ORDIN Nr. 42 din 16
ianuarie 2006
privind conditiile de
pregatire profesionala initiala si continua a anumitor categorii de conducatori
auto
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 27 ianuarie 2006
Avand in vedere
prevederile Acordului european instituind o asociere intre Romania, pe de o
parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta
parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr.
20/1993, si ale Directivei Parlamentului European si a Consiliului nr.
59/2003/CE privind calificarea initiala si formarea periodica a conducatorilor
auto si anumitor vehicule rutiere destinate transportului de marfuri sau de
calatori, de modificare a Regulamentului Consiliului (CEE) 3.820/85 si a
Directivei Consiliului 91/439/CEE si de abrogare a Directivei Consiliului
76/914/CEE,
in temeiul prevederilor
art. 5 alin. (2) lit. b) si e) si ale art. 65 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, ale art. 12
lit. g) si h) din Ordonanta Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale art. 5
alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul ordin:
CAPITOLUL 1
Scopul si domeniul de
aplicare
Art. 1. - (1) Pentru a
putea efectua operatiuni de transport rutier ce fac obiectul prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere,
conducatorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzatoare pentru
categoriile C1, C1E, C si CE, respectiv D1, D1E, D si DE, trebuie sa detina un
nivel minim de cunostinte necesare desfasurarii profesiei, conform anexei nr. 1
la prezentul ordin, cunostinte ce trebuie actualizate periodic prin stagii de
pregatire adecvate.
(2) Certificatul de
calificare profesionala initiala, denumit in continuare CPI, si Certificatul de
calificare profesionala continua, denumit in continuare CPC, reprezinta dovada
pregatirii profesionale initiale, respectiv dovada pregatirii profesionale
periodice a conducatorului auto, si pot fi obtinute conform prevederilor
prezentului ordin.
(3) CPI si CPC sunt
valabile pentru tipul de transport rutier efectuat de catre conducatorul auto,
respectiv transport rutier de marfuri sau transport rutier de persoane.
(4) Modelul si
continutul certificatului de calificare profesionala sunt prevazute in anexa
nr. 3 la prezentul ordin.
CAPITOLUL 2
Certificatul de
calificare profesionala
Art. 2. - (1) CPI poate
fi obtinut prin sustinerea unui examen de cunostinte teoretice si practice,
conform prevederilor cuprinse in sectiunea 1 din anexa nr. 2. Examenul va
urmari insusirea nivelului minim de cunostinte, conform tematicii prevazute in anexa
nr. 1.
(2) Conducatorii auto
pot opta pentru o pregatire profesionala initiala accelerata in cadrul unor
cursuri organizate de centre de pregatire si perfectionare a personalului din
domeniul transporturilor rutiere, conform prevederilor cuprinse in sectiunea a
2-a din anexa nr. 2, in urma carora vor obtine un certificat de calificare
profesionala initiala accelerata, denumit in continuare CPIa. Aceste cursuri se
vor incheia prin sustinerea unui examen privind insusirea cunostintelor conform
tematicii prevazute in anexa nr. 1.
(3) CPIa confera
titularului aceleasi drepturi ca si CPI, cu respectarea prevederilor art. 4.
(4) CPI si, respectiv,
CPIa vor fi eliberate conducatorilor auto de catre Autoritatea Rutiera Romana -
A.R.R., in termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenelor prevazute
la alin. (1) sau (2).
(5) Conducatorii auto
care efectueaza transport de marfa si care isi dezvolta sau isi schimba
activitatea pentru a efectua transport de persoane ori invers si care sunt titularii
unui CPI/CPIa nu trebuie sa mai parcurga partile comune ale celor doua tipuri
de calificare initiala, ci doar partile specifice noii calificari, urmate de
promovarea unui examen teoretic. Acesti conducatori vor sustine in mod
obligatoriu examenul practic in totalitate.
Art. 3. - Sunt scutiti
de obligativitatea calificarii initiale conducatorii auto care sunt:
a) titularii unui
permis de conducere pentru categoriile D1, D1E, D si DE, eliberat pana la data
de 9 septembrie 2008;
b) titularii unui
permis de conducere pentru categoriile C1, C1E, C si CE, eliberat pana la data
de 9 septembrie 2009.
Art. 4. - (1)
Conducatorii auto ce fac obiectul prezentului ordin pot conduce vehicule
destinate transportului rutier de marfuri in urmatoarele conditii:
a) conducatorii auto
titulari ai unui CPI pot conduce de la varsta de 18 ani vehicule din categoria
C1, C1E, C si CE;
b) conducatorii auto
titulari ai unui CPIa pot conduce:
- de la varsta de 18
ani vehicule din categoria C1 si C1E; si
- de la varsta de 21 de
ani vehicule din categoria C1, C1E, C si CE.
(2) Conducatorii auto
care fac obiectul prezentului ordin pot conduce vehicule destinate
transportului rutier de persoane in urmatoarele conditii:
a) conducatorii auto
titulari ai unui CPI pot conduce de la varsta de 21 de ani vehicule din
categoria D1, D1E, D si DE;
b) conducatorii auto
titulari ai unui CPIa pot conduce:
- de la varsta de 21 de
ani vehicule din categoria D si DE, utilizate pe curse regulate de pasageri pe
o distanta maxima de 50 km, si vehicule din categoriile D1 si D1E;
- de la varsta de 23 de
ani vehicule din categoria D1, D1E, D si DE, indiferent de tipul de cursa si de
distanta parcursului.
Art. 5. - (1) Pregatirea
periodica va consta in cursuri specifice, prin care conducatorii auto isi vor
actualiza cunostintele care le sunt necesare in activitate, cu precadere in
ceea ce priveste siguranta rutiera si rationalizarea consumului de combustibil.
(2) Cursurile vor fi
organizate de catre centre de pregatire si perfectionare a personalului din
domeniul transporturilor rutiere, fiind astfel concepute pentru a dezvolta si a
revizui cunostintele prevazute in anexa nr. 1.
(3) Cursurile vor fi
organizate in doua module independente, unul de 3 zile, celalalt de doua zile,
fiecare zi de curs avand prevazute cate 7 ore de pregatire. Cele doua module
pot fi urmate separat de conducatorul auto inainte de termenele prevazute la
art. 6 din prezentul ordin.
(4) Cursurile se vor
incheia prin sustinerea unui examen teoretic conform prevederilor cuprinse in
sectiunea a 3-a din anexa nr. 2. La promovarea examenului, conducatorul auto va
obtine un CPC cu o valabilitate de 5 ani.
(5) CPC vor fi
eliberate conducatorilor auto de catre Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., in
termen de maximum 30 de zile de la promovarea examenelor prevazute la alin. 4.
Art. 6. - (1) Toti
conducatorii auto care sunt titulari ai unui CPI/CPIa trebuie sa urmeze
cursurile de formare continua in termen de maximum 5 ani de la obtinerea
acestuia.
(2) Conducatorii auto
exceptati de la obligatia detinerii CPI conform prevederilor art. 3 vor urma
cursurile de formare profesionala continua conform urmatorului calendar:
a) pana la data de 10
septembrie 2012, toti cei nascuti inainte de data de 1 ianuarie 1957;
b) pana la data de 10
septembrie 2013, toti cei nascuti inainte de data de 1 ianuarie 1968;
c) pana la data de 10
septembrie 2014, toti cei nascuti inainte de data de 1 ianuarie 1979;
d) pana la data de 10
septembrie 2015, toti cei nascuti inainte de data de 1 ianuarie 1990.
(3) Conducatorii auto
care sunt titulari ai unui CPC obtinut conform prevederilor alin. (1) sau (2)
vor participa la astfel de cursuri la fiecare 5 ani, inainte de expirarea
perioadei de valabilitate a CPC.
(4) In cazul in care
conducatorii auto titulari ai unui CPI/CPIa sau ai unui CPC ori cei exceptati
de la obligatia detinerii CPI conform prevederilor art. 3 nu si-au exercitat
profesia pe o perioada de cel putin 2 ani, acestia au obligatia de a urma un
curs de pregatire periodica inainte de reluarea activitatii, chiar daca nu s-au
implinit termenele prevazute la alin. (1) - (3).
CAPITOLUL 3
Examinarea
Art. 7. - (1) Examenele
pentru obtinerea CPI, CPIa si CPC vor fi sustinute in fata unei comisii de
examinare formate din 3 membri. Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. va desemna
reprezentanti ca membri ai comisiei de examinare. Directia generala infrastructura
si transport rutier va putea desemna un reprezentant ca membru in cadrul
comisiei de examinare.
