ORDIN
Nr. 210 din 5 februarie 2001
pentru aprobarea Regulamentului de punere in aplicare a Legii nr. 188/2000
privind executorii judecatoresti
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 6 februarie 2001
Ministrul justitiei,
in baza dispozitiilor Hotararii Guvernului nr. 212/2001 privind organizarea
si functionarea Ministerului Justitiei,
avand in vedere prevederile art. 66 alin. (2) din Legea nr. 188/2000 privind
executorii judecatoresti,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se adopta Regulamentul de punere in aplicare a Legii nr. 188/2000 privind
executorii judecatoresti, cuprins in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei si presedintii
curtilor de apel, ai tribunalelor si ai judecatoriilor vor lua masurile
corespunzatoare pentru indeplinirea dispozitiilor prevazute in prezentul
regulament.
p. Ministrul justitiei,
Doru Crin Trifoi,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
de aplicare a Legii nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti
CAP. 1
Organizarea activitatii executorilor judecatoresti
SECTIUNEA 1
Dispozitii generale
Art. 1
Executorii judecatoresti sunt investiti sa indeplineasca un serviciu de
interes public constand in executarea silita a dispozitiilor civile din titlurile
executorii, precum si alte atributii date prin lege in competenta lor.
Art. 2
Actul indeplinit de executorul judecatoresc in limitele competentelor
legale, purtand stampila si semnatura acestuia, precum si numarul de
inregistrare si data, este act de autoritate publica si are forta probanta
prevazuta de lege.
Art. 3
Executorii judecatoresti isi indeplinesc atributiile cu respectarea si in
limitele competentelor prevazute de Legea nr. 188/2000 privind executorii
judecatoresti, denumita in continuare lege, de prezentul regulament de aplicare
a legii, de prevederile Statutului profesiei de executor judecatoresc, de Codul
de procedura civila si de alte legi aplicabile in materie.
SECTIUNEA a 2-a
Constituirea si functionarea birourilor de executori judecatoresti
Art. 4
(1) Executorii judecatoresti isi exercita activitatea in cadrul unor
birouri, individual sau prin asociere in baza unui contract de societate
civila.
(2) In circumscriptia unei judecatorii pot functiona unul sau mai multe
birouri de executori judecatoresti.
(3) Competenta teritoriala a executorului judecatoresc se intinde in
intreaga circumscriptie a judecatoriei in care isi are sediul biroul sau, cu
exceptia municipiului Bucuresti unde sunt aplicabile prevederile art. 8 alin.
(2) din lege.
Art. 5
(1) Numarul executorilor judecatoresti si al birourilor de executori
judecatoresti din localitatile aflate in circumscriptia fiecarei judecatorii si
din municipiul Bucuresti se stabilesc prin ordin al ministrului justitiei, la
propunerea Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti, in
functie de cerintele locale determinate de intinderea teritoriului, numarul
locuitorilor, volumul de activitate si numarul executorilor judecatoresti stagiari
care au promovat examenul de capacitate.
(2) Ministrul justitiei va actualiza numarul executorilor judecatoresti si
al birourilor de executori judecatoresti in fiecare an, de regula in primul
trimestru, la propunerea Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti.
(3) Dispozitiile alin. (1) si (2) nu se aplica executorilor judecatoresti
carora le-a incetat suspendarea exercitarii functiei si persoanelor care au
cerut in conditiile art. 63 alin. (2) din lege sa devina executori judecatoresti.
(4) La numire pe locurile declarate disponibile in conditiile alin. (2) vor
avea prioritate executorii judecatoresti stagiari care au promovat examenul de
capacitate.
(5) Pe locurile de executori judecatoresti care raman vacante dupa acordarea
prioritatilor prevazute la alin. (4) se va organiza anual examen de admitere in
profesie pentru cei care indeplinesc conditiile prevazute de art. 15 lit. g)
din lege.
Art. 6
(1) Executorul judecatoresc este numit la propunerea Consiliului Uniunii
Nationale a Executorilor Judecatoresti, prin ordin al ministrului justitiei, pe
baza referatului intocmit de directia de specialitate din cadrul Ministerului
Justitiei privind indeplinirea conditiilor de numire prevazute de lege.
(2) In ordinul de numire se va specifica judecatoria in a carei
circumscriptie isi va avea sediul biroul de executor judecatoresc, precum si
obligatia acestuia ca in termen de 90 de zile sa isi inregistreze biroul
individual sau, dupa caz, in asociere cu alt executor judecatoresc, in
conditiile art. 17 alin. (1) din lege.
(3) Prelungirea termenului de 90 de zile pentru inregistrarea biroului
poate fi incuviintata de ministrul justitiei, pentru motive temeinice, la
cererea executorului judecatoresc. Cererea, cuprinzand motivele justificate
care l-au impiedicat sa isi inregistreze biroul in termenul prevazut de lege,
se depune la Camera executorilor judecatoresti, care o inainteaza ministrului
justitiei, impreuna cu punctul sau de vedere.
Art. 7
(1) Inregistrarea biroului se face, la cererea executorului judecatoresc,
intr-un registru special tinut de primul-grefier al curtii de apel in a carei
circumscriptie isi are sediul biroul, pe numele executorului judecatoresc sau,
dupa caz, al executorilor judecatoresti asociati. Obligatia inregistrarii
exista si in cazul executorului judecatoresc care renunta la asociere si isi
deschide birou individual.
(2) La cererea de inregistrare se vor atasa:
- ordinul de numire a executorului judecatoresc;
- dovada existentei sediului biroului - act de proprietate, contract de
inchiriere sau alt act;
- confirmarea colegiului director al Camerei executorilor judecatoresti cu
privire la faptul ca biroul dispune de spatiul corespunzator desfasurarii
activitatii si conservarii arhivei in bune conditii.
(3) La inregistrarea biroului executorul judecatoresc va prezenta stampila
si specimenul de semnatura.
(4) Documentatia prezentata la inregistrare se pastreaza in dosare
distincte pentru fiecare birou. Dosarul va cuprinde si cate un exemplar al
procesului-verbal incheiat cu ocazia depunerii juramantului conform art. 18
alin. (4) din lege.
(5) Primul-grefier va elibera in termen de cel mult 3 zile un certificat
care atesta efectuarea inregistrarii, pe care executorul judecatoresc il va
prezenta de indata Camerei executorilor judecatoresti, iar aceasta il va
comunica Ministerului Justitiei si Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti.
Art. 8
(1) In registrul special prevazut la art. 7 alin. (1) se vor inscrie si
urmatoarele operatiuni:
- modificari in modul de desfasurare a activitatii in cadrul biroului;
- schimbarea sediului biroului;
- radierea biroului executorului judecatoresc;
- alte operatiuni prevazute de prezentul regulament si de statutul
profesiei.
(2) Operatiunile prevazute la alin. (1) se vor inregistra la cerere,
atasandu-se confirmarea colegiului director al Camerei executorilor
judecatoresti care, dupa caz, poate solicita direct inregistrarea lor.
(3) Colegiul director al Camerei executorilor judecatoresti va avea acces
permanent la registrul special prevazut la art. 7 alin. (1), avand obligatia de
a-l instiinta pe ministrul justitiei si Consiliul Uniunii Nationale a
Executorilor Judecatoresti despre toate inregistrarile.
Art. 9
(1) Stampila executorilor judecatoresti cuprinde stema Romaniei, numele,
prenumele si calitatea de executor judecatoresc, precum si localitatea in care
isi are sediul biroul. Modelul stampilei este propus de Consiliul Uniunii Nationale
a Executorilor Judecatoresti si aprobat de ministrul justitiei.
(2) Pierderea sau disparitia stampilei se inscrie in registrul special
prevazut la art. 7 alin. (1) din prezentul regulament, inregistrandu-se in
termen de 5 zile un nou model de stampila, care va contine elemente distinctive
fata de cea pierduta sau disparuta.
Art. 10
(1) Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti intocmeste si
actualizeaza anual tabloul executorilor judecatoresti, care se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se transmite curtilor de apel, care
au obligatia sa il comunice instantelor din circumscriptia lor. Tabloul
executorilor judecatoresti se transmite si directiei de specialitate din cadrul
Ministerului Justitiei.
(2) Acest tablou contine numele si prenumele tuturor executorilor
judecatoresti care au depus juramantul, precum si sediul biroului in care
acestia functioneaza.
Art. 11
Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti va intocmi si
liste cuprinzand:
- executorii judecatoresti incompatibili, indicandu-se temeiul
incompatibilitatii;
- executorii judecatoresti care sunt suspendati din functie in temeiul art.
23 lit. a) si lit. b) teza a doua, lit. c), d) si e) din lege;
- executorii judecatoresti a caror calitate a incetat;
- executorii judecatoresti stagiari, indicand biroul in care sunt angajati.
SECTIUNEA a 3-a
Executorii judecatoresti stagiari
Art. 12
(1) Stagiul reprezinta perioada premergatoare dobandirii calitatii de
executor judecatoresc si are drept scop pregatirea profesionala a executorului
judecatoresc la inceputul exercitarii profesiei.
(2) Durata stagiului este de 2 ani, calculata de la data incheierii
contractului individual de munca.
(3) Colegiul director al Camerei executorilor judecatoresti poate aproba,
la cerere, reducerea perioadei de stagiu la un an pentru executorii stagiari
care se remarca in activitatea profesionala pe baza rezultatelor obtinute la
conferintele de stagiu si a referatului executorului judecatoresc indrumator,
in conditiile prezentului regulament.
Art. 13
(1) Durata stagiului se suspenda pe timpul serviciului militar sau al
concentrarii ori in alte cazuri prevazute de lege.
(2) Perioada de stagiu efectuata anterior suspendarii intra in calculul
perioadei de stagiu prevazute la art. 12 alin. (2).
(3) Suspendarea prevazuta la alin. (1) se constata de colegiul director al
Camerei executorilor judecatoresti.
Art. 14
(1) Colegiul director va solicita trimestrial executorilor judecatoresti
din cadrul fiecarei Camere a executorilor judecatoresti sa isi exprime optiunea
privind angajarea unor executori judecatoresti stagiari in cadrul birourilor
lor.
(2) Dupa centralizarea optiunilor colegiul director al fiecarei Camere a
executorilor judecatoresti propune spre aprobare Consiliului Uniunii Nationale
a Executorilor Judecatoresti numarul executorilor judecatoresti stagiari ce pot
fi angajati in anul respectiv in birourile de executori judecatoresti.
(3) Cel care a promovat examenul de admitere in profesie devine executor
judecatoresc stagiar prin incheierea unui contract individual de munca cu
executorul judecatoresc in al carui birou isi va desfasura activitatea.
Contractul de munca se incheie pe durata determinata, egala cu durata
stagiului.
(4) Angajarea executorului stagiar in cadrul unui birou in care
functioneaza mai multi executori judecatoresti asociati se face de executorul
judecatoresc imputernicit prin contractul de societate civila.
Art. 15
(1) In perioada de stagiu Camera executorilor judecatoresti va verifica
lunar stadiul de pregatire si formare profesionala a executorului judecatoresc
stagiar, precum si modul in care acesta si-a indeplinit atributiile care i-au
fost delegate de executorul judecatoresc indrumator.
(2) Conferintele de stagiu reprezinta o forma de pregatire profesionala a
executorului stagiar si sunt organizate de colegiul director al Camerei
executorilor judecatoresti potrivit tematicii orientative comunicate de
Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti.
(3) Conferintele de stagiu se desfasoara pe baza unui program aprobat de
colegiul director al Camerei executorilor judecatoresti, care cuprinde
cunoasterea legislatiei la zi, dezbateri de spete, expuneri asupra problemelor
ivite in activitatea executorilor, studiul doctrinei.
(4) Constatarile verificarilor periodice vor fi consemnate in
procese-verbale semnate de reprezentantul Camerei executorilor judecatoresti si
de executorul judecatoresc in al carui birou isi exercita activitatea
executorul judecatoresc stagiar si vor fi aduse la cunostinta celui verificat.
SECTIUNEA a 4-a
Organizarea si desfasurarea examenului de admitere in profesie si a
examenului de capacitate
&1. Organizarea si desfasurarea examenului de admitere in profesie
pentru executorii judecatoresti stagiari
Art. 16
Selectia candidatilor pentru admiterea in profesie se face pe baza unui
examen organizat anual de Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti, cu avizul Ministerului Justitiei.
Art. 17
Se pot inscrie la examen pentru ocuparea posturilor de executori
judecatoresti stagiari persoanele care indeplinesc conditiile prevazute la art.
15 lit. a) - f) din lege.
Art. 18
(1) Cererea de inscriere impreuna cu dovezile privind indeplinirea
conditiilor prevazute la art. 17 din regulament se depun, cu cel putin 30 de
zile inainte de data sustinerii examenului, la Camera executorilor
judecatoresti din localitatea in a carei circumscriptie se afla postul
disponibil pentru care candideaza.
(2) Dupa expirarea termenului de mai sus cererile vor fi considerate ca
tardiv formulate si nu vor mai fi primite.
Art. 19
(1) In termen de 5 zile de la expirarea termenului pentru depunerea
dosarului colegiul director al Camerei executorilor judecatoresti va verifica
indeplinirea cerintelor legale pentru inscrierea la examen si pentru dobandirea
calitatii de executor judecatoresc stagiar, intocmind pentru fiecare candidat
referatul de admitere sau, dupa caz, de respingere a cererii de inscriere la
examen.
(2) In caz de respingere a cererii de inscriere colegiul director va
comunica avizul negativ si o copie de pe referat candidatului in termen de 24
de ore de la intocmirea acestuia.
(3) Impotriva avizului negativ candidatul poate formula contestatie in
termen de 48 de ore de la comunicare comisiei constituite in scopul verificarii
dosarelor pe langa Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti. Comisia va
examina contestatia in termen de 48 de ore de la primirea acesteia. Hotararea
comisiei este definitiva si se comunica atat candidatului, cat si colegiului
director al Camerei executorilor judecatoresti.
Art. 20
(1) Cu 10 zile inainte de data examenului colegiul director al fiecarei
Camere a executorilor judecatoresti va depune toate cererile, impreuna cu
dovezile anexate, la comisia pentru verificarea dosarelor.
(2) O data cu dosarele candidatilor Camera executorilor judecatoresti va
inainta situatia centralizata privind datele de identificare a candidatilor si
circumscriptia pentru care candideaza.
Art. 21
(1) Data examenului va fi stabilita de Uniunea Nationala a Executorilor
Judecatoresti, cu acordul ministrului justitiei, si va fi comunicata Camerelor
executorilor judecatoresti cu 60 de zile inainte de aceasta data, in vederea
instiintarii candidatilor, si va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a III-a. In aceleasi conditii va fi publicata si lista cuprinzand
posturile vacante.
(2) Cu cel putin 15 zile inainte de data examenului Consiliul Uniunii
Nationale a Executorilor Judecatoresti va stabili locul si ora inceperii
examenului, cu precizarea adresei exacte, facand comunicarea si dispunand
afisarea la sediul tuturor Camerelor executorilor judecatoresti in a caror
circumscriptie exista locuri disponibile.
Art. 22
(1) In vederea sustinerii examenului Consiliul Uniunii Nationale a
Executorilor Judecatoresti si Ministerul Justitiei vor stabili tematica cu
caracter teoretic din materiile: drept civil, drept procesual civil, drept
comercial, drept international privat si organizarea profesiei de executor
judecatoresc.
(2) Tematica va fi transmisa Camerelor executorilor judecatoresti cu cel
putin 60 de zile inaintea datei examenului si va fi afisata de indata la sediul
acestora.
Art. 23
(1) Comisia prevazuta la art. 28 lit. c) va elabora subiectele si procedura
de notare a lucrarilor.
(2) Subiectele vor fi stabilite cu 24 de ore inaintea datei examenului si
vor fi redactate astfel incat sa acopere intreaga tematica, formulandu-se cate
20 de subiecte din fiecare materie.
(3) Dupa redactare subiectele se introduc in plicuri sigilate si se
pastreaza la sediul Ministerului Justitiei.
Art. 24
(1) In ziua examenului, cu 30 de minute inainte de ora inceperii acestuia
comisia care a redactat subiectele va proceda la alegerea, prin tragere la
sorti, a unui set de 10 subiecte, intocmindu-se un proces-verbal constatator
semnat de membrii comisiei.
(2) Extragerea, prin tragere la sorti, se va face de catre presedintele
comisiei.
(3) Durata examenului este de 4 ore incepand cu ora si minutul in care a
fost dictat ultimul subiect, aceasta consemnandu-se in procesul-verbal semnat
de cei desemnati cu organizarea si supravegherea desfasurarii regulamentare a
examenului.
Art. 25
(1) Repartizarea candidatilor pe sali, acolo unde este cazul, se va afisa
la locul desfasurarii examenului.
(2) Apelul candidatilor la locul desfasurarii examenului se va face cu cel
mult 30 de minute inaintea orei stabilite in vederea indeplinirii masurilor
prealabile (verificarea identitatii, primirea foilor pentru examen).
(3) In sala in care are loc examenul si pe toata durata desfasurarii
acestuia candidatilor le este permis sa aiba pe masa numai colile de hartie si
instrumentele de scris.
(4) Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (3) va avea drept urmare
eliminarea din examen a candidatului si anularea lucrarii.
(5) Dupa verificarea identitatii candidatilor iesirea din sala a acestora,
sub orice motiv, atrage eliminarea din examen.
(6) Dupa inceperea comunicarii subiectelor accesul candidatilor in sala de
examen este interzis.
(7) Candidatul are obligatia sa predea lucrarea comisiei de coordonare si
supraveghere din acea sala, semnand in borderoul special intocmit.
(8) Dupa predarea lucrarii este interzisa revenirea in sala a candidatului.
Art. 26
(1) Notarea lucrarilor se face de comisia de examinare, in componenta
prevazuta la art. 28 lit. c).
(2) Notarea fiecarui subiect se face prin punctaj conform baremului
intocmit de comisia pentru elaborarea subiectelor si notarea lucrarilor.
(3) La fiecare proba nota se va stabili prin insumarea punctajului obtinut
pentru tratarea fiecarui subiect al probei.
(4) Media lucrarii constituie media aritmetica a notelor obtinute la
fiecare materie.
(5) Media minima de promovare este 7,00, nota obtinuta la fiecare materie
neputand sa fie mai mica de 5,00.
(6) Lucrarile candidatilor care au fost surprinsi copiind sau lucrarile cu
insemnari vadit efectuate in scopul identificarii candidatului nu se mai
noteaza, facandu-se mentiunea "anulat" pe lucrare si in borderou.
(7) Lucrarile apreciate ca avand insemnari conform alin. (6) nu se deschid
decat dupa examinarea si aprecierea acestei situatii cu majoritatea de voturi a
membrilor comisiei pentru elaborarea subiectelor si notarea lucrarilor de
examen.
Art. 27
(1) Pentru buna desfasurare a examenului de admitere in profesia de
executor judecatoresc Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti
si directia de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei isi vor desemna
reprezentanti in conditiile prevazute in prezentul regulament.
(2) Reprezentantii Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti vor fi
desemnati in compunerea comisiilor dintre executorii cu vechimea, experienta si
autoritatea necesare pentru o astfel de activitate, recomandati de Camerele
executorilor judecatoresti.
Art. 28
In vederea organizarii si desfasurarii examenului de admitere in profesia
de executor judecatoresc se vor constitui si vor functiona urmatoarele comisii:
a) Comisia pentru verificarea indeplinirii conditiilor de inscriere la
examen si rezolvarea contestatiilor impotriva avizului negativ dat de colegiul
director al Camerei executorilor judecatoresti la cererea de inscriere si
pentru verificarea centralizatoarelor, formata din executori judecatoresti si
un reprezentant al Ministerului Justitiei.
Comisia verifica dosarele candidatilor si hotaraste cu majoritatea
voturilor membrilor sai, comunicand cu cel putin 4 zile inainte de data
examenului situatia centralizata, care se va afisa de indata la sediul fiecarei
Camere a executorilor judecatoresti;
b) Comisia pentru organizarea si supravegherea examenului, compusa din 2
reprezentanti ai Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti si un
reprezentant al Ministerului Justitiei.
La activitatea acestei comisii vor putea fi cooptati pe langa membrii ei,
dupa caz, si executori judecatoresti sau personal angajat la Camera
executorilor judecatoresti si la Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti.
Pe langa activitatea de supraveghere aceasta comisie asigura verificarea
identitatii candidatilor, distribuirea colilor de examen in conditiile
prezentului regulament, respectarea de catre candidati a conditiilor
regulamentare cu privire la desfasurarea examenului, preluarea lucrarilor
predate de candidati si predarea lor pe baza de proces-verbal comisiei pentru
elaborarea subiectelor si notarea lucrarilor de examen. La primirea lucrarilor
si, respectiv, la predarea lor se verifica daca este sigilata partea de lucrare
pe care candidatul si-a inscris datele de identificare. Lucrarile predate de
candidati vor fi semnate, spre neschimbare, de 2 membri ai comisiei, dintre
care unul va fi reprezentantul Ministerului Justitiei.
Suportul de scris va fi pregatit de aceasta comisie in seturi de cate 5
coli, avand pe fiecare fila sigiliul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti
si al compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei;
c) Comisia pentru elaborarea subiectelor si notarea lucrarilor de examen,
formata din: un membru al Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti, desemnat de presedintele acestuia; 2 reprezentanti ai
Ministerului Justitiei; doua cadre didactice universitare de la facultatile de
drept din tara; 2 executori judecatoresti desemnati de Consiliul Uniunii
Nationale a Executorilor Judecatoresti dintre cei propusi de Camerele
executorilor judecatoresti in conditiile art. 27 alin. (2), cu vechime minima
in profesia de executor judecatoresc de 5 ani, care s-au remarcat prin
probitate si competenta profesionala.
Presedintele comisiei este reprezentantul Consiliului Uniunii Nationale a
Executorilor Judecatoresti si nu participa nemijlocit la notarea lucrarilor,
avand ca atributii sa vegheze la desfasurarea activitatii comisiei in
conformitate cu prezentul regulament;
d) Comisia pentru solutionarea contestatiilor, formata din: 3 executori
judecatoresti numiti prin hotararea Consiliului Uniunii Nationale a
Executorilor Judecatoresti; un cadru didactic universitar de la o facultate de
drept; un reprezentant al Ministerului Justitiei numit prin ordin al
ministrului justitiei, altii decat cei care au alcatuit comisia prevazuta la
lit. c).
Art. 29
(1) Dupa comunicarea subiectelor comisia pentru elaborarea subiectelor si
notarea lucrarilor de examen, cu participarea obligatorie a tuturor membrilor
sai, se intruneste in sedinta, stabilind baremul de notare, avand in vedere
complexitatea si gradul de dificultate al fiecarui subiect si aptitudinea de a
reflecta capacitatea de intelegere si de sinteza a candidatului.
(2) Baremul de notare se va intocmi, in conditiile alin. (1), in timpul
desfasurarii examenului si va fi afisat pentru consultarea de catre candidati.
(3) Fiecare membru al comisiei va primi cate un exemplar al baremului de
notare.
Art. 30
(1) Comisia pentru elaborarea subiectelor si notarea lucrarilor de examen
primeste, pe baza de proces-verbal, prin presedintele sau, lucrarile de examen
de la comisia prevazuta la art. 28 lit. b) si procedeaza la notarea acestora.
(2) Inainte de inceperea notarii lucrarile se numeroteaza, fara sa fie
desfacut coltul unde sunt inscrise datele de identificare a candidatilor.
Art. 31
(1) Dupa terminarea notarii se va proceda la desigilarea lucrarilor de
catre presedintele comisiei, in prezenta tuturor membrilor acesteia.
(2) La fiecare lucrare se citesc numarul acesteia, numele si prenumele
candidatului, notele si media obtinute.
(3) Datele prevazute la alin. (2) se inscriu in centralizatorul final care
constituie lista cuprinzand rezultatele examenului. Fiecare pagina a acestei
liste va fi semnata de toti membrii comisiei.
Art. 32
(1) Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti va proceda la
comunicarea catre Camerele executorilor judecatoresti a centralizatoarelor
finale cu rezultatul examenului pentru candidatii din fiecare Camera a
executorilor judecatoresti.
(2) Colegiul director al fiecarei Camere a executorilor judecatoresti va
afisa la sediul acesteia lista cuprinzand rezultatele examenului in termen de
24 de ore de la primirea acestora, intocmind procesul-verbal de afisare, cu
precizarea datei.
(3) Lista cuprinzand rezultatele finale va fi afisata si la sediul
Ministerului Justitiei.
Art. 33
(1) Dupa afisarea rezultatelor candidatii nemultumiti pot face contestatie,
in termen de 3 zile de la data afisarii rezultatelor la sediul Camerei
executorilor judecatoresti, sub sanctiunea decaderii.
(2) Contestatiile se depun la Camera executorilor judecatoresti in a carei
circumscriptie se afla locul pentru care a candidat contestatarul si se
centralizeaza la sediul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti in
termen de doua zile de la data expirarii termenului prevazut la alin. (1).
Art. 34
(1) Contestatiile vor fi solutionate de comisia prevazuta la art. 28 lit.
d) in cel mult 5 zile de la inregistrare, comisia fiind tinuta sa se pronunte
doar cu privire la materia invocata in contestatie.
(2) Comisia nu poate diminua nota obtinuta initial, in astfel de situatii
contestatiile urmand sa fie respinse.
(3) Comisia decide pentru fiecare contestatie, pe baza baremului.
Art. 35
In termen de 5 zile de la solutionarea contestatiilor Consiliul Uniunii
Nationale a Executorilor Judecatoresti va proceda la validarea rezultatelor, pe
care le va inainta Ministerului Justitiei in termen de 10 zile de la validare.
Art. 36
(1) Ocuparea posturilor de executori judecatoresti stagiari se va face in
ordinea mediilor candidatilor, in functie de optiunile exprimate in cererea de
inscriere.
(2) In cazul in care au fost exprimate mai multe optiuni pentru acelasi
post, are prioritate candidatul care a obtinut cea mai mare medie, iar la
egalitate de medii, candidatul care are titlul de doctor in drept sau
activitate mai indelungata de la obtinerea licentei.
Art. 37
In termen de 20 de zile de la validarea rezultatelor se va proceda la
incheierea contractului de munca in conditiile art. 19 din lege si ale art. 14
din prezentul regulament.
&2. Organizarea si desfasurarea examenului de capacitate
Art. 38
(1) Dupa expirarea perioadei de stagiu executorii judecatoresti stagiari
sunt obligati sa se inscrie pentru sustinerea examenului de capacitate.
(2) Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti organizeaza cel putin o
data pe an examenul de capacitate pentru executorii stagiari care au implinit
durata de stagiu, in conditiile prezentului regulament.
(3) Respingerea sau, dupa caz, neprezentarea executorului stagiar la doua
examene de capacitate consecutive atrage incetarea contractului sau de munca si
pierderea calitatii de executor stagiar. Cel in cauza nu se va mai putea
inscrie la examenul de admitere in profesie prevazut la art. 5 alin. (5) din
prezentul regulament.
Art. 39
(1) Examenul de capacitate va consta intr-o proba teoretica, in conditiile
prevazute la art. 22 din prezentul regulament, si o proba practica ce va consta
in intocmirea unui act procedural.
(2) Notarea la proba practica se face prin acordarea unei note de la 0 la
10, media examenului de capacitate urmand sa fie stabilita pe baza mediei
aritmetice a notelor obtinute la cele doua probe.
Art. 40
(1) Cererile candidatilor, impreuna cu dovezile de indeplinire a
conditiilor prevazute la art. 15 din lege si cu referatul executorului
judecatoresc indrumator se vor depune cu 30 de zile inainte de data examenului
la Camera executorilor judecatoresti in a carei circumscriptie candidatul a
efectuat stagiul.
(2) Referatul executorului judecatoresc angajator va cuprinde:
a) data angajarii stagiarului;
b) conduita executorului stagiar pe durata stagiului;
c) preocuparea pentru pregatirea profesionala;
d) volumul de activitate pe categorii de operatiuni;
e) comportamentul executorului stagiar;
f) propunerea motivata de admitere sau de respingere a avizului de
inscriere la examenul de capacitate.
(3) Colegiul director, primind cererile, impreuna cu referatele
executorilor judecatoresti angajatori si cu celelalte dovezi prevazute la alin.
(1) le va examina in termen de 5 zile de la inregistrare si va aviza, prin
decizie motivata, cererea de inscriere la examenul de capacitate, inaintand
toata documentatia Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti
cu cel putin 10 zile inainte de data examenului.
(4) In caz de respingere a cererii de inscriere colegiul director va
comunica avizul negativ executorului stagiar solicitant, in termen de 24 de ore
de la intocmirea avizului motivat.
(5) Dispozitiile art. 19 alin. (3) se aplica in mod corespunzator.
(6) Camera executorilor judecatoresti va comunica, o data cu dosarele
candidatilor, situatia centralizata a acestora, datele de identificare,
localitatea si circumscriptia pentru care candideaza, precum si optiunile in
caz de redistribuire.
(7) Fiecare candidat poate formula expres in cerere ordinea optiunilor in
cazul obtinerii unei medii de promovare care nu ii permite ocuparea postului
pentru care a candidat in principal. Optiunile se pot face numai cu privire la
posturile cuprinse in lista de actualizare.
Art. 41
(1) Comisia de examinare este comisia constituita in conditiile prezentului
regulament pentru elaborarea subiectelor si notarea lucrarilor de examen.
(2) Dispozitiile art. 28 lit. b) - d) si ale art. 29 - 36 se aplica in mod
corespunzator.
Art. 42
(1) Candidatul care a obtinut media de promovare, dar inferioara fata de
alt candidat care a concurat pentru acelasi loc, va comunica, in termen de 15
zile de la afisarea rezultatelor finale, Camerei executorilor judecatoresti
mentinerea optiunilor din cererea de inscriere, pentru posturile neocupate,
atunci cand este cazul.
(2) Redistribuirea locurilor vacante se face de catre Consiliul Uniunii
Nationale a Executorilor Judecatoresti, intrunit in plen, in sedinta de
validare a rezultatelor.
Art. 43
Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti va proceda, in
termen de cel mult 5 zile de la solutionarea contestatiilor sau de la
redistribuire, la validarea rezultatelor examenului de capacitate.
Art. 44
In termen de 20 de zile de la validarea rezultatelor Consiliul Uniunii
Nationale a Executorilor Judecatoresti va inainta ministrului justitiei
propunerile de numire a executorilor judecatoresti in conditiile art. 16 din
lege si ale art. 6 alin. (1) din prezentul regulament.
&3. Organizarea si desfasurarea examenului de admitere in profesia de
executor judecatoresc pentru persoanele care au exercitat timp de 3 ani functii
de specialitate juridica
Art. 45
Pe locurile vacante, in conditiile art. 5 alin. (5) din regulament, Uniunea
Nationala a Executorilor Judecatoresti va organiza anual examen de admitere in
profesia de executor judecatoresc pentru persoanele care au exercitat timp de 3
ani functii de specialitate juridica.
Art. 46
Dispozitiile art. 18 - 36 si 44 din prezentul regulament se aplica in mod
corespunzator.
SECTIUNEA a 5-a
Incetarea si suspendarea calitatii de executor judecatoresc
Art. 47
Incetarea calitatii de executor judecatoresc se constata sau se dispune,
dupa caz, de ministrul justitiei, dupa cum urmeaza:
a) in cazul prevazut la art. 22 alin. (1) lit. a) din lege, pe baza cererii
celui interesat, care se depune la Camera executorilor judecatoresti si se
inainteaza ministrului justitiei prin Consiliul Uniunii Nationale a
Executorilor Judecatoresti;
b) in cazul prevazut la art. 22 alin. (1) lit. b), la data pensionarii,
respectiv a constatarii incapacitatii de munca, potrivit procedurii legale;
c) in cazurile prevazute la art. 22 alin. (1) lit. c) - g) din lege, la
sesizarea Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti sau din
oficiu.
