ORDIN
Nr. 1169 din 30 iunie 1997
pentru modificarea si completarea normelor metodologice aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 2.487/1996
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 134 din 30 iunie 1997
Ministru de stat, ministrul finantelor,
in baza prevederilor art. 74 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind
finantele publice si ale art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 449/1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, republicata,
avand in vedere propunerile Directiei generale a trezoreriei, prezentate cu
Nota nr. 73.314 din 10 iunie 1997,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba modificarea si completarea Normelor metodologice privind
finantarea investitiilor institutiilor publice prin trezoreria statului si a
Normelor metodologice privind aplicarea de catre trezoreriile statului a
mecanismului de finantare a investitiilor institutiilor publice, aprobate prin
Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 2.487 din 29 noiembrie
1996, avand cuprinsul din anexele la prezentul ordin.
Art. 2
Normele metodologice, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul
finantelor, nr. 2.487 din 29 noiembrie 1996, completate si modificate potrivit
prezentului ordin, se vor republica*) in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 3
Directia generala a trezoreriei impreuna cu directiile interesate din
Ministerul Finantelor vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
-----------------
*) Normele metodologice, republicate, sunt reproduse in continuare.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind finantarea investitiilor institutiilor publice prin trezoreria statului
Potrivit prevederilor art. 74 alin. (1) din Legea nr. 72/1996 privind
finantele publice, platile pentru investitiile institutiilor publice se
efectueaza prin unitatile teritoriale ale trezoreriei statului, pe baza listei
de investitii, a documentatiei tehnice prevazute de lege, a fondurilor aprobate
pentru cheltuieli de capital si cu respectarea dispozitiilor legale privind
investitiile si decontarea acestora.
In acest scop, incepand cu data de 1 ianuarie 1997, finantarea
investitiilor institutiilor publice prevazute la art. 70 din Legea nr. 72/1996,
inclusiv cele care privesc regiile autonome si societatile comerciale cu
capital de stat, din fonduri de la bugetul de stat sau de la bugetele locale,
dupa caz, se va efectua prin trezoreriile teritoriale ale statului. In judetul
Ilfov si in municipiul Bucuresti (numai sectoarele 2, 4, 5 si 6), in care nu
functioneaza trezorerii ale statului, finantarea investitiilor se asigura de
catre unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A., care, pe baza de conventie,
executa operatiuni in contul trezoreriei statului.
Finantarea investitiilor prin trezoreriile statului se efectueaza de catre
ordonatorii de credite, potrivit prezentelor norme metodologice, astfel:
1. Ordonatorii principali de credite, finantati din bugetul de stat si din
fondurile speciale, au obligatia sa repartizeze pentru institutiile subordonate
si pentru activitatea proprie obiectivele de investitii aprobate, cuprinse in
anexa la legea anuala a bugetului de stat.
In acelasi mod vor proceda si ordonatorii principali de credite finantati
din bugetele locale, inclusiv institutiile prevazute in Ordonanta Guvernului
nr. 19/1994 privind stimularea investitiilor pentru realizarea unor lucrari
publice si constructii de locuinte, si din bugetul asigurarilor sociale de
stat.
Repartizarea investitiilor se efectueaza pe baza Listei obiectivelor de
investitii cu finantarea integrala sau partiala de la bugetul .......... pe
anul 199...., potrivit modelelor cuprinse in anexele nr. 1 si nr. 1a), pe
raspunderea ordonatorilor principali de credite, cu incadrarea in nivelurile
aprobate prin lege sau prin hotarare a consiliului local, judetean sau a
Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa caz.
Nota: In cazul ordonatorilor principali de credite care finanteaza
cheltuieli de capital la unele regii autonome si societati comerciale cu
capital de stat, aceasta operatiune se va efectua tot prin trezoreria statului,
potrivit prezentelor norme metodologice. Metodologia aplicata institutiilor
publice se aplica si regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital de
stat. Acolo unde se mentioneaza ordonatori de credite sau institutii publice,
se cuprind, in mod corespunzator, si regiile autonome si societatile comerciale
cu capital de stat.
La intocmirea listei, ordonatorii principali de credite finantati din
bugetul de stat, din bugetul asigurarilor sociale de stat, din bugetele locale
si fondurile speciale vor avea in vedere urmatoarele precizari:
- listele se intocmesc la nivelul cheltuielilor de capital aprobate pe
fiecare ordonator de credite, pe capitole de cheltuieli bugetare;
- obiectivele vor fi nominalizate cu denumirea completa si cu incadrarea in
limita surselor de finantare prevazute in anexa la legea anuala a bugetului de
stat si a fondurilor speciale si, respectiv, in listele de investitii-anexa la
bugetele locale si la bugetul asigurarilor sociale de stat;
- investitiile privind "Alte cheltuieli de investitii" se cuprind
in lista la lit. c), intr-o pozitie globala;
- la pozitia "Surse proprii de finantare" se inscriu veniturile
proprii ale regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital de stat,
destinate finantarii investitiilor, precum si veniturile proprii ale
institutiilor publice, realizate in baza unor acte normative pentru care s-au
intocmit anexe la bugetul ordonatorului principal de credite in cauza.
Pozitia "Alte cheltuieli de investitii" va fi defalcata, la
propunerea institutiilor subordonate, pe feluri de bunuri de achizitionat
(cantitativ si valoric); cheltuieli cu consolidarea imobilelor; cheltuieli de
proiectare pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate si a studiilor de
fezabilitate aferente obiectivelor de investitii; alte cheltuieli asimilate
investitiilor, conform legii, si aprobata de catre ordonatorul principal de
credite prin liste separate potrivit prevederilor art. 22 alin. (2) si (4) din
Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, in care scop se intocmeste anexa
nr. 1b).
In subsolul listei, ordonatorii de credite vor specifica conturile de
disponibilitati in care se afla pastrate sursele de finantare respective,
deschise la trezoreria statului (banca).
