ORDIN Nr. 2358
din 22 decembrie 2010
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si atestarea corpului de experti pentru
evaluarea starii de siguranta in exploatare a echipamentelor
hidroelectromecanice aferente barajelor incadrate in categoriile de importanta
A, B, C si D, NTLH - 051
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 19 din 10 ianuarie 2011
Având în vedere Referatul Directiei amenajarea
bazinelor hidrografice din cadrul Autoritatii pentru Inundatii si Managementul
Apelor nr. 123.293/AAdin 28 octombrie 2010,
în baza avizului tehnic consultativ al Biroului
operativ al Comisiei nationale pentru siguranta barajelor si a altor lucrari
hidrotehnice (CONSIB) din data de 24 iunie 2010,
în temeiul art. 15 alin. (4) din Hotarârea Guvernului
nr. 1.635/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si
Padurilor, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul mediului si padurilor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aproba Regulamentul privind organizarea si
atestarea corpului de experti pentru evaluarea starii de siguranta în
exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor încadrate
în categoriile de importanta A, B, C si D, NTLH - 051, prevazut în anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia care gestioneaza problemele de
siguranta a constructiilor hidrotehnice din cadrul autoritatii publice centrale
din domeniul apelor va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publica în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul mediului si padurilor,
Laszlo Borbely
ANEXA
REGULAMENT
privind organizarea si atestarea corpului de experti
pentru evaluarea starii de siguranta în exploatare a echipamentelor
hidroelectromecanice aferente barajelor încadrate în categoriile de importanta
A, B, C si D, NTLH - 051
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. - In sensul prezentului regulament, se
introduc urmatoarele sintagme, ale caror semnificatii sunt detaliate mai jos:
a) EHEM - echipamentele hidroelectromecanice
aferente barajelor încadrate în categoriile de importanta A, B, C si D;
b) experti EHEM - experti pentru evaluarea
starii de siguranta în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice
aferente barajelor încadrate în categoriile de importanta A, B, C si D;
c) evaluarea sigurantei EHEM - evaluarea starii
de siguranta în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente
barajelor încadrate în categoriile de importanta A, B, C si D;
d) comisie de atestare - comisie organizata pe
lânga autoritatea publica centrala din domeniul apelor pentru atestarea
expertilor EHEM.
CAPITOLUL II
Corpul de experti EHEM
Art. 2. - Evaluarea sigurantei EHEM se realizeaza în
conditiile prevazute de Normativul tehnic privind evaluarea starii de siguranta
în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice ale evacuatorilor de ape
mari ai barajelor, NTLH - 050, de catre experti EHEM atestati, conform
prevederilor prezentului regulament.
Art. 3. - (1) Se constituie corpul de experti EHEM, în
baza prevederilor Ordinului ministrului mediului si dezvoltarii durabile nr.
1.216/2008 privind aprobarea Normativului tehnic pentru evaluarea starii de
siguranta în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice ale evacuatorilor
de ape mari ai barajelor - NTLH - 050, publicat în Monitorul Oficial al
Românei, Partea I, nr. 722 din 24 octombrie 2008, cu modificarile ulterioare.
(2) Corpul expertilor EHEM este format din maximum 25
de membri.
CAPITOLUL III
Structura corpului de experti EHEM
Art. 4. - (1) Atestarea expertilor EHEM este realizata
de catre o comisie de atestare a carei componenta nominala este numita prin
ordin al conducatorului autoritatii publice centrale din domeniul apelor,
conform prevederilor prezentului regulament.
(2) Atestarea expertilor EHEM se face pe baza de
analiza de dosar de activitate si calificare profesionala si prin sustinerea
unui interviu.
Art. 5. - (1) Componenta comisiei de atestare este
urmatoarea:
a) un presedinte, care reprezinta conducerea
autoritatii publice centrale din domeniul apelor;
b) un vicepresedinte - directorul directiei care
gestioneaza problemele de siguranta a constructiilor hidrotehnice din cadrul
autoritatii publice centrale din domeniul apelor;
c) membri:
- un reprezentant al autoritatii publice centrale din
domeniul apelor;
- 2 reprezentanti din învatamântul tehnic superior de
specialitate;
- 2 reprezentanti ai detinatorilor cu orice titlu de
baraje;
- un reprezentant al institutelor de proiectare
specializate în domeniu;
- un secretar;
d) 3 membri supleanti.
(2) Secretariatul comisiei de atestare va fi asigurat
de catre directia care gestioneaza problemele de siguranta a constructiilor
hidrotehnice din cadrul autoritatii publice centrale din domeniul apelor.
(3) Comisia de atestare este valabil constituita prin
prezenta obligatorie a presedintelui sau a vicepresedintelui si a cel putin
doua treimi din numarul total al membrilor.
(4) Membrii comisiei de atestare beneficiaza de o
indemnizatie de sedinta stabilita prin ordin al conducatorul autoritatii
publice centrale din domeniul apelor, potrivit Legii nr. 40/1991 cu privire la
salarizarea Presedintelui si Guvernului României, precum si a personalului
Presedintiei, Guvernului si al celorlalte organe ale puterii executive,
republicata, cu modificarile ulterioare, în raport cu timpul lucrat în afara
programului normal de lucru.
(5) Comisia de atestare are un casier însarcinat cu
plata indemnizatiilor specificate la alin. (4). Casierul este numit prin
decizie a directorului general al Administratiei Nationale „Apele Române".
CAPITOLUL IV
Selectia, atestarea si revocarea expertilor EHEM
Art. 6. - Pentru obtinerea atestatului de expert EHEM
se pot înscrie persoane fizice, absolventi de învatamânt superior tehnic, cu
experienta de minimum 10 ani în domeniul EHEM.
Art. 7. - (1) In vederea sustinerii interviului pentru
obtinerea atestatelor de expert EHEM, candidatii vor depune un dosar de
activitate si calificare profesionala cuprinzând urmatoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului prevazut în anexa nr.
1;
b) copie legalizata a diplomei de studii;
c) cel putin o recomandare, semnata de reprezentantul
legal al unor unitati din domeniul proiectarii, exploatarii sau executiei EHEM
sau din partea unei/unor asociatii profesionale reprezentative pentru domeniu,
care sa confirme experienta de 10 ani a solicitantului;
d) curriculum vitae;
e) memoriu de activitate în domeniul de atestare;
f) cazier judiciar la zi;
g) dovada achitarii tarifului de verificare a
dosarului.
(2) Membrii comisiei de atestare pot solicita dobândirea
calitatii de expert EHEM; în acest caz, pentru analiza dosarului de activitate
si calificare profesionala, precum si pentru interviu, acestia vor fi înlocuiti
în comisia de atestare cu membri supleanti.
Art. 8. - (1) Anuntul privind organizarea atestarii
expertilor EHEM se publica si se actualizeaza pe site-ul autoritatii publice
centrale din domeniul apelor.
(2) Dosarele de activitate si calificare profesionala
se depun si se tin în evidenta la directia care gestioneaza problemele de
siguranta a constructiilor hidrotehnice din cadrul autoritatii publice centrale
din domeniul apelor, prin grija secretariatului comisiei de atestare.
(3) Candidatii care, conform continutului dosarului de
activitate si calificare profesionala, îndeplinesc conditiile pentru atestare
vor fi convocati, prin grija secretariatului comisiei de atestare, pentru
sustinerea interviului. Convocarea se face cu o anticipare de cel putin 10 zile
fata de data stabilita pentru desfasurarea sedintei de atestare.
Art. 9. - (1) In urma verificarii dosarelor de
activitate si calificare profesionala, comisia de atestare decide:
a) convocarea pentru sustinerea interviului în vederea
obtinerii atestatului de expert EHEM;
b) solicitarea de completari la dosar;
c) respingerea dosarului.
(2) Deciziile comisiei de atestare se consemneaza
într-un proces-verbal al sedintei, întocmit de secretariatul comisiei de
atestare, care se va transmite candidatilor de catre directia care gestioneaza
problemele de siguranta a constructiilor hidrotehnice din cadrul autoritatii
publice centrale din domeniul apelor, prin grija secretariatului comisiei de
atestare, în termen de 10 zile de la data sedintei de verificare si analiza a
dosarelor de activitate si calificare profesionala.
(3) In cazul în care comisia de atestare solicita
completari sau clarificari, candidatului i se vor comunica termenul de depunere
si documentele solicitate. Nedepunerea în termen a documentelor solicitate
conduce automat la respingerea dosarujui.
(4) In cazul în care comisia de atestare decide
respingerea dosarului de activitate si calificare profesionala, candidatului i
se vor comunica motivele care au condus la aceasta decizie. Dosarele respinse
se restituie candidatului, pe baza de semnatura.
(5) Decizia de respingere a dosarului de activitate si
calificare profesionala poate fi contestata în scris si depusa la secretariatul
comisiei de atestare în termen de 10 zile de la comunicare. Contestatia va fi
analizata si solutionata în termen de 15 zile de la data depunerii de catre o comisie
de analiza si solutionare a contestatiilor, constituita ad-hoc si formata din 3
reprezentanti ai învatamântului superior tehnic de specialitate.
Art. 10. - (1) Lista corpului de experti EHEM
constituit potrivit prevederilor prezentului regulament se avizeaza de catre
Biroul operativ al Comisiei nationale pentru siguranta barajelor si a altor
lucrari hidrotehnice (B.O. CONSIB), se actualizeaza periodic si se publica pe
site-ul autoritatii publice centrale din domeniul apelor si în publicatiile de
specialitate din domeniu.
(2) Expertii EHEM vor raspunde solicitarilor B.O.
CONSIB în cazul necesitatii efectuarii în regim de urgenta a evaluarii
sigurantei EHEM în situatii exceptionale (dupa viituri sau cutremure
importante, incidente, accidente, avarii, ruperi), în cazul contraexpertizelor
solicitate de beneficiarii expertizelor si/sau de organele abilitate conform
legii sa controleze barajele.
Art. 11. - Directia care gestioneaza problemele de
siguranta a constructiilor hidrotehnice din cadrul autoritatii publice centrale
din domeniul apelor emite, în termen de 30 de zile de la data sedintei,
atestatul de expert EHEM, conform modelului prevazut în anexa nr. 2.
Art. 12. - (1) Atestatul de expert EHEM este valabil pe
o perioada de 5 ani de la data eliberarii, cu posibilitatea prelungirii
valabilitatii acestuia pentru o perioada de înca 5 ani.
(2) Prelungirea valabilitatii atestatului de expert
EHEM se face în baza analizarii de catre comisia de atestare a unui nou dosar
de activitate si calificare profesionala pe care expertul îl depune la directia
care gestioneaza problemele de siguranta a constructiilor hidrotehnice din
cadrul autoritatii publice centrale din domeniul apelor cu cel putin 30 de zile
înainte de data expirarii termenului de valabilitate.
(3) Dosarul de activitate si calificare profesionala
pentru prelungirea valabilitatii atestatului de expert EHEM va contine:
a) cerere de prelungire;
b) memoriu de activitate în domeniul de atestare,
pentru perioada de când acesta este expert EHEM;
c) dovada de achitare a tarifului de prelungire a
valabilitatii atestatului de expert EHEM;
d) cazier judiciar la zi.
(4) Nerespectarea prevederilor alin. (1) aduce
suspendarea dreptului de exercitare a activitatii de expert EHEM pentru o
perioada de pâna la 90 de zile, situatie care se va consemna si în Lista
corpului de experti EHEM.
(5) Abateri repetate de la prevederile alin. (1)
determina revocarea dreptului de exercitare a activitatii de expert EHEM si
scoaterea din Lista corpului de experti EHEM.
Art. 13. - (1) Tariful pentru verificarea dosarului de
activitate si calificare profesionala este de 200 lei.
(2) Tariful pentru eliberarea atestatului de expert
EHEM este de 300 lei.
(3) Tariful pentru prelungirea valabilitatii
atestatului de expert EHEM este de 200 lei.
(4) Tarifele prevazute la alin. (1)-(3) vor fi
actualizate periodic, în raport cu rata inflatiei, prin ordin al conducatorului
autoritatii publice centrale din domeniul apelor.
(5) Sumele prevazute la alin. (1)-(3) încasate de la
persoanele fizice care solicita atestarea se depun în contul pentru siguranta
barajelor deschis de Administratia Nationala „Apele Române" la Trezoreria
Municipiului Bucuresti. Numarul de cont va fi comunicat candidatilor prin grija
secretariatului comisiei de atestare. Copiile dovezilor de plata a tarifelor se
depun la dosarele de activitate si calificare profesionala ale candidatilor.
(6) Pentru fiecare membru sau, dupa caz, membru
supleant al comisiei de atestare indemnizatia de sedinta este de pâna la
nivelul salariului minim brut pe tafa; pentru secretarul comisiei de atestare
indemnizatia de sedinta este de pâna la 75% din nivelul salariului minim brut
pe tara; pentru casierul comisiei de atestare indemnizatia de sedinta este de
pâna la 50% din nivelul salariului minim brut pe tara.
(7) Sumele depuse în contul precizat la alin. (5) au
urmatoarele destinatii:
a) plata indemnizatiilor cuvenite membrilor comisiei de
atestare si persoanelor mentionate la alin. (6);
b) plata unor studii de fundamentare a unor acte
normative, de reglementare sau norme tehnice din domeniul sigurantei EHEM;
c) plata pentru efectuarea de contraexpertize dispuse
de Comisia nationala pentru siguranta barajelor si a altor lucrari hidrotehnice
(CONSIB) în situatia unor contestatii ale beneficiarului sau ale organelor
abilitate cu controlul în domeniul sigurantei EHEM;
d) plata unor expertize pentru evaluarea sigurantei
EHEM determinate de situatii speciale;
e) cheltuieli de dotare cu aparatura de secretariat si
birotica pentru desfasurarea activitatii comisiei de atestare;
f) cheltuieli de documentare pentru achizitionarea de
publicatii de specialitate (periodice, manuale, carti de specialitate, volume
ale unor conferinte etc);
g) cheltuieli de participare la manifestari interne sau
internationale pe probleme din domeniul sigurantei EHEM.
(8) Plata indemnizatiilor de sedinta catre membrii
comisiei de atestare, precum si achizitiile în vederea bunei desfasurari a
sedintelor de atestare se efectueaza pe baza de referat de necesitate avizat de
B.O. CONSIB; decontarile se fac prin grija casierului, pe baza de documente
justificative si cu respectarea prevederile legale în vigoare.
Art. 14. - (1) Membrii corpului de experti EHEM vor
detine si vor utiliza stampile individuale de experti atestati EHEM.
(2) Stampila expertilor EHEM are forma rotunda, cu doua
cercuri concentrice, unul exterior, de regula cu diametrul de 50 mm, si altul
interior, cu diametrul de 30 mm. In partea superioara se înscriu numele,
prenumele si initiala tatalui expertului, iar în partea inferioara se va
înscrie „Expert EHEM". In interior se înscrie, în partea superioara,
„ROMÂNIA", iar în partea inferioara, denumirea actualizata a autoritatii
publice centrale din domeniul apelor. In partea centrala se va înscrie numarul
atestatului emis de autoritatea publica centrala din domeniul apelor pentru
expertul în cauza.
(3) Stampilele se confectioneaza pe cheltuiala proprie
de catre expertii EHEM; în momentul schimbarii denumiri autoritatii publice
centrale din domeniul apelor, stampilele ramân valabile conform atestatelor
care poarta amprenta acestor stampile.
(4) Stampilele se aplica de expertii EHEM pe
documentatiile de evaluare a sigurantei EHEM, precum si pe alte documente
întocmite în activitati desfasurate în domeniul sigurantei EHEM si sunt
valabile împreuna cu semnatura olografa a acestora.
Art. 15. - (1) Expertii EHEM înceteaza sa mai faca
parte din corpul de experti în urmatoarele cazuri:
a) la expirarea termenului pentru care s-a eliberat
atestatul de expert EHEM, daca acesta nu a fost prelungit;
b) prin decesul titularului;
c) la cererea titularului, înregistrata la directia
care gestioneaza problemele de siguranta a constructiilor hidrotehnice din
cadrul autoritatii publice centrale din domeniul apelor.
(2) Atestatul de expert EHEM se revoca:
a) daca persoana fizica certificata a fost condamnata
prin sentinta definitiva pentru fapte comise în exercitarea profesiei;
b) în caz de inactivitate a titularului pe o perioada
mai mare de 5 ani;
c) daca pentru persoana fizica atestata a fost
efectuata o sesizare a organelor abilitate cu controlul în domeniul sigurantei
barajelor sau lucrarilor publice privind exercitarea necorespunzatoare a
profesiei, sesizare analizata si validata de comisia de atestare.
(3) Atestatul de expert EHEM este suspendat:
a) pe perioada în care titularul atestatului ocupa o
functie care, în conformitate cu prevederile legii, intra în conflict de
interese sau incompatibilitate cu exercitarea functiei de expert EHEM;
declaratia expertului EHEM prin care se precizeaza conflictul de interese se
depune la directia care gestioneaza problemele de siguranta a constructiilor
hidrotehnice din cadrul autoritatii publice centrale din domeniul apelor;
b) daca pentru persoana fizica atestata a fost emisa o
decizie a comisiei de atestare privind suspendarea, efectuata ca urmare a unei
sesizari a organelor abilitate cu controlul în domeniul sigurantei barajelor
sau lucrarilor publice, precum si de catre alte autoritati din domeniile de
specialitate. Sesizarea privind exercitarea necorespunzatoare a profesiei se
depune la directia care gestioneaza problemele de siguranta a constructiilor
hidrotehnice din cadrul autoritatii publice centrale din domeniul apelor si va
fi analizata de comisia de atestare care va decide, dupa caz, suspendarea sau
mentinerea calitatii de expert EHEM.
CAPITOLUL V
Conditiile de exercitare a calitatii de expert EHEM
Art. 16. - Evaluarea sigurantei EHEM se realizeaza de catre
experti EHEM în conformitate cu prevederile art. 2, pentru fiecare obiectiv în
parte.
Art. 17. - (1) Angajarea expertului EHEM se face de
catre beneficiarul expertizei - detinatorul cu orice titlu al barajului - în
conditiile legii.
(2) In exercitarea activitatii de evaluare a sigurantei
EHEM, expertii EHEM vor respecta conditiile de evitare a situatiilor de
conflict de interese. In acest sens, vor depune o declaratie pe propria
raspundere ca nu au fost sau nu sunt implicati în diferite etape de proiectare,
executie sau urmarire a comportarii în timp a EHEM respective.
Art. 18. - (1) Expertul EHEM este direct raspunzator,
în conditiile legii, pentru solutiile si recomandarile facute în evaluarea
sigurantei EHEM, inclusiv pentru consecintele acestora.
(2) Aplicarea solutiilor si/sau a recomandarilor
expertului EHEM, care vor fi avizate de expertul pentru evaluarea starii de
siguranta în exploatare a barajului, este în sarcina detinatorului cu orice
titlu, care raspunde, conform legii, de siguranta barajelor din patrimoniu.
Art. 19. - (1) Contestarea evaluarii sigurantei EHEM se
poate face, potrivit legii, de detinatorul cu orice titlu sau de organele
abilitate sa controleze siguranta barajelor.
(2) Contestatia se solutioneaza prin reanalizarea
documentatiei de evaluare a sigurantei EHEM sau printr-o contraexpertiza
realizata de experti EHEM nominalizati de B.O. CONSIB, care se analizeaza si se
avizeaza în cadrul B.O. CONSIB, concluziile si recomandarile acesteia devenind
definitive si obligatorii pentru contestatar.
Art. 20. -Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
CERERE-TIP
în vederea obtinerii atestatului de expert pentru
evaluarea starii de siguranta în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice
aferente barajelor
- model -
Subsemnatul/Subsemnata,..................................,
domiciliat/domiciliata în..........................,
str.........................nr......., judetul/sectorul............., bloc
nr............, sc........., ap..........., codul numeric
personal............................................., buletin/carte de
identitate seria.........nr..........., eliberat/eliberata de..........la
data............., solicit obtinerea/prelungirea valabilitatii atestatului de
expert pentru evaluarea starii de siguranta în exploatare a echipamentelor
hidroelectromecanice aferente barajelor, eliberat de autoritatea publica
centrala din domeniul apelor.
Anexez toate documentele precizate în art. 7 alin. (1)
din Regulamentul privind organizarea si atestarea corpului de experti pentru
evaluarea starii de siguranta în exploatare a echipamentelor
hidroelectromecanice aferente barajelor încadrate în categoriile de importanta
A, B, C si D, NTLH-051.
Data
Numele si prenumele
.................................................
Semnatura
.................................................
ANEXA Nr. 2 la regulament
(Autoritatea publica centrala din domeniul apelor)
ATESTAT
de expert pentru evaluarea starii de siguranta în
exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor nr............... din....................
- model -
In baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 244/2000 privind siguranta barajelor, republicata, ale Ordinului ministrului
mediului si dezvoltarii durabile nr. 1.216/2008 privind aprobarea Normativului
tehnic pentru evaluarea starii de siguranta în exploatare a echipamentelor
hidroelectromecanice ale evacuatorilor de ape mari ai barajelor - NTLH - 050,
cu modificarile ulterioare, ale Ordinului ministrului mediului si padurilor nr.
2.358/2010 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea si atestarea
corpului de experti pentru evaluarea starii de siguranta în exploatare a
echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor încadrate în categoriile
de importanta A, B, C si D, NTLH - 051, ale Ordinului ministrului mediului si
padurilor nr........../............pentru aprobarea componentei nominale a
comisiei de atestare a corpului de experti pentru evaluarea starii de siguranta
în exploatare a echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor si ale
Procesului-verbal nr. ... din data .... al comisiei de atestare,
(Autoritatea publica centrala din domeniul apelor)
emite urmatorul atestat:
Domnul/Doamna ..................................,
domiciliat/domiciliata în ..........................,
str......................... nr......., judetul/sectorul........, bloc
nr..........., sc........., ap..........., codul numeric
personal............................, buletin/carte de identitate seria
.........nr..........., eliberat(a) de........... la data............., se
atesteaza ca expert pentru evaluarea starii de siguranta în exploatare a
echipamentelor hidroelectromecanice aferente barajelor.
Prezentul atestat a fost emis la data de.......si este
valabil pâna la data de..........
Presedintele comisiei de atestare,
.................................................
(semnatura si parafa reprezentantului conducerii
autoritatii publice centrale din domeniul apelor)
Expert atestat,
.................................................
(stampila si semnatura expertului)
Secretarul comisiei de atestare,
.................................................
(semnatura)
Atestatul a fost emis în doua exemplare, egal valabile.
Ex. nr. 1 din 2 (Ex. nr. 2 din 2).