ORDIN Nr. 182
din 19 februarie 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind atestarea persoanelor fizice si juridice care îsi
manifesta intentia de a desfasura, pe terenuri din domeniul agricol, activitati
de îmbunatatiri funciare, studii, proiectare, executare de lucrari si servicii
si/sau de fabricare a instalatiilor de irigat
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 223 din 7 aprilie 2009
Văzând Referatul de aprobare nr. 104.014 din 11 martie
2009 al Direcţiei generale îmbunătăţiri funciare şi fond funciar, în baza art.
7 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 8/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,
în temeiul art. 74 lit. d) din Legea îmbunătăţirilor
funciare nr. 138/2004, republicată,
ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
atestarea persoanelor fizice şi juridice care îşi manifestă intenţia de a
desfăşura, pe terenuri din domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri
funciare, studii, proiectare, executare de lucrări şi servicii şi/sau de fabricare
a instalaţiilor de irigat, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Solicitările depuse în vederea atestării
anterior intrării în vigoare a prezentului ordin se analizează pe baza
metodologiei în vigoare la data înregistrării cererii.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale nr. 239/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea
persoanelor juridice pentru a desfăşura activităţi de îmbunătăţiri funciare pe terenuri din domeniul agricol, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 18 aprilie 2007.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Ilie Sârbu
ANEXA
NORME METODOLOGICE
privind atestarea persoanelor fizice şi juridice
care îşi manifestă intenţia de a desfăşura, pe terenuri din domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii, proiectare, executare de
lucrări şi servicii şi/sau de fabricare a instalaţiilor de irigat
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Activităţile de îmbunătăţiri funciare au
ca obiective:
a) asigurarea protecţiei terenurilor de orice fel şi a
oricăror categorii de construcţii faţă de inundaţii, alunecări de teren şi
eroziuni, precum şi protecţia lacurilor de acumulare împotriva colmatării şi
regularizarea cursurilor de apă;
b) asigurarea unui nivel corespunzător de umiditate a
solului, care să permită sau să stimuleze creşterea plantelor, incluzând
plantaţiile vitipomicole, culturile agricole şi silvice;
c) asigurarea ameliorării solurilor acide, sărăturate
şi nisipoase, precum şi protecţia împotriva poluării.
(2) Prezentele norme metodologice, denumite în
continuare norme, stabilesc procedurile de
atestare de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,
denumit în continuare MAPDR,
a persoanelor fizice şi juridice pentru a
desfăşura activităţi de îmbunătăţiri funciare:
- studii de teren;
- elaborare de documentaţii tehnico-economice;
- executare de lucrări;
- alte prestări de servicii pentru îmbunătăţiri
funciare, pe terenuri din domeniul agricol, şi a persoanelor juridice pentru fabricarea de instalaţii de irigat
şi asigură cadrul organizatoric şi regulile unitare pentru atestarea
capacităţii tehnico-profesionale a solicitanţilor.
Art. 2. -Atestarea persoanelor fizice şi juridice are
drept scop verificarea capacităţii tehnico-economice a acestora de a îndeplini
cerinţele tehnice şi de calitate prevăzute în normativele privind desfăşurarea
activităţilor de îmbunătăţiri funciare, respectiv pentru fabricarea
instalaţiilor de irigat.
Art. 3. - (1) Atestarea se realizează de către Comisia
de atestare a persoanelor fizice şi juridice care îşi manifestă intenţia de a
desfăşura, pe terenuri din domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri
funciare, studii, proiectare, executare de lucrări şi servicii şi/sau de
fabricare a instalaţiilor de irigat, din cadrul MAPDR, denumită în continuare comisia, care se organizează şi
funcţionează în conformitate cu prevederile prezentelor norme.
(2) Componenţa comisiei este prevăzută în anexa nr. 1
la prezentele norme.
CAPITOLUL II
Niveluri de competenţă
Art. 4. - (1) Atestarea persoanelor fizice şi juridice
conform prezentelor norme se face pentru următoarele niveluri de competenţă
pentru care se emite certificatul de atestare:
a) efectuarea studiilor de
teren şi de laborator aferente:
a1) studii topografice - cod St;
a2) studii geotehnice - cod Sg;
a3) studii hidrologice şi hidrogeologice - cod Sh;
a4) studii pedologice - cod Sp;
a5) alte studii specifice - cod Ss;
b) elaborare de studii şi documentaţii
tehnico-economice;
c) executarea lucrărilor de construcţii-montaj şi
instalaţii-montaj;
d) alte prestări de servicii de îmbunătăţiri funciare;
e) fabricarea de instalaţii pentru aplicarea udărilor,
transportul şi distribuţia apei de la racordul instalaţiei de irigat până la
plantă (echipamente cu mutare manuală sau mecanică, pivoţi, echipamente de
picurare şi altele asemenea).
(2) Utilizarea instalaţiilor de irigat se face potrivit
normelor tehnice şi regulamentelor de exploatare ale sistemului de irigaţii,
precum şi instrucţiunilor de instalare, folosire şi întreţinere ale produsului,
elaborate de producători, în concordanţă cu regulamentele UE de siguranţă şi cu
standardele specifice ale produsului.
Art. 5. -Atestarea se face pentru unul sau mai multe niveluri de competenţă, pentru categoriile de lucrări de
îmbunătăţiri funciare prevăzute în prezentele norme.
CAPITOLUL III
Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile comisiei
Art. 6. - Procedura de atestare a persoanelor fizice şi
juridice este organizată şi coordonată de direcţia de specialitate care
răspunde de sectorul de îmbunătăţiri funciare.
Art. 7. - (1) Comisia este formată din 11 membri
specialişti din domeniul îmbunătăţirilor funciare, dintre care un preşedinte,
un vicepreşedinte şi 9 membri.
(2) Secretariatul comisiei va fi asigurat de 2 dintre
membrii desemnaţi de preşedintele comisiei.
(3) Membrii comisiei îşi păstrează calitatea de
angajaţi ai unităţilor de la care provin, precum şi toate drepturile şi
obligaţiile ce decurg din această calitate.
(4) Comisia este condusă de un preşedinte, specialist
în domeniul de îmbunătăţiri funciare, din cadrul MAPDR.
(5) Lucrările comisiei se desfăşoară la sediul
Administraţiei Naţionale a Imbunătăţirilor Funciare, denumită în continuare ANIF, cu sediul
în Şos. Olteniţei nr. 35-37, sectorul 4, municipiul Bucureşti.
(6) Comisia adoptă decizii valabile în prezenţa
preşedintelui şi a cel puţin 5 membri. In lipsa preşedintelui, atribuţiile
acestuia sunt preluate de către vicepreşedinte.
(7) In cazul în care un membru
al comisiei înregistrează absenţe nemotivate la mai mult de două şedinţe
consecutive, va fi înlocuit de preşedintele comisiei.
(8) In funcţie de volumul lucrărilor, comisia va
stabili ordinea de zi a şedinţei şi se va întruni ori de câte ori va fi nevoie.
(9) Preşedintele comisiei are următoarele atribuţii:
a) stabileşte ordinea de zi propusă de către
secretariatul comisiei;
b) coordonează activitatea comisiei de atestare şi
conduce lucrările şedinţelor;
c) semnează, în conformitate cu hotărârile comisiei,
certificatele de atestare sau, după caz, comunicările de respingere motivată a
cererilor de atestare.
(10) Vicepreşedintele comisiei exercită atribuţiile
prevăzute la alin. (9) în lipsa preşedintelui.
(11) Secretariatul comisiei are următoarele atribuţii:
a) primeşte şi înregistrează cererile de atestare,
însoţite de documentele necesare;
b) propune programarea persoanelor fizice şi juridice
pentru interviu;
c) întocmeşte ordinea de zi a fiecărei şedinţe şi
convoacă membrii acesteia;
d) comunică persoanelor fizice
şi juridice hotărârile comisiei;
e) păstrează documentele comisiei şi asigură arhivarea
acestora la ANIF;
f) eliberează certificatele de atestare.
(12) Comisia răspunde solidar de desfăşurarea
corespunzătoare a lucrărilor, având următoarele atribuţii:
a) examinează cererile şi documentaţiile prezentate
pentru atestare de către persoanele fizice şi juridice;
b) hotărăşte asupra eliberării certificatelor de
atestare;
c) hotărăşte respingerea motivată a cererilor de
atestare ale celor care nu întrunesc condiţiile şi criteriile de atestare;
d) întocmeşte raportul anual privind activitatea
desfăşurată.
(13) Membrii comisiei au următoarele drepturi şi
obligaţii:
a) să participe la şedinţele comisiei cu drept de vot
direct;
b) să păstreze confidenţialitatea privind activitatea
comisiei;
c) să primească o indemnizaţie pentru activitatea
desfăşurată.
CAPITOLUL IV
Criteriile şi condiţiile de atestare
Art. 8.-Atestarea persoanelor fizice şi juridice se
realizează pe baza unor criterii şi condiţii privind capacitatea acestora de a efectua pe terenuri din domeniul agricol
activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii, proiectare, executare de lucrări
şi servicii şi a persoanelor juridice, pentru fabricarea instalaţiilor de
irigat.
Art. 9. - Criteriile pe baza
cărora se va face atestarea persoanelor juridice sunt următoarele:
a) calitatea de persoană juridică autorizată pentru
desfăşurarea de activităţi în domeniul îmbunătăţirilor funciare şi, respectiv,
pentru fabricarea echipamentelor de irigat;
b) existenţa sau lipsa sancţiunilor contravenţionale
dovedite prin certificat constatator, valabil la data depunerii;
c) asigurarea cu personal de specialitate necesar
efectuării de activităţi de îmbunătăţiri funciare (studii, proiectare, execuţie
şi alte prestări de servicii specifice, precum şi fabricarea de instalaţii
pentru aplicarea udărilor);
d) dotarea tehnică cu utilaje şi echipamente de lucru
specifice pentru realizarea lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, precum şi
pentru fabricarea de instalaţii pentru aplicarea udărilor;
e) situaţia economico-financiară pe baza ultimului
bilanţ contabil depus şi a raportării semestriale, confirmat de autoritatea
competentă, potrivit prevederilor legale.
Art. 10. - Atestarea persoanelor fizice se face cu respectarea următoarele condiţii cumulative:
1. depunerea unei cereri-tip, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 3 bis la prezentele norme;
2. să aibă studii superioare de specialitate de lungă
durată în unul dintre domeniile: îmbunătăţiri funciare, hidroamelioraţii,
construcţii hidrotehnice şi alte domenii înrudite, dovedite prin copie de pe
diploma de absolvire/licenţă;
3. extras de pe carnetul de muncă, în copie
certificată, sau un alt document din care să rezulte activitatea desfăşurată;
4. curriculum vitae;
5. să aibă o experienţă de 5 ani în activitatea de
studii şi proiectare, pentru competenţele prevăzute la art. 4 lit. a) şi b), şi
de 5 ani în activităţile de executare de lucrări, întreţinere, reparaţii şi
alte prestări de servicii, pentru competenţele prevăzute la art. 4 lit. c) şi
d), dovedite prin documente din care să rezulte că persoana fizică a realizat
una sau mai multe lucrări din categoria/categoriile celei/celor prevăzute în
anexa nr. 2 la prezentele norme, care să justifice competenţele pentru care
solicită atestarea;
6. declaraţie scrisă, pe propria răspundere, că nu au
fost sancţionate penal sau contravenţional pentru gestiune frauduloasă, abuz de
încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare
şi luare de mită ori pentru alte abateri prevăzute de Legea nr. 11/1991 privind
combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11. - Examinarea persoanei fizice al cărei dosar a
fost admis constă în prezentarea de către aceasta, în faţa comisiei, a cel
puţin unei lucrări realizate, aleasă de comisie din lista inclusă în dosarul de
atestare; după prezentarea acesteia, candidatul susţine un interviu.
Art. 12. - Condiţiile minime obligatorii pentru
obţinerea atestării de către persoanele juridice sunt următoarele:
a) depunerea unei cereri-tip, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme;
b) dovedirea personalităţii juridice prin copia
certificatului de înmatriculare la registrul comerţului;
c) dovedirea experienţei în
domeniul îmbunătăţirilor funciare, precum şi fabricarea de instalaţii de irigat
pentru aplicarea udărilor, prin:
- statutul persoanei juridice, din care să rezulte
nivelurile de competenţă şi categoria/categoriile de lucrări de îmbunătăţiri
funciare, respectiv pentru fabricarea de instalaţii pentru aplicarea udărilor,
pentru care se solicită atestarea;
- documente din care să rezulte că persoana juridică a
realizat lucrări din categoria/categoriile celei/celor prevăzute în anexa nr.
2, precum şi pentru fabricarea de instalaţii pentru aplicarea udărilor, în
calitate de contractant sau subcontractant, care să justifice competenţele
pentru care solicită atestarea, sintetizate conform anexei nr. 4 la prezentele
norme;
- documente privind certificarea sistemului de calitate de către organisme autorizate de certificare;
- documente privind calitatea lucrărilor specificate la
liniuţa a 2-a;
d) dovedirea bonităţii prin:
- faptul că are angajaţi, cu contract de muncă pe
durată nedeterminată, cel puţin 2 specialişti cu studii superioare în
îmbunătăţiri funciare sau asimilat, precum şi în fabricarea de instalaţii de
irigat;
- fişe cu privire la asigurarea de personal pentru
nivelul de competenţă, conform anexei nr. 5 la prezentele norme;
- dotarea proprie cu instalaţii
şi utilaje specifice activităţii pentru care solicită atestarea, gradul de
utilizare al acestora în contractele antreprenoriale directe şi în contractele
de închiriere, consemnate în situaţia dotării cu instalaţii şi utilaje
specifice pentru nivelul de competenţă conform anexei nr. 6 la prezentele
norme;
- baze proprii-secţie de producţie, producţie
industrială, ateliere de întreţinere şi reparaţii pentru utilaje şi
echipamente;
- contracte perfectate pentru realizarea de lucrări
în domeniul îmbunătăţirilor funciare, precum şi pentru fabricarea de instalaţii
pentru irigat, în calitate de contractant sau subcontractant, pentru anul în
curs;
e) lipsa sancţiunilor probată prin avizul ANIF că nu
au fost sancţionate în ultimii 2 ani pentru eventuale nerespectări ale
prevederilor Legii îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată.
Art. 13. -Atestarea persoanelor juridice nou-înfiinţate
sau a persoanelor fizice care nu au prestat lucrări de îmbunătăţiri funciare şi
a persoanelor juridice pentru fabricarea instalaţiilor de irigat se va face
după criteriile de la art. 9, respectiv cu respectarea condiţiilor de la art.
10, urmând ca la prima solicitare de obţinere a vizei anuale să facă dovada
participării la licitaţii în domeniul îmbunătăţirilor funciare, respectiv al
fabricării de instalaţii pentru irigat, sau că au executat lucrări specifice în
subantrepriză, iar persoanele juridice fac dovada certificării societăţii
privind organizarea sistemului de calitate în domeniul îmbunătăţirilor
funciare. La solicitarea celei de-a doua vize anuale, persoana juridică sau
fizică va face dovada executării de lucrări de îmbunătăţiri funciare obţinute
prin licitaţie, respectiv că
a fabricat instalaţii de irigat, în caz contrar, certificatul de atestare
acordat se consideră nul de drept.
CAPITOLUL V
Procedura de atestare
Art. 14. - Persoana juridică sau fizică care desfăşoară
activităţi de îmbunătăţiri funciare pe terenuri din domeniul agricol şi
persoana juridică care fabrică instalaţii de irigat transmit la secretariatul
comisiei o cerere-tip, însoţită de documentele prin care se dovedeşte că sunt
îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 10, respectiv art. 12 şi că a achitat
tarifele stabilite pentru atestare şi pentru avizul ANIF.
Art. 15. -In cererea-tip şi în documentele însoţitoare
se vor preciza nivelul sau nivelurile de competenţă prevăzute la art. 4, precum
şi categoriile de lucrări de îmbunătăţiri funciare şi de fabricarea
instalaţiilor de irigat, prevăzute în anexa nr. 2, pentru care solicită
atestarea.
Art. 16. - Prezentarea
incompletă a documentelor prevăzute în prezentele norme sau a unor date eronate
ori false în documentele care însoţesc cererea de atestare atrag respingerea
cererii de atestare sau, după caz, anularea certificatului de atestare emis.
Art. 17. - Comisia îşi
desfăşoară lucrările în următoarele etape:
a) analizează, prin membri, individual şi în plen,
cererile şi documentaţiile prezentate de persoanele juridice sau fizice;
b) discută în plen cu specialiştii împuterniciţi ai
persoanei juridice sau cu persoanele fizice solicitante
cu privire la formarea unui punct de vedere bine documentat;
c) dezbate în plen fiecare cerere în parte şi ia
hotărârea de aprobare a cererii şi de eliberare a certificatelor de atestare
sau, dacă este cazul, de respingere motivată a cererilor.
Art. 18. - Hotărârile comisiei se comunică fiecărui
solicitant, în termen de cel mult 30 de zile de la adoptare.
Art. 19. - Programarea persoanelor fizice şi juridice
pentru interviu se va comunica celor interesaţi de către secretariatul comisiei.
Art. 20. - Specialistul împuternicit al persoanei
juridice sau persoana fizică solicitantă va prezenta în cadrul comisiei, la
cererea comisiei, actul de identitate şi, după caz, împuternicirea emisă de
conducerea persoanei juridice pe care o reprezintă.
Art. 21. -In cadrul interviului specialistul
împuternicit al persoanei juridice sau persoana fizică solicitantă va prezenta
pentru consultare, la solicitarea membrilor comisiei, originalele documentelor
anexate la cerere.
Art. 22. - Neprezentarea
persoanei fizice sau juridice la comisie la data, locul şi ora anunţate pentru
interviu atrage reprogramarea acesteia.
Art. 23. -In cazul în care persoana fizică sau juridică
nu s-a prezentat la noul termen, comisia procedează la respingerea cererii de atestare.
Art. 24. - (1) Decizia comisiei poate fi contestată la
conducerea MAPDR, în termen de 30 de zile de la data comunicării acesteia.
(2) Impotriva deciziei ministrului agriculturii,
pădurilor şi dezvoltării rurale se poate formula plângere la instanţa juridică
competentă, potrivit legii.
Art. 25. - Certificatele de atestare se întocmesc
conform modelului prevăzut în anexa nr. 7, respectiv anexa nr. 7 bis la
prezentele norme.
Art. 26. - (1) Valabilitatea certificatului de atestare
este de 3 ani, cu condiţia obţinerii vizelor anuale şi
cu posibilitatea de a fi revizuit sau anulat în acest interval, în cazurile în
care persoana respectivă se află în situaţia de a nu mai îndeplini condiţiile
şi criteriile de atestare. Această situaţie se sesizează de către organele
abilitate de lege pentru controlul tehnic sau financiar, de către alte persoane
atestate, precum şi de către persoanele abilitate de MAPDR şi se aduce la
cunoştinţa comisiei, care are obligaţia de a analiza cazul, în mod operativ, în
şedinţă extraordinară.
(2) Viza anuală se solicită pe bază de cerere-tip,
conform anexei nr. 3 la prezentele norme, începând cu al doilea an de
valabilitate a certificatului de atestare, la care se anexează un memoriu de
prezentare privind activitatea desfăşurată de persoana fizică sau juridică de
la data atestării până la data solicitării vizei.
Art. 27. - (1) Tarifele pentru atestare şi aviz se
stabilesc diferenţiat, pentru persoanele fizice şi juridice, pe nivelele de
competenţă stabilite la art. 4, de către ANIF, cu aprobarea secretarului de
stat coordonator al sectorului de îmbunătăţiri funciare din MAPDR. Persoana
care solicită atestarea plăteşte tariful, în numerar, la casieria ANIF sau prin
ordin de plată la prezentare, în contul deschis separat pentru această
activitate, evidenţa acestor fonduri ţinându-se separat.
(2) ANIF suportă din tarifele încasate cheltuielile
pentru funcţionarea comisiei si editarea certificatelor de atestare.
(3) Prestaţia membrilor comisiei pentru activitatea
desfăşurată la şedinţe şi în analiza documentaţiilor, în afara lucrărilor în
plen, nu va putea depăşi 15% din salariul brut al unui director din MAPDR.
(4) Tarifele se actualizează anual.
Art. 28. - După expirarea termenului de 3 ani de la
eliberarea certificatului de atestare, persoana titulară poate solicita
prelungirea valabilităţii atestării.
Art. 29. -Tariful pentru prelungirea valabilităţii
certificatului de atestare reprezintă jumătate din tariful pentru atestare.
Art. 30. - Certificatele emise anterior intrării în
vigoare a prezentelor norme în baza Ordinului ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale nr. 239/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind
atestarea persoanelor juridice pentru a desfăşura activităţi de îmbunătăţiri
funciare pe terenuri din domeniul agricol sunt valabile până la expirarea
acestora.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 31. - Nominalizarea preşedintelui, a
vicepreşedintelui şi a membrilor comisiei se aprobă de secretarul de stat care
coordonează activitatea de îmbunătăţiri funciare în cadrul MAPDR, la propunerea
Direcţiei generale de îmbunătăţiri funciare şi fond funciar.
Art. 32. - Regulamentul de funcţionare al comisiei,
precum şi condiţiile de evaluare a solicitanţilor se stabilesc de către
aceasta.
Art. 33. - Nerespectarea în
orice mod a prevederilor prezentelor norme atrage, după caz, răspunderea
disciplinară legală.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
COMPONENŢA
Comisiei de atestare a persoanelor fizice şi
juridice care îşi manifestă intenţia de a desfăşura, pe terenuri din domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri funciare,
studii, proiectare, executare
de lucrări şi servicii şi /sau de fabricare a instalaţiilor de irigat
Preşedinte:
- specialist din cadrul MAPDR în domeniul
îmbunătăţirilor funciare.
Vicepreşedinte:
- specialist din cadrul unei instituţii de învăţământ
superior de specialitate (profesor) în domeniul îmbunătăţirilor funciare,
nominalizat de ANIF.
Membri:
- 3 specialişti îmbunătăţiri funciare din cadrul MAPDR;
- specialist îmbunătăţiri funciare nominalizat de ANIF;
- specialist cu activitate în domeniul studiilor,
proiectării şi/sau executării lucrărilor de îmbunătăţiri funciare;
- specialist în monitorizarea activităţilor de
îmbunătăţiri funciare;
- specialist în domeniul îmbunătăţirilor funciare din
cadrul Asociaţiei de Imbunătăţiri Funciare şi Construcţii Rurale;
- specialist în domeniul îmbunătăţirilor funciare din
cadrul Comitetului Naţional Român de Irigaţii şi Drenaje;
- specialist în domeniul
îmbunătăţirilor funciare din cadrul Oficiului de reglementare a organizaţiilor
utilizatorilor de apă pentru irigaţii.
Comisia poate propune cooptarea unor consultanţi pe
probleme specifice pentru a participa la lucrările acesteia şi care vor fi
asimilaţi membrilor comisiei şi convocaţi de preşedintele comisiei.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
CATEGORIILE
de lucrări de îmbunătăţiri funciare pentru care se
emit atestări persoanelor juridice şi fizice pentru a desfăşura activităţi de îmbunătăţiri funciare pe terenuri din domeniul agricol
1. Indiguiri şi regularizări ale cursurilor de apă de
interes local, care cuprind, după caz:
a) îndiguiri;
b) calibrări şi reprofilări de albii, tăieri de coturi,
derivaţii;
c) consolidări de maluri, acumulări temporare.
2. Amenajări de irigaţii, care cuprind, după caz:
a) captarea apei: prize cu pompare şi/sau
gravitaţionale, puţuri forate, conducte, bazine de aspiraţie şi de refulare,
apărări şi consolidări de maluri, lucrări pentru dirijarea curenţilor de apă,
cu montajul instalaţiilor aferente;
b) aducţiunea şi distribuţia apei: canale, conducte,
noduri hidrotehnice, stăvilare, construcţii de traversare şi subtraversare,
staţii de pompare, bazine de aspiraţie şi de refulare, consolidări, căptuşeli,
cu montajul instalaţiilor aferente;
c) amenajarea interioară: canale şi conducte îngropate,
care alimentează cu apă instalaţiile de irigaţii şi, după caz, montajul
agregatelor de pompare mobile şi al instalaţiilor aferente, lucrări de nivelare
a terenului;
d) montajul instalaţiilor de
irigaţii şi al agregatelor de pompare mobile, pentru aplicarea udărilor;
e) evacuarea apei în caz de avarii: canale, conducte,
deversoare, stăvilare, cu montajul instalaţiilor aferente;
f) lucrări şi măsuri pedoameliorative prevăzute la
art. 2 alin. (2) lit. e) din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004,
republicată;
g) fabricarea de instalaţii de irigat.
3. Orezarii, care cuprind, după caz:
a) captarea apei: prize cu pompare şi/sau
gravitaţionale, conducte, bazine de aspiraţie şi de refulare, apărări şi
consolidări de maluri, lucrări pentru dirijarea curenţilor de apă, cu montajul
instalaţiilor aferente;
b) lucrări pentru aducţiunea şi distribuţia apei:
canale, conducte, noduri hidrotehnice, stăvilare, vanete, construcţii de
traversare şi de subtraversare, staţii de pompare, consolidări, căptuşeli, cu
montajul instalaţiilor aferente;
c) colectarea şi evacuarea apei: canale, conducte,
lucrări de traversare şi de subtraversare, consolidări, stăvilare, cu montajul
instalaţiilor aferente;
d) evacuarea apei în emisar: staţii de pompare, bazine
de aspiraţie şi de refulare, conducte, construcţii de subtraversare,
consolidări şi apărări de maluri, cu montajul instalaţiilor aferente;
e) drumuri de exploatare;
f) amenajarea interioară: lucrări de nivelare a
terenului, diguleţe, rigole şi canale de contur;
g) montajul instalaţiilor de irigaţii şi al agregatelor
de pompare mobile, pentru aplicarea udărilor;
h) alimentarea cu energie electrică, pentru
automatizare şi dispecerizare, cu montajul instalaţiilor aferente;
i) lucrări şi măsuri pedoameliorative, prevăzute la
art. 2 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 138/2004, republicată.
4. Amenajări de desecare şi de drenaj, care cuprind,
după caz:
a) amenajări interioare: lucrările de nivelare şi de
modelare a terenului, canale provizorii de colectare şi de evacuare a apei,
drenuri orizontale, drenuri verticale, cu montajul instalaţiilor aferente;
b) colectarea şi evacuarea apei: canale, drenuri
colectoare, drenuri verticale, conducte, lucrări de traversare şi de
subtraversare, staţii de pompare, bazine de absorbţie şi de refulare, noduri
hidrotehnice, consolidări, cu montajul instalaţiilor aferente;
c) evacuarea apei în emisar: staţii de pompare, bazine
de aspiraţie şi de refulare, conducte, subtraversări, consolidări şi apărări de
maluri, cu montajul instalaţiilor aferente;
d) alimentarea cu energie electrică, pentru
automatizare şi dispecerizare, cu montajul instalaţiilor aferente;
e) drumuri de exploatare, staţionări hidrogeologice,
cu montajul instalaţiilor aferente;
f) lucrări şi măsuri pedoameliorative, prevăzute la
art. 2 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 138/2004, republicată.
5. Lucrări de combatere a eroziunii solului şi de
ameliorare a terenurilor afectate de alunecări, care cuprind, după caz:
a) amenajarea versanţilor/terenurilor în pantă:
nivelarea-modelarea terenurilor, captări de izvoare, drumuri cu rol
antierozional, canale, debuşee, terase, cleionaje, praguri, căderi,
consolidări, lucrări de traversare şi de subtraversare, drenuri, cu montajul
instalaţiilor aferente;
b) măsuri agrotehnice pentru protecţia solului:
sisteme de culturi pe curbele de nivel, în fâşii şi în benzi înierbate,
asolamente de protecţie;
c) lucrări pedoameliorative, prevăzute la art. 2 alin.
(2) lit. e) din Legea nr. 138/2004, republicată;
d) amenajarea formaţiunilor torenţiale/ameliorarea
torenţialităţii/combaterea eroziunii de adâncire: nivelări-modelari şi
umpluturi cu terasamente, canale de nivel, plantaţii silvice, împrejmuiri,
taluzări, ziduri de sprijin, căderi în trepte, instalaţii de curent rapid,
consolidări, cleionaje, gărduleţe, traverse, praguri, baraje, căsoaie,
gabioane, canale de evacuare în emisar, lucrări de traversare şi de
subtraversare, cu montajul instalaţiilor aferente;
e) amenajarea şi ameliorarea terenurilor afectate de
alunecări: canale de evacuare a apei, drenuri, captări de izvoare, împăduriri,
împrejmuiri, ziduri de sprijin, contrabanchete, lucrări de modelare-nivelare a
terenului;
f) stabilizarea/ameliorarea nisipurilor
mişcătoare/de combatere a eroziunii eoliene: lucrări de nivelare-modelare a
terenului, de desecare, de drenaj, de irigaţii, plantaţii de protecţie şi de
livezi, împrejmuiri, drumuri de exploatare, lucrări şi măsuri pedoameliorative
şi agrotehnice specifice, prevăzute la art. 2 alin. (2) lit.e) din Legea nr.
138/2004, republicată.
6. Amenajări pedoameliorative, care cuprind, după caz,
lucrări de:
a) nivelare-modelare, de scarificare, de afânare
adâncă, rigole şi şanţuri de scurgere a apei, arături în benzi cu coame;
b) udări de spălare a săraturilor;
c) aplicarea de amendamente, precum şi îngrăşăminte.
7. Perdele forestiere de protecţie a terenurilor
agricole şi plantaţii pentru combaterea eroziunii solului.
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
Persoana juridică...............
Nr...........din...............
CERERE
privind atestarea persoanelor juridice care îşi
manifestă intenţia de a desfăşura, pe terenuri din domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii, proiectare,
executare de lucrări şi servicii şi /sau de fabricare a instalaţiilor de irigat
(denumirea persoanei
juridice).................................................................., cu
sediul în.........................................,
str.......................................... nr......, judeţul..........................., telefon...........,
fax..............., e-mail.............., înmatriculată la registrul comerţului
cu nr........................... din......................................., reprezentată
de................................................................, având
funcţia de......................................., în conformitate cu prevederile art. 74 lit. d) din Legea
îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, solicităm eliberarea
certificatului de atestare/vizei anuale pentru următoarele niveluri de
competenţă:
a) efectuarea studiilor de teren şi de laborator
aferente:
a1) studii topografice - cod St;
a2) studii geotehnice - cod Sg;
a3) studii hidrologice şi hidrogeologice - cod Sh;
a4) studii pedologice - cod Sp;
a5) alte studii specifice - cod Ss;
b) elaborarea de proiecte şi alte documentaţii
tehnico-economice;
c) executarea lucrărilor de construcţii-montaj şi
instalaţii-montaj;
d) alte prestări de servicii de îmbunătăţiri funciare;
e) fabricarea de instalaţii de
irigat.
Anexăm la prezenta cerere documentele prevăzute de
normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor
şi dezvoltării rurale nr.........., întocmite distinct pentru fiecare nivel de
competenţă pentru care se solicită atestarea.
........................................................................................
(numele, prenumele, semnătura autorizată şi ştampila)
Data................................................................................
Domnului preşedinte al Comisiei de atestare a
persoanelor fizice şi juridice care îşi manifestă intenţia de a desfăşura, pe
terenuri din domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii,
proiectare, executare de lucrări şi servicii şi /sau de fabricare a instalaţiilor
de irigat.
NOTĂ:
Pentru fiecare nivel de
competenţă se vor specifica, conform anexei nr. 2 la normele metodologice,
denumirea capitolului şi litera/literele care definesc categoriile de lucrări
pentru care se solicită atestarea.
ANEXA Nr. 3 bis la normele metodologice
CERERE
privind atestarea
persoanelor fizice care îşi manifestă intenţia de a desfăşura, pe terenuri din
domeniul agricol, activităţi
de îmbunătăţiri funciare, studii, proiectare, executare de lucrări şi servicii
Subsemnatul(a)..................................................., fiul/fiica
lui............................................şi
a..........................................., CNP
................................................................., născut(ă) la
data de..............................., în localitatea.....................................,
judeţul.....................................................,
ţara................................, având
cetăţenia................................................., domiciliat în localitatea..............................., str........................................nr........judeţul/sectorul............................, telefon.............................
fax ......................................................, e_mail ..............................................
posesor/posesoare al/a diplomei de inginer în specializarea...................................................................nr.................................din
data de......................................., eliberată de .....................................................,
localitatea...................., ţara..............., promoţia ..... în
conformitate cu prevederile art. 74 lit.
d) din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004,
republicată, solicităm eliberarea certificatului de atestare/viza anuală,
pentru următoarele niveluri de competenţă:
a) efectuarea studiilor de teren şi de laborator
aferente:
a1) studii topografice - cod St;
a2) studii geotehnice - cod Sg;
a3) studii hidrologice şi hidrogeologice - cod Sh;
a4) studii pedologice - cod Sp;
a5) alte studii specifice - cod Ss;
b) elaborarea de proiecte şi alte documentaţii
tehnico-economice;
c) executarea lucrărilor de construcţii-montaj şi
instalaţii-montaj;
d) alte prestări de servicii de îmbunătăţiri funciare.
