ORDIN
Nr. 1376 din 15 noiembrie 1999
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, referitoare la cesiunea creantelor bugetare fata de debitorii,
societati comerciale aflate in procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, supuse executarii silite
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 614 din 16 decembrie 1999
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ministrul finantelor,
avand in vedere dispozitiile art. 92 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza prevederilor art. 109 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 si ale
art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare,
referitoare la cesiunea creantelor bugetare fata de debitorii, societati
comerciale aflate in procedura reorganizarii judiciare si a falimentului,
supuse executarii silite, cuprinse in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Directia generala de colectare a veniturilor statului si de aplicare a
executarii silite, Directia generala a trezoreriei, Directia generala juridica,
directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti si unitatile subordonate vor lua masuri
pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la cesiunea creantelor
bugetare fata de debitorii, societati comerciale aflate in procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, supuse executarii silite
Art. 1
Creantele bugetare reprezentand impozite, taxe, majorari de intarziere,
penalitati, amenzi, precum si orice alte sume ce reprezinta venituri ale
bugetului de stat, denumite in continuare creante bugetare, fata de debitorii,
societati comerciale aflate in procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, pornita conform reglementarilor specifice in materie, pot fi
cesionate, partial sau total, altor persoane juridice.
Art. 2
In intelesul prezentelor norme metodologice, termenii si expresiile de mai
jos au urmatoarele semnificatii:
a) debitor cedat inseamna debitorul societate comerciala aflat in procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, care are obligatii bugetare
restante;
b) cedent inseamna unitatea teritoriala subordonata Ministerului
Finantelor, in care debitorul cedat isi are sediul social ori unde este luat in
evidenta fiscala ca platitor;
c) cesionar inseamna persoana juridica ce dobandeste creanta bugetara de la
cedent prin cesiune de creanta;
d) cesiune de creanta inseamna conventia de cesiune de creanta, prin care
cedentul transmite creanta sa bugetara cesionarului;
e) valoare nominala a creantei bugetare cesionate inseamna valoarea totala
(debite, majorari de intarziere si majorari aferente acestora, precum si
penalitati) a obligatiei bugetare restante, datorata de catre debitorul cedat
la data incheierii conventiei de cesiune de creanta.
Art. 3
Persoana juridica ce doreste sa preia, total sau partial, obligatiile
bugetare ale debitorilor prevazuti la art. 1 trebuie sa depuna la sediul
cedentului o cerere de cesiune de creanta, din care sa rezulte:
a) datele de identificare a cesionarului (denumirea, forma de organizare,
adresa sediului social, codul fiscal, numarul de inmatriculare la registrul
comertului);
b) informatii care sa ateste bonitatea cesionarului (cifra de afaceri,
furnizori neachitati, debite bancare, profitul mediu anual, debite restante
fata de bugetul de stat, precum si eventualele debite restante fata de
celelalte bugete);
c) modul si perioada in care poate sa faca plata;
d) documente din care sa rezulte valoarea si natura garantiilor reale
oferite.
In sprijinul cererii vor fi depuse copii certificate de pe urmatoarele
documente, din care sa rezulte veridicitatea celor prezentate in cerere, cum
sunt:
a) actul constitutiv al societatii comerciale;
b) certificatul de inmatriculare la registrul comertului;
c) certificatul de cod fiscal;
d) ultimul bilant si ultima balanta de verificare;
e) orice alt document considerat necesar si util in sustinerea cererii de
cesiune de creanta.
Art. 4
Cererea de cesiune de creanta, insotita de documentele prezentate de
cesionar, precum si referatul si propunerea de cesionare a creantei bugetare
ale organului fiscal teritorial (cedentul) se inainteaza directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti pentru aprobarea incheierii conventiei de cesiune de creanta.
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
judeteana si a municipiului Bucuresti va preciza conditiile in care se va
incheia conventia de cesiune de creanta: valoarea nominala a creantei bugetare
cesionate, conditiile de plata, nivelul si natura garantiilor pe care trebuie
sa le prezinte cesionarul.
In cazul in care valoarea nominala a creantei bugetare cesionate este de
pana la un miliard lei, directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteana si a municipiului Bucuresti, dupa primirea
documentatiei potrivit prevederilor alin. 1, aproba incheierea conventiei de
cesiune de creanta, stabilind conditiile mentionate la alin. 2.
In cazul in care valoarea nominala a creantei bugetare cesionate depaseste
un miliard lei, directia generala a finantelor publice si controlului financiar
de stat judeteana si a municipiului Bucuresti, dupa primirea documentatiei
potrivit prevederilor alin. 1, solicita avizul Directiei generale de colectare
a veniturilor statului si de aplicare a executarii silite si Directiei generale
juridice din cadrul Ministerului Finantelor.
Dupa primirea avizului directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat judeteana si a municipiului Bucuresti procedeaza
conform prevederilor alin. 3.
Art. 5
Solutionarea cererii de cesiune de creanta se face in cel mult 30 de zile
de la data depunerii acesteia la sediul cedentului.
