ORDIN Nr. 498
din 28 mai 2008
privind organizarea,
coordonarea si controlul activitatilor de inspectie a muncii, de prevenire a
riscurilor profesionale si de protectie a lucratorilor la locul de munca in
Ministerul Internelor si Reformei Administrative
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 429 din 9 iunie 2008
Având în vedere prevederile art. 50 alin. (3) din Legea
a securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006,
luând în considerare prevederile Legii nr. 108/1999
pentru înfiinţarea şi organizarea Inspecţiei Muncii, republicată, ale Regulamentului de organizare şi
funcţionare a Inspecţiei Muncii, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
767/1999, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.425/2006,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008,
ministrul internelor si reformei administrative emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul ordin instituie, la nivelul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, denumit
în continuare M.I.R.A., normele referitoare la:
a) inspecţia muncii, în
domeniul raporturilor de muncă/serviciu şi în domeniul securităţii şi sănătăţii
în muncă;
b) activităţile de prevenire a riscurilor profesionale
şi protecţie a lucrătorilor la locul de muncă, denumite în continuare activităţi
de prevenire şi protecţie, ca modalităţi concrete de realizare a măsurilor
de securitate şi sănătate în muncă.
Art. 2 - (1) Prevederile referitoare la activităţile de
inspecţie a muncii în domeniul raporturilor de muncă/serviciu se aplică tuturor
unităţilor din aparatul central, structurilor şi instituţiilor aflate în
subordinea/coordonarea M.I.R.A, şi tuturor categoriilor de personal ale
ministerului.
(2) - Prevederile referitoare la activităţile de
inspecţie a muncii în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, precum şi la
activităţile de prevenire şi protecţie se aplică tuturor structurilor militare
şi structurilor în care îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu
statut special din M.I.R.A, şi tuturor categoriilor de
personal ale acestora.
Art. 3. -In desfăşurarea activităţilor de inspecţie a
muncii şi de prevenire şi protecţie, inspectorii de muncă şi lucrătorii
desemnaţi utilizează formularele potrivit modelelor instituite prin actele
normative în vigoare.
CAPITOLUL II
Activitatea de inspecţie a muncii în unităţile din aparatul central, structurile
şi instituţiile aflate în subordinea/coordonarea
M.I.R.A
SECŢIUNEA 1
Organizarea şi coordonarea activităţii de
inspecţie a muncii
Art. 4. - (1) Organizarea şi
coordonarea activităţii de inspecţie a muncii în M.I.R.A., în condiţiile art.
2, se realizează de către Direcţia generală management logistic şi
administrativ, denumită în continuare D.G.M.L.A., prin structurile sale de specialitate.
(2) - La nivelul
inspectoratelor generale, activităţile de inspecţie a muncii se realizează de
către structurile de specialitate din cadrul acestora.
SECŢIUNEA a 2-a
Inspectorii de muncă
Art. 5. - (1) Persoanele cu atribuţii de coordonare şi
control în domeniul raporturilor de muncă/serviciu, încadrat în structurile de
specialitate ale D.G.M.L.A. şi în cele de la nivelul inspectoratelor generale,
sunt denumite în continuare inspectori de muncă pe linia raporturilor de
muncă/serviciu.
(2) Persoanele cu atribuţii de
coordonare şi control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, încadrat
în structurile de specialitate ale D.G.M.L.A. şi în cele de la nivelul inspectoratelor
generale, sunt denumite în continuare inspectori de muncă pe linia
securităţii şi sănătăţii în muncă.
(3) Atribuţiile inspectorilor de muncă sunt stabilite
prin fişa postului şi regulamentul de organizare şi funcţionare al unităţii din
care fac parte, în condiţiile prezentului ordin.
Art. 6. - Inspectorilor de muncă le revin obligaţiile
şi drepturile prevăzute de Legea nr. 108/1999 pentru înfiinţarea şi organizarea
Inspecţiei Muncii, republicată.
SECŢIUNEA a 3-a
Atribuţiile inspectorilor de muncă
Art. 7. - Inspectorii de muncă pe linia raporturilor de
muncă/serviciu din structura de specialitate a D.G.M.L.A. au următoarele
atribuţii:
a) coordonează, îndrumă
metodologic şi controlează activitatea inspectorilor de muncă pe linia
raporturilor de muncă/serviciu din inspectoratele generale;
b) elaborează proiecte de
ordine, regulamente, instrucţiuni şi alte reglementări interne cu privire la
inspecţia muncii, în domeniul raporturilor de muncă/serviciu;
c) elaborează şi prezintă anual
conducerii ministerului rapoarte cu privire la activitatea de inspecţie a
muncii în domeniul raporturilor de muncă/serviciu;
d) colaborează în domeniul inspecţiei muncii cu
organele de specialitate din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii
de Şanse, denumit în continuare M.M.F.E.Ş., şi din alte ministere şi
instituţii;
e) reînnoiesc şi anulează avizele de încadrare a
locurilor de muncă în condiţii deosebite pentru personalul asigurat în sistemul
public de pensii al ministerului, în conformitate cu prevederile legislaţiei în
vigoare;
f) ţin evidenţa registrelor generale de evidenţă a
salariaţilor, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
g) efectuează controale pe linia raporturilor de
muncă/serviciu, potrivit prevederilor prezentului ordin;
h) răspund la reclamaţii şi sesizări, soluţionează
petiţii;
i) organizează şi efectuează convocări cu personalul de
specialitate din structurile coordonate, în vederea asigurării aplicării
unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
j) îndeplinesc orice atribuţii, stabilite conform
legii.