(2) Rezultatul
examinarii va fi comunicat candidatilor in aceeasi zi, iar eventualele
contestatii cu privire la rezultatul examinarii se vor depune in termen de 3
zile la agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. din judetul
in care s-a organizat examenul.
(3) Conducatorii auto
care au fost respinsi in urma examenului pot sustine o singura data o
reexaminare, la cel putin 15 zile de la data examenului anterior, la data si
ora stabilite de comisia de examinare.
(4) Conducatorii auto
respinsi la reexaminare au posibilitatea sa obtina CPI/CPIa sau CPC, dupa caz,
numai dupa sustinerea unui nou examen, cu plata tarifului aferent.
Art. 8. - (1)
Documentele referitoare la absolventii cursurilor de pregatire se pastreaza la
sediul centrelor de pregatire si perfectionare a personalului din domeniul
transporturilor rutiere autorizate, unde s-au desfasurat cursurile, o perioada
de minimum 10 ani.
(2) Documentele
referitoare la rezultatele examenelor sustinute de conducatorii auto se
pastreaza la agentiile teritoriale ale Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. pe o
perioada de minimum 10 ani, iar evidenta lor centralizata se pastreaza la
sediul central al Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R.
Art. 9. - Autoritatea
Rutiera Romana - A.R.R. elibereaza si tine evidenta certificatelor de
calificare profesionala ale conducatorilor auto.
Art. 10. - Pentru a
putea organiza cursuri de pregatire pentru conducatorii auto conform
prevederilor art. 2 alin. (2) si ale art. 5 alin. (2), centrele de pregatire si
perfectionare a personalului din domeniul transporturilor rutiere trebuie sa
fie autorizate de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului conform reglementarilor in vigoare.
CAPITOLUL 4
Dispozitii tranzitorii
si finale
Art. 11. - (1)
Prevederile prezentului ordin se aplica conducatorilor auto titulari ai
permiselor de conducere corespunzatoare pentru categoriile D1, D1E, D si DE,
care efectueaza operatiuni de transport rutier ce fac obiectul Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 109/2005, incepand cu data de 10 septembrie 2008.
(2) Prevederile
prezentului ordin se aplica conducatorilor auto titulari ai permiselor de
conducere corespunzatoare pentru categoriile C1, C1E, C, CE, care efectueaza
operatiuni de transport rutier ce fac obiectul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 109/2005, incepand cu data de 10 septembrie 2009.
(3) Pana la termenele
prevazute la alin. (1) si (2) ale acestui articol pentru aplicarea prevederilor
prezentului ordin, prevederile Ordinului ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 597/2003, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 317 din 12 mai 2003, se aplica in mod corespunzator.
Art. 12. - Anexele nr.
1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 13. - Prezentul
ordin transpune prevederile Directivei Parlamentului European si a Consiliului
59/2003/CE din 15 iulie 2003 privind calificarea initiala si pregatirea
periodica a conducatorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate
transportului de marfuri sau de calatori, de modificare a Regulamentului
Consiliului 3.820/85/CEE si a Directivei Consiliului 91/439/CEE si de abrogare
a Directivei Consiliului 76/914/CEE, publicata in Jurnalul Oficial nr. L 226
din 10 septembrie 2003.
Art. 14. - Autoritatea
Rutiera Romana - A.R.R. si Directia generala infrastructura si transport rutier
vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 15. - Prezentul
ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul
transporturilor,
constructiilor si
turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXA 1
NIVELUL MINIM
de cunostinte necesare
desfasurarii profesiei de conducator auto
Cunostintele care
trebuie luate in considerare in vederea constatarii calificarii initiale si a
formarii continue a conducatorului auto vor include cel putin tematica cuprinsa
in prezenta anexa. Candidatii trebuie sa atinga nivelul de cunostinte si de
aptitudini practice necesare pentru a conduce in deplina siguranta vehiculele
din respectiva categorie de permis.
Nivelul minim de
cunostinte nu poate fi mai mic decat nivelul atins in cursul scolarizarii
obligatorii, completat de o pregatire profesionala care sa permita desfasurarea
activitatii si utilizarea instrumentelor si tehnicilor necesare in acest sens.
CAPITOLUL 1
Pregatire avansata
privind conducerea rationala bazata pe regulile de siguranta
Toate tipurile de
permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)
1.1. Obiectiv:
cunoasterea caracteristicilor sistemului de transmisie in scopul utilizarii
optime:
- curbele de cupluri,
de putere si de consum specific ale unui motor, zona de utilizare optima a
tahometrelor, diagrame privind coeficientii cutiei de viteze.
1.2. Obiectiv:
cunoasterea caracteristicilor tehnice si functionarea dispozitivelor de
siguranta pentru a controla vehiculul, pentru a minimiza uzura si pentru a
preveni disfunctionalitatile specifice:
- circuitul de franare
oleopneumatic servoasistat, limitele de utilizare a franelor si a franei de
incetinire, utilizarea combinata a franelor si a franei de incetinire,
utilizarea optima a vitezei si rapoartelor cutiei de viteze, utilizarea inertiei
vehiculului, utilizarea mijloacelor de incetinire si de franare in cursul
coborarilor, atitudine in caz de defectiune.
1.3. Obiectiv:
capacitatea de optimizare a consumului de carburant:
- optimizarea
consumului de carburant prin aplicarea competentelor prezentate la pct. 1.1 si
1.2.
Permis C, CE, C1 si C1E
1.4. Obiectiv:
capacitatea de a asigura incarcarea unui vehicul respectand regulile de
siguranta si utilizare corecta a vehiculului:
- fortele care se
aplica vehiculului in miscare, utilizarea coeficientilor cutiei de viteze in
functie de sarcina vehiculului si de profilul drumului, calcularea sarcinii
totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, calcularea volumului
total, repartizarea incarcaturii, consecintele supraincarcarii pe axa,
stabilitatea vehiculului si centrul de greutate, tipurile de ambalaje si
suporturile de sarcina;
- principalele
categorii de marfuri ce necesita arimarea, tehnici de calare si de arimare a
incarcaturii, utilizarea centurilor de arimare, verificarea dispozitivelor de
arimare, utilizarea de mijloace de manipulare, acoperirea cu prelata si
scoaterea prelatei.
Permis D, DE, D1 si D1E
1.5. Obiectiv:
capacitatea de a asigura siguranta si confortul pasagerilor:
- echilibrul miscarilor
longitudinale si laterale, utilizarea drumurilor impreuna cu alti utilizatori,
pozitia pe sosea, franarea treptata/lina, folosirea consolelor, utilizarea de
infrastructuri specifice (spatii publice, benzi de circulatie rezervate),
realizarea unei armonii intre conducerea in siguranta si celelalte functii ale
conducatorului auto, interactiunea cu pasagerii, caracteristicile specifice ale
transportului anumitor categorii de calatori (persoane cu dizabilitati, copii).
1.6. Obiectiv: capacitatea
de a asigura incarcarea unui vehicul respectand regulile de siguranta si
utilizare corecta a vehiculului:
- fortele care se
aplica vehiculelor in miscare, utilizarea coeficientilor cutiei de viteze in
functie de sarcina vehiculului si de profilul drumului, calcularea sarcinii
totale a unui vehicul sau a unui ansamblu de vehicule, repartizarea
incarcaturii, consecintele supraincarcarii pe axa, stabilitatea vehiculului si
centrul de greutate.
CAPITOLUL 2
Aplicarea
reglementarilor
Toate tipurile de
permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)
2.1. Obiectiv:
cunoasterea mediului social al transportului rutier si regulile care il
guverneaza:
- duratele maxime de
lucru specifice transporturilor; principiile, aplicarea si consecintele
prevazute in Ordonanta Guvernului nr. 17/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare; sanctiunile in caz de neutilizare, de utilizare necorespunzatoare
sau de manipulare a tahografului; cunoasterea mediului social al transportului
rutier: drepturile si obligatiile conducatorului auto in ceea ce priveste
pregatirea profesionala initiala si pregatirea profesionala periodica.
Permis C, CE, C1 si C1E
2.2. Obiectiv:
cunoasterea reglementarilor privind transportul rutier de marfuri:
- licentele de
transport, obligatiile ce rezulta din contractele-tip de transport de marfuri,
redactarea documentelor ce formeaza contractul de transport, autorizatiile de
transport international, obligatii ce rezulta din conventia privind contractul
de transport international rutier de marfuri, intocmirea foii de drum
internationale, trecerea frontierelor, comisionarii de transport, documente
speciale de insotire a marfii.
Permis D, DE, D1 si D1E
2.3. Obiectiv:
cunoasterea reglementarilor privind transportul rutier de persoane:
- transportul de
grupuri specifice, echipamente de siguranta la bordul autobuzelor, centurile de
siguranta, incarcarea vehiculului.
CAPITOLUL 3
Sanatatea, siguranta
rutiera si siguranta mediului, serviciile, logistica
Toate tipurile de
permise (dintre cele care fac obiectul prezentului ordin)
3.1. Obiectiv:
cresterea perceptiei privind riscurile rutiere si accidentele de munca:
- tipologia
accidentelor de munca din sectorul transporturilor, statisticile accidentelor
de circulatie, implicarea camioanelor grele/autocarelor, consecintele umane,
materiale si financiare.
3.2. Obiectiv:
capacitatea de a preveni criminalitatea si traficul de imigranti ilegali:
- informatii generale,
implicatii pentru conducatorii auto, masurile de prevenire, lista verificarilor
ce trebuie efectuate de conducatorul auto, legislatia cu privire la
responsabilitatea conducatorului auto si intreprinderilor de transport.
3.3. Obiectiv: capacitatea
de a preveni riscurile fizice:
- principiile
ergonomice: gesturile si pozitiile care implica riscuri, conditia fizica,
exercitiile de manipulare, protectia personala.
3.4. Obiectiv:
constientizarea importantei starii fizice si mentale:
- principiile unei
alimentatii sanatoase si echilibrate, efectele alcoolului, medicamentelor sau
ale oricarei substante susceptibile de a modifica comportamentul, simptomele,
cauzele si efectele oboselii si stresului, rolul fundamental al ciclului elementar
munca-odihna.
3.5. Obiectiv:
capacitatea de a evalua corect situatiile de urgenta:
- comportamentul in caz
de urgenta: evaluarea situatiei, evitarea supraaccidentelor, solicitarea de
ajutor, asistenta ranitilor si acordarea primului ajutor, actiuni in caz de
incendiu, evacuarea ocupantilor din camioane/calatorilor din autobuze,
asigurarea sigurantei tuturor calatorilor, actiuni in caz de agresiune;
principiile de baza ale intocmirii unui proces-verbal de constatare a
accidentului.
3.6. Obiectiv:
abilitati de comportament care sa contribuie la imbunatatirea imaginii unei
intreprinderi:
- relatia dintre
comportamentul conducatorului auto si imaginea intreprinderii: importanta
pentru intreprindere a calitatii prestatiei conducatorului auto, diferitele
roluri ale conducatorului auto, diferitii interlocutori potentiali ai
conducatorului auto, intretinerea autovehiculului, organizarea muncii,
consecintele pe plan comercial si financiar ale unei dispute.
Permis, C, CE, C1 si
C1E
3.7. Obiectiv:
cunoasterea mediului economic al transportului rutier de marfuri si organizarea
pietei:
- transportul rutier in
raport cu alte tipuri de transport (concurenta, expeditori), diferitele
activitati din domeniul transportului rutier (transportul public, in folos
propriu, activitati conexe transportului), organizarea principalelor tipuri de
intreprinderi de transport sau activitati conexe transportului, diferitele
specializari din domeniul transportului (cisterna, temperatura controlata
etc.), evolutia sectorului (diversificarea serviciilor oferite, relatia
transport rutier - transport feroviar, subcontractarea etc.).
Permis D, DE, D1 si D1E
3.8. Obiectiv:
cunoasterea mediului economic al transportului rutier de calatori si
organizarea pietei:
- transporturilor
rutiere de calatori in raport cu alte tipuri de transport de calatori
(transport feroviar, automobile), diferitele activitati ce implica transportul
rutier de calatori, trecerea frontierelor (transportul international),
organizarea principalelor tipuri de intreprinderi de transport rutier de
calatori.
ANEXA 2
CONDITIILE
de obtinere a CPI/CPIa/CPC
SECTIUNEA 1 - CPI
Autoritatea Rutiera
Romana - A.R.R. organizeaza examenele teoretice si practice pentru a verifica
detinerea de catre candidati a nivelului minim de cunostinte prevazut in anexa
nr. 1 cu privire la tematica si obiectivele indicate.
a) Examenul teoretic
este format din doua probe:
(i) un set de intrebari
care cuprinde cate 3 intrebari tip grila si cate doua intrebari cu raspuns
direct, pentru fiecare obiectiv (dintre obiectivele generale si cele specifice
tipului de transport - marfa/calatori) prevazut in anexa nr. 1;
(ii) 6 studii de caz,
cate doua pentru fiecare dintre cele 3 capitole ale anexei nr. 1.
Durata examenului
teoretic este de 4 ore. Candidatul este considerat admis daca a raspuns corect la
cel putin 60% din intrebari si la 4 studii de caz. Candidatii respinsi nu vor
mai sustine examenul practic.
b) Examenul practic
este format din doua probe:
(i) o proba de
conducere destinata evaluarii pregatirii cu privire la conducerea rationala
bazata pe reguli de siguranta. Aceasta proba are loc, pe cat posibil, pe
drumuri situate in afara zonelor construite, pe drumuri expres sau pe
autostrazi (sau alte drumuri similare), precum si pe toate tipurile de drumuri
publice urbane, acestea trebuind sa prezinte diferite tipuri de dificultati pe
care un conducator auto le poate intalni. Este preferabil ca aceasta proba sa
se desfasoare in diverse conditii de intensitate a traficului. Timpul de
conducere pe drum trebuie sa fie folosit in mod optim pentru a evalua
candidatul in toate zonele de circulatie pe care le-ar putea intalni. Durata
minima a acestei probe este de 90 de minute;
(ii) o proba practica
care vizeaza cel putin pct. 1.4, 1.5, 1.6, 3.2, 3.3 si 3.5 din anexa nr. 1.
Durata minima a acestei probe este de 30 de minute.
Vehiculele utilizate in
timpul examenelor practice raspund cel putin criteriilor aplicabile vehiculelor
de examen, astfel cum sunt definite in anexa nr. 4 la Ordinul ministrului
administratiei si internelor nr. 574/2005 privind organizarea si desfasurarea
examenului pentru obtinerea permisului de conducere.
Examenul practic poate
sa fie completat de o a treia proba care se desfasoara intr-un poligon special
sau intr-un simulator performant pentru a evalua perfectionarea in ceea ce
priveste conducerea rationala bazata pe reguli de siguranta, in special in ceea
ce priveste controlul vehiculului in functie de diferitele stari ale
carosabilului, precum si in functie de conditiile atmosferice, de ora din zi
sau din noapte.
Durata acestei probe
optionale nu este stabilita. In cazul in care conducatorul auto ar trece
aceasta proba, durata sa ar putea fi scazuta din durata de 90 de minute a
probei de conducere prevazute la lit. b) pct. (i), aceasta scadere neputand depasi
30 de minute.
In ceea ce ii priveste
pe conducatorii mentionati la art. 2 alin. (5) din ordin, examenul teoretic se
limiteaza la materiile prevazute in anexa nr. 1, corespunzatoare tipului de
transport (marfuri/persoane) care se solicita de noua calificare initiala.
Acesti conducatori vor sustine obligatoriu examenul practic in totalitate.
SECTIUNEA a 2-a - CPIa
Calificarea initiala
accelerata va include intreaga tematica prevazuta in anexa nr. 1. Durata sa
este de 140 de ore.
Fiecare candidat
trebuie sa efectueze cel putin 10 ore de conducere individuala intr-un vehicul
din categoria respectiva, raspunzand cel putin criteriilor aplicabile
vehiculelor de examen, astfel cum sunt definite in anexa nr. 4 la Ordinul
ministrului administratiei si internelor nr. 574/2005.
In timpul conducerii
individuale, candidatul trebuie sa fie insotit de un instructor, angajat al
unui centru de pregatire si perfectionare a personalului din domeniul
transporturilor rutiere. Fiecare conducator poate sa efectueze cel mult 4 ore
din cele 10 de conducere individuala intr-un poligon special sau intr-un
simulator performant pentru a evalua perfectionarea in ceea ce priveste
conducerea rationala bazata pe reguli de siguranta, in special in ceea ce
priveste controlul vehiculului in functie de diferitele stari ale
carosabilului, precum si in functie de conditiile atmosferice, de ora din zi
sau din noapte.
