ORDIN Nr. 129
din 29 iunie 2009
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului internelor si reformei administrative nr.
498/2008 privind organizarea, coordonarea si controlul activitatilor de
inspectie a muncii, de prevenire a riscurilor profesionale si de protectie a
lucratorilor la locul de munca în Ministerul Administratiei si Internelor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 469 din 7 iulie 2009
In temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările ulterioare,
viceprim-ministrul, ministrul administraţiei şi
internelor, emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
ministrului internelor şi reformei administrative nr. 498/2008 privind
organizarea, coordonarea şi controlul activităţilor de inspecţie a muncii, de
prevenire a riscurilor profesionale şi de protecţie a lucrătorilor la locul de
muncă în Ministerul Administraţiei şi Internelor, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 429 din 9 iunie 2008, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. După articolul 2 se introduce un nou articol,
articolul 21, cu următorul cuprins:
„Art. 21. - Scopul principal al
activităţilor de inspecţie a muncii şi al celor de prevenire a riscurilor
profesionale şi protecţie a lucrătorilor la locul de muncă în M.A.I. este
creşterea nivelului de securitate şi sănătate ocupaţională pentru personalul
ministerului."
2. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 4. - (1) Organizarea şi coordonarea activităţilor
de inspecţie a muncii în M.A.I., în condiţiile art. 2, se realizează de către
Direcţia generală resurse umane, denumită în continuare D.G.R.U., prin
Serviciul inspecţia muncii.
(2) La nivelul inspectoratelor generale, activităţile
menţionate la alin. (1) se realizează de către structurile de inspecţia muncii
care funcţionează în cadrul structurilor de resurse umane."
3. La articolul 7, litera c) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,c) elaborează şi prezintă anual conducerii D.G.R.U.
rapoarte cu privire la activitatea de inspecţie a muncii în domeniul
raporturilor de muncă/serviciu;".
4. La articolul 11, litera e) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,e) sinteza rapoartelor prevăzute la art. 14 lit. b),
pentru unităţile subordonate şi unitatea proprie, care se transmite lunar, până
la data de 15, pentru luna anterioară."
5. La articolul 12 alineatul (2), litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) prin înfiinţarea unei structuri de prevenire şi
protecţie, pentru unităţile care au peste 150 de lucrători sau desfăşoară
activităţi dintre cele prevăzute în anexa nr. 5 la Normele metodologice aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006."
6. La articolul 12, după alineatul (2) se introduc
şase noi alineate, alineatele (3)-(8), cu următorul cuprins:
„(3) Lucrătorii desemnaţi potrivit prevederilor alin.
(2) lit. a) fac parte din structura de resurse umane, dacă aceasta este
înfiinţată în unitate, şi trebuie să îndeplinească cerinţele minime de
pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă corespunzătoare cel
puţin nivelului mediu, conform prevederilor art. 47-51 din Normele metodologice
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006.
(4) Structurile de prevenire şi protecţie menţionate la
alin. (2) lit. b) se înfiinţează în cadrul structurii de resurse umane, dacă
aceasta este înfiinţată în unitate.
(5) Lucrătorii cu atribuţii de prevenire şi protecţie
din cadrul structurilor de prevenire şi protecţie trebuie să îndeplinească
cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă
corespunzătoare nivelului mediu şi/sau superior, conform prevederilor art. 47-51
din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006.
(6) Conducătorii structurilor de prevenire şi protecţie
trebuie să îndeplinească cerinţele minime de pregătire în domeniul securităţii
şi sănătăţii în muncă corespunzătoare nivelului superior, conform prevederilor
art. 47-51 din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.425/2006.
(7) Structurile de resurse umane din unităţi, acolo
unde acestea există, se reorganizează prin preluarea posturilor şi a lucrătorilor
desemnaţi, respectiv a compartimentelor de prevenire şi protecţie.
(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (7), în
situaţia persoanelor care îndeplinesc prin cumul atribuţiile lucrătorului
desemnat, vor fi transferate structurilor de resurse umane atribuţiile în
domeniu, urmând a fi stabilite persoanele care le exercită."
7. La capitolul III, titlul secţiunii a 2-a se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Atribuţiile lucrătorilor desemnaţi şi ale
structurilor de prevenire şi protecţie"
8. La articolul 13, articolul 14, articolul 17
litera b), sintagma „compartimentele de prevenire şi protecţie" se
înlocuieşte cu sintagma „structurile de prevenire şi protecţie".
9. La articolul 14, litera b) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,b) raportul scris cu privire la stadiul îndeplinirii
măsurilor din planul de prevenire şi protecţie, care se transmite lunar, până
pe data de 15, pentru luna anterioară."
10. Articolul 21 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 21. - Controalele pe linia raporturilor de
muncă/serviciu şi a securităţii şi sănătăţii în muncă se realizează potrivit
prevederilor art. 17-21 din Ordinul ministrului internelor şi reformei
administrative nr. 318/2007 privind organizarea şi executarea inspecţiilor şi
controalelor în Ministerul Administraţiei şi Internelor, de către inspectorii
de muncă desemnaţi prin dispoziţie a directorului general al D.G.R.U./a
inspectorilor generali ai inspectoratelor generale, potrivit
competenţelor."
11. Articolul 22 se abrogă.
12. Articolul 25 se abrogă.
13. După articolul 26 se introduce un nou articol,
articolul 261, cu următorul cuprins:
„Art. 261. -In situaţia în care condiţiile
în baza cărora a fost acordată autorizaţia prevăzută la art. 26 se modifică ori
se schimbă conducătorul unităţii autorizate, unitatea respectivă va înştiinţa
Serviciul inspecţia muncii din D.G.R.U. sau structura de specialitate din
inspectoratul general care a emis autorizaţia, în termen de 30 de zile de la
producerea modificării, şi va solicita acesteia reautorizarea, în baza
documentelor întocmite potrivit prevederilor art. 6 din Normele metodologice
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006."
14. Articolul 28 se abrogă.
15. La anexa nr. 1 litera B punctul 2, sintagma
„compartimentul de prevenire şi protecţie al structurii" se înlocuieşte cu
sintagma „structura de prevenire şi protecţie".
16. Anexa nr. 2 se abrogă.
17. In tot cuprinsul ordinului, sintagma
„D.G.M.L.A." se înlocuieşte cu sintagma „D.G.R.U."
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Cristian Făinişi,
secretar de stat