ORDIN Nr. 86
din 2 aprilie 2010
pentru modificarea si
completarea Ordinului ministrului internelor si reformei administrative si al
ministrului economiei si finantelor nr. 398/168/2008 privind stabilirea
cadrului general pentru planificarea strategica si financiara, gestionarea,
implementarea si auditarea utilizarii fondurilor acordate Romaniei prin
Programul general „Solidaritatea si gestionarea fluxurilor migratorii"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 318 din 14 mai 2010
Având în vedere noul cadru organizatoric şi
funcţional al Ministerului Administraţiei şi Internelor,
stabilit ca urmare a intrării în vigoare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 20/2009 pentru modificarea art. 13 alin. (2)
şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei
şi Internelor şi pentru reorganizarea unor unităţi din
subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor, precum şi
a Hotărârii Guvernului nr. 266/2009 pentru modificarea Hotărârii
Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică şi
efectivele Ministerului Administraţiei şi Internelor şi a
Hotărârii Guvernului nr. 1.678/2008 privind înfiinţarea Institutului
de Studii pentru Ordine Publică în subordinea Ministerului
Administraţiei şi Internelor şi pentru completarea anexei nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr. 416/2007 privind structura organizatorică
şi efectivele Ministerului Administraţiei şi Internelor,
în conformitate cu dispoziţiile Deciziei nr.
435/2007/CE a Consiliului din 25 iunie 2007 de instituire a Fondului european
de integrare a resortisanţilor ţărilor terţe pentru
perioada 2007-2013, ca parte a programului general „Solidaritatea şi
gestionarea fluxurilor migratorii", publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 168 din 28 iunie 2007, ale Deciziei nr. 573/2007/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului din 23 mai 2007 de instituire a
Fondului European pentru Refugiaţi pentru perioada 2008- 2013, ca parte a
Programului general „Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor
migratorii", precum şi de abrogare a Deciziei 2004/904/CE a
Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al'Uniunii Europene nr. L 144
din 6 iunie 2007, ale Deciziei nr. 574/2007/CE a Parlamentului European şi
a Consiliului din 23 mai 2007 de instituire a Fondului pentru Frontierele
Externe pentru perioada 2007-2013, ca parte a Programului general
„Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii", publicată
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 144 din 6 iunie 2007, ale
Deciziei nr. 575/2007/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23
mai 2007 de instituire a Fondului European de Returnare pentru perioada
2008-2013, ca parte a Programului general „Solidaritatea şi gestionarea
fluxurilor migratorii", publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene nr. L 144 din 6 iunie 2007,
ţinând cont de prevederile Legii bugetului de stat
pe anul 2009 nr. 18/2009, cu modificările şi completările
ulterioare, şi având în vedere prevederile art. 53b (3) din Regulamentul
(CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind
regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor
Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr.
L 248 din 16 septembrie 2002, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Administraţiei şi Internelor,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările
şi completările ulterioare, al art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul administraţiei şi internelor
şi ministrul finanţelor publice emit
următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
ministrului internelor şi reformei administrative şi al ministrului
economiei şi finanţelor nr. 398/168/2008 privind stabilirea cadrului
general pentru planificarea strategică şi financiară, gestionarea,
implementarea şi auditarea utilizării fondurilor acordate României
prin Programul general „Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor
migratorii", publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 170
din 5 martie 2008, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 3, alineatul (6) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(6) Secretariatul Comitetului de monitorizare este
asigurat de către serviciile de specialitate din cadrul Direcţiei
Schengen din Ministerul Administraţiei şi Internelor."
2. Articolul 5 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 5. - Se desemnează Direcţia Schengen
din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor ca autoritate
responsabilă pentru coordonarea implementării asistenţei
comunitare acordate prin Programul general."
3. La articolul 6, literele b) şi e) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) înfiinţează un punct unic de contact în
cadrul serviciilor de specialitate din cadrul Direcţiei Schengen,
răspunzător de:
(i) schimbul de informaţii cu unităţile
angajate în folosirea mijloacelor fondului;
(ii) menţinerea contactelor curente cu
reprezentanţii Comisiei Europene;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
e) efectuează acţiuni de verificare la
beneficiari şi la autorităţile delegate;".
