ORDIN
Nr. 24 din 4 martie 2004
pentru aprobarea Standardelor minime obligatorii pentru centrele de zi
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI ADOPTIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 247 din 22 martie 2004
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001
privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, aprobata si modificata prin Legea nr. 252/2001, si ale art. 9 alin.
(3) din Hotararea Guvernului nr. 770/2003 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Standardele minime obligatorii pentru centrele de zi, prevazute
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Secretarul de stat al Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Gabriela Coman
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
STANDARDE MINIME OBLIGATORII PENTRU CENTRELE DE ZI
Centrele de zi, denumite in continuare CZ, sunt servicii pentru protectia
copilului a caror misiune este de a preveni abandonul si institutionalizarea
copiilor, prin asigurarea, pe timpul zilei, a unor activitati de ingrijire,
educatie, recreere-socializare, consiliere, dezvoltare a deprinderilor de viata
independenta, orientare scolara si profesionala etc. pentru copii, cat si a
unor activitati de sprijin, consiliere, educare etc. pentru parinti sau
reprezentantii legali, precum si pentru alte persoane care au in ingrijire
copii.
Serviciile oferite de CZ sunt complementare demersurilor si eforturilor
propriei familii, asa cum decurg din obligatiile si responsabilitatile parintesti,
precum si serviciilor oferite de unitatile de invatamant si de alti furnizori
de servicii, corespunzator nevoilor individuale ale copilului in contextul sau
socio-familial.
Standardele sunt grupate pe urmatoarele arii de interes:
Informare si relatii cu comunitatea
1. Activitati de informare la nivelul comunitatii
2. Relatii de colaborare activa cu familiile copiilor care frecventeaza
centrul de zi
Activitati
3. Programul personalizat de interventie
4. Programul zilnic al copiilor
5. Activitati educationale
6. Activitati recreative si de socializare
7. Orientare scolara si profesionala si consiliere psihologica
8. Consiliere si sprijin pentru parinti
Administrare si management
9. Locatia, resurse financiare si baza materiala
10. Administrare si management
11. Planul anual de actiune
Resurse umane
12. Recrutarea si angajarea personalului
13. Formarea initiala si continua a personalului
14. Supervizarea
Colaborare interinstitutionala
15. Protectia copilului impotriva abuzurilor
16. Activitati de colaborare cu profesionistii si institutii relevante
INFORMARE SI RELATII CU COMUNITATEA
______________________________________________________________________________
| Standardul 1 | Activitati de informare la nivelul comunitatii
|
| |
|
| | Centrul de zi dezvolta actiuni de informare la nivelul
|
| | comunitatii in ceea ce priveste serviciile oferite si
|
| | beneficiile acestora pentru copii si familiile acestora.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Comunitatea cunoaste serviciile de care copiii beneficiaza
sau|
| | pot beneficia prin intermediul centrului de zi.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 1
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.1. CZ initiaza si organizeaza actiuni de informare a comunitatii in ceea
ce|
| priveste serviciile oferite, rolul sau in comunitate, accesarea si
modul|
| de functionare, precum si despre importanta existentei acestor servicii
|
| pentru copiii din comunitate si familiile acestora.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.2. Cel putin o data pe an, CZ sprijina organizarea de campanii de
|
| sensibilizare a comunitatii referitoare la prevenirea abandonului si
|
| institutionalizarii copiilor. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.3. CZ publica date relevante despre activitatea sa, in mod periodic.
|
| Continutul materialelor facute public este avizat in prealabil de
|
| coordonatorul CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.4. Coordonatorul CZ se asigura ca, in mediatizarea cazurilor, se respecta
|
| legislatia in vigoare cu privire la protectia copilului in relatia cu
|
| mass-media si prevederile standardelor minime obligatorii prezente,
|
| denumite in continuare SMO, cu privire la confidentialitatea datelor
|
| despre clienti. |
|______________________________________________________________________________|
| 1.5. CZ colaboreaza cu institutiile relevante de la nivelul comunitatii
|
| (primaria, scolile, unitatile sanitare, biserica, politia etc.) in
|
| vederea identificarii potentialilor beneficiari.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.6. CZ desfasoara activitati de recrutare de voluntari din comunitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.7. CZ detine informatii de specialitate pe care le pune la dispozitia
|
| comunitatii spre consultare. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 1
(I)1.1.1. Numar de actiuni de promovare a serviciilor pe care le ofera
centrul si de informare a comunitatii in ceea ce priveste necesitatea
existentei unor astfel de servicii/an.
(I)1.1.2. Existenta unor materiale promotionale (de exemplu, pliante,
brosuri), al caror continut este adecvat grupului tinta (de exemplu, copii,
parinti, profesionisti, mass-media).
(I)1.2.1. Numarul de campanii de informare, educare si comunicare la a
caror organizare a participat CZ/an.
(I)1.2.2. Numarul de actiuni realizate de CZ in cadrul acestor campanii de
sensibilizare a comunitatii/an.
(I)1.3.1. Numarul anual de articole/materiale publicate care contin date
relevante din activitatea CZ.
(I)1.3.2. Continutul materialelor publicate, care trebuie sa poarte
semnatura coordonatorului serviciului.
(I)1.4. Coordonatorul CZ si personalul de specialitate cunosc legislatia in
vigoare in acest domeniu.
(I)1.5.1. Modalitatile de colaborare cu institutiile relevante din
comunitate (primaria, scolile, unitatile sanitare, biserica, politia etc.) in
vederea identificarii potentialilor beneficiari ai CZ.
(I)1.5.2. Numarul de conventii de colaborare incheiate cu aceste institutii
si continutul acestora.
(I)1.6.1. Consemnarea modalitatii de derulare a activitatilor de recrutare
de voluntari.
(I)1.6.2. Numarul de actiuni de recrutare de voluntari/an.
(I)1.6.3. Consemnarea modalitatilor de implicare a voluntarilor in
activitatile CZ, inclusiv cele referitoare la formarea initiala si continua a
acestora, precum si despre supervizare.
(I)1.7.1. Existenta informatiilor de specialitate sub diferite forme
(tiparita, electronica, audio-video).
(I)1.7.2. Numar de persoane care apeleaza la materialele de
specialitate/an.
______________________________________________________________________________
| Standardul 2 | Relatii de colaborare activa cu familiile copiilor care
|
| | frecventeaza centrul de zi
|
| |
|
| | Personalul centrului de zi face toate demersurile necesare
|
| | pentru a stabili relatii de colaborare activa cu familiile
|
| | copiilor care frecventeaza centrul de zi.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Familiile copiilor colaboreaza activ cu personalul centrului
|
| | si sunt constiente de importanta stabilirii unui parteneriat
|
| | real cu acesta pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 2
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.1. CZ isi formuleaza un cod etic pentru relatia cu copiii si familiile
|
| acestora, care este elaborat de coordonatorul CZ in colaborare cu
|
| personalul de specialitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.2. Codul etic este adus la cunostinta personalului, copiilor si familiilor
|
| acestora.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.3. CZ initiaza si organizeaza reuniuni generale, in mod periodic, pentru
|
| informarea parintilor in legatura cu liniile de perspectiva pe anul in
|
| curs si ocazional, inaintea unor evenimente importante.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.4. CZ initiaza si organizeaza reuniuni individuale, periodic si in mod
|
| special la admiterea copilului in CZ, in vederea comunicarii
|
| informatiilor utile pentru parinti.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.5. CZ tine evidenta acestor reuniuni, prin rapoartele elaborate in urma
|
| desfasurarii acestora. Rapoartele sunt intocmite pe baza unui protocol
|
| avizat de coordonatorul CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.6. Personalul este pregatit in ceea ce priveste semnificatia relatiei
|
| copil-parinte, importanta participarii parintilor ca parteneri in
|
| program si rolul CZ in sprijinirea si intarirea relatiei copil-parinte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.7. La admiterea copilului in CZ se incheie un contract cu parintii sau
|
| reprezentantii legali ai copilului. Se recomanda adaptarea modelului de
|
| contract cu familia din Ordinul secretarului de stat al Autoritatii
|
| Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie, al ministrului
|
| educatiei si cercetarii, al ministrului sanatatii si familiei si al
|
| presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap |
| nr. 18/3989/416/142/2003.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 2
(I)2.1.1. Existenta codului etic elaborat de coordonator impreuna cu
personalul de specialitate.
(I)2.1.2. Continutul codului etic (norme de comportament, atitudini de
comunicare etc.).
(I)2.2.1. Personalul, copiii si familiile cunosc si respecta codul etic.
(I)2.2.2. Modalitatea in care coordonatorul CZ supervizeaza respectarea
codului.
(I)2.3.1. Numarul de reuniuni generale de informare/an (numarul total,
numarul reuniunilor periodice, numarul reuniunilor ocazionale).
(I)2.4. Numarul de reuniuni individuale de informare/an (numarul total,
numarul reuniunilor periodice, numarul reuniunilor ocazionale).
(I)2.5.1. Protocolul utilizat pentru intocmirea rapoartelor.
(I)2.5.2. Continutul rapoartelor elaborate in urma reuniunilor.
(I)2.6. Dosarele angajatilor (diplome de studii, certificate de absolvire a
cursurilor relevante etc.).
(I)2.7.1. Modalitati de implicare a parintilor referitor la activitatile de
care beneficiaza copiii.
(I)2.7.2. Existenta contractului cu familia (parinti/reprezentanti legali)
pentru fiecare copil.
ACTIVITATI
______________________________________________________________________________
| Standardul 3 | Programul personalizat de interventie
|
| | |
| | Programul personalizat de interventie este elaborat de
|
| | personalul de specialitate in functie de nevoile si
|
| | particularitatile fiecarui copil in parte.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Fiecare copil din centrul de zi beneficiaza de un program
|
| | personalizat de interventie, reactualizat periodic.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 3
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.1. Clientii se pot adresa in mod direct acestui serviciu sau prin referire
|
| din partea autoritatilor administratiei locale, organismelor private
|
| autorizate si altor institutii relevante.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.2. Referirea din partea autoritatilor administratiei locale se face in
baza|
| unui plan de servicii intocmit pentru prevenirea abandonului si
|
| institutionalizarii copilului. Planul de servicii este intocmit de
catre|
| autoritatea locala din care provine copilul sau cu sprijinul nemijlocit
|
| al acesteia. In situatia solicitarilor directe sau a referirilor din
|
| partea altor organizatii sau institutii relevante, CZ anunta autoritatea|
| locala din care provine copilul pentru a se intocmi planul de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.3. Programul personalizat de interventie, denumit in continuare PPI, este
|
| realizat, in echipa, de personalul de specialitate care lucreaza cu
|
| copilul in CZ, pe baza evaluarii facute fiecarui copil in parte la
|
| admiterea in CZ. PPI este avizat de coordonatorul CZ si elaborarea se
|
| face cu consultarea copilului, in raport de varsta si gradul de
|
| maturitate, precum si a familiei acestuia sau a reprezentantului legal.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.4. CZ isi stabileste proceduri referitoare la admiterea copiilor, avizate
|
| de autoritatea locala pe teritoriul caruia isi are sediul. Aceste
|
| proceduri sunt parte integranta a metodologiei de organizare si
|
| functionare a CZ, denumita in continuare MOF.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.5. PPI contine informatii despre toate activitatile si serviciile oferite
|
| copilului si familiei acestuia. |
|______________________________________________________________________________|
| 3.6. Obiectivele de lucru cu copilul continute in PPI sunt realiste,
adaptate|
| nivelului lui global si utile pentru dezvoltarea lui armonioasa.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.7. Obiectivele sunt evaluate periodic si actualizate in functie de gradul
|
| in care au fost realizate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.8. Parintii sunt informati in ceea ce priveste continutul PPI si rolul
care|
| le revine in operationalizarea obiectivelor acestuia.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1.1. Numarul de solicitari directe/an comparativ cu numarul de copii
admisi in baza solicitarilor directe/an si modul de respectare a procedurilor
de admitere agreate.
(I)3.1.2. Numarul de referiri pe categorii/an comparativ cu numarul de
copii admisi in baza referirilor/an si modul de respectare a procedurilor de
admitere agreate. Autoritatile administratiei locale sunt reprezentate de serviciul
public specializat pentru protectia copilului, primarii, serviciul public de
asistenta sociala de la nivelul consiliilor judetene sau locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, precum si de la nivelul municipiilor si oraselor etc.
(I)3.2. Numarul de copii care au plan de servicii si continutul acestora.
(I)3.3.1. Fiecare copil are un PPI. PPI este semnat de personalul de
specialitate care l-a intocmit si de catre familia sau reprezentantul legal al
copilului.
(I)3.3.2. Existenta evaluarilor copiilor la admiterea in centru, care sunt
efectuate de catre personalul de specialitate.
(I)3.4. MOF contine proceduri referitoare la admiterea copiilor in CZ, care
au avizul autoritatii locale pe teritoriul careia isi are sediul.
(I)3.5. Continutul PPI.
(I)3.6. Gradul de realism al obiectivelor din PPI.
(I)3.7. Numarul de evaluari a PPI/an.
(I)3.8. Parintii cunosc continutul PPI si au responsabilitati clare in ceea
ce priveste rolul lor in implementarea acestuia.
______________________________________________________________________________
| Standardul 4 | Programul zilnic al copiilor
|
| |
|
| | Programul zilnic al copiilor in centru se desfasoara tinand
|
| | cont de varsta acestora, nivelul de dezvoltare, potentialul,
|
| | nevoile si disponibilitatile pe care le au, asigurandu-li-se
|
| | totodata ingrijirea de care au nevoie pentru a se dezvolta
|
| | armonios.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii sunt ingrijiti corespunzator, iar activitatile
|
| | desfasurate sunt conforme cu varsta, nevoile si
|
| | particularitatile acestora.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 4
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.1. Programul zilnic al copiilor tine seama de nevoile lor individuale in
|
| ceea ce priveste hranirea, toaleta si somnul.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.2. Programul zilnic al copiilor, pe langa ingrijire, implica imbinarea
|
| tuturor celorlalte activitati derulate in CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.3. Activitatile cu copiii sunt diversificate, adaptate varstei lor si
|
| raspund nivelului si potentialului lor de dezvoltare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.4. Programul zilnic al copiilor este afisat intr-un loc vizibil si
|
| accesibil personalului si parintilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.5. Ingrijirea copiilor de la nastere si pana la varsta de 3 ani se
|
| realizeaza cu respectarea legislatiei in vigoare cu privire la
|
| organizarea si functionarea creselor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.6. Asigurarea hranei copiilor care frecventeaza CZ se face in functie de
|
| numarul de ore pe care copiii il petrec in CZ. Meniurile asigura o
|
| alimentatie echilibrata, in conformitate cu preferintele si nevoile
|
| biologice specifice fiecarei varste, regimurilor recomandate de medic si|
| normele in vigoare cu privire la necesarul de calorii si elemente
|
| nutritive.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.7. CZ sprijina organizarea meselor festive pentru sarbatorirea zilelor de
|
| nastere ale copiilor cu prioritate in propria familie.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1. Programul zilnic este adecvat nevoilor individuale, care rezulta
din evaluarea in dinamica a copilului.
(I)4.2. Continutul programului zilnic.
(I)4.3. Activitatile sunt diversificate pentru fiecare copil in parte, insa
fara existenta unei suprasolicitari a acestuia.
(I)4.4. Personalul si parintii cunosc programul zilnic al copiilor.
(I)4.5. Personalul cunoaste si respecta prevederile referitoare la
ingrijirea copilului mic din legislatia in vigoare.
(I)4.6. CZ asigura hrana copiilor (diverse combinatii de mese principale si
gustari) si meniurile sunt adecvate preferintelor copiilor, varstei,
regimurilor recomandate si normelor in vigoare.
(I)4.7. Numarul de mese festive pentru sarbatorirea zilelor de nastere ale
copiilor organizate sau a caror organizare este sprijinita de CZ/an si locatia
in care s-au desfasurat (in familie, in CZ sau in comunitate).
______________________________________________________________________________
| Standardul 5 | Activitati educationale
|
| |
|
| | Centrul de zi ofera copilului numeroase activitati sau
|
| | situatii de invatare, inclusiv de dezvoltare a deprinderilor
|
| | de viata independenta, care sunt bine planificate dinainte de
|
| | catre personalul de specialitate.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Fiecare copil beneficiaza de un program educational adecvat
|
| | varstei, nevoilor, potentialului de dezvoltare si
|
| | particularitatilor sale. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 5
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.1. Educatorul sau educatorul specializat elaboreaza programul educational
|
| pentru fiecare copil in parte. In cazul formarii deprinderilor de viata
|
| independenta, acesta se consulta cu asistentul social si se tine cont
de|
| prevederile relevante pentru copilul in cauza din SMO pentru serviciul
|
| de dezvoltare a deprinderilor de viata independenta.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.2. Continutul programului educational se refera la educatia non-formala si
|
| informala. Educatia formala se poate realiza in CZ numai in situatii
|
| exceptionale, cu avizul inspectoratului scolar si cu respectarea
|
| curriculum-ului scolar corespunzator varstei si particularitatilor
|
| copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.3. Obiectivele activitatilor educationale sunt adaptate nivelului si
|
| potentialului de dezvoltare al fiecarui copil in parte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.4. Activitatile educationale se desfasoara individual sau in grupuri mici
|
| de copii, tinand cont de varsta copiilor si de achizitiile pe care le
|
| au. Pentru constituirea grupelor de copii, se recomanda numarul adecvat
|
| grupelor de varsta din tabelul prevazut in SMO pentru serviciile pentru |
| protectia copilului de tip rezidential.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.5. CZ asigura fiecarui copil sprijin adecvat, inclusiv resursele materiale
|
| necesare pentru a avea acces, a se integra si a frecventa in mod
regulat|
| unitatea de invatamant la care este inscris, daca acest lucru este
|
| prevazut in PPI.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.6. Educatorul/educatorul specializat urmareste pregatirea temelor scolare
|
| si, la solicitarea copiilor, asigura sprijin pentru realizarea acestui
|
| lucru. |
|______________________________________________________________________________|
| 5.7. CZ incurajeaza si sprijina fiecare copil sa participe la activitatile
|
| extrascolare organizate de unitatea de invatamant si de CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 5
(I)5.1.1. Fiecare copil are un program educational semnat de personalul de
specialitate care l-a intocmit.
(I)5.1.2. Dezvoltarea deprinderilor de viata independenta tine cont de
varsta copilului si de prevederile corespunzatoare din SMO pentru serviciul de
dezvoltare a deprinderilor de viata independenta. In functie de varsta si
achizitiile copilului, programul contine obiective referitoare la orientarea
scolara si profesionala, consiliere vocationala, cautarea unui loc de munca
etc.
(I)5.2.1. Continutul programului educational.
(I)5.2.2. In situatiile in care educatia formala se desfasoara in CZ (de
exemplu, pentru copiii prescolari care nu frecventeaza gradinite, copiii cu
dizabilitati care au orientare scolara in acest sens conform unei hotarari a
comisiei pentru protectia copilului, copii ai strazii in procesul de
reintegrare scolara) se verifica daca derularea acesteia corespunde legislatiei
in vigoare (avizul inspectoratului, respectarea si/sau adaptarea
curriculum-ului scolar etc.).
(I)5.4.1. Existenta unui educator sau educator specializat/grupa de
copii/tura.
(I)5.4.2. Modalitatea de constituire a grupurilor de copii.
(I)5.5.1. Existenta rechizitelor, materialelor si echipamentelor necesare
pentru derularea activitatilor educationale specifice CZ si pentru frecventarea
unitatii de invatamant.
(I)5.5.2. Frecventa scolara a copiilor. Numarul de copii care prezinta
absenteism si abandon scolar, precum si motivatia acestor fapte, consemnate in
dosarul copilului si documentele scolare.
(I)5.6. Numarul de copii pentru care se asigura pregatirea temelor
scolare/an. Rezultatele scolare ale fiecarui copil demonstreaza o evolutie
individuala buna, conforma cu potentialul propriu de dezvoltare.
(I)5.7. Activitatile extrascolare consemnate in dosarele copiilor impreuna
cu documente justificative (de exemplu, bilete de participare, rapoarte ale
personalului insotitor, opiniile copiilor). Gradul de participare a copiilor la
activitati extrascolare organizate de unitatea de invatamant si respectiv CZ.
______________________________________________________________________________
| Standardul 6 | Activitati recreative si de socializare
|
| |
|
| | Centrul de zi ofera copiilor activitati recreative si de
|
| | socializare pentru a se realiza un echilibru intre
|
| | activitatile de invatare si cele de relaxare si joc.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii beneficiaza de activitati recreative si de socializare
|
| | care ii ajuta sa isi mentina echilibrul psihic si fizic
|
| | necesar dezvoltarii lor armonioase.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 6
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.1. Personalul educational elaboreaza programul activitatilor recreative si
|
| de socializare, inclusiv a perioadelor de somn si odihna, tinand cont
de|
| preferintele si particularitatile fiecarui copil.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.2. Activitatile recreative si de socializare sunt planificate impreuna cu
|
| ceilalti specialisti evitand suprasolicitarea copiilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.3. Copiii, potrivit varstei si gradului de maturitate, precum si parintii
|
| sunt informati asupra oportunitatilor recreative si de socializare
|
| promovate in CZ si in afara acestuia (in comunitate), precum si asupra
|
| modului in care pot fi sprijiniti pentru a participa la acestea.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.4. CZ asigura conditiile si materialele necesare, conform varstei si
|
| optiunilor copiilor, pentru derularea activitatilor recreative si de
|
| socializare in cadrul CZ si in comunitate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.5. Fiecare copil este ajutat sa dezvolte relatii pozitive cu ceilalti: cu
|
| parintii/alti adulti importanti pentru el, cu copiii din CZ si din
|
| unitatea de invatamant pe care o frecventeaza, cu personalul din CZ si,
|
| dupa caz, cu alti profesionisti implicati in derularea planului de
|
| servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.6. Personalul este format corespunzator pentru a contribui la dezvoltarea
|
| afectiva a copilului, prin comunicare verbala si non-verbala, prin
|
| consiliere, prin activitati de socializare si evaluari pozitive.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1.1. Programul zilnic contine activitatile recreative si de
socializare de care beneficiaza copiii din CZ. Activitatile recreative si de
socializare sunt stabilite pe baza recomandarilor din PPI ale tuturor copiilor
care frecventeaza CZ.
(I)6.1.2. Modalitatea de desfasurare a activitatilor recreative si de
socializare, locul de desfasurare si continutul acestor activitati.
(I)6.2. Modalitatea de implicare a specialistilor in planificarea
activitatilor recreative si de socializare.
(I)6.3. Copiii si parintii acestora cunosc care sunt oportunitatile de
petrecere a timpului liber. Programul zilnic afisat, anunturi scrise, materiale
promotionale (pliante, brosuri, afise) etc. privind activitatile de recreere-socializare
din CZ si din comunitate.
(I)6.4.1. Materialele existente in CZ, de exemplu: carti, reviste, casete
audio, video, materiale promotionale. Jucariile si echipamentele pentru
activitatile de timp liber corespund cantitativ, calitativ si sunt adecvate
varstei copiilor din CZ.
(I)6.4.2. Documentele contabile privind achizitionarea materialelor si
echipamentelor necesare pentru activitatile promovate de CZ, deconturi ale
cheltuielilor efectuate de copii in activitati de recreere-socializare in
comunitate.
(I)6.5. Discutii cu copiii, familiile si personalul. Existenta unor opinii
inregistrate ale copiilor si familiilor.
(I)6.6. Dosarele angajatilor (diplome de studii, certificate de absolvire a
cursurilor relevante etc.).
______________________________________________________________________________
| Standardul 7 | Orientare scolara si profesionala si consiliere psihologica
|
| |
|
| | Complementar serviciilor oferite de unitatile de invatamant
si|
| | alti furnizori de servicii, centrul de zi ofera copiilor
|
| | sprijin pentru orientarea scolara si profesionala, precum si
|
| | consiliere psihologica.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii beneficiaza de servicii de consiliere psihologica si
de|
| | orientare scolara si profesionala de calitate, in raport cu
|
| | varsta, nivelul de dezvoltare, nevoile, aptitudinile si
|
| | interesele acestora.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 7
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.1. Psihologul elaboreaza programul de orientare scolara si profesionala
|
| care contine obiective specifice in functie de particularitatile
|
| fiecarui copil.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.2. Parintii sunt implicati in operationalizarea obiectivelor de
interventie|
| stabilite prin programul de orientare scolara si profesionala.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.3. Activitatea de consiliere psihologica se desfasoara la cerere sau ori
de|
| cate ori psihologul considera ca este in beneficiul copilului, in
raport|
| cu varsta, nivelul de dezvoltare si nevoile acestuia.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.4. Activitatea de consiliere se desfasoara individual si/sau in grup
|
| intr-un spatiu special amenajat si securizant pentru copil.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.5. Consilierea este o activitate planificata, cu obiective specifice, care
|
| in cazul celei de grup sunt negociate cu copiii, in functie de varsta
si|
| gradul lor de maturitate. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.1.1. Existenta programului de orientare scolara si profesionala semnat
de psiholog.
(I)7.1.2. Numarul de copii care participa la programele de orientare
scolara si profesionala.
(I)7.1.3. Numarul de sedinte de orientare scolara si profesionala/copil/an
(I)7.1.4. Numarul de sedinte de orientare scolara si profesionala in
grup/an
(I)7.1.5. Rapoartele continand progresele fiecarui copil in urma sedintelor
individuale si/sau de grup organizate in cadrul programului de orientare
scolara si profesionala.
(I)7.2. Modalitatea de implicare a parintilor in programul de orientare
scolara si profesionala.
(I)7.3.1. Numarul copiilor care au solicitat ajutorul psihologului/an.
(I)7.3.2. Numarul de copii identificati de psiholog ca avand nevoie de
consiliere/an.
(I)7.3.3. Numarul copiilor care au beneficiat de consiliere/an.
(I)7.4.1. Numarul sedintelor de consiliere/copil/an.
(I)7.4.2. Numarul de sedinte de consiliere in grup/an.
(I)7.5. Planificarea sedintelor de consiliere/copil.
______________________________________________________________________________
| Standardul 8 | Consiliere si sprijin pentru parinti
|
| |
|
| | Centrul de zi ofera parintilor consiliere si sprijin la
cerere|
| | sau ori de cate ori personalul de specialitate considera ca
|
| | este in beneficiul copilului si familiei sale.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Parintii si alti membrii ai familiei largite sau
|
| | reprezentantul legal si/sau persoana care are in ingrijire
|
| | copilul beneficiaza de consiliere si sprijin din partea
|
| | personalului de specialitate al centrului de zi, care ii
ajuta|
| | sa rezolve problemele cu care se confrunta in ceea ce
priveste|
| | dezvoltarea psihologica a copilului si diversele aspecte
|
| | juridice, medicale, sociale. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 8
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.1. Activitatea de consiliere si sprijin se adreseaza familiei sau, in
lipsa|
| acesteia, reprezentantului legal si/sau persoanei care are in ingrijire
|
| copilul.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.2. Personalul de specialitate consiliaza si sprijina parintii in functie
de|
| nevoile pe care le au, la cerere sau ori de cate ori se considera ca
|
| este in beneficiul copilului si familiei sale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.3. Personalul de specialitate identifica nevoile parintilor pornind de la
|
| etapele de dezvoltare pe care le parcurge orice copil si tinand cont de
|
| personalitatea si particularitatile fiecarui copil in parte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.4. Activitatea de consiliere se desfasoara individual si/sau in grup.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.5. CZ sprijina organizarea sau organizeaza programe de educare a
parintilor|
| - cunoscute sub denumirea de "scoli pentru parinti". Acestea
se |
| desfasoara dupa o programa elaborata in conformitate cu legislatia in
|
| vigoare si in functie de nevoile identificate in comunitate.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1. - 8.2. - Numarul familiilor/reprezentantilor legali/persoanelor
(care au in ingrijire copilul) care apeleaza la serviciile de consiliere/an.
- Numarul familiilor/reprezentantilor legali/persoanelor (care au in
ingrijire copilul) identificate de psiholog ca avand nevoie de consiliere/an.
- Numarul familiilor/reprezentantilor legali/persoanelor (care au in
ingrijire copilul) care au beneficiat de consiliere/an.
- Planificarea sedintelor de consiliere.
- Tipurile de consiliere oferite de CZ familiilor/reprezentantilor
legali/persoanelor care au in ingrijire copilul (de exemplu, consiliere
psihologica, medicala, sociala, juridica)/an.
- Tipurile de sprijin oferite de CZ familiilor/reprezentantilor
legali/persoanelor care au in ingrijire copilul (de exemplu, ajutor
material/financiar, facilitarea accesului la alte servicii)/an.
(I)8.3. Modalitatile de identificare a nevoilor
parintilor/familiilor/reprezentantilor legali/persoanelor care au in ingrijire
copilul.
(I)8.4.1. Numarul de sedinte de consiliere frecventate de fiecare
parinte/familie/reprezentant legal/persoana care are in ingrijire copilul/an.
(I)8.4.2. Numarul de sedinte de consiliere in grup frecventate de fiecare
parinte/familie/reprezentant legal/persoana care are in ingrijire copilul/an.
(I)8.5. - Numarul de programe de educare a parintilor sprijinite/organizate
de CZ/an.
- Continutul programelor de educare a parintilor.
- Modalitatea de organizare a programului de educare pentru parinti,
conform cu legislatia in vigoare specifica sistemului educational, sanitar sau
al domeniului formarii profesionale a adultului.
- Numarul anual de cicluri de formare la care au participat
parintii/familiile/reprezentantii legali/persoanele care au in ingrijire
copilul/an.
ADMINISTRARE SI MANAGEMENT
______________________________________________________________________________
| Standardul 9 | Locatia, resurse financiare si baza materiala
|
| |
|
| | Centrul de zi dispune de o locatie accesibila comunitatii,
|
| | resurse financiare suficiente si o baza materiala
|
| | corespunzatoare derularii tuturor activitatilor.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile lor beneficiaza de servicii de calitate
|
| | care sunt furnizate de centrul de zi.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 9
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.1. CZ functioneaza intr-o cladire adecvata, sigura, adaptata serviciilor
pe|
| care le ofera, precum si particularitatilor beneficiarilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.2. CZ se afla intr-un loc accesibil tuturor membrilor comunitatii din
punct|
| de vedere al existentei mijloacelor de transport si de amplasare a
|
| celorlalte servicii din comunitate de care pot beneficia. |
|______________________________________________________________________________|
| 9.3. CZ dispune de un numar suficient de spatii pentru derularea tuturor
|
| tipurilor de activitati in beneficiul copiilor si familiilor, inclusiv
|
| activitati administrative, spatii igienico-sanitare, bucatarie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.4. CZ se afla intr-o zona in care siguranta generala a copiilor nu este
|
| afectata si dispune de toate autorizatiile legale de functionare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.5. Fondurile alocate CZ de catre furnizorul de servicii sunt suficiente
|
| pentru indeplinirea misiunii sale si prevederilor SMO prezente.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.6. Coordonatorul CZ are responsabilitatea de a asigura surse suplimentare
|
| de finantare, cu precadere prin identificarea si mobilizarea resurselor
|
| comunitare, pentru asigurarea derularii activitatilor necesare in
|
| comunitate si autosustinerea pe termen lung a CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.7. Coordonatorul CZ are responsabilitatea de a superviza utilizarea
|
| fondurilor derulate de CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1., 9.3. Cladirea este sigura din punct de vedere structural si
spatiile sunt suficiente ca numar si dotate adecvat scopului acestora, in
concordanta cu misiunea si prevederile SMO prezente.
(I)9.2.1. Membrii comunitatii au diverse mijloace de acces la CZ.
(I)9.2.2. CZ este dotat cu facilitati pentru persoanele cu dizabilitati,
conform legislatiei in vigoare.
(I)9.4.1. Amplasarea centrului intr-o zona care nu pericliteaza siguranta
copiilor.
(I)9.4.2. Existenta autorizatiilor legale de functionare (autorizatie
sanitara de functionare, autorizatie de prevenire si stingere a incendiilor
etc).
(I)9.5. - 9.7. Bugetul anual alocat CZ de catre furnizorul de servicii
(serviciul public specializat pentru protectia copilului, organisme private
autorizate sau autoritatile administratiei publice locale).
______________________________________________________________________________
| Standardul 10| Management si administrare |
| |
|
| | Centrul de zi dispune de un management si o administrare
|
| | eficiente, care ii asigura o functionare optima in acord cu
|
| | misiunea sa.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile lor beneficiaza de servicii de calitate
in|
| | raport cu nevoile lor.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 10
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.1. Centrul de zi functioneaza intr-un cadru legal, certificat de
documente|
| oficiale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.2. Coordonatorul CZ are responsabilitatea ca misiunea CZ sa fie formulata
|
| in scris, afisata, cunoscuta si promovata atat in cadrul CZ, cat si in
|
| comunitate. |
|______________________________________________________________________________|
| 10.3. CZ isi stabileste un regulament de ordine interioara sau norme interne
|
| de functionare, in functie de angajator, care reflecta spiritul
|
| valorilor democratice de respect pentru drepturile copilului si ale
|
| individului, sunt avizate de coordonatorul CZ si aduse la cunostinta
|
| intregului personal. |
|______________________________________________________________________________|
| 10.4. Coordonatorul CZ organizeaza periodic - cel putin o data pe luna, sau
|
| de cate ori este nevoie sedinte administrative cu intregul personal.
|
| Aceste sedinte sunt planificate, au o agenda afisata si continutul lor
|
| este consemnat in procese-verbale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.5. Prin activitatile de formare, prin modul de intocmire si revizuire a
|
| fiselor de post pentru fiecare angajat, precum si prin toate
|
| activitatile de comunicare interna ale CZ, se promoveaza principiul
|
| muncii in echipa. Se organizeaza periodic sau de cate ori este nevoie
|
| si se documenteaza reuniuni ale personalului de specialitate care
|
| constituie echipa multidisciplinara a CZ (de exemplu, pentru
dezbaterea|
| implementarii PPI). |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1. Existenta documentelor care certifica infiintarea si functionarea
centrului (hotarari, autorizatii, decizii, act constitutiv si statut, acorduri
de functionare, conventii de parteneriat etc).
(I)10.2.1. Afisarea misiunii CZ intr-un loc vizibil si accesibil tuturor
celor interesati. Existenta materialelor promotionale (pliante, brosuri etc.).
(I)10.2.2. Cunoasterea misiunii de catre personalul centrului si de catre
beneficiarii CZ.
(I)10.2.3. Cunoasterea si constientizarea de catre angajati a faptului ca
activitatile pe care le desfasoara contribuie la indeplinirea misiunii CZ.
(I)10.3.1. Existenta regulamentului de ordine interioara/normelor interne
de functionare.
(I)10.3.2. Cunoasterea de catre toti angajatii a prevederilor
regulamentului de ordine interioara/normelor interne de functionare.
(I)10.4.1. Numarul sedintelor administrative cu personalul/luna/an.
Sedintele sunt organizate pentru a discuta, de exemplu: activitatea de
ingrijire a copiilor din CZ, revizuirea practicilor din cadrul CZ.
(I)10.4.2. Continutul proceselor-verbale.
(I)10.5. Numarul de reuniuni ale echipei multidisciplinare a CZ/luna/an.
Continutul documentat al acestor reuniuni.
______________________________________________________________________________
| Standardul 11| Planul anual de actiune
|
| |
|
| | Centrul de zi functioneaza conform unui plan anual de actiune
|
| | intocmit pe baza prevederilor standardelor minime obligatorii
|
| | si a nevoilor identificate la nivelul comunitatii.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile lor beneficiaza de servicii de calitate
|
| | conform nevoilor pe care le au.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 11
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.1. Coordonatorul CZ, in colaborare cu personalul de specialitate,
|
| elaboreaza planul anual de actiune pe baza SMO prezente.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.2. Planul anual de actiune este avizat de furnizorul de servicii, care
|
| este obligat sa monitorizeze punerea in practica a acestuia.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.3. Planul anual de actiune este revizuit periodic sau ori de cate ori
|
| conditiile o impun.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.4. La sfarsitul fiecarui an, personalul de specialitate elaboreaza
|
| raportul de activitate al CZ pe anul respectiv, care este supervizat
de|
| coordonatorul CZ si transmis furnizorului de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.5. Raportul anual de activitate al CZ este accesibil celor interesati.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 11
(I)11.1.1. Existenta planului anual de actiune intocmit de coordonator in
colaborare cu personalul de specialitate.
(I)11.1.2. Continutul planului anual de actiune.
(I)11.2.1. Avizarea planului anual de actiune de catre furnizorul de servicii.
(I)11.2.2. Rapoartele de monitorizare elaborate in urma vizitelor efectuate
de catre persoane desemnate de furnizorul de servicii.
(I)11.3. Numarul de revizuiri ale planului anual de actiune al CZ/an.
(I)11.4. Existenta raportului de activitate al CZ la sfarsitul fiecarui an,
avand semnatura coordonatorului CZ. Raportul se afla la nivelul CZ si la
furnizorul de servicii.
(I)11.5. Modalitatea de informare a celor interesati in ceea ce priveste
continutul raportului anual de activitate.
RESURSE UMANE
______________________________________________________________________________
| Standardul 12| Recrutarea, angajarea si numarul personalului
|
| | |
| | Personalul centrului de zi este selectat cu atentie si
|
| | responsabilitate prin intermediul unui proces de recrutare si
|
| | angajare care se desfasoara in acord cu legislatia in vigoare
|
| | si raspunde nevoilor centrului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile acestora beneficiaza de servicii de
|
| | calitate oferite de personalul centrului de zi cu
|
| | profesionalism, respect si empatie fata de acestia.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 12
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.1. Angajatorul este obligat sa angajeze personal calificat care sa
|
| raspunda prevederilor SMO prezente si planului anual de actiune. Daca
|
| CZ functioneaza intr-o zona geografica in care traiesc comunitati
|
| etnice minoritare, se recomanda ca in componenta personalului de
|
| specialitate sa existe si profesionisti care vorbesc si limba
|
| minoritatilor respective.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.2. Centrul de zi dispune de un set de criterii de selectie a personalului,|
| in conformitate cu specificul CZ, nevoile comunitatii si
reglementarile|
| legale in vigoare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.3. La angajare se va tine cont obligatoriu de trasaturile de
personalitate|
| ale fiecarui candidat, care sunt necesare in lucrul cu copiii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.4. Angajatorul poate dispune, in conditiile legii, si de alt personal
|
| decat cel prevazut in statul de functii al CZ, in vederea indeplinirii
|
| misiunii CZ in conditii optime.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.5. Personalul de specialitate trebuie sa aiba studii socio-umane.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.6. Coordonatorul CZ trebuie sa aiba studii superioare si experienta de
cel|
| putin un an in servicii pentru copil si familie. La angajare se acorda
|
| prioritate profesionistilor care au pregatire manageriala.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.7. Coordonatorul CZ se asigura ca fisele de post sunt revizuite in
functie|
| de dinamica cerintelor posturilor respective.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.8. Numarul si structura de personal sunt suficiente si corespunzatoare
|
| pentru acoperirea tuturor serviciilor oferite de CZ conform
|
| prevederilor SMO prezente si planului anual de actiune.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 12
(I)12.1. Diplomele de studii si alte acte care atesta calificarea
personalului angajat.
(I)12.2. Criteriile de selectie a personalului.
(I)12.3. Documentele si materialele care atesta recrutarile de personal.
Informatiile existente in dosarul angajatului referitoare la interviul avut in
vederea ocuparii postului respectiv.
(I)12.4. Statul de functii al CZ si organigrama completa a furnizorului de
servicii.
(I)12.5. - 12.7. Organigrama, diplomele de studii, contractele de munca,
contractele de voluntariat, fisele de post, dosarele angajatilor.
(I)12.8.1. Numarul si structura de personal conform organigramei.
(I)12.8.2. Raportul adulti-copii.
______________________________________________________________________________
| Standardul 13| Formarea initiala si continua a personalului
|
| | |
| | Personalul centrului de zi are pregatirea si abilitatile
|
| | profesionale corespunzatoare pentru a lucra cu copiii si in
|
| | echipa. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile acestora beneficiaza de servicii de
|
| | calitate si personalizate din partea unor profesionisti bine
|
| | pregatiti, cu abilitati empatice si de comunicare.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 13
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.1. Fiecare angajat al CZ are calificarea necesara pentru indeplinirea
|
| sarcinilor postului respectiv.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.2. La angajare, in lipsa unei formari initiale in domeniul protectiei
|
| copilului, fiecare profesionist beneficiaza de formare in acest
|
| domeniu, asigurata din bugetul angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.3. In vederea imbunatatirii cunostintelor, abilitatilor si deprinderilor
|
| privind satisfacerea nevoilor copiilor si familiilor acestora,
fiecare|
| angajat al CZ, inclusiv coordonatorul acestuia, beneficiaza de cel
|
| putin 42 de ore pe an de formare continua in domeniul protectiei
|
| copilului sau domenii conexe/interdisciplinare, asigurate din bugetul
|
| angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.4. Specialistii centrului sunt incurajati sa participe la diverse
cursuri|
| de formare care ii pot ajuta in optimizarea muncii lor, inclusiv
|
| seminarii si conferinte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.5. Educatia permanenta a personalului de specialitate, precum si
formarea|
| profesionala continua pentru toti angajatii CZ, vor fi promovate,
|
| sprijinite si inregistrate de catre coordonatorul CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.6. Voluntarii actioneaza in baza unor contracte clare, in acord cu
|
| legislatia in vigoare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.7. CZ are obligatia sa asigure un numar minim de 14 ore de formare
pentru|
| voluntari, inainte de inceperea activitatilor acestora.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.8. Formarea profesionala continua a voluntarilor va fi promovata,
|
| sprijinita si inregistrata de catre coordonatorul CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.9. La angajare, in lipsa unei pregatiri in domeniul managementului
|
| serviciilor sociale, coordonatorul CZ beneficiaza de formare in acest
|
| domeniu, asigurata din bugetul angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.10. Coordonatorul CZ beneficiaza anual de cel putin 21 de ore de formare
|
| in domeniul managementului de servicii, asigurate din bugetul
|
| angajatorului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.11. Educatia permanenta si formarea profesionala continua a angajatilor
se|
| realizeaza conform legislatiei in vigoare, prin intermediul
cursurilor|
| organizate in cadrul sistemului educational, sanitar si al formarii
|
| profesionale a adultilor.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 13
(I)13.1. - 13.10. Dosarul personal al fiecarui angajat, inclusiv al
coordonatorului si voluntarilor, cuprinde documentele prevazute de legislatia
in vigoare, inclusiv certificatele de absolvire a cursurilor de formare
initiala si continua prevazute de SMO prezente. Exemple de domenii conexe
si/sau interdisciplinare relevante pentru personalul CZ: psihologia copilului,
asistenta sociala, prevenirea abuzului, neglijarii si exploatarii copilului,
inclusiv a traficului si celor mai grave forme de munca a copilului, violenta
in familie.
(I)13.11. Certificatele de absolvire cu recunoastere nationala si cele cu
recunoastere din partea angajatorului. In cazul celor din urma se verifica
modalitatea de desfasurare a programului de formare, utilizand criteriile
existente in legislatia de formare profesionala a adultului.
______________________________________________________________________________
| Standardul 14| Supervizarea |
| |
|
| | Centrul de zi dispune de un sistem eficient de supervizare al
|
| | resurselor umane, care permite functionarea sa la randament
|
| | optim.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Personalul este motivat si performant, asigurand servicii de
|
| | calitate pentru clientii centrului de zi.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 14 |
|______________________________________________________________________________|
| 14.1. Coordonatorul CZ are obligatia de a asigura supervizarea interna si
|
| externa a personalului de specialitate si a voluntarilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 14.2. Coordonatorul CZ organizeaza intalniri periodice de supervizare cu
|
| personalul de specialitate CZ, individual si in echipa, si la cererea
|
| acestora. Toate intalnirile sunt inregistrate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 14.3. Supervizarea voluntarilor este asigurata de catre personal desemnat de
|
| coordonatorul CZ. |
|______________________________________________________________________________|
| 14.4. Furnizorul de servicii are obligatia de a asigura supervizarea
|
| coordonatorului CZ. |
|______________________________________________________________________________|
| 14.5. Supervizarea se realizeaza de specialisti cu studii superioare
|
| socio-umane cu pregatire in supervizare sau experienta de cel putin
doi|
| ani in servicii pentru copil si familie in plus fata de persoanele
|
| carora li se asigura supervizarea respectiva.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 14
(I)14.1. - 14.2. - Numar de intalniri de supervizare, individuale si in
echipa/angajat/luna/an.
- Numar de intalniri de supervizare la solicitarea angajatilor/echipei/an.
(I)14.3. Numar de intalniri de supervizare/voluntar/luna/an.
(I)14.4. Numar de intalniri de supervizare a coordonatorului/luna/an.
(I)14.5. Documentele inregistrate referitoare la supervizare.
COLABORARE INTERINSTITUTIONALA
______________________________________________________________________________
| Standardul 15| Proiectia copilului impotriva abuzurilor
|
| |
|
| | Centrul de zi promoveaza si aplica masuri de protejare a
|
| | copiilor impotriva oricarei forme de intimidare,
discriminare,|
| | abuz, neglijare, exploatare, tratament inuman sau degradant.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii se afla in conditii de siguranta si bunastare, orice
|
| | suspiciune sau acuzatie privind comiterea unui abuz fiind
|
| | solutionata prompt si corect de catre intregul personal,
|
| | conform legislatiei in vigoare.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 15
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.1. CZ are proceduri scrise cu privire la prevenirea, identificarea,
|
| semnalarea, evaluarea si solutionarea suspiciunilor sau acuzatiilor
de|
| abuz asupra copiilor, intocmite in baza legislatiei in vigoare.
Aceste|
| proceduri sunt avizate de directorul SPSPC si sunt aduse la
cunostinta|
| copiilor, in raport cu varsta si gradul de maturitate, familiilor sau
|
| reprezentantilor lor legali, precum si personalului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.2. Copiii si familiile/reprezentantii legali sunt informati, in
|
| modalitati accesibile, cu privire la aceste proceduri, precum si cu
|
| privire la drepturile copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.3. Copiii sunt incurajati si sprijiniti sa sesizeze orice forma de abuz
|
| din partea personalului, a altor copii din CZ sau a unor persoane din
|
| afara CZ.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.4. CZ tine evidenta tuturor cazurilor de intimidare, discriminare, abuz,
|
| neglijare, exploatare (inclusiv exploatare sexuala sau prin munca),
|
| tratament inuman sau degradant in registrul de sesizari si
reclamatii.|
|______________________________________________________________________________|
| 15.5. Personalul care are suspiciunea sau identifica situatii de abuz,
|
| neglijare si exploatare a copilului, in cadrul CZ sau in afara CZ,
are|
| obligatia de a le semnala la SPSPC si de a instiinta coordonatorul
CZ,|
| conform legislatiei in vigoare, precum si de a le inregistra, conform
|
| prevederilor SMO prezente. Personalul desemnat de catre coordonatorul
|
| CZ, cu avizul SPSPC, poate asigura sau participa la evaluarea
initiala|
| a situatiei de abuz, neglijare si exploatare a copilului care a fost
|
| semnalata la SPSPC, si rezultatele acesteia se consemneaza in fisa de
|
| semnalare obligatorie si evaluare initiala a situatiilor de abuz,
|
| neglijare si exploatare a copilului. Fisa este transmisa la SPSPC in
|
| termen de maxim 48 de ore de la data evaluarii initiale. Modelul
fisei|
| de semnalare obligatorie si evaluare initiala a situatiilor de abuz,
|
| neglijare si exploatare a copilului este anexa a ghidului metodologic
|
| privind interventia si prevenirea in echipa multidisciplinara si in
|
| retea in situatiile de abuz, neglijare si exploatare a copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.6. Personalul care are suspiciunea sau identifica situatii de abuz,
|
| neglijare si exploatare a copilului in care sunt implicati alti
|
| membri ai personalului din CZ are obligatia de a instiinta imediat
|
| coordonatorul CZ, care aplica legislatia in vigoare. In situatia in
|
| care coordonatorul CZ nu semnaleaza aceste situatii la SPSPC, in
|
| termenul prevazut de SMO prezente, personalul care a instiintat
|
| coordonatorul are obligatia efectuarii acestei semnalari.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.7. Daca este necesar, coordonatorul CZ anunta, dupa caz, salvarea,
|
| politia si/sau procuratura.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.8. In CZ este strict interzisa agresarea verbala sau fizica a copiilor,
|
| aceste fapte fiind pedepsite conform legii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.9. CZ asigura sprijin psihologic si consiliere copiilor care au fost
|
| intimidati sau discriminati. In situatia copiilor abuzati, neglijati
|
| sau exploatati, SPSPC stabileste planul de servicii si asigura
|
| implementarea acestuia, conform prevederilor ghidului metodologic |
| privind interventia si prevenirea in echipa multidisciplinara si in
|
| retea in situatiile de abuz, neglijare si exploatare a copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.10. CZ asigura efectuarea de catre intregul personal (inclusiv personal
|
| auxiliar, angajati temporar sau voluntari) a unor cursuri de formare
|
| privind problematica protejarii copilului impotriva abuzului,
|
| neglijarii si exploatarii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.11. CZ asigura derularea de programe de educare a parintilor privind
|
| problematica protejarii copilului impotriva abuzului, neglijarii si
|
| exploatarii.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 15
(I)15.1.1. MOF contine proceduri privind protejarea copilului de abuz,
neglijare, exploatare etc.
(I)15.1.2. Personalul cunoaste aceste proceduri.
(I)15.2.1. Copiii si familiile/reprezentantii legali au cunostinte privind
drepturile copilului si modalitatile de sesizare/reclamare a oricaror fapte de
intimidare, discriminare, abuz, neglijare, exploatare (inclusiv exploatare
sexuala sau prin munca), tratament inuman sau degradant.
(I)15.2.2. Existenta unor materiale de informare cu privire la aceste proceduri
si la drepturile copilului.
(I)15.2.3. - 15.3. Numarul anual de sesizari efectuate de copii, familie
sau reprezentantii legali ai acestora privind suspiciuni sau situatii evidente
de abuz asupra copiilor.
(I)15.4. Registrul de sesizari si reclamatii al CZ cuprinde si evidenta
sesizarilor si reclamatiilor cu privire la abuzul asupra copilului.
(I)15.5. - Numarul anual de situatii de abuz, neglijare si exploatare
semnalate de CZ la SPSPC comparativ cu numarul situatiilor consemnate in registrul
de reclamatii si abuzuri.
- Numarul de fise de semnalare obligatorie si evaluare initiala completate
de personalul CZ si transmise la SPSPC.
- Numarul anual de cazuri de abuz, neglijare si exploatare semnalate de CZ
si monitorizate de SPSPC.
- Numarul de cazuri active (in curs de rezolvare) de abuz, neglijare si
exploatare, care au fost semnalate de CZ si aflate in monitorizarea SPSPC-ului.
(I)15.6. Numarul anual de situatii de abuz, neglijare si exploatare a
copilului in care sunt implicati membri ai personalului CZ comparativ cu
numarul anual inregistrat la SPSPC de semnalari referitoare la situatii de
acest gen in CZ in cauza insa provenind de la alte persoane decat membrii
personalului sau coordonatorul CZ.
(I)15.7. Numarul anual de situatii care au necesitat anuntarea salvarii si
interventia medicala, respectiv interventia politiei si a procuraturii.
(I)15.9. Continutul PPI. Continutul planului de servicii intocmit de SPSPC
pentru cazurile de abuz, neglijare si exploatare a copilului.
(I)15.10. Dosarele angajatilor, diplomele de participare la astfel de
cursuri.
(I)15.11. Consemnarea programelor de educare a parintilor.
______________________________________________________________________________
| Standardul 16| Activitati de colaborare cu profesionisti si institutii
|
| | relevante
|
| |
|
| | Centrul de zi colaboreaza cu celelalte servicii comunitare
|
| | pentru asistenta copiilor si familiilor lor, inclusiv cu
|
| | profesionistii din domeniu.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si familiile lor beneficiaza de servicii de calitate
in|
| | functie de nevoile pe care le au, inclusiv cele identificate
|
| | de specialistii centrului de zi, in vederea prevenirii
|
| | abandonului si institutionalizarii copiilor.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Cerinte pentru implementarea standardului 16 |
|______________________________________________________________________________|
| 16.1. Personalul de specialitate al CZ evalueaza nevoile copiilor si
|
| familiilor lor referitor la alte servicii de care ar trebui sa
|
| beneficieze si pe care CZ nu le poate furniza. CZ comunica autoritatii
|
| locale din care provine copilul care sunt nevoile si serviciile
|
| necesare in vederea intocmirii planului de servicii.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.2. CZ colaboreaza cu toti actorii sociali implicati in implementarea
|
| planului de servicii pentru prevenirea abandonului si
|
| institutionalizarii copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.3. In vederea indeplinirii misiunii sale, CZ colaboreaza in retea cu
toate|
| serviciile si programele comunitare, regionale si nationale de
|
| asistenta si protectie a copilului si familiei.
|
|______________________________________________________________________________|
| 16.4. CZ mentine permanent legatura cu comunitatea in scopul ajustarii
|
| activitatilor si programelor curente si pentru initierea de noi
|
| activitati si programe in domeniul prevenirii abandonului si
|
| institutionalizarii copiilor. |
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 16
(I)16.1.1. Existenta evaluarilor copiilor din CZ in ceea ce priveste nevoia
de alte servicii de specialitate pe care CZ nu le poate furniza copiilor si
familiilor.
(I)16.1.2. Modalitati de comunicare si colaborare cu autoritatile locale
din care provin copiii care frecventeaza CZ.
(I)16.2.1. Conventii de colaborare cu institutiile si serviciile implicate
in implementarea planului de servicii pentru prevenirea abandonului si
institutionalizarii copilului (continut, numar).
(I)16.2.2. - 16.3.1. Consemnarea informatiilor relevante legate de copiii
care beneficiaza si de alte servicii de specialitate oferite de alte institutii/centre.
(I)16.3.2. Conventiile de colaborare si numarul de programe in care CZ este
implicat/an.
(I)16.4. CZ opereaza cu modalitati si mijloace diverse pentru mentinerea
legaturii permanente cu comunitatea, referitor la solicitarile pentru servicii
concrete, semnalarea unor nevoi sau situatii legate de domeniul prevenirii
abandonului si institutionalizarii copiilor etc. (de exemplu, serviciu
telefonic destinat acestei probleme, cutie postala, cutii de colectare in
diverse puncte din comunitate s.a.).