ORDIN Nr. 1352
din 23 iunie 2006
pentru aprobarea
Metodologiei de organizare, asigurare a activitatilor de evacuare a
persoanelor, bunurilor, documentelor si materialelor care contin informatii
clasificate, in situatii de conflict armat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 578 din 4 iulie 2006
Având în vedere prevederile art. 5 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.222/2005 privind stabilirea principiilor evacuării în situaţii
de conflict armat,
în temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Administraţiei şi Internelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 604/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare,
asigurare a activităţilor de evacuare a persoanelor, bunurilor, documentelor şi
materialelor care conţin informaţii clasificate, în situaţii de conflict armat,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Inspectoratul General pentru Situaţii de
Urgenţă din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor va lua măsuri pentru aplicarea
unitară a prevederilor metodologiei prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
ANEXA
METODOLOGIE
de organizare, asigurare a activităţilor de evacuare
a persoanelor, bunurilor, documentelor si materialelor care conţin informaţii clasificate, în situaţii de
conflict armat
CAPITOLUL I
Organizarea şi conducerea acţiunilor de evacuare în
' situaţii de conflict armat
Art. 1. - Organizarea
evacuării reprezintă ansamblul măsurilor adoptate
şi al activităţilor desfăşurate din timp de pace, destinate planificării şi
pregătirii acţiunilor specifice, precum şi elaborării documentelor de conducere a acesteia.
Art. 2. - (1) Organizarea evacuării cuprinde:
a) analiza situaţiei şi a evoluţiei acesteia;
b) stabilirea localităţilor, instituţiilor,
operatorilor economici, a numărului şi structurii populaţiei/salariaţilor care
se evacuează;
c) natura şi cantitatea
bunurilor ce urmează a fi evacuate;
d) zonele şi localităţile în care se execută
evacuarea;
e) gradul de urgenţă şi eşalonarea evacuării,
mijloacele de transport şi itinerarele pe care se execută evacuarea;
f) recunoaşterea itinerarelor, raioanelor şi
localităţilor în care se execută evacuarea, de bază şi de rezervă;
g) analizarea posibilităţilor de cazare, aprovizionare
şi hrănire a evacuaţilor, condiţiile de depozitare a bunurilor şi de
funcţionare a instituţiilor;
h) identificarea şi stabilirea
măsurilor de asigurare a acţiunilor de evacuare;
i) elaborarea şi actualizarea planurilor.
(2) Evacuarea se execută pe amplasamente care să
garanteze protecţia populaţiei şi bunurilor pe teritoriul unităţii
administrativ-teritoriale afectate sau în cele mai apropiate unităţi
administrativ-teritoriale pe teritoriul cărora se poate executa.
(3) Evacuarea poate fi executată parţial, din una sau
mai multe localităţi, simultan ori succesiv, în funcţie de situaţia trecerii de
la starea de pace la starea de război, de evoluţia acţiunilor militare şi de
posibilităţile logistice, acordându-se prioritate evacuării populaţiei.
(4) Evacuarea se realizează din zonele ameninţate în
zonele protejate, stabilite pe teritoriul naţional sau pe teritoriul altor
state, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, ale
acordurilor bilaterale sau ale tratatelor internaţionale la care România este
parte, după caz.
Art. 3. - Organizarea evacuării în situaţii de conflict
armat se face pe baza:
a) Planului centralizator de evacuare în situaţii de
conflict armat a populaţiei şi bunurilor materiale importante, întocmit de
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, în cooperare cu reprezentanţi
din cadrul ministerelor ce au atribuţii în gestionarea evacuării, aprobat de
ministrul administraţiei şi internelor şi avizat de Ministerul Apărării
Naţionale;
b) planurilor de evacuare a autorităţilor publice,
ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale, cu excepţia celor din sistemul naţional de apărare, ordine şi
siguranţă publică, întocmite de specialişti din cadrul structurilor proprii,
aprobate de miniştrii de resort, respectiv de conducătorii sau managerii
acestora, şi avizate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, cu
excepţia celor din sistemul naţional de apărare, ordine şi siguranţă publică;
c) planurilor de evacuare/primire judeţene/al
municipiului Bucureşti şi ale municipiilor reşedinţă de judeţ, întocmite de
inspectoratele pentru situaţii de urgenţa judeţene/al municipiului Bucureşti,
în cooperare cu specialişti ce au atribuţii în gestionarea evacuării, avizate
de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi aprobate de prefect sau
primar, după caz;
d) planurilor de evacuare/primire
la municipii, oraşe şi comune, întocmite de specialişti din cadrul structurilor
proprii, avizate de inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene şi
aprobate de primar.
