Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 213 din 12 decembrie 2003

pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind ajutorul de stat in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt

ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 42 din 19 ianuarie 2004


SmartCity3


    In baza:
    - Decretului prezidential nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
    - prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si (3) si ale art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 121/2003, precum si ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
    avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ referitor la proiectul de Instructiuni privind ajutorul de stat in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt,

    presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pun in aplicare Instructiunile privind ajutorul de stat in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt, prevazute in anexa la prezentul ordin.
    Art. 2
    Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin impreuna cu instructiunile mentionate vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                     Presedintele Consiliului Concurentei,
                          Theodor Valentin Purcarea

    ANEXA 1

                                INSTRUCTIUNI
privind ajutorul de stat in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt

    In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni.

    1. Introducere
    1.1. Elaborarea unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului de stat reprezinta continuarea procesului de armonizare a legislatiei romanesti cu legislatia europeana, parte a procesului de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.
    1.2. Scopul autorizarii de catre Consiliul Concurentei a ajutoarelor acordate de catre stat sau de catre unitatile administrativ-teritoriale in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt este de a urmari masura in care un ajutor de stat este compatibil cu mediul concurential normal existent intr-o economie de piata in care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt determinate pe baza cererii si ofertei.

    2. Domeniu de aplicare
    2.1. Prezentele instructiuni urmaresc inlaturarea distorsiunilor concurentei, cauzate de acordarea ajutoarelor de stat in domeniul asigurarii creditelor pentru export, acolo unde exista concurenta intre asiguratorii creditelor pentru export publici si cei privati. Acest sector comercial al asigurarii creditelor pentru export este cel al asigurarii riscurilor aferente creditelor pentru export pe termen scurt (riscuri cesibile), pentru exporturi realizate in tarile enumerate in anexa la prezentele instructiuni.
    2.2. Prezentele instructiuni nu se aplica in domeniul asigurarii riscurilor aferente creditelor pentru export pe termen mediu si lung (care, in prezent, nu sunt considerate cesibile).

    3. Termeni uzitati in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt
    3.1. In sensul prezentelor instructiuni, asiguratorii publici ai creditelor pentru export pot fi departamente guvernamentale, companii de stat sau controlate de stat, care asigura riscurile creditelor pentru export pe termen scurt, mediu sau lung, in contul sau cu garantia statului.
    3.2. Pe de alta parte, anumiti asiguratori privati, care realizeaza doar asigurari pe termen scurt, pot fi sprijiniti de stat, prin intermediul garantiilor sau prin aranjamente reasiguratorii echivalente, pentru anumite segmente ale activitatii lor. Acesti asiguratori pot fi, de asemenea, considerati drept publici sau sustinuti public.
    3.3. Asiguratorii creditelor pentru export implicati, in principal sau exclusiv, in asigurarea creditelor pe termen scurt, care nu opereaza in contul sau cu garantia statului ori cu aranjamente de reasigurare echivalente, vor fi considerati asiguratori privati de credite pentru export.
    3.4. Debitor public este orice entitate care reprezinta autoritatea publica si care nu poate fi declarat, din punct de vedere juridic sau administrativ, in faliment; in aceasta categorie se incadreaza Banca Centrala, institutii publice in subordinea Guvernului (Ministerul Finantelor Publice) si institutii subordonate autoritatilor publice nationale, regionale, locale si altele similare. Cumparator (debitor) public/guvernamental este si entitatea ale carei obligatii sunt, in intregime si neconditionat, garantate de o institutie considerata publica/guvernamentala.
    3.5. Riscurile cesibile sunt riscurile comerciale si politice aferente exporturilor realizate catre debitori publici si privati stabiliti in tarile enumerate in anexa. Pentru aceste riscuri perioada maxima de risc (aceasta fiind perioada de productie plus perioada de credit, in termenii si conditiile stabilite la Uniunea de la Berna) este de 2 ani. Definirea riscurilor cesibile poate fi revizuita de Consiliul Concurentei, avandu-se in vedere armonizarea cu legislatia comunitara relevanta in domeniul asigurarii creditelor pentru export.
    3.6. In sensul acestor instructiuni, riscurile comerciale sunt definite ca fiind una dintre situatiile urmatoare:
    a) rezilierea arbitrara a unui contract de catre un debitor, adica orice decizie arbitrara luata de un debitor non-public de a intrerupe sau de a suspenda contractul, fara un motiv valabil;
    b) refuzul arbitrar al unui debitor non-public de a accepta bunurile care fac obiectul contractului, fara un motiv valabil;
    c) insolvabilitatea unui debitor non-public sau a garantului sau;
    d) neplata prelungita de catre un debitor non-public sau de catre garantul sau a unei datorii rezultate dintr-un contract.
    3.7. Riscurile politice pot fi reprezentate de:
    a) dificultati si intarzieri in transferul de devize din tara debitorului, ca urmare a unui moratoriu general privitor la datoria externa, declarat de guvernul din tara debitorului sau de guvernul unei terte tari, prin intermediul caruia plata trebuie efectuata;
    b) orice alte actiuni ale guvernului din tara importatorului, care il pun pe acesta in imposibilitatea de a plati, total sau partial, bunurile care fac obiectul contractului;
    c) orice alte actiuni ale guvernelor straine, care impiedica derularea conventiei de credit sau determina intarzieri in transferul banilor;
    d) razboi, razboi civil, revolutii si alte evenimente similare, in afara Romaniei, care impiedica importatorul sa plateasca, total sau partial, bunurile care fac obiectul contractului;
    e) toate pierderile legate de debitorii publici;
    f) toate pierderile rezultand din imposibilitatea de a institui proceduri legale in tara debitorului, datorita lipsei sau proastei functionari a sistemului legal sau judiciar in tara in cauza.
    3.8. Celelalte riscuri (riscuri de catastrofa si altele) sunt in prezent considerate ca fiind necesibile, ele nefiind efectul mecanismelor pietei.
    3.9. Clauza de salvgardare este o prevedere intr-un acord comercial bilateral sau multilateral, prin care se permite natiunii semnatare sa suspende concesiile tarifare sau alte concesii (adica sa-si incalce temporar obligatiile), atunci cand importurile ameninta cu serioase daune producatorii interni ai bunurilor concurente.

    4. Factori care distorsioneaza concurenta in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt
    4.1. Facilitatile de reasigurare acordate in cazul in care statul participa la un contract de reasigurare privat sau il completeaza pot conferi asiguratorilor beneficiari un avantaj in defavoarea asiguratorilor privati care nu primesc astfel de facilitati, distorsionand concurenta.
    4.2. Factorii care pot distorsiona concurenta in favoarea asiguratorilor publici sau sustinuti public, care asigura riscuri cesibile, includ:
    a) garantii de stat acordate de drept sau de fapt pentru imprumuturi luate si pierderi inregistrate de asiguratori. Aceste tipuri de garantii permit asiguratorilor posibilitatea de a imprumuta, cu dobanzi la nivel inferior celui practicat pe piata sau chiar fara dobanda. In plus, acestea inlatura necesitatea asiguratorilor de a se reasigura pe piata privata;
    b) orice diferentieri intre obligatiile asiguratorilor publici si cele ale asiguratorilor privati, in ceea ce priveste constituirea de rezerve corespunzatoare. Pentru a asigura riscurile comerciale pe termen scurt, asiguratorii publici sau sustinuti public trebuie sa isi constituie fonduri proprii pentru determinarea marjei de solvabilitate, inclusiv fonduri de garantare si provizioane tehnice (rezerve importante si de egalizare);
    c) reduceri sau scutiri de impozite (ca de exemplu impozitele percepute societatilor sau taxele aplicabile politelor de asigurare);
    d) acordarea de ajutoare de stat sau aportul de capital al statului. Injectiile de capital implica elemente de ajutor de stat, cu exceptia cazului in care statul actioneaza conform principiului investitorului privat prudent in economia de piata;
    e) furnizarea de catre stat de servicii, ca de exemplu punerea la dispozitie si folosirea infrastructurii statului, a serviciilor publice, precum si oferirea de informatii in regim privilegiat (cum ar fi informatii despre debitori furnizate de ambasade), in conditii care nu reflecta costurile reale;
    f) reasigurarea de catre stat, direct sau indirect, prin intermediul asiguratorilor de credite pentru export publici sau sustinuti public, in conditii mai avantajoase decat cele existente pe piata privata de reasigurari, daca acestea conduc fie la subevaluarea pretului reasigurarii, fie la crearea sau mentinerea artificiala a unei capacitati de asigurare, care nu ar fi fost disponibila pe piata privata.
    4.3. Facilitatile mentionate la pct. 4.2 ofera sau pot oferi asiguratorilor de credite pentru export beneficiari un avantaj fata de concurentii lor. Acordate anumitor intreprinderi, aceste avantaje financiare distorsioneaza concurenta si constituie ajutor de stat in sensul Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare.

    5. Masurile necesare in vederea eliminarii distorsiunilor concurentei in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt in privinta riscurilor cesibile
    5.1. Asiguratorii creditelor pentru export publici sau sustinuti public vor trebui sa tina gestiune si conturi separate pentru activitatea de asigurare a riscurilor cesibile si necesibile in contul sau cu garantia statului.
    5.2. Consiliul Concurentei va exercita, pe baza rapoartelor semestriale prezentate de furnizorii de ajutor de stat, un control permanent asupra sistemului national de asigurare si reasigurare a creditelor pentru export pe termen scurt.

    6. Conditii de autorizare a ajutoarelor de stat in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt
    6.1. Ajutoarele de stat mentionate la pct. 4.2 pot fi autorizate de Consiliul Concurentei daca este indeplinita una dintre conditiile urmatoare:
    a) statul nu realizeaza decat o cota neinsemnata din totalul reasigurarilor contractate de asigurator;
    b) in cazul in care contractele de reasigurare incheiate de asigurator acopera atat riscurile cesibile, cat si cele necesibile, reasigurarea statului aferenta riscurilor cesibile nu trebuie sa depaseasca cuantumul care ar fi fost disponibil pe piata privata de reasigurari daca reasigurarea s-ar fi realizat pentru aceste riscuri separat;
    c) reasigurarea statului nu permite asiguratorului sa asigure debitorii peste limita stabilita de reasiguratorii participanti pe piata;
    d) cota de prima corespunzatoare reasigurarii statului este proportionala cu riscurile preluate si este calculata pe baza tehnicilor utilizate pe piata, fiind cel putin egala cu cea existenta pe piata privata de reasigurari, acolo unde aceasta exista;
    e) reasigurarea statului pentru riscurile de piata este accesibila tuturor asiguratorilor de credite pentru export care indeplinesc anumite criterii de eligibilitate.
    6.2. Derogarile de la principiul conform caruia un asigurator public sau sustinut public nu poate acoperi riscurile cesibile aferente creditelor pentru export decat cu conditia ca acoperirea sa nu contina nici unul dintre avantajele financiare mentionate in pct. 4.2 sunt autorizate in cazurile urmatoare.
    6.2.1. In conditiile in care acoperirea riscurilor cesibile pentru creditele de export lipseste temporar din activitatea asiguratorilor privati de credite pentru export ori din a asiguratorilor de credite pentru export publici sau sustinuti public, care opereaza in cont propriu, datorita unei insuficiente a capacitatii de asigurare ori reasigurare, aceste riscuri sunt temporar considerate ca necesibile.
    In astfel de circumstante aceste riscuri considerate temporar ca riscuri necesibile pot fi preluate de asiguratorii de credite pentru export publici sau sustinuti public, care realizeaza asigurarea impotriva acestui tip de riscuri, in contul sau cu garantia statului. Asiguratorul va trebui, pe cat posibil, sa isi alinieze primele de asigurare, pentru astfel de riscuri, cu cele practicate de asiguratorii privati de credite pentru export care activeaza pe alte piete, pentru riscuri similare.
    6.2.2. Orice intentie de a utiliza clauza de salvgardare trebuie notificata imediat Consiliului Concurentei. Notificarea trebuie sa contina un studiu de piata care sa demonstreze imposibilitatea acoperirii riscurilor pe piata privata de asigurari, justificandu-se astfel recurgerea la aceasta clauza (prin dovezi din partea a doi asiguratori privati internationali de credite pentru export, precum si de la un asigurator de credite national). De asemenea, mai este necesara o descriere a conditiilor pe care un asigurator de credite pentru export public sau sustinut public intentioneaza sa le aplice in legatura cu acoperirea unor astfel de riscuri.
    Dupa primirea notificarii Consiliul Concurentei va examina daca utilizarea clauzei de salvgardare este in conformitate cu conditiile sus-mentionate si compatibila cu Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
    In cazul in care Consiliul Concurentei apreciaza ca aceste conditii sunt indeplinite, decizia sa asupra compatibilitatii este limitata la 2 ani de la data deciziei, cu conditia ca situatia pietei, care a justificat utilizarea clauzei de salvgardare, sa nu se schimbe in aceasta perioada.
    6.2.3. Consiliul Concurentei poate sa modifice conditiile de utilizare ale clauzei de salvgardare, poate decide sa sisteze sau sa le inlocuiasca cu un alt sistem adecvat.

    7. Dispozitii tranzitorii si finale
    7.1. Dispozitiile prezentelor instructiuni nu contravin celorlalte reglementari emise in aplicarea Legii nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
    7.2. Prezentele instructiuni se aplica ajutoarelor de stat acordate in domeniul asigurarii creditelor pentru export pe termen scurt, notificate dupa intrarea in vigoare a acestora, precum si atunci cand ajutoarele de stat au fost notificate inainte de intrarea lor in vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis inca o decizie.
    7.3. In conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (5) din Legea nr. 143/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, prezentele instructiuni se pun in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    ANEXA 1
    la instructiuni

                                LISTA
                     tarilor cu riscuri de piata

    Uniunea Europeana              Tarile care sunt membre ale Organizatiei
                                   pentru Cooperare si Dezvoltare Economica
    Toate statele membre           Australia
                                   Canada
                                   Islanda
                                   Japonia
                                   Noua Zeelanda
                                   Norvegia
                                   Elvetia
                                   Statele Unite ale Americii



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 213/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 213 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu