ORDIN
Nr. 1363 din 10 noiembrie 1993
pentru aprobarea Instructiunilor metodologice privind tehnica de calcul al
impozitului pe salarii, formularistica corespunzatoare, atributiile si
raspunderile organelor fiscale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 273 din 26 noiembrie 1993
Ministru de stat, ministrul finantelor,
avand in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 788/1992 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile
ulterioare,
in temeiul art. 19 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 29 iunie
1993,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Instructiunile metodologice privind tehnica de calcul al
impozitului pe salarii, formularistica corespunzatoare, atributiile si
raspunderile organelor fiscale.
2. Incepand cu data prezentului ordin isi inceteaza aplicabilitatea
Instructiunile metodologice nr. 115665/1991 privind tehnica de calcul al
impozitului pe salarii, formularistica corespunzatoare, atributiile si
raspunderile organelor fiscale.
3. Directia generala a impozitelor directe si directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a prezentului ordin.
p. Ministru de stat, ministrul finantelor,
Dan Mogos,
secretar de stat
INSTRUCTIUNI METODOLOGICE
privind tehnica de calcul al impozitului pe salarii, formularistica
corespunzatoare, atributiile si raspunderile organelor fiscale
I. Tehnica de calcul al impozitului pe salarii
1. Platitorii de impozit pe salarii
Potrivit art. 1 din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii,
republicata (denumita in continuare lege), veniturile sub forma de salarii si
alte drepturi salariale, realizate de catre persoanele fizice romane sau
straine pe teritoriul Romaniei, sunt supuse impozitului pe salarii, in
conditiile prevederilor acestei legi.
Sunt supuse impozitului pe salarii inclusiv salariile si alte drepturi
salariale platite in natura de catre persoanele fizice sau juridice cu sediul
in Romania, precum si cele primite din strainatate de catre persoanele care isi
desfasoara activitatea in Romania.
In cazul persoanelor straine, la impozitarea veniturilor sub forma de
salarii si alte drepturi salariale realizate pe teritoriul Romaniei se va tine
seama de prevederile din conventiile si acordurile de evitare a dublei impuneri
la care Romania este parte.
Conform alin. 3 al art. 1 din lege, salariile si indemnizatiile in valuta,
inclusiv echivalentul in lei a 50% din drepturile in valuta stabilite in cuantum
net pentru personalul apartinand cultelor religioase trimis sa deserveasca
asezamintele Bisericii Ortodoxe Romane din strainatate, stabilite in cuantum
net, primite de personalul roman care isi desfasoara activitatea in cadrul
misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare si al altor forme de
reprezentare a Romaniei in strainatate, dar care sunt platite de institutiile
publice romane, nu sunt supuse impunerii.
Salariile persoanelor fizice romane si alte drepturi salariale platite de
catre sucursalele, filialele, santierele de constructii, reprezentantele,
agentiile, birourile si alte asemenea unitati, apartinand persoanelor juridice
cu sediul in Romania, altele decat institutiile publice, si care isi desfasoara
activitatea in strainatate, sunt supuse impozitului pe salarii conform
dispozitiilor acestei legi, coroborate cu prevederile conventiilor sau
acordurilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu statele unde
isi desfasoara activitatea aceste unitati.
Drepturile banesti primite de catre inventatori si inovatori sunt supuse
impozitului pe salarii in conditiile legii.
2. Baza de calcul al impozitului pe salarii
Impozitul pe salarii se calculeaza asupra totalitatii sumelor brute primite
in cursul unei luni, sub forma de salarii si alte drepturi salariale, astfel
cum sunt enumerate la lit. a)-i) ale art. 2 din lege, indiferent de perioada la
care se refera, cu exceptiile prevazute la art. 3 din lege.
Evaluarea produselor acordate ca plata in natura se face la pretul de vanzare
practicat de unitate, care cuprinde, dupa caz, accizele si taxa pe valoarea
adaugata.
Pentru produsele achizitionate de platitorii de impozit de la producatorii
individuali si acordate salariatilor ca plata in natura, evaluarea se face la
pretul de achizitie, la care se adauga, dupa caz, accizele si T.V.A., iar
pentru alte produse aprovizionate de la diversi agenti economici, evaluarea se
face la pret de aprovizionare (care, de asemenea, cuprinde, dupa caz, accizele
si T.V.A. aferenta acestuia).
In cazul serviciilor, evaluarea acestora in vederea calculului impozitului
pe salarii se face pe baza tarifelor practicate pentru acestea, inclusiv T.V.A.
T.V.A. si accizele se calculeaza numai pentru produsele si serviciile care
intra sub incidenta acestor impozite.
Sunt supuse impozitarii, in conditiile legii, toate castigurile in natura,
acordate salariatilor sub forma de produse sau prestari de servicii, sub
titulatura de "gratuit", si anume: permisele si biletele de calatorie
de orice fel (transport C.F.R., auto, aerian etc.), cantitatea de energie
electrica furnizata salariatilor Regiei Autonome de Electricitate
"Renel" fara a se incasa contravaloarea acesteia, abonamentele de
radio si televiziune acordate salariatilor Radioteleviziunii Romane,
abonamentele si costul convorbirilor telefonice ale salariatilor Regiei
Autonome "Rom-Telecom", diferentele de pret sau tarif pentru
produsele livrate sau serviciile prestate propriilor salariati la preturi si,
respectiv, tarife mai mici decat cele practicate si alte asemenea avantaje,
precum si diferenta dintre dobanda practicata de banci si dobanda perceputa la
creditele acordate propriilor salariati.
La determinarea venitului lunar impozabil al personalului casnic nu se iau
in calcul avantajele in natura (locuinta si cheltuielile de intretinere
aferente, hrana etc.).
Drepturile banesti acordate persoanelor care desfasoara activitati pe baza
de contracte civile, fara a avea calitatea de salariati, inclusiv celor din
cadrul asociatiilor de locatari, se impoziteaza, in toate cazurile, indiferent
de nivelul acestora, fara a se aplica scutirile prevazute la art. 6 lit. c) si
e) din lege, precum si scutirile prevazute de Legea nr. 93/1992, referitoare la
luptatorii pentru victoria Revolutiei romane din decembrie 1989 si, respectiv,
de Legea nr. 53/1993, pentru persoanele persecutate din motive politice.
In cazul salariatilor (cu contract de munca) care intra sub incidenta Legii
nr. 93/1992 si Legii nr. 53/1993, scutirea de impozit pe salarii se acorda
incepand cu drepturile salariale aferente lunii urmatoare intrarii in vigoare a
legilor respective.
3. Calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii
Impozitul pe salarii se calculeaza lunar, pe fiecare loc de munca, asupra
totalitatii venitului realizat in luna expirata, de catre fiecare salariat,
prin aplicarea cotelor prevazute la art. 7 din lege, cu modificarile ulterioare
aduse prin hotararile Guvernului referitoare la indexarea salariilor,
utilizandu-se tabelele de calcul elaborate de Ministerul Finantelor.
In situatia in care salariatii obtin in aceeasi unitate, pe langa
veniturile realizate in cadrul functiei de baza, si alte venituri de natura
salariilor si a altor drepturi salariale in bani si/sau in natura, impunerea
se face cumulat, potrivit art. 2 din lege.
Daca asemenea venituri se realizeaza in cadrul altor unitati decat unitatea
detinatoare a cartii de munca*), impozitarea se face separat, pe fiecare loc de
munca, cu cotele prevazute la art. 7 alin. 1 din lege, cu modificarile
ulterioare aduse prin hotararile Guvernului referitoare la indexarea
salariilor, impozitul majorindu-se cu 30% .
Pentru salariile si alte drepturi salariale platite in valuta, impozitul
datorat se calculeaza prin transformarea in lei la cursul de schimb in vigoare
in ultima zi a lunii pentru care se face plata, dupa care impozitul in lei
stabilit potrivit legii se transforma, se retine si se varsa la bugetul de stat
in valuta in care se face plata salariilor si a altor drepturi salariale la
acelasi curs.
In cazul in care salariatul realizeaza venituri de aceasta natura atat in
lei cat si in valuta, impozitul se calculeaza conform aceleiasi metodologii, se
retine si se varsa in lei si in valuta, proportional cu ponderea veniturilor in
valuta in totalul venitului impozabil, cursul de schimb fiind cel din ultima zi
a lunii pentru care se face plata drepturilor salariale.
Exemplu:
-------------------------------------------------------------------------------
Venituri in lei 60.000 lei
Venituri in valuta (100$ x 955*lei) 95.500 lei
Total venit impozabil 155.500 lei
Ponderea veniturilor in valuta in total venit 61,4 %
Impozit total - lei 37.138
din care:
- impozit in lei 14.335
- impozit in valuta 24 $
(22.803: 955 lei/$)
-------------------------------------------------------------------------------
Fractiunile de pana la 50 de bani inclusiv si peste 50 de bani se
neglijeaza, respectiv se reintregesc la 1 leu. In mod asemanator se procedeaza si
in cazul platilor in valuta.
Sumele platite pentru inventii si inovatii in cursul unui an calendaristic
se defalca in vederea impunerii pe cele 12 luni ale anului, cumulindu-se cu
alte recompense de aceeasi natura, platite de unitate in cursul anului
respectiv, chiar daca valoarea acestora este aferenta unei perioade mai mari de
un an.
Exemplu:
Un inventator primeste pentru intregul an 1993 drepturi banesti pentru
inventii in suma de 960.000 lei, astfel:
- pentru o inventie, plata se face in martie 1993, in suma de 360.000 lei;
- pentru a doua inventie, drepturile banesti in suma de 600.000 lei se
platesc in luna august 1993.
In luna martie 1993
360.000 lei: 12 luni = 30.000 lei/luna
Impozit (Calculatorul nr. 1, anexa la Hotararea
Guvernului nr. 124/1993 ) = 6.938 lei/luna
Total impozit (6.938 x 12 luni) = 83.256 lei
In luna august 1993
600.000 lei: 12 luni = 50.000 lei/luna
30.000 lei + 50.000 lei = 80.000 lei/luna
Impozit (Calculatorul nr. 1, anexa la Hotararea
Guvernului nr. 381/1993) = 16.189 lei/luna
Total impozit (16.189 x 12 luni) = 194.268 lei
Impozit achitat initial = 83.256 lei
Impozit de plata (194.268 - 83.256) = 111.012 lei
In cazul in care drepturile pentru inventii si inovatii privesc si perioade
mai mici de un an, acestea se defalca, in vederea impunerii, pe lunile la care
se refera.
Exemplu:
Drepturile banesti ce urmeaza a fi incasate de un salariat, ca urmare unei
inventii, sunt in suma de 4.800.000 lei, pentru o perioada de 4 ani, incepand
cu data de 1 octombrie 1993.
-------------------------------------------------------------------------------
Perioada Sume Venit Impozit Impozit
cuvenite pe an lunar lunar de plata
- lei - - lei - - lei - - lei -
-------------------------------------------------------------------------------
1.X.-31.XII.1993
(3 luni) 300.000 100.000 21.189 63.567
1.I.-31.XII.1994
(12 luni) 1.200.000 100.000 21.189 254.268
1.I.-31.XII.1995
(12 luni) 1.200.000 100.000 21.189 254.268
1.I.-31.XII.1996
(12 luni) 1.200.000 100.000 21.189 254.268
1.I.-30.IX.1997
( 9 luni) 900.000 100.000 21.189 190.701
-------------------------------------------------------------------------------
Recompensele pentru inventii si inovatii, incasate de la alte unitati decat
unitatea unde salariatul are functia de baza, sunt supuse impunerii potrivit
aceleiasi metodologii, fara a se aplica majorarea de 30% .
Potrivit art. 8 din lege, impozitul pe salarii se calculeaza, se retine si
se varsa lunar de platitorii salariilor si ai altor drepturi salariale din
sumele cuvenite la a doua chenzina.
In cazul platilor de salarii si a altor drepturi salariale care se achita
lunar, calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii se fac o data
cu ridicarea de la banca a sumelor pentru plata salariilor.
Pentru drepturile banesti de natura celor prevazute la art. 4 din lege,
impozitul se calculeaza si se retine la fiecare plata, prin cumulare cu sumele
platite anterior in cursul aceleiasi luni, de catre acelasi platitor, cu
exceptia drepturilor banesti pentru inventii si inovatii.
Exemplu:
-------------------------------------------------------------------------------
Data platii Venit impozabil Impozit
-------------------------------------------------------------------------------
5.VIII.1993 46.000 lei 8.408 lei
17.VIII.1993 38.000 lei -
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL 84.000 lei 17.189 lei
Impozit de retinut pe 17.VIII.1993
(17.189 - 8.408) 8.781 lei
25.VIII.1993 16.000 lei -
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL 100.000 lei 21.189 lei
Impozit de retinut pe
27.VIII.1993
(21.189 - 17.189) 4.000 lei
-------------------------------------------------------------------------------
In cazul drepturile banesti mentionate la art. 4 din lege, realizate de
salariatii care au functia de baza in cadrul altei unitati decat cea unde este
tinuta cartea de munca, impozitul se majoreaza cu 30%, exceptie facand
drepturile pentru inventii si inovatii.
In situatia in care platitorul de salarii sau de alte drepturi salariale nu
are sau nu foloseste cont bancar pentru plata acestor drepturi, calcularea,
retinerea si varsarea la bugetul de stat a impozitului aferent se fac lunar, in
ziua lucratoare imediat urmatoarei datei platii acestor drepturi.
Bancile nu vor executa documentele de plata pentru ridicarea sumelor in
numerar pentru salarii (cu exceptia avansurilor sau a chenzinei I), decat
conditionat de virarea in aceeasi proportie a impozitului pe salarii, in cazul
cand in contul platitorului de salarii nu sunt disponibilitati pentru
acoperirea integrala a salariilor nete si a impozitului aferent.
Impozitul pe salarii retinut in plus se restituie salariatilor respectivi
de platitorul acestora in termen de 30 de zile de la data constatarii plusului.
Restituirea sumelor retinute in plus se poate face pe o perioada de 3 ani
in urma de la data retinerii.
Restituirea impozitului retinut in plus se va efectua de catre platitorul
de salarii prin diminuarea cu sumele respective a impozitului pe salarii
cuvenit bugetului de stat in luna efectuarii acestei operatiuni.
Impozitul pe salarii neretinut la timp sau in cuantumul legal se retine, de
catre platitorul venitului, de la salariatii respectivi, pe o perioada de 3 ani
in urma de la data constatarii. Retinerea se poate face in rate egale, in cel
mult 12 luni de la data constatarii neretinerii.
In cazul in care impozitul pe salarii nu mai poate fi recuperat de la
salariatul in cauza, acesta se suporta de platitorul salariului.
----------------
*) Potrivit art. 2 din Legea nr. 2/1991 privind cumulul de functii,
unitatea la care salariatul are functia de baza este cea care plateste pentru
salariatul respectiv contributia de asigurari sociale, retine contributia
pentru pensia suplimentara si orice alte sume datorate potrivit legii, care
detine si completeaza cartea de munca a salariatului. *) Presupus a fi cursul
de schimb din ultima zi a lunii.
4. Scutiri si inlesniri la plata impozitului pe salarii
Scutirea de impozit pe salarii pentru persoanele prevazute la art. 6 lit.
c) si e) din lege, art. 2 alin. 2 din Legea nr. 42/1990, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 21 august 1992, si art. 1
din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 175 din 23 iulie 1993, se acorda numai de unitatea unde acestea
au functia de baza, determinata potrivit prevederilor legale in vigoare,
coroborate cu prevederile art. 2 din Legea nr. 2/1991 privind cumulul de
functii.
Scutirea prevazuta la art. 6 lit. d) din lege se aplica atat veniturilor
prevazute la art. 2, cat si celor de la art. 4 din lege.
La acordarea scutirii prevazute la art. 6 lit. c) din lege se au in vedere
sumele sub 7.600*) lei (suma de 7.600 lei se indexeaza potrivit art. 7 alin. 6
din lege), venit brut lunar ce se compune din salariul de baza, precum si din
celelalte drepturi salariale, astfel cum sunt mentionate la art. 2 din lege,
primite de la unitatea unde salariatul are functia de baza, indiferent de
cauzele care au condus la realizarea unor venituri de pana la aceasta suma.
Scutirea de impozit pe salarii pentru categoriile de salariati prevazute la
art. 6 lit. d) din lege se acorda incepand cu drepturile salariale aferente
lunii urmatoare celei in care persoanele in cauza prezinta actele doveditoare
prin care se atesta indeplinirea conditiilor prevazute de lege.
Conform prevederilor art. 16 din lege, Ministerul Finantelor poate acorda,
in cazuri temeinic justificate, esalonari sau amanari la plata impozitului pe
salarii si esalonari, amanari, reduceri sau scutiri la plata majorarilor de
intarziere.
Esalonarea si amanarea platii impozitului pe salarii si a majorarilor de
intarziere se vor face conform competentelor stabilite prin ordin al
ministrului finantelor.
-------------------
*) Conform Hotararii Guvernului nr. 381/1993.
5. Contestatii
Impotriva modului in care se aplica prevederile legii de catre persoanele
fizice sau juridice la care sunt angajati, salariatii se pot adresa cu plangere
direct acestora, in termen de 30 de zile de la data retinerii impozitului.
Persoana fizica sau juridica care a facut angajarea este obligata ca, in termen
de 30 de zile de la data inregistrarii plangerii, sa procedeze la reverificarea
modului de determinare a venitului lunar impozabil si a impozitului si sa emita
o decizie care sa cuprinda rezultatele verificarii. Decizia se va comunica
salariatului in cauza.
In termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei emise de cel care
a facut angajarea, salariatul poate face contestatie adresata Directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat pe a carei raza
teritoriala isi are domiciliul sau sediul persoana fizica sau juridica al carei
angajat este. Potrivit Ordinului nr. 519/1993 al ministrului finantelor,
contestatia se rezolva de catre Serviciul (biroul) de revizie fiscala si
contestatii in termen de 30 de zile de la inregistrare, iar comunicarea
solutiei catre salariat se face printr-o decizie semnata de directorul general
al Directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat,
iar in lipsa acestuia, de catre inlocuitorul sau.
In termen de 30 de zile de la comunicare, impotriva deciziei date de
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat,
salariatul poate face apel, pe baza de contestatie, la Ministerul Finantelor -
Directia generala de solutionare a contestatiilor, care, in termen de 40 de
zile de la inregistrare, este obligat sa-l solutioneze. Solutia data de
Ministerul Finantelor este definitiva si se comunica salariatului in cauza.
Contestatiile si apelurile privind impozitul pe salarii sunt scutite de
plata taxei de timbru.
6. Sanctiuni si contraventii
Potrivit dispozitiilor art. 11 din lege, pentru nevarsarea la termen a
impozitului pe salarii se aplica o majorare de 0,3% pentru fiecare zi de
intarziere.
In conformitate cu prevederile art. 17 din lege, constituie contraventii
urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale, nu sunt considerate
infractiuni:
a) nedepunerea, in termen de 15 zile de la incheierea semestrului, a darii
de seama privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii, care
se sanctioneaza cu amenda de la 50.000 lei la 150.000 lei;
b) refuzul de a pune la dispozitia organelor fiscale a documentelor privind
calcularea, retinerea si varsarea la bugetul de stat a impozitului pe salarii,
care se sanctioneaza, conform Ordonantei Guvernului nr. 17/1993 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor la reglementarile
financiar-gestionare si fiscale [art. 3 lit. h)], cu amenda de la 600.000 lei
la 2.000.000 lei.
Conform dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 17/1993, in cazul
repetarii contraventiei de la art. 3 lit. h) din aceasta ordonanta, se poate
lua masura suspendarii activitatii pe o perioada de pana la 6 luni.
Potrivit art. 18 din lege si art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 17/1993,
in cazul contraventiilor mentionate mai sus se aplica si prevederile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art.
25, 26 si 27.
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor prevazute de lege se fac
de organele de specialitate din Ministerul Finantelor si din unitatile sale
teritoriale, in termen de 3 ani de la data savarsirii faptelor respective.
Actele de constatare intocmite de organele imputernicite sa constate si sa
aplice amenzi constituie titluri executorii, in conditiile reglementarilor
legale, dupa ramanerea lor definitiva, care, conform art. 39 din Legea
bugetului de stat pe anul 1993 nr. 21/1993, urmeaza procedura de executare
silita.
II. Formularistica utilizata pentru evidenta, calcularea, retinerea,
varsarea si declararea salariilor si a impozitului pe salarii
1. Veniturile sub forma de salarii si alte drepturi salariale cuvenite
salariatilor pentru plata muncii prestate se reflecta in formularele cuprinse
in "Catalogul formularelor tipizate comune":
- stat de salarii (cod 14-4-1 si 14-4-1/a);
- stat de salarii, fara elementele componente ale veniturilor totale (cod
14-4-1/c M si cod 14-4-1/d M);
- fisa de evidenta a salariilor (cod 14-4-2);
- fisa de evidenta a salariilor, cu elementele componente ale acestora (cod
14-4-2/a).
In formularele "stat de salarii" se aduc modificari in sensul ca,
dupa coloanele corespunzatoare de calcul al salariilor si al altor drepturi
salariale se mai trec in coloanele urmatoare: "alte castiguri in bani si
in natura", "Venitul lunar impozabil", urmat de coloana
"Impozit". Restul coloanelor nu se modifica.
In conditiile intocmirii statelor de salarii si a fiselor de evidenta a
salariilor cu ajutorul tehnicii de calcul, situatiile de iesire obtinute vor
trebui sa contina aceleasi elemente ca in cazul intocmirii manuale a acestor
formulare.
Pentru asigurarea confidentialitatii veniturilor sub forma de salarii
conform art. 1 alin. (6) din Legea salarizarii nr. 14/1991, se utilizeaza
formularele prevazute in "Precizarile privind utilizarea formularelor
tipizate comune privind activitatea financiara si contabila pentru calculul si
plata drepturilor banesti ale salariatilor in conditiile asigurarii
confidentialitatii lor" nr. 150483/29.05.1991, respectiv:
- drepturi banesti - chenzina I (extras - cod 14-4-1/i);
- drepturi banesti - chenzina a II-a (extras - cod 14-4-1/j).
Formularele specifice privind veniturile sub forma de salarii si alte
drepturi salariale (castigul salariatilor zilieri sau temporari, onorariile
incasate de avocati prin barouri, sumele obtinute din colaborari de orice
natura, onorariile de expertiza etc.) se vor modifica si se vor completa
conform normelor de mai sus.
Normele de utilizare a formularelor financiar-contabile comune sunt cele in
vigoare.
2. Darea de seama prevazuta la art. 10 din lege se intocmeste de platitor,
conform modelului din anexa la prezentele instructiuni, si se depune la organul
financiar pe raza caruia isi au sediul sau domiciliul platitorii de salarii,
semestrial, respectiv pentru semestrul I pana la 15 iulie, si pe intregul an,
cumulat, pana la 15 ianuarie a anului urmator.
In darea de seama anuala se vor evidentia separat si datele referitoare la
persoanele care realizeaza venituri de natura celor prevazute la art. 4 din
lege, precum si modificarile aparute ulterior semestrului I, ca urmare a
verificarilor efectuate de organele financiare sau a solutionarii
contestatiilor, inaintate in conditiile legii de beneficiarii veniturilor.
Persoanele fizice care folosesc personal casnic nu sunt obligate sa depuna
darea de seama prevazuta la art. 10 din lege. In aceste cazuri, persoanele
fizice care folosesc asemenea personal sunt obligate sa depuna trimestrial, la
organul financiar pe raza caruia isi au domiciliul, statele de plata a
salariului, care, dupa verificare si vizare, se restituie persoanelor
respective.
III. Atributiile si raspunderile organelor fiscale privind impozitul pe
salarii
1. Potrivit art. 12 din lege, controlul privind calcularea, retinerea si
varsarea impozitului pe salarii se efectueaza de organele fiscale la care
platitorii sunt obligati, conform art. 10 din lege, sa depuna darile de seama
privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii sau statele de
plata.
Pentru aducerea la indeplinire a acestor atributii, la nivelul organelor
fiscale judetene, municipale, orasenesti, ale municipiului Bucuresti si ale
sectoarelor acestuia, inclusiv ale sectorului agricol Ilfov, se va avea in
vedere evidenta nominala a tuturor persoanelor fizice si juridice care folosesc
salariati si care au obligatia calcularii, retinerii si varsarii impozitului pe
salarii. Pe langa evidentele proprii se vor utiliza si datele existente la organele
cu atributii legale privind aprobarea si inregistrarea agentilor economici
(Camera de Comert si Industrie a Romaniei - Oficiul Registrului comertului si
organele sale teritoriale, judecatoriile si tribunalele, ministerele si
departamentele economice etc.), precum si la unitatile bancare si C.E.C.
Pe baza acestor evidente, conducerile directiilor generale ale finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti
vor intocmi programe de verificare semestriale si anuale, detaliate pe
obiective de verificat si pe inspectori.
Aceasta evidenta tehnico-operativa a platii salariilor se va completa si cu
datele privind impozitul virat de fiecare platitor de salarii in parte,
inregistrat pe baza documentelor de plata emise de platitor si onorate de
organul bancar.
Verificarea la platitori a modului de calcul, retinere si varsare a
impozitului pe salarii se efectueaza cel putin o data pe semestru si ori de
cate ori apare necesar, in baza datelor din evidenta condusa de organele
fiscale.
2. Obiectivele de control privind calcularea, retinerea si varsarea
impozitului pe salarii sunt, in principal, urmatoarele:
- corecta conducere a evidentei contabile privind drepturile si obligatiile
salariatilor si ale celorlalte persoane ale caror venituri se impun in aceleasi
conditii ca si salariile;
- corecta calculare, retinere si varsare a impozitului pe salarii,
respectiv stabilirea venitului impozabil, aplicarea cotelor de impozit si
respectarea termenului de plata, inclusiv modul de evaluare a drepturilor
acordate ca plata in natura, atat in produse, cat si in servicii prestate;
- acordarea inlesnirilor la plata impozitului pe salarii, potrivit
prevederilor legale;
- intocmirea si depunerea corecta si la termen a darilor de seama
semestriale si anuale privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe
salarii, precum si a statelor de plata lunare;
- modul de solutionare a contestatiilor adresate la nivelul platitorului de
salarii, frecventa acestora si cauzele care au generat astfel de contestatii;
- modul de aducere la indeplinire a masurilor dispuse, prin procesele de
verificare anterioare.
Obiectivele de control enumerate nu sunt limitative, acestea putand fi
extinse in functie de aspectele rezultate din analiza evidentei conduse la
nivelul organelor fiscale sau pe baza situatiilor constatate in timpul
desfasurarii verificarii.
Verificarea se efectueaza in prezenta contabilului sef sau a altei persoane
desemnate de acesta, care are obligatia de a pune la dispozitia organelor
fiscale toate documentele solicitate, si ea cuprinde intreaga perioada de la
ultimul control sau, in cazul platitorilor de salarii inca neverificati, de la
inceputul activitatii, cu respectarea termenelor de prescriptie legale.
Rezultatele verificarii, deficientele constatate, precum si masurile ce
trebuie intreprinse pentru eliminarea acestora se consemneaza intr-un
proces-verbal, semnat de organul de control, de conducatorul si contabilul sef,
in cazul persoanelor juridice, sau numai de persoana fizica, in cazul acesteia
din urma, din care un exemplar ramane la persoana verificata.
IV. Alte prevederi
1. Impozitul pe salarii se varsa de catre agentii economici la bugetul de
stat, astfel:
a) la judetele unde nu functioneaza trezorerii ale finantelor publice, in
contul 60 04X*) 01, deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane - S.A. pe
seama organelor fiscale, administratiilor financiare, circumscriptiilor
financiare orasenesti din raza de activitate a organelor fiscale;
b) la judetele unde functioneaza trezorerii ale finantelor publice, in
contul 20 04x *) 01, deschis pe seama trezoreriilor locale (municipale,
orasenesti, perceptiilor rurale) din raza de activitate a organelor fiscale.
Persoanele juridice si fizice cu sediul sau domiciliul in comune varsa
impozitul pe salarii in contul Directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene pe raza careia isi au sediul sau
domiciliul.
Persoanele juridice si fizice care nu au cont la banca varsa impozitul pe
salarii in contul mentionat mai sus, astfel:
- la agentul fiscal care elibereaza chitanta pentru suma incasata;
- la unitatile C.E.C.
------------------
*) x = cifra de control a bancii.
ANEXA 1
Unitatea platitoare ......................
Adresa ...................................
Contul bancar ............................
Codul fiscal .............................
DARE DE SEAMA
privind calcularea, retinerea si varsarea impozitului pe salarii pe
perioada ...............
-------------------------------------------------------------------------------
| Nr. | Luna | Nr. total | din care: | Total | Impozite | Nr. si
| crt. | | de | scutiti de |venituri | retinute |data docu-
| | | salariati | impozit | brute | si | mentului
| | | | | platite | varsate | de plata
-------------------------------------------------------------------------------
| | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
| | | | | | |
-------------------------------------------------------------------------------
| | | | | | |
Director, Contabil sef,