ORDIN Nr. 22
din 5 februarie 2010
pentru aprobarea Normelor
privind organizarea si functionarea sistemului de selectie si ierarhizare în
vederea evolutiei în cariera a cadrelor militare din Ministerul Apararii
Nationale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 113 din 19 februarie 2010
Pentru aplicarea prevederilor art. 751 din
Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările
şi completările ulterioare, ale art. 2 şi art. 51 alin. (2) din
Ghidul carierei militare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 582/2001,
în scopul asigurării transparenţei şi
şanselor egale de evoluţie în carieră, realizării cadrului
unitar de selecţie şi al valorificării performanţelor
şi potenţialului cadrelor militare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Apărării Naţionale, cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele privind organizarea
şi funcţionarea sistemului de selecţie şi ierarhizare în
vederea evoluţiei în carieră a cadrelor militare din Ministerul
Apărării Naţionale, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin se abrogă „M.R.U. 3/4 - Norme privind
organizarea şi funcţionarea sistemului de selecţie şi
ierarhizare în vederea evoluţiei în carieră a cadrelor militare din
Ministerul Apărării Naţionale", aprobate prin Ordinul
ministrului apărării nr. M. 179/2007, cu modificările
uiterioare*).
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naţionale,
Gabriel Oprea
*) Ordinul nr. M.179/2007 nu a fost publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect
reglementări din sectorul de apărare a ţării şi
securitate naţională.
ANEXĂ
NORME
privind organizarea şi funcţionarea
sistemului de selecţie şi ierarhizare în vederea evoluţiei în
carieră a cadrelor militare din Ministerul Apărării
Naţionale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) In scopul asigurării
transparenţei şi şanselor egale de promovare şi
evoluţie în carieră, realizării cadrului unitar de selecţie
şi al valorificării performanţelor şi potenţialului
cadrelor militare, care să permită intrarea în competiţie a
tuturor candidaţilor şi ierarhizarea acestora, indiferent de unitatea
unde îşi desfăşoară activitatea, în Ministerul
Apărării Naţionale se organizează şi
funcţionează comisii de selecţie.
(2) Comisiile de selecţie sunt grupuri de lucru
temporar constituite, având competenţa de a analiza, evalua, ierarhiza
şi selecţiona cadrele militare eligibile, în condiţiile prevăzute
de Ghidul carierei militare şi alte reglementări specifice, pentru:
a) promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad;
b) trecerea maiştrilor militari şi a
subofiţerilor în corpul ofiţerilor.
(3) In vederea participării cadrelor militare la
concurs/examen pentru încadrarea unor posturi care sunt prevăzute, conform
reglementărilor specifice, să fie ocupate în astfel de condiţii,
comisiile de selecţie au competenţe de analiză şi avizare.
(4) Prin promovarea cadrelor militare în
funcţie se înţelege:
a) numirea în funcţii prevăzute în statele
de organizare cu grad/coeficient de ierarhizare superior celor pe care le au;
b) eliberarea din funcţii cu atribuţii de
execuţie şi numirea în funcţii cu atribuţii de
comandă/conducere, prevăzute cu acelaşi grad;
c) eliberarea din funcţii de
comandă/conducere şi numirea în funcţii de
comandă/conducere de nivel superior, prevăzute cu acelaşi grad;
d) eliberarea din funcţii de
comandă/conducere şi numirea în funcţii de
comandă/conducere la un eşalon superior, prevăzute cu
acelaşi grad.
Art. 2. - (1) Activităţile de selecţie
şi încadrare pentru ocuparea posturilor permanente în
străinătate de către personalul Ministerului Apărării
Naţionale se realizează de către comisiile special constituite
în acest scop, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului
apărării naţionale.
(2) Selecţia pentru încadrarea cu personal din
Ministerul Apărării Naţionale pentru posturile permanente în
străinătate, prevăzute cu grade de general/similar, se
realizează de către Comisia de selecţie nr. 1 - pentru
funcţiile de general/similar din Ministerul Apărării
Naţionale, prevăzută în anexa nr. 1, prin aplicarea prevederilor
prezentelor norme.
CAPITOLUL II
Organizarea, componenţa, competenţele
şi funcţionarea comisiilor de selecţie
Art. 3. - Organizarea, componenţa şi
competenţele comisiilor de selecţie, precum şi structurile care
asigură secretariatele tehnice ale acestora sunt prevăzute în anexa
nr. 1.
Art. 4. - (1) Componenţa nominală a
comisiilor de selecţie se aprobă anual, în luna ianuarie, prin
dispoziţie de către şeful Direcţiei management resurse
umane şi se publică în Buletinul Informativ al Armatei.
(2) Membrii comisiilor de selecţie ale căror
funcţii nu sunt nominalizate se desemnează de către
comandanţii/şefii structurilor menţionate în anexa nr. 1.
(3) In cazul în care preşedinţii şi/sau
membrii titulari din comisiile de selecţie se află în misiuni
ordonate în afara garnizoanei sau în străinătate, internaţi în
spital, în concedii medicale sau de odihnă ori în alte
activităţi ordonate, au obligaţia să se prezinte la comisii
înlocuitorii legali, desemnaţi în acest scop de către
comandanţii/şefii structurilor din care provin membrii titulari sau
cei împuterniciţi să îndeplinească funcţiile titularilor.
Art. 5. - (1) Comisiile de selecţie se întrunesc
de regulă lunar sau ori de câte ori este nevoie, la ordinul
preşedintelui comisiei de selecţie.
(2) Comisiile de selecţie îşi
desfăşoară activitatea după cum urmează:
a) cu cel puţin 60 de zile după publicarea
posturilor vacante, în conformitate cu prevederile art. 23;
b) cu cel puţin 45 de zile înainte de data
intrării în vigoare a noilor state de organizare, pentru încadrarea,
promovarea în funcţii şi înaintarea în gradul următor a cadrelor
militare care îndeplinesc condiţiile stabilite prin reglementările în
vigoare, în limita numărului de înaintări în grad aprobate de
ministrul apărării naţionale, sau înaintea
desfăşurării probelor de selecţie, pentru analizarea
maiştrilor militari şi a subofiţerilor în vederea
participării la examenul de admitere pentru cursul de formare a
ofiţerilor în activitate.
Art. 6. - Comisiile de selecţie îşi pot
desfăşura activitatea cu participarea a cel puţin două
treimi dintre membri.
Art. 7. - (1) La începerea şedinţei comisiei
de selecţie, preşedintele comisiei face precizări privind
principalele obligaţii şi responsabilităţi prevăzute
în prezentele norme şi anunţă ordinea de zi.
(2) Pe timpul desfăşurării
activităţii de analiză, membrii comisiei nu au voie să se
consulte între ei şi nici să anunţe public punctajul acordat
individual.
(3) După terminarea şedinţei este
interzisă difuzarea oricărei informaţii despre candidaţii
analizaţi, punctajul acordat şi hotărârile adoptate, până
la comunicarea oficială a acestora, prin grija secretariatelor tehnice ale
comisiilor de selecţie.
CAPITOLUL III
Principalele responsabilităţi în procesul
de selecţie
SECŢIUNEA 1
Responsabilităţile cadrelor militare
Art. 8. - Cadrele militare care urmează să
fie analizate în comisiile de selecţie au următoarele responsabilităţi:
a) să se informeze cu privire la posturile
vacante, publicate în mijloacele de informare prevăzute la art. 23 alin.
(1);
b) să îşi exprime, prin rapoarte scrise,
adresate comandanţilor/şefilor unităţilor militare din care
fac parte, opţiunea pentru a participa la selecţia organizată în
vederea promovării în funcţie sau pentru trecerea maiştrilor
militari şi a subofiţerilor în corpul ofiţerilor, iar în
situaţia în care solicită să candideze pentru ocuparea mai
multor funcţii care se analizează în aceeaşi
şedinţă a comisiei de selecţie, să menţioneze
ordinea/prioritatea ocupării funcţiilor;
c) să furnizeze datele necesare pentru
actualizarea memoriului original, din propria iniţiativă sau la
solicitarea prealabilă a structurilor de resurse umane;
d) să se prezinte şi să
susţină probele de selecţie, concursul/examenul sau interviul,
pentru posturile care sunt prevăzute să fie ocupate în astfel de
condiţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Responsabilităţile structurilor de
resurse umane
Art. 9. - Structurile de resurse umane au
următoarele responsabilităţi:
a) să identifice posturile vacante din unitatea
pe care o gestionează în domeniul resurselor umane şi să le
supună aprobării comandanţilor/şefilor, în scopul
publicării acestora prin mijloacele de informare prevăzute la art. 23
alin. (1);
b) să actualizeze memoriile originale ale cadrelor
militare;
c) să centralizeze şi să înainteze
ierarhic rapoartele scrise ale cadrelor militare care solicită analizarea
în comisiile de selecţie, împreună cu fişele cu principalele
date, întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, şi
memoriile originale ale acestora, la secretariatele tehnice ale comisiilor de
selecţie, astfel încât să fie primite de aceste secretariate în
termen de cel mult 30 de zile de la publicare;
d) să înainteze, în termen de 15 zile de la
publicare, la secretariatele tehnice ale comisiilor de selecţie
fotocopiile fişelor posturilor vacante publicate;
e) să asigure documentele necesare, în vederea
întocmirii dosarelor de candidat, cadrelor militare care participă la
susţinerea probelor de selecţie şi la concursul/examenul de
admitere la cursul de formare a ofiţerilor în activitate, conform
reglementărilor specifice stabilite prin ordin al ministrului apărării
naţionale.
SECŢIUNEA a 3-a
Responsabilităţile generale ale
comandanţilor/şefilor
Art. 10. - In raport cu competenţele stabilite,
potrivit reglementărilor în vigoare, comandanţii/şefii de la
toate eşaloanele au următoarele responsabilităţi:
a) să dispună transmiterea pe cale ierarhică,
în scris şi în format electronic, a posturilor vacante, cu
menţionarea celor pentru care se solicită interviu, la structurile
centrale şi cele subordonate direct ministrului apărării
naţionale, după caz, iar comandanţii/şefii acestora să
dispună transmiterea centralizată la Direcţia management resurse
umane, în vederea publicării;
b) să informeze în timp util cadrele militare din
subordine cu privire la posturile vacante publicate şi locurile aprobate
pentru trecerea maiştrilor militari şi a subofiţerilor în corpul
ofiţerilor;
c) să înainteze ierarhic rapoartele cadrelor
militare la secretariatele tehnice care funcţionează pe lângă
comisiile de selecţie, exprimându-şi în scris punctul de vedere,
motivat temeinic în cazul în care nu sunt de acord cu solicitarea acestora,
urmând ca analiza să se efectueze în comisia de selecţie;
d) să asigure transmiterea documentelor
prevăzute la art. 9 lit. c) şi d) către secretariatele tehnice
ale comisiilor de selecţie;
e) să stabilească data, ora, locul,
ţinuta şi alte detalii pentru interviu, în situaţia în care s-a
solicitat organizarea acestuia, şi să le transmită, în termen de
cel mult 40 de zile de la publicarea posturilor, candidaţilor care au fost
comunicaţi de către secretariatele tehnice ale comisiilor de selecţie.
Interviul se organizează în cel mult 50 de zile de la publicarea
posturilor, iar rezultatele se comunică secretariatelor tehnice ale
comisiilor de selecţie în cel mult 55 de zile de la publicarea posturilor;
f) să dispună măsurile necesare pentru a
asigura prezenţa cadrelor militare din subordine în vederea
susţinerii probei de interviu sau a
concursurilor/examenelor/selecţiilor organizate pentru ocuparea posturilor
pentru care acestea au optat;
g) să furnizeze datele suplimentare de care dispun
despre cadrele militare din subordine, care pot fi valorificate, dacă este
cazul, de către secretariatele tehnice, structurile care organizează
interviu şi comisiile de selecţie;
h) să comunice ierarhic Direcţiei management
resurse umane reprezentanţii în comisiile de selecţie ai structurii
pe care o conduc, anual, în luna decembrie.
SECŢIUNEA a 4-a
Responsabilităţile secretariatelor
tehnice ale comisiilor de selecţie
Art. 11. - Secretariatele tehnice ale comisiilor de
selecţie au următoarele responsabilităţi:
a) să analizeze/să verifice, prin studierea
fişelor cu principalele date, a memoriilor originale şi a
fişelor posturilor, îndeplinirea criteriilor eliminatorii specificate în
anexa nr. 3, precum şi a condiţiilor prevăzute de lege pentru
admiterea cadrelor militare la analiză în cadrul comisiilor de
selecţie;
b) să comunice comandanţilor/şefilor
structurilor care organizează interviul sau avizează, potrivit
legislaţiei specifice, candidaţii care au optat pentru ocuparea
posturilor respective, în cel mult 35 de zile de la publicarea posturilor;
c) să întocmească, pe grade şi în ordine
alfabetică, tabelul cuprinzând cadrele militare care nu îndeplinesc în
totalitate cerinţele minimale, conform modelului prevăzut în anexa
nr. 4, şi tabelul cuprinzând cadrele militare care îndeplinesc
cerinţele minimale pentru a fi analizate în cadrul comisiilor de
selecţie, conform modelului prevăzut în anexa nr. 5 sau 6, după
caz, pe care le prezintă membrilor comisiilor de selecţie, însoţite
şi de opţiunile şi datele suplimentare furnizate de
comandanţii/şefii ierarhici, precum şi de cele rezultate din
memoriile originale;
d) să centralizeze punctajul acordat de
către membrii comisiilor de selecţie şi să întocmească
tabelul centralizator cu punctajul acordat şi clasamentul general al
cadrelor militare evaluate, conform prevederilor anexei nr. 7 sau 8, după
caz;
e) să redacteze procesul-verbal şi
hotărârea comisiei de selecţie conform precizărilor din anexele
nr. 9 şi 10, la care anexează tabelul centralizator, conform modelului
prevăzut în anexa nr. 7 sau 8, după caz;
f) să elaboreze, conform hotărârilor
comisiilor de selecţie, documentele care se înaintează
comandanţilor/şefilor care au competenţa de a emite ordine de
numire în funcţie/înaintare în grad, potrivit modelului prevăzut în
anexa nr. 11;
g) să informeze structurile care au înaintat
rapoartele candidaţilor cu privire la punctajele obţinute şi
locurile pe care s-au clasat aceştia.
SECŢIUNEA a 5-a
Responsabilităţile comisiilor de
selecţie
Art. 12. - Responsabilităţile comisiilor de
selecţie sunt:
a) să analizeze, să evalueze şi să
ierarhizeze toate cadrele militare pentru care au primit propuneri prin
intermediul secretariatelor tehnice;
b) să analizeze şi să avizeze cadrele
militare care au optat pentru ocuparea posturilor vacante care, potrivit
reglementărilor, se ocupă prin concurs/examen, dacă îndeplinesc
criteriile minimale.
Art. 13. -In cadrul procesului de evaluare şi
ierarhizare, comisiile de selecţie utilizează criteriile
cuantificabile prevăzute în anexa nr. 3, memoriile originale, fişele
posturilor şi datele suplimentare furnizate de către secretariatele
tehnice.
Art. 14. - (1) In procesul de analizare, evaluare
şi selecţie a personalului, fiecare membru al comisiei studiază
documentele prevăzute la art. 13 şi acordă, în scris, puncte de
la 1 la 10 candidaţilor.
(2) Punctajul general se obţine prin calcularea
mediei aritmetice a punctajelor acordate de către preşedinte şi
fiecare membru al comisiei de selecţie.
(3) In situaţia în care există o diferenţă
mai mare sau egală cu 3 între punctajele acordate individual de către
membrii comisiei, secretarul comisiei elimină punctajele extreme în
aceeaşi proporţie, până când dispar diferenţele, iar
punctajul general se determină prin calcularea mediei aritmetice a
punctajelor rămase valabile.
(4) In cazul în care 2 sau mai mulţi
candidaţi obţin acelaşi punctaj general, pentru departajarea
acestora se utilizează, în ordine, următoarele criterii:
potenţialul de promovare şi de utilizare pe domenii şi tipuri de
posturi rezultat din aprecierile de serviciu şi experienţa
profesională concretizată în funcţiile îndeplinite.
Art. 15. - Pentru posturile pentru care se
organizează interviu, punctajul general se calculează după
următoarea formulă:
Pg = Pcx0,5 + Pi x 0,5,
unde:
Pg-
reprezintă punctajul general;
Pc -
reprezintă media aritmetică a punctajelor acordate de membrii
comisiei de selecţie;
Pi -
reprezintă punctajul obţinut în urma interviului, după caz.
Art. 16. - (1) In procesul de evaluare/analiză a
candidaţilor pentru funcţiile prevăzute cu gradele de
general/similar, fiecare membru al comisiei de selecţie înscrie în dreptul
unui singur candidat dintre cei analizaţi acordul prin „DA" în
tabelul întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 6.
(2) In situaţia în care 2 candidaţi
obţin un număr egal de voturi, votul preşedintelui comisiei este
decisiv.
SECŢIUNEA a 6-a
Responsabilităţile specifice ale
comandanţilor/şefilor care au competenţe de a numi în
funcţie cadrele militare
Art. 17. -In termen de 10 zile de la data primirii
hotărârilor comisiilor de selecţie, comandanţii/şefii care
au competenţe stabilite prin ordin al ministrului apărării
naţionale emit ordinul de promovare/numire în funcţie şi/sau de
înaintare în grad şi, prin grija structurilor de resurse umane care
contrasemnează aceste ordine, informează secretariatele tehnice ale
comisiilor de selecţie în care au fost analizate cadrele militare de
punerea în aplicare a hotărârilor comisiilor de selecţie.
SECŢIUNEA a 7-a
Responsabilităţile Direcţiei
management resurse umane
Art. 18. - Direcţia management resurse umane are
următoarele responsabilităţi:
a) să asigure măsurile necesare pentru
emiterea dispoziţiei privind componenţa nominală a comisiilor de
selecţie, anual, în luna ianuarie;
b) să asigure măsurile necesare pentru
publicarea/difuzarea posturilor vacante, conform precizărilor art. 10 lit.
a);
c) să transmită, anual, structurilor centrale
numărul de locuri aprobate pentru trecerea maiştrilor militari
şi a subofiţerilor în corpul ofiţerilor, pentru a se aduce la
cunoştinţa celor interesaţi;
d) să asigure secretariatul tehnic pentru
comisiile de selecţie nr. 1 şi 4;
e) să controleze periodic activitatea tuturor
structurilor/ persoanelor implicate în procesul de selecţie şi
să prezinte ministrului apărării naţionale concluzii
şi propuneri de remediere a deficienţelor constatate, precum şi
de îmbunătăţire a activităţii în acest domeniu.
CAPITOLUL IV
Organizarea şi desfăşurarea
interviului
Art. 19. - Interviul se desfăşoară numai
în situaţia în care este solicitat de către
comandanţii/şefii structurilor unde sunt vacante funcţiile.
Art. 20. - (1) Scopul interviului este de a verifica în
ce măsură candidatul are aptitudinile, pregătirea de
specialitate, experienţa şi potenţialul de dezvoltare în
carieră, în raport cu specificul postului respectiv, precum şi de a
obţine informaţii suplimentare privind situaţia socială,
aspiraţiile profesionale şi motivaţiile acestuia.
(2) Prin interviu se evidenţiază şi o
serie de elemente ale personalităţii candidatului, precum: abilitatea
de comunicare, flexibilitatea în gândire, viziunea de ansamblu, spontaneitatea
sau controlul emoţional.
(3) Interviul constă în întrebări ce
necesită răspunsuri concrete, întrebări analitice şi
întrebări bazate pe scenarii/studii de caz şi poate viza teme precum:
a) date biografice despre candidat şi familia
acestuia, precum şi despre situaţia socială: locuinţă,
locul de muncă al soţiei/soţului şi altele asemenea;
b) aspecte privind evoluţia în carieră;
c) motivaţia care stă la baza opţiunii
pentru postul respectiv;
d) atribuţiile specifice postului solicitat, cu
accent pe latura creativă, care ar putea îmbunătăţi
activitatea în domeniul respectiv;
e) imaginea de sine a candidatului: puncte tari, puncte
slabe;
f) cunoştinţe militare generale şi de
specialitate.
Art. 21. - (1) Interviul se organizează şi se
desfăşoară de către eşalonul imediat superior, la
solicitarea comandanţilor/şefilor în structura cărora se
găsesc funcţiile vacante, cu excepţia structurilor ai căror
comandanţi/şefi au stabilite competenţe de numire în
funcţie, care organizează interviu pentru funcţiile din
compunerea acestora.
(2) Comisia pentru desfăşurarea interviului
se numeşte de către comandantul structurii la care se
desfăşoară acesta şi are în compunere 3-5 ofiţeri,
dintre care unul de la structura care a solicitat interviul, cu grad cel
puţin egal cu cel al candidaţilor intervievaţi, cu excepţia
situaţiei în care interviul se organizează pentru încadrarea
funcţiei de comandant de unitate, caz în care comisia este condusă de
către comandantul structurii, iar membrii comisiei se numesc doar din
cadrul eşalonului la care se desfăşoară interviul şi
au gradul cel puţin egal cu gradul funcţiei de încadrat.
(3) Pentru îndeplinirea condiţiei de grad
prevăzute la alin. (2), preşedintele comisiei de interviu poate
solicita cooptarea, în calitate de membri, a unor ofiţeri de la alte
eşaloane.
Art. 22. - (1) Structura şi conţinutul
interviului se stabilesc de către comisia constituită în acest sens.
(2) Pe timpul desfăşurării
interviurilor se va urmări, pe cât posibil, ca toţi candidaţii
să răspundă la aceleaşi tipuri de întrebări, astfel
încât prestaţia acestora să poată fi comparată.
(3) La sfârşitul interviului, membrii comisiei
acordă puncte de la 1 la 10 fiecărui candidat, în funcţie de
prestaţia acestuia.
(4) Nota acordată de reprezentantul structurii
care a solicitat interviul are o pondere de 50% din media interviului.
CAPITOLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 23. - (1) Publicarea posturilor vacante se face
prin intermediul a cel puţin unuia dintre următoarele mijloace:
a) Buletinul Informativ al Armatei;
b) Reţeaua INTRAMAN;
c) Monitorul Oficial al României;
d) publicaţiile de specialitate prevăzute de
legislaţia specifică.
(2) Data de la care curg termenele de înaintare a
rapoartelor şi de finalizare a celorlalte documente este data de întâi a
lunii următoare celei în care s-au publicat posturile.
Art. 24. - Membrii comisiilor de selecţie sunt
responsabili de aplicarea în practică a principiului asigurării
şanselor egale pentru candidaţii analizaţi şi sunt
obligaţi să respecte întocmai regulile stabilite şi
confidenţialitatea datelor cu care intră în contact.
Art. 25. - Hotărârile comisiilor de selecţie
privind ierarhizarea candidaţilor sunt definitive şi se pun în
aplicare de către comandanţii/şefii care au competenţe în
acest sens, prin emiterea ordinelor de numire în funcţie a celor
clasaţi pe primul loc.
Art. 26. - Funcţiile/posturile care nu au fost
ocupate în termen de 120 de zile de la publicarea în mijloacele de informare se
analizează în comisiile de selecţie numai după republicare.
Art. 27. - Organizarea şi funcţionarea
sistemului de selecţie şi ierarhizare în vederea
evoluţiei/promovării în carieră a cadrelor militare din
Direcţia generală de informaţii a apărării şi
structurile subordonate acesteia, în funcţii prevăzute cu grade de
până la colonel/comandor inclusiv, se reglementează prin norme
elaborate de către direcţia generală respectivă şi
aprobate de ministrul apărării naţionale.
Art. 28. - Prezentele norme se aplică
magistraţilor militari şi personalului auxiliar de specialitate,
cadre militare, în măsura în care nu contravin legislaţiei specifice
autorităţii judecătoreşti privind promovarea şi
evoluţia în carieră.
Art. 29. - Anexele nr. 1-11 fac parte integrantă
din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
ORGANIZAREA, COMPONENŢA ŞI
COMPETENŢELE COMISIILOR DE SELECŢIE
Nr. crt.
|
Comisia
|
Componenţa - funcţia -
|
Competenţe
|
Secretariatul tehnic
|
1.
|
Comisia de selecţie nr. 1 - pentru funcţiile de
general/similar din Ministerul Apărării Naţionale
|
- preşedinte: şeful Statului Major General;
- membri:
- şeful Statului Major al Forţelor Terestre;
- şeful Statului Major al Forţelor Aeriene;
- şeful Statului Major al Forţelor Navale;
- directorul general al Direcţiei generale de
informaţii a apărării*);
- şeful Direcţiei management resurse umane - este
şi secretar al comisiei.
|
Analizează promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad, precum şi încadrarea posturilor permanente ale Ministerului
Apărării Naţionale în străinătate, prevăzute cu
gradul de general/similar.
|
Structura secretariat tehnic constituită la Direcţia
management resurse umane
|
2.
|
Comisia de selecţie nr. 2 - pentru funcţiile de colonel/comandor
din Ministerul Apărării Naţionale
|
- preşedinte: locţiitorul pentru resurse la
Statul Major General;
- membri:
- câte un general de brigadă/similar sau colonel/comandor
din:
- Statul Major General;
- Statul Major al Forţelor Terestre; -Statul Major al
Forţelor Aeriene;
- Statul Major al Forţelor Navale;
- Direcţia management resurse umane;
- Comandamentul Logistic Intrunit;
- Comandamentul Comunicaţiilor şi Informaticii;
- câte un general de brigadă/similar sau colonel/ comandor
din structurile centrale ale Ministerului Apărării Naţionale*;
- secretar: şeful serviciului personal din
Direcţia personal şi mobilizare a Statului Major
General
|
Analizează promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad, precum şi încadrarea posturilor prevăzute cu gradul de
colonel/comandor din Ministerul Apărării Naţionale (mai
puţin Direcţia generală de informaţii a
apărării);
|
Structura secretariat tehnic constituită la Statul Major
General
|
3.
|
Comisia de selecţie nr. 3 a Statului Major General şi
structurilor subordonate acestuia - pentru funcţiile de ofiţeri cu
grade de până la locotenent-colonel/similar inclusiv şi pentru
funcţiile de maiştri militari şi subofiţeri
|
- preşedinte: locţiitorul şefului Direcţiei
personal şi mobilizare a Statului Major General;
- membri:
- 6 colonei/comandori din cadrul Statului Major General;
- un colonel/comandor din cadrul Comandamentului
Comunicaţiilor şi Informaticii;
- secretar: un şef de birou din serviciul
personal al Direcţiei personal şi mobilizare a Statului
Major General
|
Analizează promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad, încadrarea posturilor de ofiţer prevăzute cu gradul de cel
mult locotenent-colonel/similar, precum şi a posturilor prevăzute
cu grade de maiştri militari şi subofiţeri din Statul Major
General şi structurile subordonate acestuia. Comandamentul
Operaţional Intrunit şi Comandamentul Comunicaţiilor şi
Informaticii vor înainta la această comisie propunerile pentru
încadrarea posturilor prevăzute cu gradul de locotenent-colonel.
|
Structura secretariat tehnic constituită la Statul Major
General
|
4.
|
Comisia de selecţie nr. 4 a structurilor centrale
subordonate ministrului apărării naţionale - pentru
funcţiile de ofiţeri cu grade de până la
locotenent-colonel/similar inclusiv şi pentru funcţiile de
maiştri militari şi subofiţeri
|
- preşedinte: locţiitorul şefului Direcţiei
management resurse umane;
- membri: câte un colonel/comandor ori
locţiitorul/adjunctul din fiecare structură
centrală (mai puţin Statul Major General);
- secretar: şeful structurii secretariat tehnic
constituite la Direcţia management resurse umane
|
Analizează promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad, încadrarea posturilor de ofiţer prevăzute cu gradul de cel
mult locotenent-colonel/similar, precum şi a posturilor prevăzute
cu grade de maiştri militari şi subofiţeri din structurile
centrale.
|
Structura secretariat tehnic constituită la Direcţia
management resurse umane
|
*) Numai când se analizează posturi din structura
respectivă.
Nr. crt.
|
Comisia
|
Componenţa - funcţia -
|
Competenţe
|
Secretariatul tehnic
|
5.
|
Comisiile de selecţie ale statelor majore ale categoriilor
de forţe ale armatei - pentru funcţiile de ofiţeri cu grade de
până la locotenent-colonel/similar inclusiv Se organizează câte o
comisie de selecţie la: S.M.F.T. (nr. 5), S.M.F.A. (nr.6)şi
S.M.F.N. (nr. 7).
|
- preşedinte: şeful resurselor din statul
major al categoriei de forţe ale armatei;
- membri: 6 generali/similari sau
colonei/comandori din cadrul statului major al categoriei de
forţe ale armatei şi structurile direct subordonate, după caz;
- secretar: şeful secţiei management
personal
|
Analizează promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad, precum şi încadrarea posturilor de ofiţer prevăzute cu
gradul de cel mult locotenent-colonel/similar din structurile categoriei
respective de forţe ale armatei.
|
Structura secretariat tehnic constituită la fiecare stat
major al categoriei de forţe ale armatei
|
6.
|
Comisiile de selecţie ale statelor majore ale categoriilor
de forţe ale armatei - pentru funcţiile de maiştrii
militari şi subofiţeri Se organizează câte o comisie de
selecţie la S.M.F.T. (nr. 8), S.M.FA. (nr. 9) şi S.M.F.N. (nr. 10).
|
- preşedinte: şeful serviciului personal şi
mobilizare din statul major al categoriei de forţe ale
armatei;
- membri: 6 ofiţeri cu grad superior din
cadrul statului major al categoriei de forţe ale armatei
şi structurile direct subordonate, dupa caz;
- secretar: şef birou maiştri militari şi
subofiţeri
|
Analizează promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad, precum şi încadrarea posturilor prevăzute cu grade de
maiştri militari şi subofiţeri din cadrul statului major al
categoriei de forţe ale armatei şi structurile subordonate
nemijlocit.
|
Structura secretariat tehnic constituită la fiecare stat
major al categoriei de forţe ale armatei
|
7.
|
Comisia de selecţie nr. 11 a Comandamentului Logistic
Intrunit- pentru funcţiile de ofiţeri cu grade de până la
locotenent-colonel/similar inclusiv şi pentru funcţiile de
maiştri militari şi subofiţeri
|
- preşedinte: locţiitorul comandantului
Comandamentului Logistic Intrunit;
- membri: 6 colonei, locotenent-
colonei/similar din cadrul Comandamentului Logistic Intrunit;
- secretar: şeful secţie resurse umane
|
Analizează promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad, încadrarea posturilor de ofiţer prevăzute cu gradul de cel
mult locotenent-colonel/similar, precum şi a posturilor prevăzute
cu grade de maiştri militari şi subofiţeri din Comandamentul
Logistic Intrunit şi structurile subordonate acestuia.
|
Structura secretariat tehnic constituită la Comandamentul
Logistic Intrunit
|
8.
|
Comisiile de selecţie constituite la nivelul Comandamentului
Operaţional Intrunit, Comandamentului Comunicaţiilor şi
Informaticii şi diviziilor/flotei - pentru funcţiile de
ofiţeri cu grade de până la maior inclusiv şi maiştri
militari şi subofiţeri Se va organiza câte o comisie de
selecţie la: Comandamentul Operaţional Intrunit (nr. 12),
Comandamentul Comunicaţiilor şi Informaticii (nr. 13), Divizia 1
Infanterie (nr. 15), Divizia 4 Infanterie (nr. 16), Flotă (nr. 17).
|
- preşedinte: locţiitorul comandantului
diviziei/flotei/comandamentului;
- membri: 6 colonei/comandori sau
locotenenţi-colonei/similari din structurile nominalizate
şi cele subordonate, după caz;
- secretar: şef birou/şef secţie din structura
de personal
|
Analizează promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad, încadrarea posturilor de ofiţer prevăzute cu gradul de cel
mult maior/locotenent-comandor, precum şi a posturilor prevăzute cu
grade de maiştri militari şi subofiţeri din structurile
proprii şi subordonate.
|
Structura secretariat tehnic constituită la structurile
nominalizate
|
NOTĂ:
Comisia de selecţie nr. 14 funcţionează
pentru încadrarea, promovarea în funcţie, înaintarea în gradul
următor sau trimiterea la cursurile de carieră a consilierilor
juridici militari, până la gradul de colonel inclusiv.
ANEXA Nr. 2 la norme
- Model -
Clasa/nivelul de clasificare
Exemplarul nr.
S.E...............
FIŞĂ
cu principalele date
Colonel (I.) POPESCU ION GHEORGHE
- şef secţie operaţii la Corpul 12
Armată -
Vechimea în grad:
01.12.1995
Data şi locul naşterii: 1 aprilie 1948, Ioneşti, judeţul Dâmboviţa
Starea civilă:
căsătorit, soţia profesoară; are un fiu în vârstă de
24 de ani.
Limbi străine:
limba engleză - STANAG 3.3.3.3/2007
Studii: - Şcoala
Militară Ofiţeri Infanterie, 1970, cu media 8,20;
- Academia Militară, Secţia arme întrunite,
1977, cu media 8,99;
- Curs postacademic, profil unic pentru toate armele,
1982, cu media 8,47;
- Curs de limba engleză, în Canada, 5 luni, 1993
Funcţii îndeplinite:
- 1970-1973, comandant pluton la Regimentul 12
Mecanizat;
- 1973-1975, comandant companie la Regimentul 30
Mecanizat;
- 1977-1978, ofiţer 3 (la şeful
cercetării) la Divizia 4 Mecanizată;
- 1978-1980, comandant batalion infanterie la
Regimentul 14 Mecanizat;
- 1980-1984, şef birou operaţii şi
pregătire pentru luptă la Divizia 4 Mecanizată;
- 1984-1988, şef de stat major la Regimentul 17
Mecanizat (octombrie 1987-iunie1988 - împuternicit comandant al Regimentului 17
Mecanizat);
- 1988-1992, comandant al Regimentului 17 Mecanizat;
- de la 29.11.1992 îndeplineşte funcţia
actuală.
Starea de sănătate: apt medical grupa a IV-a
Aprecierile de serviciu din perioada stagiului în
grad: foarte bun/mediu
Alte detalii:
- specialitatea de clasă.........., în
domeniul..........;
- documentul de acces la informaţii clasificate
deţinut (tip, nivel, seria şi numărul);
- detaşarea la misiuni internaţionale;
- calificări relevante: permis de conducere,
autorizări naţionale etc.
ANEXA Nr. 3 la norme
CRITERII
pentru analizarea, evaluarea şi ierarhizarea
cadrelor militare în comisiile de selecţie
A. Criterii eliminatorii, conform prevederilor din fişa
postului, pe care le au în vedere secretariatele tehnice pentru admiterea la
analiză în cadrul comisiei de selecţie
|
a) studii de bază, absolvite la data analizării în
comisia de selecţie
|
b) cursuri de carieră, absolvite la data analizării în
comisia de selecţie
|
c) arma/specialitatea militară prevăzută în statul
de organizare
|
d) stagiul în funcţii anterioare obligatorii
|
e) titluri de specialist de clasă
|
f) nivelul minim de cunoaştere a limbilor străine
prevăzut în fişa postului
|
g) starea de sănătate
|
h) nivelul pregătirii fizice
|
B. Criterii cuantificabile de către membrii comisiilor de
selecţie
|
Competenţele, aptitudinile şi potenţialul de
dezvoltare evaluate în aprecierile de serviciu
|
Experienţa profesională impusă de cerinţele
postului
|
Calificativele acordate în ultimii 3 ani
|
Opţiunile, recomandările şi datele suplimentare
furnizate de comandanţii/şefii ierarhici, precum şi cele
rezultate din memoriul original (recompense, distincţii, decoraţii,
sancţiuni aflate în vigoare)
|
La analizarea cadrelor militare, comisiile de
selecţie vor mai avea în vedere următoarele principii şi reguli:
1. Estimarea potenţialului de evoluţie în
carieră să fie corelată direct cu capacitatea profesională
dovedită efectiv, în raport cu complexitatea şi importanţa
funcţiilor îndeplinite.
2. Potrivit principiului specializării, cadrele
militare aflate în a doua parte a carierei, care au dobândit un înalt nivel de
expertiză în anumite domenii, să aibă, pe cât posibil, continuitate
în acelaşi domeniu sau în altele conexe, astfel încât să se
poată valorifica experienţa acestora.
3. Standardul minim de performanţă care
permite îndeplinirea atribuţiilor postului în care vor fi încadraţi
candidaţii analizaţi, în condiţii corespunzătoare, este
apreciat cu nota 6.
4. Se vor evita propuneri de înaintare în grad
dacă, potrivit estimărilor făcute pe baza noii proiecţii de
forţe ale armatei, gradul funcţiei nu se preconizează să se
menţină la un nivel superior gradului deţinut.
5. Studiile sau alte forme de pregătire care nu
au relevanţă în raport cu specificul postului vizat nu se iau în
calcul.
ANEXA Nr. 4 la norme
- Model -
Clasa/nivelul de clasificare
Exemplarul nr.
S.E...............
TABEL
cu cadrele militare care nu îndeplinesc în
totalitate cerinţele minimale prevăzute în anexa nr. 3 paragrafele A
si B la norme, sunt declarate „respins" si nu sunt analizate de comisia de
selecţie în vederea:
.......................................................................................................*)
Nr. crt.
|
Gradul, arma
Vechimea în grad
Numele şi prenumele
Data naşterii
|
Funcţia şi unitatea
|
Standardul care nu a fost
îndeplinit
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Membrul comisiei de selecţie,
............................................................
(gradul)
............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Secretarul comisiei de selecţie,
............................................................
(gradul)
............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
*) Se înscrie, după caz: - „promovării în
funcţie şi înaintării în grad";
- „trecerii maiştrilor militari şi a
subofiţerilor în corpul ofiţerilor".
ANEXA Nr. 5 la norme
- Model -
Clasa/nivelul de clasificare
Exemplarul nr.
S.E...............
TABEL
cu cadrele militare care îndeplinesc cerinţele
minimale, admise pentru a fi analizate în cadrul comisiei de selecţie,
şi punctajul acordat de membrii acesteia în vederea
........................................................................................................*)
Nr. crt.
|
Gradul, arma
Vechimea în grad
Numele şi prenumele
Data naşterii
|
Funcţia şi unitatea
|
Studii absolvite Data absolvirii
|
Punctajul acordat de membrii
comisiei
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
..................................................
(gradul)
...............................................
(numele şi prenumele celui care face evaluarea)
*) Se înscrie, după caz: - „promovării în
funcţie şi înaintării în grad";
- „trecerii maiştrilor militari şi a
subofiţerilor în corpul ofiţerilor".
ANEXA Nr. 6 la norme
- Model -
Clasa/nivelul de clasificare
Exemplarul nr. ...
TABEL cu candidaţii selecţionaţi
pentru........*)
Nr. crt.
|
Functia de încadrat
|
Candidaţi
|
Voturi membru „DA"
|
Observaţii (STANAG6001)
|
Funcţia în care este încadrat
şi data numirii
în funcţie
|
Gradul, vechimea în grad, numele,
prenumele şi anul naşterii
|
1.
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
............................................................
(gradul)
............................................................
(numele şi prenumele celui care face evaluarea)
*) Se înscrie, după caz: - „numirea în
funcţie";
- „promovarea în funcţie şi înaintarea în
gradul următor".
ANEXA Nr. 7 la norme
- Model -
Clasa/nivelul de clasificare
Exemplarul nr.
S.E...............
TABEL CENTRALIZATOR
cu punctajul acordat şi clasamentul general al
cadrelor militare evaluate în vederea.................*)
COMISIA DE SELECŢIE Nr. ....
Preşedinte:
1...................................................
Membri:
2............................................
3............................................
4.............................................
5............................................
6............................................
7............................................
8............................................
n............................................
