ORDIN
Nr. 172/113 din 18 februarie 2004
pentru aprobarea derularii programelor si subprogramelor de sanatate finantate
din bugetul de stat si din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale
de sanatate in anul 2004
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII - Nr. 172

CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE - Nr. 113
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 214 din 11 martie 2004
In temeiul Legii bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003, al Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea
sistemului de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile ulterioare, al
Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, al
Hotararii Guvernului nr. 1.498/2003 privind unele masuri pentru asigurarea
continuitatii tratamentului bolnavilor cuprinsi in programele de sanatate
finantate din bugetul Ministerului Sanatatii si din bugetul Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate,
vazand Referatul de aprobare nr. OB. 1.591/2004,
ministrul sanatatii si presedintele Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate emit urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Se aproba derularea programelor si subprogramelor de sanatate finantate
din bugetul de stat prin Ministerul Sanatatii si din bugetul Fondului national
unic de asigurari sociale de sanatate, gestionat de presedintele Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate, in anul 2004.
(2) Se aproba Normele metodologice de organizare, finantare si monitorizare
a programelor si subprogramelor de sanatate finantate din bugetul de stat si
din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, raportarea
si controlul indicatorilor specifici, in anul 2004, cuprinse in anexa nr. I.
SECTIUNEA I
Prevederi referitoare la subprograme si interventii finantate din bugetul
de stat
Art. 2
(1) Subprogramele si interventiile de sanatate finantate din bugetul de
stat, gestionate de Ministerul Sanatatii, obiectivele si activitatile aferente,
indicatorii fizici, de eficienta si de rezultate sunt cuprinsi la pct. II/1 -
II/3 din anexa nr. II.
(2) Programele de sanatate derulate de Societatea Nationala de Cruce Rosie
din Romania se finanteaza in cadrul Programului de administratie sanitara si
politici de sanatate, prevazut in bugetul Ministerului Sanatatii, si sunt
cuprinse la pct. II/4 din anexa nr. II. Societatea Nationala de Cruce Rosie din
Romania monitorizeaza, controleaza si este responsabila de derularea
programelor respective, in conditiile legii.
(3) Din sumele aprobate pentru Programul de administratie sanitara si
politici de sanatate se efectueaza cheltuieli de personal, materiale si
servicii, subventii pentru institutii publice, transferuri, cheltuieli de
capital, rambursari de credite, plati de dobanzi si comisioane la credite
aferente Ministerului Sanatatii si unor unitati sanitare.
(4) Modificarea sumelor aferente subprogramelor sau interventiilor de
sanatate, a structurii si indicatorilor, pe parcursul finantarii acestora, in
functie de necesitati, se efectueaza de catre directiile coordonatoare, la
propunerea fundamentata a ordonatorilor de credite, pe baza referatului aprobat
de ministrul sanatatii sau de inlocuitorii acestuia, dupa caz, cu respectarea
prevederilor legale.
(5) Unitatile sanitare prin care se deruleaza subprogramele si
interventiile de sanatate finantate din bugetul de stat sunt nominalizate la
pct. 1 din anexa nr. IV.
Art. 3
(1) Ministerul Sanatatii, prin directiile coordonatoare de programe,
contracteaza, in sistem direct, cu unitatile din coordonarea sau de sub
autoritatea sa realizarea unor studii, activitati de formare a personalului
medical, campanii de informare, educare, comunicare (IEC) si alte activitati
prevazute in programele de sanatate.
(2) Directiile coordonatoare de programe, la incheierea contractelor cu
institutiile mentionate la alin. (1), vor preciza activitatile, sumele aferente
fiecarei activitati din contract, termenele si modul de raportare si
valorificare a rezultatelor acestora.
Art. 4
(1) Coordonatorii nationali de programe de sanatate, respectiv subprograme,
sunt directorii directiilor de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii.
(2) Coordonatorii nationali pot elabora norme tehnice, aprobate prin ordin
al ministrului sanatatii.
(3) Coordonatorii locali sunt responsabilii de subprograme de sanatate si
medicii inspectori de asistenta a mamei si copilului din cadrul directiilor de
sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, nominalizati prin
decizie a consiliului de administratie.
(4) Coordonatorii nationali si coordonatorii locali din cadrul directiilor
de sanatate publica pot propune ministrului sanatatii masuri de sistare a
finantarii subprogramelor sau interventiilor de sanatate in situatia in care
institutiile cu responsabilitati nu indeplinesc atributiile ce le revin in
derularea acestora.
Art. 5
Sumele aferente finantarii programelor de sanatate gestionate de Ministerul
Sanatatii se aloca lunar directiilor de sanatate publica teritoriale,
institutiilor subordonate si, pe baza contractuala, institutiilor aflate in
coordonarea sau sub autoritatea sa, dupa caz.
Art. 6
Realizarea indicatorilor specifici programelor de sanatate prevazuti si
aprobati prin legea bugetara anuala se raporteaza de catre coordonatorii
nationali, potrivit normelor legale, si modul de realizare este supus
controlului organelor abilitate in acest sens.
Art. 7
(1) Pentru realizarea unor activitati specifice programelor de sanatate,
din fondurile alocate de la titlul 38 "Transferuri" unitatile
sanitare pot finanta si cheltuieli de personal aferente personalului ce urmeaza
a fi incadrat cu contract individual de munca pe durata determinata sau cu timp
partial de munca, potrivit legii.
(2) Activitatile pentru care se utilizeaza personalul prevazut la alin. (1)
sunt urmatoarele:
a) coordonarea si implementarea programelor sau subprogramelor, precum si a
celor destinate grupurilor cu risc crescut de imbolnavire, grupurilor sociale
minoritare sau dezavantajate din punct de vedere al conditiilor
economico-sociale;
b) educarea pentru sanatate, pe grupe de populatie cu risc de imbolnavire;
c) promovarea sanatatii femeii si copilului la nivel comunitar prin
asistenti medicali si mediatori sanitari;
d) efectuarea screeningului pentru grupele de populatie incluse in program
sau subprogram, dupa caz;
e) formarea personalului;
f) informarea, educarea si acordarea de consultatii in probleme specifice
privind promovarea unui comportament sanatos;
g) realizarea lucrarilor legate de sistemul informational clinic si
logistic al retelei;
h) primirea, centralizarea si raportarea datelor pentru monitorizarea
activitatilor si indicatorilor programelor, precum si a calitatii
managementului;
i) coordonarea centrelor de consiliere pentru renuntarea la fumat;
j) logistica aprovizionarii si distribuirii contraceptivelor, a
preparatelor de fier si calciu pentru femei gravide si copii prin reteaua de
asistenta medicala ambulatorie, primara sau direct catre grupuri vulnerabile de
populatie;
k) coordonarea activitatii de transplant de organe si tesuturi;
l) realizarea lucrarilor de secretariat in cadrul comisiilor de
specialitate ale Ministerului Sanatatii, legate de implementarea programelor
si, respectiv, a subprogramelor de sanatate.
Art. 8
(1) In sumele prevazute pentru finantarea programelor si, respectiv, a
subprogramelor de sanatate se cuprind si cheltuielile ocazionate de
monitorizarea si controlul acestora.
(2) In cadrul Programului de prevenire si control al bolilor
netransmisibile se cuprind si cheltuielile aferente organizarii transportului
in cazuri speciale si cu aeronave.
(3) In cadrul subprogramului Preventie si control in diabet si alte boli de
nutritie, pentru monitorizarea calitatii managementului si standardizarea
metodologiei la nivel national, se organizeaza un nucleu tehnic la Institutul
de Diabet, Nutritie si Boli Metabolice "Prof. dr. N. Paulescu".
(4) Indicatorii Programului de sanatate a copilului si familiei se
raporteaza Unitatii de management al programelor de sanatate a femeii,
copilului si familiei, unitate finantata din fondurile alocate acestui program,
care asigura coordonarea tehnica a acestuia, potrivit Ordinului ministrului
sanatatii si familiei nr. 109/2002 pentru aprobarea structurilor de coordonare,
monitorizare si evaluare a programelor de sanatate a femeii, copilului si
familiei.
Art. 9
Contraceptivele achizitionate prin licitatie la nivel national de catre
Institutul de Sanatate Publica Bucuresti din fondurile alocate Programului de
sanatate a copilului si familiei se acorda fara plata, prin cabinetele de
planificare familiala si prin cabinetele medicilor de familie inclusi in
program, urmatoarelor categorii de persoane: somere, eleve si studente,
persoane care fac parte din familii beneficiare de ajutor social, femei cu
domiciliul stabil in mediul rural, femei care efectueaza un avort, la cerere,
intr-o unitate sanitara publica, precum si alte persoane fara venituri care dau
declaratie pe propria raspundere in acest sens.
Art. 10
Din bugetul Ministerului Sanatatii se asigura fondurile necesare pentru
transportul de organe si transportul personalului specializat pentru transplant
de organe, precum si pentru realizarea infrastructurii necesare operarii si
hangararii elicopterului al carui operator medical este Institutul Clinic
Fundeni Bucuresti.
SECTIUNEA a II-a
Prevederi referitoare la subprogramele de sanatate finantate din Fondul
national unic de asigurari sociale de sanatate
Art. 11
(1) Subprogramele de sanatate finantate din Fondul national unic de
asigurari sociale de sanatate, sumele aferente acestora, scopul, obiectivele,
indicatorii fizici si de eficienta sunt cuprinsi in anexa nr. III.
(2) Unitatile sanitare prin care se deruleaza subprogramele de sanatate
prevazute la alin. (1) sunt nominalizate de ministerele in subordinea carora
functioneaza si sunt precizate la pct. 2 din anexa nr. IV.
Art. 12
(1) Sumele alocate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale
de sanatate pentru finantarea subprogramelor de sanatate se utilizeaza pentru
asigurarea in spital si in ambulatoriu a unor medicamente si materiale sanitare
specifice unor boli cu consecinte grave asupra starii de sanatate a populatiei.
(2) Casa Nationala de Asigurari de Sanatate va evalua numarul de bolnavi
tratati, corespunzator nivelului sumelor aferente medicamentelor si materialelor
sanitare ce se achizitioneaza pentru subprogramele de sanatate.
(3) Numarul de bolnavi tratati in cadrul programelor de sanatate finantate
din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate se raporteaza caselor
de asigurari de sanatate si, respectiv, Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, pe baza evidentei tehnico-operative conduse la nivelul unitatilor
sanitare si al cabinetelor medicale acreditate, prin care se deruleaza aceste
subprograme.
(4) In cazul subprogramelor de sanatate pentru care achizitia
medicamentelor si/sau materialelor sanitare specifice nu se face prin licitatie
la nivel national, finantarea acestora din Fondul national unic de asigurari
sociale de sanatate se efectueaza lunar de catre casele de asigurari de sanatate,
in cadrul fondurilor aprobate pentru cheltuieli materiale si prestari de
servicii cu caracter medical, din bugetul caselor de asigurari de sanatate.
(5) Casele de asigurari de sanatate raspund de asigurarea, urmarirea si
controlul utilizarii fondurilor aprobate pentru derularea subprogramelor de
sanatate finantate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de
sanatate, de monitorizarea, analiza si controlul subprogramelor de sanatate
finantate din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate,
de monitorizarea, analiza si controlul indicatorilor raportati de unitatile
sanitare prin care se deruleaza subprogramele de sanatate.
(6) Casele de asigurari de sanatate vor raporta lunar Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate utilizarea sumelor contractate potrivit destinatiei
acestora, precum si numarul de bolnavi tratati si costul mediu/bolnav.
Art. 13
(1) Unitatile sanitare apartinand ministerelor cu retea sanitara proprie
pot derula programe, respectiv subprograme de sanatate finantate din bugetul
Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
(2) Unitatile sanitare prin care se deruleaza programe, respectiv
subprograme de sanatate se nominalizeaza de ministerele in subordinea carora
functioneaza.
Art. 14
(1) Achizitia, in conditiile legii, a unor medicamente si/sau materiale
sanitare specifice ce se acorda in spital si in ambulatoriu se efectueaza prin
licitatie la nivel national pentru urmatoarele subprograme de sanatate:
- Supravegherea si controlul infectiei HIV/SIDA;
- Supravegherea si controlul tuberculozei;
- Prevenirea si combaterea bolilor cardiovasculare;
- Preventie si control in patologia oncologica;
- Preventie si control in diabet si alte boli de nutritie;
- Profilaxie in patologia psihiatrica si psihosociala;
- Preventie in patologia nefrologica si dializa.
(2) Pentru subprogramele de sanatate pentru care nu se organizeaza
licitatie la nivel national, achizitionarea medicamentelor si materialelor sanitare
specifice se face, in conditiile legii, de catre unitatile sanitare care
deruleaza subprogramele respective.
(3) Procedura de achizitie publica prin licitatie la nivel national se
organizeaza de Ministerul Sanatatii cu participarea Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate.
(4) Pana la efectuarea licitatiei la nivel national, in anul 2004,
aprovizionarea cu medicamente si/sau materiale sanitare specifice ce se acorda
in spital si in ambulatoriu se efectueaza potrivit prevederilor Hotararii Guvernului
nr. 1.498/2003 privind unele masuri pentru asigurarea continuitatii
tratamentului bolnavilor cuprinsi in programele de sanatate finantate din
bugetul Ministerului Sanatatii si din bugetul Fondului national unic de
asigurari sociale de sanatate.
(5) Repartizarea medicamentelor si materialelor sanitare specifice aferente
subprogramelor de sanatate prevazute la alin. (1) se face pe baza contractelor
incheiate intre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, in calitate de
achizitor, si furnizorii de medicamente si materiale sanitare specifice
adjudecate prin licitatiile nationale.
Art. 15
Modificarea sumelor aferente subprogramelor de sanatate, a structurii si
indicatorilor, pe parcursul derularii finantarii acestora, in functie de
necesitati, se efectueaza, la propunerea fundamentata a ordonatorilor de
credite, prin ordin comun al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate.
Art. 16
Directiile generale si directiile de specialitate din Ministerul Sanatatii
si Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, directiile de sanatate publica si
casele de asigurari de sanatate, precum si unitatile sanitare vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 17
Anexele nr. I - IV*) fac parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexele nr. I - IV se publica ulterior in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 214 bis in afara abonamentului, care se poate achizitiona de la
Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome "Monitorul
Oficial", Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
Art. 18
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
Cristian Celea