)
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ............ din ...............
In temeiul prevederilor Instructiunilor privind autorizarea personalului
silvic, avizarea constituirii si autorizarea functionarii structurilor silvice
pentru gospodarirea padurilor proprietate privata si a celor proprietate
publica apartinand comunelor, oraselor si municipiilor, aprobate prin Ordinul
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 116 din 13 martie 2002,
in baza Avizului nr. ........................ din ........................,
emis de Inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic
..............................................................................,
se autorizeaza functionarea structurii silvice la nivel de*2)
.................................., cu denumirea .............................,
avand sediul in ................................., apartinand*3)
................................., cu sediul in ............................. .
Titularul prezentei autorizatii de functionare este obligat sa asigure
respectarea tuturor reglementarilor in vigoare privind aplicarea regimului
silvic si raspunde de incalcarea prevederilor acestora, conform legii.
Terenurile forestiere administrate de*4)
................................... sunt arondate Ocolului silvic*5)
............................................... care asigura si managementul
tehnic functional.
Activitatea*4) ............................................. este
indrumata, coordonata si avizata tehnic de compartimentul de specialitate din
cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si de
structurile teritoriale corespunzatoare ale acestuia.
Activitatea personalului angajat in structura silvica este controlata sub
aspectul aplicarii regimului silvic, din punct de vedere tehnic,
economico-financiar si juridic, de autoritatea publica centrala care raspunde
de silvicultura, prin structurile centrale si teritoriale de control ale
acesteia.
Director,
..............
------------
*1) Directia de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor.
*2) Canton, brigada/district sau ocol silvic.
*3) Denumirea persoanei juridice care a constituit structura silvica si
care este titulara autorizatiei.
*4) Nivelul si denumirea structurii silvice care se autorizeaza.
*5) Se completeaza numai in cazul structurilor silvice constituite la nivel
de canton sau de brigada/district silvic, mentionandu-se ocolul silvic (al
Regiei Nationale a Padurilor, privat sau ocolul de regim silvic) caruia ii sunt
arondate suprafetele forestiere administrate de structura silvica autorizata.
ANEXA 6
la instructiuni
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
AUTORIZATIE DE PRACTICA
Nr. .............. din .............
1. In temeiul prevederilor Instructiunilor privind autorizarea personalului
silvic, avizarea constituirii si autorizarea functionarii structurilor silvice
pentru gospodarirea padurilor proprietate privata si a celor proprietate
publica apartinand comunelor, oraselor si municipiilor, aprobate prin Ordinul
ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 116 din 13 martie 2002;
2. in baza Cererii nr. .................... din data de
..................., depusa de*1)
.......................................................;
3. vazand statul de personal al*2) ..........................., avizat de
Inspectoratul teritorial de regim silvic si cinegetic ..................... cu
nr. ................ din data de .......................;
4. Directia regim si inspectie silvica din cadrul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor autorizeaza pe domnul/doamna
......................... sa functioneze in cadrul*2)
................................, in functia de ............................;
5. titularul prezentei autorizatii are drepturile si obligatiile care
decurg din reglementarile silvice in vigoare.
6. Prezenta autorizatie da dreptul titularului sa isi desfasoare
activitatea numai in structura silvica si in functia precizata la pct. 4 si
poate fi suspendata sau retrasa in conditiile prevazute de instructiunile
mentionate la pct. 1.
Director,
...................
------------
*1) Persoana juridica ce infiinteaza structura silvica proprie.
*2) Denumirea si nivelul structurii silvice in care functioneaza titularul
autorizatiei de practica.