ORDIN Nr. 156
din 25 ianuarie 2011
pentru aprobarea Schemei de
ajutor de stat privind sprijinirea investitiilor în extinderea si modernizarea
retelelor de transport al energiei electrice si gazelor naturale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 129 din 21 februarie 2011
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea
Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în baza Deciziei Comisiei Europene nr. C 9.470 final/17
decembrie 2010,
în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 1.634/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, cu modificările şi completările
ulterioare,
ministrul economiei, comerţului şi mediului de
afaceri emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Schema de ajutor de stat privind
sprijinirea investiţiilor în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport
al energiei electrice şi gazelor naturale, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Acordarea ajutorului de stat în conformitate
cu schema de ajutor de stat prevăzută la art. 1 se face cu respectarea prevederilor art.
107 alin. (1) şi art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei, comerţului
şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
ANEXĂ
SCHEMĂ DE AJUTOR DE
STAT
privind sprijinirea investiţiilor în extinderea şi
modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale
I. Introducere
Art. 1. - Prezentul act
instituie o schemă de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în
extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice şi
gazelor naturale.
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat pentru
investiţii în cadrul acestei scheme se face numai cu respectarea criteriilor
privind ajutorul de stat stipulate în Tratatul privind funcţionarea Uniunii
Europene, denumit în continuare Tratat.
(2) Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu
următoarele documente:
a) Programul operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice" (denumit în continuare POS CCE)1 - axa prioritară 4
„Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în contextul
combaterii schimbărilor climatice" - domeniul major de intervenţie 1
„Energie eficientă şi durabilă (îmbunătăţirea eficienţei energetice şi
dezvoltarea durabilă a sistemului energetic din punct de vedere al
mediului)", operaţiunea „Sprijinirea investiţiilor în extinderea şi
modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice, gazelor naturale şi petrolului,
precum şi ale reţelelor de distribuţie a energiei electrice şi gazelor
naturale, în scopul reducerii pierderilor în reţea şi realizării în condiţii de
siguranţă şi continuitate a serviciului de transport şi distribuţie" - partea de transport al energiei electrice si gazelor
naturale;
b) Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă,
Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica
Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană,
Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al
Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos,
Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia,
Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii
Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica
Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la
Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25
aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 157/2005, denumit în continuare Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană2.
(3) De asemenea, prezenta schemă contribuie la
implementarea prevederilor specifice din următoarele reglementări comunitare şi
naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale:
a) Legea energiei electrice nr. 13/20073, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Legea gazelor nr. 351/20044, cu modificările şi completările ulterioare;
1 Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", aprobat prin Decizia Comisiei C(2007) 3.472/2007.
2 Tratatul de
aderare a României la Uniunea Europeană, publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene seria L nr. 157 din 21 iunie 2005 şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005.
3 Legea nr. 13/2007,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 51 din 23 ianuarie 2007. 4 Legea nr.
351/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 28
iulie 2004.
c) Hotărârea Guvernului nr.
1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada
2007-20205;
d) Hotărârea Guvernului nr.
163/2004 privind aprobarea Strategiei naţionale în domeniul eficienţei
energetice6;
e) Hotărârea Guvernului nr.
759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul
operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale7, cu modificările şi completările
ulterioare.
II. Obiectivul schemei
Art. 3. - (1) Obiectivul principal al prezentei scheme îl reprezintă sprijinirea realizării de investiţii în reţelele
de transport al energiei electrice şi gazelor naturale în scopul reducerii
pierderilor de energie, protecţiei mediului înconjurător, creşterii securităţii
în furnizare şi evitării situaţiilor de criză prin reducerea pierderilor şi
evitarea căderilor majore de sistem şi a întreruperilor în furnizare, precum şi
în scopul atingerii performanţelor economice şi standardelor de calitate
solicitate de către consumatorii de energie electrică şi gaze naturale.
(2) Realizarea investiţiilor prevăzute în prezenta
schemă va contribui şi la atingerea ţintei asumate de România în cadrul POS CCE
şi în Strategia energetică a României pentru perioada 2007-2020, aprobată prin
Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2002, denumită în continuare Strategia
energetică a României, respectiv reducerea intensităţii energetice primare
cu 40% până în 2015 (faţă de 2001).
III. Necesitatea
implementării schemei
Art. 4. - (1) Obiectivele Strategiei energetice a României
sunt în concordanţă cu Strategia Lisabona, Carta verde
pentru Strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă şi sigură şi cu
documentul „New Energy Policy for Europe" şi sunt orientate spre
asigurarea securităţii furnizării energiei, creşterii eficienţei energetice,
protecţiei mediului, toate având în vedere necesitatea dezvoltării economice.
(2) Imbunătăţirea eficienţei energetice reprezintă o
prioritate a Strategiei energetice a României, care trebuie să contrabalanseze
tendinţa de creştere atât a consumului de energie primară, cât şi a consumului
final de energie în toate sectoarele economiei.
(3) In acest sens,
îmbunătăţirea eficienţei energetice contribuie la realizarea a 3 dintre
principalele obiective ale politicii energetice a României şi a Uniunii
Europene, denumită în continuare UE: securitatea în furnizarea de energie, creşterea competitivităţii şi
dezvoltarea durabilă.
(4) Pe de altă parte, este
necesară securizarea furnizării energiei pe teritoriul României, întrucât
perspectiva unor posibile crize în alimentarea cu energie ar dăuna grav
atractivităţii economice a României şi a regiunilor sale. Astfel, este
important să se asigure continuitatea furnizării cu energie, pentru a menţine
siguranţa şi securitatea furnizării, aşa cum este prevăzut în Directiva
2005/89/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 ianuarie 2006
privind măsurile menite să garanteze siguranţa aprovizionării cu energie
electrică şi investiţiile în infrastructuri.
Art. 5. - Competitivitatea economică şi dezvoltarea
durabilă se bazează în mare măsură pe consumul eficient de resurse energetice
şi de energie. România este caracterizată printr-o intensitate energetică
primară şi finală extrem de ridicată comparativ cu media UE 25 (intensitatea
energetică primară şi finală sunt de aproximativ 3 ori mai ridicate în România
faţă de UE), precum şi printr-o eficienţă energetică redusă pe întreg lanţul
producţie - transport - distribuţie - consumator final de energie. Pentru a se
îmbunătăţi eficienţa energetică, în cazul reţelelor de transport trebuie luate o serie de măsuri complete şi
specifice privind îmbunătăţirea parametrilor de calitate în scopul
modernizării, reabilitării şi extinderii reţelelor de transport al energiei
electrice şi gazelor naturale, care în prezent au pierderi importante, iar în
unele cazuri şi-au depăşit durata normată de viaţă. Aceste decalaje şi
deficienţe constituie un handicap important pentru competitivitatea economiei
naţionale, mai ales în perspectiva creşterii treptate a preţurilor la energie
şi alinierii acestora la nivelurile europene.
Art. 6. - Obiectivele prevăzute la art. 3 şi 4 sunt
realizabile şi prin investiţii semnificative în modernizarea şi extinderea
reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, care vor
contribui la reducerea disparitătilor dintre regiuni şi vor crea premisele
pentru dezvoltarea economică a zonelor în care vor fi implementate aceste
proiecte.
Art. 7. - (1) In conformitate cu axa prioritară 4 a POS
CCE şi cu Strategia energetică a României, în Reţeaua electrică de transport
(RET) echipamentele existente au fost realizate la nivelul tehnologic al anilor
1960-1970 şi au durate de exploatare, de regulă, mai mari decât durata normată
de funcţionare. In ceea ce priveşte gradul de uzură, acesta este de 50% în
cazul liniilor electrice aeriene şi de 60% în cazul staţiilor electrice.
Astfel, se impune realizarea de investiţii având ca obiect modernizarea
instalaţiilor şi echipamentelor din reţelele de transport al energiei
electrice, în vederea menţinerii calităţii serviciului de transport şi de
sistem şi a siguranţei în funcţionarea Sistemului electroenergetic naţional (SEN) la standardele impuse de
funcţionarea interconectată cu Uniunea pentru Coordonarea Transportului de
Electricitate (UCTE). In acelaşi timp, dinamica crescătoare a consumului
justifică trecerea, în viitor, a unei importante părţi de reţea de la tensiunea
de 220 kV la 400 kV, ceea ce presupune, de asemenea, lucrări de modernizare.
(2) Totodată, având în vedere ţinta strategică a
României de valorificare a resurselor regenerabile de energie, coroborată cu
creşterea competitivităţii economice, este necesară extinderea reţelelor de
transport al energiei electrice pentru a permite accesul în SEN al capacităţilor
de producere a energiei electrice din resurse regenerabile de energie, precum
şi pentru a acoperi consumul crescut de energie electrică din domeniul
economic.
(3) In ceea ce priveşte
Sistemul de transport al gazelor naturale, 69% din totalul conductelor de
transport şi-au depăşit durata de viaţă, iar 29% dintre staţiile de
reglare-măsurare depăşesc pragul de 25 de ani, fiind astfel absolut necesară
realizarea de investiţii destinate modernizării reţelelor de transport al
gazelor naturale.
(4) Evoluţia lungimii reţelei
de transport, respectiv a numărului de staţii de reglare-măsurare (SRM) în
vederea furnizării gazelor către utilizatorii din România a fost destul de
lentă, ceea ce implică necesitatea unor investiţii suplimentare pentru
extinderea reţelelor.
IV Domeniul de aplicare
Art. 8. - Prezenta schemă se
aplică operatorilor de transport din sectoarele transportului de energie
electrică şi gaze naturale pentru sprijinirea investiţiilor în reţeaua de
transport, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta schemă şi de
Ghidul solicitantului.
5 Hotărârea
Guvernului nr. 1.069/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.
6 Hotărârea
Guvernului nr. 163/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004.
7 Hotărârea
Guvernului nr. 759/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.
V. Definiţii
Art. 9. -In sensul prezentei scheme, următorii termeni
se definesc astfel:
a) întreprindere mare - orice întreprindere care
nu se încadrează în definiţia IMM-urilor conform
Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a
anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea
articolelor din tratat8;
b) costuri eligibile - costurile care pot fi finanţate din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei
scheme şi care sunt prevăzute la cap. XII;
c) intensitatea ajutorului
de stat în echivalent subvenţie brută - valoarea
actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată a
costurilor eligibile ale investiţiilor;
d) rata de actualizare -
rata de referinţă în vigoare la data acordării ajutorului, calculată conform
Comunicării Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de
referinţă şi de scont9;
e) operatori de transport - operatorii de transport şi de sistem al energiei electrice şi
operatorii de transport al gazelor naturale;
f) operator de transport şi
de sistem (energie electrică) - orice persoană
care deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de transport şi este titulară a
unei licenţe de transport prin care răspunde de operarea, asigurarea
întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea reţelei de transport într-o
anumită zonă şi, acolo unde este aplicabilă, interconectarea acesteia cu alte
sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a
sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei
electrice;
g) operator de transport (transportator) (gaze
naturale) - persoana juridică titulară a licenţei
de transport, în condiţiile legii, având ca obiect de activitate transportul
gazelor naturale;
h) administrator al schemei - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin
Direcţia generală energie, în calitate de organism intermediar pentru axa
prioritară 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în
contextul combaterii schimbărilor climatice" din POS CCE;
i) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin
Autoritatea de management a POS CCE (AM POS CCE).
VI. Beneficiari
Art. 10. - Potenţialii beneficiari sunt operatorii de
transport, definiţi la art. 9 lit. e)-g).
Art. 11. - Beneficiarii vor depune proiecte individual.
Art. 12. - Criteriile de eligibilitate a beneficiarilor
vizează următoarele:
• potenţialul beneficiar este operator de transport,
înregistrat în România, deţinător de licenţă de transport pentru energie
electrică sau pentru gaze naturale emisă de către autoritatea competentă,
conform legislaţiei naţionale în vigoare;
• potenţialul beneficiar nu se
află în dificultate în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de
stat acordat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în
dificultate (Comunicarea Comisiei nr. C 244 din 1 octombrie 2004, art. 2.1);
• potenţialul beneficiar nu are
datorii ce depăşesc limitele prevăzute de legislaţia naţională în vigoare
privind plata taxelor şi a altor contribuţii la bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele speciale şi bugetele locale, inclusiv
obligaţiile de plată privind reeşalonările;
• potenţialul beneficiar şi reprezentantul său legal nu
au fost sau nu sunt condamnaţi printr-o hotărâre definitivă şi irevocabilă în
cadrul unui proces pentru fraudă, corupţie, implicare în crimă organizată sau
orice altă activitate ilegală, care poate dăuna interesului financiar naţional
sau al Comunităţii Europene;
• potenţialul beneficiar nu este declarat într-o
situaţie gravă de încălcare a prevederilor legislaţiei privind achiziţiile
publice şi/sau a obligaţiilor asumate printr-un contract/acord de finanţare din
fonduri publice, conform legislaţiei în vigoare;
• potenţialul beneficiar demonstrează că are
capacitatea de a asigura contribuţia proprie la valoarea totală eligibilă a
proiectului şi de a finanţa cheltuielile neeligibile
ale proiectului;
• potenţialul beneficiar
demonstrează că are capacitate instituţională de implementare a proiectului;
• potenţialul beneficiar
dovedeşte calitatea de proprietar/ concesionar/utilizator al terenului pe care
sunt amplasate/se vor amplasa obiectivele de investiţie propuse în proiect
pentru cel puţin încă 15 ani de la data depunerii cererii de finanţare şi cu
drept de construcţie asupra acestuia;
• potenţialul beneficiar
dovedeşte calitatea de proprietar/concesionar/utilizator al infrastructurii
care face obiectul proiectului pentru cel puţin încă 15 ani de la data
depunerii cererii de finanţare;
• potenţialul beneficiar are capacitatea de a asigura
operarea şi întreţinerea infrastructurii timp de 5 ani după finalizarea
implementării proiectului (resurse umane şi financiare);
• în cazul în care solicitantul este/a fost subiectul
unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a
Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, rămasă definitivă şi
irevocabilă, acesta nu poate primi ajutor în baza prezentei scheme până când
vechiul ajutor şi dobânzile aferente nu au fost recuperate/rambursate integral;
• potenţialul beneficiar
justifică necesitatea finanţării proiectului prin ajutor de stat;
• potenţialul beneficiar îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului10, care nu aduc atingere prevederilor
în materie de ajutor de stat.
Art. 13. - Numărul estimat de beneficiari este 2.
VII. Condiţii de
eligibilitate a proiectelor
Art. 14. - (1) In cadrul prezentei scheme pot fi
finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii în
extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice şi
gazelor naturale.
(2) Criteriile de eligibilitate
a proiectelor vizează următoarele:
• perioada de implementare a
proiectului nu trebuie să depăşească data de 31 iulie 2015;
• proiectul este implementat pe teritoriul României;
• activităţile proiectului nu
au fost şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice pe acelaşi
segment de infrastructură, cu excepţia studiilor preliminare (studiul de
prefezabilitate, analiza geo-topografică, studiu de fezabilitate, proiect tehnic,
detalii de execuţie etc);
• scopul şi obiectivele proiectului propus sunt în
conformitate cu obiectivele operaţiunii prevăzute în axa prioritară 4 a POS
CCE, domeniul major de intervenţie 1 b, inclusiv obiectivele Strategiei
energetice a României;
• proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate
în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
8 Regulamentul (CE)
nr. 800/2008, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 214
din 9 august 2008.
9 Comunicarea
Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 14 din
19 ianuarie 2008.
10 Ghidul
solicitantului va fi aprobat prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi
mediului de afaceri şi publicat pe pagina oficială de web a Ministerului
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, la adresele http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro
VIII. Durata
Art. 15. - Prezenta schemă intră în vigoare, după
aprobarea acesteia de către Comisia Europeană, la data publicării ei în
Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la data de 31 decembrie 2013.
IX. Bugetul schemei
Art. 16. - Bugetul total alocat al prezentei scheme este de 57,7 milioane euro (echivalent în lei), din care 88%
reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de
Dezvoltare Regională şi restul reprezintă fonduri de cofinanţare publică
asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, Comerţului
şi Mediului de Afaceri, şi este defalcat estimativ pe ani astfel:
Defalcare orientativă pe ani (milioane euro)
Anul
|
Total
(fonduri comunitare
şi fonduri publice naţionale)
|
2011
|
38,25
|
2012
|
10,30
|
2013
|
9,15
|
Total 2011-2013
|
57,7
|
Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru
anul viitor.
X. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
Art. 17. - Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor
prezentei scheme pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de
alocări financiare nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.
Art. 18. - Sumele pot fi acordate în mai multe tranşe.
Actualizarea se va face utilizând rata de referinţă aplicabilă pentru România
la data acordării ajutorului. Data acordării ajutorului este data semnării
contractului de finanţare de către ambele părţi.
XI. Intensitatea
maximă a finanţării
Art. 19. - (1) Intensitatea maximă a finanţării este de
85% din valoarea rezultată în urma calculării deficitului de finanţare, acolo
unde veniturile generate de proiect pot fi estimate cu acurateţe (proiecte de
tip SCADĂ - System control and data acquisition - şi extindere de linii).
(2) In cazul proiectelor pentru
care nu se poate aplica metodologia deficitului de finanţare, intensitatea
maximă a finanţării acordate nu poate depăşi 50% din cheltuielile eligibile ale
proiectului şi ajutorul acordat nu poate depăşi 50 milioane lei pe proiect
(proiectele de modernizare/retehnologizare de staţii).
(3) In funcţie de tipologia proiectelor se fac
precizări în Ghidul solicitantului privind metodologia prin care se determină
intensitatea maximă a finanţării acordate şi indicatorii de performanţă
evaluaţi.
Art. 20. - Diferenţa până la valoarea totală a
proiectului se acoperă de către beneficiar, inclusiv costurile neeligibile, fie
din surse proprii, fie din alte surse, sub o formă care să nu facă obiectul
niciunui ajutor public11.
XII. Cheltuieli eligibile
Art. 21. - Prevederile prezentului capitol sunt în
concordanţă cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile
de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate
prin programele operaţionale şi ale ordinului ministrului privind cheltuielile
eligibile12 în
domeniu.
Art. 22. - Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii de cheltuieli:
1. cheltuieli pentru achiziţia
de teren aferent investiţiei (eligibile în limita a 10% din totalul
cheltuielilor eligibile ale proiectului);
2. cheltuieli pentru amenajarea terenului aferent
investiţiei;
3. cheltuieli pentru amenajarea
terenului privind protecţia mediului aferent investiţiei;
4. cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare
obiectivului investiţiei;
5. cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică
(eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor
eligibile ale proiectului);
- studii de teren;
- obţinere de avize, acorduri şi autorizaţii;
- proiectare şi inginerie;
- expertize tehnice pentru
lucrări de modernizare sau consolidare a construcţiilor existente ori pentru
continuarea lucrărilor la construcţii începute şi neterminate, cu condiţia ca
aceste clădiri să facă parte integrantă şi inseparabilă din rezultatul
operaţiunii;
- organizarea procedurilor de achiziţie publică;
- consultanţă;
- asistenţă tehnică;
6. cheltuieli pentru investiţia de bază:
- pentru construcţii şi instalaţii legate de
construcţii;
- pentru montajul utilajelor tehnologice;
- pentru achiziţia de utilaje,
echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj;
- pentru achiziţia de utilaje fără montaj şi
echipamente de transport;
- pentru achiziţia de bunuri
din categoria mijloacelor fixe;
- pentru achiziţia de active fixe necorporale;
7. cheltuieli pentru auditul proiectului atunci când
acesta este solicitat de Organismul intermediar pentru energie (OIE), în numele şi pentru AM POS CCE.
Art. 23. -Activele achiziţionate, cu excepţia
terenurilor şi construcţiilor, trebuie să fie noi.
Art. 24. - (1) Toate costurile aferente investiţiei vor
fi considerate fără TVA.
(2) Cheltuielile privind
achiziţia de active corporale sau necorporale prin leasing, precum şi
contribuţia în natură nu sunt eligibile.
(3) Ulterior încheierii
contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din
alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub
sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor
rambursate.
XIII. Necesitatea
menţinerii investiţiei
Art. 25. - Investiţia realizată cu sprijin financiar în
cadrul prezentei scheme trebuie menţinută în regiunea beneficiară pentru o
perioadă de cel puţin 5 ani de la data finalizării lucrărilor.
XIV Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat
Art. 26. - Pentru acelaşi beneficiar, plafonul maxim al
intensităţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemă trebuie respectat
când, pentru aceleaşi costuri eligibile, ajutorul se acordă în cadrul mai
multor scheme sau în combinaţie cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul că
finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.
Art. 27. - Ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei
scheme nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul
acordării acestuia, raportat la aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de
cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea
brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă.
11 De exemplu, credite negarantate de stat, aport al acţionarilor,
alţii decât organisme ale statului, credite contractate în condiţii de piaţă
etc.
12 Va fi adoptat şi
va intra în vigoare după aprobarea prezentei scheme de către Comisia Europeană.
XV. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 28. - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului
de Afaceri, prin Direcţia generală energie, în calitate de organism intermediar
pentru axa prioritară 4 din POS CCE, este autoritatea responsabilă de
administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Autorităţii de management a
aceluiaşi program, în calitate de furnizor de ajutor de stat, urmând să asigure
derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.
Art. 29. - (1) Procedura de implementare şi derularea
prezentei scheme se desfăşoară după cum urmează:
1. lansarea cererii de propuneri de proiecte;
2. primirea şi înregistrarea
cererilor de finanţare în conformitate cu ordinul ministrului privind lansarea
cererii de propuneri de proiecte. Inchiderea cererii de propuneri de proiecte
în vederea evaluării şi selecţiei cererilor de finanţare depuse;
3. verificarea conformităţii
administrative şi a eligibilităţii propunerilor de proiecte şi a
beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de această etapă vor
putea face obiectul etapei următoare;
4. evaluarea tehnică şi
financiară a proiectelor, în conformitate cu criteriile de evaluare aprobate de
comitetul de monitorizare a POS CCE şi care vizează:
a) relevanţa proiectului - rezultată din contribuţia
proiectului la obiectivele POS CCE/axei prioritare/domeniului major de
intervenţie/operaţiunii şi la strategiile specifice naţionale şi regionale şi
justificarea necesităţii acordării ajutorului, justificarea efectului
stimulativ al acestuia;
b) calitatea şi coerenţa proiectului - rezultată din
calitatea propunerii tehnice şi financiare: obiective şi activităţi clare,
planificarea adecvată a implementării, coerenţa obiectivelor planificate cu
activităţile propuse, graficul de implementare şi bugetul; identificarea
riscurilor posibile şi a soluţiilor pentru reducerea/evitarea acestora, după
caz;
c) maturitatea proiectului -
rezultată, de exemplu, din disponibilitatea studiilor/licenţelor/autorizaţiilor
necesare pentru implementarea proiectului, anul punerii în funcţiune a
proiectului (unde este cazul) etc;
5. aprobarea de către comitetul de selecţie şi AM POS
CCE a cererilor de finanţare care îndeplinesc punctajul minim prevăzut în
Ghidul solicitantului, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute;
6. întocmirea şi semnarea Contractului de finanţare;
7. derularea proiectelor şi
rambursarea cheltuielilor: plăţile se efectuează de către unitatea de plată a
POS CCE, numai pe bază de documente justificative, după aprobarea cererii de
rambursare; în cazul în care beneficiarul optează pentru prefinanţare, aceasta
se acordă şi se recuperează în conformitate cu prevederile legale;
8. efectuarea monitorizării pe durata derulării proiectelor;
9. finalizarea proiectelor:
plata finală se face în baza documentaţiei prezentate în conformitate cu
prevederile contractuale;
10. efectuarea monitorizării după implementarea
proiectelor, în condiţiile art. 32.
(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform prezentei scheme, potenţialul beneficiar va
depune la Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri o cerere de
finanţare corespunzătoare operaţiunii menţionate la art. 2 alin. (2) lit. a),
adresată OIE, însoţită de documentele solicitate în
Ghidul solicitantului.
(3) Conţinutul cererii de
finanţare şi al documentelor însoţitoare ale acesteia, precum şi cererea de
propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului sunt publicate pe pagina
oficială de web a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri la
adresele http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro
Art. 30. - (1) Cererile de finanţare şi documentele
însoţitoare ale acestora se vor depune la OIE, în intervalul care va fi
specificat odată cu lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina
oficială de web a OIE: http://oie.minind.ro şi a AM POS CCE: http://amposcce.minind.ro
(2) In cazul în care cererile de finanţare au fost
depuse anterior aprobării schemei de ajutor de către Comisia Europeană, acestea
se vor revizui în conformitate cu prevederile prezentei scheme şi vor fi
redepuse în condiţiile alin. (1).
XVI. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 31. - Textul prezentei scheme, precum şi textul
actului normativ pentru aprobarea prezentei scheme vor fi publicate integral pe
pagina oficială de web a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri la adresele http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro, după publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.
Art. 32. - (1) Furnizorul de ajutor
de stat va monitoriza respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate
prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are
obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare şi
de a dispune măsurile care se impun.
(2) Administratorul prezentei
scheme va monitoriza pe o perioadă de 5 ani veniturile nete generate de
proiectele finanţate în baza metodologiei deficitului de finanţare şi va aplica
corecţii anuale atunci când vor fi constatate abateri mai mari de 10% în
calculul funding-gap actualizat. Corecţiile vor stabili sumele finanţate în
exces, pe baza diferenţei dintre deficitul de finanţare stabilit iniţial şi
deficitul stabilit pe baza veniturilor monitorizate, aceste sume
repartizându-se proporţional pe sursele de finanţare ale costurilor
investiţionale eligibile (surse proprii ale beneficiarului şi, respectiv, surse
publice). Sumele astfel determinate se vor rambursa de beneficiar în conturile
indicate de administratorul prezentei scheme. Elementele care vor fi
monitorizate şi modalitatea lor de evidenţă în gestiunea beneficiarului,
periodicitatea şi conţinutul rapoartelor de monitorizare, modul de calcul şi
modalitatea de rambursare a diferenţelor faţă de deficitul financiar iniţial se
vor stabili ca anexe la contractul de finanţare, în funcţie de specificul
fiecărui proiect. Sumele astfel recuperate se vor returna bugetelor surselor
publice de finanţare, în conformitate cu normele legale aplicabile.
(3) Proiectele finanţate în
baza metodologiei deficitului de finanţare vor fi monitorizate după expirarea
termenului prevăzut la alin. (2), pe durata de funcţionare a investiţiei, de
către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, cu
respectarea principiilor stabilite în alin. (2) şi pe baza anexei la contractul
de finanţare privind monitorizarea. Veniturile suplimentare identificate vor fi
deduse din veniturile companiilor calculate în procesul de corecţie anuală a
tarifelor reglementate. Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să ţină o
evidenţă specifică şi să păstreze documentele justificative aferente perioadei
de monitorizare suplimentară inclusiv pe o perioadă de 5 ani de la terminarea
monitorizării suplimentare.
Art. 33. - Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze în
conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul realizării
lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului şi să furnizeze alte
informaţii suplimentare, la cererea OIE, prin transmiterea către acesta a
formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul
solicitantului.
Art. 34. - (1) Furnizorul de ajutor de stat se va
asigura că investiţiile vor fi menţinute în regiunea beneficiară pe o perioadă
de 5 ani de la finalizarea acestora.
(2) In situaţia în care constată nerespectarea
condiţiei prevăzute la alin. (1), precum şi a tuturor celorlalte condiţii
prevăzute în prezenta schemă, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate
demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a
dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în
vigoare.
Art. 35. - (1) Furnizorul de ajutor de stat şi
administratorul prezentei scheme sunt obligaţi să păstreze toate informaţiile
referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele
justificative aferente ajutorului de stat acordat) pentru o perioadă de 10 ani
începând de la data acordării ultimului ajutor13, dar nu mai puţin de o perioadă care expiră după 5 ani de la
închiderea oficială sau parţială a POS CCE.
(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani
începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul prezentei scheme14, toate documentele necesare şi să
ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei
scheme, a unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în
cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani,
pe furnizori, pe obiective, pe informaţii privind forma
ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de
stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea au
fost acordate.
Art. 36. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta
schemă de ajutor de stat.
Art. 37. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei o raportare anuală cu privire la implementarea
prezentei scheme în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de
monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Consiliului Concurenţei nr. 175/200715, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/200416 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a
Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 38. - (1) Administratorul prezentei scheme are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul
şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare
în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în
sarcina furnizorului, conform art. 32, 34, 36 şi 37 ale prezentei scheme de
ajutor de stat.
(2) Administratorul prezentei scheme
are obligaţia de a pune la dispoziţia Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii
procedurilor de monitorizare ce cad în sarcina acesteia conform art. 32 alin.
(3).
13 Data acordării ultimului ajutor în cadrul prezentei scheme va fi
publicată pe pagina web a AM POS CCE.
14 Data acordării
ultimului ajutor în cadrul prezentei scheme va fi publicată pe pagina web a AM
POS CCE.
15 Ordinul
Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
16 Regulamentul
Comisiei (CE) nr. 794/2004, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
seria L nr. 140 din 30 aprilie 2004.