ORDIN Nr. 1548
din 17 decembrie 2008
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului
nr. 42/2006 privind conditiile de pregatire profesionala initiala si continua a
anumitor categorii de conducatori auto si a anexei la Ordinul ministrului
transporturilor nr. 794/2007 pentru aprobarea Normelor de autorizare a
centrelor de pregatire si perfectionare a personalului din domeniul
transporturilor rutiere
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 32 din 16 ianuarie 2009
Având în vedere prevederile
Directivei Parlamentului European şi a Consiliului 2003/59/CE privind
calificarea iniţială şi formarea periodică a conducătorilor auto ai anumitor
vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de călători, de
modificare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr.
3.820/85 si a Directivei Consiliului 91/439/CEE si de abrogare a Directivei
Consiliului 76/914/CEE,
în temeiul prevederilor art. 5 alin. (2) lit. b) şi e),
ale art. 5 alin. (3) lit. g) şi ale art. 65 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, ale art. 12 lit. g) şi h) din Ordonanţa Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor emite prezentul ordin.
Art. I. - Ordinul ministrului
transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 42/2006 privind condiţiile de
pregătire profesională iniţială şi continuă a anumitor categorii de conducători
auto, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 79 din 27 ianuarie 2006, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 1,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul
cuprins:
„(21) In plus faţă
de documentele prevăzute la alin. (2), conducătorii auto cetăţeni sau
resortisanţi ai unor terţe state, care sunt angajaţi la întreprinderi stabilite
în România şi care conduc autovehicule sau ansambluri de vehicule din
categoriile C1, C1E, C şi CE, trebuie să facă dovada pregătirii profesionale
iniţiale, respectiv dovada pregătirii profesionale periodice şi prin atestatul
de conducător auto menţionat în Regulamentul (CE) nr. 484/2002 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 1 martie 2002 de modificare a regulamentelor
(CEE) nr. 881/92 şi (CEE) nr. 3.118/93 ale Consiliului în vederea instituirii
unui atestat de conducător auto."
2. La articolul 1,
după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5)-(7), cu
următorul cuprins:
„(5) Pot obţine în România CPI sau CPIa doar
conducătorii auto care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a) sunt cetăţeni sau resortisanţi ai unui stat membru
al Uniunii Europene care îşi au reşedinţa în România, aşa cum este aceasta
definită în art. 14 din Regulamentul (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului din 20
decembrie 1985 privind echipamentul de înregistrare în transportul rutier, cu
modificările şi completările ulterioare;
b) sunt cetăţeni sau resortisanţi ai unor state
nemembre ale Uniunii Europene care sunt angajaţi de o întreprindere stabilită
în România sau au dobândit dreptul de a munci în
România.
(6) Pot obţine în România CPC doar conducătorii auto
care îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
a) îşi au reşedinţa în România, aşa cum este aceasta
definită în art. 14 din Regulamentul (CEE) nr. 3.821/85 al Consiliului din 20
decembrie 1985, cu modificările şi completările ulterioare;
b) sunt angajaţi de o întreprindere stabilită în
România.
(7) Sunt recunoscute ca valabile pe teritoriul României
CPI şi CPC eliberate în condiţiile Directivei 2003/59/CE
de alte state membre ale Uniunii Europene."
3. La articolul 4,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1) şi
(2), conducătorii auto care efectuează transport rutier de mărfuri şi deţin un
CPI sau CPIa pentru una dintre categoriile de vehicule prevăzute la alin. (1)
sunt exceptaţi de la obţinerea unui CPI sau CPIa pentru oricare alta dintre
categoriile de vehicule prevăzute la alin. (1), iar conducătorii auto care
efectuează transport rutier de persoane şi deţin un CPI sau CPIa pentru una
dintre categoriile de vehicule prevăzute la alin. (2) sunt exceptaţi de la
obţinerea unui CPI sau CPIa pentru oricare alta dintre categoriile de vehicule
prevăzute la alin. (2)."
4. La articolul 6,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Conducătorii auto exceptaţi de la obligaţia deţinerii
CPI conform prevederilor art. 3 şi care sunt deţinătorii unui certificat pentru
conducătorii auto care efectuează transport rutier public de persoane, obţinut
în baza prevederilor Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor
şi locuinţei nr. 597/2003 privind aprobarea Normelor pentru stabilirea
condiţiilor de obţinere a atestatului profesional de către conducătorii auto
care efectuează transport rutier de mărfuri cu vehicule a căror masă maximă
autorizată este mai mare de 7,5 tone, transport rutier public de persoane şi
transport rutier cu vehicule având mase şi/sau dimensiuni de gabarit depăşite,
cu modificările şi completările ulterioare, vor urma cursurile de formare
continuă şi vor obţine CPC până cel târziu la expirarea certificatului
menţionat."
5. La articolul 6,
după alineatul (2) se introduc patru noi alineate, alineatele (21)-(24), cu următorul cuprins:
„(21) Conducătorii
auto exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI conform prevederilor art. 3 lit.
a) şi care nu sunt deţinători ai certificatului menţionat la alin. (2) vor
putea efectua operaţiuni de transport
rutier ce fac obiectul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
109/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, numai cu condiţia obţinerii CPC.
(22) Conducătorii
auto exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI conform prevederilor art. 3 lit.
b) şi care sunt deţinătorii unui certificat pentru conducătorii auto care
efectuează transport rutier de mărfuri cu vehicule a căror masă maximă
autorizată este mai mare de 3,5 tone, obţinut în baza prevederilor Ordinului
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 597/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, vor urma cursurile de formare continuă
şi vor obţine CPC până cel târziu la expirarea certificatului menţionat.
(23) Incepând din data de 10 septembrie 2009, conducătorii auto exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI conform
prevederilor art. 3 lit. b) şi care nu sunt deţinători ai certificatului
menţionat la alin. (2) vor putea efectua operaţiuni de transport rutier ce fac
obiectul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2005, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi completările
ulterioare, numai cu condiţia obţinerii CPC.
(24) Conducătorii
auto care au obţinut CPC pentru una dintre categoriile de permis de conducere
prevăzute la art. 4 alin. (1) sunt exceptaţi de la obligaţia de a obţine CPC
pentru o altă categorie de permis dintre cele prevăzute la respectivul alineat,
iar cei care au obţinut CPC pentru una dintre categoriile de permis de
conducere prevăzute la art. 4 alin. (2) sunt exceptaţi de la obligaţia de a
obţine CPC pentru o altă categorie de permis dintre cele prevăzute la
respectivul alineat."
6. La articolul 6,
alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Conducătorii auto care sunt titulari ai unui CPC
obţinut conform prevederilor alin. (1)-(23) vor urma cursurile prevăzute la art. 5 la fiecare 5 ani, înainte
de expirarea perioadei de valabilitate a CPC.
(4) In cazul în care conducătorii auto titulari ai unui
CPI/CPIa sau ai unui CPC ori cei exceptaţi de la obligaţia deţinerii CPI
conform prevederilor art. 3 nu şi-au exercitat profesia pe o perioadă de cel
puţin 2 ani, aceştia au obligaţia de a urma un curs de pregătire periodică
înainte de reluarea activităţii."
7. La articolul 7,
alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Examenele teoretice pentru obţinerea
CPI, CPIa şi CPC vor fi susţinute în faţa unei comisii de examinare formate din
3 membri. Autoritatea Rutieră Română -A.R.R. va desemna 2 reprezentanţi ca
membri ai comisiei de examinare. Direcţia generală infrastructură şi transport
rutier va desemna un reprezentant ca membru în cadrul comisiei de examinare.
Examinarea practică a candidaţilor va fi efectuată de un reprezentant al
Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. sau al Direcţiei generale infrastructură şi
transport rutier.
(2) Rezultatul examinării teoretice va fi comunicat
candidaţilor în aceeaşi zi, iar eventualele contestaţii cu privire la
rezultatul examinării se vor depune în termen de 3 zile la Autoritatea Rutieră
Română - A.R.R. Contestaţiile se soluţionează în termen de cel mult 15 zile de
la depunere."
8. La articolul 7,
după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu următorul cuprins:
„(21) Rezultatul
examenului practic va fi comunicat candidaţilor în aceeaşi zi.
(22) Autoritatea
Rutieră Română -A.R.R. stabileşte datele şi locurile unde se susţin examenele,
în conformitate cu prevederile anexei nr. 2."
9. La articolul 7,
alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Timp de 12 luni de la finalizarea cursului de
pregătire profesională iniţială accelerată, conducătorii auto care au fost
respinşi în urma examenului de obţinere a CPIa pot susţine reexaminări la
intervale de cel puţin 7 zile, la datele şi orele stabilite de comisia de
examinare, cu plata tarifului aferent. Candidaţii care timp de 12 luni de la
finalizarea cursului de pregătire profesională iniţială accelerată nu au
promovat examenul de obţinere a CPIa sunt obligaţi să urmeze un nou curs pentru
a putea participa la examenul de obţinere a CPIa.
(4) Conducătorii auto respinşi în urma examenului de
obţinere a CPI sau CPC au posibilitatea să participe la reexaminări ulterioare,
cu plata tarifului aferent."
10. Articolul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - Pentru a putea organiza cursuri de
pregătire pentru conducătorii auto conform prevederilor art. 2 alin. (2) şi ale
art. 5 alin. (2), centrele de pregătire şi perfecţionare a personalului din
domeniul transporturilor rutiere trebuie să fie autorizate de către Ministerul
Transporturilor, prin Direcţia generală infrastructură şi transport rutier,
conform reglementărilor în vigoare."
11. După articolul 11
se introduc şase noi articole, articolele 111
-116, cu următorul cuprins:
„Art. 111. - (1) Centrele de pregătire şi perfecţionare
vor ţine evidenţa cursanţilor care urmează cursurile prevăzute la art. 2 alin.
(2) şi la art. 5 alin. (2) în cataloage specializate, cu respectarea
următoarelor cerinţe:
a) cataloagele au filele
numerotate, semnate şi ştampilate de Direcţia generală infrastructură şi
transport rutier din cadrul Ministerului Transporturilor. Modelul de filă de
catalog este prezentat în anexa nr. 4;
b) cataloagele sunt personalizate pentru fiecare sediu central/filială/sucursală/punct de lucru al/a
fiecărui centru de pregătire şi perfecţionare autorizat;
c) cataloagele sunt separate pentru CPIa şi CPC;
d) cataloagele cuprind, pentru fiecare cursant,
următoarele date:
(i) numele, prenumele şi codul
numeric personal;
(ii) tipul cursului urmat;
(iii) datele şi orele la care a urmat fiecare tematică
de curs şi, după caz,
pregătirea practică;
(iv) lectorul sau lectorii cu care a urmat fiecare
tematică de curs;
(v) numărul de înmatriculare şi tipul autovehiculului cu care s-a efectuat
pregătirea practică, după caz;
e) datele prevăzute la lit. d) pct. (iii) şi (iv) vor
fi completate la începutul fiecărei ore de pregătire teoretică;
f) orice modificare în catalog
se face prin tăiere cu o linie orizontală, scriere alăturată, semnare şi
ştampilare de către cel care a adus modificarea.
(2) Centrele de pregătire şi perfecţionare vor completa
la zi fişa cursantului, prevăzută în anexa nr. 5.
(3) Cataloagele se vor păstra la fiecare sediu
central/filială/sucursală/punct de lucru al/a fiecărui centru de pregătire şi
perfecţionare pe o perioadă de cel puţin 5 ani.
(4) In cazul în care o filială/sucursală/punct de lucru
a/al unui centru de pregătire şi perfecţionare îşi încetează activitatea,
cataloagele prevăzute la alin. (1) vor fi predate la sediul central al
centrului, care le păstrează până la expirarea perioadei prevăzute la alin.
(3).
(5) In cazul în care un centru de pregătire şi
perfecţionare îşi încetează activitatea de pregătire profesională a
conducătorilor auto, cataloagele prevăzute la alin. (1) vor fi predate la
agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române -A.R.R. pe raza căreia şi-a
desfăşurat activitatea, care le păstrează până la expirarea perioadei prevăzute
la alin. (3).
(6) Vor fi înscrişi la examenul
pentru obţinerea CPIa sau CPC cursanţii care au efectuat toate orele de
pregătire prevăzute în secţiunea a 2-a a anexei nr. 2 sau la art. 5 alin. (3),
după caz.
Art. 112. - (1)
Centrele de pregătire şi perfecţionare şi filialele/sucursalele/punctele de
lucru ale acestora au următoarele obligaţii:
a) să efectueze pregătirea profesională a candidaţilor
pentru obţinerea CPIa şi CPC numai în conformitate cu programele de pregătire
elaborate cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului transporturilor nr.
794/2007 pentru aprobarea Normelor de autorizare a centrelor de pregătire şi
perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere şi aprobate
de Direcţia generală infrastructură şi transport rutier din Ministerul
Transporturilor;
b) să transmită Direcţiei generale infrastructură şi
transport rutier din cadrul Ministerului Transporturilor, în format electronic,
cel târziu în ziua începerii pregătirii, cataloagele cu participanţii la
pregătire, perioada, programul orar şi locul unde are loc pregătirea;
c) să păstreze timp de 12 luni
diagramele tahograf şi/sau rapoartele imprimate ale tahografelor digitale
utilizate de cursanţi în timpul pregătirii practice;
d) să efectueze pregătirea conducătorilor auto astfel
încât să respecte prevederile Hotărârii Guvernului nr. 38/2008 privind
organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activităţi mobile
de transport rutier. In acest sens, perioadele de timp alocate pregătirii
profesionale se asimilează timpului de muncă, aşa cum este definit în
reglementarea menţionată.
(2) Centrele de pregătire şi perfecţionare, precum şi
filialele/sucursalele/punctele de lucru ale acestora pot desfăşura cursurile de
pregătire profesională în vederea obţinerii CPI/CPIa şi CPC numai dacă, în plus
faţă de condiţiile prevăzute în Ordinul ministrului transporturilor nr.
794/2007, respectă şi următoarele condiţii:
a) respectă prevederile art. 111 şi ale art. 112 alin. (1);
b) sunt capabile să efectueze atât pregătirea iniţială
accelerată, cât şi pregătirea continuă a candidaţilor;
c) la fiecare filială, sucursală şi punct de lucru
autorizată/autorizat pentru pregătirea conducătorilor auto, precum şi la sediul
central, dacă acesta este autorizat pentru pregătirea conducătorilor auto:
1. deţin cu orice titlu vehiculele necesare pregătirii
practice a conducătorilor auto, care corespund prevederilor anexei nr. 1a) din
partea I „Normele de
autorizare a şcolilor de conducători auto" din Normele de autorizare a
funcţionării centrelor de pregătire a personalului din domeniul transporturilor
rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 1.856/2006, cu modificările ulterioare;
2. au angajaţi cu contract de muncă cu normă întreagă
cel puţin un lector şi un instructor de conducere auto atestat pentru
categoriile C+E şi/sau D+E, după caz.
Art. 113 . -
Direcţia generală infrastructură şi transport rutier împreună cu Autoritatea
Rutieră Română -A.R.R., prin comisia stabilită conform art. 15 alin. (2) din
Normele de autorizare a centrelor de pregătire şi perfecţionare a personalului
din domeniul transporturilor rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului
transporturilor nr. 794/2007, vor controla cel puţin o dată modul de
desfăşurare a fiecărui curs de CPIa şi cel puţin o dată pe trimestru modul de
desfăşurare a câte unui curs de CPC la fiecare centru.
Art. 11 4. (1) Deţinătorii CPI, CPIa şi CPC au obligaţia de a solicita
Autorităţii Rutiere Române -A.R.R. preschimbarea certificatelor menţionate
atunci când intervine modificarea a cel puţin uneia dintre datele menţionate pe
acestea. Atunci când constată, cu ocazia controlului în trafic, că datele menţionate
pe un CPI, CPIa sau CPC nu concordă în totalitate cu cele menţionate pe alte
acte, Autoritatea Rutieră Română -A.R.R. va reţine pentru preschimbare
certificatul în cauză.
(2) Deţinătorii CPI, CPIa şi
CPC au obligaţia de a solicita Autorităţii Rutiere Române -A.R.R. eliberarea
unui duplicat al certificatelor menţionate în cazul pierderii sau furtului
acestora.
(3) Deţinătorii CPI, CPIa şi
CPC au obligaţia de a solicita Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. înlocuirea
certificatelor menţionate în cazul deteriorării acestora.
Art. 115. - Până la
introducerea în totalitate a modelului prevăzut în anexa nr. 3, certificatele
de calificare profesională continuă se eliberează pe formulare-tip, iar cele
deja eliberate îşi păstrează valabilitatea şi se pot preschimba la cerere în
perioada de valabilitate.
Art. 11 6. Pe
certificatele CPI, CPIa şi CPC se marchează codul comunitar stabilit conform
anexei nr. 3, pct. 2. subpct. 10 din notă."
12. Articolul 12 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentul ordin."
13. Anexa nr. 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„ANEXA Nr. 1
NIVELUL MINIM
de cunoştinţe necesare desfăşurării profesiei de conducător auto
Cunoştinţele care trebuie luate în considerare în
vederea constatării calificării iniţiale şi a formării continue a
conducătorului auto vor include cel puţin tematica cuprinsă în prezenta anexă.
Candidaţii trebuie să atingă nivelul de cunoştinţe şi de aptitudini practice
necesare pentru a conduce în deplină siguranţă vehiculele din respectiva
categorie de permis.
Nivelul minim de cunoştinţe nu poate fi mai mic decât
nivelul atins în cursul şcolarizării obligatorii, completat de o pregătire
profesională care să permită desfăşurarea activităţii şi utilizarea
instrumentelor şi tehnicilor necesare în acest sens.
CAPITOLUL I
Pregătire avansată privind conducerea raţională
bazată pe regulile
de siguranţă
Toate tipurile de permise (dintre cele care fac
obiectul prezentului ordin)
1.1. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor sistemului de transmisie în scopul
utilizării optime:
- curbele de cupluri, de putere şi de consum specific
ale unui motor, zona de utilizare optimă a turaţiei motorului, diagrame privind
rapoartele de transmitere ale cutiei de viteze.
1.2. Obiectiv:
cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi funcţionarea dispozitivelor de
siguranţă pentru a controla vehiculul, pentru a minimiza uzura şi pentru a
preveni disfuncţionalităţile specifice:
- circuitul de frânare oleopneumatic servoasistat,
limitele de utilizare a sistemelor de frânare şi a frânei de încetinire,
utilizarea combinată a frânelor şi a frânei de încetinire, utilizarea optimă a
vitezei şi rapoartelor de transmitere ale cutiei de viteze, utilizarea inerţiei
vehiculului, utilizarea mijloacelor de încetinire şi de frânare în cursul
coborârilor, atitudine în caz de defecţiune.
1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a
consumului de carburant:
- optimizarea consumului de
carburant prin utilizarea cunoştinţelor prezentate la pct. 1.1 şi 1.2.
Permis C, CE, CI şi C1E
1.4. Obiectiv:
capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul respectând regulile de
siguranţă şi utilizare corectă a vehiculului:
- forţele care acţionează
asupra vehiculului în mişcare, utilizarea rapoartelor de transmitere ale cutiei
de viteze în funcţie de sarcina vehiculului şi de particularităţile drumului,
calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule,
calcularea volumului total, repartizarea încărcăturii, consecinţele
supraîncărcării pe axă, stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate,
tipurile de ambalaje şi suporturile de sarcină;
- principalele categorii de
mărfuri ce necesită arimarea, tehnici de calare şi de arimare a încărcăturii,
utilizarea centurilor de arimare, verificarea dispozitivelor de arimare,
utilizarea de mijloace de manipulare, acoperirea cu prelată şi scoaterea
prelatei.
Permis D, DE, D1 şi D1E
1.5. Obiectiv:
capacitatea de a asigura siguranţa şi confortul pasagerilor:
- echilibrul mişcărilor
longitudinale şi laterale, utilizarea drumurilor împreună cu alţi utilizatori,
poziţia pe şosea, frânarea treptată/lină, folosirea consolelor, utilizarea de
infrastructuri specifice (spaţii publice, benzi de circulaţie rezervate),
realizarea unei armonii între conducerea în siguranţă şi celelalte funcţii ale
conducătorului auto, interacţiunea cu pasagerii, caracteristicile specifice ale
transportului anumitor categorii de călători (persoane cu dizabilităţi, copii).
1.6. Obiectiv:
capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul respectând regulile de
siguranţă şi utilizare corectă a vehiculului:
- forţele care se aplică vehiculelor în mişcare,
utilizarea rapoartelor de transmitere ale cutiei de viteze în funcţie de
sarcina vehiculului şi de profilul drumului, calcularea sarcinii totale a unui
vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, repartizarea încărcăturii,
consecinţele supraîncărcării pe axă, stabilitatea vehiculului şi centrul de
greutate.
CAPITOLUL II
Aplicarea reglementărilor
Toate tipurile de permise (dintre cele care fac
obiectul prezentului ordin)
2.1. Obiectiv:
cunoaşterea mediului social al transportului rutier şi a regulilor care îl
guvernează:
- duratele maxime de lucru
specifice transporturilor; principiile, aplicarea şi consecinţele prevăzute în
reglementările naţionale si comunitare în domeniu; sancţiunile în caz de neutilizare, de utilizare
necorespunzătoare sau de manipulare frauduloasă a tahografului; cunoaşterea
mediului social al transportului rutier: drepturile şi obligaţiile
conducătorului auto în ceea ce priveşte pregătirea profesională iniţială şi
pregătirea profesională periodică. Permis C, CE, CI şi C1E
2.2. Obiectiv:
cunoaşterea reglementărilor privind transportul rutier de mărfuri:
- licenţele de transport, obligaţiile ce rezultă din
contractele-tip de transport de mărfuri, redactarea documentelor ce formează
contractul de transport, autorizaţiile de transport internaţional, obligaţii ce
rezultă din convenţia privind contractul de transport internaţional rutier de
mărfuri, întocmirea foii de drum internaţionale, trecerea frontierelor,
comisionarii de transport, documente speciale de însoţire a mărfii.
Permis D, DE, Dl şi D1E
2.3. Obiectiv: cunoaşterea
reglementărilor privind transportul rutier de persoane:
- transportul de grupuri specifice, echipamente de
siguranţă la bordul autobuzelor, centurile de siguranţă, încărcarea
vehiculului.
CAPITOLUL III
Sănătatea, siguranţa rutieră şi siguranţa mediului, serviciile, logistica
Toate tipurile de permise (dintre cele care fac
obiectul prezentului ordin)
3.1. Obiectiv: creşterea
percepţiei privind riscurile rutiere şi accidentele de muncă:
- tipologia accidentelor de
muncă din sectorul transporturilor, statisticile accidentelor de circulaţie,
implicarea camioanelor grele/autocarelor, consecinţele umane, materiale şi
financiare.
3.2. Obiectiv:
capacitatea de a preveni criminalitatea şi traficul de imigranţi ilegali:
- informaţii generale,
implicaţii pentru conducătorii auto, măsurile de prevenire, lista verificărilor
ce trebuie efectuate de conducătorul auto, legislaţia cu privire la
responsabilitatea conducătorului auto şi a întreprinderilor de transport.
3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni riscurile
fizice:
- principiile ergonomice:
gesturile şi poziţiile care implică riscuri, condiţia fizică, exerciţiile de
manipulare, protecţia personală.
3.4. Obiectiv:
conştientizarea importanţei stării fizice şi mentale:
- principiile unei alimentaţii sănătoase şi
echilibrate, efectele alcoolului, medicamentelor sau ale oricărei substanţe
susceptibile de a modifica comportamentul, simptomele, cauzele şi efectele
oboselii şi stresului, rolul fundamental al ciclului elementar muncă-odihnă.
3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect situaţiile de urgenţă:
- comportamentul în caz de urgenţă: evaluarea situaţiei,
evitarea supraaccidentelor, solicitarea de ajutor, asistenţa răniţilor şi
acordarea primului ajutor, acţiuni în caz de incendiu, evacuarea ocupanţilor
din camioane/călătorilor din autobuze, asigurarea siguranţei tuturor
călătorilor, acţiuni în caz de agresiune; principiile de bază ale întocmirii
unui proces-verbal de constatare a accidentului.
3.6. Obiectiv: abilităţi
de comportament care să contribuie la îmbunătăţirea imaginii unei
întreprinderi:
- relaţia dintre comportamentul
conducătorului auto şi imaginea întreprinderii: importanţa pentru întreprindere
a calităţii prestaţiei conducătorului auto, diferitele roluri ale
conducătorului auto, diferiţii interlocutori potenţiali ai conducătorului auto,
întreţinerea autovehiculului, organizarea muncii, consecinţele pe plan
comercial şi financiar ale unei dispute.
3.7. Principii şi modalităţi de corectare a
atitudinilor şi comportamentelor care generează riscuri de accident rutier sau
accident de muncă.
Permis, C, CE, C1 şi C1E
3.8. Obiectiv:
cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de mărfuri şi organizarea
pieţei:
- transportul rutier în raport
cu alte tipuri de transport (concurenţă, expeditori), diferitele activităţi din
domeniul transportului rutier (transportul public, în folos propriu, activităţi
conexe transportului), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de
transport sau activităţi conexe transportului, diferitele specializări din
domeniul transportului (cisternă, temperatură controlată etc), evoluţia
sectorului (diversificarea serviciilor oferite, relaţia transport
rutier-transport feroviar, subcontractarea etc).
Permis D, DE, D1 şi D1E
3.9. Obiectiv:
cunoaşterea mediului economic al transportului rutier de călători şi
organizarea pieţei:
- transporturilor rutiere de călători în raport cu alte
tipuri de transport de călători (transport feroviar, automobile), diferitele
activităţi ce implică transportul rutier de călători, trecerea frontierelor
(transportul internaţional), organizarea principalelor tipuri de întreprinderi
de transport rutier de călători."
14. Anexa nr. 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
..ANEXA Nr. 2
CONDIŢIILE
de obţinere a CPI/CPIa/CPC
SECŢIUNEA 1 - CPI
Comisia prevăzută la art. 7 alin. (1) din ordin
examinează candidaţii pentru a verifica deţinerea de către aceştia a nivelului
minim de cunoştinţe prevăzut în anexa nr. 1. In vederea susţinerii examenului
pentru obţinerea CPI, candidaţii se vor înscrie la un centru de pregătire
profesională autorizat de Ministerul Transporturilor prin Direcţia generală
infrastructură şi transport rutier.
In vederea susţinerii examenului şi a obţinerii CPI,
candidaţii trebuie să deţină permis de conducere valabil.
Candidaţii înscrişi vor fi programaţi pentru a susţine
examenul teoretic în cel mult 60 de zile de la comunicarea privind înscrierea
acestora transmisă de centrul de pregătire şi perfecţionare către Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R. Susţinerea examenului practic va avea loc, în baza
programării, în cel mult 30 de zile de la promovarea examenului teoretic.
Durata şi tematica examenului, precum şi numărul de
întrebări se pot reduce corespunzător, prin procedura de examinare, în scopul
eliminării suprapunerilor cu examenul susţinut de candidaţi în vederea
obţinerii permisului de conducere.
a) Examenul teoretic este
format din două probe:
(i) un set de 70 întrebări care cuprinde 40 de
întrebări tip grilă şi 30 de întrebări cu răspuns direct, testul având cel
puţin o întrebare pentru fiecare obiectiv dintre obiectivele generale şi cele
specifice tipului de transport, respectiv transport de mărfuri sau persoane,
prevăzut în anexa nr. 1;
(ii) 6 studii de caz, câte două pentru fiecare dintre
cele 3 capitole ale anexei nr. 1.
Durata examenului teoretic este de 4 ore. Candidatul
este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puţin 70% din întrebări şi a
obţinut minimum 70% din punctajul maxim cumulat al studiilor de caz.
Candidaţii declaraţi admişi la examenul teoretic vor
putea susţine examenul practic.
b) Examenul practic este
format din următoarele probe:
(i) o probă de conducere destinată evaluării pregătirii
cu privire la conducerea raţională bazată pe reguli de siguranţă. Această probă
are loc, pe cât posibil, pe drumuri situate în afara zonelor construite, pe
drumuri expres sau pe autostrăzi (sau alte drumuri similare), precum şi pe
toate tipurile de drumuri publice urbane, acestea trebuind să prezinte diferite
tipuri de dificultăţi pe care un conducător auto le poate întâlni. Este
preferabil ca această probă să se desfăşoare în diverse condiţii de intensitate
a traficului. Timpul de conducere pe drum trebuie să fie folosit în mod optim
pentru a evalua candidatul în toate zonele de circulaţie pe care le-ar putea
întâlni. Durata minimă a acestei probe este de 90 de minute. Candidaţii admişi
la această probă vor putea susţine examenul practic prevăzut la pct. (ii);
(ii) o probă care vizează cel puţin pct. 1.4, 1.5, 1.6,
3.2, 3.3 şi 3.5 din anexa nr. 1. Durata minimă a acestei
probe este de 30 de minute;
(iii) prin procedura de examinare se poate stabili ca
examenul practic să fie completat de o a treia probă, care să se desfăşoare
într-un poligon special sau pe un simulator performant, pentru a evalua
abilităţile cursantului în ceea ce priveşte conducerea raţională, manevrarea în
siguranţă, în special în ceea ce priveşte controlul vehiculului în funcţie de
diferitele stări ale carosabilului, precum şi în funcţie de condiţiile
atmosferice, de ora din zi sau din noapte. In cazul în care este stabilită,
durata acestei probe opţionale va fi de 30 de minute. In cazul în care
conducătorul auto promovează această probă, din durata de 90 de minute a probei
de conducere prevăzute la lit. b) pct. (i) se scad 30 de minute. Această probă
va fi susţinută la începutul examenului practic. Candidaţii declaraţi admişi la
această probă vor putea susţine examenul prevăzut la lit. b) pct. (i).
Pentru a fi admişi la examenul de obţinere a CPI,
candidaţii trebuie să fie declaraţi admişi atât la examenul teoretic, cât şi la
toate probele parţiale ale examenului practic.
In cazul nepromovării examenului în totalitate,
calificativele „Admis" obţinute de candidaţi la examenul teoretic sau la
probele parţiale îşi păstrează valabilitatea cel mult 6 luni de la data
obţinerii primului calificativ, dar nu mai mult de două reexaminări.
Vehiculele utilizate în timpul examenelor practice
trebuie să îndeplinească cel puţin condiţiile prevăzute în anexa nr. 1a) din
partea I „Normele de
autorizare a şcolilor de conducători auto" din Normele de autorizare a
funcţionării centrelor de pregătire a personalului din domeniul transporturilor
rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 1.856/2006, cu modificările ulterioare.
In ceea ce îi priveşte pe conducătorii menţionaţi la
art. 2 alin. (5) din ordin, examenul teoretic cuprinde un chestionar cu 20 de
întrebări şi se limitează la materiile prevăzute în anexa nr. 1,
corespunzătoare tipului de transport, de mărfuri sau de persoane, pentru care
se solicită noua calificare iniţială. Aceşti conducători vor susţine
obligatoriu examenul practic în totalitate.
SECŢIUNEA a 2-a - CPIa
Cursul de calificare iniţială accelerată va include
întreaga tematică prevăzută în anexa nr. 1. Durata sa
este de 140 de ore.
Fiecare candidat trebuie să efectueze cel puţin 10 ore
de conducere individuală cu un vehicul din categoria respectivă, care
îndeplineşte cel puţin condiţiile prevăzute în anexa nr. 1a) din partea I „Normele de autorizare a şcolilor de
conducători auto" din Normele de autorizare a funcţionării centrelor de
pregătire a personalului din domeniul transporturilor rutiere, aprobate prin
Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr.
1.856/2006, cu modificările ulterioare.
In timpul conducerii individuale candidatul trebuie să
fie însoţit de un instructor, angajat al centrului de pregătire şi
perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere. Fiecare
conducător auto poate să efectueze cel mult 4 ore din cele 10 de conducere
individuală într-un poligon special sau pe un simulator performant pentru a
evalua perfecţionarea în ceea ce priveşte conducerea raţională, manevrarea în
siguranţă, în special în ceea ce priveşte controlul vehiculului în funcţie de
diferitele stări ale carosabilului, precum şi în funcţie de condiţiile
atmosferice, de ora din zi sau din noapte.
Comisia prevăzută la art. 7 alin (1) din ordin
examinează candidaţii pentru a verifica deţinerea de către aceştia a nivelului
minim de cunoştinţe prevăzut în anexa nr. 1 cu privire la tematica şi obiectivele
indicate.
In vederea susţinerii examenului, centrul de pregătire
şi perfecţionare sau filiala/sucursala/punctul de lucru a/al acestuia depune la
agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. centralizatorul cu
candidaţii care au absolvit cursul de pregătire şi câte un dosar pentru fiecare
candidat, care va cuprinde:
a) cererea;
b) fişa cursantului prevăzută la art. 111 alin. (2) din ordin;
c) diagramele tahograf şi/sau
rapoartele imprimate ale tahografelor digitale, care atestă efectuarea tuturor
orelor de conducere individuală, în original;
d) copie după permisul de
conducere aflat în perioada de valabilitate şi după actul de identitate;
e) o fotografie color.
Agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române
-A.R.R., în termen de 5 zile lucrătoare de la depunere, verifică dosarele şi
respinge solicitările de examinare ale candidaţilor care nu au dosarul complet,
în situaţia în care copiile documentelor nu sunt lizibile, al căror permis de
conducere nu este în perioada de valabilitate, a căror fotografie nu este
corespunzătoare confecţionării certificatului sau care nu au efectuat toate
orele de pregătire teoretică şi/sau practică.
Candidaţii înscrişi vor fi programaţi pentru a susţine
examenul teoretic în cel mult 30 de zile de la data depunerii dosarului la
agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R.
Agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române -
A.R.R. întocmeşte programatorul cu candidaţii care participă la examinare.
a) Examenul teoretic
este format din două probe:
(i) un set de 40 de întrebări tip grilă, având cel
puţin o întrebare pentru fiecare obiectiv dintre obiectivele generale şi cele
specifice tipului de transport, respectiv transport de mărfuri sau de persoane,
prevăzut în anexa nr. 1;
(ii) trei studii de caz.
Durata examenului este de două ore. Candidatul este
considerat admis dacă a răspuns corect la cel puţin 70% din întrebări şi dacă a
obţinut minimum 70% din punctajul maxim cumulat al
studiilor de caz.
b) Examenul practic
vizează verificarea însuşirii de către candidat a cunoştinţelor şi abilităţilor
practice necesare desfăşurării activităţii. Durata minimă a acestei probe este
de 15 minute.
Vehiculele utilizate în timpul examenelor
practice trebuie să îndeplinească cel puţin condiţiile prevăzute în anexa nr.
1a) din partea I „Normele de
autorizare a şcolilor de conducători auto" din Normele de autorizare a
funcţionării centrelor de pregătire a personalului din domeniul transporturilor
rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 1.856/2006, cu modificările ulterioare.
Pentru conducătorii prevăzuţi la art. 2 alin. (5) din
ordin, durata calificării iniţiale accelerate este de 35 de ore, din care două
ore şi jumătate de conducere individuală. La sfârşitul acestei pregătiri
candidatul va susţine un examen în faţa comisiei prevăzute la art. 7 alin. (1)
din ordin. Examenul teoretic va cuprinde câte două întrebări tip grilă pentru
fiecare obiectiv specific din tematica pentru tipul de transport de mărfuri sau
persoane, după caz, prevăzut în anexa nr. 1. Examenul practic va fi susţinut în
întregime.
Pentru a fi înscrişi la examenul practic, candidaţii
trebuie să fie declaraţi admişi la examenul teoretic.
Pentru a fi admişi la examenul de obţinere a CPIa,
candidaţii trebuie să fie declaraţi admişi atât la examenul teoretic, cât şi la
examenul practic.
In cazul nepromovării examenului practic, calificativul
„Admis" obţinut de candidaţi la examenul teoretic îşi păstrează
valabilitatea cel mult 6 luni de la obţinere, dar nu mai mult de două
reexaminări practice.
SECŢIUNEA a 3-a - CPC
Comisia prevăzută la art. 7 alin (1) din ordin
examinează candidaţii pentru a verifica dacă aceştia şi-au actualizat nivelul
minim de cunoştinţe prevăzut în anexa nr. 1.
In vederea susţinerii examenului, centrul de pregătire
şi perfecţionare sau filiala/sucursala/punctul de lucru a/al acestuia depune la
agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., cu cel puţin 5 zile
lucrătoare înainte de data planificată a examenului, centralizatorul cu
candidaţii care au absolvit cursul de pregătire prevăzut la art. 5 alin. (3)
din ordin şi câte un dosar pentru fiecare candidat, care va cuprinde:
a) cererea;
b) fişa cursantului prevăzută la art. 111 alin. (2) din ordin;
c) copie după permisul de
conducere aflat în perioada de valabilitate şi după actul de identitate;
d) o fotografie color.
Agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române -
A.R.R. verifică dosarele şi respinge solicitările de examinare ale candidaţilor
care nu au dosarul complet, în situaţia în care copiile documentelor nu sunt
lizibile, ale candidaţilor al căror permis de conducere nu este în perioada de
valabilitate, a căror fotografie nu este corespunzătoare confecţionării certificatului sau care nu au efectuat
toate orele de pregătire.
Agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române -
A.R.R. întocmeşte programatorul cu candidaţii care participă la examinare.
Candidaţii înscrişi vor fi programaţi pentru a susţine
examenul teoretic în cel mult 30 de zile de la data depunerii dosarului la
agenţia teritorială a Autorităţii Rutiere Române - A.R.R.
Examenul este format dintr-un set de 30 de întrebări
tip grilă din tematica prevăzută în anexa nr. 1.
Durata examenului este de 40 de
minute. Candidatul este considerat admis dacă a răspuns corect la cel puţin 70%
din întrebări."
15. După anexa nr. 3
se introduc două noi anexe, anexele nr. 4 şi 5, prevăzute în anexele A şi B*)
la prezentul ordin.
Art. II. - Anexa „Normele de
autorizare a centrelor de pregătire şi perfecţionare a personalului din
domeniul transporturilor rutiere" la Ordinul ministrului transporturilor
nr. 794/2007 pentru aprobarea Normelor de autorizare a centrelor de pregătire
şi perfecţionare a personalului din domeniul
transporturilor rutiere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 25 septembrie 2007, se modifică şi se completează după
cum urmează:
1. La articolul 15,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Suspendarea autorizaţiei sediului central şi/sau a
filialei/sucursalei/punctului de lucru, după caz, de face de către Direcţia
generală infrastructură şi transport rutier, pentru o perioadă de 30 de zile,
la propunerea comisiei prevăzute la alin. (2), în următoarele situaţii:
a) când reclamaţiile adresate
în scris Direcţiei generale infrastructură şi transport rutier în legătură cu
activitatea centrului de pregătire şi perfecţionare se confirmă;
b) când s-a constatat nerespectarea programelor de pregătire conţinute în dosarul depus în vederea autorizării;
c) când se constată că centrul de pregătire şi
perfecţionare nu a mai desfăşurat activitatea pentru care a fost autorizat o
perioadă de cel puţin 6 luni consecutive;
d) când se constată că centrul de pregătire şi
perfecţionare nu a respectat cel puţin una dintre obligaţiile prevăzute la art.
14;
e) când se constată că centrul de pregătire şi
perfecţionare nu a respectat cel puţin una dintre obligaţiile prevăzute la art.
111 sau art. 112
din Ordinul ministrului transporturilor,
construcţiilor şi turismului nr. 42/2006 privind condiţiile de pregătire
profesională iniţială şi continuă a anumitor categorii de conducători
auto."
2. La articolul 16,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Măsura anulării autorizaţiei sediului central
şi/sau a filialei/sucursalei/punctului de lucru a centrului de pregătire şi
perfecţionare, după caz, se face de către Direcţia generală infrastructură şi
transport rutier, în următoarele cazuri:
a) la aplicarea măsurii de
suspendare, prevăzute la art. 15, pentru a treia oară;
b) când nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat
la baza acordării autorizaţiei;
c) când se constată că documentele cuprinse în dosarul
depus de solicitant în vederea autorizării conţin informaţii eronate;
d) când se constată neconcordanţe între date şi/sau
documente cu privire la activitatea, evidenţele aferente centrului de pregătire
şi perfecţionare şi evidenţele privind examenele;
e) când se constată că centrul de pregătire şi
perfecţionare a înregistrat fictiv ore de pregătire profesională neefectuate;
f) când nu este permis accesul comisiei prevăzute la
art. 15 alin. (2) în vederea efectuării controlului;
g) când deţinătorul autorizaţiei îşi încetează
activitatea."
3. La articolul 16,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Anularea autorizaţiei sediului central în baza
dispoziţiilor alin. (2) lit. a), c), d), e) sau f) atrage suspendarea pentru o
perioadă de 3 ani a onorabilităţii persoanei care conduce permanent şi efectiv
activitatea centrului de pregătire şi perfecţionare."
Art. III. -Anexele Aşi B fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. IV. - In termen de 30 de
zile de la publicarea prezentului ordin, Direcţia generală infrastructură şi transport rutier şi Autoritatea Rutieră
Română - A.R.R. vor elabora proceduri comune de aplicare a Ordinului
ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 42/2006 privind
condiţiile de pregătire profesională iniţială şi continuă a anumitor categorii
de conducători auto şi a Ordinului ministrului transporturilor nr. 794/2007
pentru aprobarea Normelor de autorizare a centrelor de pregătire şi
perfecţionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere.
Art. V. - Prezentul ordin
transpune prevederile art. 8 alin. (5), art. 9 şi art. 10 alin. (1)şi (3) din
Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2003/59/CE din 15 iulie 2003
privind calificarea iniţială şi formarea periodică a conducătorilor auto ai
anumitor vehicule rutiere destinate transportului de mărfuri sau de călători,
de modificare a Regulamentului Consiliului 3.820/85/CEE şi a Directivei
Consiliului 91/439/CEE şi de abrogare a Directivei Consiliului 76/914/CEE,
publicată în Jurnalul Oficial nr. L 226 din 10
septembrie 2003.
Art. VI. - Direcţia generală
infrastructură şi transport rutier din cadrul Ministerului Transporturilor şi
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. VII. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, şi intră în vigoare în 60 de zile de la data
publicării.
p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
*) Anexele Aşi B sunt reproduse în facsimil.
ANEXA A (Anexa nr. 4 la Ordinul nr. 42/2006)
MODEL DE FILĂ DE CATALOG
Vizat D.G.I.T.R.
|
Autorizaţie seria:
|
Nr. filă
|
Autov. cat.->
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr. înmatric.->
|
|
|
|
|
|
|
|
Marfă*
|
CPIa*
|
Lector ->
|
|
|
|
|
|
|
|
Persoane*
|
CPC*
|
Data ->
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr. Crt.
|
Nume
|
Prenume
|
Ora ->
|
|
|
|
|
|
|
|
CNP
|
P
|
A
|
P
|
A
|
P
|
A
|
P
|
A
|
P
|
A
|
P
|
A
|
P
|
A
|
1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
19
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
20
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
26
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
28
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Se vor anula rubricile necorespunzătoare
ANEXA B (Anexa nr. 5 la Ordinul nr. 42/2006)
MODEL DE FIŞĂ A CURSANTULUI PENTRU CURSUL DE CPC TRANSPORT PERSOANE
Nume
|
Prenume
|
CNP
|
Permis conducere
seria
|
Data obţinerii cat. D1
|
Data obţinerii
cat. D
|
Data obţinerii cat. C1
|
Data obţinerii
cat. C
|
Data obţinerii
cat. E
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M
|
CPC TRANSPORT PERSOANE - Obiective
|
Data - orele Data - orele
|
Semnătură lector
|
MODULUL
1 -3 ZILE x 7 ORE
|
1.1. Obiectiv; cunoaşterea
caracteristicilor sistemului de transmisie în scopul utilizării optime:
curbele de cupluri, de putere şi de consum specific ale unui motor, zona de
utilizare optimă a turaţiei motorului, diagrame privind rapoartele de
transmitere ale cutiei de viteze.
|
|
|
1.2. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi
funcţionarea dispozitivelor de siguranţa pentru a
controla vehiculul, pentru a minimiza uzura şi
pentru a preveni disfuncţionalitaţite specifice, circuitul de frânare
oieopneumatic servoasistat. limitele tfe utilizare a sistemelor de frânare şi
a frânei de încetinire, utilizarea combinata a frânelor şi a frânei de
încetinire, utilizarea optima a vitezei şi rapoartelor de transmitere ale
cutiei de viteze, utilizarea inerţiei vehiculului, utilizarea mijloacelor de
încetinire şi de frânare în cursul coborârilor. atitudine în caz de
defecţiune.
|
|
|
1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a consumului de carburant: optimizarea consumului de carburant prin
utilizarea cunoştinţelor prezentate la pct. 1.1 şi 1.2.
|
|
|
1.5. Obiectiv: capacitatea de a asigura siguranţa şi confortul
pasagerilor: echilibrul mişcărilor longitudinale şi laterale, utilizarea
drumurilor împreuna cu alţi utilizatori, poziţia pe şosea, frânarea
treptată/lină, folosirea consolelor, utilizarea de infrastructuri specifice
(spaţii publice, benzi de circulaţie rezervate), realizarea unei armonii
între conducerea în siguranţă şi celelalte funcţii ale conducătorului auto.
interacţiunea cu pasagerii, caracteristicile specifice ale transportului
anumitor categorii de călători (persoane cu dizabilităli. copii).
|
|
|
1.6. Obiectiv: capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul
respectând regulile de siguranţă şi utilizare corectă a vehiculului: forţele
care se aplică vehiculelor în mişcare, utilizarea rapoartelor de transmitere
ale cutiei de viteze in funcţie de sarcina vehiculului şi de profilul
drumului, calcularea sarcinii totale a unui vehicul
sau a unui ansamblu de vehicule, repartizarea
încărcăturii. consecintefe supraîncărcării pe axă, stabilitatea vehiculului
şi centrul de greutate.
|
|
|
2.1. Obiectiv: cunoaşterea mediului social al transportului
rutier şi regulile care îl guvernează: duratele maxime de lucru specifice
transportunlor: pnncipiile. aplicarea şi consecinţele prevăzute în
reglementările naţionale şi comunitare în domeniu; sancţiunile în caz de neutilizare.
de utilizare necorespunzătoare sau de manipulare frauduloasă a tahografului:
cunoaşterea mediului social al transportului rutier: drepturile şi
obligaţiile conducătorului auto în ceea ce priveşte pregătirea profesională
iniţială şi pregătirea profesională periodică.
|
|
|
2.3. Obiectiv: cunoaşterea reglementărilor pnvind transportul rutier de persoane: transportul de grupuri
specifice, echipamente de siguranţă la bordul autobuzelor, centurile de
siguranţă, încărcarea vehiculului.
|
|
|
MODULUL
2 -2 ZILE x 7 ORE
|
3.1. Obiectiv: creşterea percepţiei privind riscurile rutiere şi
accidentele de muncă: tipologia accidentelor de muncă din sectorul
transportunlor. statisticile accidentelor de circulaţie, implicarea
camioanelor grele/autocarelor, consecinţele umane, materiale şi financiare.
|
|
|
3.2. Obiectiv, capacitatea de a preveni
criminaliiatea şi traficul de imigranţi ilegali: informaţii generale,
implicaţii pentru conducătorii auto. măsurile de prevenire, lista verificărilor
ce trebuie efectuate de conducătorul auto. legislaţia cu privire la
responsabilitatea conducătorului auto şi întreprinderilor de transport.
|
|
|
3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni riscurile fizice:
principiile ergonomice: gesturile şi poziţiile care implică riscuri, condiţia
fizică, exerciţiile de manipulare, protecţia personală.
|
|
|
3.4. Obiectiv; conştientizarea
importanţei stării fizice şi mentale principiile unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, efectele alcoolului,
medicamentelor sau ale oricărei substanţe susceptibile de a modifica
comportamentul, simptomele, cauzele şi efectele oboselii si
stresului, rolul fundamental al ciclului elementar
muncâ-odihnă.
|
|
|
3.5. Obiectiv, capacitatea de a evalua corect situaţiile de
urgenţă: comportamentul în caz de urgenţă: evaluarea situaţiei, evitarea
supraaccidentelor, solicitarea de ajutor, asistenţa răniţilor şi acordarea primului ajutor, acţiuni in caz de incendiu, evacuarea ocupanţilor din camioane/călătorilor din autobuze,
asigurarea siguranţei tuturor călătorilor, acţiuni în caz de agresiune;
principiile de bază ale inlocmirii unui proces-verbal de constatare a accidentului.
|
|
|
3.6. Obiectiv abilităţi de comportament care să contribuie la îmbunătăţirea imaginii unei întrepnnderi: relaţia dintre comportamentul conducătorului auto şi imaginea
întreprindem: importanţa pentru întreprindere a
calităţii prestaţiei conducătorului auto. diferitele roluri ale conducătorului
auto. diferiţii
interlocutori potenţiali ai conducătorului auto. întreţinerea autovehiculului, organizarea muncii, consecinţele pe
plan comercial şi financiar ale unei dispute.
|
|
|
3.7. Principii şi modalităţi de corectare
a atitudinilor şi comportamentelor care generează riscuri de accident rutier
sau accident de muncă.
|
|
|
3.9. Obiectiv: cunoaşterea mediutui economic al transportului
rutier de călători şi organizarea pieţei: transporturilor rutiere de călători
în raport cu alte tipuri de transport de călători (transport feroviar,
automobile), diferitele activităţi ce implică transportul rutier de călători,
trecerea frontierelor (transportul internaţional), organizarea principalelor
tipuri de întreprinderi de transport rutier de călători.
|
|
|
Certificăm că informaţiile prezentate sunt conforme
realităţii. Reprezentant C.P.P.
Nume
|
Prenume
|
CNP
|
Permis conducere
seria
|
Data obţinerii cat. D1
|
Data obţinerii
cat. D
|
Data obţinerii cat. C1
|
Data obţinerii
cat. C
|
Data obţinerii
cat. E
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CP la TRANSPORT PERSOANE - Obiective
|
Data - orele
Data - orele
|
Semnătură lector
|
1.1. Obiectiv: cunoaşterea
caracteristicilor sistemului de transmisie in scopul utilizării optime:
curbele de cupluri, de putere şi de consum specific ale unui motor, zona de
utilizare optima a turaţiei motorului, diagrame privind rapoartele de
transmitere ale cutiei de viteze.
|
|
|
1.2. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi
funcţionarea dispozitivelor de siguranţa pentru a controla vehiculul, pentru
a minimiza uzura şi pentru a preveni disfuncţionalitaţile specifice:
circuitul de frânare oleopneumalic servoasistat. limitele de utilizare a
sistemelor de frânare şi a frânei de încetinire, utilizarea combinată a frânelor
şi a frânei de încetinire, utilizarea optimă a vitezei şi rapoartelor de
transmitere ale cutiei de viteze, utilizarea inerţiei vehiculului, utilizarea
mijloacelor de încetinire şi de frânare în cursul coborârilor, atitudine în
caz de defecţiune.
|
|
|
1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare
a consumului de carburant, optimizarea consumului de carburant prin
utilizarea cunoştinţelor prezentate la pct. 1.1 şi 1.2.
|
|
|
1.5. Obiectiv, capacitatea de a asigura siguranţa
şi confortul pasagenlon echilibrul mişcărilor longitudinale şi laterale, utilizarea drumunlor
împreună cu alţi utilizatori, poziţia pe şosea, frânarea treptată/lină.
folosirea consolelor, utilizarea de infrastructun specifice (spaţii publice,
benzi de circulaţie rezervate), realiza/ea unei armonii intre conducerea în
siguranţa şi celelalte funcţii ale conducătorului auto. interacţiunea cu
pasagerii, caracteristicile specifice ale transportului anumitor categorii de
călători (persoane cu dizabilităţi, copii).
|
|
|
1.6. Obiectiv, capacitatea de a asigura încărcarea
unui vehicul respectând regulile de siguranţă şi utilizare corectă a
vehiculului: forţele care se aplică vehiculelor în mişcare, utilizarea
rapoartelor de transmitere ale cutiei de viteze în funcţie de sarcina
vehiculului si de profilul drumului, calcularea sarcinii totale a unui
vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, repartizarea încărcăturii,
consecinţele supraîncărcării pe axă. stabilitatea vehiculului ţi centrul de
greutate
|
|
|
2.1. Obiectiv cunoaşterea mediului social al transportului rutier
şi regulile care îl guvernează, duratele maxime de
lucru specifice transporturilor; principiile, aplicarea şi consecinţele prevăzute în reglementările naţionale şi comunitare în domeniu; sancţiunile
în caz de neutilizare. de utilizare necorespunzâtoare sau de manipulare
frauduloasă a tahografului; cunoaşterea mediului soda! al transportului rutier drepturile şi obligaţiile conducătorului auto în ceea ce pnveşte pregătirea profesională iniţială şi
pregătirea profesională periodică.
|
|
|
2.3. Obiectiv: cunoaşterea reglementărilor privind transportul
rutier de persoane: transportul de grupuri specifice,
echipamente de siguranţă la
bordul autobuzelor, centurile de siguranţă. încălcarea vehiculului.
|
|
|
3.1. Obiectiv: creşterea percepţiei
privind nscurile rutiere şi
accidentele de muncă: tipologia accidentelor de muncă din sectorul transportuhlor.
statisticile accidentelor de circulaţie, implicarea camioanelor
grele/autocarelor, consecinţele umane, materiale şi financiare.
|
|
|
3.2. Obiectiv: capacitatea de a preveni cnminalitatea
şi traficul de imigranţi ilegali: informaţii generale. implicaţii pentru
conducătorii auto. măsurile de prevenire, lista verificărilor ce trebuie
efectuate de conducătorul auto. legislaţia cu privire la responsabilitatea
conducătorului auto şi întreprinderilor de transport.
|
|
|
3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni riscurile fizice,
principiile ergonomice gesturile şi poziţiile care implică riscuri, condiţia
fizică, exerciţiile de manipulare, protecţia personală.
|
|
|
3.4. Obiectiv: conştientizarea importanţei stării fizice şt
mantale: principiile unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, efectele
alcoolului, medicamentelor sau ale oricărei substanţe susceptibile de a
modifica comportamentul, simptomele. cauzele şi efectele oboselii şi
stresului, rolul fundamental al ciclului elementar muncă-odihnă.
|
|
|
3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect situaţiile de
urgenţă: comportamentul în caz de urgenţă: evaluarea situaţiei, evitarea
supraaccidentelor. solicitarea de ajutor, asistenta răniţilor şi acordarea
primului ajutor, acţiuni în caz de incendiu, evacuarea ocupanţilor din
camioane/călătorilor din autobuze, asigurarea siguranţei tuturor călătorilor,
acţiuni în caz de agresiune; principiile de bază ale întocmirii unui
proces-verbal de constatare a accidentului.
|
|
|
3.6. Obiectiv: abilităţi de comportament care să oontribuie la im
bunătăţi rea imaginii unei întreprinderi: relaţia dintre comportamentul
conducătorului auto şi imaginea întreprinderii: importanţa pentru
întreprindere a calităţii prestaţiei conducătorului auto.
diferitele roluri ale conducătorului auto. diferiţii interlocutori potenţiali ai conducătorului auto. întreţinerea autovehiculului, organizarea
muncii. consecinţele pe plan comercial şi financiar
ale unei dispute.
|
|
|
3.7. Principii şi modalităţi de corectare
a atitudinilor şi comportamentelor care generează riscuri de accident rutier
sau accident de muncă
|
|
|
3.9. Obiectiv cunoaşterea mediului economic al transportului
rutier de călători şi organizarea pieţei: transporturilor rutiere de călători
în raport cu alte tipuri de transport de călători (transport feroviar,
automobile), diferitele activităţi ce implică transportul rutier de călători,
trecerea frontierelor (transportul internaţional), organizarea principalelor
tipun de întreprinderi de transport rutier de câlători.
|
|
|
Pregătire practică
|
|
|
Certificăm că informaţiile prezentate sunt conforme
realităţii. Reprezentant C.P.P.
Nume
|
Prenume
|
CNP
|
Permis conducere
seria
|
Data obţinerii cat. D1
|
Data obţinerii
cat. D
|
Data obţinerii cat. C1
|
Data obţinerii
cat. C
|
Data obţinerii
cat. E
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M
|
CPC TRANSPORT MĂRFURI - Obiective
|
Data - orele Data - orele
|
Semnătură lector
|
MODULUL
1 -3 ZILE
x 7 ORE
|
1.1. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor sistemului de
transmisie în scopul utilizăm optime: curbele de cupluri, de putere şi de consum specific ale unui
motor, zona de utilizare optima a turaţiei motorului,
diagrame privind rapoartele de transmitere ale cutiei de viteze.
|
|
|
1.2. Obiectiv: cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi
funcţionarea dispozitivelor de siguranţa pentru a controla vehiculul, pentru
a minimiza uzura si pentru a preveni disfunaţionalităţile specifice:
circuitul de frânare oleopneumatic servoasistat. limitele de utilizare a
sistemelor de frânare şi a frânei de încetinire, utilizarea combinata a
frânelor şi a frânei de încetinire, utilizarea optimă a vitezei şi
rapoartelor de transmitere ale cutiei de viteze, utilizarea inerţiei
vehiculului. utilizarea mijloacelor de încetinire şi de frânare în cursul
coborârilor atitudine în caz de defecţiune.
|
|
|
1,3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a consumului de
carburant optimizarea consumului de carburant prin utilizarea cunoştinţelor
prezentate la pct. 1.1 şi 1.2.
|
|
|
1.4. Obiectiv: capacitatea dea asigura încărcarea unui vehicul
respectând regulile de siguranţă şi utilizare corectă a vehiculului:
- forţele care acţionează asupra vehiculului în mişcare,
utilizarea rapoartelor de transmitere ale cutiei de viteze în funcţie de
sarcina vehiculului şi de particularităţile drumului, calcularea sarcinii
totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, calcularea volumului
total, repartizarea încărcăturii, consecinţele supraîncărcării pe axă,
stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate, tipurile de ambalaje şi
suporturile de sarcina,
- principalele categorii de mărfuri ce
necesita arimarea. tehnici de calare şi de arimare a încărcăturii, utilizarea
centurilor de arimare, verificarea dispozitivelor de arimare, utilizarea de
mijloace de manipulare, acoperirea cu prelată şi scoaterea
prelatei
|
|
|
2.1. Obiectiv: cunoaşterea mediului social al transportului
rutier şi regulile care îl guvernează: duratele maxime de lucru specifice
transporturilor: pnncipiile. aplicarea şt consecinţele prevăzute în
reglementările naţionale şi comunitare în domeniu; sancţiunile în caz de
neutilizare, de utilizare necorespunzătoare sau de manipulare frauduloasă a
tahografului; cunoaşterea mediului social al transportului rutier: drepturite
şi obligaţiile conducătorului auto in ceea ce priveşte pregătirea profesională
iniţială şi pregătirea profesională periodică.
|
|
|
2.2. Obiectiv: cunoaşterea reglementănlor
pnvind transportul rutier de mărfuri: licenţele de transport, obligaţiile ce rezultă din
contractele-tip de transport de mărfuri, redactarea documentelor ce formează
contractul de transport, autorizaţiile de transport internaţional, obligaţii
ce rezultă din convenţia privind contractul de transport internaţional rutier
de mărfuri, întocmirea foii de drum internaţionale, trecerea frontierelor,
comisionarii de transport, documente speciale de însoţire a mărfii
|
|
|
MODULUL
2 -2 ZILE x 7 ORE
|
3.1. Obiectiv: creşterea percepţiei privind riscurile rutiere şi
accidentele de muncă: tipologia accidentelor de muncă din sectorul transport
urilor, statisticile accidentelor de circulaţie, implicarea camioanelor
grele/autocarelor, consecinţele umane, materiale şi financiare.
|
|
|
3.2. Obiectiv: capacitatea de a preveni criminalitatea şi
traficul de imigranţi ilegali: informaţii generale, implicaţii pentru
conducăloni auto, măsurile de prevenire, lista verificârilor ce trebuie
efectuate de conducătorul auto, legislaţia cu privire Fa responsabilitatea
conducătorului auto şi întreprinderilor de transport.
|
|
|
3.3. Obiectiv: capacitatea de a preveni riscurile fizice: principiile ergonomice: gesturile şi poziţiile care implică
riscuri, condiţia fizică, exerciţiile de manipulare, protecţia personală.
|
|
|
3.4. Obiectiv: conştientizarea
importanţei stăm fizice şi mentale: principiile unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, efectele alcoolului,
medicamentelor sau ale oricărei substanţe susceptibile de a modifica
comportamentul, simptomele, cauzele şi efectele oboselii şi stresului, rolul
fundamental al ciclului elementar muncă-odihnă.
|
|
|
3.5. Obiectiv, capacitatea de a evalua
corect situaţiile de urgenţă: comportamentul in caz de urgenţă: evaluarea
situaţiei, evitarea supraaccidentelor. solicitarea de ajutor asistenţa
răniţilor şi acordarea primului ajutor, acţiuni în caz de tncendiu. evacuarea ocupanţilor din camioane/călătorilor din autobuze, asigurarea siguranţei tuturor
călătorilor, acţiuni în caz de agresiune: principiile de bază ale întocmirii
unui proces-verbal de constatare a accidentului.
|
|
|
3.6. Obiectiv abilităţi de comportament care să contribuie la îmbunătăţirea imaginii unei întreprinderi: relaţia dintre comportamentul conducătorului auto şi imaginea
întreprinderii: importanţa pentru întreprindere a
calitaţii prestaţiei conducătorului auto. diferitele roluri ale conducătorului
auto. diferiţii
interlocutori potenţiali ai conducătorului auto. întreţinerea autovehiculului, organizarea muncii, consectnţele pe
plan comercial şi financiar ale unei dispute.
|
|
|
3.7. Principii şi modalităţi de corectare a atitudinilor şi
comportamentelor care generează riscuri de
accident rutier sau accident de muncă.
|
|
|
3.8. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului
rutier de mărfuri şi organizarea pieţei: transportul rutier in raport cu alte
tipuri de transport (concurenţa, expeditori), diferitele activităţi din domeniul transportului rutier (transportul
public. în folos propriu, activităţi conexe transportului), organizarea
principalelor tipun de înlreprinderi de transport sau activităţi conexe
transportului, diferitele specializări din domeniul transportului (cisternă,
temperatură controlată etc), evoluţia sectorului (diversificarea serviciilor
oferite, relaţia transport rutier-transport feroviar, subcontractarea etc).
|
|
|
Certificăm că informaţiile prezentate sunt conforme
realităţii. Reprezentant C.P.P.
Nume
|
Prenume
|
CNP
|
Permis conducere
seria
|
Data obţinerii cat. D1
|
Data obţinerii
cat. D
|
Data obţinerii cat. C1
|
Data obţinerii
cat. C
|
Data obţinerii
cat. E
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
CP la
TRANSPORT MĂRFURI - Obiective
|
Data - orele
Data - orele
|
Semnătură lector
|
1.1. Obiectiv; cunoaşterea caracteristicilor sistemului de
transmisie în scopul utilizării optime: curbele de cupluri, de putere si de
consum specific ale unui motor, zona de utilizare optimă a turatiei
motorului, diagrame privind rapoartele de transmitere ale cutiei de viteze.
|
|
|
1.2. Obiectiv; cunoaşterea caracteristicilor tehnice şi Funcţionarea
dispozitivelor de siguranţa" pentru a controla vehiculul, pentru a
minimiza uzura şi pentru a preveni disfuncţionalităţile specifice- circuitul
de frânare oleopneumattic servoasistat, limitele de utilizare a sistemelor de frânare şi a frânei de încetinire,
utilizarea combinată a frânelor şi a frânei de încetinire, utilizarea optima
a vitezei şi rapoartelor de transmitere ale cutiei de viteze, utilizarea
inerţiei vehiculului, utilizarea mijloacelor de încetinire şi de frânare în
cursul coborârilor. atitudine în caz de defecţiune.
|
|
|
1.3. Obiectiv: capacitatea de optimizare a consumului de
carburant: optimizarea consumului de carburant prin utilizarea cunoştinţelor
prezentate Ea pct. 1.1 şi 1.2.
|
|
|
1.4. Obiectiv: capacitatea de a asigura încărcarea unui vehicul
respectând regulile de siguranţă si utilizare corectă a vehiculului
- forjele care acţionează asupra
vehiculului în mişcare, utilizarea rapoartelor de transmitere ale cutiei de
viteze în funcţie de sarcina vehiculului si de particularităţile drumului,
calcularea sarcinii totale a unui vehicul sau a unui
ansamblu de vehicule, calcularea volumului total, repartizarea încărcăturii, consecinţele
supraîncărcării pe axă. stabilitatea vehiculului şi centrul de greutate,
tipurile de ambalaje şi suporturile de sarcină:
- principalele categorii de mărfuri ce
necesită arimarea. tehnici de calare şi de arimare a încărcăturii, utilizarea
centurilor de arimare, verificarea dispozitivelor de arimare. utilizarea de
mijloace de manipulare, acoperirea cu prelata şi scoaterea prelatei.
|
|
|
2.1. Obiectiv, cunoaşterea mediului social al transportului
rutier şi regulile care ii guvernează, duratele maxime de lucru specifice
transporturilor; principiile, aplicarea şi consecinţele prevăzute în
reglementările naţionale şi comunitare în domeniu; sancţiunile In caz de
neutilizare, de utilizare necorespunzătoare sau de manipulare frauduloasă a
tahografului; cunoaşterea mediului social al transportului rutier: drepturile
şi obligaţiile conducătorului auto în ceea ce priveşte pregătirea
profesională iniţială şi pregătirea profesională periodică.
|
|
|
2.2. Obiectiv cunoaşterea reglementarilor privind transportul
rutier de mărfuri licenţele de transport, obligaţiile ce rezultă din
contractele-tip de transport de mărfuri, redactarea documentelor ce formează
contractul de transport, autorizaţiile de transport internaţional, obligaţii
ce rezultă din convenţia privind contractul de transport internaţional
rutier de mărfuri.
întocmirea foii de drum internaţionale, trecerea frontierelor, comisionarii de
transport, documente speciale de însoţire a mărfii.
|
|
|
3.1. Obiectiv: creşterea percepţiei privind riscurile rutiere şi
accidentele de muncă: tipologia accidentelor de
muncă din sectorul transporturilor,
statisticile accidentelor de circulaţie, implicarea camioanelor
grele/autocarelor, consecinţele umane, materiale şi financiare.
|
|
|
3.2. Obiectiv- capacitatea de a preveni criminalitatea şi
traficul de imigranţi ilegali: informaţii generale, implicaţii pentru conducătorii
auto. măsurile de prevenire, lista verificărilor ce trebuie efectuate de
conducătorul auto. legislaţia cu privire la responsabilitatea conducătorului
auto şi întreprinderilor de transport.
|
|
|
3.3. Obiectiv capacitatea de a preveni
riscurile fizice: principiile ergonomice: gesturile şi poziţiile care implică
riscuri, condiţia fizică, exerciţiile de manipulare, protecţia personală.
|
|
|
3.4. Obiectiv: conştientizarea importanţei stării fizice şi
mentale: principiile unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, efectele
alcoolului, medicamentelor
sau ale oricărei substanţe susceptibile de a modifica
comportamentul, simptomele. cauzele şi efectele oboselii şi
stresului, rolul fundamental al ciclului elementar muncă-odihna.
|
|
|
3.5. Obiectiv: capacitatea de a evalua corect situaţiile de
urgenţă: comportamentul in caz de urgenţă:
evaluarea situaţiei, evitarea supraaccidentelor. solicitarea de
ajutor, asistenţa răniţilor şi acordarea primului ajutor, acţiuni în caz de
incendiu, evacuarea ocupanţilor din camioane/călătorilor din autobuze,
asigurarea siguranţei tuturor călătorilor, acţiuni în caz de agresiune;
principiile de bază ale întocmim unui proces-verbal
de constatare a accidentului.
|
|
|
3.6. Obiectiv: abilităţi de comportament care să contribuie la
îmbunătăţirea imaginii unei întreprinderi: relaţia dintre comportamentul
conducătorului auto şi imaginea intreprinderii importanţa pentru
întreprindere a calităţii prestaţiei conducătorului auto, diferitele roluri ale
conducătorului auto, diferiţii interlocutori potenţiali ai conducătorului
auto, întreţinerea autovehiculului, organizarea muncii, consecinţele pe plan
comercial şi financiar ale unei dispute
|
|
|
3.7. Principii şi modalităţi de corectare a atitudinilor şi
comportamentelor care generează riscuri de accident rutier sau accident de
muncă.
|
|
|
3.8. Obiectiv: cunoaşterea mediului economic al transportului
rutier de mărfuri şi organizarea pieţei: transportul rutier in raport cu alte
tipuri de transport (concurenţă, expeditori), diferitele
activităţi din domeniul transportului rutier
(transportul public, în folos propriu, activităţi conexe transportului),
organizarea principalelor tipuri de întreprinderi de transport sau activităţi
conexe transportului, diferitele specializări din domeniul transportului
(cisternă, temperatură controlată etc), evoluţia sectorului (diversificarea
serviciilor oferite, relaţia transport rutier-transport feroviar,
subcontraclarea etc).
|
|
|
Pregătire practică
|
|
|
Certificăm că informaţiile prezentate sunt conforme
realităţii. Reprezentant C.P.P.