ORDIN Nr. 203
din 18 ianuarie 2010
privind modificarea si
completarea Ordinului ministrului de stat, ministrul justitiei, nr.
1.322/C/2000 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si procedura
de desfasurare a examenelor de atribuire a calitatii de expert tehnic judiciar
si de testare a specialistilor
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 83 din 8 februarie 2010
In conformitate cu dispoziţiile art. 9 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii
de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară,
aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 13 din Hotărârea Guvernului nr.
652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul
ministrului de stat, ministrul justiţiei, nr. 1.322/C/2000 pentru
aprobarea Regulamentului privind organizarea şi procedura de
desfăşurare a examenelor de atribuire a calităţii de expert
tehnic judiciar şi de testare a specialiştilor, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 419 din 1 septembrie 2000, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Titlul se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„ORDIN
pentru aprobarea Regulamentului privind
atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi de
specialist"
2. Articolul 1 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind
atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar şi de specialist,
cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin."
3. In anexa „Regulamentul privind organizarea
şi procedura de desfăşurare a examenelor de atribuire a
calităţii de expert tehnic judiciar şi de testare a
specialiştilor":
a) Titlul se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„REGULAMENT
privind atribuirea calităţii de expert
tehnic judiciar şi de specialist"
b) Articolul 1 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) In conformitate cu prevederile art. 8, 9
şi 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea
activităţii de expertiză tehnică judiciară şi
extrajudiciară, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările
şi completările ulterioare, Ministerul Justiţiei atribuie
calitatea de expert tehnic judiciar şi de specialist pe bază de
examen sau interviu.
(2) Examenul pentru atribuirea calităţii de
expert tehnic judiciar este organizat de Ministerul Justiţiei, se
desfăşoară în limba română şi are drept scop
verificarea pregătirii de specialitate, a cunoaşterii actelor
normative referitoare la domeniul de specialitate şi a prevederilor din
Codul de procedură civilă, Codul de procedură penală,
precum şi din alte acte normative care reglementează activitatea de
expertiză tehnică judiciară şi drepturile şi
obligaţiile expertului.
(3) Interviul pentru dobândirea calităţii de
expert tehnic judiciar este organizat de Ministerul Justiţiei, se
desfăşoară în limba română şi are drept scop
verificarea gradului de însuşire a dispoziţiilor din Codul de procedură
civilă, Codul de procedură penală, precum şi a prevederilor
din alte acte normative care reglementează activitatea de expertiză
tehnică judiciară şi drepturile şi obligaţiile
expertului."
c) Articolul 2 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - Se poate prezenta la examen persoana care îndeplineşte
condiţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a), a1),
b), c), d) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2000, aprobată
prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi completările
ulterioare:
a) este cetăţean român sau cetăţean
al unui stat membru al Uniunii Europene (UE) ori aparţinând
Spaţiului Economic European (SEE);
b) cunoaşte limba română;
c) are capacitate de exerciţiu deplină;
d) a absolvit studii superioare în specialitatea pentru
care se prezintă la examenul de expert tehnic judiciar, dovedite cu
diplomă;
e) are un stagiu de cel puţin 3 ani în
specialitatea în care a obţinut diploma;
f) nu are antecedente penale şi se bucură
de o bună reputaţie profesională şi socială."
d) Articolul 3 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Pentru înscrierea la examen, candidatul
va depune la organizatorul examenului următoarele documente:
a) cerere de înscriere, care se va redacta în limba
română şi în care se vor înscrie date privind solicitantul: nume,
prenume, cod numeric personal, cetăţenie, adresa de domiciliu în
statul membru UE sau SEE şi, dacă există, adresa de
reşedinţă, telefon, fax, e-mail, pagina de internet. In cerere
se va face menţiune despre sesiunea de examen şi specializarea la
care candidează;
b) copia actului de identitate şi, dacă este
necesar, a altui act doveditor al cetăţeniei unuia dintre statele
membre ale UE sau aparţinând SEE;
c) copia legalizată a atestatului de
cunoaştere a limbii române de către cetăţeanul statului
membru UE sau SEE, altul decât România. Dacă documentul este emis în
altă limbă decât cea română, se va depune şi traducerea în
limba română, legalizată, a documentului respectiv;
d) declaraţie pe propria răspundere că
are capacitatea de exerciţiu deplină, în original, redactată în
limba română;
e) copie legalizată de pe diploma de absolvire a
instituţiei de învăţământ superior. Dacă diploma a
fost obţinută într-un stat membru al UE ori aparţinând SEE,
altul decât România, se va depune şi dovada recunoaşterii diplomei
potrivit Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi
calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu
modificările şi completările ulterioare. Dacă documentul
este emis în altă limbă decât cea română, se va depune şi
traducerea în limba română, legalizată, a documentului respectiv;
f) copia documentului prin care se face dovada,
conform legislaţiei ţării emitente, că îndeplineşte
condiţia privind stagiul de cel puţin 3 ani în specialitatea în care
a obţinut diploma. Dacă documentul este emis în altă limbă
decât cea română, se va depune şi traducerea în limba română,
legalizată, a documentului respectiv;
g) certificatul de cazier judiciar, în original, aflat
în termenul de valabilitate. Dacă acesta este emis în altă limbă
decât cea română, se va depune şi traducerea în limba română,
legalizată, a documentului respectiv;
h) recomandare privind buna reputaţie
profesională şi socială, în original, obţinută de la
locul de muncă, asociaţii profesionale din domeniu sau, după
caz, de la alte organizaţii şi instituţii cu care a colaborat.
Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română,
se va depune şi traducerea în limba română, legalizată, a
documentului respectiv;
i) dovada plăţii taxei de înscriere la
examen.
(2) Inscrierea la examen se face cu cel puţin 30
de zile înainte de data examenului, după publicarea anunţului pe
pagina de internet a Ministerului Justiţiei.
(3) Pentru înscrierea la examenul pentru atribuirea
calităţii de expert tehnic judiciar, candidaţii plătesc o
taxă de înscriere, al cărei cuantum este stabilit prin ordin al
ministrului justiţiei. Taxa de înscriere se plăteşte la casieria
Ministerului Justiţiei sau în contul bancar al ministerului. Sumele astfel
constituite se folosesc pentru plata cheltuielilor cu organizarea şi
desfăşurarea examenului şi remunerarea membrilor comisiilor
constituite în vederea organizării şi desfăşurării
examenului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar.
Plata membrilor comisiei se face la un nivel echivalent orei de muncă
plătite de angajator în luna susţinerii examenului, în funcţie
de numărul de ore lucrate în cadrul comisiei."
e) La articolul 6, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Data şi locul susţinerii
examenului, specializarea şi termenul de depunere a actelor pentru
înscrierea la examen se aduc la cunoştinţa celor interesaţi cu
cel puţin 40 de zile înainte de data susţinerii examenului, prin
publicare pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei. De asemenea, se
aduc la cunoştinţă şi prin afişare la sediile
birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din
cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului."
f) La articolul 7, alineatul (2) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(2) Comisia de examinare este constituită din 4
membri, respectiv două cadre didactice de specialitate de la
instituţiile de învăţământ superior de profil şi 2
reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei."
g) După capitolul II se introduce un nou
capitol, capitolul II1 „Interviul pentru atribuirea
calităţii de expert tehnic judiciar", cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL II1
Interviul pentru atribuirea calităţii de
expert tehnic judiciar
Art. 91. - (1) La cerere, poate dobândi
calitatea de expert tehnic judiciar într-o anumită specializare, pe baza
unui interviu organizat de Ministerul Justiţiei şi
desfăşurat în limba română:
a) persoana care a dobândit calitatea de expert
extrajudiciar în acea specializare;
b) persoana care a dobândit calitatea cerută
pentru desfăşurarea activităţii în acea specializare în
condiţiile legii speciale ce reglementează organizarea şi
desfăşurarea unei activităţi sau profesii şi modul de
acces în aceasta;
c) persoana care are titlul de academician, profesor
universitar sau conferenţiar universitar, doctor docent ori doctor în
specializarea respectivă.
(2) Pentru înscrierea la interviu, candidatul va depune
la organizatorul interviului următoarele documente:
a) cerere de înscriere, care se va redacta în limba
română şi în care se vor înscrie date privind solicitantul: nume,
prenume, cod numeric personal, cetăţenie, adresa de domiciliu în
statul membru UE sau SEE şi, dacă există, adresa de
reşedinţă, telefon, fax, e-mail, pagina de internet. In cerere
se va face menţiune despre sesiunea de interviu şi specializarea la
care candidează;
b) copia legalizată a documentului cu care se
face dovada îndeplinirii condiţiei prevăzute la alin. (1) lit. a), b)
sau c), după caz. Dacă documentul este emis în altă limbă
decât cea română, se va depune şi traducerea în limba română,
legalizată, a documentului respectiv;
c) copia actului de identitate şi, dacă este
necesar, a altui act doveditor al cetăţeniei unuia dintre statele
membre ale UE sau aparţinând SEE;
d) copia legalizată a atestatului de
cunoaştere a limbii române de către cetăţeanul statului
membru UE sau SEE, altul decât România. Dacă documentul este emis în
altă limbă decât cea română, se va depune şi traducerea în
limba română, legalizată, a documentului respectiv;
e) declaraţie pe propria răspundere că
are capacitatea de exerciţiu deplină, în original, redactată în
limba română;
f) copie legalizată de pe diploma de absolvire a
instituţiei de învăţământ superior. Dacă diploma a
fost obţinută într-un stat membru al UE ori aparţinând SEE,
altul decât România, se va depune şi dovada recunoaşterii diplomei
potrivit Legii nr. 200/2004, cu modificările şi completările
ulterioare. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea
română, se va depune şi traducerea în limba română,
legalizată, a documentului respectiv;
g) copia documentului prin care se face dovada,
conform legislaţiei ţării emitente, că îndeplineşte
condiţia privind stagiul de cel puţin 3 ani în specialitatea în care
a obţinut diploma. Dacă documentul este emis în altă limbă
decât cea română, se va depune şi traducerea în limba română,
legalizată, a documentului respectiv;
h) certificatul de cazier judiciar, în original, aflat
în termenul de valabilitate. Dacă acesta este emis în altă limbă
decât cea română, se va depune şi traducerea în limba română,
legalizată, a documentului respectiv;
i) recomandare privind buna reputaţie
profesională şi socială, în original, obţinută de la
locul de muncă, asociaţii profesionale din domeniu sau, după
caz, de la alte organizaţii şi instituţii cu care a colaborat.
Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română,
se va depune şi traducerea în limba română, legalizată, a
documentului respectiv;
j) dovada plăţii taxei de înscriere la
interviu.
(3) Inscrierea la interviu se face cu cel puţin 30
de zile înainte de data interviului, după publicarea anunţului pe
pagina de internet a Ministerului Justiţiei.
(4) Data şi locul susţinerii interviului,
specializarea şi termenul de depunere a actelor pentru înscrierea la
interviu se aduc la cunoştinţa celor interesaţi cu cel
puţin 40 de zile înainte de data susţinerii interviului, prin
publicare pe pagina de internet a Ministerului Justiţiei. De asemenea, se
aduc la cunoştinţă şi prin afişare la sediile
birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice şi contabile din
cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil publicului.
(5) Pentru înscrierea la interviul pentru dobândirea
calităţii de expert tehnic judiciar, candidaţii plătesc o
taxă de înscriere, al cărei cuantum este stabilit prin ordin al
ministrului justiţiei. Taxa de înscriere se plăteşte la casieria
Ministerului Justiţiei sau în contul bancar al ministerului. Sumele astfel
constituite pot fi utilizate pentru plata cheltuielilor cu organizarea şi
desfăşurarea interviului şi remunerarea membrilor comisiilor
constituite în vederea organizării şi desfăşurării
interviului pentru atribuirea calităţii de expert tehnic judiciar.
Plata membrilor comisiei se face la un nivel echivalent orei de muncă
plătite de angajator în luna susţinerii interviului, în funcţie
de numărul de ore lucrate în cadrul comisiei.
Art. 92. - (1) Pentru organizarea şi
desfăşurarea interviului se vor constitui următoarele comisii:
a) comisia pentru verificarea îndeplinirii
condiţiilor de înscriere la interviu, constituită din 3 reprezentanţi
ai direcţiei de specialitate din Ministerul Justiţiei;
b) comisia de interviu, constituită din 3
reprezentanţi ai direcţiei de specialitate din Ministerul
Justiţiei.
(2) Rezultatele evaluării prin interviu pot fi
«Admis» sau «Respins» şi se consemnează într-un proces-verbal semnat
de toţi membrii comisiei. Rezultatele obţinute sunt definitive,
contestaţia introdusă fiind inadmisibilă.
(3) In cazul în care există un număr mare de
candidaţi, se pot organiza mai multe comisii şi se poate face
programarea candidaţilor la susţinerea interviului pe o durată
de mai multe zile.
(4) Componenţa comisiilor se aprobă prin
ordin al ministrului justiţiei.
Art. 93. - Rezultatele obţinute în urma
susţinerii interviului se publică pe pagina de internet a Ministerului
Justiţiei. De asemenea, se aduc la cunoştinţă şi prin
afişare la sediile birourilor locale pentru expertize judiciare, tehnice
şi contabile din cadrul tribunalelor, la loc vizibil şi accesibil
publicului."
h) După capitolul III se introduce un nou capitol,
capitolul III1 „Dispoziţii privind experţii tehnici
judiciari care au dobândit această calitate într-un stat membru al Uniunii
Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European", cu
următorul cuprins:
„CAPITOLUL III1
Dispoziţii privind experţii tehnici
judiciari care au dobândit această calitate într-un stat membru al Uniunii
Europene ori aparţinând Spaţiului Economic European
Art. 101. - (1) Cetăţeanul unui
alt stat membru al UE sau aparţinând SEE şi cetăţeanul
român care au dobândit calitatea de expert tehnic judiciar într-un alt stat
membru al UE sau aparţinând SEE, calitate certificată de organismele
profesionale recunoscute în acele state, se pot înscrie în Tabelul nominal
cuprinzând experţii tehnici judiciari, întocmit pe specialităţi
şi pe judeţe de Biroul central pentru expertize tehnice judiciare din
cadrul Ministerului Justiţiei, în vederea exercitării profesiei în
România, în condiţiile legii, fără susţinerea examenului
sau a interviului pentru dobândirea calităţii de expert tehnic judiciar.
(2) In baza cererii formulate de solicitantul
prevăzut la alin. (1), Ministerul Justiţiei recunoaşte,
fără efectuarea vreunei formalităţi de verificare,
documentul de atestare profesională emis de autoritatea competentă
din statul de origine, document cu care se dovedeşte dobândirea
calităţii de expert tehnic judiciar în statul de origine, şi îl
înscrie în Tabelul nominal cuprinzând experţii tehnici judiciari.
(3) In vederea înscrierii în Tabelul nominal
cuprinzând experţii tehnici judiciari, expertul tehnic judiciar solicitant
va depune la Ministerul Justiţiei următoarele documente:
a) cererea de înscriere, care se va redacta în limba
română şi în care se vor înscrie date privind expertul: nume,
prenume, cod numeric personal, cetăţenie, adresa de domiciliu în
statul membru UE sau SEE şi, dacă există, adresa de
reşedinţă în România, specializarea expertului, telefon, fax,
e-mail, pagina de internet;
b) copia legalizată a documentului care
atestă dobândirea calităţii de expert tehnic judiciar în statul
de origine;
c) traducerea în limba română, legalizată, a
documentului care atestă dobândirea calităţii de expert tehnic
judiciar în statul de origine;
d) copia actului de identitate şi, dacă este
necesar, a altui act doveditor al cetăţeniei unuia dintre statele
membre ale UE sau aparţinând SEE;
e) copia legalizată a atestatului de
cunoaştere a limbii române de către cetăţeanul statului
membru UE sau SEE, altul decât România. Dacă documentul este emis în
altă limbă decât cea română, se va depune şi traducerea în
limba română, legalizată, a documentului respectiv;
f) declaraţia pe propria răspundere că
are capacitatea de exerciţiu deplină, redactată în limba
română;
g) certificatul de cazier judiciar, în original, aflat
în termenul de valabilitate. Dacă acesta este emis în altă limbă
decât cea română, se va depune şi traducerea în limba română,
legalizată, a documentului respectiv;
h) recomandare privind buna reputaţie
profesională şi socială, în original, obţinută de la
locul de muncă, asociaţii profesionale din domeniu sau, după
caz, de la alte organizaţii şi instituţii cu care a colaborat.
Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română,
se va depune şi traducerea în limba română, legalizată, a
documentului respectiv.
(4) Documentele prevăzute la alin. (3) lit. d) -
h) certifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 10 alin.
(1) lit. a), a1), b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2000, aprobată prin Legea nr. 156/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, şi pot fi emise sau eliberate de
autorităţile competente române ori de cele din statul de origine.
(5) Dacă sunt îndeplinite condiţiile legale
pentru exercitarea cu caracter permanent a profesiei în România şi
înscrierea în Tabelul nominal cuprinzând experţii tehnici judiciari, direcţia
de specialitate va elibera solicitantului o adeverinţă în care se va
preciza că acesta a fost înscris în Tabelul nominal cuprinzând
experţii tehnici judiciari şi îndeplineşte condiţiile în
vederea exercitării cu caracter permanent a profesiei în România.
Art. 102. - (1) Cetăţeanul unui
alt stat membru al UE sau aparţinând SEE şi cetăţeanul
român care au dobândit calitatea de expert tehnic judiciar într-un alt stat
membru al UE sau aparţinând SEE şi exercită profesia cu titlu
permanent în unul dintre aceste state pot profesa în România şi în mod
temporar sau ocazional. In această situaţie, expertul tehnic judiciar
este exceptat de la procedura de înscriere în Tabelul nominal cuprinzând
experţii tehnici judiciari.
(2) In cazul în care, în vederea exercitării
temporare sau ocazionale a profesiei de expert tehnic judiciar, solicitantul
prevăzut la alin. (1) se află la prima aplicaţie în România ori
dacă intervine o modificare substanţială a situaţiei sale,
acesta va înainta Ministerului Justiţiei o declaraţie privind
serviciile pe care le va presta, însoţită de următoarele
documente:
a) copia actului de identitate şi, dacă este
necesar, a altui act doveditor al cetăţeniei unuia dintre statele
membre ale UE sau aparţinând SEE;
b) copia legalizată a atestatului de
cunoaştere a limbii române de către cetăţeanul statului
membru UE sau SEE, altul decât România. Dacă documentul este emis în
altă limbă decât cea română, se va depune şi traducerea în
limba română, legalizată, a documentului respectiv;
c) copia legalizată a documentului care
atestă dobândirea calităţii de expert tehnic judiciar în statul
de origine;
d) traducerea în limba română, legalizată, a
documentului care atestă dobândirea calităţii de expert tehnic
judiciar în statul de origine;
e) copia documentului prin care se atestă că
solicitantul este legal stabilit într-un stat membru al UE sau aparţinând
SEE în scopul desfăşurării de astfel de activităţi.
Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea română,
se va depune şi traducerea în limba română, legalizată, a
documentului respectiv;
f) copia documentului prin care se atestă că
solicitantului nu îi este interzis să practice profesia, chiar şi cu
caracter temporar, la momentul eliberării atestatului. Dacă
documentul este emis în altă limbă decât cea română, se va
depune şi traducerea în limba română, legalizată, a documentului
respectiv;
g) copia documentului cu care se face dovada că
a desfăşurat o activitate specifică profesiei de expert tehnic
judiciar timp de cel puţin 2 ani în decursul ultimilor 10 ani, pentru
cazul în care profesia nu este reglementată în statul în care este
stabilit. Dacă documentul este emis în altă limbă decât cea
română, se va depune şi traducerea în limba română, legalizată,
a documentului respectiv.
(3) Declaraţia prevăzută la alin. (2)
poate fi înaintată prin orice mijloace şi se reînnoieşte anual,
dacă solicitantul intenţionează să exercite, în mod
temporar sau ocazional, profesia de expert tehnic judiciar în România.
(4) Dacă sunt îndeplinite condiţiile legale
pentru exercitarea ocazională sau temporară a profesiei,
direcţia de specialitate va elibera solicitantului o adeverinţă
în care se va preciza că acesta a depus declaraţia
prevăzută de lege şi îndeplineşte condiţiile în
vederea exercitării temporare sau ocazionale a profesiei de expert tehnic
judiciar."
i) La articolul 11, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Calitatea de expert tehnic
judiciar se atribuie persoanelor care au promovat examenul sau interviul
şi fac dovada că sunt apte din punct de vedere medical pentru
îndeplinirea activităţii de expertiză cu certificat medical de
sănătate, eliberat pe baza constatărilor făcute de comisia
medicală constituită potrivit Legii nr. 303/2004 privind statutul
judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare. Aceştia vor figura în
evidenţă corespunzător specializării în care au
obţinut calitatea de expert tehnic judiciar şi locului de
domiciliu."
j) La articolul 12, alineatul (2) se abrogă.
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. -
Direcţia servicii conexe va duce la îndeplinire prevederile prezentului
ordin.
p. Ministrul justiţiei,
Alina Mihaela Bica,
secretar de stat