ORDIN
Nr. 192 din 30 iulie 2004
pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind ajutorul de stat in
domeniul industriei carbonifere
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 736 din 16 august 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei se pune in aplicare
Regulamentul privind ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere,
cuprins in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
REGULAMENT
privind ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere
In temeiul art. 28 alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului de
stat reprezinta continuarea procesului de armonizare a legislatiei romanesti cu
legislatia europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea
Europeana.
Scopul autorizarii de catre Consiliul Concurentei a ajutoarelor acordate de
catre stat sau de catre unitatile administrativ-teritoriale, din resurse de
stat sau din resurse ale unitatilor administrativ-teritoriale, in domeniul
industriei carbonifere este de a urmari masura in care un ajutor de stat este
compatibil cu mediul concurential normal existent intr-o economie de piata, in
care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt determinate pe baza
cererii si ofertei.
Autorizarea de catre Consiliul Concurentei a ajutoarelor de stat in
domeniul industriei carbonifere trebuie sa se intemeieze pe o cunoastere
precisa si completa a masurilor pe care furnizorul de ajutor de stat
intentioneaza a le lua. Acesta trebuie sa prezinte Consiliului Concurentei un
raport detaliat, cu informatii complete privind ajutoarele de stat directe sau
indirecte pe care intentioneaza a le acorda industriei carbonifere, specificand
temeiul si scopul acestor ajutoare, precum si legatura lor cu un plan de acces
la rezervele de carbune, respectiv cu un plan de inchidere (acolo unde este
cazul).
Conform principiului proportionalitatii, productia subventionata de carbune
trebuie sa fie limitata la ceea ce este strict necesar pentru a contribui
efectiv la obiectivele de securitate energetica. Ajutoarele acordate de stat
sunt astfel limitate la acoperirea costurilor de investitii sau a pierderilor aferente
productiei curente, atunci cand exploatarea face parte dintr-un plan de acces
la rezervele de carbune.
Ajutoarele de stat destinate sa acopere costurile investitiei initiale
permit unitatilor de productie, care sunt viabile sau cu sanse de viabilitate
economica, sa realizeze investitii tehnice necesare mentinerii unei capacitati
de productie competitive.
Restructurarea industriei carbonifere are repercusiuni sociale si regionale
majore, determinate de reducerea activitatii. Unitatile de productie, care nu
sunt eligibile pentru ajutor de stat avand ca obiectiv mentinerea accesului la
rezervele de carbune, trebuie, in consecinta, sa aiba posibilitatea sa
beneficieze temporar de ajutor de stat in vederea ameliorarii consecintelor
sociale si regionale antrenate de inchiderea acestora. Acest ajutor de stat va
permite, in special, posibilitatea de a pune in aplicare masuri adecvate pentru
dezvoltarea sociala si economica in regiunile afectate de restructurare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Domeniu de aplicare
Art. 1
Prezentul regulament are ca obiect stabilirea conditiilor de acordare a
ajutorului de stat in domeniul industriei carbonifere, cu scopul restructurarii
sectorului minier. Conditiile stipulate au in vedere:
a) aspectele regionale si sociale legate de restructurarea sectorului;
b) necesitatea mentinerii, ca masura de protectie, a unei cantitati
minimale din productia interna de carbune, in vederea garantarii accesului la
aceste rezerve.
Definitii
Art. 2
In sensul prezentului regulament, se definesc urmatorii termeni:
a) carbune - carbunele de categorie superioara, medie si inferioara, de
clasa A si B, asa cum este stabilit in cadrul Sistemului International de
Codificare a Carbunilor, adoptat de Comisia Economica a Natiunilor Unite pentru
Europa;
b) planul de acces la rezervele de carbune - planul intocmit de furnizorul
de ajutor de stat, care prevede productia unei cantitati minimale de carbune
indigen, ce trebuie sa asigure garantarea accesului la rezervele de carbune;
c) planul de inchidere - planul intocmit de un furnizor de ajutor de stat
continand masuri care se finalizeaza prin inchiderea definitiva a unitatilor de
productie de carbune;
d) costurile investitiei initiale - costurile de capital fix direct legate
de realizarea unei infrastructuri productive sau de echipamentul necesar pentru
extragerea carbunelui in minele in functiune;
e) costurile de productie - costurile legate de productia curenta,
calculate conform art. 11 alin. (3). Acestea acopera, pe langa costurile
operatiunilor miniere, si pe cele ale operatiunilor de preparare a carbunelui,
in special sortare, spalare si calibrare, precum si transportul pana la
punctele de livrare;
f) pierderile aferente productiei curente - diferenta pozitiva dintre
costul de productie al carbunelui extras si pretul de vanzare al carbunelui
livrat, rezultat din consimtamantul liber al partilor contractante in
conditiile care prevaleaza pe piata mondiala;
g) agenti economici - companii/societati nationale si societati comerciale
care activeaza in industria carbonifera.
Ajutorul de stat
Art. 3
(1) Ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere poate fi considerat
compatibil cu un mediu concurential normal, numai daca sunt indeplinite
conditiile stipulate la cap. II si nu exclude acordarea de ajutoare de stat in
conformitate cu Regulamentul privind ajutorul de stat pentru cercetare si
dezvoltare, Regulamentul cu privire la ajutorul de stat pentru protectia
mediului si Regulamentul privind ajutorul de stat pentru instruirea
angajatilor, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului
Concurentei nr. 92/2002 privind punerea in aplicare a regulamentelor
Consiliului Concurentei, elaborate in baza Legii nr. 143/1999 privind ajutorul
de stat, cu modificarile ulterioare.
(2) Ajutorul de stat va acoperi numai costurile legate de carbunele avand
ca destinatie productia de energie electrica, productia in cogenerare de
energie electrica si termica, de cocs si pentru alimentarea furnalelor in
industria siderurgica, in cazul in care exista astfel de utilizari.
CAP. 2
Categorii de ajutor
A. Ajutorul de stat pentru reducerea activitatii
Art. 4
Ajutorul de stat de care beneficiaza un agent economic din domeniul
industriei carbonifere, destinat expres pentru acoperirea pierderilor aferente
productiei curente ale unitatilor de productie, poate fi considerat compatibil
cu un mediu concurential normal numai daca indeplineste urmatoarele conditii:
a) activitatea unitatilor de productie implicate trebuie sa fie parte a
unui plan de inchidere, al carui termen este stabilit cel tarziu pana la data
de 31 decembrie 2007;
b) ajutorul de stat notificat pe tona de carbune nu trebuie sa depaseasca
diferenta dintre costurile de productie anuale planificate si veniturile anuale
planificate. Ajutorul de stat efectiv acordat va face obiectul unei
regularizari anuale pe baza costurilor si a veniturilor reale, pana cel tarziu
la sfarsitul anului care urmeaza celui pentru care a fost acordat ajutorul;
c) cuantumul ajutorului tona echivalent carbune nu va conduce la un pret de
livrare inferior celui practicat pentru carbunele de calitate similara
provenind din tari terte;
d) acordarea ajutorului de stat nu trebuie sa conduca la nici o
distorsionare a concurentei dintre cumparatorii si utilizatorii de carbune;
e) acordarea ajutorului de stat nu trebuie sa determine o distorsionare a
concurentei pe pietele energiei electrice, a productiei in cogenerare de energie
electrica si termica, a productiei de cocs si de otel.
B. Ajutorul de stat pentru acces la rezervele de carbune
Art. 5
Se pot acorda ajutoare de stat agentilor economici din domeniul industriei
carbonifere, conform art. 6 si 7, destinate unitatilor de productie sau unui
grup de unitati de productie, cu conditia ca ajutorul sa contribuie la
mentinerea accesului la rezervele de carbune. O unitate de productie poate
primi numai unul dintre tipurile de ajutor de stat prevazute la art. 6 si 7, fara
posibilitate de cumulare.
B.1. Ajutorul de stat pentru investitia initiala
Art. 6
(1) Ajutorul de stat avand ca scop acoperirea costurilor investitiei
initiale in domeniul industriei carbonifere poate fi considerat compatibil cu
un mediu concurential normal numai daca indeplineste cumulativ atat conditiile
prevazute la art. 4 lit. c), d) si e), precum si urmatoarele:
a) agentii economici vor intocmi un plan de activitate si un plan de
finantare din care sa reiasa ca ajutorul de stat acordat proiectului de
investitii respectiv va asigura viabilitatea economica a acestora;
b) ajutorul de stat notificat si efectiv acordat nu va depasi 30% din
costurile totale ale proiectului de investitii, care va permite agentului
economic respectiv sa ofere preturi competitive fata de cele practicate pentru
carbunele de calitate similara provenind din tari terte.
(2) Ajutorul de stat pentru investitia initiala se poate acorda fie intr-o
singura transa, fie in mai multe transe anuale, fara insa a depasi data de 31
decembrie 2010.
B.2. Ajutorul de stat pentru productia curenta
Art. 7
Ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere avand ca scop
acoperirea pierderilor aferente productiei curente poate fi considerat
compatibil cu un mediu concurential normal numai daca satisface concomitent
atat conditiile prevazute la art. 4 lit. b), c), d) si e), cat si urmatoarele:
a) activitatea unitatilor de productie sau a grupului de unitati de
productie apartinand aceluiasi agent economic trebuie sa fie parte a unui plan
de acces la rezervele de carbune;
b) ajutoarele de stat sunt acordate agentilor economici si destinate
unitatilor de productie sau unui grup de unitati de productie care, tinand cont
in special de nivelul si evolutia costurilor de productie si in limita
cantitatii de carbune indigen care trebuie sa fie produs in conformitate cu
planul prevazut la lit. a), asigura cele mai bune perspective economice.
Ajutorul de stat degresiv
Art. 8
Cuantumul total al ajutorului de stat acordat in domeniul industriei
carbonifere, in conformitate cu art. 4 si 7, trebuie sa urmeze o tendinta
descrescatoare, cu scopul de a conduce la o reducere semnificativa a acestuia.
Nici un ajutor de stat pentru reducerea activitatii nu poate fi acordat in
aplicarea art. 4 dupa data de 31 decembrie 2007.
C. Ajutorul de stat pentru acoperirea costurilor exceptionale
Art. 9
(1) Ajutorul de stat acordat agentilor economici din domeniul industriei
carbonifere care au sau au avut o activitate legata de productia de carbune,
avand ca scop acoperirea costurilor care rezulta sau au rezultat din
rationalizarea ori restructurarea industriei carbonifere si care nu au legatura
cu productia curenta, ca de exemplu datoriile istorice, poate fi considerat
compatibil cu un mediu concurential normal daca cuantumul lor nu depaseste
aceste costuri. Un astfel de ajutor de stat poate avea ca scop:
a) acoperirea costurilor inregistrate numai de agentii economici care s-au
restructurat sau se restructureaza, in special costurile legate de reabilitarea
mediului la minele de carbune care s-au inchis;
b) costurile inregistrate de mai multi agenti economici.
(2) Categoriile de costuri rezultate din rationalizarea si restructurarea
industriei carbonifere sunt definite in anexa care face parte din prezentul
regulament.
Prevederi comune
Art. 10
(1) Valoarea totala a ajutorului de stat acordat in conformitate cu
prevederile prezentului regulament va fi calculata luandu-se in considerare
ajutoarele de stat destinate aceluiasi obiectiv, in orice forma, din orice alta
resursa a statului.
(2) Orice ajutor de stat de care beneficiaza agentii economici va fi
inregistrat in contul de profit si pierdere ca un venit distinct de cifra de
afaceri. In cazul in care un agent economic beneficiar al ajutorului de stat
acordat in conformitate cu prezentul regulament exercita nu numai o activitate
in sectorul minier, ci si o alta activitate economica, fondurile alocate vor
face obiectul unui cont separat, astfel incat fluxurile financiare aflate sub
incidenta prezentului regulament sa poata fi clar identificate. Fondurile vor
fi administrate astfel incat sa nu existe posibilitatea de a fi transferate
altor activitati.
CAP. 3
Procedurile de notificare, evaluare si autorizare
Notificarea
Art. 11
(1) Ajutorul de stat in domeniul industriei carbonifere este supus
dispozitiilor alin. (2) - (12).
(2) Furnizorii de ajutoare de stat in domeniul industriei carbonifere vor
transmite Consiliului Concurentei toate informatiile necesare, astfel incat sa
poata fi motivata capacitatea de productie estimata - parte a planului de acces
la rezervele de carbune, nivelul minim al productiei care sa asigure garantarea
accesului la rezerve, precum si tipurile adecvate de ajutor de stat, asa cum
sunt prevazute in prezentul regulament.
(3) Cuantumul costurilor de productie se calculeaza pe baza documentatiilor
trimestriale transmise Consiliului Concurentei de catre agentii economici sau
asociatiile de agenti economici care actioneaza in domeniul industriei
carbonifere, incluzandu-se in acestea amortizarea si dobanda pentru capitalul
imprumutat. Calculul costurilor eligibile privind capitalul imprumutat se
intemeiaza pe rata dobanzii pietei si sunt limitate la operatiunile prevazute
la art. 2 lit. e).
(4) In cazul acordarii de ajutoare de stat pentru reducerea activitatii in
conformitate cu art. 4, furnizorii de ajutor de stat vor inainta Consiliului
Concurentei un plan de inchidere a unitatilor de productie implicate, pana cel
tarziu la data de 31 decembrie 2004. Acest plan va include urmatoarele:
a) identificarea unitatilor de productie;
b) costurile anuale de productie, reale sau estimate, pentru fiecare
unitate de productie, calculate potrivit alin. (3);
c) productia de carbune anuala estimata a unitatilor de productie care fac
obiectul planului de inchidere;
d) valoarea anuala estimata a ajutorului de stat pentru reducerea
activitatii.
(5) In cazul acordarii de ajutoare de stat pentru investitia initiala,
furnizorii de ajutor de stat vor inainta Consiliului Concurentei un plan
provizoriu de acces la rezervele de carbune, pana cel tarziu la data de 31
decembrie 2004. Planul trebuie sa contina cel putin criteriile obiective de
selectie pe care trebuie sa le indeplineasca unitatile de productie, cum ar fi
viabilitatea economica, pentru a putea beneficia de ajutor de stat pentru
proiecte de investitii.
(6) In cazul acordarii de ajutoare de stat pentru productia curenta,
furnizorii de ajutor de stat vor inainta Consiliului Concurentei un plan de
acces la rezervele de carbune, pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2004.
Acest plan va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
a) criteriile de selectie pe care trebuie sa le indeplineasca unitatile de
productie pentru a fi incluse in plan;
b) identificarea agentilor economici care indeplinesc criteriile de
selectie;
c) costurile de productie anuale, reale sau estimate, pentru fiecare
unitate de productie apartinand unui agent economic, calculate in conformitate
cu alin. (3);
d) un plan de activitate si un plan de finantare intocmite de agentul
economic implicat;
e) estimarea anuala a productiei de carbune, a unitatilor de productie sau
a unui grup de unitati de productie din cadrul aceluiasi agent economic - parte
a planului de acces la rezervele de carbune;
f) cuantumul anual estimat al ajutorului de stat pentru acces la rezervele
de carbune;
g) analiza comparativa intre cantitatea de carbune intern si sursele de
energie regenerabila si cantitatea de surse energetice primare care contribuie
la realizarea securitatii energetice, in cadrul dezvoltarii durabile si a
tendintei prevazute, crescatoare sau descrescatoare.
(7) Ca parte a notificarii planurilor la care se face referire la alin.
(4), (5) si (6), furnizorii de ajutoare de stat vor inainta Consiliului
Concurentei toate informatiile cu privire la reducerea emisiei gazelor de sera.
Acestea se vor referi in special la reducerea emisiilor rezultate din
eforturile depuse pentru a utiliza tehnologii de combustie nepoluante.
(8) Furnizorii de ajutoare de stat vor notifica agentii economici care sunt
parte a planurilor la care se face referire la alin. (4) si (6) pana cel tarziu
la sfarsitul lunii decembrie a anului 2004.
(9) Furnizorii de ajutoare de stat vor informa Consiliul Concurentei despre
orice modificare adusa planului initial, inaintat in conformitate cu alin. (4)
- (8).
(10) Furnizorii de ajutoare de stat vor notifica toate masurile de sprijin
financiar pe care intentioneaza sa le acorde in domeniul industriei
carbonifere, pe perioada unui an, specificand natura acestora, conform art. 4,
5, 6, 7 si 9. Acestia vor inainta Consiliului Concurentei toate informatiile
referitoare la calculul costurilor de productie estimate si asocierea acestora
cu planul notificat conform alin. (4) - (8).
(11) Notificarile inaintate de furnizorii de ajutoare de stat vor include
cuantumul ajutoarelor de stat si informatii complete referitoare la calculul
ajutoarelor de stat anuale efectiv acordate. Acestea vor fi transmise pana cel
tarziu la sfarsitul primului semestru al anului ulterior celui in care au fost
acordate, iar pana la finele acestuia se vor raporta orice modificari aduse
sumelor initiale.
(12) Notificarile inaintate Consiliului Concurentei de catre furnizorii de
ajutoare de stat vor contine in mod obligatoriu toate informatiile necesare
verificarii conditiilor si criteriilor prevazute de prezentul regulament.
Art. 12
Consiliul Concurentei va analiza masurile de ajutor de stat notificate
conform prevederilor art. 11, respectarea conditiilor si criteriilor prevazute
de prezentul regulament si va emite o decizie potrivit dispozitiilor Legii nr.
143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 13
(1) Prezentul regulament intra in vigoare la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Dispozitiile prezentului regulament se aplica in conformitate cu
Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui
ajutor de stat si in conformitate cu Regulamentul privind pragul minim al
ajutorului de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000.
(3) Prezentul regulament se aplica ajutoarelor de stat notificate dupa
intrarea sa in vigoare, precum si atunci cand ajutoarele de stat au fost
notificate inainte de intrarea sa in vigoare, dar decizia Consiliului
Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis
inca o decizie.
Prezentul regulament transpune Regulamentul Consiliului European nr.
1.407/2002 din 23 iulie 2002 privind ajutorul de stat in industria carbonifera,
publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 205
02/08/2002.
ANEXA 1
la regulament
DEFINIREA COSTURILOR PREVAZUTE LA Art. 9
1. Categoriile de costuri eligibile pentru acordarea de ajutoare de stat
pentru acoperirea costurilor exceptionale, inregistrate numai de agentii
economici a caror activitate s-a restructurat sau s-a rationalizat, sunt:
a) costul platilor sociale compensatorii rezultand din pensionarea
anticipata a muncitorilor;
b) alte cheltuieli exceptionale pentru muncitorii care isi pierd locul de
munca in urma restructurarii sau rationalizarii;
c) plata pensiilor si a indemnizatiilor, in afara sistemului legal, pentru
muncitorii care isi pierd locul de munca in urma restructurarii sau
rationalizarii si pentru cei indrituiti sa beneficieze de astfel de masuri
inainte de restructurare;
d) cheltuielile suportate de agentii economici pentru reconversia
profesionala a muncitorilor, in special costurile pentru pregatirea acestora;
e) livrarea gratuita a unei cantitati de carbune muncitorilor care isi
pierd locul de munca in urma restructurarii sau a rationalizarii, precum si
celor care beneficiaza de acest drept anterior restructurarii;
f) cheltuielile reziduale rezultand din prevederi legale, administrative
sau fiscale;
g) costurile activitatilor suplimentare pentru asigurarea securitatii
subterane, in urma inchiderii unitatilor de productie;
h) pagube cauzate de activitatea miniera, parte a unui plan de inchidere;
i) costurile legate de reabilitarea fostelor exploatari miniere si, in
special:
- cheltuieli reziduale rezultand din contributiile agentilor economici
responsabili cu aprovizionarea cu apa si evacuarea apei uzate/reziduale;
- alte cheltuieli reziduale rezultand din aprovizionarea cu apa si din
evacuarea apei uzate/reziduale;
j) cheltuieli reziduale pentru acoperirea asigurarilor de sanatate ale
fostilor mineri;
k) amortizarea intrinseca exceptionala, cu conditia ca aceasta sa rezulte
din inchiderea unitatilor de productie.
2. Costurile si provizioanele de costuri inregistrate de mai multi agenti
economici sunt:
a) cresterea contributiilor aferente, in afara sistemului legal, pentru
acoperirea cheltuielilor sociale rezultate din diminuarea numarului
cotizantilor, datorate restructurarilor;
b) cheltuielile cauzate de restructurari pentru aprovizionarea cu apa si
evacuarea apei uzate/reziduale;
c) cresterea contributiilor agentilor economici responsabili cu
aprovizionarea cu apa si evacuarea apei uzate/reziduale, cu conditia ca aceasta
crestere sa decurga dintr o diminuare a productiei de carbune supusa cotizarii,
dupa restructurare.