Art. 8 - Inspectorii de muncă pe linia raporturilor de
muncă/serviciu din cadrul inspectoratelor generale au următoarele atribuţii:
a) efectuează controale pe linia raporturilor de
muncă/serviciu în structurile subordonate inspectoratelor generale, potrivit
prevederilor prezentului ordin;
b) răspund la reclamaţii şi sesizări, soluţionează
petiţii;
c) îndeplinesc orice atribuţii, stabilite conform
legii.
Art. 9. - Inspectorii de muncă pe linia securităţii şi
sănătăţii în muncă din structura de specialitate a D.G.M.L.A. au următoarele
atribuţii:
a) coordonează, îndrumă
metodologic şi controlează activitatea inspectorilor de muncă pe linia
securităţii şi sănătăţii în muncă din inspectoratele generale;
b) elaborează proiecte de ordine,
regulamente, instrucţiuni şi alte reglementări interne cu privire la
securitatea şi sănătatea în muncă;
c) elaborează şi prezintă anual
conducerii D.G.M.L.A rapoarte cu privire la activitatea de securitate şi
sănătate în muncă;
d) colaborează în domeniul inspecţiei muncii cu
organele de specialitate din cadrul M.M.F.E.Ş. şi din alte ministere şi
instituţii;
e) efectuează controale pe
linia securităţii şi sănătăţii în muncă, potrivit prevederilor prezentului
ordin;
f) răspund la reclamaţiile şi sesizările primite;
g) acordă asistenţă tehnică unităţilor M.I.R.A, la
elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale şi controlează
realizarea acestora;
h) efectuează sau solicită măsurători şi determinări,
examinează probe de produse şi de materiale în unităţi şi în afara acestora,
pentru clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;
i) dispun sistarea activităţii
sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constată
o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, şi
sesizează, după caz, organele de urmărire penală;
j) acordă structurilor militare şi structurilor în care
îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A,
şi tuturor categoriilor de personal ale acestora, altele decât cele subordonate
inspectoratelor generale, autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al
securităţii în muncă, în conformitate cu dispoziţiile Normelor metodologice de
aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006;
k) retrag autorizaţia prevăzută la lit. j), respectiv
la art. 10 lit. f), în cazul în care constată că prin modificarea condiţiilor
care au stat la baza emiterii autorizaţiei nu se respectă prevederile
legislaţiei în vigoare;
l) cercetează evenimentele,
avizează cercetarea şi stabilesc sau confirmă caracterul accidentelor;
comunicarea, cercetarea evenimentelor, avizarea cercetării, înregistrarea şi
evidenţa accidentelor de muncă şi a evenimentelor periculoase se efectuează
conform prevederilor anexei nr. 1;
m) coordonează activitatea de instruire şi informare a
personalului în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
n) coordonează activităţile de prevenire si protecţie
din M.I.R.A.;
o) organizează şi efectuează convocări cu personalul de
specialitate din structurile coordonate, în vederea asigurării aplicării
unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
p) furnizează informaţii structurilor interesate cu
privire la cele mai eficiente mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă;
q) controlează respectarea îndeplinirii cerinţelor
legale referitoare la sănătatea în muncă şi la înlăturarea riscurilor de
îmbolnăviri profesionale;
r) avizează, pentru structurile subordonate, buletinele
de măsurători, de analiză şi de determinare prin expertizare emise de
instituţiile abilitate prin lege;
s) îndeplinesc orice atribuţii stabilite conform legii.
