ORDIN
Nr. 145 din 27 martie 1998
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de institutiile publice
finantate integral din venituri extrabugetare
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
NR. 145 din 27 martie 1998
MINISTERUL FINANTELOR
Nr. 770 din 10 aprilie 1998
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 14 aprilie 1998
Ministru de stat, ministrul muncii si protectiei sociale, si ministrul
finantelor,
in temeiul prevederilor art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998 privind
utilizarea veniturilor realizate de institutiile publice finantate integral din
venituri extrabugetare,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
14/1998 privind utilizarea veniturilor realizate de institutiile publice
finantate integral din venituri extrabugetare, prevazute in anexa la prezentul
ordin.
Art. 2
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 14/1998
privind utilizarea veniturilor realizate de institutiile publice finantate
integral din venituri extrabugetare se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 14/1998 privind utilizarea veniturilor
realizate de institutiile publice finantate integral din venituri extrabugetare
1. Institutiile publice a caror finantare se asigura, potrivit hotararilor
de organizare si functionare, integral din venituri extrabugetare vor elabora
bugetele de venituri si cheltuieli pentru intregul an bugetar si le vor supune
aprobarii conducerii ministerelor sau a altor organe centrale sau locale carora
le sunt subordonante in conditiile dispozitiilor legale in vigoare.
Aceste bugete de venituri si cheltuieli se prezinta distinct ca anexa la
bugetul centralizat al ordonatorului principal de credite.
La partea de venituri se vor prevedea sursele stabilite prin hotararile de
organizare si functionare ale institutiilor publice finantate din venituri
extrabugetare, potrivit subdiviziunilor clasificatiei bugetare.
La partea de cheltuieli se inscriu cheltuielile potrivit subdiviziunilor
clasificatiei bugetare, calculate pe baza elementelor de fundamentare.
2. Cheltuielile de capital pentru dezvoltarea institutiilor publice
respective se stabilesc cu prioritate din veniturile prevazute, in limita
prevederilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998. Veniturile ramase
dupa scaderea cheltuielilor de capital sunt destinate acoperirii celorlalte
cheltuieli de functionare.
La bugetul de venituri si cheltuieli care se aproba se anexeaza si lista
investitiilor care urmeaza a se finanta din aceste surse.
3. Sumele stabilite pentru cheltuieli de capital in bugetul de venituri si
cheltuieli nu vor putea fi mai mici decat amortizarea calculata extracontabil,
dupa cum urmeaza:
a) mijloacele fixe pe care le detine institutia publica vor fi reevaluate
in conformitate cu prevederile: Hotararii Guvernului nr. 945/1990 privind
inventarierea si reevaluarea patrimoniului unitatilor economice de stat;
Hotararii Guvernului nr. 26/1992 privind reevaluarea unor active si pasive ca
urmare a unificarii cursurilor de schimb ale leului si regimului de preturi si
tarife in aceste conditii, cu modificarile ulterioare; Hotararii Guvernului nr.
500/1994 privind reevaluarea imobilizarilor corporale si modificarea capitalului
social, cu modificarile ulterioare. In cazul in care se vor aproba si alte
dispozitii legale pentru reevaluarea mijloacelor fixe la agentii economici vor
fi avute in vedere si acestea;
b) pentru mijloacele fixe reevaluate potrivit lit. a) se va calcula
amortizarea prin aplicarea prevederilor Legii nr. 15/1994 privind amortizarea
capitalului imobilizat in active corporale si necorporale, cu modificarile
ulterioare, la valoarea ramasa reevaluata la data inregistrarii in
contabilitate a diferentelor rezultate din reevaluare, fara a se mai calcula
gradul de utilizare a mijloacelor fixe de baza.
4. Din veniturile prevazute in bugetele de venituri si cheltuieli se vor
deduce cheltuielile de capital calculate potrivit pct. 3 si cheltuielile
materiale necesare desfasurarii activitatii pe intregul an bugetar, iar din
suma ramasa se vor putea face alocari pentru cheltuieli de personal, inclusiv
pentru contributii la asigurari sociale de stat, asigurari sociale pentru
sanatate, Fondul pentru plata ajutorului de somaj si alte obligatii prevazute
de dispozitiile legale in vigoare aplicabile institutiilor publice.
5. La aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli, potrivit dispozitiilor
legale in vigoare, se vor verifica sumele cuprinse la fiecare titlu si articol
de cheltuieli, potrivit clasificatiei bugetare atat din punct de vedere al
respectarii limitelor minime prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
14/1998, cat si al acoperirii necesitatilor minime de cheltuieli materiale,
astfel incat institutia publica sa nu inregistreze obligatii financiare
neachitate la scadenta.
6. Sumele prevazute atat la venituri, cat si la cheltuieli, in bugetele de
venituri si cheltuieli se defalca pe trimestre si se aproba de catre
ordonatorul principal de credite.
7. Salarizarea personalului din institutiile publice a caror finantare se
asigura, potrivit legii, integral din venituri extrabugetare se stabileste,
prin negociere, in contractele colective de munca sau, dupa caz, in contractele
individuale de munca, cu respectarea prevederilor Legii salarizarii nr. 14/1991
si ale Legii nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, modificata si
completata prin Legea nr. 143/1997.
8. La negociere, cheltuielile de personal vor fi stabilite in limita
prevederilor bugetului de venituri si cheltuieli aprobat, potrivit legii,
institutiei publice respective.
9. Ministerul sau organul central sau local in subordinea caruia
functioneaza institutii publice cu finantare integrala din venituri
extrabugetare va analiza, in prealabil, situatia economico-financiara
inregistrata in perioadele anterioare si va stabili in functie de aceasta
oportunitatea trecerii la salarizarea personalului prin negocieri colective
sau, dupa caz, prin negocieri individuale.
10. Organele imputernicite, conform legii, sa aprobe bugetele de venituri
si cheltuieli ale institutiilor publice cu finantare integrala din venituri
extrabugetare vor analiza fundamentarea si vor stabili nivelul cheltuielilor de
personal numai in conditiile art. 3 alin. (2) si art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 14/1998.
11. Negocierea grilei de salarizare a personalului din institutiile publice
finantate integral din venituri extrabugetare va asigura un echilibru cu
salariile oferite pe piata fortei de munca atat in ceea ce priveste castigul
salarial mediu lunar brut, cat si in ceea ce priveste nivelul stabilit pentru
salariile functiilor similare din punct de vedere al complexitatii activitatii,
raspunderii si nivelului de pregatire.
12. Pentru a se putea asigura un echilibru in privinta stabilirii grilei de
salarizare pentru personalul angajat in institutiile publice cu finantare
integrala din venituri extrabugetare, cu obiect de activitate similar, acestea
pot incheia contracte colective la nivel de grupuri de unitati, in conformitate
cu prevederile art. 10 din Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de
munca, modificata si completata prin Legea nr. 143/1997.
13. In situatia in care nu exista unitati cu obiect de activitate similar
cu cel al institutiei publice cu finantare integrala din venituri extrabugetare
cu care aceasta sa-si poata echilibra negocierea salariilor, se va putea lua
orientativ, pentru negociere, castigul mediu lunar brut, acordat de agentii
economici cu capital autohton, producatori de aparate, instalatii si utilaje
sau prestatori de servicii, pentru care institutia publica executa activitati
de inspectie, control, avizari sau alte servicii specifice.
14. Pentru personalul din conducerea institutiilor publice finantate
integral din venituri extrabugetare, drepturile salariale vor fi stabilite de
catre organele imputernicite sa numeasca aceste persoane, conform legii.
15. Institutiile publice care, dupa aplicarea prevederilor art. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 14/1998, inregistreaza obligatii financiare neachitate
la scadenta, pana la achitarea acestora vor acorda drepturile salariale la
nivelul celor stabilite pentru personalul institutiilor publice finantate
integral de la bugetul de stat.
In acest sens grila de salarizare negociata va prevedea si echivalarea
functiilor si salariilor cu cele prevazute in Hotararea Guvernului nr. 281/1993
cu privire la salarizarea personalului din unitatile bugetare, cu modificarile
ulterioare, sau in alte reglementari specifice. La acordarea drepturilor
salariale conform Hotararii Guvernului nr. 281/1993 sau altor reglementari
specifice, vor fi respectate toate prevederile cuprinse in aceste acte
normative: nomenclatorul de functii, functiile si indemnizatiile de conducere,
incadrarea in ponderea functiilor de conducere utilizate si in procentele
aprobate pentru gradele profesionale I A si I, sporurile corespunzatoare etc.
16. In contractele colective de munca incheiate la nivelul institutiei
publice sau, dupa caz, in contractele individuale de munca se vor prevedea
clauze speciale referitoare la modul de acordare a salariilor, in conditiile in
care institutia publica inregistreaza obligatii financiare neachitate la
scadenta.
17. In cazul in care in executia bugetului de venituri si cheltuieli se
inregistreaza nerealizari ale veniturilor sau imposibilitatea incadrarii in
nivelul cheltuielilor materiale si de capital defalcate pe luni, institutiile
publice vor solicita aprobarea rectificarii bugetelor de venituri si cheltuieli
si vor lua masuri de incadrare in noul nivel al cheltuielilor de personal
aprobate.
18. In cazul in care institutiile publice, dupa aplicarea prevederilor art.
3 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998, au stabilit, prin negociere, nivelul
drepturilor salariale sub cel prevazut pentru institutiile publice bugetare,
acestea vor lua masuri pentru redimensionarea activitatii, astfel incat in
perioada urmatoare sa creeze conditiile achitarii integrale a obligatiilor
financiare scadente si sa asigure personalului un nivel al drepturilor
salariale similar cu cel prevazut pentru institutiile publice finantate
integral de la bugetul de stat.
19. Operatiunile privind executia bugetului de venituri si cheltuieli la
institutiile publice finantate din venituri extrabugetare se inregistreaza in
contabilitatea acestora potrivit normelor metodologice in vigoare, cu
urmatoarele precizari:
a) cheltuielile pentru dezvoltare (investitii) se inregistreaza in contul
420 "Cheltuielile institutiei publice finantate din venituri extrabugetare"
art. 74;
b) cheltuielile aferente investitiilor in curs de executie se transfera la
finele anului in contul 415 "Cheltuieli pentru investitii in
continuare";
c) soldul contului de disponibil 120 "Disponibil al institutiei
finantate din venituri extrabugetare", ramas la finele anului, se
repartizeaza astfel:
- partea aferenta dezvoltarii, ramasa neutilizata in anul respectiv
(diferenta dintre prevederile bugetare si platile de casa), se evidentiaza
intr-un cont analitic distinct 120.02 "Sold din anul precedent aferent
dezvoltarii conform Ordonantei Guvernului nr. 14/1998";
- diferenta ramasa se inregistreaza in contul 120.01 "Disponibil al
institutiei publice finantate din venituri extrabugetare - activitatea
curenta";
d) soldul contului 528 "Venituri din anii precedenti si alte
surse" reflecta in mod corespunzator operatiunile de la pct. c),
utilizandu-se un analitic distinct 528.03 "Venituri din anii precedenti,
aferente dezvoltarii", astfel:
- la finele anului, inregistrarea cheltuielilor aferente lucrarilor de
investitii neterminate, care se continua in anul urmator:
415 = 420.74;
- la finele anului, inchiderea contului de cheltuieli, exclusiv sumele de
la 420.74:
520 = 420;
- dupa depunerea darii de seama contabile, inchiderea contului de venituri:
520 = 528.01;
- constituirea partii aferente dezvoltarii, ramasa neutilizata la finele
anului:
528.01 = 528.03;
- constituirea partii aferente investitiilor in continuare:
528.01 = 528.02;
e) investitiile efectuate in anul urmator din sumele rezervate, potrivit
legii, se inchid la finele anului prin debitul contului 528.03:
528.03 = 420.74.
Valoarea reevaluata a mijloacelor fixe, determinata in conditiile art. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 14/1998, se inregistreaza in contul, in afara
bilantului, 908 "Valoarea reevaluata a mijloacelor fixe conform Ordonantei
Guvernului nr. 14/1998", iar amortizarea calculata, in contul 909
"Amortizarea mijloacelor fixe conform Ordonantei Guvernului nr.
14/1998".
Dezvoltarea in analitice a conturilor respective se face pe structura
prevazuta de reglementarile in vigoare pentru mijloacele fixe.
20. Ordonatorii principali de credite vor dispune masurile necesare pentru
aplicarea prezentelor norme metodologice.