ORDIN
Nr. 221 din 23 mai 2002
pentru aprobarea Programului privind sprijinirea producatorilor agricoli pentru
achizitionarea de tractoare, combine de recoltat, masini si utilaje agricole
noi din productia interna, finantat din fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti"
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 382 din 5 iunie 2002
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
in baza prevederilor art. 6 alin. (3) din Legea nr. 268/2001 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri
proprietate publica si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea
Agentiei Domeniilor Statului, cu modificarile si completarile ulterioare, ale
Hotararii Guvernului nr. 626/2001 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societatilor comerciale ce
detin in administrare terenuri proprietate publica si privata a statului cu
destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor Statului,
vazand Nota Directiei generale de patrimoniu public si de gestiune a
mijloacelor financiare nr. 75.517 din 23 mai 2002, din care rezulta:
necesitatea cresterii parcului de tractoare, combine de recoltat, masini si
utilaje agricole pentru executarea in timp optim a lucrarilor agricole
mecanizate; procentul ridicat al dotarii tehnice cu perioada normala de
functionare depasita; incarcaturi specifice diferite pe judete,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Programul privind sprijinirea producatorilor agricoli pentru achizitionarea
de tractoare, combine de recoltat, masini si utilaje agricole noi din productia
interna, finantat din fondul "Dezvoltarea agriculturii romanesti",
prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
PROGRAM
privind sprijinirea producatorilor agricoli pentru achizitionarea de tractoare,
combine de recoltat, masini si utilaje agricole noi din productia interna,
finantat din fondul "Dezvoltarea agriculturii romanesti"
1. Obiective
Pentru dezvoltarea procesului investitional in agricultura si cresterea
gradului de mecanizare a lucrarilor agricole Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor acorda producatorilor agricoli, denumiti in
continuare beneficiari, din fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti", constituit in baza Legii nr. 268/2001 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri proprietate publica
si privata a statului cu destinatie agricola si infiintarea Agentiei Domeniilor
Statului, cu modificarile si completarile ulterioare, o alocatie echivalenta cu
55% din pretul tractoarelor, combinelor de recoltat, masinilor si utilajelor
agricole (inclusiv T.V.A.) achizitionate din productia interna.
Obiectivele care se au in vedere prin acordarea acestei alocatii sunt:
a) sprijinirea infiintarii si dezvoltarii exploatatiilor agricole, astfel
cum sunt definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2001 privind
exploatatiile agricole, aprobata prin Legea nr. 166/2002;
b) cresterea graduala a numarului de tractoare, combine de recoltat, masini
si utilaje agricole, denumite in continuare utilaje, pentru imbunatatirea
inzestrarii tehnice din agricultura;
c) crearea de noi locuri de munca si atragerea tinerilor pentru
imbratisarea meseriei de mecanizator agricol;
d) capitalizarea si facilitarea accesului la credite al producatorilor
agricoli.
2. Surse
a) Sursa este fondul "Dezvoltarea agriculturii romanesti",
constituit in conformitate cu prevederile Legii nr. 268/2001, cu modificarile
si completarile ulterioare.
b) Pentru anul 2002 se prevede suma de 300 miliarde lei necesara acoperirii
alocatiei de 55% (inclusiv T.V.A.) pentru achizitionarea de utilaje, suma ce
devine operanta in functie de alimentarea contului fondului "Dezvoltarea
agriculturii romanesti".
c) Suma precizata anterior se reactualizeaza pe masura posibilitatilor, in
functie de resursele care alimenteaza fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti", prin emiterea unui nou ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor.
d) In scopul alimentarii fondului "Dezvoltarea agriculturii
romanesti" Directia generala de patrimoniu public si de gestiune a
mijloacelor financiare si Agentia Domeniilor Statului din cadrul Ministerului
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, impreuna cu directiile generale pentru
agricultura si industrie alimentara judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, denumite in continuare D.G.A.I.A., precum si alti factori implicati
vor lua masuri de intensificare si urmarire a actiunilor de incasare a
redeventelor restante si curente, a sumelor din privatizare, precum si din alte
resurse avute in vedere.
3. Beneficiari
Beneficiarii programului sunt producatorii agricoli, persoane fizice sau
juridice, definiti astfel:
a) proprietarii de terenuri agricole;
b) societatile agricole cu personalitate juridica sau asociatiile familiale
constituite potrivit Legii nr. 36/1991 privind societatile agricole si alte
forme de asociere in agricultura;
c) societatile comerciale cu profil agricol;
d) arendasii care au incheiat contracte de arendare in conditiile prevazute
de Legea arendarii nr. 16/1994, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) institutele sau statiunile de cercetare-dezvoltare si invatamant cu
profil agricol;
f) concesionarii de terenuri agricole.
4. Conditii de eligibilitate
A. Ocupatia: cultivarea pamantului
B. Asigurarea avansului de 45% din pretul utilajelor
C. Detinerea si/sau exploatarea de exploatatii agricole, astfel cum sunt
definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2001, aprobata prin Legea
nr. 166/2002
D. Pentru ca obiectivele cuprinse in prezentul program sa fie aduse la
indeplinire, la analizarea cererilor pentru acordarea alocatiei de 55% de catre
D.G.A.I.A. se au in vedere urmatoarele elemente:
1. Numarul si structura utilajelor solicitate se aproba tinandu-se seama de
incarcatura si de complexitatea exploatatiei, precum si de tehnologiile
agricole aplicate.
2. Solicitantii prezinta, dupa caz, ultimul bilant contabil, planul de
afaceri pentru anul in curs, programul de dezvoltare a exploatatiei agricole
pentru urmatorii 3 ani si inventarul agricol detinut.
3. Solicitantii care datoreaza plata redeventei catre Agentia Domeniilor
Statului prezinta avizul reprezentantului acesteia din teritoriu, din care sa
rezulte ca au achitat redeventele restante si ca sunt cu plata la zi pentru
anul 2002.
4. Furnizorii de utilaje (uzine sau dealeri autorizati ai acestora) vor
declara pe propria raspundere, printr-o anexa la factura pro forma, ca in
contractele de livrare vor stipula urmatoarele:
a) indeplinesc prevederile Legii nr. 608/2001 privind evaluarea
conformitatii produselor;
b) mentin constante preturile utilajelor pana la livrarea acestora catre
beneficiari;
c) acorda garantie pe o perioada de 18 luni de la data livrarii utilajelor
si asigura piesele de schimb necesare pe o perioada cel putin egala cu durata
normala de functionare, asa cum este prevazuta in catalogul aprobat prin
Hotararea Guvernului nr. 964/1998 pentru aprobarea clasificatiei si duratelor
normale de functionare a mijloacelor fixe.
5. Solicitantii vor prezenta documente care sa ateste ca au pregatire
profesionala de specialitate si/sau practica in domeniu ori ca au cel putin un
angajat, specialist in domeniu, pe baza de contract de munca incheiat pe
perioada nedeterminata.
6. Nu se aproba cererile de acordare a alocatiei bugetare daca:
- in ultimul bilant contabil sunt evidentiate datorii catre bugetul de
stat, bugetul asigurarilor sociale de stat sau pierderi;
- societatile comerciale sunt in curs de privatizare ori in lichidare
judiciara sau administrativa;
- incarcatura specifica pe hectar este mai mica de 50 - 60 ha
arabil/tractor fizic (65 CP).
5. Destinatia alocatiei
a) Alocatia de 55% din pretul de achizitionare (inclusiv T.V.A.) se acorda
pentru procurarea de utilaje noi din grupa 2, subgrupa 2.21 "Masini,
utilaje si instalatii pentru agricultura", clasele 2.21.1 (exclusiv
utilaje si instalatii pentru irigatii) si 2.21.3, asa cum sunt precizate in
Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor
fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 964/1998.
b) Instrainarea utilajelor inainte de expirarea perioadei de 3 ani este
interzisa si atrage restituirea alocatiei acordate, actualizata cu rata
inflatiei, de catre beneficiarul alocatiei, inclusiv plata de penalitati la
bugetul de stat, potrivit legii.
c) Sumele recuperate din restituirea alocatiei conform prevederilor lit. b)
se vor vira in fondul "Dezvoltarea agriculturii romanesti".
6. Acordarea alocatiei din fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti"
Utilajele achizitionate in baza prezentului program se achita in proportie
de 45% la incheierea contractelor de vanzare cu furnizorii de tehnica agricola,
iar restul de 55%, in maximum 60 de zile de la data livrarii.
Alocatia de 55% din pretul utilajelor (inclusiv T.V.A.) se acorda de catre
Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor prin D.G.A.I.A., in urma
analizei si aprobarii cererilor beneficiarilor programului.
In acest scop solicitantii se adreseaza D.G.A.I.A. in a carei raza se afla
terenul agricol, unde vor depune o cerere conform modelului prezentat in anexa
nr. 1 care face parte integranta din prezentul program, insotita de actele
doveditoare privind incadrarea in categoriile prevazute la pct. 3 si
indeplinirea conditiilor mentionate la pct. 4.
D.G.A.I.A. inregistreaza cererile, le analizeaza si in termen de 7 zile
lucratoare comunica in scris solicitantului avizul cererii.
Beneficiarii se adreseaza furnizorilor de utilaje, prezentand avizul
D.G.A.I.A. in vederea achizitionarii utilajelor conform prezentului program.
In continuare beneficiarii prezinta D.G.A.I.A. urmatoarele documente:
- factura pro forma de la furnizorul de utilaje si declaratia pe propria
raspundere a acestuia;
- documentul de plata care atesta plata avansului de 45% din pretul de
achizitie al utilajelor (inclusiv T.V.A.); plata avansului de 45% poate fi
facuta si in rate sau cu bilet la ordin, conform intelegerii dintre parti.
Dupa verificarea documentatiei depuse de solicitant D.G.A.I.A. aproba
valoarea alocatiei cuvenite in baza prezentului program.
Beneficiarii si furnizorii de utilaje au obligatia de a comunica D.G.A.I.A.,
in termen de 3 zile lucratoare de la data achizitionarii/livrarii, copii de pe
factura fiscala si de pe procesul-verbal de receptie.
7. Finantarea D.G.A.I.A. din Fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti"
1. In scopul platii alocatiei cuvenite beneficiarilor prezentului program
D.G.A.I.A. utilizeaza conturile speciale, denumite "Dezvoltarea
agriculturii romanesti", deschise la trezoreriile locale.
2. Pentru efectuarea platilor aprobate conform pct. 6 D.G.A.I.A. procedeaza
astfel:
a) dupa aprobarea alocatiei transmit Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, decadal, necesarul de fonduri pentru acoperirea
volumului alocatiilor aprobate;
b) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, pe baza
solicitarilor D.G.A.I.A., corespunzator utilajelor livrate, conform facturilor
fiscale emise de furnizorii de utilaje si proceselor-verbale de receptie,
alimenteaza conturile deschise conform prevederilor pct. 7.1 din contul
fondului "Dezvoltarea agriculturii romanesti";
c) la primirea sumelor in conturile speciale "Dezvoltarea agriculturii
romanesti" D.G.A.I.A. efectueaza plati in contul furnizorilor de utilaje.
8. Dispozitii finale
a) D.G.A.I.A. tin evidenta beneficiarilor si a utilajelor achizitionate
intr-un registru special, avand ca structura modelul prezentat in anexa nr. 2
la prezentul program.
b) Directorul general al D.G.A.I.A. numeste prin decizie persoanele
responsabile cu verificarea dosarelor de acordare a alocatiei, a existentei
utilajelor achizitionate si a modului de folosire a acestora, precum si cu
evidenta beneficiarilor si transmite Directiei generale de patrimoniu public si
de gestiune a mijloacelor financiare din cadrul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, in termen de 30 de zile de la aprobarea programului,
copii de pe deciziile de numire.
c) D.G.A.I.A. au obligatia sa verifice existenta utilajelor achizitionate
si sa transmita trimestrial Directiei generale de patrimoniu public si de
gestiune a mijloacelor financiare structura fizica a utilajelor contractate si
livrate, conform situatiei intocmite potrivit modelului prezentat in anexa nr.
3 la prezentul program.
d) D.G.A.I.A. iau toate masurile ce se impun pentru respectarea
prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice, al ministrului
afacerilor externe si al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor
nr. 1.878/A/11.000/286/2001 privind interzicerea exportului de tractoare,
combine, masini si utilaje agricole, precum si de instalatii de irigat, achizitionate
in baza Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.
97/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 640 din 12
octombrie 2001.
ANEXA 1
la program
Nr. de inregistrare ....... din ..............
CERERE
pentru acordarea alocatiei de 55% din pretul de achizitionare (inclusiv T.V.A.)
a tractoarelor, combinelor de recoltat, masinilor si utilajelor agricole noi
din productia interna, finantat din fondul "Dezvoltarea agriculturii
romanesti", constituit conform Legii nr. 268/2001
1. Persoane fizice
Domnul/doamna ......................, domiciliat/domiciliata in
..........., str. ............. nr. ..., bl. ..., sc. ..., ap. ...,
judetul/sectorul ......., posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de
identitate seria ..... nr. ......., emis/emisa de .............., cod numeric
personal .............................
2. Persoane juridice
Agentul economic ................., cu sediul in localitatea
.............., str. ................ nr. ..., judetul/sectorul .............,
inregistrat la Registrul comertului sub nr. .........., cod fiscal
............, reprezentat legal prin domnul/doamna ..........................,
posesor/posesoare al/a buletinului/cartii de identitate seria ...... nr.
..........., emis/emisa de ................... cod numeric personal
....................
3. Cultiv
..................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
(Se vor anexa acte doveditoare conform pct. 3 si 4 din program.)
In baza datelor prezentate solicit acordarea avizului pentru a putea
achizitiona utilaje, beneficiind de alocatia de 55% din pretul de achizitie
(inclusiv T.V.A.), conform prevederilor Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 221/2002, dupa cum urmeaza:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Ma angajez sa respect prevederile Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 221/2002 si, in mod special, ca nu voi instraina
utilajele agricole timp de 3 ani de la achizitionare.
Ma oblig sa depun la D.G.A.I.A. copii de pe factura fiscala si de pe
procesul-verbal de receptie, in termen de maximum 3 zile lucratoare de la data
achizitionarii utilajelor.
Data .................. Numele si prenumele (in clar)
.............................
Semnatura .............
ANEXA 2
la program
REGISTRU
cuprinzand beneficiarii Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor nr. 221/2002, utilajele achizitionate si exploatatiile agricole
detinute
________________________________________________________________________________
Nr. Beneficiarul Utilaje Exploatatia Observatii
crt. alocatiei de 55% achizitionate agricola
______________________ - ha -
tip bucati
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
la program
SITUATIA
privind utilajele achizitionate in baza Ordinului ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor nr. 221/2002
________________________________________________________________________________
Nr. Denumirea Utilaje Valoarea Utilaje platite Numar de
crt. si tipul aprobate aprobata 45% utilaje
livrate
utilajului - bucati - conform _________________ la zi, pe
facturii valoarea bucati tipuri
pro forma - milioane - bucati -
- milioane lei -
lei -
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4 5 6
________________________________________________________________________________
Exemplu:
1. Tractoare -
total, din care:
- U 445
- U 650
-
________________________________________________________________________________
2. Pluguri
________________________________________________________________________________
3. Combine de
recoltat,
din care:
- SEMA 110
- SEMA 140
-
________________________________________________________________________________
etc.
________________________________________________________________________________
TOTAL: x x x
________________________________________________________________________________