ORDIN
Nr. 233 din 26 martie 2003
pentru aprobarea Instructiunilor de organizare si desfasurare a procedurii de
concesionare a fondului piscicol administrat de Compania Nationala de
Administrare a Fondului Piscicol, prin licitatie publica deschisa cu
preselectie
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 230 din 4 aprilie 2003
In temeiul prevederilor Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor si
ale Hotararii Guvernului nr. 216/1999 pentru aprobarea Normelor
metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor,
avand in vedere dispozitiile art. 12 alin. (1) din Legea nr. 192/2001
privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura, cu modificarile si
completarile ulterioare,
in temeiul art. 5 lit. A.j) din Hotararea Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile de organizare si desfasurare a procedurii de
concesionare a fondului piscicol administrat de Compania Nationala de Administrare
a Fondului Piscicol, prin licitatie publica deschisa cu preselectie, prevazute
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Conditiile si criteriile de participare la licitatiile ce vor fi organizate
in vederea concesionarii fondului piscicol sunt inscrise in caietele de sarcini
ce vor fi elaborate de Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol
in conformitate cu prevederile instructiunilor prevazute in prezentul ordin.
Art. 3
Comisia de licitatie privind concesionarea fondului piscicol, precum si
Comisia de solutionare a contestatiilor vor fi numite de Compania Nationala de
Administrare a Fondului Piscicol.
Art. 4
Pescuitul comercial la Marea Neagra se va face cu respectarea prevederilor
Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 422/2001
pentru aprobarea Regulamentului privind conditiile de desfasurare a
activitatilor de pescuit comercial in apele Marii Negre, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 766 din 30 noiembrie 2001.
Art. 5
Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol va duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
de organizare si desfasurare a procedurii de concesionare a fondului piscicol
administrat de Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol, prin
licitatie publica deschisa cu preselectie
In conformitate cu prevederile art. 14 din Legea nr. 192/2001, completata
si modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 76/2002, se initiaza
procedura de atribuire de catre Compania Nationala de Administrare a Fondului
Piscicol a dreptului de pescuit in scop comercial si recreativ/sportiv, prin
concesionare pe baza de licitatie publica.
Procedura de concesionare se va desfasura prin licitatie publica deschisa
cu preselectie, in baza dispozitiilor Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor si ale Hotararii Guvernului nr. 216/1999 pentru aprobarea
Normelor metodologice-cadru de aplicare a Legii nr. 219/1998 privind regimul
concesiunilor, si va avea loc la sediul Companiei Nationale de Administrare a
Fondului Piscicol, din municipiul Bucuresti, bd. Carol I nr. 17, sectorul 2.
Caietele de sarcini pentru realizarea concesiunii vor fi puse la dispozitie
ofertantilor conform anuntului publicitar.
I. Proceduri prealabile concesionarii
Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol va publica anuntul
publicitar, conform prevederilor legale privind concesionarea fondului
piscicol, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, intr-un cotidian de
circulatie nationala, in unul de circulatie locala si la sediul companiei si
filialelor teritoriale, in conformitate cu art. 22 din Legea nr. 219/1998; va
intocmi studiul de oportunitate si caietele de sarcini pentru fiecare sector.
Continutul anuntului cu privire la candidaturi va cuprinde cele prevazute
in art. 22 din Legea nr. 219/1998.
Inainte de termenul de depunere a documentelor organizatorul licitatiei
poate, la initiativa sa sau ca raspuns la vreo clarificare solicitata de
oricare dintre licitanti, sa modifice continutul documentelor licitatiei,
introducand amendamente.
Amendamentele vor fi transmise in scris, prin posta, telex sau fax, tuturor
achizitorilor documentelor licitatiei. Amendamentele devin parte componenta a
documentelor licitatiei si sunt obligatorii pentru licitatie.
Modificarile intervenite in caietul de sarcini al concesiunii, daca este
cazul, ulterior publicarii anuntului publicitar pentru concesionarea fondului
piscicol vor fi comunicate ofertantilor care au achizitionat caietul de
sarcini, prin orice mijloace, inainte de data tinerii licitatiei.
Pentru a da licitantilor posibilitatea introducerii in documente a
prevederilor amendamentelor, organizatorul licitatiei poate prelungi data de
inscriere a documentelor, dar nu mai mult de 10 zile de la data comunicarii
ultimului amendament.
II. Instructiuni privind organizarea si desfasurarea procedurii de
concesionare
II.1. Comisia de evaluare va fi stabilita prin decizie a directorului
general al Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol, cu
respectarea prevederilor art. 16 din Legea nr. 219/1998, si va fi compusa din 5
membri.
II.2. Criteriile de preselectie a candidatilor care participa la licitatia
publica deschisa cu preselectie sunt stabilite, in conformitate cu prevederile
art. 22 - 25 din Legea nr. 219/1998, dupa cum urmeaza:
A. Pescuit in scop comercial - persoane juridice:
- sa fie persoana juridica legal constituita;
- sa aiba in obiectul de activitate inscris la Oficiul registrului
comertului activitatea de pescuit;
- sa prezinte acte doveditoare privind situatia economico-financiara,
inclusiv certificatele de atestare fiscala eliberate de titularii creantelor
bugetare;
- membrii asociatiei trebuie sa fie persoane fizice autorizate si atestate
profesional in conditiile legii;
- sa dispuna de mijloace tehnice legale specifice activitatii de pescuit;
- in cadrul unor contracte anterioare cu Compania Nationala de Administrare
a Fondului Piscicol nu au avut litigii imputabile solicitantilor sau nu au
debite restante cu Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol.
B. Pescuit in scop recreativ/sportiv - asociatii:
- actul constitutiv - statutul - care sa prevada in obiectul de activitate
organizarea practicarii pescuitului recreativ/sportiv;
- hotararea judecatoreasca cu mentiunea "definitiva si
irevocabila";
- certificat emis de judecatorie ca este inscrisa in registrul national al
persoanelor juridice fara scop patrimonial, tinut de Ministerul Justitiei;
- document de inregistrare fiscala;
- dovezi privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii
bugetari, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscala - in original -,
eliberate de titularii acestor creante bugetare, cat si privind achitarea
obligatiilor catre Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol;
- mandat de reprezentare emis de asociatia de pescari sportivi legal
constituita.
Licitatia publica deschisa cu preselectie se desfasoara la ora, data si
adresa prevazute in anuntul publicitar, la care pot participa candidatii care
au achitat caietul de sarcini, au depus documentele de participare si fac
dovada constituirii garantiei de participare in cuantumurile valorice si sub
formele precizate in caietul de sarcini.
Documentele de participare se depun in plicuri sigilate si semnate, conform
art. 15 din Legea nr. 219/1998, pana la data si ora prevazute in anuntul
publicitar, la secretariatul directorului general al Companiei Nationale de
Administrare a Fondului Piscicol. Pe plic vor fi mentionate datele de
identificare a candidatului (numele, prenumele/denumirea, domiciliul/sediul,
nr. de telefon si fax), datele de identificare a concesiunii, asa cum este
precizat in caietul de sarcini.
Caietele de sarcini se pun in vanzare imediat dupa aparitia anuntului
publicitar.
Termenul limita de depunere a candidaturilor este cu cel mult 3 zile
inainte de data deschiderii licitatiei.
Valabilitatea ofertei este de maximum 20 de zile de la data aparitiei
anuntului publicitar.
Neprezentarea candidatilor la ora si data prevazute in anuntul publicitar
conduce la eliminarea acestora de la licitatie.
Pentru participarea la licitatie, in termenul prevazut in anuntul
publicitar candidatii au obligatia sa depuna la adresa prevazuta in acesta doua
plicuri sigilate cu documentele solicitate in caietul de sarcini.
II.3. Documente de participare la licitatie:
Pentru participarea la licitatia publica deschisa cu preselectie candidatii
depun la sediul Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol
urmatoarele documente:
1. dovada privind depunerea garantiei de participare;
2. dovada privind achitarea pretului caietului de sarcini;
3. imputernicirea acordata persoanei care reprezinta ofertantul la
licitatie, care trebuie sa fie in original;
4. documentele care certifica identitatea si calitatea ofertantului.
4.1. Documentele care certifica identitatea si calitatea ofertantului -
societate comerciala sunt:
a) copii legalizate de pe actele constitutive (statut, contract sau act
constitutiv), inclusiv de pe actele aditionale relevante, de pe certificatul de
inregistrare fiscala si de pe certificatul de inmatriculare eliberat de Oficiul
registrului comertului;
b) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o banca romana;
c) dovezi privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii
bugetari, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscala - in original -,
eliberate de titularii acestor creante bugetare, astfel:
(i) directia generala a finantelor publice;
(ii) casa de pensii;
(iii) agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca;
(iv) casa de asigurari de sanatate;
(v) consilii locale, judetene, municipale sau orasenesti;
d) declaratie pe propria raspundere, semnata de reprezentantul legal,
potrivit careia societatea comerciala nu se afla in reorganizare judiciara sau
in incapacitate de plata;
e) declaratie pe propria raspundere, semnata de reprezentantul legal,
potrivit careia societatea comerciala nu are datorii fata de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si nici catre Compania Nationala de
Administrare a Fondului Piscicol;
f) dovada privind dotarea cu mijloace tehnice necesare practicarii activitatii
de pescuit in scop comercial a ofertantului, prin prezentarea urmatoarelor
documente: acte de proprietate a mijloacelor tehnice, facturi, contracte de
vanzare-cumparare, contracte de leasing, acte de donatie, contracte de prestari
de servicii, contracte de asociere in participatiune, contracte de inchiriere -
in copie legalizata, potrivit prevederilor caietului de sarcini;
g) ultima inventariere oficiala a mijloacelor tehnice din dotare.
4.2. Documentele care certifica identitatea si calitatea ofertantului -
asociatie legal constituita in vederea practicarii pescuitului in scop
comercial sunt:
a) dovada privind constituirea legala a asociatiei si a inscrierii acesteia
in Registrul asociatiilor si fundatiilor;
b) dovezi privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii
bugetari, prin prezentarea certificatelor de atestare fiscala - in original -,
eliberate de titularii acestor creante bugetare, pentru societati comerciale,
din cadrul asociatiei, dupa caz, astfel:
(i) directia generala a finantelor publice;
(ii) casa de pensii;
(iii) agentia judeteana pentru ocuparea fortei de munca;
(iv) casa de asigurari de sanatate;
(v) consilii locale, judetene, municipale sau orasenesti;
c) dovada inregistrarii fiscale;
d) declaratie semnata de reprezentantul legal, potrivit careia asociatia nu
se afla in dizolvare sau lichidare;
e) dovada privind dotarea cu mijloace tehnice necesare practicarii
activitatii de pescuit in scop comercial a ofertantului, prin prezentarea
urmatoarelor documente: acte de proprietate, facturi, contracte de
vanzare-cumparare, contracte de leasing, acte de donatie, contracte de prestari
de servicii, contracte de asociere in participatiune, contracte de inchiriere -
in copie legalizata, potrivit prevederilor caietului de sarcini.
Candidatii care nu au depus toate documentele cu respectarea conditiilor de
forma si de continut cerute prin caietul de sarcini, precum si cei care nu au
fost prezenti la momentul inceperii licitatiei vor fi exclusi.
Solicitantul trebuie sa analizeze toate instructiunile din caietul de
sarcini. In cazul in care solicitantul nu reuseste sa dea toate informatiile
cerute prin caietul de sarcini sau prezinta informatii neconforme cu acesta, se
considera ca va fi riscul sau si poate conduce la respingerea candidaturii
sale. In cazul in care se constata modificari sau nu se respecta in intregime
instructiunile, candidatura poate fi respinsa.
Prezentarea pe propria raspundere a unor declaratii false da dreptul
Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol sa excluda candidatul
din orice faza a procedurii sau, dupa caz, sa rezilieze eventualul contract
incheiat cu respectivul, urmand reluarea procedurii.
Membrii comisiei de evaluare si candidatii sau reprezentantii acestora vor
fi prezenti la data, ora si locul anuntate pentru deschiderea plicurilor.
Presedintele Comisiei de evaluare va deschide numai plicurile candidatilor
prezenti.
Documentele de participare la licitatie ale fiecarui candidat vor fi
semnate pe verso de catre toti membrii Comisiei de evaluare si contrasemnate de
ceilalti candidati, in ordinea deschiderii plicurilor. Pe fiecare plic
presedintele comisiei de evaluare va mentiona cate file contine acesta si se va
confirma, prin semnatura, de catre ceilalti membri ai comisiei, precum si de
catre toti candidatii.
Comisia de evaluare va analiza documentele privind criteriile de
preselectie pentru participarea la licitatie, depuse de fiecare candidat.
Comisia de evaluare va intocmi un proces-verbal ce va consemna documentele
prezentate de candidati si hotararea de continuare a procedurii de concesionare
numai cu acei candidati care au depus documentele, asa cum sunt stabilite in
prezentele instructiuni si in caietul de sarcini privind criteriile de
preselectie. Candidatii selectati capata din acest moment statutul de
ofertanti. Procesul-verbal se va intocmi intr-un exemplar pentru comisie si
cate unul pentru fiecare candidat. Procesul-verbal va fi semnat de membrii comisiei
de evaluare si de catre toti candidatii si le va fi inmanat acestora in cadrul
sedintei.
Vor fi exclusi de la licitatie candidatii care nu se incadreaza in
criteriile de preselectie stabilite in prezentele instructiuni si in caietul de
sarcini, precum si cei care nu au fost prezenti la momentul inceperii
licitatiei.
Candidatilor exclusi li se vor restitui plicurile cu documentele de
participare la licitatie, nedesfacute.
Presedintele Comisiei de licitatie va deschide plicurile continand documentele
de participare la licitatie ale ofertantilor acceptati.
Redeventa oferita de concesionarii potentiali va fi in mod obligatoriu, sub
sanctiunea eliminarii de la licitatie, mai mare sau egala cu cea minima propusa
de concedent in caietul de sarcini al concesiunii.
Presedintele Comisiei de licitatie va stabili castigatorul pe baza de
punctaj.
In cazul prezentarii unui singur candidat sau al selectarii unui singur
ofertant, licitatia se va relua conform prevederilor prezentelor instructiuni,
organizandu-se o a doua licitatie publica. Daca nici la cea de-a doua licitatie
nu a fost desemnat un castigator, concedentul va decide initierea procedurii de
negociere directa, in conditiile legii.
Adjudecarea licitatiei se consemneaza in procesul-verbal intocmit intr-un
exemplar pentru comisie si cate un exemplar pentru fiecare ofertant, care este
semnat de membrii Comisiei de licitatie, de castigator, precum si de catre
ceilalti ofertanti care au participat la licitatia publica deschisa cu preselectie.
Comisia de licitatie va inmana procesul-verbal de adjudecare atat
ofertantului in favoarea caruia s-a adjudecat licitatia, cat si celorlalti
ofertanti la licitatie.
Garantia de participare constituita de castigator se retine de catre
organizator. Garantia ofertantului declarat castigator se retine cu titlu de
daune-interese in urmatoarele situatii:
a) cand s-a retras din sedinta de licitatie dupa deschiderea plicurilor
continand documentele de participare la licitatie;
b) cand a refuzat semnarea procesului-verbal de adjudecare;
c) cand a refuzat semnarea contractului de concesionare in conditiile de
baza impuse de caietul de sarcini si procesul-verbal de adjudecare, in termen
de maximum 30 de zile lucratoare de la data procesului-verbal de licitatie.
Licitatia se anuleaza in conditiile prevazute la alineatul anterior, lit.
b) si c), urmand a se relua in maximum 45 de zile calendaristice.
Organizatorul licitatiei este obligat sa restituie celorlalti ofertanti
garantia de participare in termen de pana la 7 zile de la desemnarea
castigatorului licitatiei.
Garantia nu se restituie ofertantilor care au facut declaratii false,
sumele fiind retinute cu titlu de daune-interese.
In termen de 5 zile de la primirea procesului-verbal, ofertantii pot face
contestatii, in scris, la sediul Companiei Nationale de Administrare a Fondului
Piscicol, cu privire la modul in care au fost respectate dispozitiile prevazute
de caietul de sarcini.
Eventualele contestatii se solutioneaza de Comisia de solutionare a
contestatiilor, formata din 3 membri numiti de Compania Nationala de
Administrare a Fondului Piscicol, in termen de maximum 10 zile calendaristice
de la data depunerii acestora, si se comunica petentului prin grija
organizatorului licitatiei, precum si a concedentului.
In cazul in care Comisia de solutionare a contestatiilor hotaraste, in urma
analizarii contestatiei, ca aceasta este intemeiata, transmite aceasta hotarare
concedentului, care decide anularea licitatiei si va organiza o noua licitatie.
Atat procedura de licitatie, cat si contractul de concesiune sunt supuse
dispozitiilor legii romane.
Dupa emiterea hotararii Comisiei de solutionare a contestatiei nu se mai
admit alte contestatii.
III. Incheierea contractului de concesiune
Comisia de licitatie, dupa desemnarea ofertantului castigator, va negocia
cu acesta clauzele contractului de concesiune; conditiile din caietul de
sarcini sunt clauze obligatorii ale contractului de concesiune.
In cazul in care decizia de desemnare a ofertantului declarat castigator
ramane valabila, acesta, in termen de maximum 30 de zile de la data incheierii
procesului-verbal de adjudecare a licitatiei, va transforma scrisorile de
garantie bancara in ordine de plata in contul Companiei Nationale de
Administrare a Fondului Piscicol.
Contractul de concesiune se incheie in termen de maximum 30 de zile de la
data incheierii procesului verbal de adjudecare a licitatiei.
Contractul de concesiune se intocmeste in doua exemplare originale, unul
pentru concesionar si unul pentru concedent, si va fi semnat de reprezentantii
legali ai Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol. Continutul
contractului va fi redactat in conformitate cu prevederile Legii nr. 192/2001,
ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2002 si cu prevederile
prezentelor instructiuni, ale caietului de sarcini si ale ofertei declarate
castigatoare. Exemplarul care ramane la concedent va fi semnat si de expertul
care l a intocmit, seful biroului concesionare, directorul Directiei de
administrare a fondului piscicol, seful biroului juridic si de directorul
Directiei economice. Contractul de concesiune va purta pe fiecare pagina
semnatura si stampila directorului general al Companiei Nationale de Administrare
a Fondului Piscicol.