ORDIN
Nr. 2239 din 6 decembrie 2004
privind instituirea unor masuri de crestere a sigurantei navigatiei in apele
nationale navigabile si in porturile romanesti prin introducerea accelerata,
pentru navele petroliere, a obligativitatii corpului dublu sau a unor cerinte
echivalente de proiectare pentru navele petroliere cu corp simplu
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 49 din 14 ianuarie 2005
In temeiul prevederilor art. 12 lit. d), j), k) si r) din Ordonanta
Guvernului nr. 19/1997 privind transporturile, republicata, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 197/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare, si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Scopul prezentului ordin este de a stabili un program de introducere
accelerata a cerintelor pentru navele petroliere cu corp dublu sau a cerintelor
echivalente de proiectare din Conventia MARPOL 73/78 pentru navele petroliere
cu corp simplu si de a interzice transportul spre sau dinspre porturile
romanesti al produselor petroliere grele cu navele petroliere cu corp simplu.
Art. 2
(1) Prevederile prezentului ordin se aplica navelor petroliere destinate
transportului produselor petroliere de 5.000 tdw sau mai mult care se afla in
una dintre urmatoarele situatii:
a) arboreaza pavilionul roman;
b) intra sau ies in/din porturile romanesti ori opereaza in aceste porturi
si la terminalele petroliere romanesti, indiferent de pavilionul acestora;
c) ancoreaza in apele nationale navigabile ale Romaniei.
(2) Prevederile art. 4 alin. (3) se aplica navelor petroliere de 600 tdw
sau mai mult.
(3) Prevederile prezentului ordin nu se aplica navelor de razboi, navelor
militare auxiliare sau navelor aflate in proprietatea ori in operarea unui
stat, utilizate numai in servicii guvernamentale necomerciale.
Art. 3
In scopul aplicarii prezentului ordin, termenii de mai jos au urmatoarele
intelesuri:
a) Conventia MARPOL 73/78 - Conventia internationala din 1973 pentru
prevenirea poluarii de catre nave, modificata prin Protocolul din 1978,
incheiat la 17 februarie 1978 la Londra (MARPOL 73/78), la care Romania a
aderat prin Legea nr. 6/1993 pentru aderarea Romaniei la Conventia
internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, modificata
prin Protocolul incheiat la Londra;
b) Regula 13G revizuita din anexa I la Conventia MARPOL 73/78 -
amendamentele la Regula 13G din anexa I la Conventia MARPOL 73/78 si la
suplimentul Certificatului IOPP, astfel cum au fost adoptate prin Rezolutia
MEPC.95(46) din 27 aprilie 2001, si care au intrat in vigoare la 1 septembrie
2002, fiind acceptate de Romania prin Legea nr. 573/2002 pentru acceptarea
Amendamentelor la anexa la Protocolul din 1978 referitor la Conventia
internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave, adoptate de
Organizatia Maritima Internationala prin Rezolutia MEPC.95(46) a Comitetului
pentru Protectia Mediului Marin la Londra la 27 aprilie 2001;
c) nava petroliera - nava petroliera, astfel cum este definita la Regula
1(4) din anexa I la Conventia MARPOL 73/78;
d) deadweight - tonaj deadweight (tdw), astfel cum este definit la Regula
1(22) din anexa I la Conventia MARPOL 73/78;
e) nava petroliera noua - nava petroliera, astfel cum este definita la
Regula 1(26) din anexa I la Conventia MARPOL 73/78;
f) nava petroliera de categoria 1 - nava petroliera de 20.000 tdw si mai
mult, care transporta ca marfa titei, combustibil lichid, combustibil diesel
greu ori ulei de ungere, sau de 30.000 tdw si mai mult, care transporta
hidrocarburi, altele decat cele mai sus mentionate, care nu corespunde
cerintelor pentru petrolierele noi, astfel cum sunt definite in Regula 1(26) din
anexa I la Conventia MARPOL 73/78;
g) nava petroliera de categoria 2 - nava petroliera de 20.000 tdw si mai
mult, care transporta ca marfa titei, combustibil lichid, combustibil diesel
greu ori ulei de ungere, sau de 30.000 tdw si mai mult, care transporta
hidrocarburi, altele decat cele mai sus mentionate, care corespunde cerintelor
pentru petrolierele noi, astfel cum sunt definite in Regula 1(26) din anexa I
la Conventia MARPOL 73/78;
h) nava petroliera de categoria 3 - nava petroliera de 5.000 tdw si mai
mult, dar mai putin decat s-a specificat la lit. f) si g);
i) nava petroliera cu corp simplu - nava petroliera care nu este conforma
cu cerintele de proiectare in materie de dublu corp sau cu norme de proiectare
echivalente ale Regulii 13F din anexa I la Conventia MARPOL 73/78;
j) nava petroliera cu corp dublu - nava petroliera care este conforma cu
cerintele de proiectare sau cu normele de proiectare echivalente ale Regulii
13F din anexa I la Conventia MARPOL 73/78 sau o nava petroliera care
indeplineste cerintele paragrafului 1 lit. c) al Regulii 13G revizuite din
anexa I la Conventia MARPOL 73/78;
k) varsta - varsta navei, exprimata in numarul de ani de la data livrarii;
l) combustibil diesel greu - combustibil diesel, astfel cum este definit in
Regula 13G revizuita din anexa I la Conventia MARPOL 73/78;
m) combustibil lichid - produse distilate grele sau reziduuri de titei ori
amestecuri ale acestor produse, astfel cum sunt definite in Regula 13G
revizuita din anexa I la Conventia MARPOL 73/78;
n) produse petroliere grele inseamna:
(i) produse petroliere grele cu o densitate mai mare de 900 kg/mc la o
temperatura de 15 grade C*1);
(ii) combustibili lichizi cu o densitate mai mare de 900 kg/mc la o
temperatura de 15 grade C sau o viscozitate cinematica de peste 180 mm^2/s*2),
la o temperatura de 50 grade C;
(iii) bitumuri si gudroane si emulsii ale acestora;
o) terminale petroliere aflate in apele nationale navigabile ale Romaniei -
instalatii din largul marii, fixe sau mobile, care opereaza pe sau deasupra
platoului continental romanesc.
------------
*1) Care corespunde unui grad API mai mic de 25,7.
*2) Care corespunde unei viscozitati cinematice mai mari de 180 cSt.
Art. 4
(1) Navele petroliere, cu exceptia celor cu corp dublu, indiferent de
pavilionul pe care il arboreaza, nu pot intra in porturile romanesti sau nu pot
acosta la terminalele petroliere aflate in apele nationale navigabile ale
Romaniei sau, daca se solicita, nu li se va acorda dreptul de arborare a
pavilionului roman dupa aniversarea, in anul specificat mai jos, a datei de
livrare a navei:
a) pentru navele petroliere de categoria 1:
- anul 2003 pentru navele livrate in anul 1980 sau mai devreme;
- anul 2004 pentru navele livrate in anul 1981;
- anul 2005 pentru navele livrate in anul 1982 sau mai tarziu;
b) pentru navele petroliere de categoriile 2 si 3:
- anul 2003 pentru navele livrate in anul 1975 sau mai devreme;
- anul 2004 pentru navele livrate in anul 1976;
- anul 2005 pentru navele livrate in anul 1977;
- anul 2006 pentru navele livrate in anii 1978 si 1979;
- anul 2007 pentru navele livrate in anii 1980 si 1981;
- anul 2008 pentru navele livrate in anul 1982;
- anul 2009 pentru navele livrate in anul 1983;
- anul 2010 pentru navele livrate in anul 1984 sau mai tarziu.
(2) Fara a incalca prevederile alin. (1), navele petroliere din categoriile
2 si 3, prevazute numai cu dublu fund sau cu dublu bordaj, care nu se foloseste
pentru transportul de produse petroliere si care se extinde pe toata lungimea
tancurilor de marfa, sau cele prevazute cu spatii cu corp dublu, care nu se
folosesc pentru transportul produselor petroliere si care se extind pe toata
lungimea tancurilor de marfa, care nu indeplinesc conditiile de exceptare de la
prevederile paragrafului 1(c) al Regulii 13G revizuite din anexa I la Conventia
MARPOL 73/78, pot sa fie operate in continuare dupa data prevazuta la alin.
(1), dar nu dupa aniversarea datei de livrare a navei in anul 2015 sau nu dupa
data la care nava implineste varsta de 25 de ani de la data livrarii sale,
luandu-se in considerare data cea mai recenta dintre aceste date.
(3) Nici o nava petroliera care transporta produse petroliere grele, indiferent
de pavilionul pe care il arboreaza, nu poate intra in porturile romanesti, nu
poate acosta la terminalele petroliere, nu poate ancora in apele nationale
navigabile ale Romaniei si nici nu poate parasi aceste locuri daca nu are corp
dublu.
(4) Fac exceptie de la prevederile alin. (3) navele petroliere care sunt
operate exclusiv in porturi si pe cai navigabile interioare romanesti, cu
conditia ca respectivele nave sa aiba certificate tehnice valabile, in
conformitate cu legislatia in vigoare privind navigatia pe caile navigabile
interioare.
(5) Navele petroliere cu o capacitate mai mica de 5.000 tdw se vor conforma
prevederilor alin. (3) nu mai tarziu de aniversarea datei de livrare a navei in
anul 2008.
(6) In cazul in care conditiile de gheata fac necesara folosirea unor nave
cu intarituri pentru navigatia prin gheturi pana la 21 octombrie 2005, se vor
putea admite intrarea in porturile romanesti, acostarea la terminale
petroliere, ancorarea in apele nationale ale Romaniei, precum si parasirea
acestor locuri de catre navele petroliere cu corp simplu prevazute cu
intarituri pentru navigatia in gheturi, care au un dublu fund neutilizat pentru
transportul produselor petroliere, extins pe intreaga lungime a tancurilor de
marfa, cu conditia ca produsele petroliere grele sa fie transportate numai in
tancurile centrale.
Art. 5
Indiferent de pavilionul lor, navele petroliere de categoriile 2 si 3, care
nu au corp dublu si au o vechime mai mare de 15 ani, nu pot intra in porturile
romanesti, nu pot acosta la terminalele petroliere si nu pot ancora in apele
nationale navigabile ale Romaniei si nici nu pot parasi aceste locuri dupa
aniversarea datei de livrare a navei in anul 2005 decat cu conditia respectarii
sistemului de evaluare a starii navei prevazut la art. 6.
Art. 6
Pentru indeplinirea prevederilor art. 5, se aplica sistemul de evaluare a
starii navei stabilit prin Rezolutia MEPC.94(46) din 27 aprilie 2001, cu
amendamentele ulterioare.
Art. 7
Dupa aniversarea datei de livrare a navei in anul 2015 nu se vor mai
permite:
a) continuarea operarii navelor petroliere de categoriile 2 si 3 care
arboreaza pavilion roman, in conformitate cu paragraful 5 al Regulii 13G
revizuite din anexa I la Conventia MARPOL 73/78; si
b) intrarea in porturile sau in terminalele romanesti a navelor petroliere
de categoriile 2 si 3 chiar daca ele continua sa fie operate sub pavilionul
unui alt stat, in conformitate cu paragraful 5 al Regulii 13G revizuite din
anexa I la Conventia MARPOL 73/78.
Art. 8
(1) Prin derogare de la art. 4, 5 si 7, Autoritatea Navala Romana si
administratiile portuare pot permite, in mod exceptional, unei nave petroliere
sa intre in porturile romanesti, sa opereze la terminalele petroliere si sa
ancoreze in apele nationale navigabile ale Romaniei doar in urmatoarele cazuri:
a) daca nava petroliera este in pericol si cauta un loc de refugiu;
b) daca nava petroliera este fara marfa la bord si intra intr-un port
pentru reparatii.
(2) Permisiunea se acorda in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2)
si ale art. 87 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 245/2003 pentru aprobarea
Regulamentului de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 42/1997 privind
transportul naval.
Art. 9
(1) Autoritatea Navala Romana va informa Organizatia Maritima
Internationala, in conformitate cu art. 211 paragraful 3 din Conventia
Natiunilor Unite asupra dreptului marii, ratificata de Romania prin Legea nr.
110/1996 privind ratificarea Conventiei Natiunilor Unite asupra dreptului
marii, incheiata la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, si aderarea la
Acordul referitor la aplicarea partii a XI-a a Conventiei Natiunilor Unite
asupra dreptului marii, incheiat la New York la 28 iulie 1994, despre intrarea
in vigoare a acestui ordin.
(2) Autoritatea Navala Romana va informa Organizatia Maritima
Internationala, conform art. 7, asupra deciziei de a refuza intrarea navelor
petroliere care opereaza in conformitate cu prevederile paragrafului 5 al
Regulii 13G revizuite din anexa I la Conventia MARPOL 73/78 in porturile sau
terminalele romanesti, pe baza paragrafului 8(b) al Regulii 13G revizuite din
anexa I la Conventia MARPOL 73/78.
(3) Autoritatea Navala Romana va informa Organizatia Maritima
Internationala despre autorizarea, suspendarea, retragerea sau refuzul operarii
navelor petroliere din categoriile 1 si 2 autorizate sa arboreze pavilionul
roman conform art. 5, pe baza paragrafului 8(a) al Regulii 13G revizuite din
anexa I la Conventia MARPOL 73/78.
Art. 10
Prezentul ordin intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
Art. 11
Autoritatea Navala Romana va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 12
Prezentul ordin transpune prevederile Regulamentului nr. 417/2002/CE al
Parlamentului European si al Consiliului din 18 februarie 2002 privind
introducerea accelerata pentru navele petroliere a obligativitatii corpului
dublu sau aplicarea unor cerinte echivalente de proiectare pentru navele
petroliere cu corp simplu si abrogarea Regulamentului Consiliului nr. 2.978/94,
publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 64 din 7 martie 2002, astfel
cum a fost amendat prin Regulamentul nr. 1.726/2003/CE al Parlamentului
European, si al Consiliului din 22 iulie 2003, publicat in Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene L 249 din 1 octombrie 2003, precum si ale Regulamentului nr.
2.099/2002/CE al Parlamentului European si al Consiliului din 5 noiembrie 2002
privind stabilirea Comitetului pentru Mari Sigure si prevenirea poluarii de
catre nave (COSS), publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 324 din
29 noiembrie 2002.
Art. 13
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat