ORDIN Nr. 1898
din 11 noiembrie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului de vânzare a masei lemnoase care se recolteaza anual din fondul
forestier proprietate publica a statului administrat de Regia Nationala a
Padurilor- Romsilva
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 804 din 2 decembrie 2010
Având în vedere Referatul de aprobare nr. 189.872 din
12 august 2010 al Direcţiei politici şi strategii în silvicultură,
în temeiul prevederilor art. 122 din Legea nr. 46/2008
- Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art.
15 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 1.635/2009 pentru organizarea şi
funcţionarea Ministerului Mediului şi Pădurilor, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul mediului şi pădurilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul de vânzare a masei lemnoase care se recoltează anual din fondul
forestier proprietate publică a statului administrat de Regia Naţională a
Pădurilor - Romsilva, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
ANEXĂ
REGULAMENTUL
de vânzare a masei lemnoase care se recoltează anual
din fondul forestier proprietate publică a statului administrat de Regia Naţională a
Pădurilor - Romsilva
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Masa lemnoasă stabilită, potrivit legii,
pentru a se recolta anual din fondul forestier proprietate publică a statului
administrat de Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva, denumită în continuare RNP- Romsilva, se vinde, de către aceasta sau prin direcţiile silvice/Institutul de
Cercetări şi Amenajări Silvice Bucureşti (ICAS), prin licitaţie, prin negociere sau în mod direct, în condiţii
specifice economiei de piaţă, în conformitate şi cu respectarea prevederilor
prezentului regulament.
(2) Masa lemnoasă care face obiectul vânzării prin
modurile prevăzute la alin. (1) provine din produse principale, produse
secundare, produse accidentale şi produse de igienă, precum şi din orice
material lemnos rezultat în urma efectuării lucrărilor de regenerare şi de
îngrijire a arboretelor.
(3) Masa lemnoasă prevăzută la alin. (2) se vinde ca
„lemn pe picior" sau ca „lemn fasonat".
(4) Modul de vânzare a masei lemnoase prin modalităţile prevăzute la alin. (3) se hotărăşte de comitetul director al
direcţiei silvice/ICAS, la propunerea ocolului silvic şi pe baza unei
fundamentări economice riguroase.
(5) Vânzătorul - RNP - Romsilva, direcţiile silvice/şi
ICAS - este denumit în continuare organizator, în cazul vânzării masei lemnoase prin modurile prevăzute la alin.
(1).
Art. 2. - (1) In perioada august - octombrie, cu cel
puţin 45 de zile înaintea anunţării licitaţiei principale prevăzute la art. 6 alin. (1), pentru vânzarea masei lemnoase pe picior, comitetul director al direcţiei silvice/ICAS aprobă
lista partizilor ce urmează a fi exploatate în anul calendaristic următor.
(2) Lista partizilor de masă lemnoasă poate fi
modificată, la acelaşi nivel de aprobare, în timpul anului în cazuri justificate de:
a) precomptările efectuate potrivit legii;
b) inaccesibilitatea masei lemnoase cauzată de forţa majoră,
constatată în condiţiile legii, prin: distrugerea podurilor ori a platformelor
drumurilor auto de viituri şi alunecări de teren, de inundaţii; avalanşe;
cutremure; incendii; avarii la construcţii hidrotehnice din zona de acces;
căderi masive de zăpadă care nu permit deszăpezirea;
c) stocurile de masă lemnoasă,
pe picior şi în curs de exploatare, existente la sfârşitul anului din lista partizilor anului calendaristic încheiat;
d) fluctuaţia cererii pe piaţa lemnului determinată de
specii sau sortimente, cu condiţia respectării regimului silvic;
e) modificarea regimului juridic al fondului forestier
administrat.
Art. 3. - Din lista aprobată a
partizilor de produse principale ce urmează a fi exploatate în anul
calendaristic următor se stabilesc partizile al căror volum însumează 20% din
volumul total al acestora şi care constituie rezerva pentru efectuarea
precomptărilor prevăzute de Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 4. - (1) Face obiectul vânzării, prin licitaţie şi
negociere, masa lemnoasă pe picior rămasă disponibilă după asigurarea necesarului pentru aplicarea unor prevederi din: Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, Legea nr. 152/1998 privind înfiinţarea
Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2002 pentru
încheierea de către Regia Naţională a Pădurilor a contractelor de
vânzare-cumpărare pe termen lung, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 654/2002, a celui pentru consumul propriu al persoanelor fizice şi al
unităţilor de interes local finanţate, integral sau parţial, de la bugetul de
stat, precum şi a necesarului pentru consumul propriu al RNP - Romsilva,
respectiv al unităţilor acesteia.
(2) Volumul de lemn pe picior stabilit a fi exploatat în
regie proprie de unităţile RNP - Romsilva nu se ia în
calcul la determinarea volumului de masă lemnoasă rămasă disponibilă pentru a
face obiectul vânzării prevăzut la alin. (1) decât ca lemn fasonat rezultat în
urma exploatării.
CAPITOLUL II
Vânzarea masei lemnoase prin licitaţie
Art. 5. - (1) Vânzarea masei lemnoase pe picior şi a
celei fasonate se realizează de către organizatori prin licitaţie publică, cu
preselecţie, de tipul: licitaţie cu strigare, licitaţie în plic închis şi
licitaţie mixtă.
(2) Pentru fiecare licitaţie
organizată şi pentru fiecare partidă/lot/piesă, tipul de licitaţie se
stabileşte de conducerea RNP - Romsilva/comitetul director al unităţii
organizatoare, cu prilejul aprobării preţurilor de pornire a licitaţiei, şi va
fi făcut cunoscut prin intermediul anunţului de licitaţie.
Art. 6. - (1) Prima licitaţie pentru vânzarea masei
lemnoase pe picior prevăzută a se recolta în anul calendaristic următor,
denumită în continuare licitaţia principală, se organizează şi are loc
în perioada octombrie-decembrie a fiecărui an, licitaţiile ulterioare fiind
licitaţii intermediare.
(2) La licitaţia principală
prevăzută la alin. (1) se oferă spre vânzare minimum 65% din volumul total de
lemn cuprins în lista de partizi aprobată pentru anul calendaristic următor, volum stabilit în conformitate cu prevederile art. 2-4.
(3) Pentru respectarea
prevederilor art. 2-4, nivelul minim de 65% prevăzut la alin. (2) se va diminua
corespunzător.
(4) La stabilirea volumului de masă lemnoasă care se
oferă spre vânzare la licitaţia principală se are în vedere situaţia raportului
cerere-ofertă de pe piaţa lemnului, situaţie în care sunt consultate şi
structurile teritoriale ale patronatelor din domeniul exploatărilor forestiere
şi ale celor din domeniul industriei lemnului.
(5) In perioada
august-septembrie a anului în curs se organizează licitaţii pentru vânzarea
rezervei constituite potrivit prevederilor art. 3, neutilizată până la acea
dată.
(6) Licitaţiile intermediare se organizează pentru
volumul de masă lemnoasă pe picior din partizile de produse principale
neoferite la licitaţia principală, pentru volumul din partizile neadjudecate
sau necontractate în urma desfăşurării licitaţiei principale, pentru volumul
din partizile constituite ulterior licitaţiei principale, precum şi pentru
partizile ale căror contracte de vânzare-cumpărare au fost reziliate.
Art. 7. - (1) Au dreptul să participe la licitaţie
pentru cumpărarea masei lemnoase pe picior atât persoanele juridice atestate
pentru activitatea de exploatare forestieră, cât şi persoanele
juridice care nu sunt atestate.
(2) Persoanele juridice care nu sunt atestate pentru
activitatea de exploatări forestiere pot participa la licitaţie dacă prezintă
antecontracte de prestări de servicii pentru exploatarea masei lemnoase
solicitate, încheiate cu persoane juridice atestate, iar ulterior adjudecării,
contracte de prestări de servicii cu persoane juridice atestate. După
licitaţie, antecontractele devin
contracte încheiate pentru volumul de masă lemnoasă adjudecat.
(3) Contractele prevăzute la
alin. (2) trebuie încheiate în intervalul de timp acordat pentru încheierea
contractelor de vânzare-cumpărare a masei lemnoase adjudecate.
(4) Persoana juridică/persoanele juridice cu care se
încheie antecontractul/contractul pentru exploatarea masei lemnoase adjudecate
trebuie să aibă atestatul de exploatare a masei lemnoase valabil, cu anexa şi
cazierul tehnic completate la zi şi o rezervă de exploatat cel puţin egală cu
volumul solicitat/adjudecat de cealaltă parte contractantă.
(5) Contractele de prestări
servicii vor avea prevederi prin care se împuternicesc pentru exploatări
forestiere persoanele juridice atestate să reprezinte titularul de contract de
vânzare-cumpărare de masă lemnoasă în relaţiile cu direcţia silvică/ICAS, cu
ocolul silvic la care se exploatează masa lemnoasă şi cu autorităţile statului
abilitate pentru respectarea prevederilor legale referitoare la exploatarea
masei lemnoase, normelor privind regimul silvic, şi provenienţa şi circulaţia
materialului lemnos.
(6) Contractele de prestări
servicii prevăzute la alin. (2) devin anexe la contractul de vânzare-cumpărare.
(7) Prevederile prezentului
articol se aplică şi în cazul persoanelor juridice atestate pentru exploatări
forestiere, în situaţia în care solicită să cumpere şi li se adjudecă un volum
de masă lemnoasă mai mare decât diferenţa dintre volumul de masă lemnoasă
pentru care a fost atestat şi volumul efectiv exploatat.
Art. 8. - (1) Masa lemnoasă fasonată provenită din
exploatarea în regie proprie de către unităţile RNP - Romsilva şi din prestări
servicii se vinde din depozit, de la drumul auto forestier, de la altă cale permanentă
de transport sau de la punctul naval.
(2) Lemnul fasonat se vinde pe loturi distincte
constituite din sortimente industriale de lemn de lucru sau pe piese personalizate, în cazul sortimentelor de furnir şi în cazul
tuturor sortimentelor industriale de lemn din speciile valoroase: nuc, cireş şi
sorb şi din sortimentul lemn de foc.
(3) Vânzarea pe piese personalizate se poate face şi
pentru alte specii forestiere şi sortimente industriale decât cele prevăzute la
alin. (2), în baza hotărârii comitetului director al direcţiei silvice/ICAS.
(4) Loturile prevăzute la alin.
(2) vor avea o singură componentă, formată dintr-un singur sortiment de lemn
rotund şi o singură specie, cu excepţia cazului în care sortimentul este „lemn
de foc", care poate avea mai multe componente din specii diferite, dar
încadrate pe grupele: diverse specii tari; diverse specii moi şi răşinoase.
(5) Sortimentele de lemn rotund sunt cele definite conform standardelor naţionale în vigoare sau pot fi
stabilite conform cerinţelor pieţei.
Art. 9. - Pregătirea licitaţiei de vânzare a masei
lemnoase se face de către organizatorul acesteia, realizându-se în mod
obligatoriu următoarele:
a) stabilirea
partizilor/loturilor/pieselor care se licitează;
b) aprobarea în comitetul
director a preţului de pornire a licitaţiei;
c) întocmirea de către ocolul silvic a fişei
tehnico-economice a fiecărei partizi/lot/piesă;
d) elaborarea anunţului pentru licitaţie;
e) elaborarea proiectului contractului de vânzare-cumpărare;
f) întocmirea/actualizarea listei persoanelor juridice
care au datorii restante faţă de RNP - Romsilva şi faţă de unităţile acesteia;
g) elaborarea caietului de sarcini.
Art. 10. - (1) Anunţul privind
organizarea licitaţiei de masă lemnoasă se publică, înainte de data
desfăşurării acesteia, cu cel
puţin 30 de zile calendaristice, pentru licitaţia principală, şi cu cel puţin
10 zile calendaristice, pentru celelalte licitaţii.
(2) Anunţul se publică obligatoriu pe site-ul RNP -
Romsilva, în cel puţin un cotidian local şi se afişează la sediul
organizatorului.
(3) Anunţul afişat la sediul organizatorului şi cel
publicat pe site-ul RNP - Romsilva, în afara datelor din anunţul pentru
licitaţie, vor mai cuprinde:
a) lista partizilor/loturilor/pieselor care se
licitează;
b) preţul de pornire a
licitaţiei şi pasul de licitare pentru fiecare partidă/lot/piesă, preţ exprimat
în lei şi fără TVA.
(4) Preţul de pornire a
licitaţiei pentru masa lemnoasă pe picior se fundamentează pe nivelul preţului
pe specii, aprobat prin decizie a directorului general al RNP - Romsilva.
(5) In cazul masei lemnoase fasonate, preţul de pornire
a licitaţiei se fundamentează pe principiile eficienţei economice şi economiei
de piaţă, corelat cu condiţia de livrare.
(6) Preţurile prevăzute la
alin. (4) şi (5) se aprobă de comitetul director al direcţiei silvice/ICAS şi
se exprimă în:
a) lei/metru cub sau lei/UM,
volum fără coaja lemnului de lucru, în cazul lemnului pe picior şi al sortimentelor industriale de lemn;
b) lei/metru cub sau lei/UM, lemn cu coajă, în cazul
lemnului despicat pentru industrializare şi al lemnului de foc.
Art. 11. - (1) Pentru admiterea la licitaţie sau la
negociere a operatorilor economici, preselectia acestora se organizează cu
minimum 5 zile lucrătoare înainte de data desfăşurării licitaţiei principale şi
cu minimum 3 zile lucrătoare înainte, în cazul celorlalte licitaţii.
(2) Comisia de preselecţie este
formată din 3 până la 5 membri şi se numeşte prin decizie a conducătorului
organizatorului licitaţiei.
(3) Pentru participarea la
licitaţie, solicitantul trebuie să anexeze la cererea de înscriere următoarele
documente, în copie, certificate pentru conformitate cu originalul de către
reprezentantul legal al persoanei juridice:
a) actul constitutiv al persoanei juridice;
b) certificatul de înregistrare a persoanei juridice în
registrul comerţului sau, după caz, documentul echivalent de înregistrare, în
cazul persoanelor juridice străine;
c) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului
legal al persoanei juridice că nu are datorii restante faţă de RNP - Romsilva
şi faţă de unităţile acesteia;
d) atestatul de exploatare valabil şi cazierul tehnic
completat la zi ale ofertantului sau ale persoanei juridice care va presta
serviciul de exploatare a masei lemnoase care se va adjudeca de ofertant, după
caz;
e) în cazul persoanelor juridice neatestate,
antecontractele de prestări de servicii pentru exploatarea masei lemnoase
solicitate pentru adjudecare, încheiate cu persoane
juridice atestate.
(4) Persoanele juridice care nu
au sediul în România vor depune documentele de înscriere la licitaţie atât în
limba oficială a ţării de origine, cât şi traduceri legalizate ale acestora, în
limba română.
Art. 12. - (1) Comisia de
preselecţie analizează documentele depuse de către solicitanţi şi hotărăşte:
a) admiterea cererii de participare la licitaţie, cu
precizarea volumului maxim de lemn pe picior ce va putea fi adjudecat de
persoana juridică;
b) respingerea motivată a
cererii de participare la licitaţie, dacă solicitantul se regăseşte în vreuna
dintre următoarele situaţii:
b1) nu a depus în termen documentele prevăzute la alin.
(3), respectiv alin. (4) al art. 11;
b2) depăşeşte rezerva din volumul de masă lemnoasă
pentru care deţine atestatul de exploatare şi nu a depus antecontractul de prestări servicii de exploatare a
masei lemnoase cu care depăşeşte rezerva din volumul prevăzut din atestat;
b3) are datorii restante faţă de unităţile RNP -
Romsilva.
(2) La sfârşitul şedinţei de preselecţie se încheie un
proces-verbal în care se consemnează: data şi locul desfăşurării preselecţiei,
membrii comisiei de preselecţie prezenţi, persoanele juridice care s-au înscris
în vederea participării la licitaţie, condiţiile de participare la licitaţie,
solicitanţii admişi să participe la licitaţie, solicitanţii respinşi să
participe la licitaţie şi motivul respingerii lor, observaţii, obiecţii,
contestaţii cu privire la organizarea şi desfăşurarea preselecţiei.
(3) Hotărârea comisiei de
preselecţie se comunică de organizatorul licitaţiei persoanelor interesate, în
termen de 24 de ore de la data încheierii acesteia.
Art. 13. - (1) Persoanelor juridice admise la licitaţie
care solicită informaţii privitoare la volumul şi calitatea masei lemnoase care
urmează a fi licitată le va fi pusă la dispoziţie, de către ocolul silvic la
care se află aceasta, documentaţia tehnică necesară.
(2) In situaţia în care persoanele juridice admise la
licitaţie solicită să vizioneze masa lemnoasă care este supusă vânzării,
organizatorul licitaţiei asigură condiţiile pentru vizionare şi desemnează un
specialist în acest sens.
Art. 14. - (1) Persoanele juridice admise pentru
participarea la licitaţie sunt obligate să achite, anterior începerii şedinţei
de licitaţie, în contul organizatorului, prin instrumente bancare legale
decontabile până la începerea licitaţiei sau în numerar la casieria unităţii, o
garanţie de contractare în cuantum de 5% din preţul de pornire a licitaţiei
pentru partizile/loturile/piesele/ volumul de masă lemnoasă pentru care sunt
admise, precum şi un tarif de participare la licitaţie.
(2) Dovada constituirii garanţiei de contractare se
depune la secretariatul comisiei de licitaţie anterior începerii şedinţei de
licitaţie.
(3) Neîndeplinirea condiţiei
prevăzute la alin. (2) determină interzicerea participării la licitaţie a
persoanei juridice în cauză.
(4) Garanţia de contractare depusă pentru o
partidă/lot/piesă neadjudecată de către ofertant poate deveni garanţie de
contractare pentru o altă partidă/lot/piesă supusă vânzării prin aceeaşi
licitaţie sau pentru negocierea ulterioară, dar cu o valoare cel mult egală.
(5) Garanţia de contractare se restituie, în termen de
cel mult 3 zile lucrătoare, persoanei juridice care nu a adjudecat masa
lemnoasă pentru care a constituit garanţia respectivă sau care se află în
situaţia prevăzută la art. 22 alin. (3).
(6) Garanţia de contractare nu se restituie în cazul
persoanei juridice în următoarele situaţii:
a) a fost încheiat în termen contractul de vânzare-cumpărare, iar valoarea garanţiei, cu acordul părţilor, se va
lua în calcul la plata primei facturi sau la constituirea cauţiunii de minimum
5% din valoarea contractului, prin întregirea sumei;
b) nu s-a încheiat contractul de vânzare-cumpărare din
culpa adjudecatarului.
(7) Garanţia de contractare nerestituită în situaţia
prevăzută la alin. (6) lit. b) se face venit al organizatorului licitaţiei.
(8) Persoanele juridice admise
la licitaţie sunt obligate să achite tariful de participare, anterior începerii
licitaţiei, printr-un instrument legal de plată sau în numerar la casieria
organizatorului licitaţiei.
(9) Tariful de participare la
licitaţie este stabilit de organizatorul licitaţiei, fundamentat pe baza
cheltuielilor aferente pregătirii şi organizării licitaţiei, fără ca acest
tarif să fie prohibitiv sau să constituie sursă de profit.
Art. 15. - (1) Licitaţia se desfăşoară la locul, data
şi ora comunicate prin anunţ.
(2) Licitaţia se desfăşoară cu participarea comisiei de
licitaţie şi a ofertanţilor în aceeaşi sală.
Art. 16. - (1) Comisia de licitaţie este alcătuită din
3 până la 5 membri, numiţi prin decizie a conducătorului organizatorului
licitaţiei.
(2) Şedinţa de licitaţie este
deschisă de către preşedintele comisiei, care prezintă componenţa acesteia,
membrii prezenţi, tipul de licitaţie, modul de desfăşurare a licitaţiei şi alte
informaţii necesare.
(3) Hotărârile comisiei de licitaţie se iau cu votul a
două treimi din numărul membrilor săi.
(4) Poate fi numită o singură
comisie, cu aceeaşi componenţă, pentru preselectie şi pentru licitaţie/şi pentru
negocierea vânzării masei lemnoase pe picior/fasonate.
(5) Directorul general şi directorul general adjunct ai
RNP - Romsilva, directorul direcţiei silvice şi directorul ICAS nu pot face
parte din comisia de preselectie, din comisia de licitaţie sau din comisia de
negociere pentru vânzarea masei lemnoase pe picior/fasonate.
Art. 17. - (1) In cazul licitaţiei publice cu strigare,
licitarea masei lemnoase începe în ordinea stabilită de comisia de licitaţie.
(2) Preşedintele comisiei anunţă preţul de pornire şi
pasul de licitare stabilite de organizatorul licitaţiei, prin caietul de
sarcini, pentru partida/lotul/piesa în cauză.
(3) Pentru fiecare
partidă/lot/piesă participanţii pot face opţiuni şi supralicitări faţă de
preţul de pornire a licitaţiei.
(4) Este declarat adjudecatar
licitantul care după 3 strigări succesive a oferit preţul cel mai mare.
(5) Dacă se prezintă un singur
ofertant, partida/lotul/piesa i se poate adjudeca acestuia, numai dacă în
caietul de sarcini al licitaţiei există o prevedere în acest sens.
Art. 18. -In cazul licitaţiei cu prezentarea ofertelor
scrise în plic închis şi sigilat, se procedează astfel:
a) participanţii la licitaţie
confirmă intrarea în licitare prin depunerea ofertei, pentru fiecare
partidă/lot/piesă de masă lemnoasă, într-un plic închis marcat cu denumirea şi
adresa ofertantului, plic ce se introduce în urna amplasată în sala de
desfăşurare a licitaţiei, la loc vizibil, în faţa comisiei de licitaţie;
b) participanţii la licitaţie
şi observatorii prezenţi au dreptul să verifice dacă toate plicurile sunt
sigilate şi nedesfăcute;
c) comisia de licitaţie deschide plicurile depuse de
ofertanţi, în prezenţa participanţilor, face publică oferta, înregistrează în
procesul-verbal preţurile oferite pentru fiecare partidă/lot/piesă;
d) este declarat adjudecatar pentru fiecare
partidă/lot/piesă licitantul care, în plic închis, a oferit preţul cel mai mare.
Art. 19. - (1) Licitaţia publică mixtă se organizează
şi se desfăşoară după metodologia prezentată mai jos.
(2) Etapa I: prezentarea
ofertelor scrise în plic închis şi sigilat: comisia de licitaţie deschide
plicurile depuse de ofertanţi, în prezenţa participanţilor, face publică
oferta, înregistrează în procesul-verbal preţurile oferite pentru fiecare
partidă/lot/piesă şi întocmeşte lista partizilor/loturilor/pieselor ofertate
care vor fi supuse licitaţiei cu strigare.
(3) Etapa a II-a: licitaţia cu
strigare, pentru fiecare partidă/lot/piesă, pornindu-se de la preţul cel mai
mare oferit în plic închis:
a) procedura de strigare, pasul
de licitare şi condiţia de adjudecare sunt similare licitaţiei publice cu
strigare, prevăzută la art. 17;
b) pentru
partizile/loturile/piesele pentru care nu s-au depus oferte în plic închis,
etapa a doua a licitaţiei mixte nu se organizează, acestea făcând obiectul unei
noi proceduri de adjudecare, conform hotărârii comitetului director.
Art. 20. - (1) După fiecare licitaţie se întocmeşte
procesul-verbal privind desfăşurarea şi rezultatul licitaţiei, în care se
consemnează în mod obligatoriu: data şi locul desfăşurării licitaţiei, modul de
anunţare a licitaţiei, membrii comisiei de licitaţie prezenţi, tipul
licitaţiei, obiectul licitaţiei, persoanele juridice care nu au îndeplinit condiţiile de participare la
licitaţie, ofertanţii pentru fiecare partidă/lot/piesă, reprezentanţii oficiali
ai acestora, menţionându-se numele şi prenumele, calitatea, preţul de pornire a
licitaţiei, pasul de licitare, ultima ofertă făcută, câştigătorul licitaţiei,
termenul de încheiere a contractelor de vânzare-cumpărare a masei lemnoase,
observaţii, obiecţii, contestaţii cu privire la organizarea şi desfăşurarea
licitaţiei etc.
(2) Procesul-verbal al şedinţei
de licitaţie se semnează de către toţi membrii comisiei de licitaţie prezenţi
şi de reprezentanţii persoanelor juridice, inclusiv de cei care au obiecţii,
observaţii sau contestaţii, dacă este cazul.
(3) Pentru cei care refuză să semneze, secretarul
comisiei de licitaţie va consemna motivele de refuz prezentate.
(4) In cazul participanţilor care nu au semnat
procesul-verbal din alte motive decât refuzul se vor consemna respectivele
motive.
Art. 21. - (1) In cazul în care între momentul adjudecării şi cel al contractării persoana juridică adjudecatară
constată că masa lemnoasă nu corespunde ca volum sau/şi calitate, îl va înştiinţa
despre aceasta, în scris, pe organizatorul licitaţiei.
(2) Contestarea cantităţii
şi/sau calităţii masei lemnoase adjudecate îl obligă pe organizatorul
licitaţiei la efectuarea unei verificări în teren, în prezenţa contestatarului,
finalizată cu întocmirea unei documentaţii, în conformitate cu normele tehnice
în vigoare.
(3) In situaţia în care conducătorul unităţii
organizatoare a licitaţiei concluzionează că se confirmă aspectele contestate
va proceda, după caz, la anularea adjudecării, restituirea garanţiei de
contractare, remedierea deficienţelor semnalate şi oferirea masei lemnoase la o
nouă licitaţie.
CAPITOLUL III
Vânzarea masei lemnoase prin negociere
Art. 22. - (1) Masa lemnoasă pe picior/fasonată care nu
se vinde în urma organizării şi desfăşurării licitaţiilor se poate vinde prin
negociere.
(2) Masa lemnoasă pe
picior/fasonată poate fi oferită spre vânzare, prin negociere, numai după ce
aceasta a făcut obiectul cel puţin al unei licitaţii.
(3) La vânzarea prin negociere
pot participa numai persoanele juridice care au fost admise pentru licitaţie.
(4) Produsele accidentale
apărute în cursul anului, în suprafaţa de pădure unde este constituită o
partidă contractată cu o persoană juridică, se pun în valoare, cu prioritate,
conform instrucţiunilor în vigoare. Vânzarea acestora se negociază cu titularul
de contract al partizii în a cărei suprafaţă au apărut acestea, fără a fi
supuse vreunei licitaţii.
(5) Preţul masei lemnoase prevăzute la alin. (4) se
stabileşte prin negociere în funcţie de specie, de structura dimensională şi de
calitatea lemnului, dar nu va fi mai mic decât nivelul preţului pe specii,
aprobat prin decizie a directorului general al RNP - Romsilva, şi nici mai mic
decât preţul de contractare a partizii pe suprafaţa căreia au apărut produsele
accidentale respective.
(6) Dacă titularul de contract
al partizii în a cărei suprafaţă au apărut produsele accidentale refuză
contractarea noii partizi constituite ca urmare a apariţiei produsului
accidental, acesta va fi oferit la licitaţie altor persoane juridice.
Art. 23. - Negocierea poate avea loc în aceeaşi zi cu
licitaţiile intermediare organizate pentru vânzarea de masă lemnoasă pe
picior/fasonată sau poate avea loc şi în alte zile, cu respectarea aceloraşi
condiţii de anunţare ca şi în cazul licitaţiei.
Art. 24. - (1) Pentru a participa la negociere,
persoanele juridice trebuie să îndeplinească aceleaşi condiţii de participare
specifice licitaţiei.
(2) Nu este admisă la negociere persoana juridică
participantă la licitaţia la care a fost oferită partida/lotul/piesa şi pentru
care a depus o ofertă sub preţul de pornire la licitaţie sau a adjudecat, dar nu a încheiat contractul
de vânzare-cumpărare din culpa sa.
Art. 25. - Comisia de negociere este formată din 3 până
la 5 membri şi se numeşte prin decizie a conducătorului organizatorului
negocierii.
Art. 26. - (1) Preţul de adjudecare a masei lemnoase pe
picior rezultat în urma negocierii nu poate fi mai mic decât preţul de pornire
la licitaţie, calculat în baza nivelului preţului pe specii, natură de produse
şi sortimente dimensionale, aprobat de directorul general al RNP - Romsilva.
Diminuarea sub acest nivel de preţ de adjudecare se poate face numai după cel
puţin două licitaţii şi cu aprobarea comitetului director al direcţiei silvice/ICAS.
'
(2) In cazul negocierii vânzării masei lemnoase
fasonate, preţul de adjudecare nu poate fi mai mic decât suma dintre preţul
prevăzut la alin. (1) şi totalul cheltuielilor efectuate pentru exploatarea,
fasonarea, sortarea şi depozitarea masei lemnoase. Diminuarea sub acest nivel
de preţ de adjudecare se poate face numai după cel puţin două licitaţii şi cu
aprobarea comitetului director al direcţiei silvice/ICAS.
Art. 27. - Cu ocazia şedinţei de negociere se încheie
un proces-verbal în care se consemnează: membrii comisiei de negociere
prezenţi, reprezentanţii oficiali ai celor înscrişi la negociere pentru fiecare
partidă/lot/piesă, menţionându-se numele, prenumele şi funcţia acestora,
numărul şi data împuternicirii, preţul de pornire a negocierii, valoarea
ofertelor făcute de participanţi, valoarea ofertei câştigătoare, titularul
ofertei adjudecate, data până la care se poate încheia contractul de
vânzare-cumpărare a masei lemnoase adjudecate.
