Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 156 din 25 ianuarie 2011

pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investitiilor în extinderea si modernizarea retelelor de transport al energiei electrice si gazelor naturale

ACT EMIS DE: MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 129 din 21 februarie 2011



Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,

în baza Deciziei Comisiei Europene nr. C 9.470 final/17 decembrie 2010,

în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.634/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri emite următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Schema de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Acordarea ajutorului de stat în conformitate cu schema de ajutor de stat prevăzută la art. 1 se face cu respectarea prevederilor art. 107 alin. (1) şi art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.

Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,

Ion Ariton

ANEXĂ

SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT

privind sprijinirea investiţiilor în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale

I. Introducere

Art. 1. - Prezentul act instituie o schemă de ajutor de stat privind sprijinirea investiţiilor în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale.

Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de stat pentru investiţii în cadrul acestei scheme se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat stipulate în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, denumit în continuare Tratat.

(2) Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu următoarele documente:

a) Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice" (denumit în continuare POS CCE)1 - axa prioritară 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării în contextul combaterii schimbărilor climatice" - domeniul major de intervenţie 1 „Energie eficientă şi durabilă (îmbunătăţirea eficienţei energetice şi dezvoltarea durabilă a sistemului energetic din punct de vedere al mediului)", operaţiunea „Sprijinirea investiţiilor în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice, gazelor naturale şi petrolului, precum şi ale reţelelor de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, în scopul reducerii pierderilor în reţea şi realizării în condiţii de siguranţă şi continuitate a serviciului de transport şi distribuţie" - partea de transport al energiei electrice si gazelor naturale;

b) Tratatul dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 157/2005, denumit în continuare Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană2.

(3) De asemenea, prezenta schemă contribuie la implementarea prevederilor specifice din următoarele reglementări comunitare şi naţionale, precum şi strategii şi politici naţionale:

a) Legea energiei electrice nr. 13/20073, cu modificările şi completările ulterioare;

b) Legea gazelor nr. 351/20044, cu modificările şi completările ulterioare;

1 Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei C(2007) 3.472/2007.

2 Tratatul de aderare a României la Uniunea Europeană, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 157 din 21 iunie 2005 şi în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 465 din 1 iunie 2005.

3 Legea nr. 13/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 23 ianuarie 2007. 4 Legea nr. 351/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din 28 iulie 2004.

c) Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007 privind aprobarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007-20205;

d) Hotărârea Guvernului nr. 163/2004 privind aprobarea Strategiei naţionale în domeniul eficienţei energetice6;

e) Hotărârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale7, cu modificările şi completările ulterioare.

II. Obiectivul schemei

Art. 3. - (1) Obiectivul principal al prezentei scheme îl reprezintă sprijinirea realizării de investiţii în reţelele de transport al energiei electrice şi gazelor naturale în scopul reducerii pierderilor de energie, protecţiei mediului înconjurător, creşterii securităţii în furnizare şi evitării situaţiilor de criză prin reducerea pierderilor şi evitarea căderilor majore de sistem şi a întreruperilor în furnizare, precum şi în scopul atingerii performanţelor economice şi standardelor de calitate solicitate de către consumatorii de energie electrică şi gaze naturale.

(2) Realizarea investiţiilor prevăzute în prezenta schemă va contribui şi la atingerea ţintei asumate de România în cadrul POS CCE şi în Strategia energetică a României pentru perioada 2007-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2002, denumită în continuare Strategia energetică a României, respectiv reducerea intensităţii energetice primare cu 40% până în 2015 (faţă de 2001).

III. Necesitatea implementării schemei

Art. 4. - (1) Obiectivele Strategiei energetice a României sunt în concordanţă cu Strategia Lisabona, Carta verde pentru Strategia europeană pentru energie durabilă, competitivă şi sigură şi cu documentul „New Energy Policy for Europe" şi sunt orientate spre asigurarea securităţii furnizării energiei, creşterii eficienţei energetice, protecţiei mediului, toate având în vedere necesitatea dezvoltării economice.

(2) Imbunătăţirea eficienţei energetice reprezintă o prioritate a Strategiei energetice a României, care trebuie să contrabalanseze tendinţa de creştere atât a consumului de energie primară, cât şi a consumului final de energie în toate sectoarele economiei.