Art. 6
Transmiterea creantelor bugetare se face in baza conventiei de cesiune de
creanta incheiate intre cedent si cesionar, conform modelului prezentat in
anexa.
Art. 7
Cesionarul devine creditor pentru valoarea nominala a creantei bugetare
cesionate; debitorul cedat va putea opune cesionarului toate exceptiile pe care
le putea invoca impotriva cedentului, cum ar fi: nulitatea, plata, prescriptia.
Art. 8
Valoarea nominala a creantei bugetare cesionate poate fi platita astfel:
a) integral, la data incheierii conventiei de cesiune de creanta;
b) in rate.
In cazul platii in rate, prima rata se va achita la data incheierii
conventiei de cesiune de creanta si va fi de cel putin jumatate din valoarea
nominala a creantei bugetare cesionate. Cealalta jumatate a valorii nominale a
creantei bugetare cesionate poate fi achitata in rate, in cel mult 2 ani de la
data incheierii conventiei de cesiune de creanta (ratele pot fi lunare sau
trimestriale).
Art. 9
Pe perioada platii in rate a valorii nominale a creantei bugetare cesionate
cesionarul va plati o dobanda anuala stabilita la nivelul taxei oficiale a
scontului. Dobanda se achita o data cu fiecare rata. Orice modificare a
nivelului taxei oficiale a scontului va fi comunicata cesionarului de catre
cedent, in termen util, inaintea scadentei ratei ce urmeaza a fi platita.
Art. 10
Din momentul incheierii conventiei de cesiune de creanta nu se mai
calculeaza majorari de intarziere in sarcina debitorului cedat.
Art. 11
Cesionarul va garanta indeplinirea obligatiei asumate printr-o garantie
bancara (scrisoare de garantie) ori printr-o garantie reala mobiliara si/sau
imobiliara care trebuie sa fie cel putin la nivelul sumei ramase de plata dupa
achitarea primei rate.
Art. 12
Contractul de garantie reala constituie titlu executoriu in conditiile art.
66 din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995. In
situatia in care cesionarul nu isi achita ratele la termenele stabilite in
conventia de cesiune de creanta, creditorul cedent poate executa silit garantia
adusa de catre cesionar.
Art. 13
Conventia de cesiune de creanta, autentificata pe cheltuiala cesionarului,
constituie titlu executoriu pentru obligatiile asumate de catre cesionar, in
conditiile art. 66 din Legea nr. 36/1995, iar in cazul nerespectarii intocmai
si la termen a dispozitiilor cuprinse in conventie, cesionarul poate fi
executat silit de catre cedent potrivit prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 14
Despre incheierea conventiei de cesiune de creanta va fi instiintat
judecatorul-sindic desemnat si va fi notificat prin intermediul executorilor
judecatoresti debitorul cedat.
ANEXA 1
la normele metodologice
CONVENTIE DE CESIUNE DE CREANTA
Partile
Intre organul de executare ......................, in calitate de cedent,
cu sediul in ............................, reprezentat de
........................, si Societatea Comerciala ............................................,
cu sediul in .........................., codul fiscal ....................,
contul bancar nr. ..........., numarul de inregistrare la registrul comertului
.............., in calitate de cesionar, reprezentat de ..........................,
a intervenit prezenta conventie de cesiune de creanta.
Obiectul
1. Cedentul se obliga sa transmita cesionarului valoarea nominala a
creantei bugetare in suma de ........................., constand in (tipuri de
impozit si majorari de intarziere aferente) ....................., pe care
debitorul cedat, Societatea Comerciala .............................., o
datoreaza cedentului.
2. Cesionarul se obliga sa plateasca cedentului suma de
..................., reprezentand valoarea nominala a creantei bugetare
cesionate.
Modul de plata
Plata reprezentand valoarea nominala a creantei bugetare cesionate se face:
a) integral, la data incheierii conventiei de cesiune de creanta;
b) in numar de .... rate lunare/trimestriale (pe o perioada de cel mult 2
ani de la data incheierii prezentei conventii de cesiune de creanta), in suma
de .................., din care rata curenta ............., si dobanda
.......... .
Prima rata reprezinta cel putin jumatate din valoarea nominala a cesiunii
de creanta.
Dobanda se va calcula in functie de nivelul taxei oficiale a scontului la
data efectuarii platii fiecarei rate.
Garantii
Cesionarul se obliga sa garanteze dreptul de creanta cedat de cedent pana
la concurenta sumei ramase de plata dupa achitarea primei rate.
Garantia consta in bunuri mobile, imobile si/sau scrisoare de garantie
bancara, conform contractului de garantie nr. ................ .
In cazul neachitarii ratelor scadente la termenele prevazute in prezenta conventie
de cesiune de creanta, cedentul va executa silit garantia adusa de cesionar
pana la concurenta sumei reprezentand rata neachitata.
Contractul de garantie reprezinta titlu executoriu.
Conducatorul Reprezentantul
organului de executare, cesionarului
....................... ......................
(semnatura) (semnatura)
L.S. L.S.