ORDIN
Nr. 13 din 1 februarie 2005
privind punerea in aplicare a Regulamentului pentru modificarea si completarea
Regulamentului privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 127 din 9 februarie 2005
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare,
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pune in aplicare
Regulamentul pentru modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul
de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii, cuprins in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
REGULAMENT
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru intreprinderile mici si mijlocii
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Art. 1
Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si
mijlocii, pus in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei
nr. 55/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din
19 aprilie 2004, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa
cum urmeaza:
1. La articolul 1 alineatul (2), litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) activitatilor legate de productia, procesarea sau comercializarea
produselor prevazute in anexa la regulament;".
2. La articolul 1 alineatul (2) se introduce litera d) care va avea
urmatorul cuprins:
"d) ajutoarelor de stat ce fac obiectul Regulamentului privind
ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere, pus in aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 192/2004, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 736 din 16 august 2004."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) In sensul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
Intreprinderea
1. Intreprindere reprezinta orice entitate care desfasoara o activitate
economica, indiferent de forma ei legala, in special persoane care desfasoara,
cu titlu individual sau familial, activitati mestesugaresti sau alte tipuri de
activitati si societati sau asociatii angajate in mod regulat in activitati
economice.
Numarul de angajati si pragurile financiare care definesc categoriile de
intreprinderi
2. Intreprinderi mici si mijlocii (IMM) sunt acele intreprinderi care au
mai putin de 250 de angajati si care au fie o cifra anuala de afaceri care nu
depaseste echivalentul in lei a 50 milioane EUR, fie un rezultat anual al
bilantului contabil care nu depaseste echivalentul in lei a 43 milioane EUR.
3. In cadrul categoriei de IMM, intreprindere mica este intreprinderea care
are mai putin de 50 de angajati si a carei cifra anuala de afaceri sau
rezultatul anual al bilantului contabil nu depaseste echivalentul in lei a 10
milioane EUR.
4. In cadrul categoriei de IMM, microintreprindere este intreprinderea care
are mai putin de 10 angajati si a carei cifra anuala de afaceri sau rezultatul
anual al bilantului contabil nu depaseste echivalentul in lei a 2 milioane EUR.
Tipurile de intreprinderi luate in considerare la calculul efectivului si
al valorilor financiare
5. Intreprindere autonoma este orice intreprindere care nu se incadreaza la
categoria de <<intreprindere partener>> in sensul pct. 6 sau
<<intreprindere legata>> in sensul pct. 7.
6. Intreprinderile partenere sunt toate intreprinderile care nu se
incadreaza la categoria de intreprinderi legale in sensul pct. 7 si intre care
exista urmatorul raport: o intreprindere (din amonte) detine, individual sau in
comun cu una ori mai multe intreprinderi legate, in sensul pct. 7, un procent
de 25% sau mai mult din capitalul social ori din drepturile de vot ale unei
alte intreprinderi (din aval). Cu toate acestea, o intreprindere poate fi
definita ca autonoma, neavand, prin urmare, nici o intreprindere partener,
chiar daca acest prag de 25% este atins sau depasit de catre urmatoarele categorii
de investitori, cu conditia ca acesti investitori sa nu fie legati, in sensul
pct. 7, individual sau in comun, de intreprinderea in cauza:
a) societati publice de investitii, societati de capital de risc, persoane
fizice sau grupuri de persoane fizice cu activitate frecventa de investitii in
capital de risc, care investesc fonduri proprii in societati necotate la bursa,
cu conditia ca investitia totala a acestor investitori in aceeasi intreprindere
sa nu depaseasca echivalentul in lei a 1.250.000 EUR;
b) universitati sau centre de cercetare fara scop lucrativ;
c) investitori institutionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regionala;
d) autoritati locale autonome avand un buget anual mai mic decat
echivalentul in lei a 10 milioane EUR si mai putin de 5.000 de locuitori.
7. Intreprinderile legate sunt intreprinderile intre care exista oricare
dintre urmatoarele raporturi:
a) o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor
sau ale membrilor unei alte intreprinderi;
b) o intreprindere are dreptul de a numi sau de a destitui majoritatea
membrilor consiliului de administratie, de conducere sau de supraveghere al
unei alte intreprinderi;
c) o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra
unei alte intreprinderi, in baza unui contract incheiat cu aceasta din urma sau
in baza unei prevederi continute in actul sau constitutiv;
d) o intreprindere care este actionara sau membra a unei alte intreprinderi
si detine singura, in baza unui acord cu alti actionari ori asociati ai acelei
intreprinderi, majoritatea asupra drepturilor de vot ale actionarilor sau
asociatilor intreprinderii respective.
In sensul prezentului regulament, nu exista influenta dominanta daca
investitorii prevazuti la teza a doua a pct. 6 nu sunt implicati direct sau
indirect in conducerea intreprinderii respective, fara a prejudicia drepturile
pe care le detin in calitatea lor de actionar sau asociat.
Intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise in
prezentul punct, prin intermediul uneia ori mai multor alte intreprinderi, sau
cu oricare dintre investitorii prevazuti la pct. 6 sunt, de asemenea,
considerate intreprinderi legate.
Intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise mai
sus, prin intermediul unei persoane fizice sau unui grup de persoane fizice
care actioneaza impreuna, sunt, de asemenea, considerate intreprinderi legate
daca isi desfasoara activitatea sau o parte din activitate pe aceeasi piata
relevanta ori pe piete adiacente.
Piata adiacenta este acea piata a produsului sau a serviciului situata
direct in amonte sau in aval de piata relevanta.
8. O intreprindere nu este considerata IMM daca 25% sau mai mult din
capitalul social ori drepturile de vot ale unei intreprinderi sunt direct sau
indirect controlate, in comun ori cu titlu individual, de catre una sau mai
multe organisme ori colectivitati publice, cu exceptia cazurilor mentionate in
teza a doua a pct. 6.
(2) Intreprinderile pot da o declaratie privind statutul de intreprindere
autonoma, intreprindere partenera sau de intreprindere legata, incluzand date
privind pragurile stabilite la alin. (1) pct. 2 - 4. Declaratia poate fi facuta
chiar daca capitalul social este repartizat astfel incat nu este posibil sa se
determine cu exactitate detinatorul, caz in care intreprinderea da o declaratie
pe propria raspundere ca nu este detinuta in proportie de 25% sau mai mult de
catre o singura intreprindere ori, in comun, de catre mai multe intreprinderi
legate. Aceste declaratii nu prejudiciaza controalele sau verificarile
prevazute de normele nationale.
Datele folosite pentru numarul de angajati, valorile financiare si perioada
contabila
(3) Datele ce trebuie luate in considerare la calcularea numarului de
angajati si a valorilor financiare sunt cele aferente ultimului exercitiu
financiar aprobat si sunt calculate pe o baza anuala. Ele se iau in calcul de
la data incheierii exercitiului financiar. In calculul cifrei de afaceri sumele
selectate nu includ taxa pe valoarea adaugata (T.V.A.) si alte taxe indirecte.
(4) In cazul in care, la data incheierii exercitiului financiar, o
intreprindere constata ca a depasit sau a scazut sub pragul numarului de
angajati ori sub pragurile financiare prevazute la alin. (1) pct. 2 - 4,
calculate pe o baza anuala, aceasta situatie nu va conduce la pierderea sau la
obtinerea statutului de intreprindere mica, mijlocie ori microintreprindere, cu
exceptia cazului in care acest lucru se repeta pe o perioada de 2 ani
financiari consecutivi.
(5) In cazul unei intreprinderi nou-infiintate, a carei evidenta contabila
nu a fost inca aprobata, datele care se vor utiliza vor proveni dintr-o
estimare pe propria raspundere, efectuata de intreprinderea respectiva in cursul
anului financiar.
Numarul de angajati
(6) Prin numarul de angajati se intelege numarul de unitati de munca pe an
(UMA), reprezentand numarul persoanelor care au lucrat cu norma intreaga in
intreprinderea respectiva sau in contul sau pe intreaga durata a anului de
referinta. Munca prestata de persoanele care nu au lucrat intreaga perioada a
unui an, munca celor care au lucrat cu norma partiala, indiferent de durata, si
munca angajatilor sezonieri sunt considerate fractii ale UMA. In numarul de angajati
se includ:
a) salariati;
b) persoane care lucreaza pentru intreprindere, avand legatura de
subordonare si fiind considerate angajate in baza legii;
c) proprietari-directori;
d) parteneri care desfasoara o munca permanenta in intreprindere si care
beneficiaza de avantaje financiare oferite de aceasta.
Elevii sau studentii care urmeaza o forma de pregatire profesionala pe baza
de contract de scolarizare sau de formare profesionala nu sunt considerati
angajati. Durata concediului de maternitate si pentru cresterea copilului nu
este luata in considerare.
Stabilirea datelor unei intreprinderi
(7) In cazul unei intreprinderi autonome, datele, inclusiv numarul de
angajati, vor fi stabilite exclusiv pe baza evidentelor contabile ale
intreprinderii respective.
(8) Datele, inclusiv numarul de angajati, ale unei intreprinderi partenere
sau legate cu o alta intreprindere se vor stabili pe baza evidentelor contabile
si a altor date ale intreprinderii sau, daca exista, pe baza conturilor
consolidate in care intreprinderea este inclusa in consolidare.
(9) Datele prevazute la alin. (8) se vor cumula cu datele oricarei
intreprinderi partenere a intreprinderii in cauza, situata imediat in amonte
sau in aval fata de ea. Cumularea este proportionala cu procentul de
participare la capital sau de drepturi de vot (care dintre ele este mai
ridicat). In cazul participarilor incrucisate se va aplica procentul cel mai
ridicat.
(10) Datele prevazute la alin. (8) si (9) se vor cumula in proportie de
100% cu datele oricarei intreprinderi care este legata direct sau indirect de
intreprinderea in cauza, daca datele nu sunt deja incluse in conturi prin
consolidare.
(11) Pentru aplicarea prevederilor alin. (8) - (10), datele
intreprinderilor partenere ale intreprinderii in cauza trebuie sa provina din
evidentele proprii si din celelalte date consolidate, daca acestea exista. La
acestea se adauga 100% din datele intreprinderilor legate de aceste
intreprinderi partenere, cu exceptia cazului in care aceste date au fost deja
incluse prin consolidare.
(12) Pentru aplicarea prevederilor alin. (8) - (10), datele
intreprinderilor cu care intreprinderea respectiva este legata trebuie sa
provina din evidentele proprii si din celelalte date consolidate, daca acestea
exista. La acestea se adauga, in mod proportional, datele oricarei
intreprinderi partenere ale acelei intreprinderi legate, situata imediat in
amonte sau in aval fata de ea, cu exceptia cazului in care au fost deja incluse
in conturile consolidate, intr-o pondere cel putin proportionala cu procentajul
identificat la alin. (9).
(13) Atunci cand in evidentele consolidate nu sunt incluse informatii cu
privire la numarul de angajati al unei intreprinderi, cifrele privind numarul
de angajati se calculeaza prin cumularea proportionala a datelor aferente
intreprinderilor partenere si a datelor aferente intreprinderilor cu care
intreprinderea respectiva este legata.
(14) Investitii in imobilizari corporale reprezinta orice investitii in
active fixe corporale ce se refera la crearea unei noi unitati, extinderea unei
unitati existente sau angajarea intr-o activitate ce implica o schimbare
fundamentala a produsului ori procesului de productie al unei unitati
existente, mai ales prin rationalizare, diversificare sau modernizare. O
investitie in active fixe, realizata sub forma achizitionarii unei unitati care
s-a inchis sau care s-ar fi inchis daca nu ar fi fost cumparata, trebuie sa
fie, de asemenea, considerata ca fiind o investitie in imobilizari corporale.
(15) Investitii in imobilizari necorporale reprezinta orice investitii in
transfer de tehnologie prin dobandirea drepturilor de brevet de inventie, a
licentelor, a know-how-ului sau a cunostintelor tehnice nebrevetate.
(16) Intensitatea bruta a ajutorului de stat reprezinta cuantumul
ajutorului de stat exprimat ca procent din costurile eligibile ale proiectului.
Toate cifrele utilizate reprezinta sume inainte de aplicarea impozitelor
directe. Atunci cand se acorda un ajutor de stat sub o alta forma decat
subventia, cuantumul ajutorului de stat reprezinta echivalentul-subventie al
acestuia. Ajutoarele de stat platibile in mai multe transe sunt actualizate la
valoarea lor din momentul in care au fost acordate.
(17) Ratele dobanzilor care trebuie sa fie folosite pentru actualizare si
pentru calcularea cuantumului ajutorului de stat in cazul unui credit
preferential reprezinta ratele de referinta aplicabile in momentul acordarii
ajutorului de stat.
(18) Intensitatea neta a ajutorului de stat reprezinta cuantumul ajutorului
de stat net, dupa impozitare, exprimat ca procent din costurile eligibile ale
proiectului."
4. Dupa alineatul (4) al articolului 10 se introduce un nou alineat,
alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Prezentul regulament transpune Regulamentul Comisiei Uniunii
Europene (CE) nr. 70 din 12 ianuarie 2001 pentru aplicarea art. 87 si 88 din
Tratatul CE privind ajutorul de stat pentru intreprinderi mici si mijlocii,
publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 10 din 13
ianuarie 2001 si anexa la Recomandarea Comisiei Uniunii Europene din 6 mai 2003
privind definitia microintreprinderilor, a intreprinderilor mici si mijlocii,
publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOCE) nr. L 124 din 20 mai
2003, precum si Regulamentul Comisiei Uniunii Europene (CE) nr. 364 din 25
februarie 2004 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 70/2001 in ceea ce
priveste extinderea scopului acestuia prin includerea ajutorului de stat pentru
cercetare si dezvoltare, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
(JOUE) nr. L 63 din 28 februarie 2004."
Art. 2
Prezentul regulament va fi pus in aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.