Autoritatea Rutiera
Romana - A.R.R. organizeaza examenele teoretice si practice pentru a verifica
detinerea de catre candidati a nivelului minim de cunostinte prevazut in anexa
nr. 1 cu privire la tematica si obiectivele indicate.
a) Examenul teoretic
este format din doua probe:
(i) un set de intrebari
care cuprinde cate doua intrebari tip grila pentru fiecare obiectiv (dintre
obiectivele generale si cele specifice tipului de transport - marfa/calatori)
prevazut in anexa nr. 1;
(ii) un studiu de caz.
Durata examenului
teoretic este de doua ore. Candidatul este considerat admis daca a raspuns
corect la cel putin 60% din intrebari si la studiul de caz. Candidatii respinsi
nu vor mai sustine examenul practic.
b) Examenul practic
este format din doua probe:
(i) o proba de
conducere destinata evaluarii pregatirii cu privire la conducerea rationala
bazata pe reguli de siguranta. Aceasta proba are loc, pe cat posibil, pe
drumuri situate in afara zonelor construite, pe drumuri expres sau pe
autostrazi (sau alte drumuri similare), precum si pe toate tipurile de drumuri
publice urbane, acestea trebuind sa prezinte diferite tipuri de dificultati pe
care un conducator auto le poate intalni. Este preferabil ca aceasta proba sa
se desfasoare in diverse conditii de intensitate a traficului. Timpul de
conducere pe drum trebuie sa fie folosit in mod optim pentru a evalua
candidatul in toate zonele de circulatie pe care le-ar putea intalni. Durata
minima a acestei probe este de 30 de minute;
(ii) o proba practica
care vizeaza cel putin pct. 1.4, 1.5, 1.6, 3.2, 3.3 si 3.5 prevazute in anexa
nr. 1. Durata minima a acestei probe este de 10 minute.
Vehiculele utilizate in
timpul examenelor practice raspund cel putin criteriilor aplicabile vehiculelor
de examen, astfel cum sunt definite in anexa nr. 4 la Ordinul ministrului
administratiei si internelor nr. 574/2005.
Pentru conducatorii
mentionati la art. 2 alin. (5) din ordin, durata calificarii initiale
accelerate este de 35 de ore, din care doua ore si jumatate de conducere
individuala. La sfarsitul acestei pregatiri, candidatul va sustine un examen in
fata comisiei prevazute la art. 7 din ordin. Examenul teoretic va cuprinde cate
doua intrebari tip grila pentru fiecare obiectiv specific (marfuri sau
persoane) mentionat in anexa nr. 1. Examenul practic va fi sustinut in
intregime.
SECTIUNEA a 3-a - CPC
Autoritatea Rutiera
Romana - A.R.R. organizeaza examenele teoretice, mentionate la art. 5 din
ordin, pentru a verifica daca candidatii si-au actualizat nivelul minim de
cunostinte prevazut in anexa nr. 1 cu privire la tematica si obiectivele
indicate.
Examenul este format
din doua probe:
(i) un set de intrebari
care cuprinde cate 3 intrebari tip grila pentru fiecare obiectiv (dintre
obiectivele generale si cele specifice tipului de transport - marfa/calatori)
prevazut in anexa nr. 1;
(ii) un studiu de caz.
Durata examenului este
de doua ore. Candidatul este considerat admis daca a raspuns corect la cel
putin 60% din intrebari si la studiul de caz.
ANEXA 3*)
*) Anexa nr. 3 este
reprodusa in facsimil.
MODELUL CERTIFICATULUI
DE PREGATIRE PROFESIONALA
Fata 1
___________________________________________________________
/
_________ \
| | |
CERTIFICAT DE CALIFICARE PROFESIONALA ROMANIA |
|
|_________| |
|
1. |
| _________
2. |
| | 6. FOTO |
3. |
| | | 4a. 4b.
|
| | |
4c. |
| | | 5a.
5b. |
| | |
7. |
|
|_________| |
| |
|
9. |
\_____________________________________________________________ /
Fata 2
___________________________________________________________
/
_________ ______________________________ \
| | 11.
| | 9. | 10. |
| |
| |_________|____________________ |
| |
| | C1 | |
| |
| |_________|____________________ |
| |
| | C | |
|
|_________| |_________|____________________ |
| 1. Numele
titularului | D1 | |
| 2. Prenumele
titularului |_________|____________________ |
| 3. Data si locul
nasterii | D | |
| 4a. Data
eliberari |_________|____________________ |
| 4b. Data
expirarii | C1E | |
| certificatului
|_________|____________________ |
| 4c. Eliberat
de | CE | |
| 5a. Numarul
permisului |_________|____________________ |
| 5b.
Seria | D1E | |
| 10. Codul
comunitar |_________|____________________ |
| | DE | |
| | | |
\
____________________________________________________________/
Nota privind modelul
certificatului de pregatire profesionala
1. Caracteristicile
fizice ale certificatului sunt conforme normelor ISO 7810 si ISO 7816-1.
Metodele de verificare
a caracteristicilor fizice ale certificatelor destinate sa asigure
conformitatea lor cu normele internationale sunt conforme cu norma ISO 10373.
2. Certificatul are
doua fete.
Fata 1 contine:
a) titlul
<<Certificat de calificare profesionala a conducatorului auto>>
imprimat cu caractere ingrosate;
b) numele Statului
membru care a eliberat certificatul (mentiune facultativa);
c) semnul distinctiv al
Statului membru care a eliberat certificatul, imprimat pe negativ intr-un
triunghi albastru si inconjurat de douasprezece stele galbene; semnul
distinctiv este urmatorul:
RO: Romania
d) informatiile
specifice certificatului, numerotate dupa cum urmeaza:
1. numele titularului;
2. prenumele
titularului;
3. data si locul
nasterii titularului;
4. a) data eliberarii;
b) data expirarii;
c) numele autoritatii
care elibereaza certificatul (poate fi tiparita pe fata 2);
d) un numar, altul
decat numarul permisului de conducere, necesar administrarii certificatului de
calificare si formare de conducator auto (mentiune facultativa);
5. a) numarul
permisului de conducere;
b) numarul de serie;
6. fotografia
titularului;
7. semnatura
titularului;
8. domiciliul sau adresa
postala a titularului (mentiune facultativa);
9. (Sub)categoriile de
vehicule pentru care conducatorul raspunde obligatiilor de calificare initiala
si/sau de calificare continua;
e) mentiunea
<<model al Comunitatilor europene>> in limba sau limbile Statului
Membru care elibereaza certificatul si titlul <<certificat de calificare
de conducator auto>> in celelalte limbi ale Comunitatii, tiparite in
albastru pentru a constitui fondul certificatului:
tarjeta de
cualificacion del conductor
chaufforuddannelsesbevis
Fahrerqualifizierungsnachweis
* - Caracterele din
limba greaca nu pot fi reproduse pe ecran
driver qualification
card
carte de qualification
de conducteur
carta cailiochta
tiomana
carta di qualificazione
del conducente
kwalificatiekaart
bestuurder
carta de qualificacao
do motorista
kuljettajan
ammattipatevyyskortti
yrkeskompetensbevis for
forare
f) culorile de
referinta:
- albastru: Pantone
reflex blue;
- galben: Pantone
yellow.
Fata 2 contine:
a) 9. (Sub)categoriile
de vehicule pentru care conducatorul auto raspunde obligatiilor de calificare
initiala si continua;
10. codul comunitar
armonizat stabilit in Anexa I si Anexa Ia ale Directivei 91/439/CEE:
"95." urmat de data limita de valabilitate pentru categoria
respectiva. Ex.: "95. zz.ll.aaaa";
11. Se va inscrie
mentiunea:
i.
"CPI"/"CPIa" in cazul in care conducatorul auto este
titular al unui CPI/CPIa sau
ii. "CPI * CPC"/"CPIa
* CPC" in cazul in care conducatorul auto a obtinut si un CPC.
b) O explicatie a
rubricilor numerotate care apar pe fetele 1 si 2 ale certificatului (cel putin
rubricile 1, 2, 3, 4a, 4b, 4c, 5a, 5b si 10).
3. Securitatea,
inclusiv protectia datelor
Diferitele elemente
constitutive ale certificatului au drept scop eliminarea oricarei falsificari
sau manipulari si detectarea oricarei tentative de acest gen. Nivelul de
securitate al certificatului va fi cel putin la fel de ridicat ca nivelul de
securitate a permisului de conducere.