ORDIN
Nr. 615 din 21 mai 2004
pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea regulilor de buna
practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 603 din 5 iulie 2004

Avand in vedere prevederile:
- Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 152/1999 privind produsele
medicamentoase de uz uman, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordonantei Guvernului nr. 125/1998 privind infiintarea, organizarea si
functionarea Agentiei Nationale a Medicamentului, aprobata prin Legea nr.
594/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutice, inspectia
de farmacie si aparatura medicala nr. OB.5.859/2004,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile ulterioare,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Reglementarile privind implementarea regulilor de buna practica
in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de uz uman,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Agentia Nationala a Medicamentului va duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
ANEXA 1
REGLEMENTARI
privind implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor
clinice efectuate cu medicamente de uz uman
CAP. 1
Introducere
Art. 1
Prezentele reglementari transpun Directiva 2001/20/CE a Parlamentului
European si a Consiliului din 4 aprilie 2001 privind armonizarea legislatiei,
reglementarilor si masurilor administrative ale statelor membre, referitoare la
implementarea regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice
efectuate pe medicamente de uz uman.
CAP. 2
Principii generale
Art. 2
Reglementarile privind autorizarea de punere pe piata, supravegherea,
publicitatea, etichetarea si prospectul produselor medicamentoase de uz uman,
aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 263/2003 prevad ca
cererea de autorizare de punere pe piata a unui medicament sa fie insotita de
documentatie care sa contina informatiile si documentele referitoare la
rezultatele testelor si studiilor clinice efectuate cu acest produs si
stabilesc reguli uniforme cu privire la constituirea acestei documentatii,
precum si la modul lor de prezentare.
Art. 3
(1) Principiile de baza recunoscute pentru desfasurarea studiilor clinice
la om sunt bazate pe protectia drepturilor omului si a demnitatii umane, vizand
aplicarea in domeniul medicinei si biologiei, asa cum este specificat, de
exemplu, in versiunea din 1996 a Declaratiei de la Helsinki.
(2) Protectia participantilor la un studiu clinic este asigurata printr-o
evaluare a riscurilor bazata pe rezultatele testelor toxicologice prealabile
oricarui studiu clinic, prin controlul exercitat de comisiile de etica si de
catre Agentia Nationala a Medicamentului, precum si prin regulile de protectie
a datelor personale.
Art. 4
(1) Trebuie protejate in special persoanele care nu sunt capabile sa isi
exprime consimtamantul legal in cunostinta de cauza pentru participarea la
studiile clinice.
(2) Agentia Nationala a Medicamentului va stabili reglementari in acest
sens.
(3) Asemenea persoane nu pot fi incluse in studii clinice daca aceleasi
rezultate se pot obtine folosindu-se persoane capabile sa isi exprime
consimtamantul in cunostinta de cauza.
(4) In mod normal aceste persoane nu trebuie sa fie incluse in studii
clinice decat daca exista speranta ca administrarea medicamentului i-ar aduce
pacientului un beneficiu direct mai mare decat riscurile la care este expus
prin experiment.
(5) In acelasi timp este indispensabila realizarea de studii clinice in
care sunt implicati copii, pentru a se imbunatati tratamentele existente pentru
acestia.
(6) Copiii constituie o populatie vulnerabila care prezinta diferente de
dezvoltare psihologica si fiziologica fata de adulti, de aceea este foarte
importanta si in beneficiul lor cercetarea legata de varsta si dezvoltare.
(7) Medicamentele destinate copiilor, inclusiv vaccinurile, trebuie sa fie
testate in mod stiintific inainte de a fi utilizate in terapeutica; acest lucru
nu se poate realiza decat prin asigurarea ca medicamentele care ar putea avea o
valoare clinica importanta la copii sunt studiate integral.
(8) Studiile clinice cerute in acest scop trebuie efectuate protejandu-se
subiectii in mod optim; este deci necesar sa se impuna criterii de protectie a
copiilor in timpul studiilor clinice.
Art. 5
(1) In cazul celorlalte persoane incapabile sa isi dea consimtamantul, cum
ar fi bolnavii dementi, pacientii supusi unui tratament psihiatric etc.,
includerea lor in studii clinice trebuie sa porneasca de la o baza chiar mai
restrictiva.
(2) Medicamentele testate nu pot fi administrate acestor persoane decat
daca exista motive sa se creada ca rezultatul va fi un beneficiu direct pentru
pacient, mai mare decat riscurile posibile.
(3) Pe de alta parte, in asemenea cazuri, consimtamantul scris al
reprezentantului legal al pacientului, dat impreuna cu medicul pacientului,
este indispensabil inainte de participarea la oricare studiu clinic.
Art. 6
Notiunea reprezentant legal poate include persoane fizice sau juridice, o
autoritate si/sau un organism prevazute de legislatia nationala in vigoare
(Codul familiei, modificat prin Legea nr. 59/1993, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 26 iulie 1993).
Art. 7
(1) Pentru a asigura o protectie optima a sanatatii, nu vor fi desfasurate
in Romania teste invechite sau repetitive.
(2) Armonizarea cerintelor tehnice aplicabile in dezvoltarea medicamentelor
trebuie sa se desfasoare, in consecinta, intr-un cadru potrivit, in special cel
oferit de Conferinta Internationala pentru Armonizare.
Art. 8
In cazul desfasurarii unui studiu clinic in Romania, Agentia Nationala a
Medicamentului trebuie sa dispuna de informatii privind continutul, inceputul
si terminarea studiului; in cazul unui studiu multicentric este necesar ca
toate autoritatile implicate sa aiba acces la aceleasi informatii, cu
respectarea regulilor privind confidentialitatea.
Art. 9
(1) Studiile clinice reprezinta o activitate complexa, in general cu o
durata de unul sau mai multi ani, implicand de obicei numerosi participanti si
mai multe locuri de investigatie, frecvent raspandite pe teritoriul mai multor
tari.
(2) De aceea sunt necesare simplificarea si armonizarea prevederilor
administrative referitoare la aceste studii, prin stabilirea unei proceduri
clare si transparente si prin crearea conditiilor propice unei coordonari
eficace a acestor studii clinice intre autoritatile interesate.
Art. 10
Este necesar ca Regulile de buna practica de fabricatie (BPF) sa fie
aplicate medicamentelor investigate.
Art. 11
Trebuie stabilite prevederi speciale pentru etichetarea medicamentelor
investigate.
Art. 12
(1) Studiile clinice necomerciale realizate de catre cercetatori fara
participarea industriei farmaceutice pot fi folositoare pacientilor inclusi.
(2) De aceea prezentele reglementari trebuie sa tina cont de situatia
speciala a studiilor a caror conceptie nu implica manevre speciale de
fabricatie sau ambalare, daca aceste studii sunt efectuate cu medicamente care
au autorizatie de punere pe piata si sunt fabricate sau importate in
conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 152/1999
privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
si daca in acestea sunt inclusi pacienti prezentand aceleasi caracteristici cu
cele specificate in autorizatia de punere pe piata.
(3) Etichetarea medicamentelor investigate, destinate acestui tip de
studii, trebuie reglementata prin prevederi simplificate cuprinse in anexa nr.
11 la Regulile de buna practica de fabricatie pentru produse medicamentoase -
anexa referitoare la medicamentele investigate, aprobate prin Ordinul
ministrului sanatatii nr. 1.058/2003.
Art. 13
Verificarea respectarii Regulilor de buna practica in studiul clinic si
controlul datelor, informatiilor si documentelor in scopul confirmarii faptului
ca au fost corect generate, inregistrate si raportate, este indispensabila
pentru a se justifica participarea subiectilor umani la studiile clinice.
Art. 14
(1) Este necesar ca participantii la studiu sa consimta ca informatiile
personale care ii privesc sa fie examinate, in cursul inspectiilor, de catre
Agentia Nationala a Medicamentului si persoanele autorizate in acest scop.
(2) Informatiile personale vor fi tratate ca date strict confidentiale si
nu vor fi facute publice.
Art. 15
Prezentele reglementari se aplica fara sa contravina prevederilor Legii nr.
677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 790 din 12 decembrie 2001, si ale Legii
drepturilor pacientului nr. 46/2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 51 din 29 ianuarie 2003.
Art. 16
Este, de asemenea, necesar sa existe prevederi referitoare la monitorizarea
reactiilor adverse care se produc in cursul studiilor clinice, care trebuie sa
fie efectuata prin respectarea masurilor de supraveghere a medicamentelor
prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 336/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, in scopul garantarii opririi imediate a oricarui
studiu clinic care comporta un nivel de risc inacceptabil.
CAP. 3
Domeniu de aplicare
Art. 17
(1) Prezentele reglementari stabilesc prevederi specifice referitoare la
desfasurarea studiilor clinice, inclusiv a studiilor multicentrice, efectuate
pe fiinte umane folosindu-se medicamente, asa cum sunt definite la art. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 152/1999, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
in special in ceea ce priveste aplicarea regulilor de buna practica in studiul
clinic.
(2) Prezentele reglementari nu se aplica studiilor noninterventionale.
Art. 18
(1) Regulile de buna practica in studiul clinic constituie un ansamblu de
cerinte de calitate in domeniile etic si stiintific, recunoscute pe plan
international, care trebuie respectate in cursul planificarii, executiei,
inregistrarii si raportarii studiilor clinice la om.
(2) Respectarea acestor reguli garanteaza protejarea drepturilor,
sigurantei si confortului participantilor la studii clinice, precum si
credibilitatea rezultatelor studiilor clinice.
Art. 19
(1) Agentia Nationala a Medicamentului va adopta principiile Regulilor de
buna practica in studiul clinic si ghiduri detaliate cu privire la aceste
principii si, daca este cazul, acestea vor fi revizuite pentru a se tine cont
de progresele stiintifice si tehnice.
(2) Aceste principii ale Regulilor de buna practica in studiul clinic si
ghiduri detaliate de aplicare vor fi aprobate prin ordin al ministrului
sanatatii si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 20
Toate studiile clinice, inclusiv studiile de biodisponibilitate si
bioechivalenta, vor fi concepute, executate si raportate conform Regulilor de
buna practica in studiul clinic.
CAP. 4
Definitii
Art. 21
In cadrul prezentelor reglementari se aplica urmatoarele definitii:
a) studiu clinic - orice investigatie efectuata asupra subiectilor umani
pentru a descoperi sau a confirma efectele clinice, farmacologice si/sau alte
efecte farmacodinamice ale unuia ori mai multor medicamente investigate si/sau
pentru a identifica orice reactie adversa la unul ori mai multe medicamente
investigate si/sau pentru a studia absorbtia, distributia, metabolismul si
eliminarea unuia ori mai multor medicamente investigate in vederea evaluarii
sigurantei si/sau eficacitatii lor; sunt incluse studiile clinice realizate
intr-un centru unic ori in centre multiple, in una sau mai multe tari;
b) studiu clinic multicentric - studiu clinic efectuat dupa un singur
protocol, dar in mai mult decat un singur centru si deci de catre mai mult
decat un singur investigator, centrele in care se efectueaza studiul putand sa
se gaseasca numai in Romania sau in mai multe tari;
c) studiu noninterventional - studiu in cadrul caruia medicamentul sau
medicamentele sunt prescrise in mod obisnuit in concordanta cu termenii
autorizatiei de punere pe piata; folosirea pentru pacient a unei strategii
terapeutice date nu este fixata dinainte printr-un protocol de studiu, ci se
supune practicii curente, si decizia de a prescrie medicamentul este in mod
clar separata de aceea de a include pacientul in studiu; nu trebuie aplicata
pacientilor nici o procedura suplimentara de diagnostic sau de supraveghere,
iar pentru analiza datelor culese sunt folosite metode epidemiologice;
d) medicament investigat - forma farmaceutica a unei substante active sau
placebo, care se testeaza sau se utilizeaza ca referinta intr-un studiu clinic,
inclusiv produsele avand deja autorizatie de punere pe piata, dar care sunt
utilizate, prezentate sau ambalate diferit in raport cu forma autorizata ori
care sunt utilizate pentru o indicatie neautorizata sau in vederea obtinerii de
informatii mai ample asupra formei autorizate;
e) sponsor - persoana, institutie sau organizatie responsabila de
initierea, managementul si/sau finantarea unui studiu clinic;
f) investigator - un medic sau o persoana care exercita o profesiune
agreata in Romania in vederea desfasurarii studiilor clinice, pe baza
cunostintelor stiintifice si a experientei in domeniul ingrijirii pacientilor
pe care le necesita aceasta; investigatorul este responsabil de desfasurarea
studiului clinic intr-un centru, iar daca intr-un centru studiul este realizat
de o echipa, investigatorul este conducatorul echipei si poate fi numit
investigator principal;
g) brosura investigatorului - ansamblu de date clinice sau nonclinice
privind medicamentul sau medicamentele investigat/investigate si care sunt
relevante pentru studiul acestor produse la om;
h) protocol - document care descrie obiectivul/obiectivele, conceptia,
metodologia, aspectele statistice si organizarea studiului; termenul
"protocol" acopera protocolul, versiunile sale succesive si
amendamentele la acesta;
i) subiect - persoana care participa la un studiu clinic, fie ca primeste
medicamentul investigat, fie ca are rol de martor;
j) consimtamantul exprimat in cunostinta de cauza - decizie care trebuie sa
fie scrisa, datata si semnata, de a participa la un studiu clinic, luata de
bunavoie si dupa ce au fost primite toate informatiile necesare despre natura,
semnificatia, consecintele si riscurile posibile, precum si documentatia
necesara, de catre o persoana capabila sa isi dea consimtamantul sau, daca este
vorba despre o persoana care nu este in masura sa o faca, de catre reprezentantul
sau legal; daca persoana implicata nu este capabila sa scrie, ea poate sa isi
dea, in cazuri exceptionale prevazute de legislatia nationala, consimtamantul
oral in prezenta a cel putin un martor;
k) comisie de etica - organ independent, compus din profesionisti din
domeniul sanatatii si din membri care nu sunt medici, insarcinat cu protejarea
drepturilor, sigurantei si starii de bine a participantilor la un studiu si cu
asigurarea publicului cu privire la aceasta protectie, in special prin
formularea unei opinii asupra protocolului studiului, a aptitudinilor
investigatorilor si adecvarii facilitatilor, precum si asupra metodelor si
documentelor care ar trebui utilizate pentru informarea participantilor la
studiu, in vederea obtinerii consimtamantului lor exprimat in cunostinta de
cauza;
l) inspectie - activitate desfasurata de Agentia Nationala a Medicamentului
care consta in verificarea oficiala a documentelor, facilitatilor,
inregistrarilor, sistemelor de asigurare a calitatii si a oricarui alt element
care, in opinia Agentiei Nationale a Medicamentului, are legatura cu studiul
clinic si care poate sa aiba loc in centrul unde se desfasoara studiul, in
localurile sponsorului si/sau ale organizatiei de cercetare prin contract sau
in oricare alta locatie unde Agentia Nationala a Medicamentului considera
necesara o inspectie;
m) eveniment advers - orice manifestare nociva aparuta la un pacient sau
participant la un studiu clinic, caruia i s-a administrat un medicament si care
nu are neaparat legatura cauzala cu acest tratament;
n) reactie adversa - orice raspuns nociv si nedorit la un medicament
investigat, oricare ar fi doza administrata;
o) eveniment advers grav sau reactie adversa grava - orice eveniment sau
reactie adversa care, oricare ar fi doza, cauzeaza moartea, pune in pericol
viata participantului, necesita o spitalizare sau o prelungire a spitalizarii,
provoaca un handicap ori o incapacitate, importante sau durabile ori provoaca o
anomalie sau o malformatie congenitala;
p) reactie adversa neasteptata - o reactie adversa a carei natura sau
gravitate nu concorda cu informatiile despre produs, de exemplu, brosura
investigatorului pentru un produs investigat neautorizat ori rezumatul
caracteristicilor produsului in cazul unui produs autorizat.
CAP. 5
Protectia subiectilor studiului clinic
Art. 22
Agentia Nationala a Medicamentului va elabora reguli detaliate in vederea
protejarii de abuzuri a persoanelor care sunt incapabile sa isi exprime
consimtamantul in cunostinta de cauza.
Art. 23
Un studiu clinic poate fi inceput numai daca:
a) riscurile si inconvenientele previzibile au fost apreciate comparativ cu
beneficiul anticipat pentru subiectul studiului si pentru alti pacienti actuali
si viitori; un studiu clinic poate sa inceapa numai daca comisia de etica si
Agentia Nationala a Medicamentului au ajuns la concluzia ca beneficiile
anticipate pe plan terapeutic si in domeniul sanatatii publice justifica
riscurile si poate fi continuat numai daca respectarea acestei exigente este
monitorizata permanent;
b) subiectul studiului sau, atunci cand acesta nu este capabil sa isi
exprime consimtamantul in cunostinta de cauza, reprezentantul sau legal a avut
posibilitatea, ca urmare a unei discutii prealabile cu investigatorul sau cu un
membru al echipei de investigare, sa inteleaga obiectivele, riscurile si
inconvenientele studiului, precum si conditiile in care acesta va fi efectuat
si, de asemenea, a fost informat asupra drepturilor sale de a se retrage din
studiu in orice moment;
c) sunt garantate drepturile participantului la integritatea fizica si
mentala, la intimitate si la protectia datelor care il vizeaza, conform
prevederilor Legii nr. 677/2001 si ale Legii nr. 46/2003;
d) subiectul studiului sau, daca acesta nu este capabil sa isi exprime
consimtamantul in cunostinta de cauza, reprezentantul sau legal si-a dat
consimtamantul scris dupa ce a fost informat de natura, amploarea, consecintele
si riscurile studiului clinic; in cazuri exceptionale, prevazute de legislatia
nationala, daca persoana respectiva nu este capabila sa scrie, isi exprima
consimtamantul oral in prezenta a cel putin un martor;
e) subiectul poate sa se retraga din studiul clinic in orice moment, prin
revocarea consimtamantului scris si fara a avea de suferit vreun prejudiciu ca
urmare a acestui fapt;
f) s-au luat masuri ca asigurarea sau compensarea sa acopere raspunderea
investigatorului si a sponsorului.
Art. 24
Ingrijirile medicale acordate subiectilor si deciziile medicale luate cu
privire la acestia sunt responsabilitatea unui medic calificat corespunzator.
Art. 25
Subiectul trebuie pus in legatura cu un punct de contact de unde poate
obtine informatii mai ample.
CAP. 6
Studii clinice pe minori
Art. 26
In plus fata de oricare alta restrictie pertinenta, un studiu clinic pe
minori nu poate fi intreprins decat daca:
a) a fost obtinut consimtamantul in cunostinta de cauza al parintilor sau
al reprezentantului legal; acest consimtamant trebuie sa exprime vointa
prezumata a minorului si poate fi retras in orice moment fara ca acesta sa aiba
de suferit;
b) minorul a primit informatii, in functie de capacitatea sa de intelegere,
din partea unui personal medico-sanitar cu experienta in lucrul cu minorii, cu
privire la studiu, riscuri si beneficii;
c) dorinta explicita a unui minor, capabil sa isi formeze o opinie si sa
evalueze aceste informatii, de a refuza sa participe la studiul clinic sau de a
se retrage in orice moment, este luata in considerare de catre investigator
ori, acolo unde este cazul, de catre investigatorul principal;
d) nu este acordat nici un stimulent sau avantaj financiar in afara de
compensatii;
e) se obtin din studiul clinic anumite beneficii directe pentru grupul de
pacienti si numai in cazul in care aceste cercetari sunt esentiale pentru
validarea datelor obtinute in studii clinice asupra unor persoane capabile sa
isi exprime consimtamantul in cunostinta de cauza sau prin alte metode de
cercetare; pe langa aceasta, astfel de cercetari trebuie sa fie legate direct
de o situatie clinica a minorului respectiv ori sa fie de asa natura incat sa
se poata efectua numai pe minori;
f) au fost urmate ghidurile stiintifice corespunzatoare ale Agentiei Nationale
a Medicamentului;
g) studiile clinice au fost astfel concepute incat sa reduca la minimum
durerea, disconfortul, teama si orice alt risc previzibil legat de boala si de
nivelul de dezvoltare; atat pragul de risc, cat si nivelul de afectare trebuie
sa fie definite in mod expres si monitorizate constant;
h) protocolul a fost adoptat de o comisie de etica cu competente in
pediatrie sau dupa consultarea pe probleme clinice, etice si psihosociale in
domeniul pediatriei;
i) interesele pacientului primeaza intotdeauna asupra celor ale stiintei si
societatii.
CAP. 7
Studii clinice efectuate asupra incapabililor majori care nu sunt in masura
sa isi exprime consimtamantul legal in cunostinta de cauza
Art. 27
(1) Toate cerintele relevante enumerate pentru persoanele capabile sa isi
exprime consimtamantul legal in cunostinta de cauza se aplica si persoanelor
care nu sunt in masura sa isi exprime un astfel de consimtamant, denumite in
continuare incapabili majori.
(2) In afara de aceste cerinte, participarea la un studiu clinic a
incapabililor majori care nu si-au exprimat sau nu au refuzat sa isi exprime
consimtamantul in cunostinta de cauza inainte de instalarea incapacitatii nu
este posibila decat daca:
a) a fost obtinut consimtamantul in cunostinta de cauza al reprezentantului
legal; acest consimtamant trebuie sa exprime vointa prezumata a pacientului si
poate fi anulat in orice moment fara ca acesta sa aiba de suferit;
b) persoana care nu este in masura si isi exprime consimtamantul legal in
cunostinta de cauza a primit informatii, in functie de capacitatea sa de
intelegere, cu privire la studiu, riscuri si beneficii;
c) dorinta explicita a unui subiect, capabil sa isi formeze o opinie si sa
evalueze aceste informatii, de a refuza sa participe la studiul clinic sau de a
se retrage in orice moment, este luata in considerare de catre investigator
ori, acolo unde este cazul, de catre investigatorul principal;
d) nu este acordat nici un stimulent sau avantaj financiar in afara de
compensatii;
e) asemenea cercetari sunt esentiale pentru validarea datelor obtinute in
studii clinice asupra unor persoane capabile sa isi exprime consimtamantul in
cunostinta de cauza sau prin alte metode de cercetare si se raporteaza direct
la o conditie clinica ce pune in pericol viata ori cauzeaza debilitatea de care
sufera incapabilul major in cauza;
f) studiile clinice au fost astfel concepute incat sa reduca la minimum
durerea, disconfortul, teama si orice alt risc previzibil legat de boala si de
nivelul de dezvoltare; atat pragul de risc, cat si nivelul de afectare trebuie
sa fie definite in mod expres si monitorizate constant;
g) protocolul a fost adoptat de o comisie de etica cu competente in ceea ce
priveste boala si populatia in cauza sau dupa consultarea pe probleme clinice,
etice si psihosociale legate de boala si populatia in cauza;
h) interesele pacientului primeaza intotdeauna asupra celor ale stiintei si
societatii;
i) exista speranta justificata ca administrarea medicamentului care trebuie
testat ofera un beneficiu mai mare decat riscul pentru pacientul in cauza sau
nu prezinta nici un risc.
CAP. 8
Comisia de etica
Art. 28
(1) In vederea punerii in practica a studiilor clinice trebuie infiintate
comisii de etica.
(2) Comisia de etica are obligatia de a-si formula opinia inaintea
inceperii oricarui studiu clinic pentru care a fost solicitata.
(3) Comisia de etica isi formuleaza opinia tinand cont in special de
urmatoarele elemente:
a) relevanta studiului clinic si proiectul acestuia;
b) daca evaluarea atat a beneficiilor anticipate, cat si a riscurilor, asa
cum este prevazut in art. 23 lit. a), este satisfacatoare si sunt justificate
concluziile;
c) protocolul;
d) calificarea adecvata a investigatorului si a personalului ajutator;
e) brosura investigatorului;
f) calitatea facilitatilor;
g) daca informatiile scrise care trebuie furnizate, precum si procedura de
urmat pentru obtinerea consimtamantului exprimat in cunostinta de cauza, sunt
adecvate si complete; este necesara, de asemenea, justificarea cercetarii la
persoane incapabile sa-si exprime consimtamantul in cunostinta de cauza conform
dispozitiilor cap. IV;
h) prevederea de indemnizatii sau compensatii cu caracter reparatoriu in
caz de prejudicii sau deces, imputabile studiului clinic;
i) orice asigurare sau indemnizatie care acopera responsabilitatea
investigatorului si a sponsorului;
j) sumele si, atunci cand este cazul, modalitatile de retribuire sau
compensare a investigatorilor si subiectilor studiului clinic si elementele
relevante ale oricarui contract prevazut intre sponsor si locul studiului;
k) modalitatile de recrutare a subiectilor.
Art. 29
Comisia de etica dispune de un termen maxim de 60 de zile de la data
primirii cererii in forma corecta si corespunzatoare, pentru a-si comunica
opinia motivata solicitantului, precum si Agentiei Nationale a Medicamentului.
Art. 30
(1) In timpul perioadei de examinare a cererii, comisia de etica nu poate
formula decat o singura cerere pentru informatii suplimentare la informatiile
deja furnizate de solicitant.
(2) Termenul prevazut la art. 29 este suspendat pana la primirea
informatiilor suplimentare.
Art. 31
(1) Nu poate fi acordata nici o prelungire a perioadei de 60 de zile la
care se face referire la art. 29 decat in cazul unor studii care implica
medicamente pentru terapie genica si terapie celulara somatica sau medicamente
care contin organisme modificate genetic. In acest caz poate fi acordata o
prelungire de maximum 30 de zile.
(2) Pentru aceste produse, perioada de 90 de zile poate fi prelungita cu 90
de zile suplimentare in cazul in care se consulta un grup sau un comitet de
experti.
(3) Nu exista limitare a termenului de autorizare pentru terapia celulara
xenogenica.
CAP. 9
Opinia unica
Art. 32
Pentru studiile clinice multicentrice limitate la teritoriul Romaniei,
Agentia Nationala a Medicamentului trebuie sa stabileasca o procedura care
prevede, indiferent de numarul comisiilor de etica, formularea unei opinii
unice pentru Romania.
Art. 33
In cazul unor studii clinice multicentrice efectuate simultan in mai multe
tari va fi formulata cate o singura opinie pentru fiecare tara implicata in
studiul clinic respectiv.
CAP. 10
Ghiduri detaliate
Art. 34
Agentia Nationala a Medicamentului va publica ghiduri detaliate cu privire
la formularul de cerere si documentatia care trebuie prezentata in vederea
solicitarii opiniei comisiei de etica, in special in ceea ce priveste
informatiile oferite subiectilor, precum si masurile adecvate pentru asigurarea
protectiei datelor personale.
CAP. 11
Inceperea unui studiu clinic
Art. 35
Agentia Nationala a Medicamentului trebuie sa ia masurile necesare pentru
ca inceperea unui studiu clinic sa se faca urmandu-se procedura prevazuta de
prezentul capitol.
Art. 36
(1) Sponsorul nu poate incepe un studiu clinic decat dupa emiterea unei
opinii favorabile de catre comisia de etica si daca Agentia Nationala a
Medicamentului nu a transmis sponsorului obiectii motivate.
(2) Procedurile care vizeaza luarea acestor decizii pot sa se deruleze in
paralel, conform optiunii sponsorului.
Art. 37
Inainte de inceperea oricarui studiu clinic, sponsorul este obligat sa
prezinte Agentiei Nationale a Medicamentului o cerere de autorizare intr-o
forma corecta si corespunzatoare, prin care sa isi exprime intentia de a
desfasura studiul clinic.
Art. 38
(1) Daca Agentia Nationala a Medicamentului semnaleaza sponsorului ca are
obiectii motivate, sponsorul poate, o singura data, sa modifice continutul
cererii mentionate la art. 37 pentru a putea lua in considerare obiectiile care
i-au fost semnalate.