4. La articolul 6, după litera e) se introduce
o nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:
,,f) stabileşte proceduri detaliate pentru punerea
în aplicare a sarcinilor delegate."
5. Articolul 8 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - Autoritatea delegată are
următoarele atribuţii principale:
a) desfăşoară, împreună cu
autoritatea responsabilă, consultări cu autorităţile
şi organismele implicate în aplicarea programului multianual sau care sunt
în măsură să contribuie eficient la dezvoltarea acestuia;
b) elaborează, în baza strategiilor sectoriale
şi a liniilor directoare transmise de către Comisia Europeană,
programele anuale şi programele multianuale, pe care le înaintează
autorităţii responsabile;
c) primeşte sumele corespunzătoare
contribuţiei financiare a Uniunii Europene şi le virează în conturile
de venituri ale bugetelor din care au fost finanţate proiectele
respective;
d) constituie comisiile de evaluare a ofertelor, având
în vedere asigurarea componenţei acestora sub aspectul competenţei
membrilor acesteia, pregătirii şi imparţialităţii
faţă de ofertanţi, componenţa comisiilor de evaluare fiind
supusă aprobării autorităţii responsabile;
e) încheie contractele aferente proiectelor
finanţate prin Programul general;
f) face plăţi în baza cererilor de plată
către beneficiarii finali după primirea avizului «citit şi
aprobat» al autorităţii responsabile;
g) verifică şi solicită modificări
ale contractelor, dacă este necesar, pentru asigurarea
conformităţii cu reglementările Programului general;
h) furnizează autorităţii responsabile
şi autorităţii de certificare, periodic, informaţii la zi
privind planificarea selecţiei de proiecte şi procedurilor de
achiziţii, a evaluării ofertelor şi a atribuirii contractelor;
i) elaborează proiectele de contract,
negociază contractele şi pregăteşte semnarea contractelor;
j) organizează şi asigură publicitatea
anunţurilor de participare şi a ofertelor, după caz;
k) organizează selecţia proiectelor în
vederea cofinanţării lor din cadrul fondului, în conformitate cu
criteriile minime prevăzute în deciziile aplicabile fondului în
cauză;
l) asigură, împreună cu autoritatea
responsabilă, coerenţa şi complementaritatea dintre
cofinanţarea din fond şi alte instrumente financiare naţionale
şi comunitare relevante;
m) monitorizează, împreună cu autoritatea
responsabilă, livrarea produselor şi prestarea serviciilor
cofinanţate, verificând dacă cheltuielile declarate pentru
acţiuni au fost cu adevărat efectuate şi dacă se
respectă normele comunitare şi naţionale;
n) asigură existenţa unui sistem de
înregistrare şi stocare pe suport electronic a înregistrărilor
contabile aferente fiecărei acţiuni din cadrul programelor anuale,
precum şi colectarea datelor privind punerea în aplicare necesară
pentru gestiunea financiară, monitorizare, control şi evaluare;
o) se asigură, împreună cu autoritatea
responsabilă, că beneficiarii finali şi alte organisme implicate
în punerea în aplicare a acţiunilor cofinanţate de fond au fie un
sistem contabil separat, fie un cod contabil adecvat pentru toate tranzacţiile
asociate acţiunii respective, fără să aducă atingere
normelor contabile naţionale;
p) sprijină autoritatea responsabilă în
evaluarea fondurilor din cadrul Programului general, cu respectarea
standardelor de calitate convenite între Comisia Europeană şi statul
membru;
q) instituie proceduri proprii care să asigure
păstrarea, în conformitate cu cerinţele menţionate în deciziile
aplicabile fondurilor din cadrul Programului general, a tuturor documentelor
privind cheltuielile şi auditul, necesare pentru a oferi o pistă de
audit adecvată;
r) se asigură, împreună cu autoritatea
responsabilă, că autoritatea de audit primeşte, în scopul
desfăşurării misiunilor de audit definite în deciziile
aplicabile fondurilor din cadrul Programului general, toate informaţiile
necesare privind procedurile de gestionare utilizate şi proiectele
cofinanţate de fonduri;
s) se asigură, împreună cu autoritatea
responsabilă, că autoritatea de certificare primeşte, în scopul
certificării, toate informaţiile necesare privind procedurile şi
verificările legate de cheltuieli;
t) elaborează şi prezintă Comisiei
Europene, prin autoritatea responsabilă, rapoarte intermediare şi
finale privind punerea în aplicare a programelor anuale, declaraţii de
cheltuieli certificate de către autoritatea de certificare şi cereri
de plată sau, după caz, declaraţii de restituire;
u) desfăşoară, sub îndrumarea
autorităţii responsabile, acţiuni informative şi
consultative şi difuzează rezultatele acţiunilor susţinute;
v) verifică, sub coordonarea autorităţii
responsabile, punerea în aplicare de către beneficiarii finali a
orientărilor stabilite de Comisia Europeană ce privesc asigurarea
vizibilităţii finanţărilor acordate;
w) solicită autorizarea de plată «citit
şi aprobat» din partea autorităţii responsabile în faza de
lichidare a cheltuielilor sau, după caz, returnarea la contractor a
cererii de plată pentru modificări;
x) suportă orice cheltuieli considerate
neeligibile în urma unei misiuni de audit a Comisiei Europene şi/sau a
Autorităţii de Audit de pe lângă Curtea de Conturi a României;
y) recuperează sumele reprezentând
contribuţia financiară a Uniunii Europene, cofinanţarea
publică naţională, care s-au dovedit a fi plătite
nejustificat, ca urmare a neregulilor constatate;
z) îndeplineşte orice alte atribuţii delegate
de către autoritatea responsabilă, precum şi alte atribuţii
ce derivă în mod firesc din statutul de autoritate delegată."
6. După articolul 12 se introduce un nou
articol, articolul 121, cu următorul cuprins:
„Art. 121. - Situaţia rezumativă
anuală a auditurilor prevăzută la art. 53b (3) din Regulamentul
(CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind
regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităţilor
Europene, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează
de către Autoritatea de Audit de pe lângă Curtea de Conturi a
României."
7. Articolul 13 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Creditele bugetare şi de
angajament aferente fondurilor externe nerambursabile acordate României prin
Programul general au caracter previzional şi se cuprind la titlul
«Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile», la
poziţiile distincte denumite «Sume aferente Fondului european pentru
refugiaţi», «Sume aferente Fondului european de returnare», «Sume aferente
Fondului european de integrare a resortisanţilor ţărilor
terţe», respectiv «Sume aferente Fondului pentru frontiere externe», în
anexa la bugetul Ministerului Administraţiei şi Internelor, sursa de
finanţare 08 «Fonduri externe nerambursabile».
(2) Creditele bugetare, altele decât cele aferente
fondurilor externe nerambursabile, se cuprind în bugetul Ministerului
Administraţiei şi Internelor, la sursa de finanţare 01 «Buget de
stat», la poziţiile distincte menţionate la alin. (1), astfel:
a) sume reprezentând cofinanţarea publică
naţională;
b) sume aferente achitării debitelor
faţă de bugetul Uniunii Europene, inclusiv majorările de
întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari a sumelor
plătite nejustificat;
c) sume necesare finanţării cheltuielilor
aferente transferului de fonduri din conturile autorităţilor delegate
în scopul efectuării plăţilor;
d) sume necesare finanţării cheltuielilor
neeligibile."
8. La articolul 14, alineatul (3) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(3) Ministerul Administraţiei şi Internelor
repartizează autorităţilor delegate creditele bugetare aprobate,
aferente sumelor prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. a)-d), în conturile
deschise la Trezoreria Statului."
9. La articolul 14, alineatul (4) se abrogă.
10. După articolul 14 se introduce un nou
articol, articolul 141, cu următorul cuprins:
„Art. 141. - Echivalentul în lei al sumelor
încasate în conturile prevăzute la art. 14 alin. (1) reprezentând
asistenţa comunitară finanţată de la bugetul de stat
conform art. 8 alin. (1) din Legea bugetului de stat pe anul 2009 nr. 18/2009,
cu modificările şi completările ulterioare, se virează de
către autorităţile delegate în conturile de venituri ale
bugetului de stat, în termen de 30 de zile după certificarea
declaraţiilor de cheltuieli."
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu