REGULAMENT Nr.
25 din 10 decembrie 2010
pentru modificarea si
completarea Regulamentului Bancii Nationale a României nr. 18/2009 privind
cadrul de administrare a activitatii institutiilor de credit, procesul intern
de evaluare a adecvarii capitalului la riscuri si conditiile de externalizare a
activitatilor acestora
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 856 din 21 decembrie 2010
Având în vedere prevederile art. 24, art. 77 alin. (1),
art. 101, 104, 106, art. 108 alin. (1), art. 122, 148-149, 159, 161-163, 289,
320, 382, art. 384 alin. (1) şi ale art. 385 alin. (1)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de
credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art.
25 alin. (2) lit. a) şi ale art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 privind
Statutul Băncii Naţionale a României şi al art. 420 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
Banca Naţională a României emite următorul regulament:
Art. I. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 18/2009 privind
cadrul de administrare a activităţii instituţiilor de credit, procesul intern
de evaluare a adecvării capitalului la riscuri şi condiţiile de externalizare a
activităţilor acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 630 din 23 septembrie 2009, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum
urmează:
1. La articolul 2,
alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Expresiile riscul rezidual, riscul de
concentrare şi riscul
din securitizare au semnificaţia prevăzută de
Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 23/28/2006 privind criteriile tehnice referitoare la organizarea
şi tratamentul riscurilor, precum şi criteriile tehnice utilizate de
autorităţile competente pentru verificarea şi evaluarea acestora, aprobat prin
Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 20/117/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
expresiile risc operaţional şi risc legal au semnificaţia prevăzută de Regulamentul Băncii Naţionale a României
şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 24/29/2006 privind
determinarea cerinţelor minime de capital pentru riscul operaţional ale
instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii, aprobat prin Ordinul
Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
21/118/2006, cu modificările şi completările ulterioare, expresia risc de credit al contrapartidei are
semnificaţia prevăzută de Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 20/25/2006 privind tratamentul
riscului de credit al contrapartidei în cazul instrumentelor financiare
derivate, al tranzacţiilor de răscumpărare, al operaţiunilor de dare/luare de
titluri/mărfuri cu împrumut, al tranzacţiilor cu termen lung de decontare şi al
tranzacţiilor de creditare în marjă, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a
României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 17/114/2006, cu
modificările şi completările ulterioare, iar expresia grup de clienţi aflaţi
în legătură are semnificaţia prevăzută de Regulamentul Băncii Naţionale a
României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/24/2010 privind
expunerile mari ale instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii,
aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 13/89/2010."
2. La articolul 2 alineatul (5) litera d), articolul
13 alineatul (2), articolul 32 alineatul (1), articolul 54 alineatul (2) şi articolul 220, sintagma „funcţia de control al riscurilor" se
înlocuieşte cu sintagma „funcţia de administrare a riscurilor".
3. La articolul 2
alineatul (5), literele t), u) şi aa) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,t) externalizare -
utilizarea de către o instituţie de credit a unui furnizor extern, în vederea
desfăşurării de către acesta, pe bază contractuală şi în mod continuu, a unor
activităţi efectuate în mod obişnuit de către instituţia de credit în cauză;
u) furnizor extern -
furnizorul de bunuri şi servicii, care poate fi o entitate autorizată sau nu,
în funcţie de activitatea externalizată, respectiv o entitate afiliată în
cadrul unui grup ori o entitate în afara grupului;
..............................................................................................
aa) persoane cu funcţii-cheie
de execuţie - persoane ale căror activităţi
profesionale au un impact semnificativ asupra profilului de risc al instituţiei
de credit, incluzând membrii organelor cu funcţie de conducere, personalul care
expune instituţia de credit unor riscuri - de exemplu persoane cărora li s-au
acordat competenţe individuale sporite în ceea ce priveşte derularea
tranzacţiilor în care este implicată instituţia de credit, cum ar fi: dealeri,
persoane care au competenţa de a aproba credite de valori semnificative -,
personalul funcţiilor sistemului de control intern şi orice angajat care
primeşte o remuneraţie totală, inclusiv clauze privind beneficiul discreţionar
de tip pensie, ce conduce la încadrarea acestuia în aceeaşi categorie de
remuneraţie cu cea a membrilor organelor cu funcţie de conducere şi cu a
personalului care expune instituţia de credit unor riscuri;".
4. La articolul 2
alineatul (5), după litera ee) se introduc trei noi litere, literele ff), gg)
şi hh), cu următorul cuprins:
,,ff) depozite stabile (core deposits) - resursele de finanţare care rămân la dispoziţia instituţiei de
credit o perioadă de timp îndelungată, determinate de către aceasta potrivit
politicilor interne la care se face referire la art. 154;
gg) operaţiuni de înlocuire
a expunerilor existente - operaţiuni desfăşurate în legătură cu expuneri aflate în
portofoliu, concretizate prin noi expuneri sau prin modificarea termenilor
contractuali ai acestora;
hh) beneficii discreţionare
de tipul pensiilor - beneficii suplimentare de tipul pensiilor asigurate pe o bază discreţionară de către o
instituţie de credit unui angajat, ca parte a pachetului de remuneraţie
variabilă al respectivului angajat, care nu includ
beneficiile datorate garantate unui angajat în conformitate cu termenii schemelor de pensionare ale instituţiei de credit."
5. La articolul 3
alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu
următorul cuprins:
,,d) cerinţe de publicare şi transparenţă."
6. Articolul 10 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Structura de conducere a unei
instituţii de credit mamă, persoană juridică română, are responsabilitatea
generală pentru existenţa unui cadru adecvat de administrare a activităţii în
cadrul grupului şi pentru asigurarea unor politici şi mecanisme privind cadrul
de administrare a activităţii corespunzătoare structurii, activităţii şi
riscurilor aferente grupului şi entităţilor acestuia.
(2) In sensul alin. (1), structura de conducere a unei
instituţii de credit mamă trebuie să conştientizeze toate riscurile
semnificative şi problemele care ar putea afecta grupul, instituţia de credit
mamă şi filialele acesteia. In acest context, instituţia de credit mamă este
responsabilă pentru determinarea structurii de administrare a filialelor care
contribuie cel mai bine la exercitarea funcţiei de supraveghere la nivelul
grupului.
(3) In sensul alin. (2), structura de conducere a unei
instituţii de credit mamă trebuie:
a) să stabilească o structură a
cadrului de administrare a activităţii care să contribuie la supravegherea
eficace a filialelor sale şi care să ia în considerare natura, dimensiunea şi
complexitatea diferitelor riscuri la care grupul şi filialele acestuia sunt
expuse;
b) să evalueze periodic structura cadrului de
administrare a activităţii pentru a asigura că aceasta rămâne corespunzătoare,
având în vedere creşterea dimensiunilor şi complexităţii, extinderea geografică
etc;
c) să aprobe o politică privind
cadrul de administrare a activităţii la nivelul grupului şi pentru filialele
acestuia, care să includă angajamentul de a îndeplini toate cerinţele
aplicabile cadrului de administrare a activităţii;
d) să asigure că sunt disponibile resurse suficiente
pentru fiecare filială în scopul îndeplinirii atât a standardelor la nivel de
grup, cât şi a standardelor locale privind cadrul de administrare a
activităţii;
e) să înţeleagă rolul şi
relaţiile atât dintre filiale, cât şi cu instituţia de credit mamă;
f) să dispună de mijloace
corespunzătoare pentru a monitoriza ca fiecare filială să se conformeze tuturor
cerinţelor aplicabile privind cadrul de administrare a activităţii.
(4) In cazul unei instituţii de credit filială,
persoană juridică română, structura de conducere a acesteia trebuie să adere la
valorile şi principiile privind cadrul de administrare a activităţii stabilite
de societatea-mamă şi să aibă în vedere obiectivele de afaceri, profilul de
risc şi politicile stabilite de către structura de conducere a
instituţiei-mamă. In acest sens, structura de conducere a unei instituţii de
credit filială trebuie să stabilească propriile responsabilităţi pe linia
cadrului de administrare a activităţii şi trebuie să evalueze orice decizii sau
practici la nivel de grup pentru a asigura că acestea nu determină ca filiala
să încalce prevederile cadrului de reglementare ori regulile prudenţiale
aplicabile la nivel individual pe teritoriul României. Structura de conducere a
unei instituţii de credit filială trebuie, de asemenea, să asigure că asemenea
decizii sau practici nu aduc atingere:
a) administrării sănătoase şi prudente a filialei;
b) solidităţii financiare a filialei;
c) intereselor legale ale deţinătorilor de interese în
filială.
(5) In cazul în care o instituţie de credit desfăşoară
activitate în străinătate fie prin intermediul unei sucursale, fie prin
intermediul unei filiale, structura de conducere a instituţiei de credit este
responsabilă pentru implementarea corespunzătoare a strategiilor şi a
politicilor stabilite, cu respectarea obligaţiilor impuse de legislaţia din
ţara în care respectiva sucursală sau filială îşi desfăşoară activitatea."
7. Articolul 19 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Organele cu funcţie de supraveghere
trebuie să asigure că politicile şi practicile de remunerare a personalului
instituţiei de credit, inclusiv a membrilor organelor cu funcţie de
supraveghere şi a membrilor organelor cu funcţie de conducere, corespund
culturii instituţiei de credit, obiectivelor şi strategiei pe termen lung,
precum şi mediului de control al acesteia.
(2) Personalul aferent funcţiilor
sistemului de control intern şi, după caz, personalul departamentelor de
resurse umane şi experţii externi trebuie, de asemenea, să fie implicaţi în
elaborarea politicilor de remunerare ale unei instituţii de credit.
(3) Politica de remunerare a
unei instituţii de credit trebuie să fie accesibilă tuturor angajaţilor, iar
procesul de evaluare a personalului trebuie să fie formalizat în mod
corespunzător şi să fie transparent pentru angajaţi.
(4) In sensul alin. (1), la stabilirea şi aplicarea
politicilor de remunerare totală, inclusiv a salariilor şi beneficiilor
discreţionare de tipul pensiilor, pentru categoriile de personal ale căror
activităţi profesionale au un impact semnificativ asupra profilului de risc al
instituţiilor de credit, incluzând membrii organelor cu funcţie de conducere,
personalul care expune instituţia de credit unor riscuri, personalul aferent
funcţiilor sistemului de control intern şi orice angajat care primeşte o
remuneraţie totală ce conduce la încadrarea acestuia în aceeaşi categorie de
remuneraţie cu cea a membrilor organelor cu funcţie de conducere şi a
personalului care expune instituţia de credit unor riscuri, instituţiile de
credit trebuie să respecte următoarele principii în mod corespunzător mărimii,
organizării interne şi naturii, extinderii şi complexităţii activităţilor
acestora:
a) politica de remunerare
permite şi promovează o administrare a riscurilor sănătoasă şi eficace, fără a
încuraja asumarea de riscuri care depăşeşte nivelul toleranţei la risc a
instituţiei de credit;
b) politica de remunerare
corespunde strategiei de afaceri, obiectivelor, valorilor şi intereselor pe
termen lung ale instituţiei de credit şi cuprinde măsuri pentru a evita
conflictele de interese;
c) organele cu funcţie de supraveghere adoptă şi
revizuiesc periodic principiile generale ale politicii de remunerare şi sunt
responsabile cu implementarea acesteia;
d) implementarea politicii de
remunerare face obiectul, cel puţin anual, al unei evaluări interne
independente, la nivel centralizat, privind conformitatea cu politicile şi
procedurile de remunerare adoptate de organele cu funcţie de supraveghere, In
acest sens, la implementarea politicii de remunerare se va conferi o atenţie
specială prevenirii acordării de stimulente pentru asumarea excesivă a
riscurilor şi pentru alte comportamente contrare intereselor instituţiei de
credit;
e) remunerarea coordonatorilor
funcţiilor de administrare a riscurilor şi de conformitate este supravegheată
direct de către structura de conducere sau de către comitetul de remunerare, în
situaţia în care acesta există;
f) în cazul în care remuneraţia este corelată cu
performanţa, suma remuneraţiei totale se bazează pe o combinaţie a evaluării
performanţei individuale şi a structurii în cauză în care se desfăşoară activitatea, precum şi a
rezultatelor generale ale instituţiei de credit, iar la evaluarea performanţei
individuale sunt luate în considerare atât criterii financiare, cât şi criterii
nonfinanciare, cum ar fi: cunoştinţele acumulate/calificările obţinute, dezvoltarea
personală, conformarea cu sistemele şi controalele instituţiei de credit,
implicarea în strategiile de afaceri şi în politicile semnificative ale
instituţiei de credit şi contribuţia la performanţa echipei;
g) evaluarea performanţei este realizată într-un cadru
multianual, pentru a se asigura că procesul de evaluare se bazează pe
performanţa pe termen lung şi că plata efectivă a componentelor remuneraţiei
bazate pe performanţă se întinde pe o perioadă care ţine cont de ciclul de afaceri
al instituţiei de credit şi de riscurile specifice activităţii acesteia;
h) remuneraţia variabilă totală nu limitează
capacitatea instituţiei de credit de a-şi întări baza de capital;
i) remuneraţia variabilă garantată are caracter
excepţional şi apare doar atunci când se angajează personal, fiind limitată la
primul an de activitate al acestuia;
j) în cazul instituţiilor de credit care beneficiază de
asistenţă guvernamentală excepţională:
- remuneraţia variabilă este
strict limitată ca procent din venitul net atunci când nu este în concordanţă
cu menţinerea unei baze de capital sănătoase şi cu obiectivul de ieşire în timp
util de sub asistenţa guvernamentală;
- Banca Naţională a României solicită instituţiilor de
credit să restructureze remunerarea într-o manieră conformă cu administrarea
sănătoasă a riscurilor şi creşterea pe termen lung, incluzând, atunci când este
cazul, stabilirea de limite privind remuneraţia membrilor structurii de
conducere;
- nicio remuneraţie variabilă nu trebuie plătită membrilor
structurii de conducere ai respectivei instituţii de credit decât dacă este
justificată;
k) componentele fixă şi variabilă ale remuneraţiei
totale sunt echilibrate în mod corespunzător şi componenta fixă reprezintă o
proporţie suficient de mare din remuneraţia totală, astfel încât să permită
aplicarea unei politici complet flexibile privind componentele remuneraţiei
variabile, incluzând posibilitatea de a nu plăti nicio componentă a acesteia.