(3) In acest sens, îmbunătăţirea eficienţei energetice contribuie la realizarea a 3 dintre principalele obiective ale politicii energetice a României şi a Uniunii Europene, denumită în continuare UE: securitatea în furnizarea de energie, creşterea competitivităţii şi dezvoltarea durabilă.

(4) Pe de altă parte, este necesară securizarea furnizării energiei pe teritoriul României, întrucât perspectiva unor posibile crize în alimentarea cu energie ar dăuna grav atractivităţii economice a României şi a regiunilor sale. Astfel, este important să se asigure continuitatea furnizării cu energie, pentru a menţine siguranţa şi securitatea furnizării, aşa cum este prevăzut în Directiva 2005/89/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 18 ianuarie 2006 privind măsurile menite să garanteze siguranţa aprovizionării cu energie electrică şi investiţiile în infrastructuri.

Art. 5. - Competitivitatea economică şi dezvoltarea durabilă se bazează în mare măsură pe consumul eficient de resurse energetice şi de energie. România este caracterizată printr-o intensitate energetică primară şi finală extrem de ridicată comparativ cu media UE 25 (intensitatea energetică primară şi finală sunt de aproximativ 3 ori mai ridicate în România faţă de UE), precum şi printr-o eficienţă energetică redusă pe întreg lanţul producţie - transport - distribuţie - consumator final de energie. Pentru a se îmbunătăţi eficienţa energetică, în cazul reţelelor de transport trebuie luate o serie de măsuri complete şi specifice privind îmbunătăţirea parametrilor de calitate în scopul modernizării, reabilitării şi extinderii reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, care în prezent au pierderi importante, iar în unele cazuri şi-au depăşit durata normată de viaţă. Aceste decalaje şi deficienţe constituie un handicap important pentru competitivitatea economiei naţionale, mai ales în perspectiva creşterii treptate a preţurilor la energie şi alinierii acestora la nivelurile europene.

Art. 6. - Obiectivele prevăzute la art. 3 şi 4 sunt realizabile şi prin investiţii semnificative în modernizarea şi extinderea reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale, care vor contribui la reducerea disparitătilor dintre regiuni şi vor crea premisele pentru dezvoltarea economică a zonelor în care vor fi implementate aceste proiecte.

Art. 7. - (1) In conformitate cu axa prioritară 4 a POS CCE şi cu Strategia energetică a României, în Reţeaua electrică de transport (RET) echipamentele existente au fost realizate la nivelul tehnologic al anilor 1960-1970 şi au durate de exploatare, de regulă, mai mari decât durata normată de funcţionare. In ceea ce priveşte gradul de uzură, acesta este de 50% în cazul liniilor electrice aeriene şi de 60% în cazul staţiilor electrice. Astfel, se impune realizarea de investiţii având ca obiect modernizarea instalaţiilor şi echipamentelor din reţelele de transport al energiei electrice, în vederea menţinerii calităţii serviciului de transport şi de sistem şi a siguranţei în funcţionarea Sistemului electroenergetic naţional (SEN) la standardele impuse de funcţionarea interconectată cu Uniunea pentru Coordonarea Transportului de Electricitate (UCTE). In acelaşi timp, dinamica crescătoare a consumului justifică trecerea, în viitor, a unei importante părţi de reţea de la tensiunea de 220 kV la 400 kV, ceea ce presupune, de asemenea, lucrări de modernizare.

(2) Totodată, având în vedere ţinta strategică a României de valorificare a resurselor regenerabile de energie, coroborată cu creşterea competitivităţii economice, este necesară extinderea reţelelor de transport al energiei electrice pentru a permite accesul în SEN al capacităţilor de producere a energiei electrice din resurse regenerabile de energie, precum şi pentru a acoperi consumul crescut de energie electrică din domeniul economic.

(3) In ceea ce priveşte Sistemul de transport al gazelor naturale, 69% din totalul conductelor de transport şi-au depăşit durata de viaţă, iar 29% dintre staţiile de reglare-măsurare depăşesc pragul de 25 de ani, fiind astfel absolut necesară realizarea de investiţii destinate modernizării reţelelor de transport al gazelor naturale.

(4) Evoluţia lungimii reţelei de transport, respectiv a numărului de staţii de reglare-măsurare (SRM) în vederea furnizării gazelor către utilizatorii din România a fost destul de lentă, ceea ce implică necesitatea unor investiţii suplimentare pentru extinderea reţelelor.

IV Domeniul de aplicare

Art. 8. - Prezenta schemă se aplică operatorilor de transport din sectoarele transportului de energie electrică şi gaze naturale pentru sprijinirea investiţiilor în reţeaua de transport, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezenta schemă şi de Ghidul solicitantului.

5 Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 19 noiembrie 2007.

6 Hotărârea Guvernului nr. 163/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 24 februarie 2004.

7 Hotărârea Guvernului nr. 759/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 517 din 1 august 2007.

V. Definiţii

Art. 9. -In sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:

a) întreprindere mare - orice întreprindere care nu se încadrează în definiţia IMM-urilor conform Regulamentului (CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor din tratat8;

b) costuri eligibile - costurile care pot fi finanţate din ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme şi care sunt prevăzute la cap. XII;

c) intensitatea ajutorului de stat în echivalent subvenţie brută - valoarea actualizată a ajutorului exprimată ca procent din valoarea actualizată a costurilor eligibile ale investiţiilor;

d) rata de actualizare - rata de referinţă în vigoare la data acordării ajutorului, calculată conform Comunicării Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referinţă şi de scont9;

e) operatori de transport - operatorii de transport şi de sistem al energiei electrice şi operatorii de transport al gazelor naturale;

f) operator de transport şi de sistem (energie electrică) - orice persoană care deţine, sub orice titlu, o reţea electrică de transport şi este titulară a unei licenţe de transport prin care răspunde de operarea, asigurarea întreţinerii şi, dacă este necesar, dezvoltarea reţelei de transport într-o anumită zonă şi, acolo unde este aplicabilă, interconectarea acesteia cu alte sisteme electroenergetice, precum şi de asigurarea capacităţii pe termen lung a sistemului de a acoperi cererile rezonabile pentru transportul energiei electrice;

g) operator de transport (transportator) (gaze naturale) - persoana juridică titulară a licenţei de transport, în condiţiile legii, având ca obiect de activitate transportul gazelor naturale;

h) administrator al schemei - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Direcţia generală energie, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 „Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice" din POS CCE;

i) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Autoritatea de management a POS CCE (AM POS CCE).

VI. Beneficiari

Art. 10. - Potenţialii beneficiari sunt operatorii de transport, definiţi la art. 9 lit. e)-g).

Art. 11. - Beneficiarii vor depune proiecte individual.

Art. 12. - Criteriile de eligibilitate a beneficiarilor vizează următoarele:

• potenţialul beneficiar este operator de transport, înregistrat în România, deţinător de licenţă de transport pentru energie electrică sau pentru gaze naturale emisă de către autoritatea competentă, conform legislaţiei naţionale în vigoare;

• potenţialul beneficiar nu se află în dificultate în conformitate cu Liniile directoare privind ajutorul de stat acordat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate (Comunicarea Comisiei nr. C 244 din 1 octombrie 2004, art. 2.1);

• potenţialul beneficiar nu are datorii ce depăşesc limitele prevăzute de legislaţia naţională în vigoare privind plata taxelor şi a altor contribuţii la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele speciale şi bugetele locale, inclusiv obligaţiile de plată privind reeşalonările;

• potenţialul beneficiar şi reprezentantul său legal nu au fost sau nu sunt condamnaţi printr-o hotărâre definitivă şi irevocabilă în cadrul unui proces pentru fraudă, corupţie, implicare în crimă organizată sau orice altă activitate ilegală, care poate dăuna interesului financiar naţional sau al Comunităţii Europene;

• potenţialul beneficiar nu este declarat într-o situaţie gravă de încălcare a prevederilor legislaţiei privind achiziţiile publice şi/sau a obligaţiilor asumate printr-un contract/acord de finanţare din fonduri publice, conform legislaţiei în vigoare;

• potenţialul beneficiar demonstrează că are capacitatea de a asigura contribuţia proprie la valoarea totală eligibilă a proiectului şi de a finanţa cheltuielile neeligibile ale proiectului;

potenţialul beneficiar demonstrează că are capacitate instituţională de implementare a proiectului;

potenţialul beneficiar dovedeşte calitatea de proprietar/ concesionar/utilizator al terenului pe care sunt amplasate/se vor amplasa obiectivele de investiţie propuse în proiect pentru cel puţin încă 15 ani de la data depunerii cererii de finanţare şi cu drept de construcţie asupra acestuia;

potenţialul beneficiar dovedeşte calitatea de proprietar/concesionar/utilizator al infrastructurii care face obiectul proiectului pentru cel puţin încă 15 ani de la data depunerii cererii de finanţare;

• potenţialul beneficiar are capacitatea de a asigura operarea şi întreţinerea infrastructurii timp de 5 ani după finalizarea implementării proiectului (resurse umane şi financiare);

• în cazul în care solicitantul este/a fost subiectul unui ordin de recuperare a unui ajutor de stat ca urmare a unei decizii a Consiliului Concurenţei sau a Comisiei Europene, rămasă definitivă şi irevocabilă, acesta nu poate primi ajutor în baza prezentei scheme până când vechiul ajutor şi dobânzile aferente nu au fost recuperate/rambursate integral;

potenţialul beneficiar justifică necesitatea finanţării proiectului prin ajutor de stat;

• potenţialul beneficiar îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului10, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

Art. 13. - Numărul estimat de beneficiari este 2.

VII. Condiţii de eligibilitate a proiectelor

Art. 14. - (1) In cadrul prezentei scheme pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii în extinderea şi modernizarea reţelelor de transport al energiei electrice şi gazelor naturale.

(2) Criteriile de eligibilitate a proiectelor vizează următoarele:

perioada de implementare a proiectului nu trebuie să depăşească data de 31 iulie 2015;

• proiectul este implementat pe teritoriul României;

activităţile proiectului nu au fost şi nu sunt finanţate în prezent din alte fonduri publice pe acelaşi segment de infrastructură, cu excepţia studiilor preliminare (studiul de prefezabilitate, analiza geo-topografică, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, detalii de execuţie etc);

• scopul şi obiectivele proiectului propus sunt în conformitate cu obiectivele operaţiunii prevăzute în axa prioritară 4 a POS CCE, domeniul major de intervenţie 1 b, inclusiv obiectivele Strategiei energetice a României;

• proiectul îndeplineşte şi alte condiţii specificate în cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.

8 Regulamentul (CE) nr. 800/2008, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 214 din 9 august 2008.

9 Comunicarea Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C nr. 14 din 19 ianuarie 2008.

10 Ghidul solicitantului va fi aprobat prin ordin al ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri şi publicat pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, la adresele http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro

VIII. Durata

Art. 15. - Prezenta schemă intră în vigoare, după aprobarea acesteia de către Comisia Europeană, la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică până la data de 31 decembrie 2013.

IX. Bugetul schemei

Art. 16. - Bugetul total alocat al prezentei scheme este de 57,7 milioane euro (echivalent în lei), din care 88% reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi restul reprezintă fonduri de cofinanţare publică asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, şi este defalcat estimativ pe ani astfel:

Defalcare orientativă pe ani (milioane euro)

Anul

Total

(fonduri comunitare

şi fonduri publice naţionale)

2011

38,25

2012

10,30

2013

9,15

Total 2011-2013

57,7

Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor.

X. Modalitatea de acordare a ajutorului de stat

Art. 17. - Măsurile de sprijin acordate beneficiarilor prezentei scheme pentru realizarea de investiţii constau în acordarea de alocări financiare nerambursabile din fonduri comunitare şi naţionale.

Art. 18. - Sumele pot fi acordate în mai multe tranşe. Actualizarea se va face utilizând rata de referinţă aplicabilă pentru România la data acordării ajutorului. Data acordării ajutorului este data semnării contractului de finanţare de către ambele părţi.

XI. Intensitatea maximă a finanţării

Art. 19. - (1) Intensitatea maximă a finanţării este de 85% din valoarea rezultată în urma calculării deficitului de finanţare, acolo unde veniturile generate de proiect pot fi estimate cu acurateţe (proiecte de tip SCADĂ - System control and data acquisition - şi extindere de linii).

(2) In cazul proiectelor pentru care nu se poate aplica metodologia deficitului de finanţare, intensitatea maximă a finanţării acordate nu poate depăşi 50% din cheltuielile eligibile ale proiectului şi ajutorul acordat nu poate depăşi 50 milioane lei pe proiect (proiectele de modernizare/retehnologizare de staţii).

(3) In funcţie de tipologia proiectelor se fac precizări în Ghidul solicitantului privind metodologia prin care se determină intensitatea maximă a finanţării acordate şi indicatorii de performanţă evaluaţi.