CAPITOLUL IV
Vânzarea directă a masei lemnoase
Art. 28. - (1) RNP - Romsilva, unităţile şi
subunităţile acesteia pot vinde în mod direct, fără licitaţie şi fără
negociere, persoanelor fizice şi unităţilor de interes local finanţate integral
sau parţial de la bugetul de stat - şcoli, grădiniţe, creşe, cămine de bătrâni,
unităţi sanitare, unităţi militare şi de poliţie, primării şi altele asemenea
-, pentru consumul propriu, la preţul aprobat de comitetul director, lemnul de
foc, precum şi lemnul de lucru fasonat cu diametrul la mijloc mai mic de 24 cm,
iar alte sortimente de lemn de lucru fasonat numai după ce au făcut obiectul
unei licitaţii.
(2) Masa lemnoasă prevăzută la
alin. (1) se poate vinde şi livra numai din depozite, de la drumul auto
forestier şi alte căi permanente de transport sau din punctul naval.
(3) Pentru extragerea arborilor de răşinoase
doborâţi/rupţi de vânt sau zăpadă, cu sau fără infestări produse de gândacii de
scoarţă, dar dispersaţi, a celor infestaţi pe picior, de asemenea dispersaţi,
precum şi a arborilor - cursă şi de control, se vor aplica măsurile prevăzute
de Normele tehnice silvice privitoare la protecţia pădurilor, în scopul
combaterii şi prevenirii extinderii atacurilor acestor dăunători. In cazul
arborilor de răşinoase aflaţi în această situaţie se admite şi modul de valorificare
a masei lemnoase „fasonat la cioată", asigurându-se respectarea măsurilor
de tehnica securităţii muncii şi a celor de prevenire şi stingere a
incendiilor.
(4) Preţurile de vânzare
directă a masei lemnoase se fundamentează pe principiile eficienţei economice
şi economiei de piaţă şi se aprobă de comitetul director al direcţiei
silvice/ICAS.
Art. 29. - RNP - Romsilva şi unităţile acesteia pot
oferi masă lemnoasă fasonată la oricare dintre procedurile de achiziţie
organizate de autorităţile contractante în sistemul electronic de achiziţii
publice (SEAP) sau la achiziţiile directe practicate de autorităţile
contractante.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 30. - (1) La licitaţiile şi negocierile de vânzare
a masei lemnoase pe picior se pot oferi atât partizi, cât şi grupe de partizi
amplasate în acelaşi bazinet sau bazin forestier, constituite pe principiul
teritorialităţii sau al accesibilităţii.
(2) Grupele de partizi se
constituie atât din produse principale, cât şi din produse secundare, igienă,
accidentale, se aprobă de comitetul director al direcţiei silvice/ICAS, sunt
evidenţiate în anunţul de licitaţie/negociere şi nu pot depăşi volumul de
15.000 m3.
(3) Prin excepţie de la
prevederile alin. (2), se pot constitui grupe de partizi cu un volum mai mare
de 15.000 m3, în
cazul produselor accidentale provenite din doborâturi şi rupturi în masă
cauzate de fenomene naturale.
(4) Preţul de pornire a
licitaţiei/negocierii se stabileşte pe grupaj, ca medie ponderată a preţurilor
şi volumelor partizilor componente.
Art. 31. - Loturile de masă lemnoasă fasonată care nu
au fost adjudecate în urma oferirii acestora la cel puţin o licitaţie şi la cel
puţin o negociere se pot modifica în loturi mai mici, cu aceleaşi sortimente,
în baza unei justificări aprobate de comitetul director al direcţiei
silvice/ICAS.
Art. 32. - (1) Incheierea contractului de
vânzare-cumpărare a masei lemnoase adjudecate prin licitaţie sau negociere are
loc în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data licitaţiei, respectiv a
negocierii.
(2) Neîncheierea contractului de vânzare-cumpărare a
masei lemnoase adjudecate, în termenul maxim de 10 zile lucrătoare stabilit
prin caietul de sarcini şi prin procesul-verbal de licitaţie/negociere, din
culpa exclusivă a persoanei juridice adjudecatare, atrage anularea adjudecării
pentru masa lemnoasă respectivă şi pierderea garanţiei de contractare aferente.
(3) Neîncheierea contractului
de vânzare-cumpărare a masei lemnoase în termenul stabilit prin caietul de
sarcini şi prin procesul-verbal de licitaţie/negociere, din culpa exclusivă a
organizatorului, se sancţionează potrivit dreptului comun şi potrivit
prevederilor contractului colectiv de muncă, organizatorul fiind obligat şi la
restituirea garanţiei de contractare depuse.
Art. 33. - Caietele de sarcini şi contractele de
vânzare-cumpărare a masei lemnoase elaborate, respectiv încheiate de
organizatorul licitaţiei/negocierii vor respecta prevederile prezentului
regulament, precum şi legislaţia specifică în vigoare.
Art. 34. - (1) Persoanele juridice înscrise la
licitaţie/negociere, care consideră că din motive neîntemeiate nu au fost
admise să participe sau că nu au fost respectate prevederile prezentului
regulament şi ale caietului de sarcini, pot face contestaţie.
(2) Contestaţia se formulează în scris şi se adresează
spre soluţionare organizatorului licitaţiei/negocierii, în termen de 24 de ore
de la comunicarea rezultatelor preselecţiei şi, respectiv
licitaţiei/negocierii.
(3) Conducătorul
organizatorului licitaţiei/negocierii este obligat să soluţioneze contestaţia
în termen de două zile lucrătoare de la data depunerii ei, în cazul neadmiterii
participării la licitaţie/negociere, şi în termen de 5 zile lucrătoare, în
cazul contestării desfăşurării licitaţiei/negocierii.
(4) Modul de analizare şi de
soluţionare a contestaţiei se consemnează într-un document însuşit în acest
sens de către conducătorul organizatorului licitaţiei/negocierii, iar soluţia
se comunică în scris contestatarului.
(5) Dacă în urma analizării
contestaţiei se stabileşte că aceasta a fost întemeiată, organizatorul dispune,
după caz, admiterea contestatarului la licitaţie/
negociere sau anularea licitaţiei/ negocierii pentru partida/lotul/piesa
respectivă şi ia măsuri pentru organizarea unei noi licitaţii/ negocieri.
(6) Contractul de vânzare-cumpărare a masei lemnoase
pentru partida/lotul/piesa pentru care a avut loc adjudecarea se va semna de
reprezentanţii legali ai organizatorului licitaţiei/negocierii numai după
expirarea termenului legal de contestare, iar în cazul înregistrării de
contestaţii, numai după soluţionarea legală a acestora.
Art. 35. - Partizile de masă lemnoasă pe picior şi
loturile/piesele de lemn fasonat care au făcut obiectul unor contracte care au
fost reziliate vor fi supuse unei noi proceduri de licitaţie/negociere, după
caz.
Art. 36. - (1) In cazul în care la nivelul unui ocol
silvic nu există masă lemnoasă fasonată, în depozite/la drum auto/la punct
naval, care să satisfacă cererea de pe piaţa lemnului rotund fasonat, se pot
constitui loturi previzionate, în baza prevederilor actelor de punere în
valoare.
(2) Loturile previzionate prevăzute la alin. (1) se pot
constitui în baza prevederilor actelor de punere în valoare ale partizilor din
lista aprobată şi se pot vinde, prin licitaţie sau negociere, numai cu
aprobarea comitetului director al direcţiei silvice/ICAS şi numai din masa
lemnoasă din partiziile prevăzute la exploatare prin prestări de servicii şi în
regie proprie, urmând ca livrarea masei lemnoase să se facă în baza recepţiilor
efective şi în cadrul graficelor de eşalonare.
(3) De la prevederile alin. (1) şi (2) fac excepţie
sortimentele de furnir de la toate speciile şi toate sortimentele de lemn de
lucru de la speciile: nuc, cireş şi sorb, precum şi alte specii stabilite prin
hotărâre a comitetului director al direcţiei silvice/ICAS.
(4) Nu este supusă excepţiilor de la alin. (3) masa
lemnoasă din specii de plop şi salcie din zona dig-mal şi a ostroavelor.
Art. 37. - (1) Preţurile de vânzare a masei lemnoase pe
picior şi a celei fasonate nu pot fi modificate după adjudecarea la
licitaţie/negociere.
(2) Garanţia de contractare aferentă participării la
licitaţie/negociere se poate constitui şi la nivelul RNP - Romsilva, dar persoana juridică trebuie
să depună la comisia de licitaţie/negociere dovada constituirii acesteia şi a
disponibilului la data licitaţiei/negocierii.
Art. 38. - La licitaţiile de vânzare a masei lemnoase
organizate potrivit prezentului regulament pot asista reprezentanţi ai
organizaţiilor patronale din domeniile silviculturii, exploatării, prelucrării
primare şi industrializării lemnului, precum şi reprezentanţi ai mass-mediei.
Art. 39. - (1) Prevederile prezentului
regulament se aplică şi celorlalţi administratori ai fondului forestier
proprietate publică a statului, prevăzuţi la art. 11 alin. (8) din Legea nr.
46/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prevederile alin. (1) pot fi aplicate şi pentru
vânzarea masei lemnoase care se recoltează din fondul forestier altul decât
proprietate publică a statului, pentru care unităţile RNP - Romsilva au
încheiate contracte de administrare sau de prestări servicii silvice şi care
conţin clauze în acest sens.
Art. 40. - Nerespectarea prevederilor prezentului
regulament de către organizatorii licitaţiilor/negocierilor se sancţionează
potrivit prevederilor contractului colectiv de muncă şi ale legislaţiei în
vigoare.
Art. 41. -Vânzările de masă lemnoasă, prin licitaţii şi
prin negocieri, anunţate până la data intrării în vigoare a prezentului
regulament se vor desfăşura în conformitate cu reglementările în baza cărora
acestea s-au organizat.
Art. 42. - Prezentul regulament se completează cu
prevederile actelor normative în vigoare care se referă la vânzarea masei
lemnoase şi la circulaţia materialelor lemnoase.
Art. 43. -In cazul adoptării unor noi acte normative
privind standardizarea şi valorificarea masei lemnoase care se recoltează din
pădurile aflate în fondul forestier proprietate publică a statului, prezentul
regulament se completează şi se modifică corespunzător.