(2) Daca sponsorul nu reuseste sa modifice corespunzator cererea, aceasta
va fi considerata respinsa si studiul clinic nu poate incepe.
Art. 39
(1) Examinarea unei cereri de autorizare in forma corecta si
corespunzatoare de catre Agentia Nationala a Medicamentului, asa cum se prevede
la art. 37, va fi terminata cat mai repede posibil, fara a depasi 60 de zile.
(2) Agentia Nationala a Medicamentului poate totusi sa informeze sponsorul,
inainte de sfarsitul acestei perioade, ca nu are motive sa nu accepte studiul.
Art. 40
(1) Nu poate fi acordata nici o alta prelungire a intervalului, cu exceptia
studiilor clinice care implica medicamentele enumerate la art. 42, pentru care
poate fi acordata o prelungire de maximum 30 de zile.
(2) Pentru aceste produse, perioada de 90 de zile poate fi prelungita cu 90
de zile suplimentare in cazul in care se consulta un grup sau un comitet de
experti.
(3) Nu exista limitare a termenului de autorizare pentru terapia celulara
xenogenica.
Art. 41
Fara sa se contravina celor cuprinse in art. 42, poate fi ceruta o
autorizatie scrisa inaintea inceperii studiilor clinice pentru medicamente care
nu au autorizatie de punere pe piata conform Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 152/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 336/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, si care sunt obtinute prin tehnologia
ADN recombinat, expresia controlata a genelor care codifica proteine biologic
active in celulele procariote si eucariote, inclusiv in celule transformate de
mamifere, metode cu anticorpi monoclonali, precum si pentru alte medicamente cu
caracteristici speciale, ca de exemplu medicamente ale caror substante active
sunt produse biologice de origine umana sau animala ori care contin componente
biologice de origine umana sau animala ori a caror fabricatie necesita asemenea
componente.
Art. 42
(1) Autorizatia scrisa este necesara inaintea inceperii studiilor clinice
care implica medicamente pentru terapie genica, terapie celulara somatica, inclusiv
pentru terapie celulara xenogenica, precum si pentru toate medicamentele care
contin organisme modificate genetic.
(2) Nu poate fi realizat nici un studiu pentru terapie genetica care are ca
rezultat modificarea identitatii genetice a subiectului studiului.
Art. 43
Aceasta autorizatie trebuie emisa fara sa contravina prevederilor
legislatiei nationale cu privire la utilizarea restransa a microorganismelor
modificate genetic si la diseminarea voluntara de organisme modificate genetic
in mediul inconjurator.
Art. 44
Agentia Nationala a Medicamentului va publica ghiduri detaliate cu privire
la:
a) formularul si continutul cererii la care se face referire la art. 37,
precum si documentatia care trebuie prezentata in sprijinul acestei cereri,
care trebuie sa justifice calitatea si fabricatia medicamentului investigat,
testele toxicologice si farmacologice, protocolul si informatiile clinice
referitoare la medicamentul investigat, in special brosura investigatorului;
b) prezentarea si continutul propunerii de amendament la care se face
referire la art. 45 lit. a), referitoare la amendamentele substantiale aduse
protocolului;
c) declaratia privind inchiderea studiului clinic.
CAP. 12
Desfasurarea unui studiu clinic
Art. 45
Desfasurarea unui studiu clinic poate fi modificata respectandu-se
urmatoarele proceduri:
a) dupa inceperea studiului clinic, sponsorul poate sa faca amendamente la
protocol; atunci cand aceste amendamente sunt importante si de natura sa aiba
impact asupra sigurantei participantilor sau sa schimbe interpretarea
documentelor stiintifice care vin in sprijinul desfasurarii studiului ori daca
sunt semnificative din oricare alt punct de vedere, sponsorul va transmite
motivele si continutul acestor amendamente la Agentia Nationala a
Medicamentului si va informa comisia sau comisiile de etica interesate conform
cap. VII si X;
- pe baza elementelor vizate la cap. VIII art. 28 alin. (3) si in
conformitate cu cap. IX, comisia de etica emite o opinie intr-un interval maxim
de 35 de zile de la data primirii amendamentului propus in forma corecta si
corespunzatoare; daca aceasta opinie nu este favorabila, sponsorul nu poate
implementa amendamentul la protocol;
- daca opinia comisiei de etica este favorabila si daca Agentia Nationala a
Medicamentului nu a emis obiectii motivate fata de aceste amendamente
importante, sponsorul poate sa continue desfasurarea studiului clinic dupa
protocolul amendat; in caz contrar, fie sponsorul tine cont de aceste obiectii
si adapteaza in consecinta amendamentul la protocolul respectiv, fie isi
retrage propunerea de amendament;
b) fara sa se contravina prevederilor lit. a) si in functie de
circumstante, in special in cazul aparitiei oricarui eveniment nou legat de desfasurarea
studiului sau de dezvoltarea medicamentului investigat atunci cand este posibil
ca acesta sa puna in pericol siguranta subiectilor, sponsorul si investigatorul
vor lua masurile urgente adecvate de siguranta pentru a proteja subiectii de
orice risc imediat; sponsorul va informa fara intarziere Agentia Nationala a
Medicamentului despre aceste evenimente noi si despre masurile luate si se va
asigura ca va fi informata simultan si comisia de etica;
c) in decurs de 90 de zile de la inchiderea unui studiu clinic, sponsorul
trebuie sa anunte Agentia Nationala a Medicamentului, precum si comisia de
etica despre faptul ca studiul a fost inchis; daca studiul trebuie inchis mai
devreme, acest interval este redus la 15 zile si motivele trebuie clar explicate.
CAP. 13
Suspendarea studiului sau incalcari ale prevederilor
Art. 46
(1) Daca Agentia Nationala a Medicamentului are motive obiective sa
considere ca nu mai sunt intrunite conditiile cererii de autorizare vizate la
cap. XI art. 37 sau daca detine informatii care pun la indoiala siguranta ori
corectitudinea stiintifica a studiului clinic, Agentia Nationala a
Medicamentului poate sa procedeze la suspendarea sau interzicerea studiului in
cauza, informand sponsorul despre aceasta.
(2) Inainte de a lua o astfel de decizie, cu exceptia cazurilor de risc
iminent, Agentia Nationala a Medicamentului va cere opinia sponsorului si/sau a
investigatorului; aceasta opinie trebuie sa ii fie transmisa in termen de o
saptamana. In acest caz, Agentia Nationala a Medicamentului va informa imediat
celelalte autoritati competente; in cazul unui studiu multicentric care se
desfasoara in mai multe tari, va anunta si comisia de etica despre decizia sa
de suspendare sau interzicere a studiului, precum si despre motivele deciziei
respective.
Art. 47
(1) Daca Agentia Nationala a Medicamentului are motive obiective sa
considere ca sponsorul ori investigatorul sau oricare alta persoana implicata
in studiu nu isi mai indeplineste obligatiile in conformitate cu prevederile
legale, trebuie sa informeze imediat persoana si sa indice masurile pentru a
remedia aceasta situatie.
(2) Agentia Nationala a Medicamentului va informa imediat comisia de etica
si celelalte autoritati competente, daca studiul este multicentric si se
desfasoara in mai multe tari, despre incalcarea prevederilor legale constatate
si masurile de remediere care trebuie luate.
CAP. 14
Fabricarea si importul medicamentelor investigate
Art. 48
(1) Agentia Nationala a Medicamentului va lua toate masurile necesare
pentru ca fabricarea si importul medicamentelor investigate sa fie posibile
numai pe baza detinerii unei autorizatii.
(2) In vederea obtinerii acestei autorizatii, propunatorul si ulterior
detinatorul autorizatiei vor trebui sa satisfaca prevederile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 152/1999, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 49
Agentia Nationala a Medicamentului va lua toate masurile adecvate pentru ca
detinatorul autorizatiei la care se face referire in art. 48 sa dispuna
permanent si continuu de cel putin o persoana calificata, responsabila mai ales
de executarea obligatiilor specificate la art. 50, raspunzand conditiilor prevazute
in Regulile de buna practica de fabricatie pentru produse medicamentoase,
aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii nr. 1.058/2003.
Art. 50
Agentia Nationala a Medicamentului va lua toate masurile adecvate pentru ca
persoana calificata la care se face referire in Regulile de buna practica de
fabricatie pentru produse medicamentoase, fara a se prejudicia relatiile sale
cu fabricantul sau cu importatorul, sa aiba responsabilitatea de a asigura:
a) in cazul medicamentelor investigate fabricate in Romania, ca fiecare
serie de medicament a fost fabricata si controlata conform prevederilor
Regulilor de buna practica de fabricatie pentru produse medicamentoase, cu
specificatiile produsului si cu informatiile notificate in conformitate cu art.
37;
b) in cazul medicamentelor investigate fabricate intr-o terta tara, ca
fiecare serie de fabricatie a fost fabricata si controlata dupa reguli de buna
practica de fabricatie cel putin echivalente cu cele prevazute in Regulile de
buna practica de fabricatie pentru produse medicamentoase, conform
specificatiilor produsului, si ca fiecare serie de fabricatie a fost controlata
conform informatiilor notificate in conformitate cu art. 37;
c) in cazul unui medicament investigat care este un produs comparator
provenind dintr-o tara terta si are o autorizatie de punere pe piata, atunci
cand nu poate fi obtinuta o documentatie care sa ateste ca fiecare serie de
fabricatie a fost fabricata in conditii cel putin echivalente cu cele prevazute
de Regulile de buna practica de fabricatie pentru produse medicamentoase la
care s-a facut referire anterior, ca fiecare serie de fabricatie a facut
obiectul tuturor analizelor, testelor sau verificarilor relevante si necesare
pentru a se confirma calitatea acestora in concordanta cu informatiile
notificate in conformitate cu art. 37.
Art. 51
(1) Ghidurile detaliate cu privire la elementele care urmeaza a fi luate in
considerare in timpul evaluarii produselor in vederea eliberarii seriilor in
Romania trebuie sa fie elaborate in conformitate cu Regulile de buna practica
de fabricatie pentru produse medicamentoase si in special cu anexa nr. 1 la
acestea.
(2) Aceste ghiduri vor fi aprobate prin ordin al ministrului sanatatii si
vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 52
(1) In toate cazurile, persoana calificata trebuie sa ateste intr-un
registru sau document echivalent ca fiecare serie de fabricatie corespunde
prevederilor prezentului articol.
(2) Registrul mentionat sau documentul echivalent trebuie tinut la zi cu
operatiile desfasurate si pus la dispozitie Agentiei Nationale a Medicamentului
pentru o perioada de cel putin 5 ani.
CAP. 15
Etichetarea
Art. 53
Informatiile care vor trebui sa figureze in limba romana pe ambalajul
exterior al medicamentelor investigate sau, atunci cand nu exista ambalaj
exterior, pe ambalajul primar vor fi publicate de catre Agentia Nationala a
Medicamentului in Regulile de buna practica de fabricatie pentru produse
medicamentoase.
Art. 54
Pe langa aceasta, Regulile de buna practica de fabricatie vor stabili
prevederi adecvate in legatura cu etichetarea medicamentelor investigate
destinate studiilor clinice avand caracteristicile urmatoare:
a) conceptia studiului nu cere procese speciale de fabricatie sau ambalare;
b) studiul este realizat cu medicamente care, in tarile implicate in acest
studiu, au autorizatie de punere pe piata in sensul Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 152/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si sunt fabricate sau
importate conform prevederilor din ordonanta de urgenta a Guvernului mentionata
mai sus;
c) pacientii care participa la studiu prezinta caracteristicile care
corespund indicatiilor terapeutice precizate in autorizatia de punere pe piata
a produsului.
CAP. 16
Verificarea conformitatii medicamentelor investigate cu Regulile de buna
practica in studiul clinic si cu Regulile de buna practica de fabricatie
Art. 55
Pentru a verifica respectarea prevederilor referitoare la Regulile de buna
practica in studiul clinic si la Regulile de buna practica de fabricatie,
Agentia Nationala a Medicamentului desemneaza in acest scop inspectori
insarcinati cu inspectarea locurilor implicate in desfasurarea unui studiu
clinic si mai ales locul sau locurile unde se desfasoara studiul clinic, locul
de fabricatie al medicamentului investigat, orice laborator de analiza folosit
pentru studiul clinic si/sau localurile sponsorului.
Art. 56
(1) Dupa inspectie trebuie pregatit un raport de inspectie.
(2) Acest raport trebuie pus la dispozitie sponsorului, asigurandu-se
protectie elementelor confidentiale; raportul poate fi pus la dispozitie
celorlalte tari implicate, daca studiul este multicentric si se desfasoara in
mai multe tari, si comisiei de etica.
Art. 57
Agentia Nationala a Medicamentului va publica ghiduri detaliate privind
documentatia referitoare la studiul clinic, care constituie dosarul de baza al
studiului, metodele de arhivare, calificarea inspectorilor si procedurile de
inspectie destinate verificarii conformitatii studiului clinic in cauza cu
prezentele reglementari.
CAP. 17
Notificarea evenimentelor adverse
Art. 58
(1) Investigatorul trebuie sa anunte imediat sponsorului toate evenimentele
adverse grave, cu exceptia celor care sunt clasificate in protocol sau in
brosura investigatorului in grupul celor care nu necesita o raportare imediata.
(2) Raportarea imediata va fi urmata de rapoarte scrise detaliate.
(3) In acest raport imediat, precum si in rapoartele ulterioare, subiectii
vor fi identificati prin codul numeric unic al studiului.
Art. 59
Evenimentele adverse si/sau rezultatele analizelor anormale definite in
protocol ca fiind determinante pentru evaluarea sigurantei vor fi aduse la
cunostinta sponsorului conform cerintelor de raportare si in functie de
termenele specificate de protocol.
Art. 60
In cazul raportarii decesului unui subiect, investigatorul va comunica
sponsorului si comisiei de etica toate informatiile suplimentare cerute.
Art. 61
Sponsorul trebuie sa pastreze inregistrari detaliate ale tuturor
evenimentelor adverse care ii sunt aduse la cunostinta de investigator sau investigatori;
aceste inregistrari vor fi transmise tarilor pe teritoriul carora se desfasoara
studiul clinic, daca acestea le cer.
CAP. 18
Notificarea reactiilor adverse grave
Art. 62
(1) Sponsorul se va asigura ca toate informatiile importante cu privire la
reactiile adverse grave neasteptate suspectate care produc moartea sau ameninta
viata sunt inregistrate si notificate cat mai repede posibil autoritatilor
competente din toate tarile interesate, precum si comisiei de etica, in maximum
7 zile din momentul in care sponsorul a luat cunostinta de acest caz, si ca
informatiile relevante ulterioare vor fi apoi comunicate intr-un nou interval
de 8 zile.
(2) Toate celelalte reactii adverse grave neasteptate suspectate vor fi
aduse la cunostinta autoritatilor competente interesate, precum si comisiei de
etica, cat mai repede posibil, dar nu mai tarziu de 15 zile de la data la care
sponsorul a aflat intaia oara despre eveniment.
(3) Agentia Nationala a Medicamentului se va asigura ca toate reactiile
adverse grave neasteptate suspectate ale unui medicament investigat care i-au
fost aduse la cunostinta vor fi inregistrate.
(4) Sponsorul ii va informa, de asemenea, pe toti investigatorii.
Art. 63
O data pe an pe timpul intregii durate a studiului clinic, sponsorul
trebuie sa furnizeze Agentiei Nationale a Medicamentului si comisiei de etica o
lista cu toate reactiile adverse grave suspectate survenite in aceasta
perioada, precum si un raport cu privire la siguranta participantilor.
CAP. 19
Ghiduri cu privire la modul de raportare a reactiilor adverse
Art. 64
Agentia Nationala a Medicamentului va publica ghiduri privitoare la
colectarea, verificarea si prezentarea rapoartelor asupra
evenimentelor/reactiilor adverse, precum si procedurile de decodificare pentru
reactiile adverse grave neasteptate.
CAP. 20
Dispozitii generale
Art. 65
(1) Prezentele reglementari nu vor prejudicia responsabilitatea civila si
penala a sponsorului sau a investigatorului.
(2) In vederea acestui fapt, sponsorul sau un reprezentant legal al
sponsorului trebuie sa fie stabilit in Romania.
Art. 66
Medicamentele investigate si, atunci cand este cazul, dispozitivele
utilizate pentru a le administra sau cele necesare conform protocolului
studiului clinic sunt furnizate gratuit de sponsor; Agentia Nationala a
Medicamentului va fi informata cu privire la astfel de situatii.
CAP. 21
Adaptarea la progresul stiintific si tehnic
Art. 67
Prezentele reglementari vor fi actualizate ori de cate ori este necesar
pentru a fi adaptate la progresul stiintific si tehnic.