Instituţiile de credit trebuie să stabilească un raport adecvat între
componenta fixă şi cea variabilă a remuneraţiei totale, iar structura politicii
de remunerare trebuie actualizată în timp, astfel încât să se asigure că
aceasta evoluează în sensul adaptării la schimbările intervenite în situaţia
instituţiei de credit respective;
l) plăţile referitoare la
încetarea anticipată a unui contract reflectă performanţa obţinută în timp şi
sunt proiectate într-o modalitate care să nu recompenseze nereuşita;
m) măsurarea performanţei utilizate pentru a calcula
componentele remuneraţiei variabile sau portofoliile de componente ale
remuneraţiei variabile include o ajustare pentru toate tipurile de riscuri
curente şi potenţiale şi ia în considerare costul capitalului şi lichiditatea
necesară. Alocarea componentelor remuneraţiei variabile în cadrul instituţiei
de credit trebuie să ia în considerare şi toate tipurile de riscuri curente şi
potenţiale;
n) o parte substanţială şi care reprezintă, în toate
cazurile, cel puţin 50% din orice remuneraţie variabilă trebuie să fie formată dintr-un
raport corespunzător între:
(i) acţiuni sau titluri din care rezultă drepturi de
proprietate echivalente în funcţie de forma juridică a instituţiei de credit în
cauză sau instrumente legate de acţiuni ori instrumente
echivalente de tip non-cash în cazul instituţiilor
de credit necotate; şi
(ii) atunci când este cazul, alte instrumente în sensul
art. 21 alin. (11) lit. a) din Regulamentul Băncii Naţionale
a României şi al Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare nr. 18/23/2006 privind fondurile
proprii ale instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii,
aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României
şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
15/112/2006, cu modificările şi completările ulterioare, care să reflecte
corespunzător, pe o bază continuă,
calitatea creditului aferentă instituţiei de credit;
o) o parte substanţială şi care reprezintă, în toate
cazurile, cel puţin 40% din
componenta de remuneraţie variabilă, este amânată pe o perioadă de cel puţin 3-5 ani şi este corelată în mod adecvat cu natura activităţii,
riscurile acesteia şi activităţile personalului în cauză. Membrii personalului intră în drepturile aferente remuneraţiei datorate potrivit
acordurilor de amânare nu mai
rapid decât ar intra pe o bază proporţională. In cazul unei componente a remuneraţiei variabile în
sumă deosebit de mare, cel
puţin 60% din sumă este amânată. Durata perioadei de amânare este stabilită în conformitate cu ciclul de afaceri, natura activităţii, riscurile acesteia şi
activităţile personalului în cauză;
p) membrilor personalului le este plătită sau aceştia
intră în drepturile aferente
remuneraţiei variabile, inclusiv ale părţii amânate a acesteia, doar dacă remuneraţia variabilă poate fi susţinută în conformitate cu situaţia
financiară a instituţiei de credit
în ansamblu şi dacă poate fi justificată în conformitate cu performanţa instituţiei de credit, a structurii în care
se desfăşoară activitatea şi a angajatului în cauză;
q) politica de pensionare este aliniată la strategia de
afaceri, obiectivele, valorile şi interesele pe termen lung ale instituţiei de
credit. Dacă angajatul încetează, din proprie voinţă, raporturile contractuale
cu instituţia de credit înainte de pensionare, beneficiile discreţionare de
tipul pensiilor trebuie reţinute de instituţia de credit pe o perioadă de 5 ani
sub forma instrumentelor aşa cum sunt acestea definite la lit. n). In cazul
unui angajat ajuns la pensionare, beneficiile discreţionare de tipul pensiilor
trebuie plătite angajatului sub forma instrumentelor definite la lit. n), cu
obligaţia respectivului angajat de a nu le înstrăina timp de 5 ani;
r) personalul se obligă să nu utilizeze strategii
personale de acoperire împotriva riscurilor sau poliţe de asigurare legate de
remuneraţie şi de răspundere pentru a contracara efectele de aliniere la risc
prevăzute în acordurile sale de remunerare;
s) remuneraţia variabilă nu este plătită prin mijloace
sau metode care facilitează eludarea îndeplinirii cerinţelor prezentului
regulament.
(5) Instrumentele prevăzute la alin. (4) lit. n) fac
obiectul unei politici adecvate de reţinere proiectată să alinieze stimulentele
cu interesele pe termen lung ale instituţiei de credit. Banca Naţională a
României poate impune restricţii cu privire la tipul şi la caracteristicile
acestor instrumente sau poate interzice utilizarea unor astfel de instrumente
atunci când consideră necesar. Prevederile alin. (4) lit. n) se aplică atât
părţii componentei de remuneraţie variabilă amânată conform lit. o), cât şi
părţii de remuneraţie variabilă care nu este amânată.
(6) In sensul alin. (4) lit. p), fără a aduce atingere
principiilor generale de drept naţional aplicabile în materia contractelor şi
în raporturile de muncă, remuneraţia variabilă totală este în general redusă
considerabil în cazul în care se înregistrează o performanţă financiară redusă
sau negativă la nivelul instituţiei de credit în cauză, luându-se în considerare atât remuneraţia
curentă, cât şi reducerile plăţilor aferente sumelor cuvenite, determinate
anterior, incluzând acorduri de tip malus sau de tip clawback.
(7) In sensul alin. (6), un acord de tip malus reprezintă o practică de ajustare în funcţie de performanţă, care
permite ajustarea părţii din bonusul unui angajat pentru care nu s-a intrat
încă în drepturi, dar care fusese deja comunicat angajatului, pentru a ţine
cont de evenimentele ulterioare comunicării bonusului, iar un acord de tip clawback reprezintă o practică de
ajustare în funcţie de performanţă, care permite retragerea integrală sau
parţială a bonusului unui angajat, pentru care s-a intrat deja în drepturi,
pentru a lua în considerare evenimentele ulterioare intrării în drepturi. De
principiu, un bonus acordat face obiectul retragerii integrale sau parţiale
numai în cazul unei fraude dovedite ori în cazul în care evaluarea performanţei
are la bază informaţii care se dovedesc ulterior a fi în mod semnificativ
eronate.
(8) Principiile stabilite în prezentul articol se
aplică de către instituţiile de credit la nivel de grup, de instituţie-mamă şi
de filială, incluzând şi pe cele înfiinţate în centre financiare oîfshore.
(9) Remunerarea membrilor
neexecutivi ai consiliului de administraţie, în cazul instituţiilor de credit
care au adoptat sistemul unitar de administrare, şi a membrilor consiliului de
supraveghere, în cazul instituţiilor de credit care au adoptat sistemul dualist
de administrare, nu trebuie corelată într-un mod necorespunzător cu performanţa
pe termen scurt a instituţiei de credit.
(10) In situaţia în care
membrii organelor cu funcţie de conducere sunt eligibili pentru acordarea de
stimulente corelate cu performanţa instituţiei de credit, nivelul remunerării
acestora trebuie să facă obiectul unor condiţii relevante şi obiective şi nu
trebuie corelate în mod excesiv cu performanţa pe termen scurt a instituţiei de
credit.
(11) Instituţiile de credit care sunt semnificative din
punctul de vedere al mărimii, organizării interne şi naturii, extinderii şi
complexităţii activităţilor acestora trebuie să înfiinţeze un comitet de
remunerare.
(12) Comitetul de remunerare trebuie să fie constituit astfel încât să aibă capacitatea de a emite
opinii competente şi independente asupra politicilor şi practicilor de
remunerare şi asupra stimulentelor create pentru administrarea riscului,
capitalului şi lichidităţii.
(13) Comitetul de remunerare
este responsabil cu pregătirea deciziilor privind remunerarea, inclusiv a
deciziilor care au implicaţii din perspectiva riscului şi administrării
riscului în instituţia de credit în cauză şi care trebuie luate de organele cu
funcţie de supraveghere. Preşedintele şi membrii comitetului de remunerare
trebuie să fie membri ai structurii de conducere care nu exercită nicio funcţie
executivă în cadrul instituţiei de credit în cauză. La pregătirea unor astfel
de decizii, comitetul de remunerare trebuie să ia în considerare interesele pe
termen lung ale acţionarilor, investitorilor şi ale altor deţinători de
interese în instituţia de credit."
8. La articolul 22,
litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) referitor la acţionariat - poziţiile ocupate de
reprezentanţii acţionarului majoritar în organele cu funcţie de supraveghere şi
în cele cu funcţie de conducere;".
9. La articolul 23,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Organele cu funcţie de supraveghere şi
organele cu funcţie de conducere ale instituţiilor de credit trebuie să înţeleagă structura operaţională a
acestora, inclusiv în situaţia în care instituţiile de credit desfăşoară în
numele clienţilor activităţi în jurisdicţii în care este redusă transparenţa -
cum ar fi centre financiare de tip oîfshore - sau prin intermediul unor structuri care reduc transparenţa - cum
ar fi structurile complexe de tipul entităţilor special constituite în scopul
securitizării, în sensul prevăzut în cadrul Regulamentului Băncii Naţionale a
României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/16/2010 privind
tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi poziţiilor
din securitizare, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 17/73/2010."
10. La articolul 32,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) In sensul
alin. (1), funcţia de administrare a riscului trebuie să aibă în componenţă
funcţia de control al riscurilor pe fiecare linie de
activitate."
11. La articolul 32,
după alineatul (3) se introduc patru noi alineate, alineatele (4), (5), (6) şi
(7), cu următorul cuprins:
„(4) In sensul prezentului regulament, centralizarea
funcţiilor sistemului de control intern la instituţia de credit mamă nu se
consideră externalizare din perspectiva unei instituţii de credit filială,
persoană juridică română.
(5) In situaţia centralizării
funcţiilor sistemului de control intern, instituţiile de credit vor asigura respectarea prevederilor art. 10.
(6) Instituţiile de credit filiale, persoane juridice
române, care fac parte dintr-un grup pentru care instituţia de credit mamă
centralizează funcţiile sistemului de control intern, trebuie să se conformeze
cu prevederile prezentului regulament în ceea ce priveşte organizarea
funcţiilor sistemului de control intern.
(7) Casa centrală a
cooperativelor de credit asigură coordonarea funcţiilor de administrare a
riscurilor, de conformitate şi de audit intern şi pentru cooperativele de credit afiliate."
12. La articolul 33
alineatul (1), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) funcţia sistemului de control intern este separată
din punct de vedere organizaţional de activităţile atribuite pentru
monitorizare şi control, iar coordonatorul funcţiei sistemului de control
intern este subordonat unei persoane care nu are nicio responsabilitate pe
linia conducerii activităţilor care urmează să fie monitorizate şi controlate;
c) coordonatorul funcţiei sistemului de control intern
raportează direct structurii de conducere şi comitetului de audit şi participă,
cel puţin o dată pe an, la şedinţele structurii de conducere căreia îi
raportează;".
13. La articolul 35,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„(11) Instituţiile
de credit trebuie să decidă dacă riscul de conformitate se referă strict la
conformitatea cu cadrul de reglementare, normele şi standardele aferente
activităţilor bancare sau vizează conformitatea cu un cadru de reglementare mai
larg (de exemplu, conformitatea cu legislaţia muncii, legislaţia privind
protecţia şi securitatea muncii, legislaţia privind asigurările sociale de
sănătate, legislaţia privind calitatea în construcţii şi legislaţia privind prevenirea incendiilor)."
14. La articolul 35,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Funcţia de conformitate a unei instituţii de
credit evaluează, după caz, posibilul impact al oricăror schimbări ale
elementelor prevăzute la alin. (2) asupra activităţilor instituţiei de credit."
15. La articolul 45,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 45. - (1) Personalul funcţiei de conformitate
trebuie să elaboreze şi să aplice metodologii de evaluare a riscului de
conformitate, prin utilizarea unor indicatori de performanţă (cum ar fi:
numărul de reclamaţii ale clienţilor, numărul de derogări înregistrate, numărul
de încălcări ale politicii de conformitate, rapiditatea în remedierea deficienţelor
constatate, activităţi atipice privind tranzacţionarea sau plăţile)."
16. La articolul 51
alineatul (2), literele b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,b) aprobarea sau propunerea de aprobare adresată
organelor cu funcţie de supraveghere sau acţionarilor privind numirea,
remunerarea şi revocarea auditorului financiar;
c) avizarea sferei de cuprindere a auditului şi
frecvenţei angajamentelor de audit;".
17. La capitolul II, după
secţiunea a 3-a se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 4-a, cu următorul
cuprins:
„SECŢIUNEA a 4-a
Cerinţe de publicare şi transparenţă
Art. 62T - (1) In desfăşurarea activităţii lor,
instituţiile de credit trebuie să îndeplinească cerinţele de transparenţă
stabilite de cadrul de reglementare.
(2) In sensul alin. (1), pentru a permite părţilor interesate să efectueze o evaluare credibilă şi fidelă a
instituţiilor de credit, acestea trebuie să facă publice informaţii referitoare
la:
a) organizarea structurii de
conducere (atât organele cu funcţie de supraveghere, cât şi organele cu funcţie de conducere);
b) structura organizatorică;
c) structura stimulentelor/remuneraţiei practicate;
d) natura şi extinderea
tranzacţiilor cu persoanele aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit;
e) informaţii referitoare la organizarea funcţiilor sistemului de control intern.
Art. 622. - (1)
Fiecare instituţie de credit trebuie să îşi prezinte poziţia curentă şi
estimările viitoare într-o manieră echilibrată, credibilă şi oportună.
(2) In sensul alin. (1), informaţiile privind poziţia
curentă a instituţiei de credit trebuie să fie conforme cu orice cerinţe ale
cadrului de reglementare privind publicarea unor astfel de informaţii. In acest
sens, informaţiile publicate trebuie să aibă un nivel ridicat de acurateţe, să
fie relevante, oportune şi accesibile, astfel încât să satisfacă necesităţile
de informare ale Băncii Naţionale a României, investitorilor, clienţilor,
agenţiilor de rating, instituţiilor externe de evaluare a creditului şi
publicului.
(3) In situaţiile în care
asigurarea unui nivel ridicat de acurateţe ar conduce la întârzierea publicării
de informaţii care sunt sensibile în timp, instituţiile de credit trebuie să
asigure un echilibru corespunzător între oportunitatea prezentării
informaţiilor la timp şi acurateţea acestora, având în vedere cerinţa de a
furniza o imagine fidelă şi justă a situaţiei lor.
(4) Informaţiile publicate
trebuie să includă, dar fără a se limita la, informaţii semnificative privind
rezultatele financiare şi operaţionale ale unei instituţii de credit, factorii
de risc care pot fi previzionaţi, organizarea structurii de conducere şi
politicile privind cadrul de administrare a activităţii instituţiei de
credit."
18. La articolul 63,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In sensul alin. (1), procesul intern de evaluare a
adecvării capitalului la riscuri al unei instituţii de credit trebuie să
asigure structurii de conducere posibilitatea să evalueze în mod continuu
profilul de risc al instituţiei de credit şi gradul de adecvare a capitalului
intern în raport cu acesta."
19. La articolul 63,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) In cadrul procesului intern de evaluare a
adecvării capitalului la riscuri instituţiile de credit trebuie să realizeze:
a) identificarea, măsurarea,
diminuarea şi raportarea riscurilor la care instituţia de credit este sau poate
fi expusă, pentru calcularea şi evaluarea continuă a necesităţilor de capital
intern;
b) planificarea şi menţinerea
surselor de capital intern necesare realizării adecvării capitalului la
profilul de risc al instituţiei de credit."
20. La articolul 64,
după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) ipotezele utilizate pentru determinarea
disponibilului de capital intern, inclusiv orizontul de timp avut în vedere la
planificarea capitalului intern."
21. Partea
introductivă a articolului 65 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 65. - (1) Pentru evaluarea adecvării capitalului
intern la riscuri, instituţia de credit trebuie să identifice şi să evalueze
toate riscurile semnificative la care este sau poate fi expusă,
incluzând:".
22. La articolul 65
alineatul (1), partea introductivă a literei b) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
,,b) riscurile pentru care cerinţele de capital
reglementate nu sunt integral acoperitoare:".
23. La articolul 65 se introduce un nou alineat,
alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) In conformitate cu principiul proporţionalităţii
prevăzut de art. 148 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu
modificările şi completările ulterioare, instituţiile de credit trebuie să
stabilească modalitatea şi măsura în care riscurile semnificative sunt tratate
în cadrul procesului intern de evaluare a adecvării capitalului. In acest sens
instituţiile de credit trebuie să stabilească riscurile pentru care vor
determina o cerinţă de capital intern pentru acoperirea lor, precum şi cele
pentru care vor fi utilizate alte metode pentru administrarea şi reducerea
lor."
24. La articolul 68,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) In sensul alin. (2), o instituţie de credit poate
utiliza propriile definiţii pentru capitalul intern şi elementele componente
ale acestuia, sub rezerva furnizării de clarificări Băncii Naţionale a României
- Direcţia supraveghere, specificând metodologia utilizată pentru determinarea
capitalului intern disponibil instituţiei de credit."
25. La articolul 70,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul
cuprins:
„(31) In cadrul planului privind capitalul, instituţiile de credit îşi stabilesc ca obiectiv un nivel
intern al cerinţei de capital având în vedere profilul de risc, mediul economic
în care îşi desfăşoară activitatea, calitatea proceselor de control intern şi
de administrare a riscurilor, planurile strategice,
calitatea capitalului intern disponibil etc."
26. La articolul 70,
după alineatul (4) se introduce un nou alineat,
alineatul (41), cu următorul
cuprins:
„(41) Instituţiile
de credit trebuie să utilizeze rezultatele simulărilor de criză atât în procesul de planificare a capitalului intern disponibil, cât şi în determinarea cerinţelor interne de
capital adecvate profilului de risc."
27. La articolul 71
alineatul (1), litera b) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,b) utilizarea de metodologii
diferite pentru diferitele tipuri de riscuri şi calcularea unei sume a
cerinţelor de capital rezultate, In acest sens, pentru un anumit tip de risc,
instituţiile de credit pot utiliza alte metodologii decât cele utilizate în
scopurile determinării cerinţelor minime reglementate de capital;".
28. La articolul 75,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 75. - (1) Procesul intern de evaluare a adecvării
capitalului la riscuri al unei instituţii de credit trebuie să aibă ca rezultat
determinarea şi menţinerea capitalului intern disponibil al instituţiei de
credit la un nivel adecvat în raport cu necesităţile interne aferente
profilului de risc al acesteia."
29. La articolul 75,
după alineatul (1) se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul
cuprins:
„( 11) In sensul
alin. (1), instituţiile de credit raportează Băncii Naţionale a României
nivelul excedentului/deficitului de capital rezultat în urma procesului intern
de evaluare a adecvării capitalului la riscuri. Modul de raportare, precum şi
frecvenţa transmiterii se stabilesc prin ordin emis de Banca Naţională a
României."
30. La articolul 78,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) De principiu, funcţia de administrare a riscurilor
trebuie organizată la nivel centralizat în cadrul unei instituţii de
credit."
31. La articolul 78,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat,
alineatul (31), cu următorul
cuprins:
„(31) Instituţiile
de credit de dimensiuni mici şi cu activitate mai puţin complexă pot să nu
aplice, cu aprobarea Direcţiei supraveghere, prevederile art. 32 alin. (11)."
32. La articolul 81,
după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul
cuprins:
„(5) Casa centrală a cooperativelor de credit asigură
că politicile şi obiectivele strategice ale fiecărei cooperative de credit
afiliate sunt conforme cu cele ale casei centrale şi cu apetitul la risc şi
obiectivele generale stabilite de casa centrală. In acest sens, casa centrală a
cooperativelor de credit defineşte politicile şi principiile pentru evaluarea
şi măsurarea riscurilor şi stabileşte procedurile de control al riscurilor la
nivelul reţelei cooperatiste şi pentru fiecare cooperativă de credit
afiliată."
33. După articolul 85
se introduce un nou articol, articolul 851,
cu următorul cuprins:
„Art. 851. - (1)
Organele cu funcţie de supraveghere pot constitui un comitet de administrare a
riscurilor care să le asiste în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin pe linia
administrării riscurilor.
(2) In sensul alin. (1),
instituţiile de credit trebuie să dispună de un regulament al comitetului de
administrare a riscurilor, care să indice componenţa, responsabilităţile şi
modul de raportare către organele cu funcţie de supraveghere."
34. La articolul 90, alineatele (3) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) In scopul alin. (2), coordonatorul funcţiei de
administrare a riscurilor trebuie să poată comunica direct cu membrii organelor
cu funcţie de conducere cu privire la evoluţiile contrare toleranţei la risc
stabilite şi strategiei de afaceri ale instituţiei de credit.
(4) In scopul alin. (2), coordonatorul funcţiei de
administrare a riscurilor trebuie să poată raporta direct structurii de
conducere sau, după caz, comitetului de audit sau altui comitet, cum ar fi comitetul de administrare a riscurilor."
35. La articolul 94,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 94. - (1) Structura de conducere a instituţiilor
de credit aprobă şi revizuieşte periodic (cel puţin o dată pe an) strategia de
administrare a riscului de credit, precum şi politicile şi procesele
semnificative de asumare, identificare, măsurare, control şi raportare pentru
riscul de credit - inclusiv riscul de credit al contrapartidei. Strategia,
politicile şi procesele respective trebuie să acopere activităţile instituţiei
de credit pentru care expunerea din credite conduce la înregistrarea unui risc
semnificativ."
36. La articolul 96,
litera b) se abrogă.
37. La articolul 96,
litera e) se modifică şi va avea următorul cuprins:
e) politici şi procese pentru identificarea
activelor-problemă - active financiare sau grup de active financiare a căror
situaţie nu poate fi considerată normală în sensul că sunt depreciate (la nivel
individual sau la nivel de portofoliu pentru activele cu caracteristici
similare); pentru identificarea activelor financiare sau a grupurilor de active
financiare depreciate, instituţiile de credit vor avea în vedere prevederile
Standardelor internaţionale de raportare financiară adoptate potrivit
procedurii prevăzute la art. 6 paragraful 2 din Regulamentul (CE) nr.
1.606/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 iulie 2002
privind aplicarea standardelor internaţionale de contabilitate."
38. Articolul 98 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 98. - Instituţiile de credit trebuie să asigure
că deciziile de creditare
sunt luate în mod independent, fără a fi afectate de influenţe, presiuni sau
conflicte de interese."
39. Articolul 100 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 100. - Instituţiile de
credit trebuie să dispună de criterii, politici şi procese, bine definite,
privind aprobarea noilor expuneri, operaţiunile de înlocuire a expunerilor
existente şi identificarea competenţei de aprobare corespunzătoare dimensiunii
şi complexităţii expunerilor."
40. Articolul 104 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 104. - (1) Instituţiile de credit trebuie să
dispună de proceduri pentru evaluarea garanţiilor reale şi pentru verificarea
faptului că respectivele garanţii sunt şi continuă să fie executabile şi
valorificabile.
(2) In ceea ce priveşte garanţiile personale,
instituţiile de credit trebuie să evalueze nivelul de protecţie furnizat în
relaţie cu calitatea de credit a garantului şi capacitatea acestuia de a-şi
asuma obligaţii."
41. După articolul
104 se introduce un nou articol, articolul 1041, cu următorul cuprins:
„Art. 1041. - (1) La
evaluarea garanţiilor reale corporale pentru recunoaşterea calităţii acestora
de diminuatori de risc de credit în conformitate cu reglementările Băncii
Naţionale a României, instituţiile de credit trebuie să aibă în vedere
Standardele internaţionale de evaluare, respectiv Ghidul privind evaluarea
pentru garantarea împrumuturilor, emis de Asociaţia Naţională a Evaluatorilor
din România (ANEVAR).
(2) Pentru scopul indicat la
alin. (1), instituţiile de credit trebuie să realizeze evaluarea garanţiilor
reale corporale cu persoane care deţin calificarea, abilităţile şi experienţa
necesare pentru efectuarea unei evaluări şi care sunt independente de procesul
decizional în ceea ce priveşte creditul."
42. La articolul 109,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 109. - (1) Instituţiile de credit trebuie să
dispună de sisteme informaţionale care să permită raportarea la timp a
expunerilor la riscul de credit şi identificarea neconformării cu limitele de
expunere stabilite."
43. La articolul 112,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(5) Cu ocazia primei clasificări ulterioare
operaţiunilor de înlocuire de expuneri reprezentând credite din categoria
activelor-problemă, care au avut ca rezultat credite care în urma evaluării la
nivel individual au rămas în continuare, după înlocuire, în categoria
activelor-problemă şi care au implicat diminuarea serviciului datoriei,
instituţiile de credit vor lua în considerare, în vederea încadrării creditelor
respective în categorii de clasificare, performanţa financiară a debitorului în
condiţii mai stricte faţă de cele avute în vedere anterior acestor operaţiuni,
prin revizuirea corespunzătoare a factorilor cantitativi şi/sau calitativi, pe
baza informaţiilor actualizate la data operaţiunilor respective1."
44. După articolul
112 se introduce un nou articol, articolul 1121, cu următorul cuprins:
„Art. 1121. - (1)
Fără a aduce atingere prevederilor alin. (3), instituţiile de credit raportează
Băncii Naţionale a României, periodic, situaţii care să permită monitorizarea
operaţiunilor de înlocuire desfăşurate de acestea, supuse prevederilor art. 112
alin. (5).
(2) Forma şi conţinutul
formularelor de raportare, precum şi frecvenţa şi modalităţile de transmitere a
situaţiilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin emis de Banca
Naţională a României.
(3) Pentru scopurile monitorizării operaţiunilor de
înlocuire a expunerilor existente, desfăşurate de instituţiile de credit,
acestea raportează orice altă situaţie referitoare la operaţiunile menţionate,
solicitată de Banca Naţională a României."
45. Articolul 113 se
abrogă.
46. Articolul 119 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 119. - (1) Pentru
scopurile prezentei subsecţiuni, termenul filială are semnificaţia
prevăzută la art. 2 alin. (3) din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi
al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/24/2010 privind expunerile
mari ale instituţiilor de credit şi ale firmelor de investiţii, aprobat prin
Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 13/89/2010.
(2) In sensul prezentei subsecţiuni, sintagma persoane
aflate în relaţii speciale cu instituţia de
credit cuprinde cel puţin:
a) filialele instituţiei de credit, precum şi orice
entitate asupra căreia instituţia de credit exercită controlul;
b) orice entitate în care instituţia de credit deţine
participaţii;
c) entităţile care exercită control asupra instituţiei
de credit;
d) acţionarii care deţin
participaţii calificate la capitalul instituţiei de credit;
e) membrii structurii de
conducere ai instituţiei de credit, precum şi persoanele care deţin
funcţii-cheie de execuţie relevante în contextul art. 120 alin. (1), împreună
cu:
(i) entităţile în care aceştia au/prezintă interese
directe sau indirecte; şi
(ii) membrii apropiaţi ai familiei acestora, care se
anticipează să influenţeze sau să fie influenţaţi de aceştia în raport cu
instituţia de credit; aceştia pot include: partenerul de viaţă şi copiii persoanei;
copiii partenerului de viaţă al persoanei; dependenţi ai persoanei sau ai
partenerului de viaţă al acestuia."
47. La articolul 120,
alineatele (1)-(4) se abrogă.
48. La articolul 123, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 123. - (1) Orice operaţiune care conduce la
înregistrarea sau la derecunoaşterea unei expuneri faţă de o persoană aflată în
relaţii speciale, care depăşeşte un prag prevăzut de normele interne ale
instituţiei de credit, precum şi orice operaţiune de acest tip care prezintă în
alt fel un risc deosebit vor
fi efectuate numai cu aprobarea prealabilă a structurii de conducere a
instituţiei de credit."
49. La capitolul III
secţiunea a 3-a, după subsecţiunea 3.2 se
introduce o nouă subsecţiune, subsecţiunea 3.21, cu următorul cuprins:
„3.21. Operaţiuni
în condiţii de
favoare
Art. 1271. - (1)
Pentru scopurile prezentei subsecţiuni, termenii şi expresiile de mai jos au
următoarele semnificaţii:
a) grup - mai multe entităţi
(membri), reunite după un anumit criteriu. Prin grupul instituţiei de credit
se va înţelege grupul de clienţi aflaţi în legătură, din care face parte
instituţia de credit însăşi. Pentru scopurile acestei definiţii, va fi luat în
considerare şi cazul particularîn care există o singură/un singur entitate/membru;
b) entitate sau membru din cadrul unui grup - orice entitate sau membru, persoană fizică ori juridică, care
face parte dintr-un grup; în cazul grupului instituţiei de credit, se va
înţelege şi instituţia de credit însăşi;
c) control comun -
împărţirea controlului asupra unei activităţi economice;
d) influenţă semnificativă - autoritatea de a participa la luarea deciziilor de politică
financiară şi de exploatare ale unei activităţi economice, dar care nu
reprezintă controlul sau controlul comun asupra politicilor respective;
e) grup de persoane fizice
cu influenţă semnificativă asupra unei/unor entităţi din cadrul grupului
instituţiei de credit - orice grup format din
membrii, persoane fizice, ai unui grup de clienţi
aflaţi în legătură care are/exercită o influenţă semnificativă asupra grupului
instituţiei de credit. In scopul aplicării acestei definiţii vor fi luate în
considerare numai acele grupuri de persoane fizice cu influenţă semnificativă,
care au în componenţa lor cel puţin un membru care are calitatea de salariat al
unei/unor entităţi din cadrul grupului instituţiei de credit. Pentru scopurile
acestei definiţii va fi luat în considerare şi cazul
particular în care există un
singur membru;
f) operaţiune în condiţii de
favoare (non-arm's length transaction) - orice
operaţiune care este încheiată de către părţi de pe alte poziţii decât cele
care reprezintă interese economice diferite.
(2) Unele dintre cele mai întâlnite cazuri de grupuri de
persoane fizice cu influenţă semnificativă sunt:
(i) cazul unui grup reprezentat de membrii unei familii
din care un membru este persoană care deţine funcţie executivă; totodată pot
exista cazuri în care între un membru al familiei şi o altă persoană există, în
sensul că se exercită, o relaţie similară celei de control, în aceste cazuri
membrii familiei împreună cu persoana respectivă constituind un grup de
persoane fizice cu influenţă semnificativă;
(ii) cazul unui grup reprezentat de membrii unei familii
din care un membru este administrator sau acţionar
semnificativ în una dintre entităţile grupului instituţiei de credit, iar alt
membru are calitatea de salariat în aceeaşi/altă entitate din acest grup.
(3) La aprecierea caracterului
unei operaţiuni în condiţii de favoare pot fi avute în vedere, fără a se limita
la acestea, următoarele aspecte:
(i) disponibilitatea instituţiei de credit de a efectua
o operaţiune identică sau similară cu orice altă persoană, probată prin accesul
larg la acest tip de operaţiune;
(ii) termenii în care au fost încheiate operaţiuni
similare şi care predomină la momentul efectuării operaţiunii în cauză;
(iii) tranzacţionarea unui activ sau decontarea unei
datorii la o altă valoare decât valoarea sa justă.
1 In acest context,
noţiunile „credit", „serviciul datoriei", „performanţă
financiară" şi „clasificare" au sensul definit în cadrul
Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 3/2009 privind clasificarea
creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea
provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificările ulterioare.
(4) Dintre termenii luaţi în considerare la alin. (3)
lit. (ii) se pot menţiona:
1. în cazul operaţiunilor de
acordare de credite: evaluarea creditului, durata creditului, rata dobânzii,
graficul de rambursare, garanţiile solicitate etc;
2. în cazul operaţiunilor de atragere de depozite -
dobânda bonificată.
Art. 1272. - (1)
Instituţia de credit nu va efectua alte operaţiuni în condiţii de favoare decât
cele prevăzute de pachetele de măsuri remuneratorii şi stimulente pentru
salariaţii entităţilor membre ale grupului instituţiei de credit, în condiţiile
în care pachetele respective prevăd operaţiuni în condiţii de favoare care,
dacă sunt efectuate cu un membru al unui grup de persoane fizice cu influenţă
semnificativă, în calitatea sa de salariat:
a) sunt larg disponibile pentru salariaţii
entităţii/entităţilor din cadrul grupului instituţiei de credit, în care acel
grup de persoane fizice cu influenţă semnificativă are sau exercită o asemenea
influenţă; şi
b) nu favorizează niciun membru
al grupului de persoane fizice cu influenţă semnificativă faţă de salariaţii
entităţilor în care acel grup de persoane fizice cu influenţă semnificativă are
sau exercită o asemenea influenţă.
(2) Operaţiunile în condiţii de
favoare prevăzute de pachetele de măsuri remuneratorii şi stimulente pentru
salariaţii entităţilor membre ale grupului instituţiei de credit vor putea fi
efectuate numai după analizarea acestora şi obţinerea aprobării prealabile a
Băncii Naţionale a României.
(3) Banca Naţională a României poate stabili, diferit
faţă de instituţia de credit, dacă o operaţiune prezintă caracteristici care
conduc la încadrarea acesteia în categoria operaţiunilor în condiţii de
favoare.
(4) Expunerile2 (altele
decât cele aferente persoanelor care, la momentul determinării nivelului
fondurilor proprii, beneficiază, în calitate de salariaţi, de drepturi oferite
prin pachetele de măsuri remuneratorii şi stimulente pentru salariaţii
entităţilor membre ale grupului instituţiei de credit) care prezintă
caracteristici ce reflectă efectuarea unei operaţiuni în condiţii de favoare
vor fi deduse, în cadrul calculului fondurilor proprii ale instituţiei de
credit, din nivelul fondurilor proprii de nivel 1.
(5) Respectarea obligaţiilor
prevăzute la alin. (1)-(4) va fi monitorizată de către Banca Naţională a
României, pe bază individuală şi consolidată."
50. Articolul 129 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 129. - (1) In sensul art. 128, instituţiile de
credit trebuie să evalueze dacă, la calcularea cerinţelor interne de capital,
recunosc în întregime valoarea diminuatorului de risc avută în vedere la
determinarea cerinţelor minime reglementate de capital şi trebuie să
demonstreze că respectivele politici şi proceduri sunt adecvate în raport cu
nivelul reducerii cerinţelor de capital pe care instituţiile de credit îl
obţin.
(2) In cazul în care Banca Naţională a României -
Direcţia supraveghere apreciază că instituţiile de credit nu îndeplinesc
cerinţa prevăzută la alin. (1), aceasta poate solicita instituţiilor de credit
să ia măsuri de remediere, ca de exemplu:
a) să modifice ipotezele cu privire la perioadele de
deţinere, ajustările de volatilitate reglementate sau volatilitate (în cadrul
abordării bazate pe estimări proprii ale ajustărilor de volatilitate);
b) să nu recunoască în întregime elementele
diminuatoare de risc de credit - cu privire la întregul portofoliu de credite
sau pe linii specifice de produse;
c) să deţină capital suplimentar specific pentru acoperirea riscului rezidual."
51. La articolul 132,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 132. - (1) Instituţiile de credit trebuie să
monitorizeze, să administreze şi să diminueze riscul de concentrare, pe baza
politicilor şi limitelor stabilite."
52. La articolul 154,
litera m) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,m) dacă toate fluxurile de numerar viitoare sunt
incluse sau doar soldul principalului."
53. La articolul 177,
alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(2) In sensul alin. (1), instituţiile de credit vor
stabili în norme interne nivelul de semnificaţie de la care operaţiunile
suspecte şi incidentele de fraudă pot afecta siguranţa, soliditatea şi
reputaţia acestora.
(3) Forma şi conţinutul formularelor de raportare,
precum şi frecvenţa şi modalităţile de transmitere a situaţiilor menţionate la
alin. (1) se stabilesc prin ordin emis de Banca Naţională a României."
