ORDIN Nr. 123
din 28 februarie 2011
privind modificarea si
completarea Procedurii de primire si de solutionare a cererilor de loc de munca
sau indemnizatie de somaj, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei
Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca nr. 85/2002
ACT EMIS DE: AGENTIA
NATIONALA PENTRU OCUPAREA FORTEI DE MUNCA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 172 din 10 martie 2011
Având în vedere prevederile Legii nr. 76/2002 privind
sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 113/2010
pentru modificarea şi completarea unor acte normative şi stabilirea unor măsuri
în domeniul protecţiei sociale, precum şi ale art. 296 din Legea nr. 53/2003 -
Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 22 alin. (3) din Legea nr.
202/2006 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea
Forţei de Muncă, republicată,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea
Forţei de Muncă emite următorul ordin:
Articol unic. -
Procedura de primire şi de soluţionare a cererilor de loc de muncă sau
indemnizaţie de şomaj, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale
pentru Ocuparea Forţei de Muncă nr. 85/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
181 din 18 martie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2,
literele c) şi d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,c) carnetul de muncă sau alte
acte care atestă, potrivit legii, existenţa unor raporturi de muncă ori de
serviciu, în cazul persoanelor provenite din muncă;
d) adeverinţă medicală din care să rezulte că persoana
este clinic sănătoasă sau aptă de muncă ori că are eventuale restricţii
medicale."
2. La articolul 5,
alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Cererea prevăzută la alin. (1) va fi însoţită de
următoarele documente:
a) actul de identitate, în original;
b) actele de studii şi de calificare, în original şi în
copie;
c) adeverinţă medicală din care să rezulte că persoana
este clinic sănătoasă sau aptă de muncă ori că are eventuale restricţii
medicale;
d) acte eliberate de organele financiare teritoriale,
din care să rezulte că persoana nu realizează venituri sau că realizează, din
activităţi autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea
indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru şomaj şi stimulării
ocupării forţei de muncă în vigoare.
(4) In afara documentelor prevăzute
la alin. (3), care urmează să fie prezentate de toate categoriile de
solicitanţi de indemnizaţie de şomaj, cererea pentru acordarea indemnizaţiei de
şomaj va fi însoţită, după caz, şi de următoarele documente: A. în cazul
persoanelor provenite din muncă:
a) carnetul de muncă, în original şi în copie, şi
adeverinţa prevăzută la art. 18 din Normele metodologice de aplicare a Legii
nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării
forţei de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, sau, în cazul în care nu există carnet
de muncă întocmit, adeverinţa prevăzută la art.
18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării
forţei de muncă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi alte acte care, potrivit
legii, atestă existenţa unor raporturi de muncă sau de serviciu până la data de
31 decembrie 2010 şi, după caz, vechimea în muncă realizată anterior datei de 1
martie 2002;
b) copie de pe hotărârea judecătorească definitivă prin
care instanţa competentă potrivit legii a dispus reintegrarea în muncă, atunci
când reintegrarea nu mai este posibilă la unitatea la care persoana a fost
încadrată în muncă anterior, din cauza încetării definitive a activităţii, sau
la unitatea care a preluat patrimoniul acesteia;
c) adeverinţă de la unitatea care a preluat patrimoniul
unităţii în care persoana a fost încadrată anterior, din care să rezulte că
reîncadrarea în muncă nu mai este posibilă din cauza desfiinţării postului;
B. în cazul pensionarilor de invaliditate care îşi
redobândesc capacitatea de muncă:
a) carnetul de muncă, în
original şi în copie, şi adeverinţa prevăzută la art. 18 din Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor
pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 174/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sau, în
cazul în care nu există carnet de muncă întocmit, adeverinţa prevăzută la art.
18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul
asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 174/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi alte acte care, potrivit legii, atestă existenţa unor raporturi de
muncă sau de serviciu până la data de 31 decembrie 2010 şi, după caz, vechimea
în muncă realizată anterior datei de 1 martie 2002;
b) decizia de revizuire medicală, în original şi în
copie, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale, din care să rezulte
redobândirea capacităţii de muncă;
c) adeverinţă de la ultima unitate sau unitatea care a
preluat patrimoniul acesteia, după caz, din care să rezulte că reîncadrarea în
muncă nu mai este posibilă din lipsa unui post vacant de natura celui ocupat
anterior;
C. în cazul persoanelor ale căror raporturi de muncă
sau de serviciu au încetat în perioada de suspendare a
acestora:
a) carnetul de muncă, în
original şi în copie, şi adeverinţa prevăzută la art. 18 din Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor
pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 174/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sau, în
cazul în care nu există carnet de muncă întocmit, adeverinţa prevăzută la art.
18 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor
pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr. 174/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
alte acte care, potrivit legii, atestă existenţa unor raporturi de muncă sau de
serviciu până la data de 31 decembrie 2010 şi, după caz, vechimea în muncă
realizată anterior datei de 1 martie 2002;
b) act din care să rezulte data încetării motivului
pentru care au fost suspendate raporturile de muncă sau de serviciu;
D. în cazul absolvenţilor instituţiilor de învăţământ,
în vârstă de minimum 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire
nu au reuşit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale:
a) actul de absolvire a formei
respective de învăţământ, în original şi în copie;
b) adeverinţă eliberată de
furnizorul de servicii specializate pentru stimularea ocupării forţei de muncă,
prin care se certifică data înregistrării persoanei în evidenţele proprii, în
cazul în care persoana s-a înregistrat în vederea medierii pentru încadrare în
muncă la un furnizor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forţei
de muncă, acreditat sau notificat conform legii;
E. în cazul absolvenţilor şcolilor speciale pentru
persoane cu handicap, în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reuşit să se
încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale: actul de absolvire a
şcolii speciale pentru persoane cu handicap, în original şi în copie."
3. La articolul 6,
după alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu următorul
cuprins:
„(5) Datele cu caracter personal ale solicitanţilor de
indemnizaţie de şomaj, precum şi ale cetăţenilor români şi cetăţenilor Uniunii
Europene, ai statelor membre ale Spaţiului Economic European, ai Elveţiei şi
ale străinilor care au înregistrată rezidenţa/şederea în România şi care se
înregistrează în evidenţa agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă în
condiţiile prezentei proceduri se pun, în condiţiile legii, la dispoziţia
agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă de Direcţia pentru Evidenţa
Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date şi Oficiul Român pentru Imigrări,
după caz.
(6) Prin semnarea de către persoanele prevăzute la
alin. (5) a fişei prevăzute la art. 1 şi, după caz, a cererii pentru acordarea
indemnizaţiei de şomaj, acestea îşi asumă corectitudinea datelor cu caracter
personal înscrise în aceste documente, precum şi a declaraţiilor, evidenţiate
prin bifare, din cuprinsul cererii pentru acordarea indemnizaţiei de
şomaj."
4. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - Carnetul de
evidenţă se vizează lunar de către agenţia locală pentru ocuparea forţei de
muncă sau de către punctul de lucru, pe baza actului de identitate."
5. La anexa nr. 1
„Fişa pentru înregistrarea persoanei în căutarea unui loc de muncă",
paragraful „Adresa persoanei înregistrate:" şi textul „Alte
abilităţi/competenţe: carnet de conducător auto........, limbi străine......, operare PC.........., dactilo ...., steno......, altele
(descriere)..........." se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Adresa persoanei înregistrate:
Domiciliul: judeţul/ţara..........,
localitatea..........., str............
nr..........................., bl. ..., sc....., ap...., tel.
fix........................, tel. mobil...............
e-mail...............................
Reşedinţa: judeţul/ţara............,
localitatea............................,
str........................nr. ..., bl. ..., sc. .., ap. ..., tel.
fix..................., tel. mobil......................
e-mail...............................
Oficiul poştal cod .......,
denumirea ....................., pentru comunicarea cu
persoana înregistrată.
Alte abilităţi/competenţe: carnet de conducător
auto........, limbă
străină......, operare PC.........., altele (descriere)...........".
6. La anexa nr. 5 „Carnet de evidenţă", numărul căsuţelor pentru viza lunară se modifică
de la 12 la 24.
7. La anexa nr. 5, textul cu privire la „Obligaţiile
persoanei îndreptăţite să primească indemnizaţie de şomaj" se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„Obligaţiile persoanei îndreptăţite să primească
indemnizaţie de şomaj:
a) să se prezinte lunar, pe baza programării sau ori de
câte ori este solicitată, la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă la care
este înregistrată, pentru a primi sprijin în vederea încadrării în muncă;
b) să comunice în termen de 3 zile agenţiei pentru
ocuparea forţei de muncă la care este înregistrată orice modificare privind:
- încadrarea în muncă;
- emiterea certificatului de înmatriculare sau a
autorizaţiei de funcţionare pentru a desfăşura activităţi independente;
- realizarea unor venituri lunare mai mari decât
valoarea indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru şomaj şi
stimulării ocupării forţei de muncă în vigoare;
- plecarea din ţară;
- concediul de maternitate sau de îngrijire a copilului;
- pensionarea;
- admiterea într-o formă de învăţământ;
- alte situaţii;
c) să participe la serviciile pentru stimularea
ocupării şi de formare profesională oferite de agenţia pentru ocuparea forţei
de muncă la care este înregistrată;
d) să facă dovada că a căutat activ un loc de
muncă."
8. Anexele nr. 3 şi 4
se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2, care fac parte integrantă
din prezentul ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei
de Muncă,
Silviu Bian
ANEXA Nr. 1
(Anexa nr. 3 la
procedură)
Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă a
Judeţului....................../ Municipiului Bucureşti (AJOFM/AMOFM),
cod
judeţ/sector...................................................
Agenţia locală pentru ocuparea forţei de muncă
(AL)/punct teritorial de lucru
(PTL)......................,
codAL/PTL..........................................................
CERERE
pentru acordarea indemnizaţiei de şomaj
Nr......data...............
1. Numele şi prenumele
...........................................................................................
2. Actul de identitate: tip......, seria......nr......,
data eliberării................, autoritatea
....................................
3. Codul numeric personal.........................................
4. Data
naşterii..................................................
5. Domiciliul/Reşedinţa: localitatea .......................,
str............................ nr........., bl......, sc....., ap......, judeţul/sectorul......................, oficiul poştal
nr.........., tel. fix .................................., tel. mobil
.........................................., e-mail
..............................................................................
Vă rog să aprobaţi plata indemnizaţiei de şomaj conform
prevederilor Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi
stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările şi completările
ulterioare.
Menţionez că am încheiat contract de asigurare pentru şomaj
cu AJOFM/ AMOFM
........................................................ în
anul...................., luna........................, contract care a încetat
la data de:
ziua................luna..................anul.........................*).
6. Acte prezentate în vederea acordării indemnizaţiei
de şomaj:
a) actul de identitate BI/CI/AI
seria..........nr...................;
b) adeverinţa medicală
nr.....................data........................;
c) acte eliberate de organele financiare teritoriale:
nr..............data..................;
d) alte acte, după caz (denumirea, seria, numărul,
data):..............
......................................................................................................
......................................................................................................
......................................................................................................
Subsemnatul,........................................................,
declar pe propria răspundere, sub sancţiunile prevăzute de Codul penal pentru fals în declaraţii, următoarele:
Se bifează de către
toate categoriile de solicitanţi de indemnizaţie de şomaj.
|_| nu am loc de muncă, nu
realizez venituri sau realizez, din activităţi autorizate potrivit legii,
venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referinţă al
asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forţei de muncă în vigoare
Se bifează numai de
către persoanele provenite din muncă şi pensionarii de invaliditate care îşi
redobândesc capacitatea de muncă.
|_| reîncadrarea în muncă nu
mai este posibilă din cauza încetării definitive a activităţii angajatorului
Se bifează numai de către persoanele ale căror raporturi de muncă sau
de serviciu au încetat în perioada de suspendare a acestora.
|_| reluarea activităţii nu mai
este posibilă la angajator
Se bifează numai de
către absolvenţii instituţiilor de învăţământ, în vârstă de minimum 16 ani,
care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reuşit să se încadreze
în muncă potrivit pregătirii profesionale, precum şi de către absolvenţii
şcolilor speciale pentru persoane cu handicap, în vârstă de minimum 16 ani,
care nu au reuşit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale.
|_| nu urmez o formă de
învăţământ la data solicitării dreptului la indemnizaţie de şomaj prin prezenta
cerere
Mă oblig să comunic, în termen de 3 zile, agenţiei
pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt înregistrat orice schimbare a
condiţiilor care au condus la acordarea dreptului. In cazul în care nu îmi voi
respecta declaraţia asumată prin prezenta cerere, mă oblig să restitui integral
sumele încasate nelegal, suportând rigorile legii.
Solicitant,
.............................
(numele şi prenumele)
Semnătura
.........................
*) Se completează numai în situaţia în care persoana a
fost asigurată în sistemul asigurărilor pentru şomaj prin încheierea unui
contract de asigurare pentru şomaj.
INFORMAŢII
privind indemnizarea*)
1. Data încetării activităţii..............................................................................
[conform art. 38 alin. (1) din Legea nr. 76/2002, cu
modificările şi completările ulterioare]
2. Stagiu de cotizare total: .... ani .... luni ....
zile, din care:
.....ani.....luni .... zile, realizat anterior datei de
1 martie 2002;
.....ani.....luni .... zile, realizat ulterior datei de
1 martie 2002.
3. Categoria de şomer indemnizat:
|_| 6 luni
|_| 9 luni
|_| 12 luni
4. Data dobândirii dreptului la
indemnizaţia de şomaj...................................
5. Valoarea indicatorului
social de referinţă al asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forţei
de muncă în vigoare la data stabilirii
dreptului..............................lei
6. Indemnizaţia de şomaj la data stabilirii dreptului:
(cuantum) ...................................lei, din
care:
- ............ lei reprezentând
..........% din valoarea indicatorului social de referinţă în vigoare la data
stabilirii dreptului, prevăzută
la pct. 5;
- ............lei reprezentând ......% din.........lei
(media bazei lunare de calcul asupra căreia s-a
aplicat contribuţia de asigurări
pentru şomaj, respectiv, după caz, a veniturilor care se iau în considerare,
potrivit prevederilor legale, la stabilirea cuantumului indemnizaţiei de şomaj,
pe ultimele 12 luni în care s-a realizat stagiu de
cotizare)
7. Data expirării perioadei de
plată a indemnizaţiei de şomaj....................
Intocmit, funcţionar public:
Numele şi prenumele...........................
Semnătura...........................................
Verificat, şef agenţie
locală...........................
Numele şi prenumele..........................
Semnătura..........................................
Vizat, CFP:
Numele şi prenumele.........................
Semnătura.........................................
*) Aceste informaţii se
completează de personalul AJOFM/AMOFM.
ANEXA Nr. 2
(Anexa nr. 4 la procedură)
Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă a
Judeţului.............../Municipiului Bucureşti
DISPOZIŢIA
Nr..................
Privind (Se completează,
după caz: „stabilirea/respingerea")
.........................
........................................................................ dreptului la indemnizaţie de şomaj*)
Agenţia pentru Ocuparea Forţei de
Muncă........................, reprezentată prin director executiv dna/dl..................................., numit în baza Ordinului
nr................... din.................., având în vedere prevederile
art...............din Legea nr. 76/2002 privind sistemul
asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu
modificările şi completările ulterioare,
DISPUNE:
Art. 1. - (1) Incepând cu data de (Se completează, după caz: „se stabileşte/se respinge") .........................................................................dreptul
la indemnizaţie de şomaj pentru
doamna/domnul..................................................................,
cod numeric personal ..........................., cu
domiciliul/reşedinţa în........................, având carnetul de evidentă nr.............
(2).................................................................................................................................
(Se completează, după caz, cu textul:
„Cuantumul indemnizaţiei de şomaj este
de...............lei, din care:
-............lei reprezentând..........% din valoarea indicatorului social de referinţă al
asigurărilor pentru şomaj şi stimulării ocupării forţei de muncă în vigoare la data stabilirii dreptului;
-...........lei reprezentând............%
din..................lei (media bazei lunare de calcul
asupra căreia s-a aplicat contribuţia de asigurări pentru şomaj, respectiv, după caz, a veniturilor care
se iau în considerare, potrivit prevederilor legale, la stabilirea cuantumului
indemnizaţiei de şomaj, pe ultimele 12 luni în care s-a realizat stagiu de cotizare).
Dreptul la indemnizaţie de şomaj se acordă, în
condiţiile legii, pe durata de..........luni, în
perioada...........................", sau
„Motivul respingerii dreptului la indemnizaţie de şomaj
este......................................")
Art. 2. - Cu drept de contestaţie în termen de 30 de
zile de la comunicare la instanţa judecătorească competentă, potrivit legii.
Director executiv,
..............................
*) Se întocmeşte în 3 (trei) exemplare, dintre care:
- exemplarul 1 rămâne la agenţia pentru ocuparea forţei
de muncă;
- exemplarul 2 se înmânează titularului dreptului;
- exemplarul 3 se transmite la compartimentul plăţi.