ORDIN
Nr. 20/12 din 16 ianuarie 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari
sociale de sanatate in asistenta medicala primara*)
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI - Nr. 20
CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE - Nr. 12
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 78 bis din 6 februarie
2003
*) Ordinul nr. 20/12/2003 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 78 din 6 februarie 2003, si este reprodus si in acest numar bis.
In temeiul prevederilor:
- Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate;
- Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararii Guvernului nr. 1.512/2002 pentru aprobarea Contractului-cadru
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de
asigurari sociale de sanatate in asistenta medicala primara,
ministrul sanatatii si familiei si presedintele Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari
sociale de sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 1.512/2002, prevazute in anexele nr. 1 - 7*) care fac parte
integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexele nr. 1 - 7 sunt reproduse in facsimil.
Art. 2
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
De la aceasta data isi inceteaza aplicabilitatea Ordinul presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate si al presedintelui Colegiului Medicilor din
Romania nr. 604/4.188/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul
sistemului asigurarilor sociale de sanatate in asistenta medicala primara,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 852 din 29 decembrie
2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate,
Eugeniu Turlea
ANEXA 1
PACHETUL DE SERVICII MEDICALE
CAP. 1
PACHET DE SERVICII MEDICALE DE BAZA
A. Servicii profilactice:
1. Urmarirea dezvoltarii fizice si psihomotorie a copilului prin examene de
bilant:
a) la externarea din maternitate
b) la 1 luna
c) la 2 luni
d) la 4 luni
e) la 6 luni
f) la 9 luni
g) la 12 luni
h) la 15 luni
i) la 18 luni
2. Supravegherea etapizata pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 0 - 1 an,
pe probleme de puericultura
3. Supravegherea gravidei, conform normelor metodologice emise de
Ministerul Sanatatii si Familiei:
a) luarea in evidenta in primul trimestru;
b) supravegherea, lunar, din luna a 3-a pana in luna a 9-a;
c) urmarirea lehuzei la iesirea din maternitate si la 4 saptamani;
d) consiliere pre- si posttestare pentru HIV a femeii gravide.
4. Control medical anual al copiilor de la 2 la 18 ani - examen de bilant
5. Control medical anual al asiguratilor in varsta de peste 18 ani pentru
prevenirea bolilor cu consecinte majore in morbiditate si mortalitate
Controlul medical cuprinde:
- consultatie (anamneza, examen obiectiv, diagnostic);
- recomandare pentru examene paraclinice de necesitate sau suspiciune
(microradiografie pulmonara, RPR sau VDRL).
Controlul medical clinic este obligatoriu si se efectueaza in conformitate
cu programarea facuta de medicul de familie si afisata la cabinetul medical. In
caz de imposibilitate a prezentarii la data si ora programata, pacientul
trebuie sa informeze medicul de familie in vederea reprogramarii.
Pentru cadrele didactice programarea se face in luna anterioara inceperii
anului scolar.
6. Servicii de planificare familiala:
- consiliere de planificare familiala;
- indicarea unei metode contraceptive la persoanele fara risc.
7. Imunizari conform programului national de imunizari:
a) antituberculoasa - vaccin BCG;
b) revaccinare BCG, inclusiv pentru verificarea cicatricei post primo
vaccinare;
c) testarea PPD;
d) antihepatita B;
e) antipoliomielitica VPO;
f) impotriva difteriei, tetanosului si tusei convulsive - DTP (sau DT la
cazurile la care vaccinarea DTP este contraindicata);
g) antirujeolica;
h) impotriva difteriei si tetanosului - DT (revaccinare);
i) impotriva difteriei si tetanosului la adulti - dT (revaccinare);
j) impotriva tetanosului - dT sau VTA;
k) alte vaccinari in caz de necesitate, impuse de Ministerul Sanatatii si
Familiei.
8. Educatie medico-sanitara si consiliere pentru prevenirea si combaterea
factorilor de risc cardiovascular, precum si consilierea antidrog
9. Controale periodice pentru afectiunile care necesita dispensarizare
conform normelor stabilite de Ministerul Sanatatii si Familiei si
recomandarilor din partea medicilor de specialitate, precum si activitati de
prevenire a complicatiilor, recaderilor sau decompensarilor, conform unei
programari efectuate de medicul de familie
B. Servicii medicale curative:
1. Consultatie (anamneza, examen obiectiv, diagnostic) in caz de boala sau
accident. Se acorda gratuit, la solicitarea asiguratului, pana la 2 consultatii
pe luna, cu exceptia controalelor anuale si periodice efectuate la solicitarea
medicului de familie, care nu se includ in acest numar.
2. Manevre de mica chirurgie si tratament injectabil, dupa caz
3. Prescriere de tratament medical si igienico-dietetic. Prescrierea
medicamentelor cu sau fara contributie personala din partea asiguratului se
face ca o consecinta a actului medical propriu. Exceptie fac situatiile in care
pacientul urmeaza o schema de tratament stabilita si initiata de medicul de
specialitate aflat in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate,
comunicata prin scrisoare medicala, iar prescrierea medicamentelor pentru
aceste situatii se face in concordanta cu schema de tratament recomandata de
medicul de specialitate.
4. Recomandare de investigatii paraclinice pentru stabilirea
diagnosticului, prin bilet de trimitere, ca o consecinta a actului medical
propriu
5. Eliberare de bilet de trimitere catre alte specialitati, dupa caz, fie
in sistem ambulatoriu (de preferinta), fie la spital, pentru cazurile care
depasesc competenta medicului de familie
6. Luarea in evidenta a bolnavului TBC confirmat de medicul de
specialitate, urmarirea si aplicarea tratamentului strict supravegheat, pana la
scoaterea din evidenta (acolo unde nu exista organizata retea de specialitate).
Pentru persoanele care refuza aplicarea tratamentului medicii de familie vor
apela la sprijinul organelor de politie si al autoritatilor publice locale.
7. Asistenta medicala la domiciliu pentru:
a) copii in varsta de pana la 1 an aflati in tratament pentru afectiuni
acute grave ce nu permit deplasarea la cabinetul medical;
b) urgente medico-chirurgicale, pentru situatiile care nu permit deplasarea
la cabinetul medical;
c) asiguratii de orice varsta cu insuficienta motorie a trenului inferior
din orice cauza, insuficienta cardiaca clasa IV-NIHA, bolnavi in faza
terminala, cu alte afectiuni grave pentru care, la recomandarea printr-o
scrisoare medicala a medicului de specialitate, nu este permisa deplasarea
(repaus absolut) si care necesita monitorizare si tratament.
C. Servicii de urgenta:
a) constatarea situatiilor de urgenta (anamneza, examen clinic);
b) asistenta medicala in urgente medico-chirurgicale, in limita competentei
medicului de familie;
c) trimitere, pentru cazurile care depasesc competenta medicului de
familie, catre medicul de specialitate sau pentru internare in spital, dupa
caz.
Asiguratii beneficiaza de aceste servicii, indiferent de medicul de familie
pe lista caruia sunt inscrisi.
Serviciile de urgenta se acorda in cabinetul medicului de familie, in
cadrul programului de lucru stabilit, iar in afara acestui program, in centre
de permanenta. In localitatile rurale in care nu sunt organizate centre de
permanenta serviciile de urgenta se acorda de medicii de familie cu domiciliul
in localitatile respective. In situatia in care in localitatea rurala nu
domiciliaza un medic de familie, serviciile de urgenta se acorda prin
intermediul serviciilor medicale specializate.
D. Activitati de suport:
Eliberare de acte medicale: certificat de concediu medical, certificat de
deces, inclusiv pentru persoanele care nu figureaza pe lista proprie, cu
exceptia situatiilor de suspiciune care necesita expertiza medico-legala,
certificat medical pentru ingrijirea copilului bolnav, conform prevederilor
legale; adeverinte medicale pentru copii necesare inscrierii in colectivitati;
scutiri medicale pentru copii in caz de imbolnaviri; adeverinte medicale
privind capacitatea copilului de a participa la orele de educatie fizica, cu
exceptia sportului de performanta; adeverinte medicale ca urmare a controlului
medical anual al cadrelor didactice; adeverinte medicale solicitate de
personalul sanitar pentru exercitarea profesiei.
CAP. 2
PACHET MINIMAL DE SERVICII MEDICALE
A. Servicii profilactice:
1. Supravegherea gravidei, conform normelor metodologice emise de
Ministerul Sanatatii si Familiei:
a) luarea in evidenta in primul trimestru;
b) supraveghere, lunar, din luna a 3-a pana in luna a 9-a;
c) urmarirea lehuzei la iesirea din maternitate si la 4 saptamani.
Medicul de familie care ia in evidenta gravida are obligatia supravegherii
acesteia pana la 4 saptamani de la iesirea din maternitate. Pentru a beneficia
de serviciile mentionate anterior, gravida este obligata sa se prezinte la
acelasi medic de familie care a luat-o in evidenta.
2. Servicii de planificare familiala:
a) consiliere de planificare familiala;
b) indicarea unei metode contraceptive la persoanele fara risc.
Casele de asigurari de sanatate deconteaza un singur serviciu medical
prevazut la lit. a) si b), la o perioada de minimum 3 luni.
B. Servicii de urgenta:
a) constatarea situatiilor de urgenta;
b) asistenta medicala in urgente medico-chirurgicale, in limita
competentei;
c) trimitere, pentru cazurile care depasesc competenta medicului de
familie, catre medicul de specialitate sau pentru internare in spital, dupa
caz.
Medicatia pentru cazurile de urgenta se asigura din trusa de urgenta.
Serviciile de urgenta se acorda in cabinetul medicului de familie, in
cadrul programului de lucru stabilit, iar in afara acestui program, in centre
de permanenta. In localitatile rurale in care nu sunt organizate centre de
permanenta serviciile de urgenta se acorda de medicii de familie cu domiciliul
in localitatile respective. In situatia in care in localitatea rurala nu
domiciliaza un medic de familie, serviciile de urgenta se acorda prin
intermediul serviciilor medicale specializate.
C. Depistare de boli cu potential endemo-epidemic (examen obiectiv,
diagnostic prezumtiv, trimiterea la spitalele de specialitate pentru confirmare
si tratament). Se acorda o singura consultatie per persoana pentru fiecare
boala infectocontagioasa suspicionata.
ANEXA 2
MODALITATILE DE PLATA
in asistenta medicala primara pentru furnizarea de servicii medicale prevazute
in pachetul de servicii de baza si in pachetul minimal de servicii medicale
Art. 1
(1) Modalitatile de plata in asistenta medicala primara sunt: plata
"per capita" prin tarif pe persoana asigurata, conform listei proprii
de asigurati, si plata prin tarif pe serviciu medical, pentru serviciile
medicale prevazute in pachetul de servicii de baza si in pachetul minimal de
servicii medicale.
(2) Suma cuvenita prin plata "per capita" se calculeaza prin
inmultirea numarului de puncte rezultat in raport cu numarul si structura pe
grupe de varsta a asiguratilor inscrisi in lista medicului de familie, conform
lit. a), ajustat in functie de conditiile prevazute la lit. b), cu valoarea
stabilita pentru un punct.
a) numarul de puncte acordat in raport cu numarul si structura pe grupe de
varsta a asiguratilor se stabileste astfel:
1. numarul de puncte, acordat pe o persoana inscrisa in lista, in raport cu
varsta asiguratului:
________________________________________________________________________________
Grupa de varsta Sub 1 an 1 - 4 ani 5 - 59 de ani 60 de ani si
peste
________________________________________________________________________________
Numar de
puncte/persoana/an 14,5 12 10 12,5
________________________________________________________________________________
La stabilirea numarului de puncte in raport cu numarul si structura pe grupe
de varsta a asiguratilor inscrisi in lista proprie a medicului de familie,
pentru persoanele care nu au implinit varsta de pensionare si care au fost
pensionate din motive de boala, in locul punctajului aferent grupei de varsta
in care acestea se incadreaza se acorda 12,5 puncte/persoana/an;
2. in situatia in care in lista medicului de familie sunt inscrisi copii
incredintati sau dati in plasament, potrivit legii, unui serviciu public
specializat ori unui organism privat autorizat, numarul de puncte aferent
acestora este:
- pentru grupa de varsta sub 1 an - 18,5 puncte
- pentru grupa de varsta 1 - 4 ani - 16 puncte
- pentru grupa de varsta 5 - 18 ani - 13 puncte.
In situatia in care in lista medicului de familie sunt inscrise persoane
institutionalizate in centre de ingrijire si asistenta care nu au medic
incadrat, numarul de puncte aferent acestora este de 14,5 puncte pentru grupa
de varsta 60 de ani si peste.
In acest sens medicii de familie depun la casa de asigurari de sanatate,
impreuna cu lista de asigurati, actele doveditoare pentru pensionarii pe motiv
de boala inscrisi pe lista proprie si actele doveditoare care atesta calitatea
de copil incredintat sau dat in plasament si de persoana institutionalizata;
3. la calculul numarului lunar de puncte "per capita", conform
art. 1 alin. (2), se iau in considerare asiguratii inscrisi in lista medicului
de familie, existenti in ultima zi a lunii precedente.
Miscarea asiguratilor dintr-o grupa de varsta in alta se face astfel:
pentru asiguratii din grupa de varsta 0 - 1 an trecerea in grupa de varsta
urmatoare se face in luna urmatoare implinirii varstei de 1 an; pentru
asiguratii din grupele de varsta 1 - 4 ani, 5 - 59 de ani, 60 si peste 60 de
ani inscrierea in grupele de varsta respective se face in functie de varsta
implinita la data de 1 ianuarie a anului respectiv;
4. in situatia in care numarul total de puncte rezultat in raport cu
numarul de asigurati de pe lista fiecarui medic de familie si structura acestora
pe grupe de varsta este mai mare de 25.000 de puncte/an, punctele ce depasesc
acest nivel se reduc cu 75% . Pentru cabinetele medicale individuale din rural,
organizate conform Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si
functionarea cabinetelor medicale, republicata cu modificarile ulterioare, care
au un medic angajat cu contract individual de munca, reducerea numarului total
de puncte este de 75% pentru punctele ce depasesc 37.000 de puncte pe an.
b) numarul total de puncte rezultat potrivit lit. a) se recalculeaza in
urmatoarele situatii:
1. in raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea majorarea este
cu pana la 100%, pe baza criteriilor aprobate prin ordin comun al ministrului
sanatatii si familiei si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate.
Lista cuprinzand cabinetele medicale din asistenta medicala primara, la
care se aplica majorarile de mai sus si procentul de majorare corespunzator, se
stabileste anual de catre directiile de sanatate publica impreuna cu casele de
asigurari de sanatate;
2. in raport cu gradul profesional, valoarea de referinta a prestatiei
medicale este cea a medicului specialist. Pentru prestatia medicului primar
numarul total de puncte se majoreaza cu 20%, iar pentru prestatia medicului
care nu a promovat un examen de specialitate se diminueaza cu 10% .
In situatia in care titularul unui cabinet medical din mediul rural
angajeaza un medic - situatie in care se aplica prevederile art. 1 alin. (2)
lit. a) pct. 4, - corectia in raport cu gradul profesional al medicului titular
se aplica la un numar de puncte de pana la 25.000 inclusiv, iar in raport cu
gradul profesional al medicului angajat, pentru punctele ce depasesc acest
nivel;
c) serviciile cuprinse la cap. I lit. A pct. 2, pct. 3 lit. d), pct. 4, 5,
6, 8 si 9, lit. B pct. 1, 2, 3, 4 si 5, lit. C si D din anexa nr. 1 la ordin
sunt platite "per capita".
(3) Suma cuvenita pentru serviciile medicale cuprinse in pachetul de
servicii de baza si in pachetul minimal de servicii medicale, pentru care plata
se face prin tarif pe serviciu medical, se calculeaza prin inmultirea numarului
de puncte pe serviciu medical cu valoarea stabilita pentru un punct.
a) numarul de puncte aferent serviciilor medicale acordate prin plata pe
serviciu medical este:
________________________________________________________________________________
Denumirea serviciilor Numarul de puncte
________________________________________________________________________________
1. serviciile prevazute la cap. I lit. A pct. 1
lit. a) si b) din anexa nr. 1 12
2. serviciile prevazute la cap. I lit. A pct. 1
lit. c) - g) din anexa nr. 1 8
3. serviciile prevazute la cap. I lit. A pct. 1
lit. h) - i) din anexa nr. 1 6
4. serviciile prevazute la cap. I lit. A pct. 3
lit. a) din anexa nr. 1 10
5. serviciile prevazute la cap. I lit. A pct. 3
lit. b) din anexa nr. 1 8/luna
6. serviciile prevazute la cap. I lit. A pct. 3
lit. c) din anexa nr. 1 8
7. serviciile prevazute la cap. I lit. A pct. 7
lit. a) - k) din anexa nr. 1 4/inoculare sau
doza orala
Pentru imunizarile efectuate in colectivitati, acolo unde nu exista medic
scolar, acestea se efectueaza de catre medicii de familie desemnati de
directiile de sanatate publica si casele de asigurari de sanatate. In acest caz
se acorda medicului de familie 4 puncte pe inoculare sau doza orala, daca
imunizeaza un numar de pana la 10 persoane inclusiv si 2 puncte pe inoculare
sau doza orala, pentru un numar ce depaseste 10 persoane.
Pentru medicii de familie care vaccineaza, pentru fiecare tip de vaccin,
peste 95% din totalul persoanelor eligibile catagrafiate, decontarea
imunizarilor realizate peste acest nivel se face la punctaj dublu. La
stabilirea procentului de persoane vaccinate se iau in considerare si cele
vaccinate in cadrul unitatilor scolare.
8. serviciile prevazute la cap. I lit. B pct. 6 din
anexa nr. 1 40/luna
9. serviciile prevazute la cap. II lit. A pct. 1
lit. a) din anexa nr. 1 10
10. serviciile prevazute la cap. II lit. A pct. 1
lit. b) din anexa nr. 1 8/luna
11. serviciile prevazute la cap. II lit. A pct. 1
lit. c) din anexa nr. 1 8
12. serviciile prevazute la cap. II lit. A pct. 2
din anexa nr. 1 4/solicitare
13. serviciile prevazute la cap. II lit. B din
anexa nr. 1 6/solicitare
14. serviciile prevazute la cap. II lit. C din
anexa nr. 1 10/caz confirmat
15. serviciile medicale prevazute la cap. I lit. B
pct. 7 din anexa nr. 1 acordate in cadrul
programului de lucru stabilit
(maximum 4 deplasari/zi) 10/solicitare
16. servicii medicale acordate de medicul de familie
din localitatile rurale in care nu sunt organizate
centre de permanenta (in afara orelor de program):
a) intre orele 20,00 - 8,00 20
puncte/solicitare
b) pana la orele 20,00 15
puncte/solicitare
17. Servicii medicale acordate in cadrul centrelor de
permanenta 20 puncte/ora
________________________________________________________________________________
b) plati suplimentare
1. bolnav TBC nou, descoperit activ de medicul de
familie, trimis si confirmat de specialist 20/caz
3. depistare activa de catre medicul de familie a
bolilor cu transmitere sexuala: lues, gonoree, HIV,
chlamydia trachomatis, herpes genital cu
determinarea prezentei de herpes simplex 2 si
includerea pacientelor in programul de supraveghere
oncologica pentru cancerul de col, papilomatoza
genitala cu determinarea serotipului cu risc
oncologic, cu confirmare de catre medicul de
specialitate 20/caz
c) la calculul numarului lunar de puncte pe serviciu, conform alin. (3), se
iau in considerare numarul de puncte aferente serviciilor medicale acordate
asiguratilor inscrisi in lista medicului de familie, existenti in luna curenta
si numarul de puncte aferent serviciilor medicale acordate persoanelor care
beneficiaza de serviciile medicale prevazute in pachetul minimal de servicii
medicale.
Art. 2
Acordarea serviciilor se face in urmatoarele conditii:
a) medicamentele prescrise trebuie sa fie in concordanta cu diagnosticul
stabilit. Pentru medicamentele cu si fara contributie personala, prescriptia
medicala se completeaza in 3 exemplare, dintre care 1 exemplar ramane la
medicul de familie;
b) investigatiile paraclinice recomandate trebuie sa fie in concordanta cu
diagnosticul prezumtiv, care se consemneaza in biletul de trimitere. Biletul de
trimitere pentru investigatiile paraclinice este formular tipizat si se
intocmeste in 3 exemplare, dintre care un exemplar ramane la medicul de familie
si doua sunt inmanate asiguratului, pe care le depune la furnizorul de servicii
medicale paraclinice;
c) in cazul depistarii unor cazuri de boli transmisibile trebuie sa se ia
masuri de izolare si raportare a cazurilor si sa se acorde serviciile medicale
necesare pentru preintampinarea sau restrangerea unor endemii/epidemii,
inclusiv supravegherea trimiterii la spital pentru bolile contagioase cu
internare obligatorie. Pentru cazul in care se refuza internarea obligatorie,
medicii vor apela la sprijinul organelor de politie si al autoritatilor publice
locale.
In unitatile de invatamant in care nu exista medic scolar sau in centrele
de vaccinari, pentru acele vaccinuri care se livreaza in fiole cu mai multe
doze individuale imunizarile se efectueaza de medicii de familie desemnati de
directiile de sanatate publica si de casele de asigurari de sanatate, care
raspund atat de efectuarea inocularilor, cat si de verificarea starii de
sanatate a persoanelor care trebuie imunizate. Medicii care au efectuat
imunizarile sunt obligati sa raporteze nominal caselor de asigurari de sanatate
si directiilor de sanatate publica vaccinarile efectuate. Casele de asigurari
de sanatate sunt obligate sa informeze medicii de familie pe a caror lista se
regasesc persoanele imunizate despre efectuarea acestor servicii medicale,
pentru a fi trecute in registrul propriu de vaccinari si in carnetul de
vaccinari, dar fara a fi raportate ca activitate proprie.
Art. 3
(1) Pentru perioadele de absenta medicul de familie organizeaza preluarea
activitatii sale medicale de catre un alt medic de familie; in cazurile in care
acesta este in imposibilitate de a organiza preluarea, casele de asigurari de
sanatate numesc un inlocuitor, cu avizul directiilor de sanatate publica. In
ambele situatii medicul inlocuitor trebuie sa aiba licenta de inlocuire
temporara. Licenta de inlocuire temporara se acorda de consiliile judetene ale
Colegiului Medicilor din Romania, respectiv al municipiului Bucuresti, cu
instiintarea casei de asigurari de sanatate si a directiei de sanatate publica.
Pentru asigurarea conditiilor in vederea preluarii activitatii unui medic de
familie de catre alt medic, consiliile judetene ale Colegiului Medicilor din
Romania, respectiv al municipiului Bucuresti, pun la dispozitie medicilor de
familie listele cu medicii cu licenta de inlocuire, fara obligatii contractuale,
cum este si cazul medicilor pensionari, care pot prelua activitatea in
conditiile legii.
(2) Perioadele de absenta a medicului de familie se refera la: incapacitate
temporara de munca, concediu de sarcina/lehuzie, concediu pentru cresterea si
ingrijirea copilului pana la 2 ani, vacanta pentru o perioada de maximum 30 de
zile lucratoare pe an, studii medicale de specialitate, perioada cat ocupa
functii de demnitate publica alese sau numite, perioada in care unul dintre
soti il urmeaza pe celalalt trimis in misiune permanenta in strainatate sau sa
lucreze intr-o organizatie internationala in strainatate.
(3) Pentru perioade de absenta mai mici de 14 zile calendaristice
inlocuirea medicului absent se poate face si pe baza de reciprocitate intre
medici. In acest caz medicul inlocuitor isi va prelungi programul de lucru in
mod corespunzator, in functie de numarul de servicii medicale solicitate de
asiguratii din lista proprie si cei din lista medicului inlocuit. Situatiile de
inlocuire pe baza de reciprocitate vor fi comunicate caselor de asigurari de
sanatate si afisate la cabinetul medical cu indicarea programului medicului
inlocuitor.
(4) Suma cuvenita prin plata "per capita" si pe serviciu,
aferenta perioadei de absenta, se vireaza de catre casa de asigurari de
sanatate in contul titularului contractului sau in contul medicului inlocuitor,
dupa caz, urmand ca in conventia de inlocuire sa se stipuleze in mod
obligatoriu conditiile de plata a medicului inlocuitor.
(5) Medicul inlocuitor va indeplini toate obligatiile ce revin medicului
inlocuit conform contractului de furnizare de servicii medicale incheiat de
acesta cu casa de asigurari de sanatate.
Art. 4
(1) Reprezentantul legal al cabinetului medical incheie o conventie de
inlocuire cu medicul inlocuitor pentru perioade de absenta mai mici de doua
luni, avizata de casa de asigurari de sanatate, prin care se stabilesc
conditiile de inlocuire.
(2) Conventia de inlocuire se incheie intre casele de asigurari de sanatate
si medicul inlocuitor agreat de medicul inlocuit, pentru perioade de absenta
mai mari de 2 luni sau cand medicul inlocuit se afla in imposibilitate de a
incheia conventie cu medicul inlocuitor.
(3) Conventia de inlocuire devine anexa la contractul de furnizare de servicii
medicale al reprezentantului legal al cabinetului medical.
Art. 5
(1) Medicul de familie poate angaja in cabinetul medical individual
organizat conform Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea si
functionarea cabinetelor medicale republicata cu modificarile ulterioare,
medici pe baza de contract individual de munca, in conformitate cu dispozitiile
legale in vigoare. Medicii angajati nu au lista de asigurati proprie si nu
raporteaza activitate medicala proprie; prescrierea medicamentelor cu sau fara
contributie personala se face folosindu-se formularul-tip cu stampila
cabinetului si parafa medicului angajat. Intreaga activitate a cabinetului
medical se desfasoara respectandu-se contractul incheiat de reprezentantul
legal al cabinetului medical cu casa de asigurari de sanatate.
(2) Programul de activitate al medicului de familie care angajeaza medici,
precum si al medicilor angajati in conditiile alin. (1) se stabileste conform
prevederilor art. 5 din Contractul-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in
asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1512/2002.
Art. 6
(1) Medicii de familie nou veniti intr-o localitate, in cabinete medicale
existente sau nou-infiintate, pe un post considerat a fi necesar de catre
directia de sanatate publica si casa de asigurari de sanatate, incheie cu casa
de asigurari de sanatate o conventie de furnizare de servicii medicale pe o
perioada de 3 luni - perioada considerata necesara pentru inscrierea
asiguratilor in lista proprie -, in care se prevad obligatiile si drepturile
furnizorului de servicii medicale, potrivit anexei nr. 6 la ordin.
(2) In situatia in care inainte de incheierea perioadei de 3 luni numarul
de asigurati inscrisi in lista proprie ajunge la nivelul minim necesar pentru
incheierea unui contract de furnizare de servicii medicale in asistenta
medicala primara, medicii respectivi pot incheia un astfel de contract si
inainte de data de expirare a conventiei.
(3) In cazul in care medicul care a incheiat o conventie potrivit alin. (1)
nu reuseste sa inscrie pe lista proprie, in termenul prevazut, numarul minim de
asigurati, relatia contractuala cu casa de asigurari de sanatate inceteaza.
Art. 7
Fondul aferent asistentei medicale primare are urmatoarea structura:
1. 70% pentru plata "per capita" si 30% pentru plata pe serviciu
din fondul aferent asistentei medicale primare, dupa ce s-au retinut sumele ce
rezulta potrivit pct. 2 si sumele reprezentand indemnizatiile de instalare;
2. suma destinata cabinetelor medicale nou-infiintate sau deja existente,
in care isi desfasoara activitatea medicii de familie nou-veniti intr-o
localitate, pentru o perioada de maximum 3 luni, perioada pentru care medicul
de familie are incheiata o conventie cu casa de asigurari de sanatate este
formata din:
a) venitul medicului de familie nou-venit, stabilit potrivit prevederilor
Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul
sistemului de asigurari sociale de sanatate in asistenta medicala primara,
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1512/2002;
b) suma pentru cheltuielile de intretinere si functionare a cabinetului
medical, inclusiv pentru cheltuielile de personal aferente personalului
angajat, cheltuielile cu medicamentele si materialele sanitare pentru trusa de
urgenta, egala cu de 1,5 ori venitul medicului respectiv, potrivit lit. a).
Art. 8
Pentru calculul trimestrial al valorilor definitive ale punctelor, fondul
anual aferent asistentei medicale primare se defalcheaza pe trimestre.
Art. 9
(1) Valoarea minima garantata a punctului "per capita" este unica
pe tara, este valabila pentru un an si este in valoare de 9.565 lei.
(2) Valoarea unui punct "per capita" se regularizeaza
trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmatoare incheierii fiecarui
trimestru, in functie de fondul aferent pentru trimestrul respectiv, destinat
pentru plata "per capita" a medicilor de familie si de numarul de
puncte "per capita" efectiv realizat, conform art. 1 alin. (2) si
reprezinta valoarea definitiva a unui punct "per capita" unica pe
tara pentru trimestrul respectiv. Valoarea definitiva a unui punct "per
capita" nu poate fi mai mica decat valoarea minima garantata a unui punct
"per capita".
(3) Valoarea minima garantata a unui punct pentru plata pe serviciu este
unica pe tara, este valabila pentru un an si este in valoare de 6.050 lei.
(4) Valoarea unui punct pentru plata pe serviciu medical se regularizeaza
trimestrial, pana la data de 25 a lunii urmatoare incheierii fiecarui
trimestru, in functie de fondul aferent pentru trimestrul respectiv, destinat
pentru plata pe serviciu medical a medicilor de familie si de numarul de puncte
pe serviciu medical efectiv realizat si reprezinta valoarea definitiva a unui
punct pe serviciu medical unica pe tara pentru trimestrul respectiv. Valoarea
definitiva a unui punct pe serviciu medical nu poate fi mai mica decat valoarea
minima garantata a unui punct pe serviciu medical.
(5) Casele de asigurari de sanatate au obligatia de a verifica lunar
situatiile in care cabinetele medicale au raportat un numar de puncte "per
capita" si pe serviciu mai mare decat cel avut in vedere la stabilirea
valorii minime garantate a unui punct "per capita" si pe serviciu
transmis de catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si vor lua masurile
corespunzatoare.
Art. 10
(1) Suma cuvenita lunar medicilor de familie se calculeaza prin totalizarea
sumelor rezultate ca urmare a inmultirii numarului de puncte "per
capita" efectiv realizate si a numarului de puncte pe serviciu efectiv
realizate cu valoarea minima garantata pentru un punct "per capita",
respectiv cu valoarea minima garantata pentru un punct pe serviciu medical.
(2) Suma cuvenita medicilor de familie pentru un trimestru se calculeaza
prin totalizarea sumelor rezultate prin inmultirea numarului de puncte
"per capita" si a numarului de puncte pe serviciu medical efectiv
realizate in trimestrul respectiv cu valoarea definitiva a punctului "per
capita", respectiv cu valoarea definitiva a punctului pe serviciu medical.
Art. 11
Lunar medicul de familie transmite caselor de asigurari de sanatate, pana
cel mai tarziu la data de 3 a lunii urmatoare, prin reprezentantul legal,
intreaga activitate efectiv realizata care se verifica de catre casele de
asigurari de sanatate in vederea decontarii. Nerespectarea termenului de
raportare atrage dupa sine nedecontarea la termenele stabilite a serviciilor
medicale prestate de medicul respectiv pentru perioada aferenta.
Art. 12
Asiguratii care doresc sa isi schimbe medicul de familie vor adresa o
cerere medicului de familie la care doresc sa se inscrie, precizand numele
medicului de la care pleaca. Medicul de familie primitor are obligatia sa
anunte in scris, in maximum 15 zile, medicul de familie de la care a plecat
asiguratul, precum si casa de asigurari de sanatate. Medicul de familie de la
care pleaca asiguratul trebuie sa transfere fisa medicala, prin posta, medicului
primitor, in termen de 15 zile de la solicitare. Cabinetul medical de la care
pleaca asiguratul pastreaza minimum 1 an o copie dupa fisa medicala a acestuia.
Art. 13
(1) Erorile de calcul constatate in cadrul unui trimestru se corecteaza la
sfarsitul trimestrului, o data cu recalcularea drepturilor banesti cuvenite
medicului de familie.
(2) Erorile de calcul constatate dupa expirarea unui trimestru se
corecteaza pana la sfarsitul anului, astfel: suma corespunzatoare numarului de
puncte platit eronat, in plus sau in minus fata de cel efectiv realizat,
intr-un trimestru anterior, se calculeaza in trimestrul in care s-a constatat
eroarea, la valoarea definitiva a punctului "per capita" si pe
serviciu, stabilita pentru trimestrul in care s-a produs eroarea, sumele
respective afectand fondul pentru calculul valorii definitive a punctului
pentru trimestrul in care s-a constatat eroarea si implicit valoarea definitiva
a punctului pentru trimestrul respectiv. In situatia in care dupa incheierea anului
financiar precedent se constata erori de calcul aferente acestuia, sumele
platite in plus sau in minus se regularizeaza conform legii.
Art. 14
Persoanele din cabinetul medical beneficiaza de plata concediilor medicale
si de plata concediilor pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani,
conform reglementarilor in vigoare din legislatia de asigurari sociale.
Persoanele incadrate cu contract individual de munca beneficiaza si de plata
concediilor de odihna si a altor concedii ale salariatilor, potrivit legii.
Art. 15
Reprezentantul legal al cabinetului medical are obligatia de a angaja
personal mediu sanitar si poate angaja si alte categorii de personal, in
conditiile prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 124/1998 republicata cu modificarile
ulterioare, achitand lunar toate contributiile prevazute de lege pentru
personalul angajat. Drepturile salariale ale personalului angajat se stabilesc
prin negociere, cu respectarea nivelurilor minime ale functiilor si
gradelor/treptelor profesionale prevazute de reglementarile in vigoare privind
sistemul de salarizare din sectorul sanitar bugetar. Medicul de familie are
obligatia sa stabileasca programul de lucru si sarcinile de serviciu pentru
aceste categorii de personal, atat la cabinetul medical, cat si la domiciliul
asiguratilor.
Art. 16
In cadrul programului de lucru stabilit de medicul de familie personalul
mediu sanitar acorda ingrijiri la domiciliu conform unui plan elaborat de
medicul de familie direct sau la recomandarea medicului de specialitate care
are asiguratul in ingrijire.
Art. 17
Casele de asigurari de sanatate si directiile de sanatate publica vor
organiza trimestrial activitati de instruire a furnizorilor din asistenta
medicala primara, cu recomandarea ca furnizorii sa participe la aceste
activitati.
Art. 18
(1) Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si casele de asigurari de
sanatate impreuna cu consiliile judetene ale Colegiului Medicilor din Romania,
respectiv al municipiului Bucuresti, vor efectua controlul furnizorilor de
servicii medicale in asistenta medicala primara privind respectarea
obligatiilor contractuale, inclusiv respectarea criteriilor de calitate a
serviciilor medicale furnizate.
(2) Ministerul Sanatatii si Familiei, directiile de sanatate publica
impreuna cu consiliile judetene ale Colegiului Medicilor din Romania, respectiv
al municipiului Bucuresti, vor efectua controlul furnizorilor de servicii
medicale in asistenta medicala primara privind respectarea obligatiilor asumate
de furnizori, prin care se asigura acces la serviciile medicale, precum si
modul in care sunt respectate prevederile legale in vigoare in domeniul
sanatatii si vor informa casele de asigurari de sanatate despre constatarile
efectuate.
(3) Controlul se efectueaza din proprie initiativa sau la sesizarea
asiguratilor ori a organelor administratiei publice centrale sau locale.
Art. 19
In aplicarea art. 15 lit. g) din Contractul-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de
sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1512/2002, prin nerespectarea programului de lucru, se intelege absenta
nemotivata de la programul de lucru afisat pentru activitatea desfasurata in
cabinetul medical.
Absenta motivata se ia in considerare in urmatoarele situatii: caz de
boala, citatii de la instantele judecatoresti sau alte organe care au dreptul,
potrivit legii, de a solicita prezenta la institutiile respective, cu conditia
numirii unui inlocuitor pe baza de reciprocitate sau conventie de inlocuire,
ale carui numar de telefon si adresa vor fi afisate la cabinetul medical.
Pentru aceste situatii medicii de familie trebuie sa depuna la casa de
asigurari de sanatate copia documentelor justificative. Constatarea absentelor
nemotivate de la programul de lucru afisat se face de organele prevazute la
art. 18, care intocmesc un proces-verbal, iar rezilierea contractului de
furnizare de servicii medicale se va face odata cu a treia constatare in decursul
derularii contractului.
Art. 20
(1) In cazul in care se reziliaza contractul de furnizare de servicii
medicale cu cabinete medicale in conditiile prevazute de Contractul-cadru
privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de
asigurari sociale de sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 1512/2002, toate documentele referitoare la persoanele
asigurate (registrul de consultatii, fisele medicale etc.) se depun, pe baza de
proces-verbal, la casa de asigurari de sanatate cu care acele cabinete au avut
incheiat contract de furnizare de servicii medicale, cu asigurarea
confidentialitatii documentelor transmise.
(2) Casele de asigurari de sanatate au obligatia sa transmita fisele
medicale ale asiguratilor medicului de familie pe lista caruia asiguratii
respectivi s-au inscris.
ANEXA 3
CONTRACT DE FURNIZARE
de servicii medicale in asistenta medicala primara
I. Partile contractante
Casa de asigurari de sanatate .............................., cu sediul in
municipiul/orasul ............................, str. ..........................
nr. .............., judetul/sectorul ............................., telefon/fax
..................., reprezentata prin director general
....................................,
si
Cabinetul medical de asistenta medicala primara .........................,
organizat astfel:
- cabinet individual .........................................., cu sau
fara punct sanitar ........, reprezentat prin medicul titular
.......................
- cabinet asociat sau grupat .................................., cu sau
fara punct sanitar ........, reprezentat prin medicul delegat
.......................
- societate civila medicala ..................................., cu sau
fara punct sanitar ........, reprezentata prin administratorul
......................
- cabinet care functioneaza in structura unei unitati sanitare apartinand
ministerelor cu retele sanitare proprii ..........................., cu sau
fara punct sanitar ........, reprezentat prin
.......................................
- unitate medico-sanitara cu personalitate juridica, infiintata potrivit
Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata cu modificarile
ulterioare ................, reprezentata prin
................................, cu certificatul de inregistrare in Registrul
unic al cabinetelor medicale nr. ..............., autorizatie sanitara pentru
cabinet nr. ......................, autorizatie sanitara pentru punctul sanitar
nr. .................., avand sediul cabinetului medical in
municipiul/orasul/comuna .............................., str.
................... nr. ........, bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. .....,
judetul/sectorul ............, telefon ...................., si sediul
punctului sanitar in comuna ........................, str. .................
nr. ........, telefon ..................., cont nr. ...................,
deschis la trezoreria statului, cod numeric personal al reprezentantului legal
......................, cod fiscal ..............., copie dupa dovada
asigurarii de raspundere civila pentru activitatea medicala pentru fiecare
medic pe care il reprezinta, certificatul de acreditare al unitatii sanitare nr.
....................
II. Obiectul contractului
Art. 1
Obiectul prezentului contract il constituie furnizarea de servicii medicale
in asistenta medicala primara, conform Contractului-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de
sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1512/2002, si normelor metodologice de aplicare a acestuia.
III. Servicii medicale furnizate
Art. 2
Serviciile medicale furnizate in asistenta medicala primara sunt cuprinse
in pachetul de servicii de baza si in pachetul minimal de servicii medicale,
prevazute in anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sanatatii si familiei si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 20/12/2003 pentru
aprobarea normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari
sociale de sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 1512/2002.
Art. 3
Furnizarea serviciilor medicale se face, pentru asiguratii inscrisi pe
lista proprie si pentru persoanele care beneficiaza de serviciile medicale
prevazute in pachetul minimal de servicii medicale, de catre urmatorii medici
de familie:
1. ..............................., avand un numar de ............
asigurati inscrisi pe lista proprie;
2. ..............................., avand un numar de ............
asigurati inscrisi pe lista proprie;
3. ..............................., avand un numar de ............
asigurati inscrisi pe lista proprie.
IV. Durata contractului
Art. 4
Prezentul contract este valabil de la data incheierii pana la 31 decembrie
2003.
Art. 5
Durata prezentului contract se poate prelungi prin acordul partilor pe
toata durata de aplicabilitate a Contractului-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de
sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1512/2002.
V. Obligatiile partilor
A. Obligatiile casei de asigurari de sanatate
Art. 6
Casa de asigurari de sanatate are urmatoarele obligatii:
a) sa incheie contracte numai cu furnizorii de servicii medicale in
asistenta medicala primara autorizati si acreditati;
b) sa controleze activitatea furnizorilor de servicii medicale in asistenta
medicala primara, conform contractelor incheiate cu acestia;
c) sa verifice prescrierea medicamentelor si recomandarea investigatiilor paraclinice
de catre furnizorii de servicii medicale in asistenta medicala primara, in
conformitate cu reglementarile in vigoare;
d) sa deconteze furnizorilor de servicii medicale contravaloarea
serviciilor contractate si prestate, pe baza facturii insotite de
desfasuratoarele privind activitatea realizata;
e) sa comunice medicilor de familie, in vederea actualizarii listelor
proprii, persoanele care si-au pierdut calitatea de asigurat sau pentru care nu
s-a virat integral contributia de asigurari pentru sanatate; sa nu solicite
medicilor de familie documentele in baza carora se stabileste calitatea de
asigurat a persoanelor sau plata contributiei de asigurari pentru sanatate a
asiguratilor inscrisi in lista proprie;
f) sa informeze permanent furnizorii de servicii medicale in asistenta
medicala primara asupra conditiilor de contractare si sa faca publice valorile
definitive ale punctelor rezultate in urma regularizarii trimestriale, atat
prin afisare la sediul caselor de asigurari de sanatate cat si pe pagina
electronica a acestora, incepand cu ziua urmatoare transmiterii acestora de
catre Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
B. Obligatiile furnizorului de servicii medicale
Art. 7
Furnizorul de servicii medicale are urmatoarele obligatii:
a) sa acorde servicii de asistenta medicala primara asiguratilor inscrisi
in lista proprie, indiferent de casa de asigurari de sanatate unde se vireaza
contributia la fondul de asigurari de sanatate, respectand criteriile de
calitate elaborate de organele abilitate prevazute de lege. Serviciile medicale
care se acorda de medicul de familie sunt cele prevazute in pachetul de
servicii de baza care se acorda in asistenta medicala primara;
b) sa asigure in cadrul serviciilor furnizate potrivit pachetului de
servicii de baza toate activitatile care sunt cuprinse in baremul de activitati
practice obligatorii din curricula de pregatire in specialitatea de medicina de
familie. De asemenea, are obligatia de a interpreta investigatiile necesare in
afectiunile prevazute in tematica pe aparate si sisteme;
c) sa acorde serviciile medicale cuprinse in pachetul minimal de servicii
medicale persoanelor care nu fac dovada calitatii de asigurat sau platii
contributiei la Fondul national unic de asigurari sociale pentru sanatate,
precum si pentru categoriile de persoane care se asigura facultativ pentru
sanatate, potrivit legii;
d) sa actualizeze lista proprie cuprinzand asiguratii inscrisi, ori de cate
ori apar modificari in cuprinsul acesteia, in functie de miscarea lunara a
asiguratilor si sa comunice aceste modificari caselor de asigurari de sanatate
precum si sa actualizeze lista proprie in functie de comunicarile transmise de
casele de asigurari de sanatate cu privire la asiguratii care nu mai fac dovada
calitatii de asigurat si plata contributiei la fondul national unic de
asigurari sociale pentru sanatate; sa comunice caselor de asigurari de
sanatate, datele de identificare a persoanelor carora li s-au acordat
serviciile medicale prevazute in pachetul minimal de servicii medicale;
e) sa furnizeze tratamentul adecvat si sa prescrie medicamentele prevazute
in Nomenclatorul de medicamente, conform reglementarilor in vigoare.
Medicamentele prescrise si investigatiile paraclinice recomandate trebuie sa
fie in concordanta cu diagnosticul;
f) sa nu refuze acordarea asistentei medicale in caz de urgenta medicala,
ori de cate ori se solicita aceste servicii medicale;
g) sa inscrie din oficiu copiii care nu au fost inscrisi pe lista unui
medic de familie, odata cu prima consultatie a copilului bolnav in localitatea
de resedinta a acestuia. Nou-nascutul va fi inscris pe lista medicului de
familie care a ingrijit gravida, daca parintii acestuia nu au alta optiune;
h) sa inscrie pe lista proprie gravidele neinscrise pe lista unui medic de
familie, care indeplinesc conditiile de persoana asigurata, la prima
consultatie, in localitatea de resedinta a acestora sau la solicitarea
sistemului de asistenta medicala comunitara;
i) sa nu refuze inscrierea pe lista de asigurati a copiilor, la solicitarea
mamei sau la anuntarea de catre casa de asigurari de sanatate cu care are
incheiat contract de furnizare de servicii ori de primarie, precum si la
solicitarea sistemului de asistenta medicala comunitara sau a directiilor de
protectie a copilului, pentru copiii aflati in dificultate din centrele de
plasament sau familii substitutive;
j) sa respecte criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate si a
activitatii desfasurate la nivelul cabinetelor de medicina primara;
k) sa informeze asiguratii despre serviciile oferite si despre modul in
care sunt furnizate;
l) sa respecte confidentialitatea prestatiei medicale;
m) sa factureze lunar, pana la data de 3 ale lunii urmatoare in vederea decontarii
de catre casele de asigurari de sanatate, activitatea realizata conform
contractului de furnizare de servicii medicale, fiind direct raspunzator de
corectitudinea datelor. Factura va fi insotita de desfasuratoarele privind
activitatile realizate. Nerespectarea termenelor de depunere a facturii pentru
o perioada de maximum doua luni consecutive in cadrul unui trimestru conduce la
masuri mergand pana la rezilierea contractului de furnizare de servicii
medicale;
n) sa raporteze la casele de asigurari de sanatate si la directiile de
sanatate publica datele necesare pentru urmarirea desfasurarii activitatii in
asistenta medicala primara, potrivit formularelor de raportare stabilite prin
ordin comun al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate si al
ministrului sanatatii si familiei si care se pun la dispozitie in mod gratuit;
o) sa respecte prevederile actelor normative privind raportarea bolilor si
efectuarea vaccinarilor;
p) sa respecte dreptul la libera alegere de catre asigurat a medicului si
dreptul asiguratului de a-si schimba medicul de familie dupa expirarea a cel
putin 3 luni de la data inscrierii pe lista acestuia; in situatia in care nu se
respecta aceasta obligatie, la sesizarea asiguratului casa de asigurari de
sanatate cu care furnizorul a incheiat contract de furnizare de servicii
medicale va efectua actualizarea listei medicului de familie de la care
asiguratul doreste sa plece, prin eliminarea de pe lista a asiguratului;
q) sa solicite asiguratilor, la inscrierea pe lista proprie, documentele
justificative care atesta calitatea acestora de asigurat;
r) sa isi stabileasca programul de activitate in functie de conditiile
specifice din zona, cu respectarea prevederilor Contractului-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari
sociale de sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 1512/2002 si ale normelor metodologice de aplicare a acestuia;
s) sa furnizeze servicii medicale de urgenta in afara programului de lucru
si sa participe la activitatea de asigurare a asistentei medicale continue in
centrele de permanenta, conform reglementarilor din Contractul-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari
sociale de sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 1512/2002;
t) sa afiseze la loc vizibil la cabinetul medical pachetul de servicii de
baza, pachetul minimal de servicii medicale si obligatiile sale ca furnizor de
servicii medicale primare aflat in relatie contractuala cu casa de asigurari de
sanatate;
u) sa anunte casele de asigurari de sanatate atunci cand:
- i-a fost retrasa sau suspendata autorizatia de libera practica;
- i-a fost ridicata autorizatia sanitara sau a expirat termenul de
valabilitate a acesteia;
- i-a incetat acreditarea;
- a renuntat sau a pierdut calitatea de membru a Colegiului Medicilor din
Romania;
- sa anunte in scris in momentul inscrierii pe lista proprie a unui
asigurat plecat de la un alt medic de familie, atat medicul de familie de la
care a plecat asiguratul cat si casa de asigurari de sanatate, in maximum 15
zile; Medicul de familie de la care a plecat asiguratul transfera fisa medicala
a asiguratului, in maximum 15 zile lucratoare de la solicitare prin serviciul
postal si pastreaza minimum 1 an o copie de pe fisa medicala a acestuia;
v) sa accepte controlul din partea serviciilor specializate ale Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate, ale casei de asigurari de sanatate cu care
a incheiat contract, ale Ministerului Sanatatii si Familiei, ale directiei de
sanatate publica, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania organizat la nivel
national si judetean, precum si altor organe abilitate de lege;
x) sa angajeze asistenti medicali in vederea asigurarii calitatii actului
medical;
y) sa stabileasca programul de lucru si sarcinile de serviciu pentru
personalul angajat;
z) sa organizeze preluarea activitatii medicale de catre un alt medic de familie
pentru perioadele de absenta.
VI. Modalitati de plata
Art. 8
Modalitatile de plata in asistenta medicala primara sunt:
1. plata "per capita", prin tarif pe persoana asigurata;
2. tarif pe serviciu medical, cuantificat in puncte, pentru asiguratii din
lista proprie si pentru persoanele care nu fac dovada calitatii de asigurat sau
platii contributiei la Fondul national unic de asigurari sociale pentru
sanatate, precum si pentru categoriile de persoane care se asigura facultativ pentru
sanatate, potrivit legii.
3. Plata "per capita" se face conform art. 1 alin. (2) din anexa
nr. 2 la Ordinul ministrului sanatatii si familiei si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 20/12/2003 pentru aprobarea normelor
metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in
asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1512/2002.
Valoarea minima garantata a unui punct pentru plata "per capita"
este unica pe tara, de .......... lei. In conditiile in care bugetul Fondului
unic national de asigurari sociale de sanatate este diminuat prin acte
normative, se recalculeaza valoarea minima garantata pentru un punct.
Clauze speciale - se completeaza pentru fiecare cabinet medical si medic de
familie din componenta cabinetului medical cu care s-a incheiat contractul:
a) Medic de familie
Nume .............. Prenume .......................
Cod numeric personal ..............................
Grad profesional ..................................
Codul medicului ...................................
Program de lucru ..................................
Medic de familie angajat*)
Nume .............. Prenume .......................
Cod numeric personal ..............................
Grad profesional ..................................
Codul medicului ...................................
Program de lucru ..................................
____________________
*) In cazul cabinetelor medicale individuale
1. Asistent medical
Nume .............. Prenume .......................
Cod numeric personal ..............................
2. ................................................
...................................................
b) Medic de familie
Nume .............. Prenume .......................
Cod numeric personal ..............................
Grad profesional ..................................
Codul medicului ...................................
Program de lucru ..................................
Medic de familie angajat*)
Nume .............. Prenume .......................
Cod numeric personal ..............................
Grad profesional ..................................
Codul medicului ...................................
Program de lucru ..................................
____________________
*) In cazul cabinetelor medicale individuale
1. Asistent medical
Nume .............. Prenume .......................
Cod numeric personal ..............................
2. ................................................
...................................................
c) ................................................
...................................................
...................................................
Numarul de puncte calculat conform art. 1 alin. (2) lit. a) din anexa nr. 2
la Ordinul ministrului sanatatii si familiei si al presedintelui Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 20/12/2003 pentru aprobarea normelor
metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind conditiile acordarii
asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in
asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1512/2002, se
ajusteaza in raport:
a) cu conditiile in care isi desfasoara activitatea medicul de familie, cu
............%;
b) cu gradul profesional:
1) al medicului de familie titular, pentru numarul de puncte ce depaseste
25.000 puncte/an:
- primar +20%;
- fara grad profesional -10%;
2) al medicului de familie angajat in cabinetele medicale individuale din
rural pentru numarul de puncte ce depaseste 25.000 puncte/an:
- primar +20%;
- fara grad profesional -10%;
3.1. Plata pe serviciu medical pentru serviciile din pachetul de servicii
de baza si din pachetul minimal de servicii medicale se face conform art. 1
alin. (3) din anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sanatatii si familiei si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 20/12/2003 pentru
aprobarea normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari
sociale de sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 1512/2002.
3.2. Valoarea minima garantata a unui punct pentru plata pe serviciu este
unica pe tara, de .......... lei.
Art. 9
(1) Casele de asigurari de sanatate au obligatia sa deconteze in termen de
maximum 20 de zile calendaristice de la incheierea fiecarei luni contravaloarea
serviciilor medicale furnizate potrivit contractelor incheiate intre furnizorii
de servicii medicale primare si casele de asigurari de sanatate, la valoarea
minima garantata a punctului "per capita" si pe serviciu medical.
(2) Pana la data de 30 a lunii urmatoare trimestrului expirat se face
decontarea drepturilor banesti ale medicilor de familie ca urmare a
regularizarilor in functie de valoarea definitiva a punctului "per
capita" si a punctului pe serviciu medical.
(3) Valoarea definitiva a punctului "per capita" se diminueaza cu
cate 10% pentru trimestrul in care se constata abuzuri sau prescrieri
nejustificate de medicamente cu sau fara contributie din partea asiguratului
si/sau recomandari de investigatii paraclinice nejustificate, constatate in
urma verificarilor efectuate de casele de asigurari de sanatate, directiile de
sanatate publica si consiliile judetene ale Colegiului Medicilor din Romania,
respectiv al municipiului Bucuresti.
(4) Neefectuarea, datorita medicului de familie, conform planificarii, in
proportie de peste 20% pe trimestru, a controalelor obligatorii prevazute la
art. 11 alin. (1) din Contractul-cadru privind conditiile acordarii asistentei
medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate in asistenta
medicala primara, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 1512/2002, atrage
diminuarea veniturilor aferente platii "per capita" pentru trimestrul
respectiv cu 10% .
VII. Calitatea serviciilor
Art. 10
Serviciile medicale furnizate in baza prezentului contract trebuie sa
respecte criteriile de calitate elaborate de organele abilitate de lege.
VIII. Raspunderea contractuala
Art. 11
Pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale partea in culpa datoreaza
celeilalte parti daune-interese.
Art. 12
In cazul in care termenele de plata prevazute la art. 9 nu sunt respectate
din vina caselor de asigurari de sanatate, acestea sunt obligate la plata unor
majorari de intarziere egale cu majorarile ce se aplica pentru intarzierea
platii impozitelor catre stat.
Art. 13
Furnizorul de servicii medicale garanteaza si raspunde de calitatea
serviciilor medicale acordate asiguratilor.
VIII. Clauza speciala
Art. 14
Orice imprejurare independenta de vointa partilor, intervenita dupa data
semnarii contractului si care impiedica executarea acestuia, este considerata
ca forta majora si exonereaza de raspundere partea care o invoca. Sunt
considerate ca forta majora, in sensul acestei clauze, imprejurari ca: razboi,
revolutie, cutremur, marile inundatii, embargo.
Partea care invoca forta majora trebuie sa anunte cealalta parte in termen
de 5 zile de la data aparitiei respectivului caz de forta majora si, de
asemenea, de la incetarea acestui caz.
Daca nu procedeaza la anuntarea in termenele prevazute mai sus a inceperii
si incetarii cazului de forta majora, partea care il invoca suporta toate
daunele provocate celeilalte parti prin neanuntarea in termen.
In cazul in care imprejurarile care obliga la suspendarea executarii
prezentului contract se prelungesc pe o perioada mai mare de 6 luni, fiecare
parte poate cere rezolutiunea contractului.
IX. Contraventii
Art. 15
Refuzul furnizorilor de servicii medicale de a pune la dispozitie organelor
de control actele de evidenta a serviciilor furnizate si documentele in baza
carora se deconteaza serviciile realizate conduce la amanarea decontarii de
catre casele de asigurari de sanatate a serviciilor medicale prestate, pana in
momentul efectuarii urmatorului control.
X. Incetarea contractului
Art. 16
Contractul se reziliaza de plin drept, printr-o notificare scrisa a caselor
de asigurari de sanatate, in termen de 10 zile calendaristice de la data
constatarii, in urmatoarele situatii:
a) daca medicul nu incepe activitatea in termen de cel mult 3 luni de la
data semnarii contractului de furnizare de servicii medicale;
b) daca din motive imputabile furnizorului acesta isi intrerupe activitatea
pe o perioada mai mare de 3 luni;
c) ridicarea de catre organele in drept a autorizatiei sanitare de
functionare a furnizorului, expirarea termenului de valabilitate a acesteia sau
incetarea acreditarii furnizorului;
d) nerespectarea termenelor de raportare, in vederea decontarii de catre
casele de asigurari de sanatate, a activitatii realizate conform prezentului
contract, pe baza documentelor de raportare, pentru o perioada de maximum doua
luni consecutive in cadrul unui trimestru;
e) in cazul in care numarul de asigurati din lista proprie a unui medic de
familie scade sub numarul minim stabilit conform art. 2 alin. (3) din Hotararea
Guvernului nr. 1512/2002 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de
sanatate in asistenta medicala primara;
f) ca urmare a aplicarii de 3 ori a masurii de diminuare a valorii
definitive a punctului "per capita" pentru abuzuri sau prescrieri
nejustificate de medicamente si/sau recomandari nejustificate de investigatii
paraclinice;
g) in situatia in care institutiile abilitate pentru efectuarea controlului
furnizorilor de servicii medicale primare, prevazute la art. 8 din Hotararea
Guvernului nr. 1512/2002 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor sociale de
sanatate in asistenta medicala primara, constata nerespectarea programului de
lucru stabilit de catre medicul de familie si comunicat casei de asigurari de
sanatate si directiei de sanatate publica.
Art. 17
Contractul inceteaza cu data la care a intervenit una dintre urmatoarele
situatii:
a) se muta cabinetul medical din teritoriul de functionare;
b) a survenit decesul reprezentantului legal al cabinetului medical;
c) medicul renunta sau pierde calitatea de membru al Colegiului Medicilor
din Romania;
d) incetare prin faliment, dizolvare, lichidare, in cazul cabinetelor
medicale organizate potrivit art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998
privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, republicata cu
modificarile ulterioare;
e) incetarea definitiva a activitatii casei de asigurari de sanatate;
f) acordul de vointa al partilor;
g) denuntarea unilaterala a contractului de catre reprezentantul legal al
cabinetului medical sau al casei de asigurari de sanatate, printr-o notificare
scrisa cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreste
incetarea contractului.
Art. 18
Situatiile prevazute la art. 16 si la art. 17 lit. b) - e) se constata de
catre casa de asigurari de sanatate din oficiu, prin organele abilitate pentru
efectuarea controlului sau la sesizarea oricarei persoane interesate.
Situatiile prevazute la art. 17 lit. a) se notifica casei de asigurari de
sanatate, cu cel putin 30 de zile inaintea datei de la care se doreste incetarea
contractului.
XI. Corespondenta
Art. 19
Corespondenta legata de derularea prezentului contract se efectueaza in
scris, prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau direct
la sediul partilor.
Fiecare parte contractanta este obligata ca in termen de 3 zile din
momentul in care intervin modificari ale datelor ce figureaza in prezentul
contract sa notifice celeilalte parti contractante schimbarea survenita.
XII. Modificarea contractului
Art. 20
In conditiile aparitiei unor noi acte normative in materie, care intra in
vigoare pe durata derularii prezentului contract, clauzele contrare se vor
modifica si se vor completa in mod corespunzator.
Art. 21
Valorile definitive ale punctului "per capita" si pe serviciu
sunt cele calculate de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si nu sunt
elemente de negociere intre parti.
Art. 22
(1) Daca o clauza a acestui contract ar fi declarata nula, celelalte
prevederi ale contractului nu vor fi afectate de aceasta nulitate. Partile
convin ca orice clauza declarata nula sa fie inlocuita printr-o alta clauza
care sa corespunda cat mai bine cu putinta spiritului contractului.
(2) Daca expira termenul de valabilitate a autorizatiei sanitare pe durata
prezentului contract, toate celelalte prevederi ale contractului nu vor fi
afectate de nulitate, cu conditia reinnoirii autorizatiei sanitare pe toata
durata de valabilitate a contractului.
XIII. Solutionarea litigiilor
Art. 23
(1) Litigiile nascute in legatura cu incheierea, executarea, modificarea si
incetarea ori alte pretentii decurgand din prezentul contract vor fi supuse
unei proceduri prealabile de solutionare pe cale amiabila.
(2) Litigiile nesolutionate conform alin. (1) sunt de competenta Comisiei
centrale de arbitraj, care va solutiona cauza potrivit legii.
Art. 24
Hotararile Comisiei centrale de arbitraj pot fi atacate la instantele
judecatoresti competente.
XIV. Alte clauze .........................
Prezentul contract de furnizare a serviciilor medicale in cadrul sistemului
de asigurari sociale de sanatate a fost incheiat astazi ..............., in
doua exemplare a cate ........ pagini fiecare, cate unul pentru fiecare parte
contractanta.
CASA DE ASIGURARI DE SANATATE FURNIZOR DE SERVICII MEDICALE
Director general, Reprezentant legal,
Director adjunct economic,
Director adjunct relatii contractuale,
Vizat
Oficiul juridic
ANEXA 4
Vizat
CASA DE ASIGURARI DE SANATATE ..................
CONVENTIE DE INLOCUIRE*)
(anexa la Contractul de furnizare de servicii medicale din asistenta medicala
primara nr. ......) intre reprezentantul legal al cabinetului medical si
medicul inlocuitor
*) Conventia de inlocuire se incheie pentru perioade de absenta in limita a
doua luni/an.
I. Partile conventiei de inlocuire:
Dr. ................................................................,
(numele si prenumele)
reprezentant legal al cabinetului medical .............................., cu
sediul in municipiul/orasul ....................., str. .......................
nr. ...., bl. ...., sc. ...., etaj ...., ap. ...., judet/sector ..............,
telefon/fax ....................., cu contract de furnizare de servicii
medicale in asistenta medicala primara nr. ............. incheiat cu Casa de
asigurari de sanatate .................., cont nr. ..................., deschis
la trezoreria statului, cod fiscal .............
Medicul inlocuit: .....................................................
(numele si prenumele)
si
Dr. ..................................................................,
(numele si prenumele)
cu licenta de inlocuire ca medic de familie nr. ..............
II. Obiectul conventiei
Preluarea activitatii medicale a medicului de familie ............., conform
contractului nr. ........, pentru o perioada de absenta de ..........., de
catre medicul de familie .............................
III. Motivele absentei
1. incapacitate temporara de munca in limita a doua luni/an
................
2. vacanta pentru o perioada de maximum 30 de zile
lucratoare/an
................
3. studii medicale de specialitate pentru o perioada de
maximum doua luni/an ................
4. perioada cat ocupa functii de demnitate publica, alese
sau numite, in limita a doua luni/an
................
IV. Locul de desfasurare a activitatii
Serviciile medicale se acorda in cabinetul medical (al medicului inlocuit)
.................................
V. Obligatiile medicului inlocuitor
Obligatiile medicului inlocuitor sunt cele prevazute in contractul incheiat
intre medicul de familie inlocuit si casa de asigurari de sanatate.
VI. Modalitatea de plata a medicului de familie inlocuitor
1. Venitul "per capita" si pe serviciu pentru perioada de absenta
se vireaza de Casa de asigurari de sanatate ......................... in contul
titularului contractului nr. ..........., acesta obligandu-se sa achite
medicului inlocuitor .................. lei/luna.
2. Termenul de plata ...............
3. Documentul de plata .............
VII. Prezenta conventie de inlocuire a fost incheiata astazi,
............., in 3 exemplare, dintre care un exemplar devine act aditional la
contractul nr. ........... al medicului inlocuit si cate un exemplar revine
partilor semnatare.
Reprezentantul legal al Medicul inlocuitor,
cabinetului medical,
ANEXA 5
CONVENTIE DE INLOCUIRE*)
anexa la Contractul de furnizare de servicii medicale din asistenta medicala
primara nr. ....... intre casa de asigurari de sanatate si medicul inlocuitor
*) Conventia de inlocuire se incheie pentru perioade de absenta mai mari de
doua luni/an.
I. Partile conventiei de inlocuire:
Casa de asigurari de sanatate .............., cu sediul in
municipiul/orasul ................, str. ............... nr. ...,
judetul/sectorul .............., telefon/fax ........., reprezentata prin
director general ......................
pentru
Medicul inlocuit: .....................................................
(numele si prenumele)
si
Dr. ........................................................., cu licenta
de
(numele si prenumele)
inlocuire ca medic de familie nr. .......,
din cabinetul medical ........................................ cu sediul in
municipiul/orasul ................., str. .................. nr. ...., bl.
...., sc. ...., etaj ..., ap. ....., judetul/sectorul ...................,
telefon/fax ...................., cu contract de furnizare de servicii medicale
in asistenta medicala primara nr. ................, incheiat cu Casa de
Asigurari de Sanatate ......................, cont nr. .............., deschis
la trezoreria statului, cod fiscal ......... al carui reprezentant legal este:
.........................
(numele si prenumele)
II. Obiectul conventiei
Preluarea activitatii medicale a medicului de familie .............,
conform contractului nr. .........., pentru o perioada de absenta de .........,
de catre medicul de familie .................
III. Motivele absentei:
1. incapacitate temporara de munca, care depaseste doua luni/an
............
2. concediu de sarcina sau lehuzie
............
3. concediu pentru cresterea si ingrijirea copilului in varsta
de pana la 2 ani
............
4. perioada cat ocupa functii de demnitate publica alese sau
numite, care depaseste doua luni/an
............
5. perioada in care unul dintre soti il urmeaza pe celalalt
trimis in misiune permanenta in strainatate sau sa lucreze
intr-o organizatie internationala in strainatate
............
IV. Locul de desfasurare a activitatii
Serviciile medicale se acorda in cabinetul medical (al medicului inlocuit)
..............................
V. Obligatiile medicului inlocuitor
Obligatiile medicului inlocuitor sunt cele prevazute in contractul incheiat
intre medicul de familie inlocuit si casa de asigurari de sanatate.
Medicul inlocuitor are obligatia fata de cabinetul medical al medicului
inlocuit, de a suporta cheltuielile de administrare si de personal care
reveneau titularului cabinetului respectiv.
VI. Modalitatea de plata a medicului de familie inlocuitor
1. Veniturile "per capita" si pe serviciu aferente perioadei de
absenta se vireaza de casa de asigurari de sanatate in contul medicului
inlocuitor nr. ........., deschis la ......................
2. Termenul de plata ...................
3. Documentul de plata .................
VII. Prezenta conventie de inlocuire a fost incheiata astazi,
............., in doua exemplare, dintre care un exemplar devine act aditional
la contractul nr. .......... al medicului inlocuit si un exemplar revine
medicului inlocuitor.
CASA DE ASIGURARI DE SANATATE Medicul inlocuitor,
Director general,
Director adjunct economic, De acord,
Reprezentant legal al cabinetului,
Director adjunct relatii contractuale, medical*)
Vizat
Oficiul juridic
------------
*) In cazul in care poate fi prezent, cu exceptia situatiilor in care
acesta se afla in imposibilitatea de a fi prezent.
ANEXA 6
CONVENTIE DE FURNIZARE
de servicii medicale in asistenta medicala primara
I. Partile contractante
Casa de asigurari de sanatate .............., cu sediul in
municipiul/orasul ..................., str. ................. nr.
.............., judetul/sectorul .................., telefon/fax
................, reprezentata prin director general
....................................,
si
Unitatea sanitara de asistenta medicala primara ........................,
cu sau fara punct sanitar ................, reprezentat prin
................... cu certificatul de inregistrare in Registrul unic al
cabinetelor medicale nr. ................., autorizatie sanitara pentru cabinet
nr. ...................., autorizatie sanitara pentru punctul sanitar nr.
.................., avand sediul cabinetului medical in
municipiul/orasul/comuna .........................., str. ................ nr.
....., bl. ....., sc. ....., et. ...., ap. ....., judetul/sectorul
............., telefon ..................., si sediul punctului sanitar in
comuna ........................, str. ................. nr. ........, telefon
..................., cont nr. ..................., deschis la trezoreria
statului, cod numeric personal al reprezentantului legal
......................, cod fiscal ..............., copie dupa dovada
asigurarii de raspundere civila pentru activitatea medicala pentru fiecare
medic pe care il reprezinta, certificatul de acreditare al unitatii sanitare nr.
...................
II. Obiectul conventiei
Art. 1
Obiectul prezentei conventii il constituie furnizarea de servicii medicale
in asistenta medicala primara, conform Contractului-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de
sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1512/2002 si normelor metodologice de aplicare a acestuia.
III. Servicii medicale furnizate
Art. 2
Serviciile medicale furnizate in asistenta medicala primara sunt cuprinse
in pachetul de servicii de baza si in pachetul minimal de servicii medicale,
prevazute in anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sanatatii si familiei si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 20/12/2003 pentru
aprobarea normelor metodologice de aplicare a Contractului-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului asigurarilor
sociale de sanatate in asistenta medicala primara, aprobat prin Hotararea
Guvernului nr. 1512/2002.
IV. Durata conventiei
Art. 3
Prezenta conventie este valabila o perioada de 3 luni de la data
incheierii.
V. Obligatiile partilor
A. Obligatiile casei de asigurari de sanatate
Art. 4
Casa de asigurari de sanatate are urmatoarele obligatii:
a) sa incheie conventii numai cu furnizorii de servicii medicale in
asistenta medicala primara autorizati si acreditati;
b) sa controleze activitatea furnizorilor de servicii medicale in asistenta
medicala primara, conform contractelor incheiate cu acestia;
c) sa verifice prescrierea medicamentelor si recomandarea investigatiilor
paraclinice de catre furnizorii de servicii medicale in asistenta medicala
primara, in conformitate cu reglementarile in vigoare;
d) sa plateasca venitul medicilor de familie nou-veniti intr-o localitate,
intr-un cabinet medical nou-infiintat sau deja existent, venitul aferent
activitatii realizate;
e) sa informeze furnizorii de servicii medicale in asistenta medicala
primara asupra conditiilor de incheiere a conventiilor.
B. Obligatiile furnizorului de servicii medicale
Art. 5
Furnizorul de servicii medicale are urmatoarele obligatii:
a) sa acorde servicii de asistenta medicala primara asiguratilor inscrisi
in lista proprie, respectand criteriile de calitate elaborate de organele
abilitate prevazute de lege. Serviciile medicale care se acorda de medicul de
familie nou-venit intr-o localitate sunt cele prevazute in pachetul de servicii
de baza care se acorda in asistenta medicala primara;
b) sa asigure in cadrul serviciilor furnizate potrivit pachetului de
servicii de baza toate activitatile care sunt cuprinse in baremul de activitati
practice obligatorii din curricula de pregatire in specialitatea de medicina de
familie. De asemenea, are obligatia de a interpreta investigatiile necesare in
afectiunile prevazute in tematica pe aparate si sisteme;
c) sa acorde serviciile medicale cuprinse in pachetul minimal de servicii
medicale persoanelor care nu fac dovada calitatii de asigurat sau platii
contributiei la fondul national unic de asigurari sociale pentru sanatate,
precum si pentru categoriile de persoane care se asigura facultativ pentru
sanatate, potrivit legii;
d) sa furnizeze tratamentul adecvat si sa prescrie medicamentele prevazute
in Nomenclatorul de medicamente, conform reglementarilor in vigoare.
Medicamentele prescrise si investigatiile paraclinice recomandate trebuie sa
fie in concordanta cu diagnosticul;
e) sa nu refuze acordarea asistentei medicale in caz de urgenta medicala,
ori de cate ori se solicita aceste servicii medicale;
f) sa inscrie din oficiu copiii care nu au fost inscrisi pe lista unui
medic de familie odata cu prima consultatie a copilului bolnav in localitatea
de resedinta a acestuia. Nou-nascutul va fi inscris pe lista medicului de
familie care a ingrijit gravida, daca parintii acestuia nu au alta optiune;
g) sa inscrie pe lista proprie gravidele neinscrise pe lista unui medic de
familie, care indeplinesc conditiile de persoana asigurata, la prima
consultatie, in localitatea de resedinta a acestora sau la solicitarea
sistemului de asistenta medicala comunitara;
h) sa nu refuze inscrierea pe lista de asigurati a copiilor, la solicitarea
mamei sau la anuntarea de catre casa de asigurari de sanatate cu care are
incheiat contract de furnizare de servicii ori de primarie, precum si la
solicitarea sistemului de asistenta medicala comunitara sau a directiilor de
protectie a copilului, pentru copiii aflati in dificultate din centrele de
plasament sau familii substitutive;
i) sa respecte criteriile de calitate a serviciilor medicale furnizate si a
activitatii desfasurate la nivelul cabinetelor de medicina primara;
j) sa informeze asiguratii despre serviciile oferite si despre modul in
care sunt furnizate;
k) sa respecte confidentialitatea prestatiei medicale;
l) sa respecte prevederile actelor normative privind raportarea bolilor si
efectuarea vaccinarilor;
m) sa solicite asiguratilor, la inscrierea pe lista proprie, documentele
justificative care atesta calitatea acestora de asigurat;
n) sa isi stabileasca programul de activitate in functie de conditiile
specifice din zona, cu respectarea prevederilor Contractului-cadru privind
conditiile acordarii asistentei medicale in sistemul de asigurari sociale de
sanatate, in asistenta medicala primara aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
1512/2002 si a normelor metodologice de aplicare a acestuia;
o) sa afiseze la loc vizibil la cabinetul medical pachetul de servicii de
baza, pachetul minimal de servicii medicale si obligatiile sale ca furnizor de
servicii medicale primare aflat in relatie contractuala cu casa de asigurari de
sanatate;
p) sa anunte casele de asigurari de sanatate atunci cand:
- i-a fost retrasa sau suspendata autorizatia de libera practica;
- i-a fost ridicata autorizatia sanitara sau a expirat termenul de
valabilitate a acesteia;
- i-a incetat acreditarea;
- a renuntat sau a pierdut calitatea de membru a Colegiului Medicilor din
Romania;
- sa anunte in scris in momentul inscrierii pe lista proprie a unui
asigurat plecat de la un alt medic de familie, atat medicul de familie de la
care a plecat asiguratul cat si casa de asigurari de sanatate, in maximum 15
zile; Medicul de familie de la care a plecat asiguratul transfera fisa medicala
a asiguratului, in maximum 15 zile lucratoare de la solicitare prin serviciul
postal si pastreaza minimum 1 an o copie dupa fisa medicala a acestuia.
r) sa accepte controlul din partea serviciilor specializate ale Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate, ale casei de asigurari de sanatate cu care
a incheiat contract, ale Ministerului Sanatatii si Familiei, ale directiei de
sanatate publica, impreuna cu Colegiul Medicilor din Romania organizat la nivel
national si judetean, precum si altor organe abilitate de lege;
s) sa organizeze preluarea activitatii medicale de catre un alt medic de
familie pentru perioadele de absenta;
t) sa elibereze certificate de concediu medical, certificate medicale
pentru ingrijirea copilului bolnav, conform prevederilor legale in vigoare.
VI. Modalitati de plata
Art. 6
Modalitatile de plata in asistenta medicala primara pentru medicii nou
veniti sunt:
Pentru medicii nou-veniti intr-o localitate, intr-un cabinet nou infiintat
sau deja existent se asigura:
a) un venit lunar echivalent cu media dintre salariul maxim si cel minim
prevazute in sistemul sanitar bugetar pentru gradul profesional obtinut de
medic, la care se aplica sporurile prevazute in conditiile stabilite in norme;
b) o suma necesara pentru cheltuieli de administrare si functionare a
cabinetului medical, stabilite potrivit normelor.
c) o indemnizatie de instalare egala cu doua salarii de baza la nivelul
maxim prevazut de lege pentru functia de medic specialist in sistemul sanitar
bugetar, acordata la cerere conform conditiilor prevazute in norme.
Clauze speciale - se completeaza pentru fiecare cabinet medical si medic de
familie nou venit in componenta cabinetului medical cu care s-a incheiat
conventia:
a) Medic de familie nou venit
Nume .............. Prenume .......................
Cod numeric personal ..............................
Grad profesional ..................................
Codul medicului ...................................
Program de lucru ..................................
Venitul lunar aferent medicului de familie nou venit ................. lei
Sporul in conditiile in care isi desfasoara activitatea ...............% .
Suma lunara aferenta cheltuielilor de administrare si functionare a
cabinetului medical in care isi desfasoara activitatea medicul de familie
nou-venit ........................ lei.
Indemnizatia de instalare pentru medicul de familie nou-venit ......... lei.
b) Medic de familie nou venit
Nume .............. Prenume .......................
Cod numeric personal ..............................
Grad profesional ..................................
Codul medicului ...................................
Program de lucru ..................................
Venitul lunar aferent medicului de familie nou venit ................ lei.
Sporul in conditiile in care isi desfasoara activitatea ...............% .
Suma lunara aferenta cheltuielilor de administrare si functionare a
cabinetului medical in care isi desfasoara activitatea medicul de familie
nou-venit ........................ lei.
Indemnizatia de instalare pentru medicul de familie nou-venit .........
lei.
c) .............................................
................................................
................................................
VII. Calitatea serviciilor
Art. 7
Serviciile medicale furnizate in baza prezentei conventii trebuie sa respecte
criteriile de calitate elaborate de organele abilitate de lege.
VIII. Raspunderea contractuala
Art. 8
Pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale partea in culpa datoreaza
celeilalte parti daune-interese.
Art. 9
Furnizorul de servicii medicale garanteaza si raspunde de calitatea
serviciilor medicale acordate asiguratilor.
IX. Clauza speciala
Art. 10
Orice imprejurare independenta de vointa partilor, intervenita dupa data
semnarii conventiei si care impiedica executarea acestuia, este considerata ca
forta majora si exonereaza de raspundere partea care o invoca. Sunt considerate
ca forta majora, in sensul acestei clauze, imprejurari ca: razboi, revolutie,
cutremur, marile inundatii, embargo.
Partea care invoca forta majora trebuie sa anunte in termen de 5 zile de la
data aparitiei respectivului caz de forta majora cealalta parte si, de
asemenea, de la incetarea acestui caz.
Daca nu procedeaza la anuntarea in termenele prevazute mai sus a inceperii
si incetarii cazului de forta majora, partea care il invoca suporta toate
daunele provocate celeilalte parti prin neanuntarea in termen.
X. Contraventii
Art. 11
Refuzul furnizorilor de servicii medicale de a pune la dispozitie organelor
de control actele de evidenta a serviciilor furnizate si documentele in baza
carora se deconteaza serviciile realizate conduce la amanarea decontarii de
catre casele de asigurari de sanatate a serviciilor medicale prestate, pana in
momentul efectuarii urmatorului control.
XI. Incetarea conventiei
Art. 12
Conventia se reziliaza de plin drept, printr-o notificare scrisa a caselor
de asigurari de sanatate, in termen de 10 zile calendaristice de la data
constatarii, in urmatoarele situatii:
a) ridicarea de catre organele in drept a autorizatiei sanitare de
functionare a furnizorului, expirarea termenului de valabilitate a acesteia sau
incetarea acreditarii furnizorului;
b) in situatia in care institutiile abilitate pentru efectuarea controlului
furnizorilor de servicii medicale primare, prevazute la art. 8 din Hotararea
Guvernului nr. 1512/2002 pentru aprobarea Contractului-cadru privind conditiile
acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de
sanatate in asistenta medicala primara, constata nerespectarea programului de
lucru stabilit de catre medicul de familie si comunicat caselor de asigurari de
sanatate si directiilor de sanatate publica.
Art. 13
Conventia inceteaza cu data la care a intervenit una dintre urmatoarele
situatii:
a) se muta cabinetul medical din teritoriul de functionare;
b) a survenit decesul reprezentantului legal al cabinetului medical;
c) medicul renunta sau pierde calitatea de membru al Colegiului Medicilor
din Romania;
d) incetare prin faliment, dizolvare, lichidare, in cazul cabinetelor
medicale organizate potrivit art. 15 din Ordonanta Guvernului nr. 124/1998
privind organizarea si functionarea cabinetelor medicale, republicata cu
modificarile ulterioare;
e) incetarea definitiva a activitatii casei de asigurari de sanatate;
f) acordul de vointa al partilor;
g) denuntarea unilaterala a conventiei de catre reprezentantul legal al
cabinetului medical sau al casei de asigurari de sanatate printr-o notificare
scrisa cu 30 de zile calendaristice anterior datei de la care se doreste
incetarea contractului.
Art. 14
Situatiile prevazute la art. 12 si la art. 13 lit. b) - e) se constata de
catre casa de asigurari de sanatate din oficiu, prin organele sale abilitate
sau la sesizarea oricarei persoane interesate.
Situatiile prevazute la art. 13 lit. a) se notifica casei de asigurari de
sanatate cu cel putin 30 de zile inaintea datei de la care se doreste incetarea
conventiei.
XII. Corespondenta
Art. 15
Corespondenta legata de derularea prezentei conventii se efectueaza in
scris, prin scrisori recomandate cu confirmare de primire, prin fax sau direct
la sediul partilor.
Fiecare parte contractanta este obligata ca in termen de 3 zile din
momentul in care intervin modificari ale datelor ce figureaza in prezentul
contract sa notifice celeilalte parti contractante schimbarea survenita.
XIII. Modificarea conventiei
Art. 16
In conditiile aparitiei unor noi acte normative in materie, care intra in
vigoare pe durata derularii prezentei conventii, clauzele contrare se vor
modifica si se vor completa in mod corespunzator.
Art. 17
Daca o clauza a acestei conventii ar fi declarata nula, celelalte prevederi
ale conventiei nu vor fi afectate de aceasta nulitate. Partile convin ca orice
clauza declarata nula sa fie inlocuita printr-o alta clauza care sa corespunda
cat mai bine cu putinta spiritului conventiei.
Daca expira termenul de valabilitate a autorizatiei sanitare pe durata
prezentei conventii, toate celelalte prevederi ale conventiei nu vor fi
afectate de nulitate, cu conditia reinnoirii autorizatiei sanitare pe toata
durata de valabilitate a conventiei.
XIV. Solutionarea litigiilor
Art. 18
(1) Litigiile nascute in legatura cu incheierea, executarea, modificarea si
incetarea ori alte pretentii decurgand din prezenta conventie vor fi supuse
unei proceduri prealabile de solutionare pe cale amiabila.
(2) Litigiile nesolutionate conform alin. (1) sunt de competenta Comisiei
centrale de arbitraj, care va solutiona cauza potrivit legii.
Art. 19
Hotararile Comisiei centrale de arbitraj pot fi atacate la instantele
judecatoresti competente.
XV. Alte clauze ...........................................................
...........................................................................
Prezenta conventie de furnizare a serviciilor medicale in cadrul sistemului
de asigurari sociale de sanatate a fost incheiat astazi, ....................
in doua exemplare a cate ........... pagini fiecare, cate unul pentru fiecare
parte contractanta.
CASA DE ASIGURARI DE SANATATE FURNIZOR DE SERVICII MEDICALE
Director general, Reprezentant legal,
Director adjunct economic,
Director adjunct relatii contractuale,
Vizat
Oficiul juridic
ANEXA 7
LISTA
criteriilor de calitate pentru activitatea desfasurata la nivelul cabinetelor
de medicina primara
1. Semnalizarea cabinetului in zona - firma
2. Autorizatia sanitara de functionare a cabinetului si a punctelor de
lucru
3. Acreditarea unitatii sanitare care ofera servicii medicale
4. Programul de activitate afisat vizibil pentru toate categoriile de
personal acreditate ce isi desfasoara activitatea in cabinet si respectarea
acestuia. Pe perioada de absenta a medicului titular, sa fie afisat numele si
programul medicului inlocuitor.
5. Afisarea pachetului de servicii de baza si a pachetului minimal de
servicii furnizate de medicii de familie
6. Drepturile si obligatiile asiguratilor - afisate vizibil
7. Sala de asteptare dotata corespunzator: ambient adecvat, scaune/canapea,
masa, materiale informative
8. Dotarea cabinetului cu aparatura si mobilier, cel putin in conformitate
cu ordinul ministrului sanatatii si familiei in vigoare. Se vor aprecia
dotarile suplimentare cu aparatura si mobilier, care denota preocuparea
medicului de familie pentru imbunatatirea actului medical si cresterea
satisfactiei pacientilor.
9. Dotarea aparatului de urgenta cel putin in conformitate cu baremurile in
vigoare si in termen de valabilitate.
10. Obligativitatea prezentei la cabinet a actelor care notifica
activitatea medicala:
- evidenta asiguratilor: lista de capitatie actualizata;
- registre: de consultatii, vaccinari, gravide, dispensarizati, tratamente,
deplasari la domiciliu;
- fise de consultatii si anexe: bilete de externare, scrisori medicale,
plan de recuperare, fisa gravidei, fisa de examen de bilant;
- caiet de evidenta stupefiante, retete cu timbru sec
11. Medicul in timpul programului:
- comportament si tinuta in conformitate cu normele Codului de etica si
deontologie medicala;
- consulta pacientul, stabileste conduita: trimitere la investigatii
paraclinice, trimiteri la medicul de specialitate pentru diagnostic si
tratament;
- consemneaza diagnosticul, tratamentul, recomandarile in registrele de
evidenta primara si in fisa de consultatie;
- elibereaza retete parafate si semnate;
- elibereaza bilete de trimitere, concedii medicale, alte categorii de acte
medicale, parafate si semnate;
- respecta confidentialitatea actelor medicale.
12. Cadrul mediu sanitar in timpul programului:
- comportament si tinuta in conformitate cu normele Codului de etica si
deontologie medicala;
- solicita actele de identificare: carte de identitate, carnet de asigurat;
- noteaza datele de identificare in registrul de consultatii;
- identifica fisa de consultatii;
- efectueaza tratamente, vaccinari, la indicatia medicului;
- poate completa formulare medicale, dar numai la indicatia si sub stricta
supraveghere a medicului, care va parafa si va semna;
- poate acorda ingrijiri la domiciliu la recomandarea medicului de familie;
- respecta confidentialitatea actelor medicale.
Nota:
Criteriile de calitate pentru actul medical vor fi stabilite de Colegiul
Medicilor din Romania si vor fi negociate cu Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate.
Controlul respectarii criteriilor de calitate a serviciilor medicale va fi
coordonat de Serviciul medical al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate
impreuna cu comisiile de specialitate ale Colegiul Medicilor din Romania si ale
Ordinul Asistentilor Medicali din Romania.