ORDIN
Nr. 1630 din 13 decembrie 2004
pentru aprobarea Ghidului privind calificarea inspectorilor care verifica
respectarea Regulilor de buna practica in studiul clinic*)
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 79 bis din 24 ianuarie 2005
*) Ordinul nr. 1.630/2004 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 79/2005 si este reprodus si in acest numar bis.
Avand in vedere prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 152/1999
privind produsele medicamentoase de uz uman, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 336/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare al Directiei generale farmaceutice, inspectia
de farmacie si aparatura medicala nr. O.B. 14.201/2004,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si
functionarea Ministerului Sanatatii, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul sanatatii emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Ghidul privind calificarea inspectorilor care verifica
respectarea regulilor de buna practica in studiul clinic, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga orice dispozitie
contrara.
Art. 3
Agentia Nationala a Medicamentului va duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial, Partea I.
p. Ministrul sanatatii,
Ion Bazac,
secretar de stat
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
GHID
privind calificarea inspectorilor care verifica respectarea Regulilor de buna
practica in studiul clinic
CAP. 1
Introducere
Art. 1
Prezentul Ghid transpune Ghidul ENTR/F/2 D(2002) al Comisiei Europene
privind calificarile inspectorilor care trebuie sa verifice conformitatea
studiilor clinice cu prevederile Regulilor de buna practica in studiul clinic.
CAP. 2
Baza legala
Art. 2
Prezentul Ghid detaliaza cerintele Ordinului ministrului sanatatii nr.
615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind implementarea Regulilor
de buna practica in desfasurarea studiilor clinice efectuate cu medicamente de
uz uman.
CAP. 3
Definitii
Art. 3
(1) In prezentul Ghid sunt aplicabile definitiile din Ordinul ministrului
sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind
implementarea Regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice
efectuate cu medicamente de uz uman.
(2) Termenii aditionali folositi in prezentul Ghid sunt definiti in
Regulile de buna practica in studiul clinic aprobate prin Ordinul ministrului
sanatatii nr. 1236/2004.
CAP. 4
Calificarea initiala
IV.1. Aspecte generale
Art. 4
Agentia Nationala a Medicamentului trebuie sa dispuna de un numar adecvat
de inspectori care sa inspecteze unitatile implicate in orice studiu clinic
desfasurat pe teritoriul national.
Art. 5
Agentia Nationala a Medicamentului trebuie sa dispuna de resurse suficiente
pentru ca activitatea de verificare a respectarii Regulilor de buna practica in
studiul clinic sa fie efectuata in mod eficient.
Art. 6
Inspectorii vor fi desemnati de Agentia Nationala a Medicamentului in
conformitate cu legislatia nationala in vigoare.
Art. 7
Toti inspectorii trebuie sa fie competenti pentru a-si indeplini
indatoririle atribuite si trebuie sa fie instruiti corespunzator.
Art. 8
Inspectorilor trebuie sa li se aduca la cunostinta necesitatea respectarii
caracterului confidential al informatiilor la care au acces ca rezultat al
inspectiilor de verificare a Regulilor de buna practica in studiul clinic.
Art. 9
Nevoile de instruire ale inspectorilor trebuie sa fie evaluate regulat si
Agentia Nationala a Medicamentului trebuie sa intreprinda actiuni adecvate
pentru a mentine si imbunatati calitatile inspectorilor.
Art. 10
Informatiile despre calificarile relevante, pregatirea si experienta
fiecarui inspector trebuie sa fie documentate; aceste inregistrari trebuie
actualizate.
Art. 11
(1) Procedurile Standard de Operare (PSO) care detaliaza indatoririle,
responsabilitatile si mentinerea competentei inspectorilor trebuie sa fie
disponibile in forma scrisa pentru fiecare inspector.
(2) Aceste PSO trebuie sa fie redactate clar si trebuie actualizate.
IV.2. Calitati personale
Art. 12
(1) Calitatile personale ale unui inspector sunt importante pentru
atingerea obiectivelor inspectiilor.
(2) In timpul unei inspectii, inspectorul trebuie sa promoveze o atmosfera
care sa faciliteze schimbul de informatii.
(3) Inspectorii trebuie sa ramana obiectivi in timpul inspectiei si in
acest context trebuie sa raspunda intrebarilor sau sa faca clarificari, dar
trebuie sa evite intrarea in rolul unui consultant.
IV.3. Atributii
Art. 13
Inspectorii trebuie sa dispuna de mijloace de identificare adecvate
(legitimatii).
Art. 14
(1) Inspectorul trebuie sa semneze o declaratie de interese pentru a face
publica existenta oricaror legaturi financiare sau de alta natura cu partile
inspectate.
(2) Atunci cand este necesar, informatiile cuprinse in declaratie trebuie
luate in considerare in momentul desemnarii inspectorilor pentru o anumita
inspectie.
CAP. 5
Educatie si instruire
V.1. Educatie
Art. 15
(1) Inspectorul trebuie sa aiba studii universitare, de preferinta de
medicina, farmacie, farmacologie, toxicologie sau experienta echivalenta in
alte domenii aferente.
(2) Nivelul educatiei trebuie sa permita o buna comunicare cu toate
persoanele implicate in studii clinice.
Art. 16
(1) Inspectorul trebuie sa-si fi demonstrat capacitatea de a-si exprima
clar si fluent conceptiile si ideile oral si in scris in limba romana.
(2) De asemenea, este recomandabil ca inspectorul sa poata citi in limba
engleza.
Art. 17
(1) Inspectorul trebuie sa cunoasca principiile si procedeele de dezvoltare
a medicamentului si de cercetare clinica.
(2) In plus, inspectorul trebuie sa cunoasca legislatia nationala si cea
aplicabila in Uniunea Europeana, precum si ghidurile referitoare la
desfasurarea studiilor clinice si obtinerea autorizatiei de punere pe piata in
Romania.
Art. 18
Inspectorul trebuie sa fie familiarizat cu terminologia medicala de baza.
Art. 19
Inspectorul trebuie sa fie familiarizat cu procedurile si sistemele pentru
inregistrarea datelor clinice, precum si cu organizarea si legislatia
sistemului sanitar din Romania.
Art. 20
In anumite circumstante, inspectorul poate avea nevoie sa fie familiarizat
cu sistemul sanitar si legislativ din alte tari.
Art. 21
Pentru a fi capabil sa actioneze ca inspector-sef intr-o inspectie ceruta
de Comitetul pentru Medicamente Brevetate (Committee for Proprietary Medicinal
Products - CPMP) si coordonata de Agentia Europeana a Medicamentului (European
Medicines Agency - EMEA) si sa participe la cooperarea si armonizarea
procedurilor in cadrul Uniunii Europene, inspectorul trebuie sa citeasca si sa
scrie in limba engleza.
V.2. Instruire
Art. 22
Instruirea inspectorilor trebuie sa asigure competenta acestora in
planificarea, conducerea si raportarea inspectiilor.
Art. 23
Pregatirea si experienta trebuie sa fie documentate individual si evaluate
in cadrul cerintelor definite ale sistemului de management al calitatii al
Agentiei Nationale a Medicamentului.
Art. 24
In functie de sarcinile incredintate inspectorului, instruirea in
urmatoarele domenii poate fi considerata relevanta:
- instruirea in tehnica inspectiei, obtinuta prin participarea la cursuri
relevante si prin insotirea si formarea de catre inspectori calificati, precum
si participarea ca observator in cazuri relevante in timpul inspectiilor de
verificare a respectarii Regulilor de buna practica de fabricatie si de buna
practica de laborator;
- instruirea in proceduri administrative necesare pentru conducerea unei
inspectii, cum ar fi planificarea, organizarea, comunicarea si furnizarea de
informatii unitatii inspectate;
- cunoasterea si intelegerea tehnologiei actuale, sistemelor de operare pe
calculator, tehnologiei informationale, a manevrarii datelor si arhivarii;
- cunoasterea cerintelor pentru facilitatile de laborator, instrumentelor
analitice, manevrarea probelor si analizelor, farmacocinetica;
- instruirea in evaluarea deficientelor si a modului de raportare a
acestora;
- principiile generale ale Sistemelor de Management al Calitatii (ISO
9001:2000 etc.);
- cunoasterea sistemului de management al calitatii al Agentiei Nationale a
Medicamentului;
- cunoasterea si pregatirea in conformitate cu ghidurile de inspectii nationale,
ale Uniunii Europene si EMEA;
- cunoasterea si intelegerea principiilor de buna practica in studiul
clinic;
- evaluarea si proiectarea studiilor clinice si proceselor, inclusiv
proiectarea protocolului si formularelor de raportare a cazului;
- cerintele de baza ale productiei de medicamente: de exemplu etichetarea,
depozitarea si controlul calitatii precum si distributia medicamentelor
investigate;
- terminologia medicala;
- metode de detectare a fraudei.
Art. 25
(1) Inainte de asumarea responsabilitatii pentru efectuarea inspectiilor de
verificare a respectarii Regulilor de buna practica in studiul clinic, noul
inspector trebuie sa fi castigat experienta prin participarea ca membru al
echipei la inspectii conduse de inspectori cu experienta.
(2) Este de preferat ca inspectorul sa isi inceapa activitatea cu inspectii
nationale de verificare a respectarii Regulilor de buna practica in studiul
clinic in calitate de membru al unei echipe de inspectie si apoi sa participe la
inspectii mai complexe.
(3) Instruirea este o conditie esentiala pentru a putea ajunge conducatorul
unei echipe de inspectie si/sau inspector raportor in inspectii internationale.
V.3. Abilitati de conducere
Art. 26
Inspectorul trebuie sa demonstreze, prin mijloace adecvate, cunostintele si
capacitatea de a folosi calitatile de conducere necesare pentru efectuarea unei
inspectii (ex.: planificarea, anuntarea, conducerea si raportarea unei
inspectii).
V.4. Redactarea raportului de inspectie
Art. 27
Inspectorul trebuie sa se documenteze si sa demonstreze capacitatea sa de a
redacta rapoartele de inspectie conform cerintelor nationale, precum si in
concordanta cu sistemul EMEA pentru inspectii cerute de CPMP.
V.5. Formarea echipelor de inspectie
Art. 28
(1) Agentia Nationala a Medicamentului trebuie sa se asigure ca studiile
clinice sunt inspectate in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
sanatatii nr. 615/21.05.2004 pentru aprobarea Reglementarilor privind
implementarea Regulilor de buna practica in desfasurarea studiilor clinice
efectuate cu medicamente de uz uman; pentru a se asigura existenta tuturor
abilitatilor necesare in cadrul unor inspectii specifice, poate fi necesara
formarea unei echipe de inspectie.
(2) Atunci cand este necesar, Agentia Nationala a Medicamentului poate numi
echipe de inspectori si experti cu calificarile si experienta adecvate pentru
conducerea inspectiei.
CAP. 6
Mentinerea competentei
Art. 29
(1) Calificarea si calitatile inspectorului trebuie verificate periodic.
(2) Competenta inspectorului trebuie mentinuta si actualizata prin
experienta practica si prin participarea la cursuri, seminarii, intalniri
stiintifice, conferinte si citirea publicatiilor relevante.
(3) Toate aceste activitati trebuie sa fie documentate.
CAP. 7
Armonizarea cu Uniunea Europeana
Art. 30
Pentru a promova armonizarea internationala in interpretarea principiilor
si respectarea Regulilor de buna practica in studiul clinic, Agentia Nationala
a Medicamentului trebuie sa faciliteze activitatile de pregatire a
inspectorilor la nivel national si international, inclusiv pregatirea la locul
de munca.
Art. 31
Trebuie incurajate consultarea cu personalul altor inspectorate precum si
inspectiile si vizitele de pregatire comune.
Art. 32
Atunci cand este posibil, Agentia Nationala a Medicamentului trebuie sa
faciliteze si schimbul de informatii si experienta practica dobandite de
inspectori in domeniile bunei practici de laborator si bunei practici de
fabricatie, in special in partile care sunt strans legate de buna practica in
studiul clinic, (de exemplu dotarea laboratoarelor, inregistrarea si analiza
computerizata a datelor si cerintele privitoare la medicamentele investigate).