54. Articolul 208 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 208. - Nu se consideră
externalizare cumpărarea de către o instituţie de credit de bunuri şi servicii,
care nu implică accesul furnizorului la informaţii confidenţiale cu privire la
clienţi sau alte informaţii cu privire la activităţile desfăşurate de
instituţia de credit."
55. La articolul 209
alineatul (1), literele g) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,g) stabilirea în sarcina furnizorului extern a
obligaţiei de a permite accesul complet la datele/informaţiile sale în legătură
cu serviciile externalizate, funcţiei de audit intern şi funcţiei de
conformitate din cadrul instituţiei de credit, respectiv de a permite, fără
restricţii, inspectarea şi auditarea respectivelor date de către auditorul
financiar al instituţiei de credit;
h) stabilirea în sarcina furnizorului
extern a obligaţiei de a permite, în legătură cu serviciile externalizate,
accesul direct al Băncii Naţionale a României la datele acestuia, precum şi
efectuarea de către Banca Naţională a României de inspecţii la faţa
locului;".
56. La articolul 213,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) In cazul prevăzut la alin. (1) lit. a),
notificarea va fi efectuată cu o lună anterior datei la care se preconizează
încheierea noului contract de externalizare, astfel încât Banca Naţională a
României să poată efectua evaluarea noilor circumstanţe şi, dacă este cazul, să
poată dispune măsurile necesare. In cazurile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi
c), notificarea se realizează în cel mai scurt timp."
57. La articolul 215, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Instituţiile de credit notifică semestrial Băncii
Naţionale a României - Direcţia supraveghere evoluţiile semnificative
înregistrate la nivelul riscurilor asociate activităţilor externalizate."
58. La articolul 221,
alineatul (1) se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 221. - (1) Instituţiile de credit trebuie să
întocmească anual un raport referitor la procesul intern de evaluare a
adecvării capitalului la riscuri, ce trebuie să cuprindă elementele prevăzute
la art. 64, inclusiv identificarea aspectelor care necesită îmbunătăţiri şi
măsurile planificate în acest sens la nivelul instituţiei de credit.
Respectivul raport va fi întocmit la nivel individual şi, după caz, la nivel
consolidat."
2 Se au în vedere, în principal, expunerile înregistrate, în baza
drepturilor oferite prin pachetele de măsuri remuneratorii şi stimulente pentru
salariaţii entităţilor membre ale grupului instituţiei de credit, faţă de
persoanele care, la momentul determinării nivelului fondurilor proprii, nu mai
fac parte dintre salariaţii proprii.
59. In anexa
„Metodologia standardizată de calcul al modificării potenţiale a valorii
economice a unei instituţii de credit ca urmare a schimbării nivelurilor
ratelor dobânzii", la punctul 1, litera a) se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,a) toate activele şi datoriile din afara
portofoliului de tranzacţionare şi toate elementele extrabilanţiere din afara
portofoliului de tranzacţionare care sunt senzitive la schimbări ale ratelor
dobânzii - inclusiv toate instrumentele financiare derivate pe rata dobânzii -,
mai puţin activele, datoriile şi elementele extrabilanţiere a căror excludere a
fost stabilită de instituţia de credit în cadrul politicilor interne la care se
face referire la art. 154, sunt încadrate pe benzile de scadenţă prevăzute în
tabel. Incadrarea pe benzi de scadenţă se face separat pentru fiecare monedă în
care sunt exprimate mai mult de 5% din activele sau datoriile din afara
portofoliului de tranzacţionare;".
60. In anexa
„Metodologia standardizată de calcul al modificării potenţiale a valorii
economice a unei instituţii de credit ca urmare a schimbării nivelurilor
ratelor dobânzii", coloana 1 a tabelului se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Banda de scadenţă
|
1
|
Până la 1 lună inclusiv
|
Intre 1 şi 3 luni inclusiv
|
Intre 3 şi 6 luni inclusiv
|
Intre 6 şi 12 luni inclusiv
|
Intre 1 şi 2 ani inclusiv
|
Intre 2 şi 3 ani inclusiv
|
Intre 3 şi 4 ani inclusiv
|
Intre 4 şi 5 ani inclusiv
|
Intre 5 şi 7 ani inclusiv
|
Intre 7 şi 10 ani inclusiv
|
Intre 10 şi 15 ani inclusiv
|
Intre 15 şi 20 ani inclusiv
|
Peste 20 ani"
|
Art. II. - (1)
Activităţile semnificative externalizate înainte de data de 30 iunie 2010,
inclusiv activităţile semnificative potrivit definiţiei prevăzute la art. 2
alin. (5) lit. v) din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 18/2009, cu
modificările şi completările ulterioare, externalizate în baza unor contracte încheiate potrivit Normelor
Băncii Naţionale a României nr. 17/2003*) privind organizarea şi controlul
intern al activităţii instituţiilor de credit şi administrarea riscurilor
semnificative, precum şi organizarea şi desfăşurarea activităţii de audit
intern a instituţiilor de credit, se notifică Băncii Naţionale a României -
Direcţia supraveghere, în termen de 3 luni de la
intrarea în vigoare a prezentului regulament.
(2) Notificarea va fi însoţită
de contractul de externalizare, precum şi de documentele şi informaţiile
prevăzute la art. 211 alin. (3) lit. a)-d) din Regulamentul Băncii Naţionale a
României nr. 18/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) In termen de 3 luni de la primirea notificării
prevăzute la alin. (2), însoţită de documentaţia şi informaţiile complete
aferente, Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere evaluează în ce
măsură sunt respectate cerinţele de natură prudenţială şi dispune, dacă este
cazul, măsurile necesare.
Art. III. - (1)
Instituţiile de credit vor finaliza demersurile necesare în vederea conformării
cu prevederile art. 19 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr.
18/2009, cu modificările şi completările ulterioare, în termen de 6 luni de la
intrarea în vigoare a prezentului regulament.
(2) Conformarea cu prevederile art. 19 din Regulamentul
Băncii Naţionale a României nr. 18/2009, cu modificările şi completările
ulterioare, şi cu prevederile alin. (1) din prezentul articol se va face cu
respectarea prevederilor art. II din Legea nr. 231/2010 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 26/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea
capitalului.
Art. IV. - Prezentul regulament intră în vigoare la data de 31 decembrie
2010, cu excepţia prevederilor art. I pct. 7, care intră în vigoare la data de 1
ianuarie 2011.
Art. V. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 18/2009 privind
cadrul de administrare a activităţii instituţiilor de credit, procesul intern
de evaluare a adecvării capitalului la riscuri şi condiţiile de externalizare a
activităţilor acestora, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
cu modificările şi completările aduse prin prezentul regulament, va fi
republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
*
Prezentul regulament transpune
dispoziţiile pct. (1) din anexa I la Directiva 2010/76/UE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 24 noiembrie 2010 de modificare a Directivei 2006/48/CE şi a Directivei 2006/49/CE
în ceea ce priveşte cerinţele de capital pentru portofoliul de tranzacţionare
şi resecuritizare, precum şi procesul de supraveghere a politicilor de
remunerare.
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
*) In prezent Normele Băncii
Naţionale a României nr. 17/2003 sunt abrogate prin Regulamentul Băncii
Naţionale a României nr. 18/2009, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 630 din 23 septembrie 2009.