Art. 48
Suspendarea exercitarii functiei de executor judecatoresc se dispune sau se
aproba, dupa caz, de ministrul justitiei, dupa cum urmeaza:
a) in cazurile prevazute la art. 23 lit. a), b) si c) din lege, la
solicitarea motivata a Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti sau din oficiu;
b) in cazul prevazut la art. 23 lit. d) din lege, la solicitarea Camerei
executorilor judecatoresti;
c) in cazul prevazut la art. 23 lit. e) din lege, pe baza cererii
executorului judecatoresc, avizata de Consiliul Uniunii Nationale a
Executorilor Judecatoresti, care va cuprinde motivele justificate ce l-au
determinat sa solicite suspendarea.
Art. 49
Incetarea suspendarii executorului judecatoresc se dispune de ministrul
justitiei, la solicitarea Consiliului Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti sau a Camerei executorilor judecatoresti, daca au disparut
imprejurarile care au determinat-o.
Art. 50
(1) In toate cazurile de incetare si suspendare a calitatii de executor
judecatoresc, in lipsa unui executor judecatoresc asociat sau a unui alt
executor judecatoresc in aceeasi circumscriptie, colegiul director al Camerei
executorilor judecatoresti poate delega un executor judecatoresc din
circumscriptia altei judecatorii situate in raza aceleiasi curti de apel,
pentru indeplinirea atributiilor prevazute la art. 7 din lege.
(2) Executorul judecatoresc delegat va putea functiona, daca este posibil,
in sediul biroului de executor judecatoresc caruia i-a incetat aceasta calitate
sau, in caz contrar, colegiul director al Camerei executorilor judecatoresti va
stabili pe perioada delegarii un nou sediu pentru birou.
Art. 51
(1) Arhiva executorului judecatoresc care si-a incetat activitatea va fi
inventariata si sigilata de catre o comisie formata din 2 reprezentanti
desemnati de colegiul director al Camerei executorilor judecatoresti.
(2) In situatia in care in circumscriptia respectiva nu mai functioneaza
nici un executor judecatoresc, arhiva va fi preluata de Camera executorilor
judecatoresti pana la numirea unui executor judecatoresc in acea circumscriptie
conform art. 48 din lege.
(3) In situatia in care in aceeasi circumscriptie functioneaza alt executor
judecatoresc, arhiva va fi predata acestuia.
(4) In situatia in care in circumscriptie raman sa functioneze mai multi
executori judecatoresti, colegiul director al Camerei executorilor
judecatoresti va desemna executorul judecatoresc care va prelua arhiva.
CAP. 2
Drepturile, indatoririle si raspunderea executorului judecatoresc
SECTIUNEA 1
Drepturile executorilor judecatoresti
Art. 52
Executorii judecatoresti se bucura de stabilitate in functie, neputand fi
mutati in alta localitate fara acordul lor.
Art. 53
(1) Executorul judecatoresc are dreptul la concediu de odihna anual, in
conditiile stabilite prin statut.
(2) Executorii judecatoresti beneficiaza de drepturi de asigurari sociale,
pe baza contributiei la sistemele de asigurari sociale, in conditiile prevazute
de legea speciala.
Art. 54
(1) Daca in circumscriptia unei judecatorii functioneaza un singur birou de
executori judecatoresti si executorul judecatoresc se afla in concediu de
odihna sau absenteaza mai mult de 5 zile, fara a depasi 6 luni, in lipsa unui
executor judecatoresc asociat Camera executorilor judecatoresti va delega un
alt executor judecatoresc pentru a asigura functionarea acestui birou, in afara
de cazul in care executorul judecatoresc titular se ingrijeste personal de
substituirea sa, incunostintand in acest scop Camera executorilor
judecatoresti.
(2) In situatia in care in circumscriptia acelei judecatorii functioneaza
mai multe birouri de executori judecatoresti, pentru cazurile aratate la alin.
(1) Camera executorilor judecatoresti va lua masuri pentru a se asigura
continuarea lucrarilor de catre un alt birou din aceeasi circumscriptie.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica si in situatia in care
executorul judecatoresc nu isi poate exercita profesia pe o perioada mai mare
de 6 luni, dar numai pentru motive apreciate de colegiul director al Camerei
executorilor judecatoresti ca fiind intemeiate.
Art. 55
(1) Executorul judecatoresc are dreptul la onorariu pentru activitatea prestata,
stabilit in conditiile art. 33 lit. c) din lege.
(2) Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti propune
ministrului justitiei, in vederea aprobarii, onorariile minimale pentru
activitatea executorilor judecatoresti.
(3) Pentru propunerea onorariilor minimale Consiliul Uniunii Nationale a
Executorilor Judecatoresti va avea in vedere tarife care sa reflecte cheltuiala
executorului, efortul intelectual, complexitatea si valoarea actului, precum si
raspunderea executorului pentru actul indeplinit.
(4) Onorariile minimale se actualizeaza in aceleasi conditii prevazute de
lege pentru stabilirea lor.
SECTIUNEA a 2-a
Indatoririle si raspunderea executorilor judecatoresti
Art. 56
(1) Obligatia executorilor judecatoresti de a pastra secretul profesional
le impune interdictia de a da informatii cu privire la actele si faptele despre
care au luat cunostinta in cadrul activitatii lor, precum si de a permite
accesul la actele din arhiva biroului a altor persoane, in afara partilor,
succesorilor si reprezentantilor acestora, precum si acelora care justifica un
drept sau un interes legitim.
(2) Aceeasi obligatie revine si personalului angajat la biroul executorului
judecatoresc.
(3) Executorul judecatoresc chemat ca martor in fata unei instante
judecatoresti sau a unui organ de urmarire penala poate fi scutit de pastrarea
secretului profesional numai de cei interesati in apararea secretului sau in
conditiile prevazute de lege.
(4) In conditiile legii, inscrisurile originale aflate in arhiva biroului
executorului judecatoresc pot fi cercetate de un magistrat, delegat in acest
scop de autoritatea judiciara competenta, iar daca acestea sunt cercetate
pentru fals, pot fi ridicate si raman la dosarul cauzei daca sunt declarate
false, cu obligatia comunicarii hotararii sau a ordonantei procurorului; in caz
contrar actul se va restitui.
Art. 57
(1) Prestigiul profesional ii impune executorului judecatoresc interdictia
de a-si face reclama prin orice mijloace, in afara de cazurile in care se
recurge la anunturi referitoare exclusiv la existenta si sediul biroului,
programul de lucru si continutul activitatii.
(2) Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti este indreptatita sa
faca publicitate prin mass-media asupra intregii activitati a executorilor
judecatoresti.
Art. 58
Este interzis executorilor judecatoresti sa dobandeasca direct sau prin
persoane interpuse, pentru ei sau pentru altii, bunurile ce au facut obiectul
activitatii de executare silita.
Art. 59
(1) Raspunderea civila a executorului judecatoresc pentru prejudiciile
cauzate prin modul in care isi exercita obligatiile profesionale ce ii revin
este garantata prin casa de asigurari constituita in conditiile art. 34 din
lege.
(2) La inceputul activitatii sale executorul judecatoresc devine membru al
casei de asigurari pentru garantarea raspunderii civile, care functioneaza in
cadrul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti potrivit statutului
propriu.
Art. 60
In cazul abaterilor disciplinare prevazute de lege colegiul director al
Camerei executorilor judecatoresti sau ministrul justitiei exercita actiunea
disciplinara in termen de 1 an de la data cand au luat cunostinta de existenta
unei abateri, dar nu mai tarziu de 3 ani de la data savarsirii ei.
Art. 61
(1) Actiunea disciplinara se judeca de Consiliul de disciplina ales de
adunarea generala a Camerei executorilor judecatoresti pentru o perioada de 3
ani, care este format din 3 membri.
(2) Dupa confirmarea de catre colegiul director al Camerei Consiliul de
disciplina isi desemneaza presedintele si vicepresedintele.
(3) Consiliul de disciplina isi desfasoara activitatea in mod independent
si nu se subordoneaza colegiului director al Camerei.
Art. 62
(1) Sedintele de judecata se tin la sediul Camerei executorilor
judecatoresti.
(2) La sedintele de judecata poate asista orice executor judecatoresc din
cadrul Camerei respective.
Art. 63
Evidenta lucrarilor Consiliului de disciplina va fi tinuta de un secretar.
Art. 64
Nu pot fi membri ai Consiliului de disciplina membrii Consiliului Uniunii
Nationale a Executorilor Judecatoresti, presedintii si vicepresedintii
colegiilor directoare ale Camerelor executorilor judecatoresti.
Art. 65
Pentru neindeplinirea sau indeplinirea defectuoasa a atributiilor care le
revin in calitate de membri ai Consiliului de disciplina executorii
judecatoresti pot fi revocati de adunarea generala a Camerei.
Art. 66
Consiliul de disciplina are competenta de a judeca orice executor
judecatoresc pentru abaterile prevazute la art. 44 din lege.
Art. 67
(1) Titularul actiunii disciplinare este ministrul justitiei sau colegiul
director al Camerei executorilor judecatoresti.
(2) In cazul in care ministrul justitiei exercita actiunea disciplinara,
acesta poate sesiza colegiul director al Camerei in situatia in care se
constata abateri disciplinare cu prilejul controlului profesional efectuat de
inspectorii de specialitate, in conditiile art. 59 alin. (1) din lege si ale
art. 97 din prezentul regulament.
(3) Daca actiunea disciplinara este exercitata de colegiul director al
Camerei executorilor judecatoresti, acesta se poate autosesiza sau poate fi
sesizat de Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor Judecatoresti prin
presedinte sau inlocuitorul acestuia.
Art. 68
(1) Colegiul director are obligatia ca in termen de 60 de zile de la data
sesizarii, respectiv a autosesizarii, sa efectueze cercetarea prealabila, sa
ancheteze executorul judecatoresc in cauza si sa ii aduca la cunostinta
continutul dosarului, urmand a promova sau nu actiunea disciplinara.
(2) In cazul in care colegiul director a exercitat actiunea disciplinara la
sesizarea unui organ dintre cele prevazute la art. 60, in cadrul termenului de
60 de zile colegiul director are obligatia de a comunica acestora rezultatul
cercetarii prealabile si masurile dispuse.
Art. 69
(1) Executorul judecatoresc impotriva caruia a fost promovata actiunea
disciplinara are dreptul sa cunoasca toate actele dosarului, sa solicite probe
in aparare si sa fie asistat de un avocat.
(2) Refuzul executorului judecatoresc cercetat de a face declaratii sau de
a se prezenta la cercetari se constata prin proces-verbal si nu impiedica
finalizarea cercetarii.
Art. 70
Daca se constata ca executorul judecatoresc cercetat a savarsit una dintre
abaterile disciplinare prevazute la art. 44 din lege, colegiul director
sesizeaza Consiliul de disciplina.
Art. 71
(1) In cazul in care Consiliul de disciplina este sesizat, presedintele
acestuia inregistreaza cauza, fixeaza termenul sedintei, citeaza partile si,
dupa caz, martorii.
(2) In cazul in care, desi legal citat, executorul judecatoresc nu se
prezinta la termen, judecarea se face in lipsa.
Art. 72
(1) La termenul fixat, dupa ce presedintele expune continutul sesizarii se
asculta partile, eventualii martori si se administreaza alte probe si dovezi
necesare rezolvarii cauzei.
(2) Declaratiile se consemneaza in scris si vor fi semnate de parti, precum
si de presedinte.
(3) Partile au obligatia ca la cererea presedintelui completului sa ii puna
la dispozitie toate informatiile si actele solicitate.
(4) In caz de amanare a judecatii se intocmeste un proces-verbal, aratandu-se
motivele care au determinat amanarea.
Art. 73
Dupa administrarea probelor presedintele da cuvantul partilor, iar cand
considera necesar, poate da cuvantul si altor persoane care asista la
dezbateri, dupa ce se stabileste identitatea acestora.
Art. 74
(1) Daca se constata ca executorul judecatoresc a savarsit abaterea,
completul dispune aplicarea uneia dintre sanctiunile prevazute la art. 46 din
lege.
(2) In cazul in care executorul nu a fost gasit vinovat, completul dispune
inchiderea dosarului.
Art. 75
(1) Hotararea Consiliului de disciplina se ia cu majoritatea voturilor
completului si se comunica partilor in termen de 15 zile.
(2) Hotararea cuprinde numarul dosarului, numele membrilor completului si
al secretarului, numele si, dupa caz, domiciliul sau sediul partilor,
sustinerile acestora, descrierea pe scurt a abaterii disciplinare, probele
administrate, textele de lege aplicate, solutia si data pronuntarii, indicarea
caii de atac si mentiunea daca pronuntarea s-a facut in prezenta sau in lipsa
partilor.
(3) Hotararea se semneaza de presedintele completului si de secretar si se
comunica partilor.
Art. 76
Impotriva hotararii partile pot face contestatie, in termen de 15 zile de
la comunicare, la Comisia Superioara de Disciplina a Uniunii Nationale a
Executorilor Judecatoresti, formata din reprezentantii camerelor alesi conform
art. 31 alin. (1) lit. d) din lege.
Art. 77
Toate cheltuielile efectuate in legatura cu solutionarea cauzei vor fi
suportate de Camera executorilor judecatoresti in cazul in care actiunea este
respinsa sau de executorul judecatoresc daca actiunea este admisa.
CAP. 3
Biroul si evidenta activitatii executorului judecatoresc
Art. 78
(1) Sediul biroului se stabileste in localitatea in care isi are domiciliul
sau resedinta executorul judecatoresc ori unul dintre executorii judecatoresti
asociati.
(2) In situatia in care intr-o anumita perioada este necesara suplimentarea
numarului de executori in circumscriptia unei judecatorii, Consiliul Uniunii
Nationale a Executorilor Judecatoresti poate aproba delegarea pe o perioada
determinata a unor executori din circumscriptia altei judecatorii aflate in
raza aceleiasi Camere a executorilor judecatoresti.
Art. 79
(1) Executorul judecatoresc isi poate schimba sediul biroului intr-o
localitate din circumscriptia altei judecatorii, in limita numarului
executorilor judecatoresti si al birourilor din acea circumscriptie.
(2) Cererea va fi avizata de Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti si aprobata de ministrul justitiei in conditiile prezentului
regulament.
(3) Executorul judecatoresc a carui cerere de mutare a fost aprobata are
obligatia de a face inscrierile corespunzatoare, potrivit prevederilor art. 7
si 8 din regulament; cu privire la arhiva sunt aplicabile dispozitiile art. 51
din prezentul regulament.
Art. 80
(1) Executorul judecatoresc va tine lucrarile de registratura, secretariat
si arhiva, precum si o evidenta financiar-contabila pentru activitatea
desfasurata de biroul sau.
(2) Biroul va detine spatii corespunzatoare pentru desfasurarea lucrarilor.
La sediul biroului se va afisa numele executorului judecatoresc sub care a fost
inregistrat biroul sau, in caz de asociere, numele stabilit prin contractul de
societate civila.
Art. 81
In cazul in care in cadrul biroului functioneaza mai multi executori
judecatoresti asociati, fiecare isi exercita personal profesia si raspunde
individual pentru activitatea sa.
Art. 82
(1) Pentru efectuarea lucrarilor executorul judecatoresc poate incheia
contracte de munca cu unul sau mai multi secretari si, dupa caz, cu alt
personal auxiliar, avand si posibilitatea de a incheia contracte civile si cu
colaboratori externi.
(2) Angajarea personalului si incheierea contractelor civile cu
colaboratori externi in cadrul biroului in care functioneaza mai multi
executori judecatoresti asociati se vor face de executorul imputernicit prin
contractul de societate civila.
Art. 83
Biroul functioneaza in toate zilele lucratoare, asigurandu-se in cazuri
urgente posibilitatea de a efectua actele solicitate si in afara orelor de
program, precum si in zilele nelucratoare. Programul de functionare va fi
afisat la loc vizibil.
Art. 84
(1) Executorul judecatoresc, pentru buna functionare a biroului sau, va
tine urmatoarele registre:
1. registrul general;
2. opisul registrului general;
3. registrul de valori;
4. registrul de inregistrare a notificarilor;
5. registrul de corespondenta.
(2) Evidenta fiscala a biroului se va organiza potrivit normelor ce vor fi
emise in acest sens de Consiliul Uniunii Nationale a Executorilor
Judecatoresti, cu avizul ministrului justitiei.
(3) Actele intocmite vor fi evidentiate in aceste registre, mentionandu-se
totodata si onorariul stabilit.
(4) Daca in biroul respectiv functioneaza mai multi executori judecatoresti
asociati, in aceste registre vor fi evidentiate separat lucrarile si onorariile
pe numele fiecarui executor judecatoresc, in afara de cazul in care, potrivit
contractului de societate civila, se prevede ca registrele mentionate sa fie
tinute separat de fiecare executor judecatoresc.
Art. 85
In registrul general se vor inregistra toate lucrarile executorului
judecatoresc si acesta va cuprinde urmatoarele rubrici: numarul curent; data
inregistrarii; organul sau persoana care trimite titlul executoriu, numarul si
data sesizarii; numele sau denumirea creditorului cu domiciliul/sediul si
numele sau denumirea debitorului cu domiciliul/sediul; cuantumul creantei
debitorului; natura cauzei (confiscare, sechestru asigurator, evacuare,
pretentii etc.); modul de solutionare; observatii.
Art. 86
(1) Opisul alfabetic cuprinde urmatoarele rubrici: numarul curent; numele
si prenumele debitorului; numele si prenumele creditorului; numarul dosarului
si data inregistrarii; natura cauzei (sechestru asigurator, evacuare,
confiscare etc.).
(2) Se opiseaza atat denumirea/numele tuturor creditorilor, cat si denumirea/numele
tuturor debitorilor, iar in cazul in care nu se stie cu exactitate care este
numele de familie, se opiseaza ambele nume.
Art. 87
In registrul de valori se vor inscrie, pentru evidenta, recipisele de
consemnare a sumelor de bani incasate in contul creantelor, precum si orice
alte valori si acesta va cuprinde urmatoarele rubrici: numarul curent; numarul
dosarului; numarul adresei sau al chitantei de incasare; data inregistrarii;
numele depunatorului; numarul recipisei; unitatea emitenta; valoarea; ce
reprezinta; data eliberarii; numele beneficiarului; stabilirea identitatii;
semnatura de primire.
Art. 88
In registrul de corespondenta se inscrie corespondenta oficiala a
executorului judecatoresc, neinregistrata in alte registre.
Art. 89
In afara de aceste registre executorii judecatoresti vor pastra dosarele
cauzelor executate, in functie de criteriile stabilite de nomenclatorul
indicilor de pastrare a documentelor.
Art. 90
(1) Inainte de utilizare toate registrele vor fi numerotate, sigilate si
semnate de executorul judecatoresc, incheindu-se in acest sens un proces-verbal
pe prima pagina a registrului.
(2) La terminarea registrului sau a anului calendaristic se va intocmi, sub
ultima inregistrare, un proces-verbal de inchidere.
Art. 91
(1) Inregistrarile se fac in momentul si in ordinea primirii lucrarilor.
(2) Erorile de inregistrare se indreapta fara a se sterge vechiul text,
peste care se trage o linie, astfel ca acesta sa poata fi citit.
Art. 92
(1) Executorul judecatoresc raspunde de depozitarea si conservarea arhivei
biroului in conditiile si la termenele stabilite de dispozitiile legale privind
fondul arhivistic national.
(2) Arhiva se afla in pastrarea unui secretar sau, dupa caz, a arhivarului
angajat de executorul judecatoresc.
CAP. 4
Organele reprezentative ale executorilor judecatoresti si controlul
activitatii
SECTIUNEA 1
Organele reprezentative
Art. 93
(1) Organele reprezentative ale executorilor judecatoresti sunt, potrivit
legii, la nivel national, Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti, iar
in plan teritorial, in circumscriptia fiecarei curti de apel, Camera
executorilor judecatoresti.
(2) Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti functioneaza in baza
statutului propriu, care dupa adoptare va fi comunicat si Ministerului
Justitiei.
Art. 94
(1) Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti, denumita in continuare
Uniune, este organizatie profesionala cu personalitate juridica. Sediul Uniunii
este in municipiul Bucuresti.
(2) Organele de conducere ale Uniunii sunt: congresul, consiliul si
presedintele.
Art. 95
(1) Congresul Uniunii este constituit din delegati ai fiecarei Camere a
executorilor judecatoresti, alesi de adunarea generala a executorilor
judecatoresti din Camera respectiva potrivit normei de reprezentare stabilite
prin statut, din presedintii Camerelor si ceilalti membri ai Consiliului
Uniunii.
(2) Daca presedintele unei Camere a executorilor judecatoresti este si
membru al Consiliului Uniunii, atunci Camera respectiva va avea dreptul la un
delegat in plus la Congresul Uniunii.
(3) Congresul se intruneste anual la convocarea Consiliului Uniunii, in
conditiile art. 29 din lege. La cererea unei treimi din numarul membrilor
Camerei sau la cererea majoritatii colegiilor directoare ale Camerelor
Consiliul Uniunii va convoca un congres extraordinar.
(4) Congresul extraordinar al Uniunii este legal constituit in prezenta a
doua treimi din numarul membrilor Congresului. In cazul in care nu se
realizeaza acest cvorum, urmatoarea convocare se face in termen de 7 zile. La
aceasta convocare Congresul extraordinar este legal constituit indiferent de
numarul membrilor prezenti. Congresul extraordinar se va tine in cel mult 30 de
zile de la data convocarii.
(5) Congresul adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Hotararile Congresului sunt obligatorii pentru toti membrii Uniunii.
Art. 96
Consiliul Uniunii este constituit din reprezentanti ai fiecarei Camere a
executorilor judecatoresti, alesi pentru o durata de 3 ani, de adunarea
generala a executorilor judecatoresti din acea Camera a executorilor
judecatoresti, potrivit normei de reprezentare stabilite prin statut.
Art. 97
(1) Dintre membrii Consiliului Uniunii, Congresul alege presedintele si 2
vicepresedinti; durata mandatelor acestora este de 3 ani, cu posibilitatea de a
fi realesi o singura data.
(2) Presedintele reprezinta Uniunea in raporturile cu tertii, pe plan
intern si international.
(3) Atributiile presedintelui si ale vicepresedintilor sunt stabilite prin
statutul Uniunii.
Art. 98
(1) Consiliul Uniunii va inainta ministrului justitiei, la inceputul
fiecarui an, o informare cu privire la activitatea executorilor judecatoresti
desfasurata in anul precedent, cuprinzand date statistice, aspecte rezultate
din verificarile efectuate, masurile luate pentru inlaturarea deficientelor
constatate, precum si propuneri de imbunatatire a activitatii sub aspect
legislativ si administrativ.
(2) Evidentele privind numarul executorilor judecatoresti, al executorilor
stagiari, al birourilor, numirea, suspendarea si incetarea calitatii de
executor judecatoresc, inregistrarea si radierea birourilor sunt indeplinite
sau, dupa caz, tinute, potrivit legii, de compartimentul de specialitate din
cadrul Ministerului Justitiei.
(3) Consiliul Uniunii sau, dupa caz, colegiul director al Camerei
executorilor judecatoresti va comunica, potrivit atributiilor ce ii revin,
datele si documentele necesare in vederea indeplinirii lucrarilor prevazute la
alin. (2).
Art. 99
(1) In circumscriptia fiecarei curti de apel functioneaza cate o Camera a
executorilor judecatoresti, cu personalitate juridica. Sediul Camerei
executorilor judecatoresti se afla in aceeasi localitate in care isi are sediul
curtea de apel in a carei circumscriptie functioneaza.
(2) Din Camera executorilor judecatoresti fac parte toti executorii
judecatoresti din circumscriptia curtii de apel respective.
(3) Camera executorilor judecatoresti este condusa de un colegiu director
format dintr-un presedinte, un vicepresedinte si 3 - 7 membri, potrivit art. 26
din lege.
SECTIUNEA a 2-a
Controlul activitatii executorilor judecatoresti
Art. 100
(1) Actele executorilor judecatoresti sunt supuse controlului instantelor
judecatoresti, potrivit art. 57 alin. (1) si art. 58 din lege.
(2) Controlul profesional al activitatii executorilor judecatoresti se
exercita de ministrul justitiei, prin inspectori generali de specialitate, si
de Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti, prin consiliul sau de
conducere.
Art. 101
(1) Ministrul justitiei exercita controlul activitatii executorilor prin
inspectori generali de specialitate, potrivit legii, oricand considera necesar.
(2) Controlul priveste, in principal, respectarea legii in activitatea
profesionala a executorilor judecatoresti, tinerea corecta a registrelor,
conservarea arhivei, calitatea actelor si lucrarilor efectuate de executorii judecatoresti
si conduita executorului judecatoresc in indeplinirea atributiilor sale, in
raport cu autoritatile publice, precum si cu persoanele fizice si juridice. In
unele situatii ce ii sunt sesizate ministrul justitiei va putea cere, dupa caz,
informari privind activitatea unor executori judecatoresti din partea
Consiliului Uniunii sau a colegiului director al Camerei executorilor
judecatoresti.
(3) Abaterile disciplinare constatate prin actele de control vor fi
sesizate colegiului director al Camerei executorilor judecatoresti.
(4) Consiliul Uniunii va comunica ministrului justitiei masurile luate si,
dupa caz, modul de solutionare a actiunii disciplinare.
Art. 102
(1) Controlul efectuat de Consiliul Uniunii va urmari modul de organizare
si functionare a Camerelor si birourilor executorilor judecatoresti,
desfasurarea activitatii executorilor judecatoresti, indeplinirea atributiilor
de catre colegiul director al Camerei executorilor judecatoresti, modul de
functionare a birourilor executorilor judecatoresti, calitatea lucrarilor,
pregatirea executorilor stagiari, gestiunea financiar-contabila a camerelor si
a birourilor executorilor judecatoresti, precum si orice alte probleme.
(2) Controlul se exercita anual la fiecare Camera a executorilor
judecatoresti, iar la birourile de executori judecatoresti atunci cand se
hotaraste de Consiliul Uniunii.
Art. 103
(1) Consiliul Uniunii poate delega colegiul director al Camerei
executorilor judecatoresti sa efectueze controlul profesional al executorilor
judecatoresti din cadrul birourilor aflate in circumscriptia sa, in conditiile
prevazute la art. 59 alin. (1) lit. b) si c) din lege.
(2) Controlul se exercita periodic, cel putin o data la 2 ani, si priveste
legalitatea lucrarilor executorilor judecatoresti, conservarea arhivei,
gestiunea financiar-contabila si conduita executorilor judecatoresti in
indeplinirea atributiilor profesionale.
Art. 104
Executorii judecatoresti verificati au dreptul sa faca obiectii scrise,
care se vor atasa la actul de control.
Art. 105
Actele de control efectuate de Consiliul Uniunii sau, dupa caz, de colegiul
director al Camerei executorilor judecatoresti se vor comunica si directiei de
specialitate din cadrul Ministerului Justitiei.
Art. 106
Colegiul director al Camerei executorilor judecatoresti verifica sesizarile
partilor impotriva executorilor judecatoresti in cel mult 30 de zile de la
sesizare si ia masuri de indreptare sau, dupa caz, exercita actiunea
disciplinara, instiintand si Consiliul Uniunii.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 107
(1) Executorii judecatoresti in functie pot opta pentru continuarea
activitatii ca executor judecatoresc in termenul prevazut la art. 63 alin. (2)
din lege. Optiunile vor fi formulate in scris si vor fi transmise directiei de
specialitate din cadrul Ministerului Justitiei de catre curtile de apel in a
caror circumscriptie executorul judecatoresc isi desfasoara activitatea.
(2) In cel mult 10 zile de la expirarea termenului prevazut la art. 63
alin. (2) din lege ministrul justitiei numeste prin ordin executorii
judecatoresti in functie care au optat pentru continuarea activitatii ca
executor judecatoresc; numirea se face cu indicarea judecatoriei in a carei
circumscriptie urmeaza sa isi stabileasca sediul fiecare birou.
(3) Executorii judecatoresti in functie, care nu indeplineau vechimea de 2
ani de activitate in aceasta calitate la data intrarii in vigoare a legii, dar
care indeplinesc aceasta vechime la data inceperii activitatii in birouri
potrivit art. 67 alin. (3) din lege, pot fi numiti executori judecatoresti in
conditiile alin. (1) si (2), cu dispensa.
(4) Executorii judecatoresti in functie, care nu au 2 ani de activitate in
aceasta calitate la data inceperii activitatii birourilor executorilor
judecatoresti conform art. 67 alin. (3) din lege, devin executori judecatoresti
stagiari la data angajarii lor intr-un astfel de birou. Activitatea desfasurata
inainte de angajare intra in calculul perioadei de stagiu.
Art. 108
(1) Executorii judecatoresti numiti in conditiile art. 107 alin. (2) si
(3), dupa depunerea juramantului in fata ministrului justitiei au obligatia de
a-si inregistra birourile potrivit dispozitiilor art. 17 din lege.
(2) Registrul de inregistrare a birourilor executorilor judecatoresti se
deschide la fiecare curte de apel dupa implinirea termenului prevazut la art.
107 alin. (2).
Art. 109
(1) Executorii judecatoresti care au optat pentru continuarea activitatii
ca executor judecatoresc isi vor continua activitatea in cadrul birourilor de
pe langa judecatorii si tribunale, pana la implinirea termenului prevazut la
art. 67 alin. (3) din lege. Executorii judecatoresti care nu opteaza pentru
continuarea activitatii ca executor judecatoresc vor fi transferati in
interesul serviciului, dupa implinirea termenului prevazut la art. 67 alin. (3)
din lege, in alte functii din subordinea Ministerului Justitiei, pentru care
indeplinesc conditiile cerute de lege.
Art. 110
Adunarea generala a executorilor judecatoresti numiti in conditiile art.
107 alin. (2) si (3) va alege organele de conducere ale Camerei executorilor
judecatoresti, cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Art. 111
(1) La primul congres vor participa presedintii fiecarei Camere a
executorilor judecatoresti, precum si delegati din fiecare Camera, alesi de
adunarea generala a executorilor judecatoresti din Camera respectiva, cu votul
majoritatii simple a celor prezenti. Numarul delegatilor care vor fi alesi de
adunarea generala a fiecarei Camere este egal cu numarul tribunalelor din
circumscriptia curtii de apel in raza careia functioneaza Camera respectiva, cu
exceptia Camerei executorilor judecatoresti din circumscriptia Curtii de Apel
Bucuresti din care vor fi alesi 8 delegati, dintre care 3 pentru municipiul
Bucuresti si 5 pentru celelalte tribunale.
(2) Dispozitiile art. 95 alin. (4) si (5) sunt aplicabile in mod
corespunzator.
Art. 112
(1) Birourile de executori judecatoresti de pe langa judecatorii si
tribunale isi inceteaza activitatea la data prevazuta la art. 67 alin. (3) din
lege.
(2) Dosarele de executare silita aflate in curs de rezolvare la data
inceperii activitatii executorilor judecatoresti, potrivit art. 67 alin. (3)
din lege, vor fi repartizate intre birourile executorilor judecatoresti
constituite, de catre un judecator delegat de la fiecare instanta, cu
respectarea dispozitiilor privitoare la competenta.
(3) Predarea si preluarea dosarelor se fac pe baza de proces verbal semnat
de executorul judecatoresc si de judecatorul delegat.