Art. 4. - Planurile de evacuare la operatorii economici
se întocmesc de specialişti proprii, se avizează de
inspectoratele pentru situaţii de urgenţă judeţene/al municipiului Bucureşti şi
de şeful autorităţii administraţiei publice locale/centrale şi se aprobă de
managerul general.
Art. 5. - In situaţii de conflict armat evacuarea se
aprobă si se execută conform prevederilor art. 3 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.222/2005 privind stabilirea principiilor evacuării în situaţii
de conflict armat.
Art. 6. - Organizarea şi conducerea activităţilor de
evacuare se realizează conform prevederilor art. 5 alin. (1) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.222/2005.
Art. 7. - (1) Pentru conducerea şi coordonarea acţiunilor
de evacuare la nivel central se organizează Centrul Naţional de Conducere şi
Coordonare a Evacuării, condus de un secretar de stat din Ministerul
Administraţiei şi Internelor, sub coordonarea ministrului administraţiei şi
internelor. Componenţa Centrului Naţional de Conducere şi Coordonare a
Evacuării este prevăzută în anexa nr. 1.
(2) In componenţa Centrului Naţional de Conducere şi
Coordonare a Evacuării, la solicitarea ministrului administraţiei şi
internelor, vor fi cooptaţi şi reprezentanţi ai altor ministere şi instituţii cu atribuţii în domeniu.
(3) La nivelul autorităţilor publice, al ministerelor
şi al celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale se
constituie centre de conducere şi coordonare a evacuării, conduse de câte un
secretar de stat din cadrul ministerului sau, după caz, de câte un director
adjunct şi coordonate de ministrul de resort, respectiv de
conducătorii/managerii acestora, din care fac parte reprezentanţi ai
instituţiilor proprii cu atribuţii în domeniu.
(4) La nivelul unităţilor administrativ-teritoriale
se constituie centre de conducere şi coordonare a evacuării, conduse de
subprefecţi/viceprimari sub coordonarea prefecţilor/primarilor, din care fac
parte reprezentanţi ai structurilor deconcentrate, descentralizate şi de
gospodărire comunală, conducători ai unor instituţii şi ai operatorilor
economici importanţi.
(5) La nivelul municipiului
Bucureşti se constituie Centrul de conducere şi coordonare a evacuării, condus
de subprefect sub coordonarea prefectului, iar din componenţa acestuia fac
parte viceprimarii de sectoare, reprezentanţi ăi structurilor deconcentrate,
descentralizate şi de gospodărire comunală, conducători ai unor instituţii,
regii autonome şi societăţi comerciale şi ai operatorilor economici importanţi.
Art. 8. - Instituţiile publice şi operatorii economici
care se evacuează, indiferent de forma de proprietate, vor organiza centre de
conducere şi coordonare a evacuării, formate din persoane cu funcţii de
conducere.
Art. 9. - Atribuţiile centrelor de conducere şi
coordonare a evacuării în situaţii de conflict armat sunt următoarele:
1. Centrul Naţional de Conducere şi Coordonare a
Evacuării:
a) pune în aplicare prevederile Planului centralizator
de evacuare în situaţii de conflict armat a populaţiei şi bunurilor materiale
importante;
b) coordonează şi verifică activitatea centrelor de
conducere şi coordonare a evacuării, constituite la nivelul ministerelor,'
instituţiilor publice centrale şi judeţelor;
c) transmite hotărârea Consiliului Suprem de Apărare a
Ţării/ordinul Marelui Cartier General cu privire la executarea evacuării către
centrele de conducere si coordonare a evacuării de la ministere şi la
celelalte structuri de specialitate ale administraţiei publice centrale;
d) întocmeşte şi prezintă periodic Consiliului Suprem
de Apărare a Tarii rapoarte şi sinteze cu privire la stadiul desfăşurării
acţiunilor de evacuare.
2. Centrele de conducere şi coordonare a evacuării de
la ministere şi celelalte structuri de specialitate ale administraţiei publice
centrale:
a) pun' în aplicare prevederile planului de evacuare
în situaţii de conflict armat şi coordonează activităţile structurilor
teritoriale din subordine;
b) transmit hotărârea Consiliului Suprem de Apărare a
Ţării/ordinele Marelui Cartier General şi al Centrului Naţional de Conducere şi
Coordonare a Evacuării către centrele organizate la structurile
din subordine;
c) urmăresc realizarea măsurilor de asigurare a
evacuării;
d) coordonează realizarea măsurilor de asigurare a
primirii, repartiţiei, cazării personalului şi depozitării bunurilor materiale;
e) organizează, încadrează şi asigură funcţionarea
punctelor de adunare, de îmbarcare, de debarcare, de primire şi de repartiţie.
3. Centrele de conducere şi coordonare a evacuării
judeţene/al municipiului Bucureşti îndeplinesc următoarele atribuţii:
a) pun în aplicare prevederile planului de evacuare în situaţii de conflict armat şi coordonează
activitatea structurilor teritoriale din subordine;
b) transmit hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a
Ţării/ordinele Marelui Cartier General şi al Centrului Naţional de Conducere şi
Coordonare a Evacuării către centrele organizate la nivelul administraţiei
publice locale;
c) urmăresc realizarea măsurilor de asigurare a
evacuării;
d) coordonează realizarea măsurilor de asigurare a
primirii, repartiţiei, cazării personalului şi depozitării bunurilor materiale;
e) organizează, încadrează şi asigură funcţionarea
punctelor de adunare, de îmbarcare, de debarcare, de primire şi de repartiţie;
f) organizează, conduc şi îndrumă desfăşurarea
evacuării instituţiilor publice, operatorilor economici, populaţiei,
colectivităţilor de animale, bunurilor materiale şi obiectelor culturale din
localităţile stabilite.
Art. 10. - In scopul trecerii, la ordin, în timp scurt
şi în mod organizat la executarea evacuării, în funcţie de situaţie,
Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă verifică periodic fiabilitatea
planurilor de evacuare elaborate la nivelul ministerelor şi al celorlalte
structuri de specialitate din administraţia publică centrală/locală.
Art. 11. - Inspectoratele judeţene pentru situaţii de
urgenţă/al municipiului Bucureşti actualizează planurile de evacuare/primire
judeţene/locale pe baza concluziilor rezultate în urma desfăşurării
aplicaţiilor şi exerciţiilor periodice.
CAPITOLUL II
Asigurarea acţiunilor de evacuare în situaţii de conflict armat
Art. 12. - Măsurile principale de asigurare a acţiunilor
de evacuare pe timpul acţiunilor militare se stabilesc în planurile întocmite
din timp de normalitate şi cuprind în principal următoarele:
a) executarea recunoaşterii căilor de comunicaţii şi
a localităţilor în care se va executa evacuarea, pe diferite variante de
transport: auto, pe căile ferate, naval, aerian etc;
b) cercetarea şi siguranţa transportului pe timpul
executării acţiunii de evacuare;
c) stabilirea de puncte de adunare, îmbarcare, debarcare, primire şi repartiţie;
d) logistica evacuării pe timpul conflictului armat
se asigură de instituţiile publice şi operatorii economici prin grija Oficiului Central de Stat pentru
Probleme Speciale şi a structurilor teritoriale ale
acestuia;
e) asigurarea medicală şi sanitar-veterinară pe timpul
evacuării;
f) aprovizionarea populaţiei evacuate cu produse de
primă necesitate;
g) menţinerea ordinii publice, paza bunurilor,
evidenţa populaţiei, fluidizarea circulaţiei, pe toată durata acţiunilor de
evacuare;
h) protecţia populaţiei pe timpul executării evacuării;
i) protecţia informaţiilor clasificate naţionale, NATO
sau UE.
Art. 13. - (1) Executarea recunoaşterilor căilor de
comunicaţie/comunicaţii si ale localităţilor în care se execută evacuarea se
desfăşoară astfel:
a) la ministere şi structurile de specialitate ale
administraţiei publice centrale, de către specialişti desemnaţi din cadrul
acestora;
b) la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale,
de către specialişti din cadrul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de
urgenţă sau al municipiului Bucureşti, împreună cu reprezentanţi ai
autorităţilor administraţiei publice locale.
