ORDIN Nr. 206
din 29 octombrie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului-cadru de autorizare a autoritatilor de autorizare pentru
serviciile de transport public local
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITATI
PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 756 din 7 noiembrie 2007
Având în vedere prevederile art. 20 alin. (5) lit. a) şi
c) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007,
în temeiul art. 4 alin. (4) din anexa la Hotărârea
Guvernului nr. 671/2007 privind aprobarea
Regulamentului de organizare şi funcţionare a
Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi
Publice şi al art. 22 alin. (2) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul-cadru de autorizare a
autorităţilor de autorizare pentru serviciile de transport public local,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Departamentele de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice vor urmări
respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi
Publice,
Marian Cristinel Bîgiu
ANEXĂ
REGULAMENT-CADRU
de autorizare a autorităţilor de autorizare pentru serviciile de transport public local
CAPITOLUL I
Domeniu de reglementare
Art. 1. - Prezentul regulament-cadru este elaborat în
conformitate cu prevederile art. 20 alin. (5) lit. a) şi c) din Legea
serviciilor de transport public local nr. 92/2007.
Art. 2. - (1) Prezentul regulament-cadru are ca obiect
stabilirea modului în care se realizează autorizarea autorităţilor de
autorizare.
(2) Autoritatea de autorizare reprezintă serviciul sau compartimentul de transport din cadrul
fiecărei autorităţi a administraţiei publice locale.
Art. 3. - (1) Autorizarea autorităţilor de autorizare
se face de către direcţia de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, denumită în
continuare A.N.R.S.C.
(2) Autorizarea este echivalentă cu licenţierea
autorităţii de autorizare pentru acordarea autorizaţiilor de transport în regim
de taxi şi în regim de închiriere, în conformitate cu prevederile legii
specifice.
Art. 4. - (1) Prezentul regulament-cadru se aplică autorităţilor de autorizare care solicită de la
A.N.R.S.C. autorizarea în domeniul serviciilor de transport public local,
pentru funcţionarea acestora în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Autorizaţia acordată de A.N.R.S.C. autorităţilor de
autorizare care fac dovada îndeplinirii condiţiilor de autorizare prevăzute în
prezentul regulament dă dreptul acestora să elibereze, să modifice, să
prelungească, să suspende şi să retragă autorizaţiile de transport, în
conformitate cu prevederile Regulamentului-cadru de acordare a autorizaţiilor
de transport în domeniul serviciilor
de transport public local, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii
Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice nr.
207/2007.
CAPITOLUL II
Condiţii de autorizare
Art. 5. - Pentru autorizarea autorităţilor de
autorizare înfiinţate la nivelul oraşelor, municipiilor şi judeţelor trebuie
îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie constituite şi să funcţioneze în condiţiile
legii;
b) să aibă minimum 2 angajaţi cu contract individual
de muncă pe durată nedeterminată;
c) persoanele care analizează şi evaluează
documentaţiile de autorizare să aibă studii superioare;
d) cel puţin un angajat să aibă studii superioare de
specialitate sau studii superioare cu experienţă profesională în domeniu.
Art. 6. - Pentru autorizarea autorităţilor de
autorizare înfiinţate la nivelul comunelor, trebuie îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii:
a) să fie constituite şi să funcţioneze în condiţiile
legii;
b) să aibă minimum un angajat cu contract individual
de muncă pe durată nedeterminată, cu normă întreagă sau cu o fracţiune de cel
puţin jumătate de normă;
c) să aibă minimum un angajat cu studii superioare sau
medii de specialitate ori experienţă profesională în domeniu.
CAPITOLUL III
Procedura de autorizare
Art. 7. - Pentru dovedirea îndeplinirii condiţiilor de
autorizare prevăzute la art. 5 şi 6, după caz, autoritatea administraţiei
publice locale depune la registratura A.N.R.S.C. un dosar, cu următoarele
documente:
a) cererea de autorizare, conform modelului din anexa
nr. 1;
b) copie după organigrama aparatului de specialitate
al primarului/preşedintelui consiliului judeţean, după caz, din care să reiasă
compartimentul/serviciul care are atribuţiile autorităţii de autorizare;
c) copie după hotărârea consiliului judeţean de
înfiinţare a autorităţii de autorizare judeţene;
d) structura de personal, din care să reiasă numărul,
vechimea în muncă şi calificarea personalului din cadrul autorităţii de
autorizare;
e) actele de studii, în copie, pentru personalul din
cadrul autorităţii de autorizare;
f) fişele postului, în copie, pentru personalul din
cadrul autorităţii de autorizare;
g) numele şi datele de contact ale persoanei desemnate
să reprezinte autoritatea de autorizare.
Art. 8. - (1) A.N.R.S.C. analizează documentele depuse
de solicitant, în vederea acordării autorizaţiei, şi, dacă este necesar,
transmite solicitantului o adresă prin care i se aduce la cunoştinţă obligaţia
de a face completări, corecturi sau clarificări, cu referire la cererea şi
documentele depuse, în termen de 5 zile de la înregistrarea dosarului.
(2) In cazul în care, în termen de 10 zile de la data
adresei de solicitare a completărilor, solicitantul nu furnizează toate
documentele corespunzătoare, prevăzute de prezentul regulament, inclusiv
completările solicitate, A.N.R.S.C. radiază solicitarea respectivă din
procedura de acordare a autorizaţiei şi comunică această decizie
solicitantului.
(3) A.N.R.S.C, decide asupra
acordării/respingerii autorizaţiei în termen de 10 zile de la data
înregistrării dosarului sau în termen de 5 zile de la transmiterea
completărilor solicitate conform prevederilor alin (2).
Art. 9. - (1) Autorizarea/neautorizarea se face prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C. şi se comunică solicitantului
în maximum 3 zile de la data emiterii ordinului.
(2) In termen de 15 zile de la data comunicării de
către A.N.R.S.C. a înştiinţării privind acordarea autorizaţiei, solicitantul va
face dovada plăţii tarifului de acordare a autorizaţiei.
(3) In cazul nerespectării termenului prevăzut la
alin. (2), A.N.R.S.C. va proceda la retragerea autorizaţiei.
(4) Autorizaţiile intră în vigoare de la data
eliberării lor şi au valabilitate permanentă.
Art. 10. - (1) In cazul
autorizării, ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, privind acordarea autorizaţiei
însoţit de autorizaţie, al cărei model este cel din anexa nr. 2, se transmite
solicitantului după achitarea tarifului aferent.
(2) In cazul neautorizării, A.N.R.S.C. transmite solicitantului:
a) ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, privind respingerea
cererii de acordare a autorizaţiei;
b) motivele refuzului de acordare a autorizaţiei.
Art. 11. - Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, prin care
se acordă sau se respinge acordarea autorizaţiei poate fi atacat la Curtea de
Apel Bucureşti în condiţiile prevederilor Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 12. - (1) Autorizaţiile se înregistrează de
A.N.R.S.C. într-un registru special, în care înscrierea
se face în ordinea emiterii lor.
(2) Numărul autorizaţiei este numărul de ordine din
acest registru.
(3) Autorizaţia se eliberează în două exemplare, dintre
care un exemplar este transmis autorităţii de autorizare, iar celălalt se
păstrează la A.N.R.S.C.
CAPITOLUL IV
Obligaţiile autorităţii de autorizare autorizate
Art. 13. -In desfăşurarea activităţii de analiză şi
evaluare documentaţii de autorizare, personalul din cadrul autorităţii de
autorizare are următoarele obligaţii:
a) să cunoască şi să respecte legislaţia de
specialitate în vigoare din domeniul serviciilor de transport public local;
b) să cunoască şi să respecte prevederile din
Regulamentul-cadru de acordare a autorizaţiilor de transport în domeniul
serviciilor de transport public local;
c) să îşi fundamenteze concluziile şi consemnările din
rapoartele de specialitate în mod obiectiv, exclusiv pe
documentele analizate;
d) să transmită la A.N.R.S.C. orice date sau
informaţii solicitate despre activitatea desfăşurată;
e) să respecte măsurile de conformare stabilite în
notele de constatare de către agenţii constatatori ai A.N.R.S.C, cu ocazia
efectuării controalelor planificate sau neplanificate;
f) să se supună controlului şi să pună la dispoziţia
agenţilor constatatori ai A.N.R.S.C, datele şi informaţiile solicitate în
timpul desfăşurării acţiunii de control;
g) să îşi exercite capacitatea de apreciere în mod
imparţial, astfel încât în procesul de luare a deciziilor să ţină cont numai de
situaţiile pertinente şi să acţioneze potrivit actelor normative în vigoare;
h) să nu accepte, prin poziţia lor oficială, cadouri,
servicii, invitaţii la masă şi/sau alte avantaje ori foloase necuvenite, în
interes personal sau în beneficiul unui terţ;
i) să asigure şi să păstreze confidenţialitatea datelor
şi a informaţiilor obţinute în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
j) să aibă, în toate situaţiile, o atitudine de
neutralitate în relaţiile lor cu transportatorii;
k) observaţiile la documentaţiile de autorizare,
transmise solicitanţilor, să nu facă obiectul comentariilor, aprecierilor sau
obiecţiilor faţă de aceştia şi nici al comparaţiilor cu alte documentaţii de
autorizare.
Art. 14. - (1) Autorizaţia se suspendă de către
A.N.R.S.C, pe o perioadă de maximum 30 de zile, în cazul nerespectării
prevederilor art. 13 lit. d) şi e).
(2) Pe perioada suspendării autorizaţiei se interzice
eliberarea autorizaţiilor de transport.
Art. 15. -Autorizaţia se retrage de către A.N.R.S.C, în
cazul când autoritatea de autorizare:
a) nu s-a conformat măsurilor dispuse de agenţii
constatatori ai A.N.R.S.C. în perioada de suspendare;
b) nu a respectat prevederile art. 13 lit. f);
c) prin personalul propriu a săvârşit fapte penale în
exercitarea atribuţiilor legale în domeniul serviciilor de transport public
local şi există o hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă
pentru stabilirea vinovăţiei.
Art. 16. - (1) Retragerea
autorizaţiei se face după notificarea prealabilă cu 30 de zile a autorităţii
administraţiei publice locale.
(2) In cazul în care, în perioada de notificare,
autoritatea administraţiei publice locale nu face dovada înlocuirii
personalului vinovat de săvârşirea faptelor menţionate la art. 15, A.N.R.S.C,
va proceda la retragerea autorizaţiei.
(3) Prin retragerea autorizaţiei încetează dreptul
autorităţii de autorizare de a mai elibera autorizaţii de transport.
(4) Autorizaţiile de transport eliberate după data
emiterii ordinului preşedintelui A.N.R.S.C, de retragere a autorizaţiei sunt
nule de drept.
(5) Autoritatea administraţiei publice locale poate
solicita la A.N.R.S.C, o nouă autorizare pentru autoritatea de autorizare, în
conformitate cu prevederile prezentului regulament, numai dacă persoanele
stabilite vinovate, conform prevederilor art. 15 lit. c), nu mai sunt angajate
în cadrul autorităţii de autorizare.
Art. 17. - (1) Suspendarea/retragerea autorizaţiei se
face prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C, şi intră în vigoare la data
emiterii ordinului.
(2) Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, de
suspendare/retragere a autorizaţiei se transmite autorităţii de autorizare în
termen de 3 zile de la data emiterii şi se publică pe pagina web a A.N.R.S.C.
Art. 18. - Ordinul preşedintelui A.N.R.S.C, de
suspendare/ retragere a autorizaţiei poate fi atacat, la Curtea de Apel
Bucureşti, în condiţiile prevederilor Legii nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 19. - (1) Pentru eliberarea autorizaţiei,
A.N.R.S.C, percepe un tarif de acordare a autorizaţiei de:
a) 2.000 lei, pentru unităţi administrativ-teritoriale
cu peste 300.000 de locuitori;
b) 1.000 lei, pentru unităţi administrativ-teritoriale
între 50.000 şi 300.000 de locuitori inclusiv;
c) 500 lei, pentru unităţi administrativ-teritoriale
între 10.000 şi 50.000 de locuitori inclusiv;
d) 200 lei, pentru unităţi administrativ-teritoriale până
la 10.000 de locuitori inclusiv.
(2) Incepând cu anul al doilea
de valabilitate a autorizaţiei, A.N.R.S.C, percepe un tarif anual de
monitorizare a autorizaţiei egal cu valoarea tarifului pentru acordarea
acesteia.
(3) Tariful anual de monitorizare a autorizaţiei se
datorează, în condiţiile prevăzute la alin. (2), începând cu data de întâi a
lunii corespunzătoare celei în care s-a eliberat autorizaţia. Plata tarifului
de monitorizare se va efectua în tranşe trimestriale egale, având ca termen
limită data de 20 a primei luni din trimestrul curent, pentru trimestrul precedent.
(4) Intârzierea în achitarea sumelor datorate atrage
majorări de întârziere similare celor prevăzute pentru obligaţiile la bugetul
general consolidat, conform Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Ordinea stingerii creanţelor datorate la bugetul
A.N.R.S.C, din tariful anual de monitorizare a autorizaţiei şi a majorărilor de
întârziere este cea prevăzută de Codul de procedură fiscală.
(6) Tarifele percepute de
A.N.R.S.C, se modifică prin ordin al preşedintelui A.N.R.S.C, în funcţie de
evoluţia indicelui preţului de consum, şi se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 20. - (1) Incasările realizate din aplicarea
tarifelor prevăzute în prezentul regulament se fac venit la bugetul A.N.R.S.C,
şi nu intră în sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată.
(2) Tarifele percepute de la fiecare autoritate de
autorizare se varsă în contul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru
Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, cod de identificare fiscală
14935787, cod IBAN RO73TREZ7005025XXX000275, deschis la Activitatea de
Trezorerie şi Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti -A.TC.PM.B.
Art. 21. -Autorizaţiile nu pot fi transferate, orice
transfer efectuat este nul de drept şi determină retragerea imediată a
autorizaţiei.
Art. 22. - Eliberarea de duplicate ale autorizaţiei se
face la cererea autorităţii administraţiei publice locale, după achitarea unui
tarif în cuantum de 20% din tariful de acordare corespunzător.
Art. 23. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
CERERE
pentru acordarea autorizaţiei
Către
Autoritatea naţională de reglementare pentru serviciile
comunitare de utilităţi publice
Primaria/Consiliul Judeţean
................................................................................, cu sediul în localitatea
...................................................................,
str.............................................. nr.........., judeţul......................................................,
telefon...................................,
fax..............................................,
cont................................................................................,
deschis la..........................................................., vă solicită autorizarea Autorităţii de autorizare pentru
exercitarea atribuţiilor legale în domeniul serviciilor de transport public
local.
Data........................................
PRIMAR/PREŞEDINTE,
...............................................
(semnătura şi ştampila)
SECRETAR,
.............................................
(semnătura)
ANEXA Nr. 2 la regulament*)
|
GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA NAŢIONALĂ DE
REGLEMENTARE PENTRU SERVICIILE COMUNITARE DE UTILITĂŢI PUBLICE
|
AUTORIZAŢIE
nr.___din_________
In temeiul Ordinului Preşedintelui
A.N.R.S.C. nr. ____ din______, se autorizează Autoritatea de autorizare din cadrul
Primăriei/Consiliului Judeţean_________________________________ cu sediul în_____________________________________________ pentru exercitarea atribuţiilor legale în domeniul serviciilor de
transport public local.
Autorizaţia are valabilitate permanentă.
PREŞEDINTE
|
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.