Art. 10 - Inspectorii de muncă pe linia securităţii şi
sănătăţii în muncă din cadrul inspectoratelor generale au următoarele
atribuţii:
a) efectuează controale pe
linia securităţii şi sănătăţii în muncă în structurile subordonate
inspectoratelor generale, potrivit prevederilor prezentului ordin;
b) răspund la reclamaţiile şi sesizările primite;
c) acordă asistenţă tehnică
structurilor subordonate inspectoratelor generale la elaborarea programelor de
prevenire a riscurilor profesionale şi controlează realizarea acestora;
d) efectuează sau solicită
măsurători şi determinări, examinează probe de produse şi de materiale în
structurile subordonate inspectoratelor generale şi în afara acestora pentru
clarificarea unor evenimente sau situaţii de pericol;
e) dispun sistarea activităţii
sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constată
o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, şi
sesizează, după caz, organele de urmărire penală;
f) acordă structurilor
subordonate inspectoratelor generale autorizaţia de funcţionare din punct de
vedere al securităţii în muncă, în conformitate cu dispoziţiile Normelor
metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006;
g) retrag autorizaţia prevăzută
la lit. f) în cazul în care constată că prin modificarea condiţiilor care au
stat la baza emiterii autorizaţiei nu se respectă prevederile legislaţiei în
vigoare;
h) comunică, cercetează evenimentele, avizează
cercetarea şi stabilesc sau confirmă caracterul accidentelor, potrivit
prevederilor anexei nr. 1;
i) coordonează activitatea de instruire şi informare a
personalului din structurile subordonate inspectoratelor generale, în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă;
j) coordonează activităţile de prevenire şi protecţie
din structurile subordonate inspectoratelor generale;
k) organizează şi efectuează convocări cu personalul de
specialitate din structurile subordonate inspectoratelor generale, în vederea
asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
l) furnizează informaţii
structurilor subordonate inspectoratelor generale cu privire la cele mai
eficiente mijloace de respectare a legislaţiei în domeniul securităţii şi
sănătăţii în muncă;
m) controlează respectarea îndeplinirii cerinţelor
legale în structurile subordonate inspectoratelor generale referitoare la
sănătatea în muncă şi la înlăturarea riscurilor de îmbolnăviri profesionale;
n) avizează, pentru structurile subordonate
inspectoratelor generale, buletinele de măsurători, de analiză şi de
determinare prin expertizare emise de instituţiile abilitate prin lege;
o) îndeplinesc orice atribuţii stabilite conform legii.
SECŢIUNEA a 4-a
Obligaţiile structurilor de inspecţia muncii din
cadrul inspectoratelor generale
Art. 11. - Structurile de inspecţia muncii din cadrul
inspectoratelor generale au obligaţia de a înainta D.G.M.L.A. următoarele
documente:
a) planul de muncă, aprobat de conducătorul
inspectoratului general din care face parte structura, care se transmite în
luna ianuarie a fiecărui an, pentru anul respectiv;
b) sinteza controalelor executate, care se transmite
până la data de 15 a primei luni din semestrul calendaristic, pentru
controalele efectuate în semestrul anterior;
c) planificarea controalelor,
care se transmite până la data de 15 a ultimei luni din semestrul calendaristic,
pentru controalele planificate în semestrul următor;
d) sinteza rapoartelor
prevăzute la art. 14 lit. a), pentru unităţile subordonate şi unitatea proprie,
care se transmite în luna ianuarie a fiecărui an, pentru anul anterior;
e) sinteza rapoartelor prevăzute
la art. 14 lit. b), pentru unităţile subordonate şi unitatea proprie, care se
transmite în prima lună din trimestrul calendaristic,
pentru trimestrul anterior.
CAPITOLUL III
Activităţile de prevenire şi protecţie în
structurile militare şi structurile în care îşi desfăşoară activitatea funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A.
SECŢIUNEA 1
Organizarea activităţilor de prevenire şi protecţie
Art. 12. - (1) In condiţiile art. 2, responsabilitatea
de organizare a activităţilor de prevenire şi protecţie în M.I.R.A, revine
conducătorului unităţii.
(2) Organizarea activităţilor de prevenire şi protecţie
se realizează, în funcţie de numărul personalului încadrat în unitate şi în
conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, în una dintre următoarele
modalităţi:
a) prin desemnarea unuia sau
mai multor lucrători pentru a se ocupa de activităţile de prevenire şi
protecţie, în cazul unităţilor cu până la 149 de lucrători, care nu desfăşoară
activităţi dintre cele prevăzute în anexa nr. 5 la Normele metodologice
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006;
b) prin înfiinţarea unui
compartiment de prevenire şi protecţie, pentru unităţile care au peste 150 de
lucrători sau desfăşoară activităţi dintre cele prevăzute în anexa nr. 5 la
Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006.
SECŢIUNEA a 2-a
Atribuţiile lucrătorilor desemnaţi şi ale
compartimentelor de prevenire şi protecţie
Art. 13. - Lucrătorii desemnaţi/compartimentele de
prevenire şi protecţie desfăşoară activităţile prevăzute la art. 15 alin. (1)
din Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006.
Art. 14. - Lucrătorii
desemnaţi/compartimentele de prevenire şi protecţie au obligaţia de a elabora
şi înainta structurilor coordonatoare pe linia securităţii şi sănătăţii în
muncă următoarele documente:
a) raportul scris privind
activităţile de prevenire şi protecţie desfăşurate în unitatea proprie, care se
transmite până la data de 10 ianuarie, pentru anul precedent;
b) raportul scris cu privire la stadiul îndeplinirii
măsurilor din planul de prevenire şi protecţie, care se transmite până la data
de 15 a primei luni din trimestrul calendaristic,
pentru trimestrul anterior.
Art. 15. - Documentul prevăzut în art. 14 lit. a)
cuprinde: acţiunile ce au fost întreprinse şi eficienţa acestora, situaţia
menţinerii condiţiilor pentru care s-a eliberat autorizaţia de funcţionare din
punct de vedere al securităţii în muncă, raportul justificativ privind valoarea
fondurilor alocate pentru activităţile de prevenire şi protecţie şi modul de
cheltuire a acestora, situaţia
accidentelor de muncă produse în unitate sau în care au fost implicate persoane
aparţinând acesteia.
Art. 16. - Documentul prevăzut la art. 14 lit. b) este
întocmit numai în cazul unităţilor al căror personal asigurat în sistemul
public de pensii este încadrat în condiţii deosebite, în conformitate cu
prevederile legislaţiei în vigoare.
SECŢIUNEA a 3-a
Obligaţiile conducătorului şi ale personalului
unităţii
Art. 17 - Pentru realizarea activităţilor de prevenire
şi protecţie, conducătorii unităţilor au următoarele obligaţii:
a) stabilesc în luna ianuarie a fiecărui an, prin
dispoziţie/ordin de zi pe unitate, persoanele, comisiile şi comitetele cu
atribuţii pe linia activităţilor de securitate şi sănătate în muncă;
b) asigură perfecţionarea
continuă a pregătirii lucrătorilor desemnaţi şi a personalului compartimentelor
de prevenire şi protecţie din subordine, la nivelul prevăzut de legislaţia în
vigoare, în timpul programului de lucru şi pe cheltuiala unităţii.
Art. 18. - Pe lângă obligaţiile prevăzute la art. 17,
conducătorii unităţilor îndeplinesc şi obligaţiile angajatorilor prevăzute de
Legea nr. 319/2006 şi de legislaţia privind securitatea şi sănătatea în muncă.
Art. 19. - Obligaţiile personalului unităţilor sunt
cele prevăzute la art. 22 şi 23 din Legea nr. 319/2006.
Art. 20. - Cheltuielile aferente realizării măsurilor
de prevenire şi protecţie se efectuează din sumele prevăzute cu această
destinaţie în bugetul M.I.R.A.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi executarea controalelor
Art. 21. - Controalele pe linia raporturilor de
muncă/serviciu şi a securităţii şi sănătăţii în muncă se realizează de către
inspectorii de muncă desemnaţi prin dispoziţie a directorului general al
D.G.M.L.A./inspectorilor generali ai inspectoratelor generale, potrivit
competenţelor.
Art. 22. - Inspectorii de muncă abilitaţi să execute
controlul îşi dovedesc calitatea cu împuternicirea de control eliberată de
conducătorul unităţii în care aceştia sunt încadraţi. Modelul împuternicirii de
control este prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 23. - Obiectivele controalelor efectuate de
inspectorii de muncă pe linia raporturilor de muncă/serviciu şi a securităţii
şi sănătăţii în muncă sunt prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 24. - (1) In timpul executării controlului,
inspectorii de muncă sunt competenţi să constate şi să sancţioneze faptele
care, potrivit legislaţiei privind inspecţia muncii şi securitatea şi sănătatea
în muncă, constituie contravenţii.
(2) In cazul constatării unei
contravenţii, inspectorii de muncă, în calitate de agenţi constatatori,
întocmesc procesul-verbal de constatare a contravenţiilor şi înştiinţarea de
plată a debitorului. Modelul procesului-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiei, precum şi modelul înştiinţării de plată a debitorului sunt
prevăzute în anexa nr. 4.
(3) Sancţiunile
contravenţionale prevăzute a fi aplicate angajatorilor, conform legislaţiei în
vigoare, se aplică conducătorilor unităţilor.
(4) Dispoziţiile reglementărilor legale în vigoare cu
privire la regimul juridic al contravenţiilor se aplică în mod corespunzător.
Art. 25. - (1) Pe timpul controlului, inspectorii de muncă întocmesc note de constatare cu concluziile
rezultate, aduse la cunoştinţă, sub semnătură, conducerii unităţii controlate
şi personalului cu responsabilităţi pe linia controlată.
(2) Eventualele observaţii ale
conducerii şi ale personalului unităţii controlate sunt cuprinse în notele de
constatare.
(3) La finalizarea controlului,
inspectorii de muncă elaborează raportul de control.
(4) Raportul de control se
definitivează în termen de 7 zile de la finalizarea controlului, iar
concluziile şi recomandările cuprinse în acesta se prezintă spre analiză şi
aprobare conducătorului unităţii care a dispus efectuarea controlului, care
decide asupra modului de valorificare a celor constatate.
(5) Concluziile raportului de
control sunt transmise conducătorului unităţii controlate, în termen de 14 zile
de la finalizarea controlului, în vederea informării cu privire la rezultatele
controlului şi a executării măsurilor care se impun în urma controlului.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 26. - Conducătorii unităţilor prevăzute la art. 2
care nu deţin autorizaţie de funcţionare din punct de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă vor dispune
efectuarea demersurilor necesare în vederea autorizării, potrivit prevederilor
prezentului ordin, în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a
acestuia.
Art. 27. - In cazul personalului care îşi desfăşoară
activitatea în cadrul misiunilor internaţionale, cercetarea evenimentelor se
efectuează conform prevederilor acordurilor în baza cărora participă la
misiunile respective.
Art. 28 - Inspectorii de muncă/lucrătorii desemnaţi/
personalul compartimentelor de prevenire şi protecţie trebuie să aibă studiile
şi specializarea necesare pentru realizarea atribuţiilor, conform prevederilor
legislaţiei în vigoare.
Art. 29. -Anexele nr. 1-4 fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 30. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXA Nr. 1
COMUNICAREA
şi cercetarea evenimentelor, avizarea cercetării,
înregistrarea şi evidenţa accidentelor de muncă
si a evenimentelor periculoase
Prevederile prezentei anexe se aplică tuturor
structurilor militare şi structurilor în care îşi desfăşoară activitatea
funcţionari publici cu statut special din M.I.R.A.,
denumite în continuare structuri, şi tuturor
categoriilor de personal ale acestora.
A. Comunicarea evenimentelor
1. Orice eveniment, aşa cum
este definit la art. 5 lit. f) din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr.
319/2006, se comunică de îndată conducătorului structurii la care s-a produs
evenimentul sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs
evenimentul de către conducătorul locului de muncă sau orice altă persoană care
are cunoştinţă despre producerea acestuia.
2. Conducătorul structurii prevăzute la pct. 1 are
obligaţia să comunice evenimentele de îndată, după cum urmează:
a) inspectoratului general, în cazul structurilor
subordonate acestuia, respectiv D.G.M.L.A., în cazul celorlalte structuri;
b) asigurătorului, după caz,
potrivit prevederilor legale în vigoare;
c) organelor de urmărire penală, după caz.
3. Inspectoratele generale au
obligaţia de a comunica de îndată D.G.M.L.A.: incidentul periculos, evenimentul
care a avut ca urmare un deces, evenimentul care a avut ca urmare un accident
colectiv, evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate
evidentă, evenimentul care a avut ca urmare un accident urmat de invaliditate.
4. Dacă printre victime se află
şi personalul altor structuri, evenimentul se comunică conducătorilor acestora
de către conducătorul structurii la care s-a produs evenimentul sau care a
condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul.
5. Evenimentul produs în
condiţiile prevăzute la art. 30 alin. (1) lit. d) şi e) din Legea nr. 319/2006,
dacă a avut loc în afara unităţii şi nu a avut nicio legătură cu aceasta, se
comunică conform prevederilor
pct. 2 lit. a) şi, după caz, pct. 3 de către orice persoană care are cunoştinţă
despre producerea acestuia.
6. In toate situaţiile prevăzute mai sus, comunicarea
evenimentelor se face în scris şi cuprinde cel puţin informaţiile prevăzute la
art. 109 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii
şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.425/2006, denumite în continuare Norme
metodologice.
B. Cercetarea evenimentelor
1. Cercetarea evenimentelor este obligatorie şi se
efectuează imediat după comunicare, astfel:
a) de către structura la care s-a produs evenimentul
sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs
evenimentul, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de
muncă;
b) de către structura la care s-a produs evenimentul
sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs
evenimentul, sub coordonarea inspectorilor de muncă din inspectoratul general
pentru structurile subordonate acestuia, respectiv din D.G.M.L.A. pentru
celelalte structuri, în cazul evenimentelor care au produs invaliditate
evidentă sau confirmată, deces, accidente colective, incidente periculoase şi
situaţii cu persoane date dispărute;
c) de către structura la care s-a produs evenimentul
sau care a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs
evenimentul, sub coordonarea inspectorilor de muncă din D.G.M.L.A., în cazul
accidentelor colective generate de evenimente deosebite, precum avariile sau
exploziile.
d) de către Direcţia generală medicală, în cazul
suspiciunilor de boală profesională şi al bolilor profesionale;
e) în cazul unor situaţii care nu sunt prevăzute în
prezenta anexă, structura de specialitate din cadrul D.G.M.L.A. stabileşte
modul în care se efectuează cercetarea, la solicitarea structurii care comunică
evenimentul.
2. Pentru cercetarea
evenimentelor, conducătorul structurii la care s-a produs evenimentul sau care
a condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul numeşte
prin ordin/dispoziţie de zi pe unitate o comisie compusă din cel puţin 3
persoane; una dintre aceste persoane trebuie să fie lucrător desemnat sau să
facă parte din compartimentul de prevenire şi protecţie al structurii. In
cazurile prevăzute la pct. 1 lit. b) şi c), comisia de cercetare va fi
coordonată de inspectorul de muncă din inspectoratul general pentru structurile
subordonate acestuia, respectiv din D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri,
desemnat de conducătorii acestor unităţi.
3. Persoanele numite în comisia
prevăzută la pct. 2 trebuie să aibă pregătire tehnică corespunzătoare, să nu
fie implicate în organizarea şi conducerea locului de muncă unde a avut loc
evenimentul şi să nu fi avut o responsabilitate în producerea evenimentului.
4. Dacă în eveniment sunt
implicate victime din diferite structuri ale M.I.R.A., în comisia de cercetare
numită de conducătorul structurii la care s-a produs evenimentul sau care a
condus/organizat activitatea în timpul căreia s-a produs evenimentul se
nominalizează şi persoanele numite de conducătorii celorlalte structuri.
5. Conducătorul structurii care
a organizat transportul răspunde pentru cercetarea accidentului de circulaţie
produs pe drumurile publice, urmat de incapacitate temporară de muncă, cu
respectarea prevederilor pct. 4.
6. In cazul accidentelor de circulaţie produse pe
drumurile publice, în care printre victime sunt şi persoane încadrate în
structurile M.I.R.A, aflate în îndeplinirea unor sarcini de serviciu,
conducătorul structurii care a condus/organizat activitatea sau la care este
încadrată victima, în cazul accidentelor de traseu, solicită serviciilor de
poliţie rutieră competente un exemplar al procesului-verbal de cercetare la
faţa locului, precum şi orice alte documente existente, necesare cercetării -
copii ale declaraţiilor, foaia de parcurs, ordin de deplasare, schiţe.
Cercetarea se efectuează în baza acestor acte, precum şi în baza altor
documente din care rezultă că victima se afla în îndeplinirea unor îndatoriri
de serviciu.
7. Persoanele împuternicite să
efectueze cercetarea au drepturile prevăzute în art.
118 din Normele metodologice.
8. Termenele în care se încheie
cercetarea evenimentelor sunt termenele prevăzute de actele normative în
vigoare privind securitatea şi sănătatea în muncă.
9. Cercetarea evenimentelor se
finalizează cu întocmirea unui dosar ce cuprinde documentele prevăzute la art.
122 din Normele metodologice.
10. Dosarul de cercetare a
evenimentului trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 123 din
Normele metodologice şi se întocmeşte în numărul de exemplare prevăzut în art. 124 din Normele metodologice.
C. Avizarea
cercetării evenimentelor
1. Dosarul de cercetare
întocmit de comisia numită de conducătorul structurii se avizează de către
inspectorii de muncă din inspectoratul general pentru unităţile subordonate
acestuia, respectiv din D.G.M.L.A. pentru celelalte
structuri, potrivit prevederilor art. 125 din Normele metodologice.
2. Dosarul de cercetare
întocmit de comisia numită de conducătorul structurii şi condusă de inspectorul
de muncă din cadrul inspectoratului general se avizează de către inspectorii de muncă din D.G.M.L.A., potrivit
prevederilor art. 126 şi 127 din Normele metodologice.
3. Procesul-verbal de cercetare
a evenimentului se întocmeşte potrivit prevederilor art. 128 lit. a) - v) şi
art. 129 - 132 din Normele metodologice. Procesul-verbal întocmit de comisia
numită de conducătorul structurii se avizează de către acesta. Procesul-verbal
întocmit de comisia coordonată de inspectori de muncă din cadrul
inspectoratelor generale se avizează de inspectorii generali ai acestora.
Procesul-verbal întocmit de comisia coordonată de D.G.M.L.A. se avizează de
către directorul general al acesteia.
4. In cazul în care accidentul
de muncă s-a produs la o structură, alta decât cea care îl înregistrează, un
exemplar din procesul-verbal de cercetare se trimite şi acesteia.
5. In cazul evenimentelor care
nu au fost comunicate şi cercetate, dar persoana vătămată prezintă un
certificat medical cu cod „accident de muncă", structura la care este
încadrată va solicita acesteia o declaraţie scrisă privind modul şi
împrejurările în care s-a produs evenimentul.
D. Inregistrarea şi
evidenţa accidentelor de muncă şi a evenimentelor periculoase
1. Inregistrarea accidentelor de muncă şi a
evenimentelor periculoase se face potrivit prevederilor
art. 135-136 din Normele metodologice.
2. Pentru situaţiile neprevăzute la art. 135-136 din
Normele metodologice, structura de specialitate din cadrul D.G.M.L.A.
stabileşte modul de înregistrare a accidentelor de muncă.
3. In baza procesului-verbal de cercetare, lucrătorul desemnat/compartimentul de prevenire şi
protecţie din cadrul structurii la care se înregistrează accidentul completează
Formularul de înregistrare a accidentului de muncă, denumit în continuare FIAM.
4. FIAM se completează pentru fiecare persoană
accidentată în câte 4 exemplare de către structurile din subordinea
inspectoratelor generale şi în câte 3 exemplare de către celelalte structuri.
5. FIAM se înaintează spre
avizare inspectoratului general pentru unităţile subordonate acestuia,
respectiv D.G.M.L.A. pentru celelalte structuri, care verifică şi avizează FIAM
în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acestuia. Un exemplar al FIAM se
păstrează la structura care l-a avizat.
6. Structura la care se
înregistrează accidentul anexează FIAM la dosarul sau la procesul-verbal de
cercetare şi distribuie un exemplar la persoana accidentată. Un exemplar al
FIAM, avizat de către inspectoratul general, se transmite şi la D.G.M.L.A.
7. In cazul în care victima
unui accident de muncă a fost propusă pentru pensionare, odată cu emiterea
deciziei de încadrare într-o grupă de invaliditate se completează un exemplar
al FIAM, care se anexează la dosarul de pensionare şi care se înaintează
comisiei de expertiză medicală şi recuperare a capacităţii de muncă.
8. Fiecare unitate/structură
ţine evidenţa evenimentelor înregistrate conform prevederilor art. 141 din
Normele metodologice;
9. In baza FIAM şi a
proceselor-verbale de cercetare a evenimentelor periculoase, inspectoratele
generale şi D.G.M.L.A. ţin evidenţa tuturor accidentelor de muncă şi a
evenimentelor periculoase înregistrate, potrivit prevederilor art. 142 alin.
(2) din Normele metodologice.
ANEXA Nr. 2
Modelul împuternicirii de control
ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
……………………………………….*)
- Fată -
IMPUTERNICIRE DE CONTROL
PE LINIA
........................................................**)
Nr..................din............................
- Verso -
Este împuternicit
.........................................., din cadrul
........................................,*) să execute control, să constate contravenţiile şi să aplice sancţiuni
contravenţionale pe linia.....................................**) în unităţile
şi în formaţiunile din structura Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
...................................................... (potrivit art. 2 din
Ordinul ministrului internelor şi reformei
administrative nr. 498/2008 privind organizarea, coordonarea şi controlul
activităţilor de inspecţie a muncii, de prevenire a riscurilor profesionale şi
de protecţie a lucrătorilor la locul de muncă în Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative)***), precum şi în orice loc de muncă organizat de
acestea, la orice oră.
....................................deţine certificat
de securitate pentru nivelul ..................,
seria................nr....../.............şi se identifică cu legitimaţia Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative seria........nr.........., eliberată la data
de.......................
Conducătorii unităţilor şi formaţiunilor au obligaţia
să acorde tot sprijinul necesar executării controlului.
Prezenta delegaţie de control este valabilă în
perioada......................................................
...........................................................****)
*) După caz, se înscrie „Direcţia generală management
logistic şi administrativ” sau
denumirea inspectoratului general în care este încadrat inspectorul de muncă
împuternicit pentru executarea controlului.
**) După caz, se înscrie „raporturilor de
muncă/serviciu" sau „securităţii şi sănătăţii în muncă".
***) In cazul inspectorilor de
muncă din cadrul inspectoratelor generale, se înscrie „din subordinea
Inspectoratului General.........".
****) Imputernicirea va fi semnată de conducătorul
unităţii în care este încadrat inspectorul de muncă împuternicit pentru
executarea controlului, după caz.
ANEXA Nr. 3
OBIECTIVELE
controalelor efectuate de inspectorii de muncă
I. Pe linia
raporturilor de muncă/serviciu:
1. respectarea legalităţii
privind încheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea
raporturilor de muncă/serviciu ale personalului M.I.R.A.;
2. legalitatea clauzelor
înscrise în contractele individuale de muncă ale personalului contractual,
respectarea lor de către conducătorii unităţilor, înregistrarea acestora în
carnetele de muncă;
3. modul de completare a
carnetelor de muncă ale personalului contractual şi condiţiile de păstrare a
acestora;
4. modul de întocmire şi completare a Registrului
general de evidenţă a salariaţilor;
5. modul de completare a
documentelor de evidenţă pentru personalul M.I.R.A.;
6. aplicarea prevederilor
legale referitoare la încadrarea locurilor de muncă în condiţii deosebite,
speciale şi alte condiţii;
7. documentele din care rezultă
că s-au achitat contribuţiile către bugetul asigurărilor sociale de stat,
Fondul pentru plata ajutorului de şomaj, precum şi cea de asigurări de
sănătate;
8. stabilirea şi respectarea duratei timpului de lucru,
evidenţa orelor lucrate în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii,
respectarea prevederilor legale cu privire la reducerea sub 8 ore a timpului de
lucru zilnic;
9. stabilirea şi acordarea sporurilor pentru condiţii
de pericol deosebit şi pentru activităţile desfăşurate în condiţii vătămătoare,
grele, periculoase, deosebit de periculoase, care solicită o încordare psihică
foarte ridicată, precum şi respectarea prevederilor legale referitoare la plata
orelor suplimentare, care nu au fost compensate prin timp liber;
10. acordarea concediului de
odihnă, a concediului de odihnă suplimentar plătit, a concediului de studii, a
permisiilor, învoirilor plătite şi a concediilor fără plată;
11. asigurarea unui tratament
egal şi înlăturarea oricărei forme de discriminare în derularea raporturilor de
muncă şi de serviciu.
II. Pe linia
securităţii şi sănătăţii în muncă:
1. îndeplinirea de către
conducătorii unităţilor M.I.R.A, a obligaţiilor ce le revin conform
prevederilor prezentului ordin;
2. modul de aplicare a
reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă a căror nerespectare este
sancţionată potrivit prevederilor art. 39 din Legea securităţii si sănătăţii în
muncă nr. 319/2006;
3. modul de îndeplinire de
către compartimentele de prevenire şi protecţie sau de către lucrătorii
desemnaţi, după caz, a atribuţiilor ce le revin în conformitate cu prevederile
ordinului.
ANEXA Nr. 4
I. Modelul procesului-verbal
de constatare şi sancţionare a contravenţiilor
ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR ŞI
REFORMEI ADMINISTRATIVE
Unitatea......................................................
Ex. nr...........................
PROCES - VERBAL
DE CONSTATARE ŞI SANCŢIONARE A CONTRAVENŢIILOR
Seria...............nr.....................
Incheiat astăzi:
ziua.........luna..........................anul..........., în localitatea ................................,
sectorul/judeţul............
Agent constatator (gradul, numele
şi prenumele)
.................................................................................
din (unitatea)
...................................................................., în baza Delegaţiei de control
nr...................................din........................., emisă de .....................................,
constat că :
Dl/Dna .............................................................................,
fiul/fiica lui ...................................................
şi al ........................................, născut/născută la........................................în
localitatea............................................,
sectorul/judeţul............................, act de
identitate ............. seria ............... nr .......................,
eliberat de ............................., CNP
................................, cu domiciliul/reşedinţa
în......................................................,
str. ............................................ nr.........., bl........,
sc.........., ap........., sector/judeţ...................................,
ocupaţia...................................................., loc de muncă........................................................
Persoana juridică..........................................,
cu sediul în................................,
str.................................nr......, bl......, sc......., ap......,
sector/judeţ.........................................................,
CUI..................................................................,
reprezentată de
dl/dna.....................................................................,
CNP............................................, act de
identitate........................seria......... nr.................................,
eliberat de................................, cu domiciliul/reşedinţa
în................................, str................................. nr........., bl........., sc........,
ap.........., sector/judeţ
.................................................................
In ziua de................................
luna................................ anul........ ora..... locul
........................a săvârşit următoarele:
........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................
Fapta săvârşită este prevăzută de:
art.................................din................................şi sancţionată de art.................................din................................;
art.................................din................................şi
sancţionată de art.................................din................................;
art.................................din................................şi
sancţionată de
art.................................din.................................
Stabilesc:
AMENDA, în sumă
de......................................lei.
Contravenientul nu este de
faţă/refuză/nu poate lua cunoştinţă de conţinutul procesului-verbal, lucru
atestat de martorul.....................................,
cu domiciliul/reşedinţa în .........................................,
str................................................
nr......, bl......, sectorul/judeţul.....................................,
posesor al actului de identitate
...................seria.........nr.................................., eliberat
de....................................,
CNP........................................................
Contravenientul poate face plângere împotriva
procesului-verbal de constatare în termen de 15 zile de la data înmânării sau
comunicării acestuia. Plângerea va fi depusă
la...........................................................................
Contravenientul achită pe loc, cu Chitanţa
nr......................................, sau poate achita în termen de cel
mult 48 de ore de la data
încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei ori, după caz, de la
data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute de lege, adică
suma de.....................................lei.
Alte menţiuni
.........................................................................................................................................
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în 3 exemplare,
dintre care un exemplar s-a înmânat contravenientului, astăzi, ziua......... luna.....................................anul
........../ se va comunica contravenientului în termen
de cel mult o lună de la data aplicării acestuia, prin poşta specială.
Agent constatator
Martor
Contravenient
Am luat cunoştinţă.
II. Modelul
înştiinţării de plată a debitorului
ROMÂNIA
MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE
Unitatea......................................................
- Faţă -
Seria..........nr.....................
ÎNŞTIINŢARE DE PLATA
Dl/Dna...............................................,
fiul/fiica lui.............................................. şi al..................................., născut/născută la.....................................,în localitatea .....................................,
sectorul/judeţul....................................., act de
identitate.............. seria.........nr......................................, eliberat
de.....................................,
CNP....................................., cu domiciliul/reşedinţa în .....................................,
str...................................... nr......., bl......., sc......., ap.......,
sector/judeţ....................................., ocupaţia....................................., loc de
muncă......................................
Persoana juridică.....................................,
cu sediul în....................................,
str......................................nr......, bl........, sc.......,
ap......., sector/judeţ
....................................., CUI
....................................., reprezentată de
dl/dna .....................................,
CNP....................................., act de
identitate.........seria....... nr ......................................,
eliberat de ........................, cu
domiciliul/reşedinţa în
....................................., str......................................nr.......,
bl......., sc........, ap........., sector/judeţ...........................
Conform Procesului-verbal de constatare şi sancţionare
a contravenţiei seria.............nr........................, încheiat în ziua de.......luna......................... anul ........., la...................................., s-a stabilit
drept amendă suma de.................................... lei, pe care va trebui să o achitaţi
la...........................................................................
Chitanţa şi copia procesului-verbal se transmit în
termen de 15 zile de la comunicare unităţii din care face parte agentul
constatator. In caz de neplată a obligaţiilor se va trece la executarea silită.
- Verso -
Către
..................................
In temeiul
art..................din..........................................., trimitem
alăturat Procesul-verbal de constatare a contravenţiei
seria..........nr ....................................... încheiat pe numele
dlui/dnei/pers. Juridice
...................................................................., în vederea executării silite.
.....................................*)
Recomandat
nr...................din.............................
Loc pentru francare
Data prezentării
............................................................................
Data primirii
............................................................................
*) Se va semna de către conducătorul unităţii în care
este încadrat agentul constatator.