Art. 20. - Diferenţa până la valoarea totală a proiectului se acoperă de către beneficiar, inclusiv costurile neeligibile, fie din surse proprii, fie din alte surse, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui ajutor public11.

XII. Cheltuieli eligibile

Art. 21. - Prevederile prezentului capitol sunt în concordanţă cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale şi ale ordinului ministrului privind cheltuielile eligibile12 în domeniu.

Art. 22. - Sunt considerate cheltuieli eligibile următoarele categorii de cheltuieli:

1. cheltuieli pentru achiziţia de teren aferent investiţiei (eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului);

2. cheltuieli pentru amenajarea terenului aferent investiţiei;

3. cheltuieli pentru amenajarea terenului privind protecţia mediului aferent investiţiei;

4. cheltuieli pentru asigurarea utilităţilor necesare obiectivului investiţiei;

5. cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (eligibile în limita a 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului);

- studii de teren;

- obţinere de avize, acorduri şi autorizaţii;

- proiectare şi inginerie;

- expertize tehnice pentru lucrări de modernizare sau consolidare a construcţiilor existente ori pentru continuarea lucrărilor la construcţii începute şi neterminate, cu condiţia ca aceste clădiri să facă parte integrantă şi inseparabilă din rezultatul operaţiunii;

- organizarea procedurilor de achiziţie publică;

- consultanţă;

- asistenţă tehnică;

6. cheltuieli pentru investiţia de bază:

- pentru construcţii şi instalaţii legate de construcţii;

- pentru montajul utilajelor tehnologice;

- pentru achiziţia de utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu montaj;

- pentru achiziţia de utilaje fără montaj şi echipamente de transport;

- pentru achiziţia de bunuri din categoria mijloacelor fixe;

- pentru achiziţia de active fixe necorporale;

7. cheltuieli pentru auditul proiectului atunci când acesta este solicitat de Organismul intermediar pentru energie (OIE), în numele şi pentru AM POS CCE.

Art. 23. -Activele achiziţionate, cu excepţia terenurilor şi construcţiilor, trebuie să fie noi.

Art. 24. - (1) Toate costurile aferente investiţiei vor fi considerate fără TVA.

(2) Cheltuielile privind achiziţia de active corporale sau necorporale prin leasing, precum şi contribuţia în natură nu sunt eligibile.

(3) Ulterior încheierii contractului de finanţare, beneficiarul nu va mai putea primi finanţări din alte surse publice pentru aceleaşi cheltuieli eligibile ale proiectului, sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare şi a returnării sumelor rambursate.

XIII. Necesitatea menţinerii investiţiei

Art. 25. - Investiţia realizată cu sprijin financiar în cadrul prezentei scheme trebuie menţinută în regiunea beneficiară pentru o perioadă de cel puţin 5 ani de la data finalizării lucrărilor.

XIV Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat

Art. 26. - Pentru acelaşi beneficiar, plafonul maxim al intensităţii ajutorului de stat stabilit prin prezenta schemă trebuie respectat când, pentru aceleaşi costuri eligibile, ajutorul se acordă în cadrul mai multor scheme sau în combinaţie cu un ajutor ad-hoc, indiferent de faptul că finanţarea provine din surse locale, regionale, naţionale sau comunitare.

Art. 27. - Ajutorul de stat acordat în cadrul prezentei scheme nu poate fi cumulat cu un ajutor de minimis acordat în baza legislaţiei privind ajutorul de minimis în vigoare la momentul acordării acestuia, raportat la aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul generează o intensitate a ajutorului de stat care depăşeşte intensitatea brută maximă admisibilă prevăzută în prezenta schemă.

11 De exemplu, credite negarantate de stat, aport al acţionarilor, alţii decât organisme ale statului, credite contractate în condiţii de piaţă etc.

12 Va fi adoptat şi va intra în vigoare după aprobarea prezentei scheme de către Comisia Europeană.

XV. Modalitatea de derulare a schemei

Art. 28. - Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Direcţia generală energie, în calitate de organism intermediar pentru axa prioritară 4 din POS CCE, este autoritatea responsabilă de administrarea prezentei scheme, sub coordonarea Autorităţii de management a aceluiaşi program, în calitate de furnizor de ajutor de stat, urmând să asigure derularea acesteia şi fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.

Art. 29. - (1) Procedura de implementare şi derularea prezentei scheme se desfăşoară după cum urmează:

1. lansarea cererii de propuneri de proiecte;

2. primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare în conformitate cu ordinul ministrului privind lansarea cererii de propuneri de proiecte. Inchiderea cererii de propuneri de proiecte în vederea evaluării şi selecţiei cererilor de finanţare depuse;

3. verificarea conformităţii administrative şi a eligibilităţii propunerilor de proiecte şi a beneficiarilor: numai propunerile de proiecte care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;

4. evaluarea tehnică şi financiară a proiectelor, în conformitate cu criteriile de evaluare aprobate de comitetul de monitorizare a POS CCE şi care vizează:

a) relevanţa proiectului - rezultată din contribuţia proiectului la obiectivele POS CCE/axei prioritare/domeniului major de intervenţie/operaţiunii şi la strategiile specifice naţionale şi regionale şi justificarea necesităţii acordării ajutorului, justificarea efectului stimulativ al acestuia;

b) calitatea şi coerenţa proiectului - rezultată din calitatea propunerii tehnice şi financiare: obiective şi activităţi clare, planificarea adecvată a implementării, coerenţa obiectivelor planificate cu activităţile propuse, graficul de implementare şi bugetul; identificarea riscurilor posibile şi a soluţiilor pentru reducerea/evitarea acestora, după caz;

c) maturitatea proiectului - rezultată, de exemplu, din disponibilitatea studiilor/licenţelor/autorizaţiilor necesare pentru implementarea proiectului, anul punerii în funcţiune a proiectului (unde este cazul) etc;

5. aprobarea de către comitetul de selecţie şi AM POS CCE a cererilor de finanţare care îndeplinesc punctajul minim prevăzut în Ghidul solicitantului, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute;

6. întocmirea şi semnarea Contractului de finanţare;

7. derularea proiectelor şi rambursarea cheltuielilor: plăţile se efectuează de către unitatea de plată a POS CCE, numai pe bază de documente justificative, după aprobarea cererii de rambursare; în cazul în care beneficiarul optează pentru prefinanţare, aceasta se acordă şi se recuperează în conformitate cu prevederile legale;

8. efectuarea monitorizării pe durata derulării proiectelor;

9. finalizarea proiectelor: plata finală se face în baza documentaţiei prezentate în conformitate cu prevederile contractuale;

10. efectuarea monitorizării după implementarea proiectelor, în condiţiile art. 32.

(2) Pentru a beneficia de ajutorul acordat conform prezentei scheme, potenţialul beneficiar va depune la Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri o cerere de finanţare corespunzătoare operaţiunii menţionate la art. 2 alin. (2) lit. a), adresată OIE, însoţită de documentele solicitate în Ghidul solicitantului.

(3) Conţinutul cererii de finanţare şi al documentelor însoţitoare ale acesteia, precum şi cererea de propuneri de proiecte şi Ghidul solicitantului sunt publicate pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri  la  adresele  http://oie.minind.ro  şi http://amposcce.minind.ro

Art. 30. - (1) Cererile de finanţare şi documentele însoţitoare ale acestora se vor depune la OIE, în intervalul care va fi specificat odată cu lansarea cererii de propuneri de proiecte, pe pagina oficială de web a OIE: http://oie.minind.ro şi a AM POS CCE: http://amposcce.minind.ro

(2) In cazul în care cererile de finanţare au fost depuse anterior aprobării schemei de ajutor de către Comisia Europeană, acestea se vor revizui în conformitate cu prevederile prezentei scheme şi vor fi redepuse în condiţiile alin. (1).

XVI. Reguli privind raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat

Art. 31. - Textul prezentei scheme, precum şi textul actului normativ pentru aprobarea prezentei scheme vor fi publicate integral pe pagina oficială de web a Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri la adresele http://oie.minind.ro şi http://amposcce.minind.ro, după publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României.

Art. 32. - (1) Furnizorul de ajutor de stat va monitoriza respectarea condiţiilor şi criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă pe toată durata de derulare a acesteia şi are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare şi de a dispune măsurile care se impun.

(2) Administratorul prezentei scheme va monitoriza pe o perioadă de 5 ani veniturile nete generate de proiectele finanţate în baza metodologiei deficitului de finanţare şi va aplica corecţii anuale atunci când vor fi constatate abateri mai mari de 10% în calculul funding-gap actualizat. Corecţiile vor stabili sumele finanţate în exces, pe baza diferenţei dintre deficitul de finanţare stabilit iniţial şi deficitul stabilit pe baza veniturilor monitorizate, aceste sume repartizându-se proporţional pe sursele de finanţare ale costurilor investiţionale eligibile (surse proprii ale beneficiarului şi, respectiv, surse publice). Sumele astfel determinate se vor rambursa de beneficiar în conturile indicate de administratorul prezentei scheme. Elementele care vor fi monitorizate şi modalitatea lor de evidenţă în gestiunea beneficiarului, periodicitatea şi conţinutul rapoartelor de monitorizare, modul de calcul şi modalitatea de rambursare a diferenţelor faţă de deficitul financiar iniţial se vor stabili ca anexe la contractul de finanţare, în funcţie de specificul fiecărui proiect. Sumele astfel recuperate se vor returna bugetelor surselor publice de finanţare, în conformitate cu normele legale aplicabile.

(3) Proiectele finanţate în baza metodologiei deficitului de finanţare vor fi monitorizate după expirarea termenului prevăzut la alin. (2), pe durata de funcţionare a investiţiei, de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, cu respectarea principiilor stabilite în alin. (2) şi pe baza anexei la contractul de finanţare privind monitorizarea. Veniturile suplimentare identificate vor fi deduse din veniturile companiilor calculate în procesul de corecţie anuală a tarifelor reglementate. Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să ţină o evidenţă specifică şi să păstreze documentele justificative aferente perioadei de monitorizare suplimentară inclusiv pe o perioadă de 5 ani de la terminarea monitorizării suplimentare.

Art. 33. - Beneficiarii sunt obligaţi să raporteze în conformitate cu prevederile contractului de finanţare stadiul realizării lucrărilor de investiţii până la finalizarea proiectului şi să furnizeze alte informaţii suplimentare, la cererea OIE, prin transmiterea către acesta a formularului de raportare prevăzut în anexa la Ghidul solicitantului.

Art. 34. - (1) Furnizorul de ajutor de stat se va asigura că investiţiile vor fi menţinute în regiunea beneficiară pe o perioadă de 5 ani de la finalizarea acestora.

(2) In situaţia în care constată nerespectarea condiţiei prevăzute la alin. (1), precum şi a tuturor celorlalte condiţii prevăzute în prezenta schemă, furnizorul de ajutor de stat va întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate conform prevederilor comunitare şi naţionale în vigoare.

Art. 35. - (1) Furnizorul de ajutor de stat şi administratorul prezentei scheme sunt obligaţi să păstreze toate informaţiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul acesteia (documentele justificative aferente ajutorului de stat acordat) pentru o perioadă de 10 ani începând de la data acordării ultimului ajutor13, dar nu mai puţin de o perioadă care expiră după 5 ani de la închiderea oficială sau parţială a POS CCE.

(2) Beneficiarii ajutorului de stat sunt obligaţi să păstreze, pentru o perioadă de minimum 10 ani începând de la data ultimului ajutor acordat în cadrul prezentei scheme14, toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme, a unor scheme de minimis sau alte ajutoare de stat prin care s-a finanţat investiţia în cauză, din care să reiasă suma totală a ajutoarelor de stat şi a ajutoarelor de minimis primite, defalcate pe ani, pe furnizori, pe obiective, pe informaţii privind forma ajutoarelor (de minimis, scheme de ajutor de stat, ajutoare de stat individuale), precum şi baza legală prin care acestea au fost acordate.

Art. 36. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei orice informaţie solicitată cu privire la prezenta schemă de ajutor de stat.

Art. 37. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite Consiliului Concurenţei o raportare anuală cu privire la implementarea prezentei scheme în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 175/200715, şi cu Regulamentul (CE) nr. 794/200416 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 38. - (1) Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului, conform art. 32, 34, 36 şi 37 ale prezentei scheme de ajutor de stat.

(2) Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de monitorizare ce cad în sarcina acesteia conform art. 32 alin. (3).

13 Data acordării ultimului ajutor în cadrul prezentei scheme va fi publicată pe pagina web a AM POS CCE.

14 Data acordării ultimului ajutor în cadrul prezentei scheme va fi publicată pe pagina web a AM POS CCE.

15 Ordinul Consiliului Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.

16 Regulamentul Comisiei (CE) nr. 794/2004, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L nr. 140 din 30 aprilie 2004.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 156/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 156 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 156/2011
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu