ORDIN Nr. 129
din 22 decembrie 2009
privind conducerea
unitatilor sanitare cu paturi din reteaua sanitara a Ministerului Apararii
Nationale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 4 din 5 ianuarie 2010
Având în vedere Avizul Ministerului Sănătăţii nr.
56.640 din 20 noiembrie 2009,
pentru aplicarea prevederilor cap. III „Conducerea
spitalelor" al titlului VII „Spitalele" din Legea nr. 95/2006 privind
reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale,
cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - (1) In sensul prezentului titlu, prin unităţi
sanitare cu paturi se înţelege: spitalele militare, Centrul Clinic de
Urgenţă de Boli Cardiovasculare al Armatei, denumit în continuare CCUBCVA, şi
Sanatoriul de Balneofizioterapie şi Recuperare Medicală „Dr. Dimitrie
Cantemir" Bălţăteşti, denumit în continuare SBRM.
(2) Unităţile sanitare cu paturi prevăzute la alin.
(1) sunt conduse de un comandant, numit prin ordin al ministrului apărării
naţionale, la propunerea şefului Direcţiei medicale.
(3) Persoana numită potrivit alin. (2) trebuie să
îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiţii:
a) să fie cadru militar în activitate;
b) să fie absolvent cu diplomă de licenţă al unei
instituţii de învăţământ superior în domeniul medical;
c) să fie absolvent al cursului postuniversitar de
conducere în domeniul sanitar pentru funcţiile prevăzute cu gradul de colonel,
iar pentru funcţiile prevăzute cu gradul de general să fie absolvent al
Colegiului Naţional de Apărare sau al cursului postuniversitar de conducere
strategică;
d) să fie absolvent al unor cursuri de perfecţionare
în management sau management sanitar;
e) să nu se regăsească în unul dintre cazurile de
incompatibilitate reglementate de legislaţia în vigoare;
f) să deţină dovada/adeverinţa din care să rezulte că
în ultimele 6 luni nu a fost sancţionat de conducerea unităţilor militare în
care şi-a desfăşurat activitatea pentru abateri de la disciplina militară,
conform reglementărilor proprii ale Ministerului Apărării Naţionale, precum şi
faptul că în ultimii 5 ani nu a primit sancţiuni de la Colegiul Medicilor din
România;
g) pentru spitalele clinice, universitare sau de
urgenţă, comandantul trebuie să fie cadru universitar - conferenţiar sau
profesor - ori medic primar şi să fie absolvent al unor cursuri de
perfecţionare în management sau management sanitar.
(4) Funcţia de comandant al SBRM poate fi ocupată şi de
o persoană cu diplomă de licenţă absolventă a unei instituţii de învăţământ
superior în domeniul economic sau juridic.
Art. 2. - Pentru ocuparea funcţiei de comandant se vor
respecta prevederile privind publicarea, de către Direcţia medicală, a
posturilor vacante în Buletinul Informativ al Armatei şi evaluarea iniţială a
candidatului/candidaţilor în comisiile de selecţie, în baza tabelului cu
cerinţele de personal, potrivit reglementărilor din domeniul managementului
resurselor umane din Ministerul Apărării Naţionale.
Art. 3. - (1) Comandantul unităţilor sanitare cu paturi
se încadrează prin numire, în cazul avizării de către comisia de selecţie a
unui singur candidat, precum şi în urma promovării de către acesta a examenului
organizat în acest scop.
(2) In situaţia avizării de către comisia de selecţie
a mai multor candidaţi, comandantul se încadrează prin numire numai după
promovarea concursului organizat în acest scop.
(3) Normele privind organizarea şi desfăşurarea
concursului/examenului în vederea încadrării funcţiei de comandant pentru
unităţile sanitare cu paturi din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării
Naţionale sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 4. - (1) După numirea în funcţie, comandantul
unităţilor sanitare cu paturi încheie un contract de management cu Ministerul
Apărării Naţionale, pe o perioadă de maximum 3 ani. Contractul de management
poate înceta înainte de termen, în urma evaluării anuale, efectuate de o
comisie constituită la nivelul Direcţiei medicale, pe baza indicatorilor de
performanţă prevăzuţi în contract, precum şi a celor specifici stabiliţi prin
ordin al ministrului apărării naţionale.
(2) Comisia de evaluare prevăzută la alin. (1) este
stabilită prin ordin al şefului Direcţiei medicale.
(3) La încetarea mandatului, contractul de management
poate fi prelungit pe o perioadă de 3 luni, maximum de două ori, perioadă în
care se organizează concursul de ocupare a postului.
(4) In situaţia încetării mandatului, înainte de
terminarea perioadei pentru care a fost încheiat, ministrul apărării naţionale
împuterniceşte prin ordin, la propunerea şefului Direcţiei medicale, un
comandant interimar pe o perioadă de cel mult 6 luni, perioadă în care se
organizează concursul de ocupare a postului.
(5) Comandantul interimar nu încheie contract de
management, în condiţiile prevăzute la alin. (1), pentru perioada cât asigură
temporar comanda unităţii sanitare cu paturi.
(6) Nivelul indicatorilor de performanţă a
activităţii, precum şi al celor specifici se stabileşte anual prin ordin al
ministrului apărării naţionale.
Art. 5. - (1) In situaţia în care comandantul, numit
prin ordin al ministrului apărării naţionale, se află în stare de
incompatibilitate sau conflict de interese, este obligat să înlăture motivele
de incompatibilitate ori conflict de interese, în termen de 30 de zile de la
apariţia acestora, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) In cazul în care situaţia de incompatibilitate sau
conflict de interese nu este înlăturată în termenul prevăzut la alin. (1),
şeful Direcţiei medicale va prezenta ministrului apărării naţionale propunerea
de eliberare din funcţie a comandantului unităţii sanitare cu paturi, potrivit
actelor normative specifice managementului resurselor umane în Ministerul
Apărării Naţionale.
Art. 6. - (1) Atribuţiile comandantului sunt stabilite
prin contractul de management, precum şi prin fişa postului, aprobată de şeful
Direcţiei medicale.
(2) In domeniul politicii de personal şi al
structurii organizatorice, comandantul unităţii sanitare cu paturi are, în
principal, următoarele atribuţii:
a) aprobă organizarea concursurilor pentru posturile
vacante de personal civil contractual, în condiţiile legii;
b) acordă recompense şi aplică sancţiuni personalului
militar şi civil din subordine, în conformitate cu actele normative incidente
în materie;
c) numeşte şi eliberează din funcţie personalul civil
contractual al unităţii, în baza legislaţiei în vigoare;
d) aprobă programul de lucru, pe locuri de muncă şi
categorii de personal;
e) propune şefului Direcţiei medicale structura
organizatorică, reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirii unităţii, în
vederea aprobării de către ministrul apărării naţionale.
(3) Concursul pentru ocuparea posturilor vacante se
organizează la nivelul unităţii sanitare cu paturi.
Art. 7. - (1) In cadrul unităţilor sanitare cu paturi
se organizează şi funcţionează un comitet director format din:
a) comandantul unităţii sanitare cu paturi;
b) locţiitorul comandantului, care îndeplineşte şi
atribuţiile de director medical;
c) directorul de cercetare-dezvoltare pentru spitalele
universitare şi clinice;
d) directorul financiar-contabil;
e) directorul administrativ;
f) directorul de îngrijiri, după caz.
(2) In spitalele universitare şi clinice, locţiitorul
comandantului este un cadru didactic universitar medical sau medic primar.
Art. 8. - Persoanele care fac parte din comitetul
director sunt cadre militare în activitate.
Art. 9. - (1) Atribuţiile comitetului director sunt
stabilite de comandantul unităţilor sanitare cu paturi, conform legislaţiei
incidente în domeniu şi cu avizul Direcţiei medicale.
(2) Atribuţiile membrilor comitetului director sunt
stabilite prin contractul de administrare, precum şi prin fişa postului,
aprobată de comandantul unităţilor sanitare cu paturi.
Art. 10. - (1) Pentru ocuparea funcţiilor din comitetul
director se vor respecta reglementările din domeniul managementului resurselor
umane specifice Ministerului Apărării Naţionale.
(2) Numirea într-o funcţie din comitetul director se
face în urma avizării candidatului de comisia de selecţie şi a promovării unui
examen organizat în acest scop.
(3) In situaţia în care sunt avizaţi mai mulţi
candidaţi pentru aceeaşi funcţie din comitetul director, numirea în funcţie se
face după promovarea unui concurs organizat în acest scop.
(4) Examenul/Concursul prevăzut la alin. (2) şi (3)
este organizat la nivelul unităţii sanitare cu paturi, în prezenţa unei comisii
aprobate de şeful Direcţiei medicale, la propunerea comandantului.
(5) Numirea în funcţie a membrilor comitetului
director se face pe o perioadă de maximum 3 ani.
(6) Membrii comitetului director încheie cu
comandantul unităţii sanitare cu paturi un contract de administrare, în
cuprinsul căruia sunt prevăzuţi atât indicatorii specifici de performanţă, cât
şi normele legale care reglementează drepturile şi obligaţiile părţilor.
(7) Indicatorii specifici de performanţă prevăzuţi în
contractul de administrare se stabilesc de către comandantul unităţii sanitare
cu paturi şi se aprobă de şeful Direcţiei medicale.
(8) Contractul de administrare poate fi prelungit la
încetarea mandatului pe o perioadă de 3 luni, maximum de două ori, perioadă în
care se organizează concursul de ocupare a funcţiei. Contractul de administrare
poate înceta înainte de termen în cazul neîndeplinirii obligaţiilor prevăzute
în acesta şi a atribuţiilor stabilite prin fişa postului.
(9) La încetarea contractului, înainte de terminarea
perioadei pentru care a fost încheiat, şeful Direcţiei medicale împuterniceşte
prin ordin, la propunerea comandantului unităţii sanitare cu paturi, un membru
interimar, pe o perioadă de cel mult 6 luni, perioadă în care se organizează
concursul de ocupare a postului.
(10) Membrul interimar nu încheie contract de
administrare, în condiţiile prevăzute la alin. (6), pentru perioada cât asigură
temporar funcţia din comitetul director.
Art. 11. - Membrii comitetului director nu mai pot
ocupa nicio altă funcţie de conducere prin cumul de funcţii.
Art. 12. - (1) Membrii comitetului director pot fi
menţinuţi sau revocaţi din funcţie, la propunerea comandantului unităţii
sanitare cu paturi, cu aprobarea şefului Direcţiei medicale, în urma evaluării
efectuate pe baza indicatorilor prevăzuţi în contractul de administrare.
(2) In condiţiile prevăzute la alin. (1), evaluarea se
efectuează anual sau ori de câte ori situaţia o impune de către o comisie
propusă de comandant şi aprobată de şeful Direcţiei medicale.
Art. 13. -Inainte de împlinirea celor 3 ani,
comandantul unităţii sanitare cu paturi poate propune şefului Direcţiei
medicale eliberarea din funcţie a persoanelor care îndeplinesc atribuţii în
cadrul comitetului director, în cazul nerealizării indicatorilor specifici de
performanţă prevăzuţi în contractul de administrare, timp de minimum un an, din
motive imputabile acestora, şi/sau în situaţia existenţei unei culpe grave ca
urmare a neîndeplinirii obligaţiilor acestora.
Art. 14. - La revocarea din funcţie sau trecerea în
rezervă a unuia dintre membrii comitetului director, comandantul propune
şefului Direcţiei medicale o persoană care să exercite atribuţiile funcţiei
vacante din comitetul director, pe o perioadă de cel mult 6 luni, timp în care
se iniţiază demersurile pentru ocuparea postului conform prevederilor
prezentului ordin.
Art. 15. - (1) Dispoziţiile prevăzute la art. 5 alin.
(1)se aplică şi persoanelor care ocupă funcţii specifice comitetului director.
(2) In cazul în care situaţia de incompatibilitate sau
conflict de interese nu este înlăturată în termenul prevăzut la art. 5 alin.
(1), comandantul are obligaţia de a propune şefului Direcţiei medicale
eliberarea din funcţie a persoanei/persoanelor în cauză potrivit actelor
normative specifice managementului resurselor umane în Ministerul Apărării
Naţionale.
Art. 16. - Personalul militar medico-sanitar care ocupă
funcţii specifice comitetului director poate desfăşura activitate medicală în
unitatea sanitară respectivă în baza unui program de lucru stabilit de comun
acord cu comandantul.
Art. 17. - Membrii comitetului director revocaţi din
funcţie se pun la dispoziţia Direcţiei medicale pe o perioadă de 3 luni, în
vederea încadrării, cu posibilitatea prelungirii acestei perioade cu încă 3
luni, cu aprobarea ministrului apărării naţionale.
Art. 18. - (1) In cadrul unităţilor sanitare cu paturi
funcţionează un consiliul etic format din 5 membri, pentru o perioadă de 3 ani,
având următoarea componenţă:
a) un medic militar, ofiţer superior, din unitatea
sanitară sau, după caz, un medic militar/civil cu cel mai mare grad didactic
din spitalele clinice/universitare;
b) consilierul juridic al unităţii sanitare cu paturi;
c) directorul de îngrijiri sau, după caz,
asistenta-şefă din secţia cu cel mai mare număr de paturi;
d) un reprezentant al Direcţiei medicale;
e) un secretar, fără drept de vot.
(2) Desemnarea nominală a membrilor consiliului etic se
face de către comitetul director al unităţii sanitare cu paturi, iar numirea
membrilor consiliului etic este efectuată cu aprobarea şefului Direcţiei
medicale, la propunerea comandantului.
(3) Consiliul etic este condus de persoana prevăzută la
alin. (1)lit. a).
Art. 19. -Atribuţiile consiliului etic sunt stabilite
conform legislaţiei incidente în domeniu şi avizate de şeful Direcţiei
medicale.
Art. 20. - (1) Consiliul etic se întruneşte lunar sau
ori de câte ori este nevoie, la sesizarea unui pacient/aparţinător al acestuia,
a unui cadru medical sau a oricărei persoane căreia i-au fost încălcate
drepturile recunoscute de lege în domeniul acordării asistenţei medicale.
(2) Aspectele semnalate se analizează pentru fiecare
caz în parte şi se consemnează într-un proces-verbal care cuprinde sesizările,
precum şi măsurile propuse a fi luate de către comandantul unităţii sanitare cu
paturi pentru remedierea acestora.
(3) Procesul-verbal prevăzut la alin. (2) se întocmeşte
numai după ce consiliul etic a efectuat o cercetare a cazului, cu ascultarea
părţilor implicate, inclusiv a unor terţe persoane, după caz, care pot aduce
lămuriri suplimentare asupra situaţiei. Ascultarea părţilor trebuie consemnată
în scris şi semnată de către acestea.
(4) Procesul-verbal va fi înaintat comandantului
unităţii sanitare cu paturi în vederea luării măsurilor ce se impun în
conformitate cu legislaţia în vigoare.
(5) Trimestrial se comunică Direcţiei medicale
cazurile dezbătute în consiliul etic, precum şi măsurile întreprinse pentru
rezolvarea acestora.
Art. 21. -In cadrul unităţilor sanitare cu paturi
funcţionează un consiliu medical, al cărui preşedinte este locţiitorul
comandantului.
Art. 22. - Consiliul medical este alcătuit din şefii de
secţii, de servicii, de laboratoare, farmacistul-şef şi un asistent-şef
desemnat de locţiitorul comandantului unităţii sanitare cu paturi.
Art. 23. - Principalele atribuţii ale consiliului
medical sunt stabilite de legislaţia incidenţă în domeniu şi avizate de şeful
Direcţiei medicale.
Art. 24. - (1) In spitalele militare
clinice/universitare şi CCUBCVA funcţionează un consiliu ştiinţific, al cărui
preşedinte este directorul ştiinţific.
(2) Componenţa şi atribuţiile consiliului ştiinţific
sunt stabilite conform legislaţiei incidente în domeniu şi avizate de şeful
Direcţiei medicale.
Art. 25. - (1) In cadrul unităţilor sanitare cu paturi
funcţionează un consiliu consultativ, care are rolul de a dezbate principalele
probleme de strategie, organizare şi funcţionare a unităţii sanitare cu paturi
şi de a face recomandări comandantului acesteia.
(2) Consiliul consultativ este format din comandantul
unităţii sanitare şi 4-6 membri, reprezentând domeniile medical, financiar,
operativ, managerial şi, după caz, universitar.
(3) Numirea membrilor consiliilor consultative se face
prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale.
Art. 26. - Consiliul consultativ se întruneşte în
şedinţă ordinară cel puţin o dată la 3 luni şi ori de câte ori este nevoie în
şedinţe extraordinare. Deciziile consiliului se iau în prezenţa a cel puţin
două treimi din numărul membrilor săi, cu majoritatea absolută a membrilor
prezenţi.
Art. 27. - (1) Secţiile, laboratoarele, serviciile
medicale şi, după caz, ambulatoriul de specialitate al spitalului sunt conduse
de un şef de secţie, şef de laborator, şef de serviciu sau, după caz, şef de
ambulatoriu. Aceste funcţii se ocupă prin concurs sau examen, după caz, în
condiţiile legii.
(2) In spitalele militare funcţiile militare de şef de
secţie, şef de laborator, şef de serviciu, şef de ambulatoriu de specialitate,
farmacist-şef şi, după caz, de asistent medical-şef sunt funcţii de conducere
şi pot fi ocupate numai de medici, farmacişti, biologi, chimişti şi biochimişti
sau, după caz, asistenţi medicali, cadre militare în activitate, care
îndeplinesc condiţiile impuse de managementul resurselor umane în Ministerul
Apărării Naţionale, precum şi normele prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Funcţiile civile, similare funcţiilor prevăzute la
alin. (2), sunt funcţii de conducere şi pot fi ocupate numai de medici, farmacişti,
biologi, chimişti şi biochimişti sau, după caz, asistenţi medicali cu o vechime
de cel puţin 5 ani în specialitatea respectivă, conform normelor stabilite prin
ordinul ministrului sănătăţii.
(4) Şefii de secţie/serviciu/laborator/ambulatoriu de
specialitate au ca atribuţii coordonarea şi realizarea activităţii de acordare
a îngrijirilor medicale în cadrul structurii pe care o conduc şi răspund de
calitatea actului medical desfăşurat în aceasta, precum şi cele stabilite prin
fişa postului.
(5) Numirea în funcţie a şefilor de
secţie/laborator/serviciu medical se face pe o perioadă de maximum 3 ani.
(6) Şefii de secţie/laborator/serviciu medical care au
ocupat postul prin concurs încheie cu comandantul unităţii sanitare cu paturi
un contract de administrare, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi atât
indicatorii specifici de performanţă, cât şi normele legale care reglementează
drepturile şi obligaţiile părţilor.
(7) Indicatorii specifici de performanţă prevăzuţi în
contractul de administrare sunt stabiliţi de comandant şi aprobaţi de şeful
Direcţiei medicale.
(8) Contractul de administrare poate înceta înainte
de termen, în principal, în cazul neîndeplinirii indicatorilor specifici de
performanţă şi a atribuţiilor stabilite prin fişa postului.
(9) La încetarea contractului de administrare, la
propunerea comandantului unităţii sanitare cu paturi, şeful Direcţiei medicale
împuterniceşte/deleagă, după caz, prin ordin un şef de
secţie/laborator/serviciu medical interimar, pe o perioadă de cel mult 6 luni,
după cum urmează:
a) aceeaşi persoană căreia i-a expirat contractul de
administrare;
b) altă persoană care îndeplineşte condiţiile
prevăzute de reglementările din domeniul managementului resurselor umane din
Ministerul Apărării Naţionale.
(10) In perioada prevăzută la alin. (9) se organizează
concursul de ocupare a funcţiei.
(11) Şefii de secţie/laborator/serviciu medical
interimari nu încheie contracte de administrare, în condiţiile prevăzute la
alin. (6), pentru perioada cât asigură temporar funcţia respectivă.
(12) In unităţile sanitare cu paturi, şefii
ambulatoriilor de specialitate, ai compartimentelor şi microstructurilor sau
structurilor medicale aflate în subordinea unor secţii medicale/chirurgicale,
precum şi şefii structurilor care desfăşoară activităţi conexe actului medical
nu încheie contract de administrare, în condiţiile prevăzute la alin. (6).
(13) Şeful de secţie/laborator/serviciu
medical/ambulatoriu de specialitate care a promovat concursul sau examenul,
după caz, aflat în stare de incompatibilitate sau în conflict de interese este
obligat să o/îl înlăture în termen de maximum 30 de zile, sub sancţiunea
eliberării acestuia din funcţie.
(14) In secţiile/laboratoarele/serviciile medicale
clinice în care funcţia de şef de clinică este civilă, aceasta poate fi ocupată
de persoana desemnată de senatul instituţiei de învăţământ superior medical şi
are atribuţii exclusiv didactice şi de cercetare ştiinţifică medicală.
(15) Atribuţiile şefului de clinică prevăzute la alin.
(14) nu se suprapun cu cele ale şefului de secţie/laborator/serviciu medical,
care sunt în principal atribuţii manageriale.
Art. 28. - La demiterea/revocarea din funcţie, trecerea
în rezervă/pensionarea persoanei care ocupă funcţia de şef
secţie/laborator/serviciu medical/ambulatoriu de specialitate, comandantul
unităţii sanitare cu paturi propune şefului Direcţiei medicale o persoană care
să îndeplinească atribuţiile funcţiei vacante până la ocuparea postului,
conform prevederilor prezentului ordin.
Art. 29. - (1) Comandanţii unităţilor sanitare cu
paturi, la numirea în funcţie, au obligaţia de a depune la Direcţia medicală o
declaraţie de interese, o declaraţie cu privire la incompatibilităţile
prevăzute de lege, precum şi o declaraţie de avere.
(2) Membrii comitetului director, şefii de secţie, de
laborator, de serviciu sau de ambulatoriu de specialitate al spitalului, precum
şi membrii consiliului consultativ depun declaraţiile prevăzute la alin. (1) la
sediul unităţilor militare angajatoare.
Art. 30. - Regulamentele de organizare şi funcţionare
ale unităţilor sanitare cu paturi prevăzute la art. 1 alin. (1) se elaborează
de conducerea acestora şi se aprobă de către şeful Direcţiei medicale.
Art. 31. -Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 32. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă:
a) Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.53/2009
privind conducerea spitalelor din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării
Naţionale publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337 din 20
mai 2009;
b) Ordinul ministrului apărării nr. M.46/2007*)
pentru aprobarea „Normelor privind încadrarea funcţiei de comandant/director
general şi condiţiile de participare la concurs a ofiţerilor medici şi
farmacişti în vederea încadrării funcţiei de şef de secţie, şef de laborator
sau şef de serviciu medical din spitalele aparţinând ministerului
apărării".
Art. 33. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul apărării naţionale,
Aurel Ionel Lascu,
secretar de stat
*) Ordinul nr. M.46/2007 nu a fost publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări
din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
ANEXA Nr. 1
NORME
privind organizarea şi desfăşurarea
concursului/examenului în vederea încadrării funcţiei de comandant pentru
unităţile sanitare cu paturi din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării
Naţionale
I. Organizarea concursului/examenului
1. Comandantul unităţii sanitare cu paturi se încadrează
prin numire numai după promovarea unui concurs/examen.
2. Ofiţerii care îndeplinesc cerinţele de personal
înaintează ierarhic, în termen de 30 de zile de la publicarea postului în
Buletinul Informativ al Armatei, rapoarte Direcţiei medicale, prin care
solicită să fie evaluaţi în comisia de selecţie pentru promovarea în funcţie şi
care se trimit apoi comisiei competente.
3. Comisia de selecţie evaluează candidaţii pentru
funcţia respectivă şi comunică Direcţiei medicale hotărârea privind îndeplinirea
de către aceştia a criteriilor de promovare în funcţie stabilite prin Ghidul
carierei militare.
4. In cazul în care în urma evaluării de către comisia
de selecţie se selectează un singur candidat, şeful Direcţiei medicale propune
ministrului apărării naţionale numirea acestuia în funcţia de comandant al
unităţii sanitare cu paturi, numai după promovarea unui examen organizat în
acest scop.
5. In situaţia avizării de către comisia de selecţie a
mai multor candidaţi, aceştia vor depune la Direcţia medicală dosarul de
concurs cu cel puţin 15 zile înainte de data desfăşurării acestuia.
6. Concursul/Examenul se desfăşoară la sediul
Direcţiei medicale în termen de maximum 60 de zile de la data comunicării
hotărârii comisiei de selecţie.
7. Dosarul de concurs/examen trebuie să conţină
următoarele documente:
a) cererea de înscriere;
b) fişa cu principalele date;
c) copia actului de identitate;
d) copia diplomei de licenţă;
e) copia certificatului de absolvire a cursului
postuniversitar de conducere în domeniul sanitar sau, după caz, copia
certificatului de absolvire a cursului postuniversitar de conducere strategică
ori a Colegiului Naţional de Apărare;
f) copia certificatului de absolvire a unui curs de
perfecţionare în management sau management sanitar;
g) copii ale diplomelor de studii şi alte acte care
atestă efectuarea unor specializări, titluri universitare, competenţe/
atestate, cursuri etc;
h) fişa medicală din care să rezulte că este apt
medical;
i) curriculum vitae.
8. Documentele din dosarul de concurs/examen se
certifică de către structura de resurse umane a Direcţiei medicale.
9. Bibliografia de concurs/examen, aprobată de şeful
Direcţiei medicale, se comunică candidaţilor cu cel puţin 15 zile înainte de
susţinerea concursului/examenului.
10. Concursul/Examenul constă în:
a) testul-grilă de verificare a cunoştinţelor -
eliminatoriu;
b) interviul de selecţie;
c) planul de management;
d) analiza şi evaluarea activităţii profesionale şi
ştiinţifice, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin.
11. Ierarhizarea candidaţilor se efectuează în
ordinea descrescătoare a mediilor finale obţinute pentru fiecare funcţie scoasă
la concurs şi cu nominalizarea candidatului declarat reuşit sau, după caz, doar
cu nominalizarea candidatului, în condiţiile obţinerii punctajului de
promovare.
12. Pentru promovarea concursului/examenului
candidaţii trebuie să obţină media finală cel puţin nota 8,00, iar la fiecare
probă minimum nota 7,00.
13. Concursul pentru încadrarea funcţiei de comandant
se organizează de către o comisie constituită la nivelul Direcţiei medicale.
14. Comisia este formată din membri desemnaţi de şeful
Direcţiei medicale.
15. Preşedintele comisiei de concurs este şeful
Direcţiei medicale sau locţiitorul acestuia, după caz.
16. Din comisia de concurs nu pot face parte persoane
care declară sau despre care sunt informaţii certe că au rude în rândul
candidaţilor.
17. Secretariatul comisiei de concurs este asigurat de
1-2 persoane din cadrul Direcţiei medicale.
18. După constituire, comisia de concurs îşi
desfăşoară activitatea în încăperi destinate special, dotate cu mijloace
birotice şi de securitate a informaţiilor.
19. Persoanele care încalcă deontologia profesională
cu privire la securitatea informaţiilor privind conţinutul probelor de concurs
şi înregistrare a datelor sunt sancţionate potrivit reglementărilor în vigoare.
20. Preşedintele comisiei de concurs/examen poartă
întreaga răspundere pentru buna organizare şi desfăşurare a
concursului/examenului, asigurarea legalităţii evaluării candidaţilor şi
asigurarea de şanse egale pentru aceştia, securitatea conţinutului probelor de
concurs şi a documentelor elaborate în vederea evaluării candidatului şi/sau a
ierarhizării candidaţilor.
21. Comisia de concurs asigură:
a) luarea în evidenţă a candidaţilor ale căror dosare
au fost declarate „ADMIS" de către comisia de selecţie;
b) instruirea candidaţilor înainte de începerea
probelor de evaluare privind regulile ce trebuie respectate pe timpul
desfăşurării concursului/examenului;
c) organizarea şi desfăşurarea probelor de
concurs/examen;
d) elaborarea variantelor de întrebări/itemi pentru
testul de verificare a cunoştinţelor;
e) elaborarea documentelor organizatorice pentru
derularea operativă a probelor şi pentru finalizarea concursului/ examenului.
22. Comisia de soluţionare a contestaţiilor este
formată din preşedinte şi 2 membri, personal de specialitate, alţii decât cei
care au făcut parte din comisia de concurs, numiţi de şeful Direcţiei medicale
cu cel puţin 10 zile înainte de data începerii concursului/examenului.
23. Preşedintele comisiei de soluţionare a
contestaţiilor asigură:
a) pregătirea comisiei;
b) înregistrarea contestaţiilor;
c) repartizarea sarcinilor ce revin fiecărui membru al
comisiei;
d) comunicarea hotărârii de soluţionare a
contestaţiilor.
24. Hotărârea comisiei de soluţionare a contestaţiilor
este definitivă.
II. Desfăşurarea concursului/examenului
25. Preşedintele comisiei de concurs/examen are
următoarele atribuţii:
a) verifică sala de concurs/examen, îndepărtând toate
materialele care pot influenţa candidaţii în rezolvarea testului;
b) verifică prezenţa şi identitatea
candidaţilor/candidatului şi o consemnează în documentele de evidenţă;
c) distribuie candidaţilor, la ora stabilită pentru
începerea probei, testul-grilă;
d) precizează şi verifică modul de identificare a
fiecărei lucrări şi ia măsuri de secretizare a acestora, aplicând pe fiecare
test, până la finalizarea probei, ştampila;
e) verifică existenţa unor semne distinctive pe teste,
luând măsuri de anulare a celor descoperite cu asemenea semne, prin înscrierea
pe lucrare „ANULAT" cu semnătura proprie, şi asigură un nou test
candidatului în cauză, cu respectarea transparenţei acestei activităţi. Se procedează
în mod similar în cazul în care unii candidaţi doresc să îşi transcrie
testul-grilă, fără să depăşească timpul afectat probei.
26. Candidaţii au acces în sala de susţinere a probei
scrise cu 30 de minute înainte de deschiderea plicurilor cu teste, pe baza
tabelului aflat la secretarul comisiei.
27. Candidaţii care nu se află în sala de susţinere a
probei de evaluare în momentul deschiderii plicului cu testele-grilă, pierd
dreptul de a participa la concurs/examen.
28. In sala de concurs/examen nu se admite accesul cu
telefoane mobile.
29. Proba scrisă constă într-un test-grilă de
verificare a cunoştinţelor elaborat de comisia de concurs/examen.
30. Proba prevăzută la pct. 29 are caracter
eliminatoriu şi se desfăşoară pe durata a două ore.
31. Testul-grilă conţine un număr de 50 de
întrebări/itemi, din care 40% din domeniul legislaţiei specifice activităţii
unităţii sanitare şi 60% din domeniul managementului sanitar.
32. Cele 50 de întrebări prevăzute la pct. 30 sunt de
două tipuri, astfel:
a) 40% din total sunt itemi tip complement simplu, cu
un singur răspuns corect din 4. Fiecare răspuns corect se notează cu 0,2
puncte;
b) 60% din total sunt itemi tip complement multiplu,
cu 2 răspunsuri corecte din 4. Fiecare răspuns corect se notează cu 0,1 puncte.
33. Pentru elaborarea testului-grilă membrii comisiei
se întrunesc cu cel mult 12 ore înaintea susţinerii probei, în spaţii special
destinate, care să asigure confidenţialitatea activităţii, în condiţii optime
de lucru.
34. La elaborarea întrebărilor se au în vedere
următoarele:
a) conţinutul să fie clar exprimat, fără ambiguităţi;
b) formularea să fie în strictă concordanţă cu
bibliografia stabilită pentru concurs;
c) să aibă o cuprindere echilibrată a bibliografiei
stabilite pentru concurs şi să poată fi rezolvate în timpul stabilit.
35. Testul-grilă se elaborează în două variante, se
multiplică într-un singur exemplar şi se introduce fiecare într-un plic care se
sigilează.
36. Testul-grilă este desemnat prin tragere la sorţi,
din cele două variante, de către candidat sau, după caz, de către un candidat
desemnat pentru această activitate.
37. Din momentul deschiderii plicului cu teste,
candidaţii pot părăsi sala de concurs/examen numai după predarea lucrării.
Pentru necesităţi fiziologice candidaţii pot părăsi sala de concurs/examen
numai însoţiţi de 2 membri ai comisiei, iar timpul absenţei din sală nu
prelungeşte durata probei pentru candidaţii respectivi.
38. Pe timpul desfăşurării probei, membrii comisiei nu
dau indicaţii privind rezolvarea itemilor şi nu permit intrarea în sală a altor
persoane.
39. După expirarea timpului, lucrările candidaţilor se
preiau de către secretarul comisiei şi se evaluează de fiecare membru al
comisiei.
40. Rezultatul testului-grilă se comunică prin
afişare, în termen de cel mult 24 de ore, la sediul Direcţiei medicale.
41. Candidatul care a obţinut notă mai mică de 7,00 sau
un număr de puncte echivalent cu aceasta este declarat „RESPINS" şi
eliminat din concurs/examen.
42. Interviul de selecţie are scopul de a permite
membrilor comisiei de concurs/examen să constate, analizând şi rezultatele
obţinute la testul-grilă susţinut anterior, dacă respectivul candidat îşi va
putea îndeplini atribuţiile în noua funcţie.
43. Interviul de selecţie se desfăşoară pe durata a
maximum 15 minute, în plenul comisiei de concurs/examen.
44. In cadrul interviului de selecţie se pot adresa
candidaţilor următoarele categorii de întrebări:
a) întrebări deschise: cu scopul de a atrage mai multe
informaţii de la candidat, dezvoltând datele furnizate prin curriculum vitae
(de exemplu: „Ce puteţi să spuneţi despre.....?");
b) întrebări închise: cu scopul de a clarifica unele
fapte, evenimente sau situaţii (de exemplu: „Aţi condus un colectiv de
muncă/echipă vreodată?");
c) întrebări ipotetice: cu scopul de a evalua
răspunsurile candidatului asupra unor anumite situaţii sau evenimente ipotetice
(de exemplu: „In cazul în care sunteţi numit, cum aţi proceda în administrarea
cheltuielilor legate de personal?");
d) întrebări de probă: cu scopul de a clarifica unele
aspecte prezentate de candidat prin revenirea la subiectul anterior (de
exemplu: „Am dori să revenim la subiectul anterior. Spuneaţi că...?")
45. Nu se adresează candidaţilor întrebări referitoare
la opiniile lor politice, activitatea sindicală, religie, etnie, sex, starea
materială şi originea socială.
46. Fiecare membru al comisiei de concurs/examen, după
finalizarea interviului, întocmeşte „Fişa interviului de selecţie", al
cărei model este prevăzut în anexa nr. 4 la ordin.
47. Nota finală, cu două zecimale, este media
aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei de concurs/examen.
48. Media finală a fiecărui candidat se calculează, cu
două zecimale, ca medie aritmetică a notelor obţinute la proba scrisă (testul-grilă),
interviul de selecţie, planul de management şi punctajul obţinut din analiza şi
evaluarea activităţii profesionale şi ştiinţifice, care se consemnează apoi în
„Fişa cu rezultatele concursului", al cărei model este prevăzut în anexa
nr. 5 la ordin.
49. In baza mediilor finale ale candidaţilor, se
întocmesc pentru fiecare funcţie scoasă la concurs, în ordine descrescătoare,
listele finale ale concursului/examenului.
50. La medii egale, departajarea candidaţilor se face
după media obţinută la testul-grilă, iar la menţinerea egalităţii, după nota
obţinută din analiza şi evaluarea activităţii profesionale şi ştiinţifice.
51. Comunicarea rezultatelor finale se face prin
afişare la sediul instituţiei organizatoare, în termen de 24 de ore de la finalizarea
concursului/examenului.
52. Mediile finale obţinute de candidaţi sunt valabile
pentru stabilirea ordinii de clasificare numai la funcţia pentru care aceştia
au candidat.
53. Candidaţii au dreptul să conteste rezultatul
obţinut după fiecare probă, în termen de 24 de ore din momentul
comunicării/afişării acesteia.
54. Contestaţia se soluţionează de comisia de
soluţionare a contestaţiilor în timp de 24 de ore de la data depunerii.
55. In termen de 48 de ore de la finalizarea
concursului/examenului şi rezolvarea contestaţiilor, preşedintele comisiei
prezintă şefului Direcţiei medicale procesul-verbal cu rezultatele
concursului/examenului şi nominalizările pentru fiecare post de comandant scos
la concurs, în vederea validării acestuia.
56. Şeful Direcţiei medicale, după verificarea
documentelor primite de la comisia de concurs/examen, propune ministrului
apărării naţionale numirea în funcţie a candidatului declarat reuşit.
57. Lucrările candidaţilor, precum şi toate
documentele întocmite pentru organizarea şi desfăşurarea concursului/
examenului se păstrează în arhiva instituţiei organizatoare.
ANEXA Nr. 2
NORME
privind organizarea şi desfăşurarea concursului în
vederea încadrării funcţiei de şef de secţie, şef de laborator, şef de serviciu
medical, farmacist-şef sau, după caz, de şef ambulatoriu de specialitate în
unităţile sanitare cu paturi din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării
Naţionale
1. Funcţiile vacante de şef de secţie, şef de
laborator, şef de serviciu medical, farmacist-şef sau, după caz, de şef
ambulatoriu de specialitate, prevăzute în statul de organizare a unităţilor
sanitare cu paturi ca funcţii militare, se transmit Direcţiei medicale pentru a
fi publicate în Buletinul Informativ al Armatei, împreună cu fişele cuprinzând
cerinţele de personal ale acestora.
2. Funcţiile prevăzute la pct. 1 se ocupă prin concurs
sau examen, organizat şi desfăşurat cu respectarea prevederilor ordinului
ministrului sănătăţii specific acestor activităţi.
3. In termen de 15 zile de la publicarea funcţiei în
Buletinul Informativ al Armatei, candidaţii depun la unitatea sanitară care are
funcţia în statul de organizare, raportul şi dosarul de înscriere la
concurs/examen.
4. Concursul/examenul se organizează în maximum 60 de
zile de la data comunicării hotărârii comisiei de selecţie.
5. La concursul/examenul pentru ocuparea funcţiilor
prevăzute la pct. 1 se pot înscrie medicii şi farmaciştii care îndeplinesc
următoarele condiţii:
a) să fie cadru militar în activitate;
b) să fie absolvent cu diplomă de licenţă al unei
instituţii de învăţământ superior medical;
c) să fie confirmat în specialitatea militară a
funcţiei;
d) să deţină grad egal sau mai mic cu cel mult o
treaptă decât gradul funcţiei pentru care candidează;
e) să fi absolvit cursul de carieră, menţionat în
statul de organizare, conform Ghidului carierei militare;
f) dovada/adeverinţa din care să rezulte că în ultimele
6 luni nu a fost sancţionat de conducerea unităţilor în care şi-a desfăşurat
activitatea pentru abateri de la disciplina militară, conform reglemetărilor
proprii Ministerului Apărării Naţionale, precum şi faptul că în ultimii 5 ani
nu a primit sancţiuni de la Colegiul Medicilor/Farmaciştilor din România;
g) să nu se regăsească în unul dintre cazurile de
incompatibilitate reglementate de legislaţia în vigoare;
h) după caz, pentru secţiile clinice, documente care
atestă deţinerea titlului universitar eliberat de senatul sau consiliul
profesoral al instituţiei de învăţământ medical superior unde are norma de
predare.
ANEXA Nr. 3
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE DIRECŢIA MEDICALĂ
Comisia de concurs
- Model -
FIŞA analizei şi evaluării activităţii profesionale
şi ştiinţifice
Candidat................................................................................
Postul....................................................................................
Data
examinării......................................................................
Nr. crt.
|
Activitatea analizată şi evaluată
|
Punctaj
|
1.
|
Profesor universitar
|
10 puncte
|
2.
|
Conferenţiar universitar
|
7 puncte
|
3.
|
Şef de lucrări
|
5 puncte
|
4.
|
Deţinerea titlului de medic specialist
|
10 puncte
|
5.
|
Gradul de medic primar
|
10 puncte
|
6.
|
Doctorat
|
10 puncte
|
7.
|
Masterat
|
5 puncte
|
8.
|
Doctorand la data concursului (atestat de rectoratul
Universităţii de Medicină şi Farmacie sau de Academia de Ştiinţe Medicale)
|
5 puncte
|
9.
|
A doua specialitate confirmată prin ordin al ministrului
sănătăţii
|
2 puncte
|
10.
|
Fiecare atestat obţinut
|
1 punct
|
11.
|
Activitatea ştiinţifică dovedită:
- numărul de lucrări publicate ca prim autor
- numărul de lucrări susţinute ca prim autor la
congrese/conferinţe naţionale
- numărul de lucrări susţinute ca prim autor la
congrese/conferinţe internaţionale
- numărul de cărţi publicate
|
0,5 puncte/lucrare
1 punct/lucrare
2 puncte/lucrare
5 puncte/carte
|
12.
|
Activitatea de organizare (minimum 1 an):
- comandant de spital sau de alte unităţi sanitare
- direcţie medicală
- comisii de specialitate din Ministerul Sănătăţii
- medic şef ambulatoriu de specialitate
- şef de secţie, şef de laborator, şef de serviciu
- atestat în managementul serviciilor de sănătate
|
10 puncte
7 puncte
5 puncte
5 puncte
3 puncte
5 puncte acordate în plus faţă de cele
prevăzute la nr. crt. 10
|
PUNCTAJ FINAL OBŢINUT:
|
|
Preşedintele comisiei de concurs
Gradul:............................................................................
Numele şi
prenumele:......................................................
Membri:
Secretar,
ANEXA Nr. 4
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE DIRECŢIA MEDICALĂ
Comisia de concurs
- Model -
FIŞA interviului de selecţie
Candidat...............................................................................
Postul...................................................................................
Data
interviului......................................................................
Aptitudini
|
Calificative/Note
|
Media obţinută
|
1. Aptitudini de comunicare
|
Excelente
|
10-9,50
|
|
Foarte bune
|
9,49-9,00
|
|
Bune
|
8,99-7,00
|
|
Corespunzătoare
|
6,99-5,00
|
|
Necorespunzătoare
|
4,99-1,00
|
|
2. Aptitudini şi cunoştinţe
manageriale
|
Excelente, capabil să-şi asume postul fără o pregătire prealabilă
|
10-9,50
|
|
Foarte bune, este necesară puţină pregătire
|
9,49-9,00
|
|
Bune, are cunoştinţe elementare, dar este capabil să înveţe
|
8,99-7,00
|
|
Corespunzătoare, necesită mai multă pregătire
|
6,99-5,00
|
|
Necorespunzătoare, nu are aptitudini manageriale
|
4,99-1,00
|
|
3. Ambiţii profesionale
|
Fixează obiective foarte ambiţioase
|
10-9,50
|
|
Scopuri de nivel înalt
|
9,49-9,00
|
|
Obiective de nivel mediu
|
8,99-7,00
|
|
Obiective limitate, nu este foarte ambiţios
|
6,99-5,00
|
|
Se bazează pe alţii prea des, obiective minime
|
4,99-1,00
|
|
4. Motivare
|
Motivare excelentă, dorinţă puternică de a munci
|
10-9,50
|
|
Foarte interesat de post, pune multe întrebări
|
9,49-9,00
|
|
Dorinţă de a munci
|
8,99-7,00
|
|
Puţin interesat de post
|
6,99-5,00
|
|
Nu este interesat de post, impasibil
|
4,99-1,00
|
|
5. Potrivire pe post
|
Excelent pentru acest post
|
10-9,50
|
|
Foarte bun pentru acest post
|
9,49-9,00
|
|
Bun pentru acest post
|
8,99-7,00
|
|
Corespunzător pentru acest post
|
6,99-5,00
|
|
Necorespunzător pentru acest post
|
4,99-1,00
|
|
6. Autocontrol
|
Are o excelentă abilitate de a se autocontrola
|
10-9,50
|
|
Siguranţă de sine, încredere în capacitatea sa de a rezolva
problemele
|
9,49-9,00
|
|
Autocontrol mediu
|
8,99-7,00
|
|
Pare solicitat, nervos
|
6,99-5,00
|
|
Greoi, prea preocupat, îngrijorat
|
4,99-1,00
|
|
7. Aspect fizic
|
Curat şi deosebit de plăcut
|
10-9,50
|
|
Aspect fizic foarte plăcut
|
9,49-9,00
|
|
Aspect fizic plăcut
|
8,99-7,00
|
|
Infăţişare neglijentă
|
6,99-5,00
|
|
Foarte neîngrijit
|
4,99-1,00
|
|
Aptitudini
|
Calificative/Note
|
Media obţinută
|
8. Impresie generală
|
Excelentă
|
10-9,50
|
|
Foarte bună
|
9,49-9,00
|
|
Bună
|
8,99-7,00
|
|
Corespunzătoare
|
6,99-5,00
|
|
Necorespunzătoare
|
4,99-1,00
|
|
MEDIA GENERALĂ:
|
|
Solicitantul este un candidat*)
- FOARTE POTRIVIT (10-9,50)
- POTRIVIT (9,49-9,00)
- DESTUL DE POTRIVIT (8,99-7,00)
- POSIBIL, DAR PENTRU ALT POST (6,99-5,00)
- NEPOTRIVIT (4,99-1,00)
Preşedintele comisiei de concurs
Gradul:.....................................................................
Numele şi prenumele:................................................
* Se trece nota finală a interviului de selecţie,
calculată, cu două zecimale, ca media aritmetică a notelor la fiecare dintre
cei 8 indicatori.
ANEXA Nr. 5
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE DIRECŢIA MEDICALĂ
Comisia de concurs
- Model -
FIŞA cu rezultatele concursului
Denumirea
postului..................................................................................................
..............................................................................................................................
Data................................................................
Nr. crt.
|
Gradul, numele şi prenumele
candidatului
|
Rezultatele obţinute la probele de
concurs
|
Media
|
Clasificare
|
Test-grilă
|
Interviul de selecţie
|
Planul de management
|
Punctajul obţinut din
analiza şi evaluarea
activităţii profesionale
şi ştiinţifice
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
|
Preşedintele comisiei de concurs
Gradul:............................................................................
Numele şi
prenumele:......................................................
Membri:
....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
Secretar,