Anexez la prezenta cerere documentele
prevăzute de normele metodologice aprobate prin Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr......., întocmite distinct
pentru fiecare nivel de competenţă pentru care se solicită atestarea.
....................................................
(numele, prenumele, semnătura)
Data.............................................
Domnului preşedinte al Comisiei de atestare a
persoanelor fizice şi juridice care îşi manifestă intenţia de a desfăşura, pe
terenuri din domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii,
proiectare, executare de lucrări şi servicii şi /sau de fabricare a
instalaţiilor de irigat.
NOTĂ:
Pentru fiecare nivel de competenţă se vor specifica,
conform anexei nr. 2 la normele metodologice, denumirea capitolului şi
litera/literele care definesc categoriile de lucrări pentru care se solicită
atestarea.
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
Persoana juridică.....................
SITUAŢIA
privind activităţile desfăşurate în domeniul
îmbunătăţirilor funciare/fabricarea instalaţiilor de irigat
Anul
|
Lucrarea/Tipul instalaţiei de
irigat
|
Capacităţile puse în funcţiune/buc.
instalaţii de irigat fabricate si
comercializate
|
Valoarea totală a investiţiei/
Valoarea realizată direct de persoana juridică
|
Alte elemente specifice
|
Observaţii*)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Data
completării.......................................................
................................................................................
(numele, prenumele, semnătura autorizată şi ştampila)
*) Se va menţiona
activitatea desfăşurată: studii, proiectare şi/sau executare, respectiv
fabricarea instalaţiilor de irigat.
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
Persoana juridică ........................
FIŞA
cu privire la asigurarea cu personal pentru nivelul
de competenţă..................*)
Categorii de personal
|
Numărul de personal cu atribuţii
de:
|
conducere
|
execuţie
|
Ingineri (defalcaţi după profesie)
|
|
|
Tehnicieni (defalcaţi după profesie)
|
|
|
Economişti
|
|
|
Jurişti
|
|
|
Maiştri (defalcaţi după meserie)
|
|
|
Muncitori (defalcaţi după meserie)
|
|
|
TOTAL:
|
|
|
Data completării.............................................................
.....................................................................................
(numele, prenumele, semnătura autorizată şi ştampila)
*) Se va nominaliza
nivelul de competenţă conform prevederilor art. 4 din normele metodologice.
Această anexă se va completa pentru fiecare nivel de competenţă pentru care se
solicită atestarea.
ANEXA Nr. 6 la normele metodologice
Persoana juridică.........
SITUAŢIA
dotării cu instalaţii şi utilaje specifice pentru nivelul de competenţă............................*)
Nr. crt.
|
Denumirea
şi marca instalaţiilor
şi utilajelor
|
Anul fabricaţiei
|
Starea tehnică
|
Gradul de uzură
|
Observaţii**)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Data completării.............................................................
......................................................................................
(numele, prenumele, semnătura autorizată şi ştampila)
*) Se va nominaliza
nivelul de competenţă conform prevederilor art. 4 din normele metodologice.
Această anexă se va completa pentru fiecare nivel de competenţă.
**) Se înscriu
performanţele tehnice ale utilajelor.
ANEXA Nr. 7 la normele metodologice
ROMÂNIA
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR Şl DEZVOLTĂRII
RURALE
Comisia de atestare a persoanelor fizice şi juridice
care îşi manifestă intenţia de a desfăşura, pe terenuri din domeniul agricol,
activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii, proiectare, executare de lucrări şi servicii şi/sau de fabricare a
instalaţiilor de irigat
CERTIFICAT DE ATESTARE
Nr..............din...........20.........
In conformitate cu prevederile
art. 74 lit. d) din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată,
comisia de atestare a analizat dosarul Cererii de atestare
nr......................... din..............
Având în vedere documentele prezentate, anexă la
cererea de atestare, şi în urma examinării solicitantului prin interviu,
comisia de atestare a hotărât
ATESTAREA
(denumirea persoanei juridice)........................................................................................................................,
cu sediul în localitatea..............................., str..............................nr........,
sectorul/judeţul..........................................................,
înregistrată la oficiul registrului comerţului cu
nr....................................., pentru a
desfăşura activităţi de îmbunătăţiri funciare pe terenuri din domeniul agricol,
pentru următoarele niveluri
de competenţă şi pentru categoria/categoriile de lucrări de îmbunătăţiri
funciare prevăzute la art. 4 şi în anexa nr. 2 la Normele metodologice privind
atestarea persoanelor fizice şi juridice care îşi manifestă intenţia de a
desfăşura, pe terenuri din domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri
funciare, studii, proiectare, executare de lucrări şi servicii şi/sau de
fabricare a instalaţiilor de irigat, aprobate prin Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 182/2009, pentru care se solicită
atestarea:
Nivelul de competenţă
|
Categoria de competenţă*)
|
a) Efectuarea studiilor de teren şi de laborator aferente
|
a1) studii topografice - cod St
|
a2) studii geotehnice - cod Sg
|
a3) studii hidrologice şi hidrogeologice - cod Sh
|
a4) studii pedologice - cod Sp
|
a5) alte studii specifice - cod Ss
|
b) Elaborarea de proiecte şi alte documentaţii tehnico-economice
|
*)
|
c) Executarea lucrărilor de construcţii-montaj şi
instalaţii-montaj
|
*)
|
d) Alte prestări de servicii de îmbunătăţiri funciare
|
*)
|
e) Fabricarea de instalaţii de irigat
|
|
Prezentul certificat este valabil 3 ani de la data
emiterii, se vizează anual şi poate fi revizuit sau anulat în acest interval în
cazul în care se constată că titularul nu mai îndeplineşte criteriile şi
condiţiile atestării.
Preşedinte,
.........................................................................
(numele, prenumele, semnătura
şi ştampila)
*) Se completează:
atestat pentru nivelul de competenţă şi pentru categoria/categoriile de lucrări
prevăzute în anexa nr. 2 la Normele metodologice privind atestarea persoanelor
fizice şi juridice care îşi manifestă intenţia de a desfăşura, pe terenuri din
domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii, proiectare,
executare de lucrări şi servicii şi/sau de fabricare a instalaţiilor de irigat,
aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 182/2009.
(verso)
De la data de 20....
până la data de 20...
Modificări intervenite:
L.S......................
|
De la data de 20....
până la data de 20...
Modificări intervenite:
L.S......................
|
Prelungit valabilitatea
până la data de .... 20....
Modificări intervenite:
L.S..................
|
De la data de 20...
până la data de ... 20 ...
Modificări intervenite:
L.S..................
|
De la data de 20...
până la data de ... 20 ...
Modificări intervenite:
L.S..................
|
ANEXA Nr. 7 bis la normele metodologice
ROMÂNIA
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR Şl DEZVOLTĂRII
RURALE
Comisia de atestare a persoanelor fizice şi juridice
care îşi manifestă intenţia de a desfăşura, pe terenuri din domeniul agricol,
activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii, proiectare, executare de lucrări
şi servicii şi/sau de fabricare a instalaţiilor de irigat
CERTIFICAT DE ATESTARE
Nr...............din............20...
In conformitate cu prevederile art. 74 lit. d) din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată,
comisia de atestare a analizat dosarul Cererii de atestare
nr...........................din............................
Având în vedere documentele prezentate, anexă la
cererea de atestare, şi în urma examinării solicitantului prin interviu,
comisia de atestare a hotărât
ATESTAREA
(numele şi prenumele persoanei fizice)............................................................................,
fiul/fiica lui.......................................
şi al/a........................................., CNP....................................., născut(ă) la data
de................................în
localitatea..............................judeţul....................., ţara.........................., având
cetăţenia..................., domiciliat în localitatea...........................................,
str....................................... nr........., judeţul/sectorul ................................,
telefon ......................, fax ..............................,
e-mail ............................., posesor/posesoare a diplomei de inginer
în
specializarea........................................................nr..................din
data de.............., eliberată
de.....................................................,
localitatea...................., ţara............., promoţia........, pentru a
desfăşura activităţi de
îmbunătăţiri funciare pe terenuri din domeniul agricol, pentru următoarele
niveluri de competenţă şi pentru categoria/categoriile de lucrări de
îmbunătăţiri funciare prevăzute la art. 4 şi în anexa nr. 2 la Normele
metodologice privind atestarea persoanelor fizice şi juridice care îşi
manifestă intenţia de a desfăşura, pe terenuri din domeniul agricol, activităţi
de îmbunătăţiri funciare, studii, proiectare, executare de lucrări şi servicii
şi/sau de fabricare a instalaţiilor de irigat, aprobate prin Ordinul
ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 182/2009, pentru
care se solicită atestarea:
Nivelul de competenţă
|
Categoria de competenţă*)
|
a) Efectuarea studiilor de teren şi de laborator aferente
|
a1) studii topografice - cod St
|
a2) studii geotehnice - cod Sg
|
a3) studii hidrologice şi hidrogeologice - cod Sh
|
a4) studii pedologice - cod Sp
|
a5) alte studii specifice - cod Ss
|
b) Elaborarea de proiecte şi alte documentaţii tehnico-economice
|
*)
|
c) Executarea lucrărilor de construcţii-montaj şi
instalaţii-montaj
|
*)
|
d) Alte prestări de servicii de îmbunătăţiri funciare
|
*)
|
Prezentul certificat este
valabil 3 ani de la dată emiterii, se vizează anual şi poate fi revizuit sau
anulat în acest interval în cazul în care se constată că titularul nu mai
îndeplineşte criteriile şi condiţiile atestării.
Preşedinte,
......................................................................
(numele, prenumele, semnătura, ştampila)
*) Se completează:
atestat pentru nivelul de competenţă şi pentru categoria/categoriile de lucrări
prevăzute în anexa nr. 2 la normele metodologice privind atestarea persoanelor
fizice şi juridice care îşi manifestă intenţia de a desfăşura, pe terenuri din
domeniul agricol, activităţi de îmbunătăţiri funciare, studii, proiectare,
executare de lucrări si servicii si/sau de fabricare a instalaţiilor de irigat,
aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale
nr. 182/2009.
(verso)
De la data de 20....
până la data de 20...
Modificări intervenite:
L.S......................
|
De la data de 20....
până la data de 20...
Modificări intervenite:
L.S......................
|
Prelungit valabilitatea
până la data de .... 20....
Modificări intervenite:
L.S..................
|
De la data de 20...
până la data de ... 20 ...
Modificări intervenite:
L.S..................
|
De la data de 20...
până la data de ... 20 ...
Modificări intervenite:
L.S..................
|