Listele de investitii care nu cuprind toate elementele, precum si
semnaturile autorizate se restituie de catre organele trezoreriei sau unitatile
bancare, dupa caz, pentru a fi completate, cu respectarea dispozitiilor
prezentelor norme metodologice.
Lista obiectivelor de investitii se aproba de catre ordonatorul principal
de credite sau de inlocuitorul sau de drept, vizata, in prealabil, de
directorul financiar-contabil (contabil-sef).
In cazul finantarii investitiilor din mijloace extrabugetare, donatii sau
sponsorizari, precum si din ajutoare externe nerambursabile, se intocmesc liste
separate, pe aceeasi structura, care se aproba de catre ordonatorii principali
de credite. La lista investitiilor din donatii sau sponsorizari se anexeaza si
actul donatorului sau al sponsorului, din care sa rezulte caracterul si
destinatia sumelor alocate;
2. Exceptie de la regulile de mai sus fac cheltuielile de capital pentru
constituirea rezervei materiale a statului, pentru care nu se intocmeste lista
cu obiectivele de investitii.
De asemenea, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne,
Serviciul Roman de Informatii, Ministerul Justitiei - Directia generala a
penitenciarelor, Serviciul de Protectie si Paza si Serviciul de Telecomunicatii
Speciale intocmesc lista obiectivelor de investitii cu urmatoarele precizari:
- investitiile specifice apararii, ordinii publice si sigurantei nationale
si cele aferente capitolelor 69.01 "Alte actiuni economice",
subcapitolul "Rezerva de stat si de mobilizare" si 72.01 "Alte
actiuni" se inscriu in suma globala, iar platile se efectueaza numai pe
baza de ordin de plata, pe raspunderea ordonatorilor de credite;
- celelalte obiective de investitii, care se finanteaza de la capitolele de
cheltuieli: 51.01 "Autoritati publice", 57.01 "Invatamant",
58.01 "Sanatate", 59.01 "Cultura, religie si actiuni privind
activitatea sportiva si de tineret", 63.01 "Servicii de dezvoltare
publica si locuinte", se desfasoara in listele de investitii conform anexei
nr. 1 si se aplica metodologia stabilita pentru institutiile publice.
Ministerul Afacerilor Externe finanteaza investitiile la reprezentantele
din strainatate, astfel:
- transmite lista-model cuprinsa in anexa nr. 1 reprezentantelor respective,
cu deosebirea ca valoarea se inscrie in lei si in valuta;
- executarea si procurarea bunurilor si serviciilor se efectueaza din
sumele in valuta puse la dispozitie, pe raspunderea ordonatorilor de credite,
cu incadrarea in sumele in lei aprobate prin lista-anexa la bugetul de stat.
3. Ordonatorii de credite au obligatia de a prezenta, la trezoreria
statului la care au deschise conturile, lista obiectivelor de investitii
aprobata de ordonatorul principal de credite [anexele nr. 1, nr. 1a) si nr. 1b)].
In judetul Ilfov si in municipiul Bucuresti (cu exceptia sectoarelor in
care functioneaza trezorerii ale statului) listele pentru investitii se depun
de catre ordonatorii de credite si regiile autonome, dupa caz, la unitatile
Bancii Comerciale Romane - S.A. la care au deschise conturile de cheltuieli
bugetare sau de disponibil. Pe masura intrarii in functiune a trezoreriilor
statului, se preia de catre acestea si finantarea investitiilor.
Platile se dispun si se efectueaza in limita creditelor bugetare
repartizate cu aceasta destinatie, la nivel de capitol de cheltuieli, a
mijloacelor alocate din bugetul local si a disponibilitatilor din conturile
fondurilor speciale si ale mijloacelor extrabugetare, dupa caz.
Platile pentru investitii, efectuate din bugetul de stat, se inregistreaza
de catre unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. in conturile de cheltuieli
ale bugetului de stat, deschise pe capitole de cheltuieli.
Pentru investitiile executate in municipiul Bucuresti si in judetul Ilfov
in baza Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 se deschide contul 65.20
"Disponibil pentru finantarea blocurilor de locuinte, conform Ordonantei
Guvernului nr. 19/1994" pe seama Consiliului General al Municipiului
Bucuresti si al Consiliului Judetean Ilfov. Contul se alimenteaza cu surse,
conform legii, de la bugetul local si din bugetul Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului.
Pe baza listelor de investitii aprobate, Consiliul General al Municipiului
Bucuresti si Consiliul Judetean Ilfov, in limita disponibilului din cont,
dispune si efectueaza plati de investitii.
O data cu depunerea listelor obiectivelor de investitii, ordonatorii de
credite au obligatia sa prezinte confirmarea resurselor de finantare.
4. Ordonatorii de credite au obligatia legala de a angaja si utiliza
sursele de finantare a investitiilor numai dupa indeplinirea, in prealabil, a
conditiilor prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 12/1993 privind achizitiile
publice, in Hotararea Guvernului nr. 592/1993 pentru aprobarea Regulamentului
privind procedurile de organizare a licitatiilor, prezentarea ofertelor si
adjudecarea investitiilor, republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 244 din 25 octombrie 1995, in Hotararea Guvernului nr. 63/1994 pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea licitatiilor pentru achizitiile publice de
bunuri si de servicii, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 15 din 23 ianuarie 1996, cu modificarile ulterioare, si in Ordinul nr.
1.743/69/N/1996 al ministrului de stat, ministrul finantelor, si al ministrului
lucrarilor publice si amenajarii teritoriului pentru aprobarea normelor
metodologice privind continutul-cadru al proiectelor - pe faze de proiectare -,
al documentelor de licitatie, al ofertelor si al contractelor pentru executia
investitiilor, precum si in celelalte reglementari care privesc sectorul
finantari investitiilor.
5. Finantarea obiectivelor de investitii aprobate prin lista se efectueaza
pe raspunderea ordonatorului de credite si a organelor de control financiar
preventiv, astfel:
a) Pentru obiectivele de investitii in continuare si noi si pentru
cheltuielile cu consolidari de imobile, dupa indeplinirea conditiilor prevazute
in reglementarile mentionate la pct. 4 de mai sus, ordonatorii de credite vor
transmite trezoreriei statului sau unitatii bancare, dupa caz, cererea de
admitere la finantare, pentru fiecare obiectiv in parte, care se intocmeste si
se prezinta in dublu exemplar, potrivit modelului cuprins in anexa nr. 2.
Dupa verificare si in cazul indeplinirii tuturor conditiilor, trezoreria
statului sau unitatea Bancii Comerciale Romane - S.A., dupa caz, comunica
aprobarea admiterii la finantare a obiectivului de investitii respectiv, precum
si contul din care se face finantarea, si anume: contul de cheltuieli bugetare,
fondul special sau din mijloace extrabugetare, dupa caz (anexa nr. 2).
Aceeasi specificatie se va inscrie si pe formularele din anexele nr. 3 si
3a) prezentate de catre ordonatorii de credite.
Pe baza primirii comunicarii admiterii la finantare, ordonatorii de credite
pot dispune efectuarea platilor pentru fiecare obiectiv in parte. Platile se
efectueaza pe baza ordinului de plata (OPHT), care se prezinta trezoreriei
statului sau unitatii bancare, dupa caz, impreuna cu comunicarea-model cuprinsa
in anexa nr. 3.
b) Finantarea pozitiei "Alte cheltuieli de investitii" se va
efectua pe baza ordinului de plata (OPHT) si a notei de fundamentare, potrivit
modelului cuprins in anexa nr. 4.
c) Platile pentru finantarea investitiilor se efectueaza in limita surselor
prevazute in lista, a creditelor bugetare deschise cu aceasta destinatie si a
disponibilitatilor din conturile corespunzatoare privind sursele proprii,
creditele externe si fondurile speciale.
6. Ordonatorii de credite, inclusiv institutiile finantate cu alocatii in
completare de la buget si cele finantate integral din venituri proprii, au
obligatia sa-si organizeze evidenta urmaririi realizarii finantarii
obiectivelor de investitii, distinct, pe obiective si pe surse de finantare,
avandu-se in vedere ca sursele prevazute in liste reprezinta limite maxime care
nu pot fi depasite.
7. In cursul executarii, pozitia "Alte cheltuieli de investitii"
va putea fi modificata de catre ordonatorii principali de credite, in cazul in
care au loc redistribuiri de bunuri si de surse de finantare intre institutiile
subordonate, cu conditia incadrarii in valoarea si in sursele de finantare
aprobate prin lista-anexa la legea anuala a bugetului de stat si, respectiv,
prin listele-anexa la bugetele locale si la bugetul asigurarilor sociale de
stat, cu respectarea termenului precizat in legile bugetare anuale, pana la
care se pot face modificari.
8. Finantarea de catre unele ministere sau consilii locale, dupa caz, a
cheltuielilor de capital pentru regii autonome si societati comerciale cu
capital de stat se efectueaza prin trezoreriile statului (banca), asa cum se
precizeaza mai jos:
a) Listele de investitii cuprind obiectivele de investitii in structura
care a fost aprobata prin anexa la legea anuala a bugetului de stat si sunt
transmise de ordonatorii principali de credite fiecarei regii autonome sau
societati comerciale cu capital de stat.
Pentru finantarea investitiilor aprobate prin liste, ministerul
(ordonatorul principal de credite) repartizeaza creditele bugetare (cu
dispozitie bugetara) pe seama regiilor autonome sau societatilor comerciale cu
capital de stat, la trezoreriile statului, iar in municipiul Bucuresti (cu
exceptia sectoarelor unde functioneaza trezorerii ale statului) si in judetul
Ilfov, la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
Pe baza listei primite de la ordonatorul principal de credite, directorii
generali ai regiilor autonome defalca si aproba pe propria raspundere, pe baza
acordului consiliului de administratie, listele pentru investitii (obiective
nominalizate si pozitii globale) atat pentru activitatea proprie, cat si pentru
unitatile direct subordonate, beneficiare ale investitiilor. Pe listele astfel
intocmite se va specifica: "Obiectivele corespund cu lista aprobata de
Ministerul ............ cu nr. .......".
Corespunzator listelor aprobate, regia autonoma repartizeaza (cu dispozitie
bugetara, intocmita in 4 exemplare) creditele bugetare pe seama unitatilor din
subordine, care au conturile deschise la trezoreria statului, iar in municipiul
Bucuresti si in judetul Ilfov, la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
In acelasi mod se procedeaza si in cazul societatilor comerciale cu capital
de stat pentru investitiile finantate din bugetul de stat.
In cazul in care unitatile beneficiare au domiciliul fiscal in alte judete,
dispozitia bugetara se intocmeste in 5 exemplare, trezoreria statului procedand
astfel:
- persoanele autorizate vizeaza toate exemplarele dispozitiei bugetare
pentru efectuarea operatiunii;
- transmite dispozitiile bugetare la trezoreriile respective;
- directia de trezorerie judeteana transmite cu adresa exemplarul nr. 5
Ministerului Finantelor - Directia generala a trezoreriei, pentru inregistrarea
creditelor bugetare transmise in alte judete.
In cazul in care obiectivele de investitii nu sunt nominalizate pe regii
autonome in listele aprobate ca anexa la legea anuala a bugetului de stat,
ordonatorii principali de credite intocmesc si aproba pentru finantare lista de
investitii pentru fiecare unitate beneficiara.
Repartizarea creditelor bugetare de catre ordonatorul principal de credite
se efectueaza potrivit precizarilor stabilite pentru institutiile publice.
b) Regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat isi
deschid contul la trezoreria teritoriala a statului de care apartin, potrivit
normelor stabilite in acest scop.
Deschiderea finantarii si efectuarea platilor se fac potrivit precizarilor
de la pct. 5 din prezentele norme metodologice, inclusiv din anexa nr. 3a).
Sursele proprii, creditele interne si externe se pastreaza de catre regiile
autonome si societatile comerciale cu capital de stat la bancile comerciale,
avand obligatia folosirii acestora cu prioritate, alocatiile bugetare fiind in
completare.
c) Regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat au
obligatia ca, lunar, in termen de 10 zile de la expirarea lunii, sa transmita
ordonatorului principal de credite, cu viza trezoreriei statului, contul de
executie privind creditele bugetare repartizate si primite si platile de casa
efectuate pentru finantarea investitiilor cumulate de la inceputul anului pana
la finele lunii de raportare.
d) Pe baza contului de executie, ordonatorul principal de credite isi
inregistreaza in contabilitatea proprie platile de investitii pentru regii
autonome si societati comerciale cu capital de stat (se crediteaza contul 700
"Finantare bugetara privind anul curent", analitic, capitol, titlu si
articol, prin debitul contului 410 "Cheltuielile institutiei",
analitic, capitol, titlu si articol).
9. Pentru investitiile executate in regie proprie, titularii acestora
dispun efectuarea de plati pentru plata furnizorilor, salariilor etc., care se
inregistreaza in conturile de cheltuieli corespunzatoare, precum si in fisa
platilor.
10. Anexa nr. 5 "Fisa platilor privind finantarea obiectivelor de
investitii noi/in continuare" se intocmeste si de catre unitatile Bancii
Comerciale Romane - S.A. din municipiul Bucuresti si judetul Ilfov. Aceasta
fisa se intocmeste numai pentru platile privind investitiile finantate din
contul bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului
local, fondului special, mijloacelor extrabugetare.
11. Finantarea investitiilor din fondurile speciale se efectueaza dupa
aceleasi reguli aplicate la finantarea din bugetul de stat, cu urmatoarele
precizari:
a) Finantarea investitiilor aprobate din Fondul special pentru dezvoltarea
sistemului energetic se efectueaza de catre Ministerul Industriei si
Comertului, astfel:
- intocmeste liste de investitii pe regii autonome, conform precizarilor de
la pct. 8 lit. a);
- corespunzator valorii obiectivelor de investitii se aloca, cu ordin de
plata, si fondurile necesare in contul unitatilor beneficiare, care se deschid
astfel:
- la trezoreriile statului se deschide contul 50.28 "Disponibil din
Fondul special pentru dezvoltarea sistemului energetic pentru efectuarea
cheltuielilor de investitii" pe seama Regiei Autonome de Electricitate
"Renel" si a unitatilor beneficiare din structura acesteia. Acest
cont se crediteaza in contabilitatea trezoreriei statului cu sumele alimentate
Regiei Autonome de Electricitate "Renel" de catre Ministerul Industriei
si Comertului si se debiteaza cu platile efectuate pentru investitii, precum si
cu cele restituite organului tutelar;
- la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. din municipiul Bucuresti (cu
exceptia sectoarelor unde nu functioneaza trezorerii ale statului) si din
judetul Ilfov, se deschide contul 64.81 "Disponibil din Fondul special
pentru dezvoltarea sistemului energetic pentru efectuarea cheltuielilor de
investitii" si are aceeasi functie ca si contul 50.28.
b) Cheltuielile de investitii din Fondul pentru plata ajutorului de somaj
pentru municipiul Bucuresti si, respectiv, pentru sectoarele acestuia (cu
exceptia sectoarelor unde functioneaza trezorerii ale statului) se efectueaza
din contul 64.78 "Disponibil din Fondul de somaj pentru efectuarea de
cheltuieli", deschis la Banca Comerciala Romana - S.A. - Sucursala
municipiului Bucuresti pe seama Ministerului Muncii si Protectiei Sociale sau a
Directiei de munca si protectie sociala - Oficiul de forta de munca si somaj,
dupa caz.
c) Finantarea cheltuielilor de capital din "Fondul special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
precum si a celorlalte unitati vamale" se efectueaza, potrivit prezentelor
norme metodologice, prin trezoreria statului teritoriala, precum si prin
unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. in municipiul Bucuresti.
In acest scop se deschide la trezoreria statului contul 50.29
"Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea si modernizarea
punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati
vamale pentru efectuarea cheltuielilor de investitii", iar la unitatile
Bancii Comerciale Romane - S.A., contul 64.82.
Contul 50.29 se deschide la trezoreria statului pe seama Directiei
regionale vamale, iar contul 64.82, pe seama Directiei generale a vamilor
pentru cheltuieli proprii de investitii (la Banca Comerciala Romana - S.A. -
Sucursala municipiului Bucuresti) si pe seama Directiei regionale vamale
Bucuresti (la Banca Comerciala Romana - S.A., Filiala sectorului 1).
Conturile de mai sus functioneaza astfel:
- se crediteaza cu alimentarile dispuse de catre Directia generala a
vamilor din contul 64.33.3.22.10, deschis la Banca Comerciala Romana - S.A. -
Sucursala municipiului Bucuresti, pentru efectuarea platilor de investitii;
- se debiteaza cu platile dispuse de directiile regionale vamale si de
Directia generala a vamilor, dupa caz, pentru obiectivele de investitii
aprobate a se efectua din fondul special.
Este interzisa incasarea veniturilor fondului special in aceste conturi.
La finele anului, disponibilul ramas in contul 50.29, respectiv 64.82, se
vireaza in contul 64.33.3.22.10 al Directiei generale a vamilor.
12. Garantiile pentru buna executie a investitiilor se constituie in mod
obligatoriu de catre contractant si se pastreaza in conditiile aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 592/1993, republicata, precum si ale normelor
metodologice, aprobate prin ordinul nr. 1.743/69/N/1996 al ministrului de stat,
ministrul finantelor, si al ministrului lucrarilor publice si amenajarii
teritoriului, tinandu-se seama de urmatoarele precizari:
a) In cazul in care contractantul (antreprenor, furnizor) prezinta
institutiei publice scrisoarea de garantie bancara pentru buna executie,
institutia publica retine documentul pana la finalizarea si la receptia
investitiei si o inregistreaza in contabilitate intr-un cont din afara
bilantului contabil, intitulat "Garantie bancara pentru buna
executie".
Restituirea scrisorii de garantie catre banca comerciala va fi efectuata pe
raspunderea ordonatorului de credite, dupa lichidarea tuturor obligatiilor ce
decurg din contract, din partea contractantului, fata de investitor (institutia
publica).
b) Garantia de buna executie ce se constituie din sumele retinute succesiv,
in limita prevederilor din contract, din sumele privind lucrarile executate si
decontate, se pastreaza intr-un cont de disponibil, purtator de dobanda
negociata, deschis la o banca comerciala agreata, pe seama contractantului, in
care scop se procedeaza astfel:
- institutiile publice comunica unitatii bancii comerciale ca deschiderea
contului se efectueaza pe seama contractantului, insa folosirea sumelor are loc
numai pe baza dispozitiei transmise de institutia publica respectiva. Pentru
nerespectarea acestei precizari raspunde unitatea bancii comerciale;
- o data cu plata lucrarilor executate, institutia publica calculeaza suma
cuvenita drept garantie de buna executie pe care o vireaza cu ordin de plata
(tip trezorerie) in contul contractantului, deschis la unitatea bancii
comerciale;
- dobanda calculata de bancile comerciale pentru disponibilul pastrat in
contul respectiv se pastreaza si se contabilizeaza in acelasi cont privind
garantia de buna executie.
c) Contractantul are obligatia de a prezenta, la finele fiecarei luni,
institutiei publice investitoare, extrasul de cont privind disponibilul din
garantia de buna executie, prin care se dovedeste constituirea garantiei,
potrivit contractului incheiat. Pe baza extrasului de cont, institutia publica
inregistreaza constituirea garantiei intr-un cont din afara bilantului
contabil, intitulat "Disponibil din garantia constituita pentru buna
executie".
d) Sumele retinute drept garantie de buna executie si evidentiate in
conturile 50.01 si, respectiv, 50.02 (64.11 sau 65.11), deschise la
trezoreriile statului, respectiv la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A.
din municipiul Bucuresti si din judetul Ilfov, vor fi virate de titularii
conturilor in conturile de disponibil pentru garantia de buna executie,
deschise la unitatile bancilor comerciale pe seama contractantului.
13. Ordonatorii principali de credite vor dispune masurile necesare pentru
aplicarea in bune conditii a prezentelor norme metodologice.
ANEXA 1
la norme metodologice
Aprobat,
Ordonatorul principal de credite
Data ...............
MINISTERUL ................
LISTA
obiectivelor de investitii pe anul 199...... cu finantare partiala sau
integrala de la bugetul
...........................................................................................................................................*)
repartizate pentru ........................................
Semnificatia coloanelor:
1 - Nr. crt.
2 - Nominalizarea pe obiective de investitii, dotari si alte cheltuieli de
investitii
3 - Valoarea totala*)
4 - Valoarea totala actualizata*)
5 - Cheltuieli din total surse de finantare
INV
----- mii lei
C+M
-------------------------------------------------------------------------------
1 2 3*) 4*) 5 Finantate din Capacitati
----------------------------- Termen
Surse Credite Fond Buget P.I.F.
proprii externe special
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL,
din care:
A. Obiective de
investitii in
continuare - total,
din care:
1. Obiectivul ........
...................
2. Obiectivul.........
...................
B. Obiective noi de
investitii - total,
din care:
1. Obiectivul ........
...................
2. Obiectivul ........
...................
3. Obiectivul ........
...................
C. Alte cheltuieli de
investitii
-------------------------------------------------------------------------------
Director financiar-contabil,
(Contabil-sef)
-------------------
*) Se inscrie: bugetul de stat, bugetul fondurilor speciale sau bugetul
asigurarilor sociale de stat.
*) Valoarea investitiilor la data aprobarii studiului de fezabilitate.
*) Valoarea investitiei in preturi valabile la data inscrierii in lista
obiectivelor, dotarilor sau a altor cheltuieli de investitii, insusita de
ordonatorul principal de credite.
ANEXA 1a)
la norme metodologice
Aprobat,
Ordonatorul principal de credite
Data ..................
JUDETUL .........................
CONSILIUL JUDETEAN ..............
CONSILIUL LOCAL AL ..............
LISTA
obiectivelor de investitii pe anul 199....., cu finantare partiala sau
integrala de la bugetul local, repartizate pentru ..........................
Semnificatia coloanelor:
0 - Nr. crt.
1 - Denumirea obiectivelor de investitii
2 - Valoarea totala*)
3 - Valoarea totala actualizata*)
4 - Cheltuieli totale (col. 5 la col. 9)
5 - Surse proprii
6 - Credite bancare interne
7 - Credite bancare externe
8 - Alte surse constituite potrivit legii*)
9 - Total alocatii bugetare (col. 10 + col. 11)
10 - de la bugetul local
11 - pe seama transferului de la bugetul de stat
12 - Capacitati
13 - Termen P.I.F.
INV
----- mii lei
C+M
____________________________________________________________________________
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | finantate din | | |
| | | | | |-------------------------------| | |
| | | | | | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | din care: | 12| 13|
| | | | | | | | | | |-----------| | |
| | | | | | | | | | | 10 | 11 | | |
|___|____________________|___|___|___|___|___|___|___|___|____|______|___|___|
| | TOTAL, | | | | | | | | | | | | |
| | din care: | | | | | | | | | | | | |
|A. | Lucrari in | | | | | | | | | | | | |
| | continuare | | | | | | | | | | | | |
|B. | B. Lucrari noi | | | | | | | | | | | | |
|C. | C. Alte cheltuieli | | | | | | | | | | | | |
| | de investitii | | | | | | | | | | | | |
| | Din TOTAL, | | | | | | | | | | | | |
| | desfasurat, | | | | | | | | | | | | |
| | potrivit | | | | | | | | | | | | |
| | clasificatiei, pe | | | | | | | | | | | | |
| | capitole bugetare: | | | | | | | | | | | | |
| | Cap. 51.02 - | | | | | | | | | | | | |
| | Autoritati publice | | | | | | | | | | | | |
| | TOTAL, | | | | | | | | | | | | |
| | din care: | | | | | | | | | | | | |
|A. | Lucrari in | | | | | | | | | | | | |
| | continuare | | | | | | | | | | | | |
| | - | | | | | | | | | | | | |
|B. | Lucrari noi | | | | | | | | | | | | |
| | - | | | | | | | | | | | | |
|C. | Alte cheltuieli de | | | | | | | | | | | | |
| | investitii | | | | | | | | | | | | |
| | Cap. ............. | | | | | | | | | | | | |
| | - | | | | | | | | | | | | |
|___|____________________|___|___|___|___|___|___|___|___|____|______|___|___|
Director financiar-contabil,
(Contabil-sef)
---------------
*) Valoarea investitiilor la data aprobarii studiului de fezabilitate.
*) Valoarea investitiei, in preturi valabile, la data inscrierii in lista a
obiectivelor, a dotarilor sau a altor cheltuieli de investitii, insusita de
ordonatorul principal de credite.
*) Se prevad sumele stabilite de catre consiliile judetene cu Ministerul
Transporturilor - Regia Autonoma Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania", potrivit prevederilor art. 4 si 9 din Legea nr. 118/1996 privind
constituirea si utilizarea Fondului special al drumurilor publice, precum si
sumele alocate din fondul de tezaur judetean.
ANEXA 1b)
la norme metodologice
MINISTERUL .....................
CONSILIUL JUDETEAN .............
(CONSILIUL LOCAL)
LISTA
pozitiei "Alte cheltuieli de investitii", defalcata pe categorii de
bunuri ........................,
repartizate..............................
-------------------------------------------------------------------------
Nominalizarea U.M. Cantitatea Valoarea Plati efectuate*)
achizitiilor ---------------------
de bunuri si a Nr. si data Suma
altor cheltuieli documentului
de investitii
-------------------------------------------------------------------------
I. Achizitii imobile
1. ..............
2. ..............
3. ..............
II. Dotari independente
1. ................
2. ................
3. ................
III. Consolidari
1. ................
2. ................
3. ................
IV. Cheltuieli de
proiectare pentru
elaborarea studiilor
de prefezabilitate
si a studiilor de
fezabilitate aferente
obiectivului
1. ..................
2. ..................
3. ..................
-------------------------------------------------------------------------
----------------
*) Se completeaza de catre trezoreria statutului sau sucursala (filiala)
B.C.R. - S.A.
Ordonator principal de credite, Director financiar-contabil,
(Contabil-sef),
ANEXA 2
la norme metodologice
.......................
Nr. ....... Data ......
CERERE
de admitere la finantare a investitiilor*)
Catre Trezoreria statului ..........................
Sucursala (filiala) B.C.R. - S.A. ..............
Prin prezenta va comunicam ca in lista obiectivelor de investitii ce se
finanteaza in exercitiul bugetar pe anul 199 ....., depusa la dumneavoastra sub
nr. ....../..............., s-a aprobat, la pozitia ............, executarea si
finantarea obiectivului:
- mii lei -
-------------------------------------------------------------------------------
Nominalizarea Valoarea Cheltuieli din din care:
obiectivului actualizata total surse ------------------------------
de investitii de finantare Surse Credite Fond Buget
proprii special
-------------------------------------------------------------------------------
a) Lucrari in
continuare
Obiectivul .....
................
................
sau:
b) Lucrari noi
Obiectivul .....
................
................
sau:
c) Alte
cheltuieli de
investitii
-------------------------------------------------------------------------------
*) Cererea se intocmeste pentru admiterea la finantare a unui singur
obiectiv, care este cuprins la lit. a) sau b), dupa caz. La lit. c) se inscrie
valoarea totala a altor cheltuieli de investitii.
Atentie !
Textul care nu corespunde se anuleaza.
Mentionam, pe propria raspundere, ca, in prealabil, au fost indeplinite
toate conditiile prevazute de dispozitiile legale in vigoare si mentionate la
pct. 4 din Normele Ministerului Finantelor nr. 2.487/29.11.1996 care se refera
la existenta si aprobarea studiului de fezabilitate, acordul Ministerului
Finantelor si, dupa caz, avizul Consiliului interministerial de avizare de
lucrari publice de interes national si locuinte sociale, contractul de
realizare a obiectivului stabilit pe baza de licitatie, s-a obtinut autorizatia
de constructie, iar documentatia tehnica a fost aprobata conform dispozitiilor
legale.
Avand in vedere ca sunt intrunite conditiile legale pentru inceperea
executiei, va rugam a ne comunica acordul dumneavoastra privind admiterea la
finantare a obiectivului ........................... .
Ordonator de credite, Contabil-sef,
________________________________________
| Trezoreria statului ................ |
| Sucursala (filiala) B.C.R. - S.A. |
| .................................... |
| Se admite finantarea obiectivului .... |
| ...................................... |
| incepand cu data de .................. |
| pentru valoarea de ............. lei, |
| din contul ........................... |
| ...................................... |
| Director, Sef serviciu (birou), |
| |
| Nr. ........ si data ........ |
|________________________________________|
ANEXA 3
la norme metodologice
.......................
.......................
Nr. ........ Data .....
CATRE
Trezoreria statului .................................
Sucursala (filiala) B.C.R. - S.A. ..................
In baza cererii de admitere la finantare a obiectivului
................................................................................................,
comunicata de dumneavoastra cu nr. ........ din ............ 199 ...., dispunem
efectuarea platii cu Ordinul de plata nr. ...../......., in suma de .......
lei, si/sau ridicarea de numerar in suma de ......... lei, cu cecul nr.
....../....., care reprezinta:
- avans in proportie de ....................... % din valoarea contractului
incheiat cu .....................;
- contravaloarea situatiei de lucrari, receptionata si acceptata, in suma
de .................. lei, din care s-a redus cu partea din avans in suma de
........... lei;
- factura nr. ............/................... pentru procurarea de
utilaje, materiale, in suma de ..................... lei;
- plata salariilor, a contributiei de asigurari sociale, in suma de
........ ......... lei;
-
-
Raspundem pentru cele de mai sus.
Ordonator de credite, Contabil-sef,
________________________________________
| Trezoreria statului .................. |
| Sucursala (filiala) B.C.R. - S.A. |
| ...................................... |
| Acceptat plata in suma de ............ |
| ................................. lei, |
| din contul ........................... |
| ...................................... |
| |
| Sef serviciu, Economist, |
| Data .................. |
|________________________________________|
Atentie !
- Scopul si natura platii se inscriu cat mai detaliat.
- Textul care nu corespunde se anuleaza.
ANEXA 3a)
la norme metodologice
____________________________________
Regia Autonoma ......... | Se foloseste de regii autonome si |
Unitatea ............... | societati comerciale cu capital de |
........................ | stat. |
Nr. ....... Data ....... |____________________________________|
CATRE
Trezoreria statului ...................................
Sucursala (filiala) B.C.R - S.A. .....................
In baza cererii de admitere la finantare a obiectivului .................,
comunicata de dumneavoastra cu nr. .............. din ............ 199 .....,
in valoare de ................. lei, dispunem efectuarea platii cu Ordinul de
plata nr. ....../......., in suma de ......... lei, si/sau ridicarea de numerar
in suma de ............ lei, cu cecul nr. ......../.........., care reprezinta:
- avans in proportie de ........... % din valoarea contractului incheiat cu
...............;
- contravaloarea situatiei de lucrari, receptionata si acceptata in suma de
............... lei, din care s-a redus cu partea din avans in suma de
......... ........... lei;
- factura nr. ........./........ pentru procurarea de utilaje, materiale,
in suma de ........... lei;
- plata salariilor, a contributiei de asigurari sociale, in suma de
........ ........... lei;
-
-
La obiectivul mentionat mai sus situatia platilor de la inceputul anului se
prezinta astfel:
a) Total plati ..................... lei
b) Acoperirea platilor - total .............. lei,
din care:
- venituri proprii ................. lei
- credite interne sau externe ...... lei
- fonduri speciale ................. lei.
Atentie !
Textul care nu corespunde se anuleaza.
c) Diferente de acoperit de la buget [a)-b)] .............. lei,
din care, utilizat pana la aceasta cerere ................. lei.
Confirmam pe propria raspundere cele de mai sus.
Ordonator de credite, Contabil-sef,
________________________________________
| Trezoreria statului .................. |
| Sucursala (filiala) B.C.R. - S.A. |
| ...................................... |
| Acceptat plata in suma de ............ |
| ................................. lei, |
| din contul ........................... |
| |
| Sef serviciu, Economist, |
| Data .................. |
|________________________________________|
ANEXA Nr. 4
la norme metodologice
................................
................................
Nr. ...... Data ...............
CATRE
Trezoreria statului ..........................
Sucursala (filiala) B.C.R. - S.A. ............
Va prezentam mai jos Nota de fundamentare pentru cumpararea, de la
furnizorul ............................., a urmatoarelor bunuri prevazute in
lista "Alte cheltuieli de investitii", defalcata pe categorii de
bunuri [anexa nr. 1 b)], depusa cu nr. ................................. .
_______________________________________________________
| Nr. | Denumirea | Valoarea | Finantare din: |
| pozitiei | bunurilor | individuala | cont nr. ...... |
| din lista | | | |
|-----------|-----------|-------------|-----------------|
| - | | | |
| - | | | |
| - | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|-----------|-----------|-------------|-----------------|
| TOTAL: | | | |
|___________|___________|_____________|_________________|
1. Confirmam, pe raspunderea noastra, ca bunurile se cumpara dupa ce au
fost indeplinite conditiile prevazute in Regulamentul privind licitatiile
pentru achizitiile publice de bunuri si servicii, republicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 15 din 23 ianuarie 1996.
2. Bunurile sunt strict necesare desfasurarii activitatii si prin
cumpararea acestora nu se creeaza surplus de asemenea bunuri.
3. Plata se efectueaza pe baza Ordinului de plata nr. ....../ ..........,
in favoarea ............., in suma de ............ lei, din contul ............
.
Ordonator de credite, Contabil-sef,
________________________________________
| Trezoreria statului .................. |
| Sucursala (filiala) B.C.R. - S.A. |
| ...................................... |
| Acceptat plata in suma de ............ |
| ................................. lei, |
| din contul ........................... |
| |
| Sef serviciu, Economist, |
| Data .................. |
|________________________________________|
Atentie !
Textul care nu corespunde se anuleaza.
ANEXA Nr. 5
la norme metodologice
TREZORERIA STATULUI .......................
Serviciul (biroul) de control si evidenta cheltuieli
Sucursala (filiala) B.C.R. - S.A. .........
FISA
platilor privind finantarea obiectivelor de investitii noi
--------------- ,
in continuare
conform listei nr. ............ din data de ............................,
prezentata de .......................................
Semnificatia coloanelor:
0 - Nr. crt.
1 - Denumirea obiectivului
2 - Nr. si data documentului de plata
3 - Valoarea actualizata
4 - Cheltuieli din total surse de finantare aprobate in lista
5 - Cheltuieli efectuate din total surse de finantare
9 - Sold ramas de finantat (col. 4 - col. 5)
- lei -
________________________________________________________________
| | | | | | | din care, pe surse: | |
| | | | | | |----------------------| |
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-------|-------|------|-----|
|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-------|-------|------|-----|
|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-------|-------|------|-----|
|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-------|-------|------|-----|
|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-------|-------|------|-----|
|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-------|-------|------|-----|
|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_______|_______|______|_____|
Intocmit. Verificat.
Sef serviciu (birou),
ANEXA 2
NORME METODOLOGICE
privind aplicarea de catre trezoreriile statului a mecanismului de finantare a
investitiilor institutiilor publice
Incepand cu data de 1 ianuarie 1997, potrivit prevederilor art. 74 alin.
(1) din Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, finantarea investitiilor
institutiilor publice, inclusiv cele care privesc regiile autonome si
societatile comerciale cu capital de stat, din fonduri de la bugetul de stat sau
de la bugetele locale, dupa caz, se va efectua prin trezoreriile teritoriale
ale statului.
In acest scop, ordonatorii de credite vor asigura finantarea investitiilor
potrivit Normelor metodologice privind finantarea investitiilor institutiilor
publice prin trezoreria statului.
Directiile de trezorerie judetene si cea a municipiului Bucuresti vor
dispune masuri pentru aplicarea in bune conditii a normelor mentionate mai sus,
in care scop vor proceda astfel:
1. Platile pentru investitii vor fi avizate de catre organele trezoreriei
statului numai in limita fondurilor aprobate cu aceasta destinatie si cu
respectarea documentatiei prevazute in norme.
2. Platile vor fi evidentiate in conturile corespunzatoare surselor de
finantare.
Pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 19/1994 privind stimularea
investitiilor pentru realizarea unor lucrari publice si constructii de
locuinte, se deschid, pe seama consiliilor judetene, a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti sau a consiliilor locale, conturile:
- 50.23 "Disponibil pentru finantarea blocurilor de locuinte, conform
Ordonantei Guvernului nr. 19/1994";
- 50.24 "Disponibil din sume repartizate pentru finantarea blocurilor
de locuinte, conform Ordonantei Guvernului nr. 19/1994".
3. Finantarea investitiilor institutiilor publice se asigura in cadrul
trezoreriilor statului de catre serviciul (compartimentul) de control si
evidenta cheltuieli, prin salariatul care administreaza contul de finantare
bugetara si de disponibil al institutiei respective.
4. Organele trezoreriei statului vor primi si vor verifica listele de
investitii prezentate de ordonatorii de credite, urmarind, in mod special,
existenta aprobarii ordonatorului principal de credite, a surselor de
finantare, respectarea structurii si a continutului listelor. Potrivit normelor
metodologice, institutiile publice pot prezenta liste distincte in functie de
bugetul din care se finanteaza investitiile, si anume:
a) lista de investitii cu finantare integrala sau partiala de la bugetul de
stat;
b) lista de investitii cu finantare integrala sau partiala din bugetele
locale;
c) lista de investitii cu finantare din bugetul asigurarilor sociale de
stat si din Fondul pentru plata ajutorului de somaj;
d) lista de investitii finantate din mijloace extrabugetare;
e) lista de investitii finantate din donatii sau din sponsorizari, precum
si din ajutoare externe nerambursabile, aprobate de ordonatorul de credite si
vizate, in prealabil, pentru control financiar preventiv, de catre directorul
financiar-contabil.
5. Trezoreria statului intocmeste pentru fiecare institutie (regie autonoma
si societate comerciala) un dosar distinct pentru finantarea investitiilor,
care cuprinde: listele de investitii, cererea de admitere la finantare (anexa
nr. 2), comunicarea dispunerii de plati (anexa nr. 3), nota de fundamentare
(anexa nr. 4) si, eventual, corespondenta in legatura cu finantarea
investitiilor. In acest dosar se conduce si evidenta platilor pe obiective,
astfel:
- platile dispuse de ordonatorii de credite pentru obiective noi si in
continuare, cu ajutorul fisei cuprinse in anexa nr. 5;
- platile efectuate pentru "Alte cheltuieli de investitii" se
inscriu in anexa nr. 1b), coloanele 4 si 5.
6. Documentele privind admiterea la finantare, dispunerea de plati si nota
de fundamentare se verifica si se analizeaza de catre trezoreria statului,
astfel:
a) Cererea de admitere la finantare a investitiilor (anexa nr. 2),
prezentata de ordonatorii de credite, se verifica de catre salariatul
trezoreriei statului cu datele din lista obiectivelor de investitii [anexele
nr. 1, 1a) si 1b)], urmarindu-se identitatea denumirii obiectivelor,
concordanta surselor de finantare si modul de asigurare a acestora in
trezoreria statului.
Admiterea la finantare se consemneaza in spatiul rezervat in pag. 2, se
semneaza de catre persoanele prevazute, iar exemplarul 2 se transmite
ordonatorului de credite.
b) Platile dispuse pentru obiective noi si in continuare de catre ordonatorii
de credite, transmise conform anexelor nr. 3 si 3a), impreuna cu ordinul de
plata, se verifica cu lista de investit in ceea ce priveste denumirea
obiectivului si valoarea, incadrarea platii in suma totala, potrivit evidentei
din dosarul de finantare. De asemenea, se verifica ca suma platii sa se
incadreze in creditele bugetare si in disponibilul din conturi, corespunzator
surselor de finantare.
c) Nota de fundamentare (anexa nr. 4) se verifica cu datele din lista-anexa
nr. 1b), asigurandu-se respectarea denumirii si a pozitiei din lista, valoarea
individuala si sursa de finantare.
7. Directiile de trezorerie judetene, prin serviciul metodologie, vor
urmari aplicarea stricta a acestor norme si vor actiona pentru eliminarea
abaterilor.
8. Banca Comerciala Romana S.A., pentru finantarea investitiilor
institutiilor publice in municipiul Bucuresti, cu exceptia sectoarelor 1 si 3,
va aplica normele metodologice de mai sus, ca si trezoreriile statului.