REGULAMENT din 23 martie 2004
privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 340 din 19 aprilie 2004
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, al art. 14 alin. (1) lit. b) si al
art. 21 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru juridic care reglementeaza materia ajutorului de stat
reprezinta continuarea armonizarii legislatiei romanesti cu legislatia
europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
Scopul notificarii si autorizarii ajutoarelor de stat acordate de
autoritatile publice sau de organismele care administreaza surse ale statului
este de a urmari masura in care un ajutor de stat este compatibil cu un mediu
concurential normal intr-o economie de piata in care preturile produselor si
tarifele serviciilor sunt reglate de cerere si oferta.
Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un
ajutor existent trebuie sa fie notificata Consiliului Concurentei. Fara
autorizarea Consiliului Concurentei nu poate fi acordat nici un ajutor de stat.
Intreprinderile mici si mijlocii joaca un rol determinant in crearea de
locuri de munca si reprezinta, in sens larg, un factor de stabilitate sociala
si de crestere economica. Dezvoltarea acestei categorii de intreprinderi poate
sa fie totusi limitata de imperfectiunile pietei. Deseori, accesul
intreprinderilor mici si mijlocii la capital sau credit este dificil datorita
reticentelor inregistrate pe pietele financiare in asumarea riscurilor, precum
si datorita garantiilor limitate pe care aceste intreprinderi le pot oferi.
Resursele limitate ale acestora pot, de asemenea, reduce accesul la informatii,
mai ales la cele referitoare la noi tehnologii si potentiale piete. Ajutoarele
de stat ce au ca scop facilitarea dezvoltarii activitatilor economice ale
intreprinderilor mici si mijlocii nu trebuie totusi sa modifice conditiile
comerciale intr-o masura contrara interesului comun.
CAP. 1
Dispozitii generale
Domeniu de aplicare
Art. 1
(1) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat acordate
intreprinderilor mici si mijlocii din toate sectoarele de activitate.
(2) Prezentul regulament nu se aplica:
a) activitatilor legate de productie, procesare sau comercializare a
produselor prevazute in anexa nr. 3;
b) ajutorului de stat legat de activitatile de export, mai precis
ajutorului legat direct de cantitatea exportata, de infiintarea si functionarea
unei retele de distributie sau a altor cheltuieli curente legate de
activitatile de export;
c) ajutorului de stat care favorizeaza utilizarea produselor nationale in
detrimentul produselor din import.
Definitii
Art. 2
(1) In sensul prezentului regulament, urmatorii termeni se definesc, dupa
cum urmeaza:
1. Intreprinderile mici si mijlocii sunt intreprinderi care:
a) au mai putin de 250 de angajati;
b) au fie o cifra de afaceri anuala care nu depaseste echivalentul in lei a
8 milioane EURO fie un rezultat anual al bilantului contabil care sa nu
depaseasca echivalentul in lei a 5 milioane EURO;
c) indeplinesc criteriul independentei.
2. Intreprinderile mici sunt intreprinderi care:
a) au mai putin de 50 de angajati;
b) au o cifra de afaceri anuala care nu depaseste echivalentul in lei a 7
milioane EURO sau situatia financiara anuala a acestora nu depaseste
echivalentul in lei a 5 milioane EURO;
c) indeplinesc criteriul independentei.
3. Criteriul independentei este indeplinit cu exceptia situatiei in care
25% sau mai mult din capitalul social sau din drepturile de vot sunt detinute
de catre o singura intreprindere, sau in comun de mai multe intreprinderi, care
nu sunt intreprinderi mici si mijlocii, dupa caz.
Acest prag poate fi depasit in doua cazuri:
a) daca intreprinderea este detinuta de institutii publice de investitii,
societati de capital de risc sau investitori institutionali, cu conditia sa nu
se exercite nici un control individual sau comun;
b) daca intreprinderea are capitalul repartizat intr-o asemenea maniera
incat nu este posibil sa se determine cine este detinatorul si daca
intreprinderea declara pe propria raspundere ca nu este detinuta in proportie
de 25% sau mai mult de catre o singura intreprindere ori, in comun, de catre
mai multe intreprinderi care nu se incadreaza la definitia pentru intreprinderi
mici si mijlocii.
4. Investitii in imobilizari corporale reprezinta orice investitie in
active fixe corporale ce se refera la crearea unei noi unitati, extinderea unei
unitati existente sau angajarea intr-o activitate ce implica o schimbare
fundamentala in produsul sau procesul de productie al unei unitati existente,
mai ales prin rationalizare, diversificare sau modernizare.
O investitie in active fixe, realizata sub forma achizitionarii unei
unitati care s-a inchis sau care s-ar fi inchis daca nu ar fi fost cumparata
trebuie sa fie de asemenea considerata o investitie in imobilizari corporale.
5. Investitii in imobilizari necorporale reprezinta orice investitie in
transfer de tehnologie prin dobandirea drepturilor de brevet, a licentelor, a
know-how sau a cunostintelor tehnice nebrevetate.
6. Intensitatea bruta a ajutorului de stat reprezinta cuantumul ajutorului
de stat exprimat ca procent din costurile eligibile ale proiectului.
Toate cifrele utilizate reprezinta sume inainte de aplicarea impozitelor
directe.
Atunci cand se acorda un ajutor de stat sub o alta forma decat subventie,
cuantumul ajutorului de stat reprezinta echivalentul - subventie al acestuia.
Ajutoarele de stat platibile in mai multe transe sunt actualizate la
valoarea lor din momentul in care au fost acordate.
Ratele dobanzilor care trebuie sa fie folosite pentru actualizare si pentru
calcularea cuantumului ajutorului de stat in cazul unui credit preferential,
reprezinta rata de referinta aplicabila in momentul acordarii ajutorului de
stat.
7. Intensitatea neta a ajutorului de stat reprezinta cuantumul ajutorului
de stat net, dupa impozitare, exprimat ca procent din costurile eligibile ale
proiectului.
8. Numarul de angajati reprezinta numarul de unitati de munca pe an,
denumite in continuare UMA, adica numarul de angajati cu norma intreaga intr-un
an, munca cu norma partiala si cea sezoniera, reprezentand fractii ale UMA.
(2) Pentru calcularea pragurilor la care se face referire la pct. 1 si 2 va
fi cumulat numarul de angajati al intreprinderii beneficiare cu numarul de
angajati al intreprinderilor pe care aceasta le controleaza, in mod direct sau
indirect, prin detinerea a 25% sau mai mult din capitalul social sau din
drepturile de vot.
(3) Daca la data incheierii bilantului anual, o intreprindere depaseste sau
indeplineste pragurile stabilite la pct. 1 si 2, aceasta va conduce la
pierderea sau la obtinerea statutului de intreprindere mica si mijlocie, dupa
caz, numai in situatia in care fenomenul se repeta 2 ani financiari
consecutivi.
(4) Pragurile pentru cifra de afaceri si totalul bilantului sunt cele ale
ultimelor 12 luni ale perioadei contabile aprobate. In cazul intreprinderilor
nou infiintate a caror evidenta contabila nu a fost inca aprobata, pragurile
care se vor aplica trebuie sa aiba ca origine o estimare efectuata in cursul
anului financiar de catre intreprinderea beneficiara de ajutor de stat.
(5) Acolo unde este necesar sa se distinga microintreprinderile de alte
intreprinderi mici si mijlocii, acestea sunt definite ca acele intreprinderi
care au mai putin de 10 salariati.
(6) Plafonul cifrei de afaceri prevazut la alin. (1) pct. 1 poate fi
modificat, in functie de evolutia indicatorilor macroeconomici, prin ordin al
presedintelui Consiliului Concurentei.
Ajutoare de stat considerate a fi autorizate
Art. 3
Ajutoarele de stat pentru intreprinderi mici si mijlocii sunt considerate a
fi autorizate si, in consecinta, nu sunt supuse cerintelor de notificare daca:
a) orice ajutor de stat individual sau alocare specifica care ar putea sa
fie acordata in cadrul unei scheme de ajutor de stat, indeplineste toate
conditiile prevazute de prezentul regulament;
b) actele administrative sau normative care instituie scheme de ajutor de
stat ori ajutoare de stat individuale si care contin o referire expresa la
prezentul regulament, prin citarea titlului sau/si a referintei publicatiei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
CAP. 2
Ajutor de stat pentru investitii
Investitiile
Art. 4
(1) Ajutoarele de stat pentru investitii in imobilizari corporale si
necorporale sunt compatibile cu un mediu concurential normal si sunt exceptate
de la obligatia de notificare daca indeplinesc urmatoarele conditii:
a) intensitatea bruta a ajutorului de stat nu depaseste 15% pentru
intreprinderile mici;
b) intensitatea bruta a ajutorului nu depaseste 7,5% pentru intreprinderile
mijlocii.
(2) Atunci cand investitiile se fac in regiuni eligibile de a primi ajutor
de stat regional, intensitatea nu va depasi pragul pentru ajutorul de stat
regional, cu mai mult de 15% procentul brut, cu conditia ca intensitatea neta a
ajutorului sa nu depaseasca 75% .
(3) Consiliul Concurentei poate aproba majorarea intensitatilor prevazute
la alin. (1), conform normelor privind ajutorul de stat regional, daca sunt
indeplinite cumulativ conditiile cu privire la mentinerea investitiei in
regiunea beneficiara o perioada de cel putin cinci ani si la contributia
beneficiarului la finantarea investitiei de cel putin 25% .
(4) Plafoanele stabilite la alin. (1) si (2) se aplica intensitatii
ajutoarelor calculate ca procent din cheltuielile de investitii eligibile sau
ca procent din cheltuielile salariale aferente locurilor de munca create prin
realizarea investitiei, ori prin combinarea celor doua, astfel incat ajutorul
sa nu depaseasca cuantumul cel mai favorabil ce rezulta din aplicarea unuia sau
altuia dintre aceste moduri de calcul.
(5) In cazul in care ajutorul este calculat pe baza costurilor de
investitii, costurile eligibile ale investitiilor in imobilizari corporale vor
fi costurile legate de investitia in terenuri, cladiri si echipamente.
In sectorul transporturilor, cu exceptia costului materialului feroviar
rulant, cheltuielile destinate mijloacelor de transport si a echipamentelor de
transport si bunurilor mobile nu sunt incluse in costurile eligibile.
Costurile eligibile ale investitiilor in imobilizari necorporale vor fi
costurile de achizitie a tehnologiilor.
(6) In cazul in care ajutorul este calculat pe baza locurilor de munca
create, cuantumul ajutorului este exprimat ca procent din costurile salariale
aferente locurilor de munca create pe o perioada de doi ani conform
urmatoarelor criterii:
a) crearea de locuri de munca trebuie sa fie legata de executarea unui
proiect de investitii in imobilizari corporale sau necorporale; locurile de
munca trebuie sa fie create intr-o perioada de trei ani de la finalizarea
investitiei;
b) proiectul de investitii trebuie sa conduca la o crestere neta a
numarului de salariati din unitatea respectiva, in raport cu media ultimelor
douasprezece luni;
c) locurile de munca trebuie sa fie mentinute pe o perioada de minim cinci
ani.
CAP. 3
Ajutor pentru servicii de consultanta, alte servicii si activitati
Art. 5
Ajutoarele de stat acordate intreprinderilor mici si mijlocii pentru
servicii de consultanta si alte servicii si activitati sunt compatibile cu un
mediu concurential normal, si sunt exceptate de la obligatia de notificare daca
indeplinesc urmatoarele conditii:
a) pentru serviciile furnizate de catre consultantii externi, ajutorul brut
nu depaseste 50% din costurile aferente serviciilor prestate; serviciile in
cauza nu constituie o activitate permanenta sau periodica si nu sunt legate de
cheltuielile de functionare normala a intreprinderii, cum sunt serviciile
obisnuite de consultanta fiscala, juridica sau de publicitate;
b) pentru participarea la targuri si expozitii, ajutorul brut nu depaseste
50% din costurile suplimentare ce rezulta din inchirierea, amenajarea si
organizarea standului. In acest caz, exceptarea de la obligatia notificarii se
va aplica numai la prima participare a unei intreprinderi la un targ sau
expozitie.
CAP. 4
Ajutoare individuale de valoare mare/ridicata
Art. 6
Prezentul regulament nu excepteaza de la notificare ajutoarele de stat
individuale care ating unul din urmatoarele doua praguri:
a) valoarea totala bruta a ajutorului de stat sa fie de cel putin
echivalentul in lei a 3 milioane Euro;
b) totalul costurilor eligibile pentru intregul proiect este de cel putin
echivalentul in lei a 5 milioane Euro si este indeplinita una din conditiile de
mai jos:
b1) in regiunile care nu beneficiaza de ajutoare de stat regionale,
intensitatea bruta a ajutorului de stat este de cel putin 50% din plafonul
prevazut la art. 4 alin. (2);
b2) in regiunile care beneficiaza de ajutoare de stat regionale,
intensitatea neta a ajutorului este de cel putin 50% din plafonul prevazut la
art. 4 alin. (2).
CAP. 5
Alte conditii de exceptare
Art. 7
Prezentul regulament excepteaza de la notificare ajutoarele de stat mentionate
la art. 4 si art. 5 daca este indeplinita una din urmatoarele conditii:
a) beneficiarul a transmis furnizorului o solicitare in scopul primirii
unui ajutor de stat;
b) exista prevederi legale in vigoare ce stabilesc dreptul de a acorda ajutoare
de stat cu conditia respectarii prevederilor legale din domeniul ajutorului de
stat.
CAP. 6
Reguli generale privind cumulul ajutoarelor de stat
Cumulul ajutoarelor
Art. 8
(1) Plafoanele de intensitate prevazute la art. 4 - 6 se aplica indiferent
daca proiectul este finantat integral sau partial din surse ale statului sau
este partial finantat de Uniunea Europeana.
(2) Ajutoarele de stat exceptate de la notificare prin prezentul regulament
nu pot fi cumulate cu nici un alt ajutor de stat sau cu alte fonduri ale
Uniunii Europene raportate la aceleasi costuri eligibile, daca aceasta cumulare
ajunge la o intensitate a ajutorului de stat superioara celei prevazute de
prezentul regulament.
CAP. 7
Transparenta si monitorizare
Art. 9
(1) In cazul punerii in aplicare a unor scheme de ajutor sau a acordari
unui ajutor de stat individual, exceptate de prezentul regulament, furnizorii
de ajutor de stat trebuie sa prezinte Consiliului Concurentei, in termen de 20
zile lucratoare, informatii referitoare la aceste ajutoare, conform
Formularului pentru schemele de ajutor de stat si ajutoare de stat individuale
pentru IMM-uri, exceptate de la notificare in conditiile prezentului
regulament, prevazut in anexa nr. 1, care face parte din prezentul regulament.
(2) Furnizorii de ajutor de stat vor pastra dosare detaliate referitoare la
schemele de ajutor de stat, la alocarile specifice acordate in cadrul schemelor
de ajutoare si la ajutoarele individuale exceptate de prezentul regulament.
Aceste dosare trebuie sa fie complete, pentru a putea stabili daca
conditiile de exceptare prevazute de prezentul regulament sunt indeplinite, ele
incluzand, de asemenea, informatii referitoare la statutul agentilor economici
considerati intreprinderi mici si mijlocii.
(3) Furnizorii de ajutor de stat trebuie sa pastreze dosarele referitoare
la ajutoarele individuale o perioada de 10 ani incepand de la data la care
ajutorul a fost acordat, iar in ceea ce priveste schemele de ajutor, o perioada
de 10 ani de la data acordarii ultimei alocari specifice in cadrul schemelor de
ajutor in cauza.
(4) Furnizorii de ajutor de stat vor transmite Consiliului Concurentei, la
solicitarea scrisa a acestuia, in termen de 20 zile lucratoare sau in alt termen
stipulat in solicitare, toate informatiile pe care Consiliul Concurentei le
considera necesare pentru a evalua daca sunt indeplinite conditiile prevazute
de prezentul regulament pentru exceptarea de la notificare.
(5) Furnizorii de ajutor de stat trebuie sa intocmeasca un raport
cuprinzand ajutoarele de stat ce intra sub incidenta prezentului regulament pe
parcursul unui an calendaristic sau pe o perioada mai mica conform anexei nr.
2.
Furnizorii de ajutor de stat trebuie sa inainteze aceste rapoarte in maxim
3 luni de la data expirarii perioadei la care raportul face referire.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 10
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii acestuia in
Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) Dispozitiile prezentului regulament se aplica in conformitate cu
Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui
ajutor de stat si in conformitate cu Regulamentul privind pragul minim al
ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse in
aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.
(3) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat notificate dupa
intrarea sa in vigoare, precum si atunci cand ajutoarele de stat au fost
notificate inainte de intrarea sa in vigoare, dar decizia Consiliului
Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis
inca o decizie.
(4) Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la Regulamentul privind ajutorul de stat pentru IMM-uri
Formular pentru schemele de ajutor de stat si ajutoare de stat individuale
pentru IMM-uri exceptate de la notificare in conditiile prezentului regulament
______________________________________________________________________________
| Sinteza informatiilor care vor fi | Observatii explicative
|
| furnizate/comunicate |
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Societatea |
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Regiunea | Indicati numele regiunii daca ajutorul
de|
| | stat este acordat de o autoritate
|
| | subcentrala
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Titlul schemei de ajutor de stat | Indicati numele schemei de ajutor de
stat|
| sau numele intreprinderii | sau in cazul unui ajutor de stat
|
| beneficiara a unui ajutor de stat | individual, numele beneficiarului;
|
| individual | In ultimul caz, nu este necesara si
|
| | inaintarea unui raport anual.
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Baza legala | Indicati referinta legala nationala
|
| | precisa pentru schema de ajutor sau
|
| | pentru ajutorul de stat individual.
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Cheltuielile anuale prevazute in | Sumele vor fi exprimate in EURO sau,
daca|
| cadrul schemei de ajutor sau suma | este aplicabil, in moneda nationala. In
|
| totala a unui ajutor acordat unei | cazul unei scheme de ajutor de stat:
|
| intreprinderi beneficiare | Indicati suma globala Indicati a
|
| | alocarilor bugetare sau scutirile de
taxe|
| | estimate, pe an, pentru toate |
| | instrumentele ajutorului de stat
|
| | continute de schema;
|
| | In cazul unui ajutor de stat individual:
|
| | Indicati suma totala a
|
| | ajutorului/scutirilor de taxe. Daca este
|
| | cazul, indicati de asemenea, daca
|
| | ajutorul este acordat in transe.
|
| | Pentru garantiile din ambele cazuri,
|
| | indicati suma (maxima) a imprumuturilor
|
| | garantate.
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Intensitatea maxima a ajutorului | Indicati intensitatea maxima a
ajutorului|
| | sau suma maxima a ajutorului per bunuri
|
| | eligibile
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Data punerii in aplicare | Indicati data de la care ajutorul poate
|
| | fi acordat in cadrul schemei sau la care
|
| | ajutorul de stat individual este acordat
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Durata schemei de ajutor de stat | Indicati data (an si luna) pana la care
|
| sau a ajutorului individual | ajutorul poate fi acordat in cadrul
|
| acordat | schemei sau in cazul unui ajutor de stat
|
| | individual, si daca este cazul, data
(an,|
| | luna) ultimei rate de plata
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Obiectivul ajutorului | Se intelege ca obiectivul primar este
|
| | ajutorul catre IMM-uri. Acest domeniu
|
| | permite indicarea obiectivului urmator
|
| | (secundar) care este urmarit (de ex.
doar|
| | intreprinderile mici sau IMM-urile;
|
| | ajutor pentru investitii/consultanta)
|
|___________________________________|__________________________________________|
| Sectoarele economice avute in | Alegeti din lista, atunci cand este
|
| vedere | relevant
|
| - Toate sectoarele | |
| sau |
|
| - Industria carboniera |
|
| - Toate ramurile de productie/ | |
| sectoarele manufacturiere |
|
| sau |
|
| - Otel |
|
| - Constructie de nave |
|
| - Fibre sintetice |
|
| - Industria de automobile |
|
| - Alte sectoare de productie |
|
| - Toate serviciile |
|
| sau |
|
| - Servicii de transport |
|
| - Servicii financiare |
|
| - Alte servicii |
|
| observatii | |
|___________________________________|__________________________________________|
| Numele si adresa autoritatii |
|
| furnizoare | |
|___________________________________|__________________________________________|
| Alte informatii |
|
|___________________________________|__________________________________________|
ANEXA 2
la Regulamentul privind ajutorul de stat pentru IMM-uri
Formular de raport anual privind schemele de ajutor de stat care se supun
unui grup de reguli de exceptari care trebuie furnizat Consiliului Concurentei
Furnizorilor le este cerut sa utilizeze formatul de mai jos, atunci cand
raporteaza catre Consiliul Concurentei.
Raportul va fi furnizat si pe suport magnetic.
Informatiile cerute pentru toate schemele de ajutoare de stat exceptate in
cadrul unui grup de reguli adoptate in conformitate cu prezentul Regulament:
1. TITLUL SCHEMEI IN CAUZA
2. REGULILE DE EXCEPTARE CARE SE APLICA
3. CHELTUIELI
Date separate trebuie furnizate pentru fiecare ajutor de stat din cadrul
unei scheme de ajutor de stat sau pentru fiecare ajutor de stat individual (de
ex. alocari, imprumuturi preferentiale, garantii etc.) Datele trebuie sa fie
exprimate in EURO si in moneda nationala. Scutirile de taxe anuale trebuie
raportate. Daca cifrele exacte nu sunt accesibile, trebuie estimate.
Aceste cheltuieli trebuie furnizate dupa cum urmeaza:
Pentru anul in curs trebuie indicat separat, pentru fiecare ajutor de stat
din cadrul schemei (de ex. alocari, imprumuturi preferentiale, garantii):
3.1. sumele implicate, scutirile de taxe (estimative) sau alte venituri
scutite, date privind garantiile etc. pentru proiectele nou asistate. In cazul
schemelor de garantii, suma totala a noilor garantii acordate ar trebui
furnizata;
3.2. platile efective, scutirile de taxe (estimativ) sau alte venituri
scutite date privind garantiile etc. pentru proiectele nou asistate, cat si
pentru cele in curs. In cazul schemelor de ajutor privind garantiile, trebuie
furnizate urmatoarele date: suma totala a garantiilor acordate, venituri suplimentare
(premii), recuperari, indemnizatii platite, rezultate de operare ale schemei in
timpul anului financiar aflat in analiza;
3.3. numarul proiectelor nou asistate;
3.4. numarul global estimat, al locurilor de munca create sau mentinute
prin noile proiecte (daca este cazul);
3.5. suma globala a investitiilor estimate facute in cadrul noilor
proiecte;
3.6. diminuarea sumelor mentionate la punctul 3.1. fie pe regiuni, fie pe
zone;
3.7. diminuarea sumelor de la punctul 3 pe sectoarele de activitate ale
beneficiarilor (daca sunt implicate mai mult decat un sector, trebuie indicate
cotele pentru fiecare in parte);
- minerit;
- productie, din care:
- otel;
- constructii de nave;
- fibre sintetice;
- vehicule motorizate;
- alte sectoare de productie ( urmeaza a fi specificate).
- servicii, din care:
- servicii de transport;
- servicii financiare;
- alte servicii (urmeaza a fi specificate).
- alte sectoare (urmeaza a fi specificate).
4. ALTE INFORMATII SI OBSERVATII.
ANEXA 3
la Regulamentul privind ajutorul de stat pentru IMM-uri
Lista produselor agricole carora nu li se aplica dispozitiile prezentului
regulament
______________________________________________________________________________
| Codul corespondent din | Numarul din | Descrierea produselor din
|
| Clasificarea produselor | nomenclator | nomenclator
|
| si serviciilor asociate | | |
| activitatilor din | |
|
| economia nationala | |
|
| (CPSA) | | |
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele 0121.1, 0122.1, | Capitolul 1 | Animale vii
|
| 0123, 0124.1, 0125.1, | | |
| 0126.1, 0127.1, 0128.1 | |
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 1511 (exclusiv | Capitolul 2 | Carne si resturi de carne
|
| 1511.2, 1511.3, 1511.4) | | comestibile
|
| Clasa 1512 (exclusiv | |
|
| 1512.2) | |
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0500 | Capitolul 3 | Peste, crustacee si moluste
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 1551, 0125.2, 0126.2| Capitolul 4 | Produse lactate, oua de pasare,
|
| | | miere naturala
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele | Capitolul 5 |
|
| 1511.4, 1511.19, 1512.14 | | Mate, basici si stomacuri de
|
| | | animale (altele decat de peste),
|
| | | intregi sau bucati ale acestora;
|
| | | Produse de origine animala
|
| | | nespecificate sau incluse in alta
|
| | | parte; Animale moarte improprii
|
| | | consumului uman.
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0116 | Capitolul 6 | Arbori si alte plante; bulbi,
|
| | | radacini si altele; flori taiate
|
| | | si ornamente
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0115 | Capitolul 7 | Legume comestibile si anumite
|
| | | radacini si tuberculi
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0117.1 | Capitolul 8 | Fructe comestibile si nuci, alune
|
| | | etc.; coji de pepeni sau fructe
|
| | | citrice
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0117.2 | Capitolul 9 | Cafea, ceai si mirodenii,
|
| Clasa 0117.3 | | exclusiv mate
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0111 | Capitolul 10 | Cereale
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 1561 (exclusiv | Capitolul 11 | Produse ale industriei de
|
| 1561.5) | | morarit; malt si amidon, gluten,
|
| | | inulina
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele 0113.3, 0113.5, | Capitolul 12 | Seminte uleioase si fructe
|
| 0113.61, 0113.62, 0113.7, | | oleaginoase; diferite graunte,
|
| 0114 | | seminte si fructe; plante
|
| | | industriale si medicinale; paie
si|
| | | furaje uscate
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| - | Capitolul 13 | Pectina
|
| | |
|
| | |
|
| | |
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele | Capitolul 15 |
|
| 1511.32 | | Untura (slanina) si alte tipuri
|
| | | de grasime de porc transate;
|
| | | grasime de pasare transata;
|
| | | |
| 1511.31 | | Grasimi netransate de bovine,
|
| | | oaie, capra; seu; produse din
|
| | | aceste grasimi; |
| 1541 (exclusiv 1541.11) | | Stearina din untura, oleostearina
|
| 1542.11, | | si stearina din seu; ulei din
|
| 1542.11, | | untura si ulei din seu,
|
| | | neemulsionate, amestecate sau
|
| | | preparate in orice mod;
|
| | | Grasimi si ulei de peste si
|
| | | mamifere marine, rafinate sau nu;
|
| 1542.12, | | Uleiuri vegetale, lichide sau
|
| | | solide, nerafinate, rafinate sau
|
| | | purificate;
|
| 1542.13, | | Grasimi si uleiuri animale si
|
| | | vegetale, hidrogenate, rafinate
|
| | | sau nu, dar neprelucrate in
|
| | | continuare;
|
| 1543, | | Margarina, untura artificiala si
|
| | | alte grasimi comestibile
|
| | | prelucrate;
|
| 1542.2 | | Reziduuri ce rezulta din
|
| | | prelucrarea substantelor grase
|
| | | sau ceruri vegetale sau animale.
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele 1513, 1520 | Capitolul 16 | Prelucrarea carnii, pestelui,
|
| (exclusiv 1520.2) | | crustaceelor si molustelor
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele | Capitolul 17 |
|
| 1583.1 | | Zahar solid din sfecla si zahar
|
| 1562.21 | | solid din trestie de zahar. Alte
|
| | | tipuri de zahar; zahar sub forma
|
| | | de sirop, miere artificiala
|
| | | (amestecata sau nu cu miere
|
| | | naturala);
|
| 1583.14 | | Melasa, decolorata sau nu;
|
| 1583.13 | | Zahar aromatizat sau colorat,
|
| | | siropuri si melasa, fara sucuri
de|
| | | fructe ce contin zahar in orice
|
| | | proportie.
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele | Capitolul 18 | |
| 1584.1 | | Cacao boabe, intregi sau sparte,
|
| | | cruda sau prajita;
|
| 1584.3 | | Cacao coji (pleava), coji si
|
| | | deseuri.
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 1533 (exclusiv | Capitolul 20 | Prelucrarea legumelor, fructelor
|
| 1533.3) | | si a altor parti ale plantelor
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| - | Capitolul 22 |
|
| | | Must de struguri, in fermentatie
|
| | | sau oprit din fermentatie altfel
|
| | | decat prin adaugarea de alcool;
|
| | |
|
| 1593 | | Vin din struguri proaspeti; must
|
| | | de struguri oprit din fermentatie
|
| | | prin adaugarea de alcool;
|
| 1594 | | Alte bauturi fermentate (de ex.
|
| | | cidru, cidru de pere si mied);
|
| 1592 | | Alcool etilic sau bauturi
|
| | | spirtoase, denaturate sau nu, de
|
| | | orice tarie, obtinute din produse
|
| | | agricole, exclusiv lichiorurile si|
| | | alte bauturi spirtoase si
|
| | | preparate alcoolice compuse
|
| | | (cunoscute ca
"extracte |
| | | concentrate") pentru
fabricarea |
| | | bauturilor;
|
| 1587.11 | | Otet si inlocuitori de otet.
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasele 1520.2, 1533.3, | Capitolul 23 | Reziduuri si deseuri din
industria|
| 1562.3, 1583.2, 1596.2 | | alimentara; furaje de origine
|
| | | animala
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0113.4 | Capitolul 24 | Tutun neprelucrat, deseuri de
|
| | | tutun
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0212.2 | Capitolul 45 | Pluta naturala, neprelucrata,
|
| | | zdrobita, granulata sau macinata;
|
| | | deseuri de pluta
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0113.63 | Capitolul 54 | In, crud sau prelucrat, dar |
| | | nefilat; in calti si deseuri
|
|___________________________|______________|___________________________________|
| Clasa 0113.63 | Capitolul 57 | Canepa, cruda sau prelucrata, dar
|
| | | nefilata; calti si deseuri de
|
| | | canepa
|
|___________________________|______________|___________________________________|