(2) Pe timpul recunoaşterilor se urmăresc în mod
deosebit:
a) starea căilor şi nodurilor de comunicaţie,
podurilor, tunelurilor, viaductelor etc;
b) starea imobilelor/adăposturilor destinate primirii
populaţiei, instalaţiilor şi bunurilor;
c) condiţiile de cazare, hrănire, asigurare medicală
şi sanitar-veterinară;
d) situaţia surselor de
aprovizionare;
e) starea reţelelor electrice, de alimentare cu apă şi
de telecomunicaţii;
f) starea epidemiologică şi epizootică din zonă.
Art. 14. - Pentru asigurarea cercetării şi siguranţei
pe timpul acţiunilor de evacuare, structurile de specialitate ale Ministerului
Administraţiei şi Internelor vor constitui elemente de cercetare şi siguranţă
specifice care vor acţiona în punctele şi pe direcţiile pe care se execută
evacuarea, conform planurilor elaborate în acest scop de către inspectoratele
judeţene pentru situaţii de urgenţă sau al municipiului Bucureşti şi transmise
în extras acestora.
Art. 15. - Stabilirea punctelor de adunare, îmbarcare,
debarcare şi primire/repartiţie se realizează cu avizul Inspectoratului General
pentru Situaţii de Urgenţă şi al unităţilor teritoriale din subordine, astfel:
a) la ministere şi structurile de specialitate ale
administraţiei publice centrale, de către specialişti desemnaţi din cadrul
acestora;
b) la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale,
de către specialişti din cadrul inspectoratelor judeţene pentru situaţii de
urgenţă sau al municipiului Bucureşti, împreună cu reprezentanţi ai
autorităţilor administraţiei publice centrale sau locale.
Art. 16. - (1) Asigurarea medicală şi
sanitar-veterinară cuprinde totalitatea măsurilor şi acţiunilor care se
întreprind în scopul păstrării sănătăţii populaţiei şi animalelor care se
evacuează, prevenirii apariţiei bolilor şi epidemiilor/ epizootiilor, acordării
ajutorului medical de urgenţă şi asistenţei medicale/veterinare în caz de
îmbolnăvire sau accident.
(2) Asistenţa medicală pe timpul evacuării, precum şi
în localităţile de dispunere se asigură de Ministerul Sănătăţii Publice, prin
unităţile sanitare teritoriale, Societatea Naţională de Cruce Roşie din România
şi alte servicii de specialitate, în limitele competenţelor conferite de lege,
pe baza planurilor de cooperare elaborate în acest scop de către inspectoratele
judeţene pentru situaţii de urgenţă sau al municipiului Bucureşti şi transmise
în extras acestora.
(3) In plan teritorial măsurile, forţele şi
mijloacele de asigurare medicală şi sanitar-veterinară se stabilesc de către
fiecare inspectorat judeţean pentru situaţii de urgenţă sau al municipiului
Bucureşti şi se asigură de către direcţiile de sănătate publică, veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor, serviciile de ambulanţă şi medicină de urgenţă,
precum şi filialele Societăţii Naţionale de Cruce Roşie din România, pe baza
planurilor de cooperare elaborate în acest scop, din timp de normalitate, şi transmise în extras acestora.
Art. 17. - Logistica acţiunilor de evacuare cuprinde
asigurarea fondurilor financiare, a mijloacelor de transport, a bunurilor de
consum şi a serviciilor necesare în cantităţile şi în locurile prevăzute în
planurile de evacuare.
Art. 18. - (1) Logistica evacuării se asigură de:
a) structurile administraţiei publice centrale şi
alte instituţii, pentru personalul propriu;
b) consiliile judeţene şi locale, pentru populaţie şi
angajaţii proprii;
c) operatorii economici, pentru personalul încadrat.
(2) Logistica evacuării se asigură, la cererea
autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, de operatorii
economici, pe bază de convenţii încheiate din timp şi anexate la planurile de
evacuare.
Art. 19. - Legăturile de comunicaţii necesare pe timpul
acţiunilor de evacuare în raioanele şi localităţile de dispunere se realizează
în conformitate cu prevederile legale, precum şi cu planurile şi protocoalele
specifice încheiate din timp de pace pentru beneficiarii prevăzuţi de lege.
Art. 20. - (1) Măsurile de ordine publică, paza bunurilor,
evidenţa populaţiei, fluidizarea/restricţionarea circulaţiei pe timpul
evacuării se realizează de structurile Ministerului Administraţiei şi
Internelor şi constau în:
a) asigurarea ordinii şi siguranţei publice în
punctele de adunare, îmbarcare, debarcare, primire şi repartiţie;
b) evidenţa populaţiei care se evacuează;
c) dirijarea circulaţiei, asigurarea priorităţii şi
siguranţei pe timpul deplasării coloanelor de evacuaţi;
d) paza bunurilor materiale.
(2) Măsurile prevăzute la alin. (1) se planifică, se
organizează şi se desfăşoară în conformitate cu planurile elaborate de către
inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă sau al municipiului
Bucureşti şi transmise în extras structurilor teritoriale ale Ministerului
Administraţiei şi Internelor.
Art. 21. - Punctele de primire-repartiţie se
organizează de autorităţile administraţiei publice locale în
raioanele/localităţile de afluire a populaţiei evacuate, pentru luarea în
evidenţă şi repartizarea pe spaţii de cazare. Acestea se organizează pe
localităţi/cartiere, în localuri publice: unităţi şcolare şi de cultură,
hoteluri, cabane, case de odihnă etc.
Art. 22. - (1) Necesarul mijloacelor de transport
pentru autorităţile publice, ministere şi celelalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale şi locale se asigură, la cerere, prin Planul de
mobilizare â economiei naţionale.
(2) Instituţiile prevăzute la alin. (1) întocmesc
cererile cu necesarul de mijloace de transport, pe care le transmit pentru centralizare
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, care le înaintează
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale,
instituţiile publice şi operatorii economici transmit cererile cu necesarul de
mijloace de transport la inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă,
respectiv al municipiului Bucureşti, pentru centralizare şi înaintarea acestora
structurilor teritoriale ale Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale.
Art. 23. - Fondurile financiare pentru pregătirea şi
desfăşurarea acţiunilor de evacuare la nivel naţional, judeţean, al
municipiului Bucureşti, la nivelul oraşelor şi comunelor se asigură, după caz,
din bugetul de stat şi bugetele locale şi din alte fonduri legal constituite
din timp de normalitate şi se completează în situaţii de conflict armat.
CAPITOLUL III
Protecţia documentelor/materialelor care conţin
informaţii clasificate
Art. 24. - Protecţia documentelor/materialelor care
conţin informaţii clasificate se realizează în conformitate cu prevederile
Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, ale
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor
naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, cu modificările
şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 781/2002 privind
protecţia informaţiilor secrete de serviciu, ale Hotărârii Guvernului nr.
353/2002 pentru aprobarea Normelor privind protecţia informaţiilor clasificate
ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord în România, cu modificările
ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 1.349/2002 privind colectarea,
transportul, distribuirea şi protecţia, pe teritoriul României, a
corespondenţei clasificate, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi cu ale altor normative în vigoare la data la care s-a dispus evacuarea.
Art. 25. - Documentele de organizare şi conducere a
acţiunilor de evacuare se clasifică astfel:
a) strict secret de importanţă deosebită - Planul
centralizator de evacuare în situaţii de conflict armat a populaţiei şi
bunurilor materiale importante;
b) strict secret:
(i) planurile de evacuare a ministerelor, structurilor
de specialitate ale administraţiei publice centrale şi planurile de
evacuare/primire judeţene/al municipiului Bucureşti a populaţiei şi bunurilor
materiale importante;
(ii) Situaţia cu localităţile propuse pentru evacuarea
autorităţilor publice centrale;
(iii) Situaţia cu localităţile propuse pentru evacuarea
autorităţilor administraţiei publice judeţene;
(iv) Tabel cu instituţiile care se evacuează în caz de
conflict armat;
c) secret - Planul de evacuare/primire local a
populaţiei şi a bunurilor materiale importante.
Art. 26. - Protecţia documentelor/materialelor care
conţin informaţii clasificate şi stabilirea punctelor de evacuare a acestora
sunt atribute ale conducătorilor/şefilor acţiunilor de evacuare.
CAPITOLUL IV
Documente de conducere a acţiunilor de evacuare în
situaţii de conflict armat
Art. 27. - Pentru organizarea
şi realizarea acţiunilor de evacuare se elaborează următoarele documente:
a) documente pentru conducere:
- planul centralizator de evacuare în situaţii de
conflict armat;
- planuri de evacuare a autorităţilor publice,
ministerelor şi a celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale;
- planuri de evacuare/primire judeţene/locale;
- ordine ale Marelui Cartier General;
- dispoziţii preliminare pentru evacuare;
- decizii pentru evacuare;
b) documente pentru informare:
- raportul de informare privind acţiunile de
evacuare;
- informări;
- jurnalul acţiunilor de evacuare;
c) documente diverse.
Art. 28. - (1) Planul de evacuare este documentul de
bază pentru pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor de evacuare în situaţii de
conflict armat şi reprezintă materializarea detaliată a concepţiei acţiunilor.
(2) Planurile de evacuare se elaborează de către toate
autorităţile publice, ministerele, organele de specialitate ale administraţiei
publice centrale, inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă/al
municipiului Bucureşti, instituţiile publice, operatorii economici,
autorităţile administraţiei publice locale, din timp de normalitate, şi se
actualizează periodic, în raport de schimbările survenite.
(3) Structura Planului de
evacuare este prezentată în anexa nr. 2.
Art. 29. - (1) Conducerea acţiunilor de evacuare se
realizează pe baza ordinelor Marelui Cartier General, dispoziţiunilor
preliminare, deciziilor autorităţilor administraţiei publice centrale/locale şi
a managerilor generali.
(2) Metodologia elaborării ordinelor Marelui Cartier
General este cea precizată prin regulamentele interne ale acestuia.
(3) Dispoziţiunea preliminară şi decizia pentru
executarea evacuării, în funcţie de timpul la dispoziţie, se transmit
executanţilor verbal sau scris. Structura dispoziţiunii preliminare şi a
deciziei pentru evacuare este prevăzută în anexa nr. 3.
(4) Deciziile şi dispoziţiunile transmise verbal se
înscriu obligatoriu în Jurnalul acţiunilor de evacuare, iar la cele date în
scris se menţionează numărul de înregistrare şi locul de păstrare al acestora.
Art. 30. - (1) Raportul de informare este documentul
prin care se realizează informarea eşalonului superior şi a conducătorului
evacuării asupra problemelor specifice pregătirii şi desfăşurării acţiunilor de
evacuare.
(2) Raportul se elaborează în formă scrisă, la care
se pot anexa hărţi, scheme sau alte documente. Acesta se transmite la sfârşitul
fiecărei zile, după finalizarea unei acţiuni importante, la cerere sau când
intervin modificări ale situaţiei şi acţiunilor care trebuie cunoscute.
(3) Structura raportului de informare este prezentată
în anexa nr. 4.
Art. 31. - (1) Informările sunt documentele prin care
se transmit diferite date centrelor de conducere şi coordonare, entităţilor
învecinate sau/şi celor cu care se cooperează şi se elaborează la solicitarea autorităţilor abilitate ori atunci
când situaţia impune aceasta. La informări se pot anexa hărţi, scheme sau alte
documente.
(2) Informările asupra problemelor urgente se fac
imediat, celelalte pot fi grupate şi transmise periodic.
Art. 32. - (1) Jurnalul acţiunilor de evacuare este
destinat evidenţei acţiunilor şi documentării asupra acestora, iar structura
acestuia este prevăzută în anexa nr. 5.
(2) Jurnalul se completează
pe măsura desfăşurării acţiunilor de evacuare de către personalul centrelor de
conducere şi coordonare a evacuării.
(3) Şefii centrelor de conducere şi coordonare a
evacuării verifică autenticitatea datelor înscrise în jurnal, iar la terminarea
unei acţiuni importante îl prezintă conducătorului evacuării.
Art. 33. - Documentele diverse folosesc pentru
documentarea conducătorului evacuării. Acestea nu au o formă prestabilită şi
pot fi tabele, scheme, hărţi şi alte suporturi purtătoare de informaţii.
