ORDIN
Nr. 240 din 11 noiembrie 2004
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Grupului pentru
evaluarea impactului economic al actelor normative asupra intreprinderilor mici
si mijlocii
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU INTREPRINDERI MICI SI
MIJLOCII SI COOPERATIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1130 din 30 noiembrie 2004
In temeiul art. 9 alin. (5) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea
infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, al art. 4 alin.
(3) si al art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 753/2003 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si
Cooperatie emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Grupului pentru
evaluarea impactului economic al actelor normative asupra intreprinderilor mici
si mijlocii, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Grupului pentru evaluarea impactului economic al
actelor normative asupra intreprinderilor mici si mijlocii
CAP. 1
Organizarea Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor
normative asupra intreprinderilor mici si mijlocii
Art. 1
Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra
intreprinderilor mici si mijlocii, denumit in continuare GIL, se constituie ca
organism de dialog interinstitutional fara personalitate juridica pe langa
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie si isi desfasoara
activitatea in conformitate cu prevederile prezentului regulament.
Art. 2
Evaluarea impactului economic al actelor normative asupra intreprinderilor
mici si mijlocii reprezinta un instrument destinat imbunatatirii calitatii si
coerentei procesului de reglementare a intreprinderilor mici si mijlocii din
perspectiva dezvoltarii durabile a Romaniei.
Art. 3
(1) GIL este un organism de dialog interinstitutional pentru dezbaterea
impactului actelor normative asupra intreprinderilor mici si mijlocii, in
cadrul caruia organele de specialitate ale administratiei publice centrale,
membrii desemnati ai: camerelor de comert si industrie, patronatelor si
organizatiilor neguvernamentale de reprezentare a intreprinderilor mici si
mijlocii - membre in Consiliul Economic si Social -, cadre universitare,
cercetatori si economisti emit un aviz consultativ cu privire la oportunitatea
promovarii actelor normative supuse analizei.
(2) GIL contribuie, prin activitatea desfasurata, la simplificarea procedurilor
administrative si la prevenirea cresterii nejustificate a costurilor legate de
conformarea intreprinderilor mici si mijlocii fata de reglementarile in vigoare
si/sau fata de propunerile legislative prezentate spre analiza, oferind
factorilor de decizie informatiile necesare cu privire la impactul
implementarii politicilor in domeniul intreprinderilor mici si mijlocii.
(3) Misiunea GIL este:
a) de a elimina tendintele de suprareglementare si efectele negative ale
acestora asupra sectorului intreprinderilor mici si mijlocii;
b) de a parcurge o etapa preliminara, de adaptare si de transpunere
efectiva si eficienta a legislatiei europene, prin analize ex-ante (in special
elemente de cost-beneficiu);
c) de dezvoltare a unui cadru de reglementare coerent;
d) de a intari colaborarea interinstitutionala si de a spori transparenta
si comunicarea in procesul decizional.
(4) GIL are urmatoarea componenta:
a) presedinte: presedintele Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie;
b) membri: reprezentanti ai Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, desemnati de conducerea agentiei, respectiv din cadrul
Directiei economice, juridice si resurse umane si al Directiei strategii si politici
pentru intreprinderi mici si mijlocii si integrare europeana, si reprezentanti
ai ministerelor, organizatiilor si institutiilor prevazute in anexa nr. 2 la
prezentul regulament, desemnati de conducerea acestora.
(5) Ministerele, precum si alte institutii ale administratiei centrale vor
nominaliza in GIL experti din cadrul directiilor de integrare europeana si al
directiilor juridice.
(6) La sedintele GIL mai pot participa, cu acordul presedintelui GIL, si
invitati din mediul de afaceri sau din societatea civila, interesati de
subiectele ce urmeaza a fi dezbatute.
(7) Membrii GIL vor putea fi contactati in legatura cu oportunitatea
elaborarii actelor normative de catre ministerele initiatoare sau cu
initiativele legislative propuse de asociatiile de reprezentare a
intreprinderilor mici si mijlocii.
(8) Secretariatul GIL este asigurat de catre Directia economica si juridica
si resurse umane din cadrul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie.
(9) Lista membrilor GIL si datele de contact ale acestora vor putea fi
consultate pe site-ul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii
si Cooperatie (www.animmc.ro).
CAP. 2
Procedura de evaluare a impactului actelor normative
Art. 4
Evaluarea impactului economic al actelor normative asupra intreprinderilor
mici si mijlocii se realizeaza in concordanta cu principiul proportionalitatii
analizei, variind in functie de complexitatea implicatiilor actului normativ
initiat.
Art. 5
Procedura de evaluare se realizeaza in doua etape:
a) evaluarea preliminara, care are ca scop oferirea unei priviri de
ansamblu asupra problemei identificate si a posibilei optiuni de ameliorare sau
de inlaturare a consecintelor negative asupra intreprinderilor mici si
mijlocii. Fisa evaluarii preliminare se realizeaza de ministerele initiatoare,
ca parte componenta a notei de fundamentare/expunere de motive, si se
inainteaza GIL o data cu propunerea legislativa (anexa nr. 1 la prezentul
regulament);
b) evaluarea propriu-zisa care are ca scop realizarea unei analize
detaliate a propunerii legislative privind impactul economic al acesteia si
consultarea tuturor partilor implicate (anexa nr. 2 la prezentul regulament).
Art. 6
Actele normative supuse analizei sunt din sfera:
a) impozitelor si taxelor;
b) ajutoarelor de stat;
c) inregistrarii si autorizarii persoanelor fizice, asociatiilor familiale
si persoanelor juridice.
CAP. 3
Atributiile GIL si ale secretariatului
Art. 7
GIL are urmatoarele atributii:
a) realizeaza evaluarea propriu-zisa a impactului economic asupra
sectorului intreprinderilor mici si mijlocii in legatura cu initiativele
legislative;
b) efectueaza, dupa caz, analize cost-beneficiu asupra actelor normative in
vigoare, la implementarea carora au fost identificate probleme majore, si
inainteaza presedintelui GIL propuneri in consecinta;
c) inainteaza propuneri directiei de specialitate din cadrul Agentiei
Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie pentru realizarea
de sondaje de opinie privind impactul unor acte normative;
d) formuleaza propuneri de completare a actelor normative cu impact asupra
sectorului intreprinderilor mici si mijlocii, pe baza concluziilor sondajelor
de opinie efectuate;
e) intocmeste un calendar de elaborare a sondajelor de opinie pe teme de
interes pentru intreprinderile mici si mijlocii si urmareste rezultatele
acestora;
f) adreseaza institutelor de specialitate solicitari de realizare a unor
studii de impact major, in cazul in care rezultatele sondajelor reliefeaza
necesitatea elaborarii acestora;
g) formuleaza opinii cu privire la implementarea rezultatelor studiilor de
impact pe care le inainteaza presedintele GIL;
h) inainteaza presedintelui GIL propuneri pentru facilitarea accesului
intreprinderilor mici si mijlocii la sursele de informare.
Art. 8
Secretariatul GIL indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) pregateste si asigura desfasurarea in bune conditii a lucrarilor GIL;
b) primeste propunerile membrilor GIL pentru problemele supuse
dezbaterilor;
c) intocmeste, cu consultanta membrilor GIL, proiectul ordinii de zi a
sedintelor si il supune aprobarii presedintelui GIL;
d) asigura convocarea membrilor GIL;
e) informeaza membrii GIL cu privire la lucrarile acestuia si le transmite
ordinea de zi si materialele referitoare la temele incluse pe ordinea de zi;
f) asigura redactarea proceselor-verbale ale sedintelor GIL si transmiterea
lor, prin posta electronica si/sau in forma tiparita, membrilor acestuia;
g) monitorizeaza indeplinirea angajamentelor asumate de membrii GIL si
derularea actiunilor prevazute de GIL;
h) asigura arhivarea documentelor privind activitatea GIL;
i) intocmeste si prezinta in plen raportul anual al activitatii GIL, care
va cuprinde temele incluse pe ordinea de zi a sedintelor, situatia prezentei si
participarii membrilor la lucrarile GIL, recomandarile formulate, rezultatele
monitorizarii de catre membrii GIL a valorificarii de catre institutiile
competente a recomandarilor elaborate de GIL;
j) asigura publicarea pe site-ul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi
Mici si Mijlocii si Cooperatie a ordinii de zi, a concluziilor sedintelor GIL
si a raportului anual al activitatii GIL;
k) indeplineste orice alte atributii stabilite de presedintele GIL pentru
buna desfasurare a activitatii acestuia.
CAP. 4
Modul de functionare a GIL
Art. 9
GIL se intruneste in sedinte ordinare ori de cate ori este necesar, la
convocarea presedintelui GIL.
Art. 10
(1) Ordinea de zi a sedintelor se intocmeste de catre Secretariatul GIL, pe
baza propunerilor membrilor, se aproba de presedintele GIL si se afiseaza pe
site-ul Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie
cu cel putin 7 zile calendaristice inainte de data sedintei.
(2) Convocarea sedintelor GIL se face cu cel putin 7 zile calendaristice
inainte de data sedintei, de catre Secretariatul GIL, care va transmite fiecarui
membru invitatia de participare, ordinea de zi si/sau alte materiale
referitoare la temele incluse pe ordinea de zi.
Art. 11
Sedintele GIL sunt conduse de presedinte sau de reprezentantul desemnat al
acestuia.
Art. 12
(1) In realizarea atributiilor prevazute la art. 4, GIL elaboreaza
recomandari cu rol consultativ.
(2) Recomandarile GIL se inainteaza, prin secretariat, presedintelui GIL,
care le va prezenta Guvernului si celor doua camere ale Parlamentului.
(3) Secretariatul GIL va transmite in scris recomandarile GIL autoritatilor
sau institutiilor publice competente sa le analizeze si sa le valorifice pentru
adaptarea legislatiei in vigoare.
(4) In cazul initierii unor propuneri de modificare a actelor normative in
vigoare, la recomandarea GIL, cu acordul presedintelui GIL, acestea vor fi
supuse dezbaterilor publice.
Art. 13
(1) Secretariatul GIL va consemna dezbaterile sedintei, punctele de vedere
si propunerile formulate de membrii GIL, precum si recomandarile elaborate in
procesul-verbal al sedintei.
(2) La sfarsitul sedintei toti participantii vor semna procesul-verbal
incheiat.
(3) Procesele-verbale impreuna cu documentele informative se comunica
membrilor GIL, prin intermediul secretariatului, in termen de maximum 7 zile de
la data sedintei.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 14
(1) Prezentul regulament poate fi modificat sau completat la cererea
membrilor GIL.
(2) Modificarile sau completarile prezentului regulament vor fi aprobate
prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
Art. 15
Se aproba componenta Grupului pentru evaluarea impactului economic al
actelor normative asupra intreprinderilor mici si mijlocii, prevazuta in anexa
nr. 3 la prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
EVALUAREA PRELIMINARA
1. Identificarea problemei
Se va descrie problema pe care politica/initiativa legislativa se
presupunea ca o rezolva.
Indicati trendurile economice, sociale si de protectie a mediului asociate
acestei probleme.
Indicati potentialele inconsistente in legatura cu cele 3 aspecte
mentionate - economic, social si de protectie a mediului - sau cu politicile
sectoriale cu care interactioneaza.
2. Obiectivul propunerii
Care este politica de atingere a acestui obiectiv si impactul asteptat?
3. Optiunile politicii urmarite
Care este abordarea de baza propusa pentru a atinge obiectivul vizat?
Care sunt instrumentele politice avute in vedere?
Indicati cum optiunile identificate respecta principiul subsidiaritatii si
pe cel al proportionalitatii.
Care optiuni trebuie extinse inca din aceasta faza preliminara?
4. Impactul pozitiv si negativ
Indicati impactul pozitiv sau negativ pentru optiunile selectate din punct
de vedere social, economic si de protectie a mediului.
Indicati, de asemenea, ce grupuri sociale, sectoare economice sau regiuni
sunt afectate de propunerea legislativa supusa dezbaterii (pe termen scurt,
mediu si lung).
5. Monitorizare
Ce s-a intreprins pana in prezent in acest scop (studii, consultari)?
Este recomandata o extindere a evaluarii? Da/Nu
Este planificata o consultare? Da/Nu
ANEXA 2
la regulament
PRINCIPALELE COMPONENTE ALE EVALUARII PROPRIU-ZISE
Evaluarea propriu-zisa:
1. ce se asteapta de la politica/initiativa legislativa si care este
valoarea adaugata ce se va crea;
2. care este obiectivul principal al politicii/initiativei legislative care
trebuie atins;
3. care sunt optiunile adecvate ale politicii intreprinse pentru atingerea
obiectivului;
4. care este impactul - pozitiv si negativ - pentru diferite optiuni
identificate;
5. cum pot fi monitorizate si evaluate rezultatele si impactul
politicii/initiativei legislative propuse.
1. Analiza problemei
Prima abordare in procesul evaluarii propriu-zise este identificarea
problemei in unul sau mai multe sectoare ale politicii dedicate dezvoltarii
intreprinderilor mici si mijlocii. Aceasta va trebui descrisa din punctul de
vedere economic, social si al protectiei mediului. Se asteapta o estimare
calitativa si cantitativa din punctul de vedere al implicatiilor financiare. De
asemenea, vor fi identificate inca din faza initiala actiunile urgente si
riscurile asociate.
2. Identificarea politicii obiectivului
Pe baza analizei efectuate vor fi stabilite, in functie de rezultatele
asteptate, termene de implementare.
Daca obiectivul initial este posibil sa fie revizuit sau redefinit, va fi
analizata expunerea la riscuri majore.
3. Identificarea optiunilor politicii si instrumentele alternative
Optiunile alternative, precum si instrumentele trebuie identificate inca
din faza initiala.
De asemenea, trebuie avut in vedere in procesul evaluarii propriu-zise
principiul proportionalitatii.
Trebuie avute in vedere urmatoarele etape:
a) considerarea mai multor abordari in atingerea obiectivului propus;
b) considerarea diferitelor instrumente de aplicare a politicii.
Conlucrarea cu Consiliul Economic si Social si cu comisiile de dialog social,
la nivelul tuturor ministerelor si, in special, al celor implicate in circuitul
de avizare;
c) orientarea catre optiuni realiste.
Vor fi realizate analize detaliate, bazate pe urmatoarele criterii, pentru
a identifica optiunile cele mai realiste:
- relevanta pentru problema identificata;
- eficienta in atingerea obiectivelor;
- coerenta cu obiectivele majore economice, sociale si de protectie a
mediului;
- costuri (resurse solicitate) si aplicare efectiva.
4. Evaluarea impactului
Optiunea politica trebuie examinata si retinuta in analiza de impact, acordandu-se
o atentie deosebita dimensiunilor economice, sociale si de protectie a
mediului.
Acest proces are doua etape:
a) identificarea impactului relevant;
b) evaluarea impactului sub aspect cantitativ, calitativ si/sau bugetar.
4.1. Identificarea impactului
Evaluarea propriu-zisa trebuie sa identifice atat impactul direct, cat si
pe cel indirect.
Va fi identificat impactul care va fi semnificativ in aplicarea Strategiei
guvernamentale de sustinere a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii pe
perioada 2004 - 2008.
Impactul social, economic si de mediu are in vedere:
- impactul economic are in vedere evaluarea atat la nivel micro, cat si la
nivel macro, din punctul de vedere al cresterii economice si al
competitivitatii, costurile barierelor administrative rezultate ca efect al
implementarii legislatiei la nivel central si local de catre autoritatile
administratiei centrale si locale; impactul privind potentialul inovarii si
dezvoltarea tehnologica, schimbarile in investitii, nisele de piata si trendul
comertului, precum si cresterea sau descresterea preturilor de consum;
- impactul social are in vedere impactul asupra capitalului uman,
schimbarile in forta de munca activa sau in calitatea fortei de munca,
schimbarile ce pot afecta structura sociala, prin excluziunea unor grupuri
sociale dezavantajate, impactul asupra sanatatii, siguranta produselor si
protejarea drepturilor consumatorilor, precum si aspectele distributive legate
de grupuri de lucratori sau de consumatori;
- impactul de mediu are in vedere impactul pozitiv si negativ asociat cu:
schimbarea climei, poluarea aerului, apei si solului, pierderea
biodiversitatii, schimbari in sectorul de sanatate publica; se vor avea in
vedere regiuni dezavantajate sau grupuri sociale ori de consumatori.
4.2. Evaluarea impactului
Impactul economic, social si de mediu, identificat pentru optiunea propusa,
trebuie analizat si prezentat astfel incat sa ofere o cat mai buna intelegere
asupra interferentei dintre cele 3 impacturi.
ANEXA 3
la regulament
MINISTERELE, INSTITUTIILE SI ORGANIZATIILE REPREZENTATE IN GIL
1. Academia Romana
2. Academia de Studii Economice
3. Institutul de Economie Mondiala
4. Institutul de Calitatea Vietii
5. Institutul European din Romania
6. Ministerul Economiei si Comertului
7. Ministerul Finantelor Publice
8. Ministerul Justitiei
9. Ministerul Integrarii Europene
10. Ministerul Afacerilor Externe
11. Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei
12. Ministerul Educatiei si Cercetarii
13. Ministerul Administratiei si Internelor
14. Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor
15. Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
16. Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei
17. Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului
18. Ministerul Sanatatii
19. Ministerul Culturii si Cultelor
20. Autoritatea Nationala de Control
21. Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta
Alimentelor
22. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor
23. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
24. Asociatia Romana de Standardizare - ASRO
25. Asociatia Romana de Acreditare - RENAR
26. Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci
27. Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor
28. Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din
Romania
29. Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti
30. Organizatia de Cooperare si Dezvoltare Economica
31. Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare
32. Banca Mondiala