Nr. crt.
|
Gradul, arma
Numele şi prenumele
celui evaluat
|
Punctajul acordat de către
membrii comisiei de selecţie
|
Punctajul acordat în urma
interviului
|
Punctaj general
|
1
|
…
|
n
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Preşedintele Comisiei de selecţie nr.
....,
............................................................
(gradul)
............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Secretarul comisiei,
............................................................
(gradul)
............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
*) Se înscrie, după caz: -
„numirii/promovării în funcţie şi înaintării în gradul
următor"; - „trecerii maiştrilor militari şi a
subofiţerilor în corpul ofiţerilor".
ANEXA Nr. 8 la norme
- Model -
Clasa/nivelul de clasificare
Exemplarul nr.
S.E...............
TABEL
centralizator cu candidaţii analizaţi de
Comisia de selecţie nr. 1 pentru
........................................................................................................*)
Nr. crt.
|
Gradul, numele şi prenumele
|
Nr. de voturi „DA" din totalul
voturilor
|
Observaţii
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
Preşedintele Comisiei de selecţie nr. 1 - pentru funcţiile de general/similar din Ministerul
Apărării Naţionale,
............................................................
(gradul)
............................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
*) Se înscrie, după caz: - „numirea în
funcţie";
- „promovarea în funcţie şi înaintarea în
grad";
- „acordarea gradului de general de brigadă".
ANEXA Nr. 9 la norme
- Model -
NESECRET
Exemplar unic
ROMANIA
MINISTERUL APĂRARII NAŢIONALE
Comisia de selecţie nr........- pentru
funcţiile de.............a.........................
PROCES-VERBAL
Nr................din................
Incheiat astăzi, ....................., în
şedinţa Comisiei de selecţie nr...................- pentru
funcţiile de............................a.....................................................
Preşedintele comisiei de selecţie
anunţă că la şedinţă participă toţi
membrii comisiei şi declară şedinţa deschisă, cu
următoarea ordine de zi:
1. analizarea propunerilor privind.......................................................*)
a unor..........................;
2. analizarea propunerilor
privind.......................................................*) a
unor...........................
1. Se trece la analiza propunerilor privind..............................................*)
a unor............................., conform documentelor anexate.
Propunerile se aprobă/se resping de către
comisie cu ........................de voturi pentru şi .....
împotrivă.
2. Se trece la analiza propunerilor
privind.....................................................*)a
unor....................., conform documentelor anexate.
Propunerile se aprobă/se resping de către
comisie cu.................................de voturi pentru şi......
împotrivă.
Ordinea de zi fiind epuizată, preşedintele
comisiei de selecţie declară şedinţa închisă.
Pe timpul şedinţei, membrii comisiei au
respectat întocmai regulile stabilite prin algoritmul de lucru al comisiei.
(Dacă nu s-au respectat, se consemnează
regulile care s-au încălcat.)
Preşedintele comisiei de selecţie nr. .........-
pentru funcţiile de.....................a...........................,
................................................................................
Membrii Comisiei de selecţie nr..............
..............................................................
Secretarul Comisiei de selecţie nr. .............- pentru funcţiile de.............a.............,
............................................................................
*) Se înscrie, după caz: - „promovarea în
funcţie şi înaintarea în grad";
- „trecerea în corpul ofiţerilor a maiştrilor
militari şi a subofiţerilor".
ANEXA Nr. 10 la norme
- Model -
NESECRET
Exemplar unic
ROMANIA
MINISTERUL APĂRARII NAŢIONALE
Comisia de selecţie nr......- pentru
funcţiile de.............a.........................
HOTĂRÂRE
privind
...................................................
...................................................
Comisia de selecţie nr..........- pentru funcţiile
de.......................................a...................,
în temeiul art. 52 din Ghidul carierei militare,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 582/2001, şi al art......din
Normele privind organizarea şi funcţionarea sistemului de
selecţie şi ierarhizare în vederea evoluţiei în carieră a
cadrelor militare din Ministerul Apărării Naţionale,
având în vedere prevederile art. 1 din Hotărârea
Consiliului Suprem de Apărare a Ţării nr. 154 din 15 noiembrie
2001 privind acordarea gradului de general de brigadă/similar unor
colonei/comandori şi înaintarea în gradul următor a unor
generali/similari din Ministerul Apărării Naţionale (paragraf
utilizat numai în cazul acordării gradului de general sau înaintării
în grad a unor generali),
emite prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se ............*) cadrele militare
selecţionate şi nominalizate pe primele locuri în tabelul
centralizator cu punctajul acordat şi clasamentul general, anexa
nr...........la Procesul-verbal nr..........
Art. 2. -Aprobă iniţierea demersurilor
privind trecerea în corpul ofiţerilor a maiştrilor militari şi a
subofiţerilor nominalizaţi în tabelul centralizator cu punctajul
acordat şi clasamentul general, anexa nr....... la Procesul-verbal nr.
.... .
Preşedintele Comisiei de selecţie nr. ...............-
pentru funcţiile de......................a...............,
.................................................................
Nr...........din data de................
*Se înscrie, după caz: - „numesc în
funcţie/promovează în funcţie";
- „promovează în funcţie şi
înaintează în gradul următor".
ANEXA Nr. 11 la norme
- Model -
Clasa/nivelul de clasificare
Exemplarul nr......
TABEL
cu candidaţii selecţionaţi de Comisia
de selecţie nr.........pentru.................*)
Nr. crt.
|
Funcţia de încadrat/ Gradul în
care se înaintează
|
Gradul, arma
Vechimea în grad
Numele şi prenumele
Data naşterii
|
Funcţia şi unitatea în
care este încadrat
|
Observaţii
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
Preşedintele Comisiei de selecţie nr.
....,
......................................................................
(gradul)
......................................................................
(numele, prenumele şi semnătura)
Se înscrie, după caz: - „promovarea în
funcţie şi înaintarea în grad";
- „trecerea maiştrilor militari şi a
subofiţerilor în corpul ofiţerilor".