Art. 34. - (1) Cooperarea pe timpul acţiunilor de
evacuare constă în conjugarea eforturilor, în timp şi spaţiu, ale tuturor
forţelor participante şi se organizează între inspectoratele judeţene pentru
situaţii de urgenţă, autorităţile publice şi instituţiile cu atribuţii în
domeniu, la toate nivelurile, în funcţie de situaţie, detaliat pe misiuni şi pe
toată durata acestora.
(2) Organizarea şi menţinerea neîntreruptă a cooperării
sunt atribute ale conducătorilor acţiunilor de evacuare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 35. - Planurile de evacuare se întocmesc în termen
de 120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii.
Art. 36. - Anexele nr. 1 -5 fac parte integrantă din
prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
COMPONENŢA
Centrului Naţional de Conducere si Coordonare a
Evacuării
ŞEFUL CENTRULUI:
- secretar de stat din Ministerul Administraţiei şi
Internelor.
LOCŢIITORUL ŞEFULUI CENTRULUI:
- prim-adjunct al inspectorului general al
Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgentă.
MEMBRI:
- reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
- reprezentant al Ministerului Economiei şi
Comerţului;
- reprezentant al Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
- reprezentant al Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
- reprezentant al Ministerului
Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei;
- reprezentant al Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor;
- reprezentant al
Ministerului Educaţiei şi Cercetării;
- reprezentant al Ministerului Sănătăţii;
- reprezentant al Ministerului Culturii şi Cultelor;
- reprezentant al Autorităţii Naţionale Sanitare
Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor;
- reprezentant al Oficiului Central de Stat pentru
Probleme Speciale;
- reprezentant al Serviciului de Telecomunicaţii
Speciale;
- reprezentanţi din cadrul Ministerului
Administraţiei şi Internelor şi al Inspectoratului General pentru Situaţii de
Urgenţă;
- reprezentant al Arhivelor Naţionale.
NOTĂ:
membri componenţi ai Centrului Naţional de Conducere şi
Coordonare a Evacuării vor fi persoane cu funcţii de conducere şi cu atribuţii
în domeniu.
ANEXA Nr. 2 la metodologie
PLANUL DE EVACUARE
Se întocmeşte sub formă de text şi grafic.
A. Partea de text este
structurată pe următoarele capitole:
I. Dispoziţii generale:
• baza legală
• scopul evacuării
II. Concepţia acţiunilor de
evacuare:
• localităţile din care se execută evacuarea
• instituţiile
publice, operatorii economici, populaţia şi bunurile care se evacuează
• itinerarele de evacuare
• punct de adunare, îmbarcare, debarcare
• urgenţa evacuării
III. Asigurarea acţiunilor
de evacuare
• se tratează toate măsurile de evacuare
IV. Organizarea conducerii
şi cooperării:
• compunerea şi atribuţiile
'centrului de conducere şi coordonare a evacuării
• mijloace de legătură
• locul de dispunere al centrelor de conducere şi
coordonare a evacuării
• realizarea şi menţinerea cooperării
• documente de conducere şi informare
V. Dispoziţii finale
B. Sub formă grafică:
Harta/planul cu organizarea acţiunilor de evacuare
cuprinde:
- dispunerea centrelor de conducere şi coordonare a
evacuării;
- localităţile din/în care se execută evacuarea;
- numărul şi locul de dispunere a punctelor de
adunare, îmbarcare, primire şi debarcare;
- itinerarele de deplasare şi timpul necesar
executării acţiunilor de evacuare;
- dispunerea forţelor cu care se cooperează;
- raioanele şi traseele interzise (se vor specifica în
ordinul de evacuare);
- organizarea conducerii;
- locurile de dispunere, profilul şi posibilităţile
unităţilor sanitare care pot acorda ajutor calificat;
- scheme cu organizarea măsurilor de protecţie a
coloanelor de evacuaţi;
- asigurarea acţiunilor de evacuare (protecţie CBRN,
adăpostire, pază şi ordine);
- logistica evacuării (aprovizionarea cu
produse alimentare şi industriale, asistenţă medicală).
Anexele la planurile de evacuare se elaborează sub
formă grafică sau tabele şi se referă la:
- componenţa centrelor de conducere şi coordonare a
evacuării, numerele de telefon (fixe, mobile etc);
- planul cu principalele activităţi ce se execută
pentru conducerea acţiunilor de evacuare şi eşalonarea acestora în timp;
- sinopticul activităţii personalului din centrele de
conducere şi coordonare a evacuării;
- situaţia asigurării tehnico-materiale a punctelor
de adunare, îmbarcare, debarcare, de primire-repartiţie a evacuaţilor;
- situaţia evacuării personalului autorităţilor
publice centrale şi locale, al instituţiilor publice şi al operatorilor
economici importanţi şi a membrilor de familie neîncadraţi în muncă ai
acestora;
- situaţia cu materialele din patrimoniul naţional ce
se evacuează;
- situaţia evacuării unor categorii de bunuri
materiale;
- situaţia operatorilor
economici ce se evacuează şi locul unde aceştia se evacuează;
- situaţia cu mijloacele de transport şi repartiţia
acestora pe puncte de adunare-îmbarcare;
- lista legăturilor fir şi radio cu structurile
superioare şi locale cu atribuţii în domeniu;
- schiţa localităţilor unde se evacuează;
- repartiţia spaţiilor în locul de evacuare;
- alte date considerate necesare în conducerea
acţiunilor de evacuare.
ANEXA Nr. 3 la metodologie
DECIZIA PENTRU EVACUARE
(primire-repartiţie)
Decizia cuprinde:
- evoluţia situaţiei militare şi consecinţele
acesteia;
- concepţia acţiunilor de evacuare
(primire-repartiţie): localităţile din/în care se execută evacuarea, populaţia
şi bunurile care se evacuează; itinerarele de evacuare; localităţile, raioanele
şi itinerarele interzise; urgenţele, succesiunea si durata acţiunilor de
evacuare;
- modificări ce se aduc planului;
- data începerii şi terminării evacuării;
- măsurile de asigurare a acţiunilor de evacuare;
- organizarea conducerii şi a cooperării, căi şi
mijloace de legătură, instituţii cu care se cooperează;
- cereri şi rapoarte.
Decizia pentru evacuare se semnează de către şeful
centrelor de conducere şi coordonare a evacuării şi se aprobă de conducătorul
evacuării.
DISPOZIŢIUNE PRELIMINARĂ
Cuprinde:
- date sumare despre situaţia creată;
- precizări pentru pregătirea acţiunilor de evacuare
(organizare, mijloace şi materiale ce se vor folosi, data începerii/terminării
evacuării etc);
- organizarea conducerii.
ANEXA Nr. 4 la metodologie
RAPORTUL DE INFORMARE
Raportul de informare cuprinde:
- evoluţia situaţiei militare;
- acţiunile de evacuare executate şi cele în curs de
executare;
- acţiunile planificate şi neexecutate: cauze şi măsuri;
- solicitări pentru sprijinul acţiunilor viitoare;
- alte elemente apreciate ca fiind necesare de către
conducătorul acţiunii de evacuare.
Raportul de informare se semnează de către şeful
centrului de conducere şi coordonare a evacuării şi se aprobă de conducătorul
acţiunii.
ANEXA Nr. 5 la metodologie
JURNALUL ACŢIUNILOR DE EVACUARE
(primire-repartiţie)
Cuprinde principalele elemente privind organizarea,
declanşarea şi desfăşurarea acţiunilor de evacuare (primire-repartiţie). Se completează pe măsura evoluţiei acţiunilor
şi conţine:
a) concluzii despre evoluţia situaţiei militare şi
consecinţele acesteia;
b) data, ora şi autoritatea de stat care a hotărât
aplicarea măsurilor prevăzute în planul de evacuare (primire-repartiţie);
c) acţiuni în curs de desfăşurare;
d) măsurile de asigurare a
acţiunilor de evacuare întreprinse;
e) graficul desfăşurării acţiunilor de evacuare
(primire-repartiţie);
f) concluzii din desfăşurarea acţiunilor de evacuare
(primire-repartiţie);
g) cereri către eşalonul superior;
h) cereri primite de la
subordonaţi şi modul de rezolvare;
i) concluzii la încheierea acţiunilor de evacuare.