ORDIN Nr. 168
din 18 ianuarie 2008
privind stabilirea cadrului
general pentru planificarea strategica si financiara, gestionarea,
implementarea si auditarea utilizarii fondurilor acordate Romaniei prin
Programul general „Solidaritatea si gestionarea fluxurilor migratorii"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 170 din 5 martie 2008
Având în vedere dispoziţiile:
- Deciziei nr. 435/2007/CE a Consiliului din 25 iunie
2007 de instituire a Fondului european de integrare a
resortisanţilor ţărilor terţe pentru perioada 2007-2013, ca parte a Programului
general „Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii"(2007/435/CE),
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 168 din 28 iunie 2007;
- Deciziei nr. 573/2007/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 de instituire a
Fondului european pentru refugiaţi pentru perioada 2008-2013, ca parte a
Programului general „Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii",
precum şi de abrogare a Deciziei 2004/904/CE a Consiliului (2007/573/CE),
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 144 din 6 iunie 2007;
- Deciziei nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi
a Consiliului din 23 mai 2007 de instituire a Fondului pentru frontierele
externe pentru perioada 2007-2013, ca parte a Programului general
„Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii" (2007/574/CE),
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 144 din 6 iunie 2007;
- Deciziei nr. 575/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 de instituire a
Fondului european de returnare pentru perioada 2008-2013, ca parte a
Programului general "Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor
migratorii"(2007/575/CE), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 144 din 6 iunie 2007,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, al art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea si funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
al art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.506/2007 privind abilitarea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative de a gestiona fondurile
acordate României prin Programul general „Solidaritatea şi gestionarea
fluxurilor migratorii",
ministrul internelor si reformei administrative si ministrul economiei si finanţelor emit următorul ordin:
Art. 1. - (1) Obiectul
prezentului ordin îl constituie stabilirea cadrului general pentru planificarea
strategică şi financiară, gestionarea, implementarea şi auditarea utilizării
asistenţei financiare comunitare acordate României prin
intermediul Programului general „Solidaritatea şi
gestionarea fluxurilor migratorii", denumit în continuare Program general.
(2) Asistenţa financiară comunitară acordată României
prin Programul general cuprinde următoarele fonduri:
a) Fondul european pentru refugiaţi pentru perioada
2008- 2013;
b) Fondul european pentru returnare pentru perioada
2008- 2013;
c) Fondul european pentru integrarea resortisantilor
statelor terţe pentru perioada 2007-2013;
d) Fondul pentru frontierele externe pentru perioada
2007- 2013, acordat României începând cu anul 2010.
Art. 2. -In sensul prezentului ordin, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele înţelesuri:
a) program anual şi program
multianual - documentele de planificare strategică
şi programare financiară, elaborate pentru fiecare fond, care au drept scop
orientarea şi stimularea activităţii de atingere a obiectivelor elaborate în
baza documentelor strategice sectoriale şi a liniilor directoare aprobate de
Comisia Europeană;
b) autoritate responsabilă - organismul abilitat să gestioneze asistenţa financiară acordată
României prin Programul general, să planifice şi să coordoneze activităţile de
evaluare a proiectelor finanţate în cadrul Programului general;
c) autoritate delegată - organismul desemnat de către autoritatea responsabilă de a
efectua procedurile de contractare şi plată pentru proiectele stabilite prin
programul anual şi programul multianual;
d) autoritate de certificare - organismul desemnat să certifice declaraţiile de cheltuieli
efectuate în cadrul proiectelor finanţate prin programul general;
e) autoritate de audit -
organismul care efectuează auditarea utilizării asistenţei financiare
comunitare acordate României prin Programul general, în conformitate cu
procedurile proprii şi cu standardele internaţionale de audit acceptate;
f) cofinanţare publică
naţională - sumele prevăzute în bugetul
Ministerului Internelor si Reformei Administrative, respectiv în bugetele
organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes
local sau judeţean, după caz, pentru finanţarea cheltuielilor eligibile
aferente proiectelor finanţate în cadrul Programului general;
g) cofinanţare privată - orice contribuţie la finanţarea cheltuielilor eligibile, alta
decât cea prevăzută la lit. f), aferentă fondurilor alocate României prin
Programul general;
h) parteneri - orice
persoană juridică de drept privat sau public, care participă la dezvoltarea
unui program multianual, definit pentru Fondul european pentru refugiaţi la
art. 11 din Decizia nr. 573/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 23 mai 2007 de instituire a Fondului european pentru refugiaţi pentru
perioada 2008-2013, pentru Fondul european de returnare la art.12 din Decizia nr.575/2007/CE
a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 de instituire a
Fondului european de returnare pentru perioada 2008-2013, pentru Fondul
european de integrare a naţionalilor ţărilor terţe pentru perioada 2007-2013,
la art. 10 din Decizia nr. 435 a Consiliului din 25 iunie 2007 de instituire a
Fondului european de integrare a naţionalilor ţărilor terţe pentru perioada
2007-2013 şi pentru Fondul pentru frontierele externe la art. 12 din Decizia
nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 de
instituire a Fondului pentru frontierele externe pentru perioada 2007-2013;
i) contribuţia financiară a
Uniunii Europene - sumele alocate României de
către Uniunea Europeană pentru finanţarea proiectelor în cadrul Programului
general;
j) debite faţă de bugetul
Uniunii Europene - astfel cum sunt definite la
art.1 lit. s) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/2007
privind modul de alocare a instrumentelor structurale, a prefinanţării şi a
cofinanţării alocate de la bugetul de stat, inclusiv din Fondul naţional de
dezvoltare, în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea instrumentelor
structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu
modificări şi completări prin
Legea nr.249/2007, inclusiv majorările de întârziere;
k) cheltuieli eligibile - cheltuielile aferente
proiectelor din cadrul Programului general, care
respectă toate criteriile de eligibilitate stabilite de Comisia Europeană şi
care pot fi finanţate atât din Fondul european pentru refugiaţi, Fondul
european pentru returnare, Fondul european pentru integrarea resortisantilor
statelor terţe, Fondul frontierelor externe, cât şi din cofinanţarea publică
naţională sau privată;
l) cheltuieli neeligibile - cheltuielile inerente realizării proiectelor finanţate din Fondul
european pentru refugiaţi, Fondul european pentru returnare, Fondul european
pentru integrarea resortisantilor statelor terţe, Fondul frontierelor externe
în cadrul Programului general, care nu pot fi finanţate din aceste fonduri, conform
reglementărilor naţionale şi comunitare.
Art. 3. - (1) In scopul utilizării eficiente a
fondurilor acordate României prin Programul general se instituie un sistem de
monitorizare, coordonat de un comitet de monitorizare, cu următoarea
componenţă: autoritatea responsabilă, autoritatea de certificare şi autoritatea
delegată.
(2) Autoritatea de audit de pe
lângă Curtea de Conturi participă în calitate de observator la reuniunile
Comitetului de monitorizare.
(3) Comitetul de monitorizare analizează stadiul proiectelor
din cadrul Programului general pentru fazele de programare, contractare,
implementare şi evaluare, pe baza raportărilor semestriale elaborate de
autoritatea responsabilă.
(4) Comitetul de monitorizare
stabileşte măsurile necesare pentru implementarea corespunzătoare a proiectelor
din cadrul Programului general.
(5) Comitetul de monitorizare se
reuneşte semestrial şi este prezidat de conducătorul autorităţii responsabile.
(6) Secretariatul Comitetului de monitorizare este
asigurat de către Serviciul fonduri europene din cadrul Direcţiei generale
afaceri europene şi relaţii internaţionale din Ministerul Internelor şi
Reformei Administrative.
Art. 4. - Programul anual şi programul multianual
pentru fiecare dintre fondurile care constituie Programul general sunt supuse
aprobării conducerii Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
anterior transmiterii acestora, spre aprobare, Comisiei
Europene.
Art. 5. - Se desemnează Direcţia generală afaceri
europene şi relaţii internaţionale, denumită în continuare DGAERI, din cadrul Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative, ca autoritate responsabilă pentru
coordonarea implementării asistenţei comunitare acordate prin Programul
general.
Art. 6. -Atribuţiile autorităţii responsabile sunt
următoarele:
a) atribuţiile prevăzute la
art. 27 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 573/2007/CE, la
art. 29 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 574/2007/CE, la
art. 27 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr.575/2007/CE şi
la art. 25 din Decizia Consiliului nr. 435/2007/CE, cu excepţia atribuţiilor
delegate Oficiului Român pentru Imigrări şi Inspectoratului General al Poliţiei
de Frontieră, prevăzute la art. 8 din prezentul ordin;
b) înfiinţează un punct unic de contact în cadrul
Serviciului fonduri europene, răspunzător de:
(i) schimbul de informaţii cu unităţile angajate în
folosirea mijloacelor fondului;
(ii) menţinerea contactelor
curente cu reprezentanţii
Comisiei Europene;
c) în conformitate cu
prevederile art. 47 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr.
573/2007/CE, ale art. 49 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului
nr. 574/2007/CE, ale art. 45 din Decizia Consiliului nr. 435/2007/CE şi ale art. 47 din Decizia
Parlamentului European şi a
Consiliului nr.575/2007/CE, plăteşte la bugetul general al Uniunii Europene
sumele care trebuie restituite, prin intermediul autorităţilor delegate;
d) ia măsurile necesare pentru
identificarea neregulilor şi efectuarea corecţiilor financiare, în cadrul
domeniului său de competenţă, precum şi pentru recuperarea de către
autorităţile delegate a sumelor reprezentând contribuţia financiară a Uniunii
Europene sau cofinanţarea publică, care s-au dovedit a fi plătite nejustificat
ca urmare a neregulilor constatate;
e) efectuează în colaborare cu Direcţia generală audit
intern din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative acţiuni de
verificare a stadiului proiectelor şi a îndeplinirii măsurilor stabilite cu ocazia
şedinţelor Comitetului de monitorizare.
Art. 7. - (1) Se desemnează Oficiul Român pentru
Imigrări, denumit în continuare ORI, pentru îndeplinirea funcţiei de autoritate delegată pentru
asistenţa acordată prin Fondul european pentru refugiaţi pentru perioada
2008-2013, Fondul european de returnare pentru perioada 2008-2013 şi Fondul
european de integrare a resortisanţilor ţărilor terţe pentru perioada
2007-2013.
(2) Se desemnează Inspectoratul
General al Poliţiei de Frontieră, denumit în continuare IGPF, pentru îndeplinirea funcţiei de
autoritate delegată pentru asistenţa acordată prin Fondul pentru frontierele
externe pentru perioada 2007-2013.
(3) Modificarea contractelor
este valabilă numai cu aprobarea ORI şi IGPF In lipsa aprobării ORI şi,
respectiv, IGPF, cheltuielile afectate de aceste modificări se consideră
costuri neeligibile şi se suportă de către cei care au operat modificările fără
aprobarea ORI şi/sau IGPF
Art. 8. - Autoritatea delegată are următoarele
atribuţii principale:
a) organizează selecţia de proiecte şi procedurile de
achiziţii finanţate din fondurile alocate prin Programul general, este
responsabilă pentru derularea acestora şi evaluează ofertele din punct de
vedere al corectitudinii documentaţiei şi a completitudinii în vederea
desemnării câştigătorilor;
b) primeşte cereri de plată şi
efectuează plăţile către contractor;
c) pentru aplicarea
prevederilor art. 27 pct. 1 lit. m) din Decizia Parlamentului European şi a
Consiliului nr. 573/2007/CE, ale art. 29 pct. 1 lit. m) din Decizia
Parlamentului European şi a Consiliului nr. 574/2007/CE, ale art. 25 pct. 1
lit. n) din Decizia Consiliului nr. 435/2007/CE şi ale art. 27 pct. 1 lit. m)
din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr.575/2007/CE, furnizează
autorităţii responsabile şi autorităţii de certificare evidenţe detaliate
privind plăţile efectuate în vederea transmiterii acestora către Comisia
Europeană;
d) trimite anual către autoritatea responsabilă şi
autoritatea de certificare declaraţia referitoare la sumele rămase de recuperat
la acea dată;
e) asigură menţinerea
evidenţelor financiare şi păstrarea tuturor documentelor justificative privind
operaţiunile pe care le derulează cu respectarea termenelor de păstrare legale;
f) informează autoritatea responsabilă, periodic, la
termenele stabilite de comun acord cu aceasta, referitor la stadiul plăţilor
efectuate;
g) verifică şi solicită
modificări ale acordurilor/contractelor, dacă este necesar, pentru asigurarea
conformităţii cu reglementările Programului general;
h) constituie comisiile de
evaluare a ofertelor, având în vedere asigurarea componenţei acestora sub
aspectul competenţei membrilor acesteia, pregătirii şi imparţialităţii faţă de
ofertanţi, componenţa comisiilor de evaluare fiind supusă aprobării autorităţii
responsabile;
i) elaborează proiectele de contract, negociază
contractele şi pregăteşte semnarea contractelor;
j) încheie acordurile/contractele aferente proiectelor
finanţate prin Programul general, în vederea asigurării respectării
procedurilor administrative ale acestuia;
k) utilizează registre contabile şi înregistrarea
contabilă adecvată a tuturor operaţiunilor la nivel de program, proiect şi
contract;
l) operează în conturile
financiare, în condiţiile efectuării tuturor verificărilor standard şi a
reconcilierilor bancare necesare;
m) solicită autorizarea de plată „citit şi
aprobat" din partea autorităţii responsabile sau, după caz, returnarea la
contractor a cererii de plată, pentru modificări;
n) elaborează rapoartele privind situaţia financiară a
fiecărui program;
o) furnizează autorităţii responsabile şi autorităţii
de certificare, periodic, informaţii la zi privind planificarea selecţiei de
proiecte şi procedurilor de achiziţii, a evaluării ofertelor şi a atribuirii
contractelor;
p) este responsabilă pentru aplicarea măsurilor
necesare asigurării eligibilităţii operaţiunilor finanţate prin Programul
general, aplicând un management financiar şi tehnic riguros şi transparent;
q) suportă orice cheltuieli considerate neeligibile în
urma unei misiuni de audit a Comisiei Europene, a Direcţiei generale audit
intern din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative şi/sau a
Autorităţii de audit de pe lângă Curtea de Conturi a României;
r) supraveghează în permanenţă îndeplinirea tuturor
obligaţiilor asumate în conformitate cu
acordurile/contractele încheiate;
s) transmite lunar către autoritatea de certificare, în
copie conformă cu originalul, documentele contabile justificative şi suport,
documentele de plată sau alte documente cu valoare justificativă privind
operaţiunile care s-au derulat în luna anterioară;
t) întocmeşte documentele subsecvente aprobării
programului anual şi celui multianual în vederea organizării selecţiei de
proiecte şi a procedurilor de achiziţii;
u) planifică şi răspunde de organizarea în condiţii
optime a activităţilor aprobate prin program;
v) participă la controalele/auditul efectuate/efectuat
de Comisia Europeană;
w) îndeplineşte atribuţiile delegate de către
autoritatea responsabilă, precum şi alte atribuţii ce derivă în mod firesc din
statutul de autoritate delegată;
x) elaborează, în baza strategiilor sectoriale şi a
liniilor directoare transmise de către Comisia Europeană, programele anuale şi
programele multianuale, pe care le înaintează autorităţii responsabile;
y) elaborează şi propune manualul de implementare şi
utilizare a fondurilor acordate României prin Programul general, în cooperare
cu autorităţile implicate;
z) recuperează sumele reprezentând contribuţia
financiară a Uniunii Europene, cofinanţarea publică naţională, care s-au
dovedit a fi plătite nejustificat, ca urmare a neregulilor constatate;
aa) primeşte sumele corespunzătoare contribuţiei
financiare a Uniunii Europene;
bb) plăteşte la bugetul general al Uniunii Europene
sumele aferente debitelor faţă de bugetul Uniunii
Europene.
Art. 9. - Se desemnează structura specializată a
Direcţiei generale financiare din cadrul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative pentru îndeplinirea funcţiei de autoritate de certificare pentru
asistenţa acordată prin Programul general.
Art. 10. -Atribuţiile autorităţii de certificare sunt
prevăzute la art. 31 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr.
574/2007/CE, la art. 29 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 573/2007/CE, la art.
29 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 575/2007/CE şi la
art. 27 din Decizia Consiliului nr. 435/2007/CE.
Art. 11. -Auditarea utilizării fondurilor acordate
României prin Programul general se realizează conform legislaţiei naţionale şi
comunitare în materie, de către Autoritatea de audit de pe lângă Curtea de
Conturi a României, abilitată în condiţiile legii.
Art. 12. -Atribuţiile autorităţii de audit sunt
prevăzute la art. 32 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr.
574/2007/CE, la art. 30 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr.
573/2007/CE, la art. 30 din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr.
575/2007/CE şi la art. 28 din Decizia Consiliului nr. 435/2007/CE.
Art. 13. - (1) Creditele bugetare şi de angajament
aferente fondurilor externe nerambursabile alocate României în cadrul
Programului general au caracter previzional şi se reflectă, la poziţii
distincte pentru fiecare dintre fondurile prevăzute la art. 1 alin. (2), în
anexa la bugetul Ministerului Internelor şi Reformei Administrative ca
ordonator principal de credite
(2) Creditele bugetare, altele
decât cele aferente fondurilor externe nerambursabile, se cuprind în bugetul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, la poziţiile distincte
denumite „Sume aferente Fondului european pentru refugiaţi", „Sume
aferente Fondului european de returnare", „Sume aferente Fondului european
de integrare a resortisanţilor ţărilor terţe", respectiv „Sume aferente
Fondului pentru frontierele externe", astfel:
a) sumele reprezentând
cofinanţare publică naţională;
b) sume aferente achitării debitelor faţă de bugetul
Uniunii Europene, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a
nerecuperării la timp de la beneficiari a sumelor plătite nejustificat;
c) sumele necesare finanţării
cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile autorităţilor
delegate în scopul efectuării plăţilor;
(3) Sumele necesare finanţării cheltuielilor
neeligibile se cuprind în bugetul Ministerului Internelor şi Reformei
Administrative, potrivit clasificaţiei bugetare.
Art. 14. - (1) Autorităţile delegate din cadrul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative deschid conturi în euro
pentru fiecare fond din cadrul Programului general, la Trezoreria Statului sau
la instituţii financiar-bancare, în care Comisia Europeană virează sumele
corespunzătoare contribuţiei financiare a Uniunii Europene.
(2) Echivalentul în lei al sumelor încasate în
conturile prevăzute la alin. (1) se gestionează prin conturi distincte deschise
pentru fiecare fond la Trezoreria Statului.
(3) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
repartizează autorităţilor delegate creditele bugetare aprobate, aferente
sumelor prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. a)-c) şi alin. (3), în conturile
acestora deschise la Trezoreria Statului.
(4) In limita creditelor bugetare repartizate,
autoritatea delegată îşi transferă sumele necesare efectuării de plăţi în
conturi distincte de disponibilităţi aferente sumelor prevăzute la art. 13
alin. (2) lit. a)-c) şi alin. (3), corespunzătoare fiecărui fond din cadrul
Programului general.
Art. 15. - (1) In vederea reflectării fondurilor
acordate României prin Programul general în poziţia netă a României în relaţia
financiară cu Uniunea Europeană, Unitatea de coordonare a relaţiilor bugetare
cu Uniunea Europeană din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor primeşte
de la autoritatea responsabilă şi prelucrează datele privind contribuţia
financiară a Uniunii Europene, conform procedurii şi modelului elaborate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor.
(2) Autoritatea responsabilă transmite Unităţii de
coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeană din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor următoarele informaţii, conform procedurii elaborate de
Ministerul Economiei şi Finanţelor:
a) estimările alocărilor
bugetare anuale pentru România, comunicate de Comisia Europeană pentru fiecare
fond din cadrul Programului general, în conformitate cu art. 20 alin. (2) din
Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 573/2007/CE, art. 23 alin.
(2) din Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 574/2007/CE, art.
19 alin. (2) din Decizia Consiliului nr. 435/2007/CE şi art. 21 alin. (2) din
Decizia Parlamentului European şi a Consiliului nr. 575/2007/CE;
b) situaţia sumelor necesare
achitării debitelor faţă de bugetul Uniunii Europene, inclusiv a achitării
acestora şi a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la
beneficiari;
c) situaţia sumelor aferente contribuţiei financiare a
Uniunii Europene, transferate de Comisia Europeană, pentru fiecare fond din
cadrul Programului general.
Art. 16. - Dispoziţiile prezentului ordin se aplică şi
pentru gestionarea proiectelor finanţate din fondurile acordate României prin
Fondul european pentru refugiaţi pentru anul 2007, potrivit Deciziei nr.
2004/904/CE a Consiliului din 2 decembrie 2004 de instituire a Fondului
european pentru refugiaţi pentru perioada 2005-2010, publicată în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L381 din 28 decembrie 2004.
Art. 17. - Prezentul ordin
intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu excepţia art. 11 şi 12, care intră în
vigoare la data abilitării prin lege a Autorităţii de audit de pe lângă Curtea
de Conturi de a efectua auditul fondurilor alocate României
prin Programul general.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian