ORDIN Nr. 2509
din 25 august 2008
pentru aprobarea
Regulamentului privind operatiunile cu titluri de stat emise in forma
dematerializata
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 626 din 28 august 2008
In temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
în conformitate cu dispoziţiile art. 4 alin. (6) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările
ulterioare, şi cu dispoziţiile art. 3.2.7 din Hotărârea Guvernului nr.
1.470/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică,
ministrul economiei si finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind operaţiunile
cu titluri de stat emise în formă dematerializată, prevăzut în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Regulamentul privind operaţiunile cu
titluri de stat emise în formă dematerializată, aprobat prin Ordinul
ministrului finanţelor publice nr. 1.408/2005, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 881 din 30 septembrie 2005,
cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 666/2006 pentru modificarea şi
completarea Regulamentului privind operaţiunile cu titluri de stat emise în
formă dematerializată, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 9 mai 2006.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
REGULAMENT
privind operaţiunile
cu titluri de stat emise în formă dematerializată
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte:
a) termenii şi condiţiile generale privind plasarea
titlurilor de stat emise de Ministerul Economiei şi Finanţelor în formă
dematerializată, în monedă naţională sau în valută, pe piaţa internă;
b) obligaţiile entităţilor mandatate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor să administreze piaţa primară şi/sau secundară a
titlurilor de stat;
c) obligaţiile entităţii mandatate de Ministerul
Economiei şi Finanţelor să administreze sistemul de depozitare şi decontare a
titlurilor de stat.
Art. 2. - (1) Titlurile de stat sunt emise în baza
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, conform unui
calendar previzional anual, stabilit şi anunţat în luna decembrie a fiecărui an
de Ministerul Economiei şi Finanţelor. Acest program este detaliat
lunar/trimestrial/semestrial prin prospecte de emisiune, putând fi modificat în
funcţie de evoluţiile pieţelor financiare şi de necesităţile de finanţare.
(2) Pentru asigurarea permanentă a echilibrului
dintre resursele contului curent general al Trezoreriei Statului şi
necesităţile de finanţare, Ministerul Economiei şi Finanţelor poate anunţa şi
alte emisiuni de titluri de stat, cel mai târziu în ziua lucrătoare precedentă
datei de organizare a plasării.
(3) Ministerul Economiei şi Finanţelor poate mandata
unor entităţi publice sau private, pe bază de convenţie, atribuţii operaţionale
privind emisiunea de titluri de stat.
Art. 3. -In sensul prezentului regulament, pieţele primare şi secundare de titluri de stat reprezintă un sistem pentru plasarea şi tranzacţionarea acestor instrumente
financiare, caracterizat prin faptul că:
a) funcţionează regulat;
b) reglementările emise de autorităţile de
reglementare şi supraveghere sau de administratorul de piaţă definesc
condiţiile de funcţionare şi de acces pe piaţa respectivă;
c) respectă cerinţele de
raportare şi transparenţă stabilite prin reglementări, în vederea asigurării
protecţiei investitorilor.
CAPITOLUL II
Piaţa primară a titlurilor de stat
Art. 4. - (1) Piaţa primară a titlurilor de stat
cuprinde totalitatea operaţiunilor legate de plasarea
titlurilor de stat, în scopul atragerii pe termen scurt, mediu sau lung a capitalurilor
financiare disponibile.
(2) Vânzarea titlurilor de stat pe piaţa primară se
realizează prin subscripţie publică, licitaţie sau prin orice altă metodă
stabilită de administratorul de piaţă şi agreată de emitent.
(3) Entitatea mandatată de Ministerul Economiei şi
Finanţelor organizează şi conduce activitatea de plasare a emisiunii de titluri
de stat', emite reglementări în acest scop, cu avizul Ministerului Economiei şi
Finanţelor, aplică sancţiuni pentru încălcarea reglementărilor proprii, în conformitate
cu prevederile prezentului regulament.
Art. 5. - (1) Participanţii pe piaţa primară a
titlurilor de stat sunt dealerii primari, care pot desfăşura operaţiuni în nume
şi în cont propriu sau în nume propriu şi în contul clienţilor lor, persoane
fizice şi/sau juridice, rezidente ori nerezidente.
(2) Prin dealer primar se
înţelege entitatea care a fost acceptată de administratorul pieţei primare să
deruleze operaţiuni cu titluri de stat pe această piaţă ca urmare a
îndeplinirii condiţiilor de acces.
Art. 6. - Dealeri primari pot fi:
a) instituţii de credit, astfel cum sunt definite la
art. 7 alin. (1) pct. 10 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, care sunt autorizate de Banca
Naţională a României;
b) societăţi de servicii de investiţii financiare,
astfel cum sunt definite la art. 6 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de
capital, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt autorizate de
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare;
c) instituţii echivalente celor prevăzute la lit. a)
şi b), autorizate în statele membre ale Uniunii Europene şi/sau în celelalte
state aparţinând Spaţiului Economic European.
Art. 7. - Pentru instituţiile financiare care solicită
obţinerea calităţii de dealer primar, criteriile de acces sunt stabilite de
administratorul de piaţă prin reglementări aprobate de Ministerul Economiei şi
Finanţelor şi de autoritatea care reglementează şi supraveghează respectiva
piaţă.
CAPITOLUL III
Piaţa secundară a titlurilor de stat
Art. 8. - Piaţa secundară a titlurilor de stat
reprezintă un sistem multilateral care facilitează întâlnirea, în mod
nediscriminatoriu, a cererii şi ofertei vânzătorilor şi cumpărătorilor de
titluri de stat, din care rezultă încheierea de contracte care au ca obiect
aceste instrumente financiare.
Art. 9. - Piaţa secundară a titlurilor de stat se
organizează şi funcţionează conform reglementărilor emise în acest sens de Banca
Naţională a României sau, după caz, de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare,
cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 10. -Tranzacţionarea titlurilor de stat se
realizează pe piaţa secundară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională
a României, pe piaţa reglementată autorizată şi supravegheată de Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare şi administrată de Societatea Comercială „Bursa
de Valori Bucureşti" - S.A., în conformitate cu prevederile convenţiilor
încheiate de Ministerul Economiei şi Finanţelor cu administratorii celor două
pieţe.
Art. 11. - Prin participant
pe piaţa secundară se înţelege entitatea care a
fost acceptată de administratorul pieţei secundare să deruleze operaţiuni cu
titluri de stat pe această piaţă ca urmare a îndeplinirii condiţiilor de acces.
CAPITOLUL IV
Administratorii de piaţă
Art. 12. - Ministerul Economiei şi Finanţelor
mandatează administratorilor de piaţă toate activităţile legate de organizarea
şi reglementarea activităţilor pe piaţa primară şi/sau secundară a titlurilor
de stat.
Art. 13. -Administratorii de piaţă trebuie să
stabilească şi să menţină reglementări transparente şi nediscriminatorii,
bazate pe criterii obiective, cu privire la accesul, suspendarea şi excluderea
participanţilor pe pieţele respective, cu respectarea prezentului regulament.
Art. 14. -Administrarea pieţei primare/secundare a
titlurilor de stat constă în:
1. elaborarea, implementarea
şi aplicarea reglementărilor privind condiţiile şi procedurile de
acces/admitere, excludere şi suspendare a participanţilor şi a titlurilor de
stat la şi de la tranzacţionare;
2. stabilirea condiţiilor, procedurilor de
tranzacţionare, precum şi a obligaţiilor participanţilor;
3. elaborarea, implementarea şi aplicarea
procedurilor privind modul de determinare şi publicare a preţurilor şi a
cotaţiilor, tipurile de contracte şi operaţiuni permise, standardele
contractuale;
4. adoptarea măsurilor necesare funcţionării în mod
regulat şi ordonat, inclusiv sub aspect tehnic, a pieţei primare/secundare şi
verificarea respectării regulilor acesteia;
5. administrarea şi diseminarea către public a
informaţiilor privind emisiunile de titluri de stat;
6. elaborarea şi implementarea mecanismelor de
securitate şi control al sistemelor informatice, pentru protecţia drepturilor
de proprietate şi a informaţiilor confidenţiale;
7. asigurarea păstrării în siguranţă a datelor şi
informaţiilor stocate, a fişierelor şi bazelor de date, inclusiv în situaţia
unor calamităţi naturale, dezastre şi alte evenimente deosebite.
Art. 15. -Administratorul de piaţă poate asigura şi
alte servicii conexe, după cum urmează:
a) servicii de investigare a potenţialului pieţei
titlurilor de stat, a comportamentului investitorilor faţă de tranzacţionarea
acestora, sondarea pieţei cu privire la oportunitatea dezvoltării de produse,
operaţiuni şi instrumente noi având ca suport activ titlurile de stat, inclusiv
analiza statistică a rezultatelor;
b) organizarea de mese rotunde şi simpozioane cu scopul
dezvoltării pieţei, organizarea de cursuri de pregătire profesională şi de
calificare a personalului care activează pe această piaţă;
c) editarea şi comercializarea de materiale în domeniul
pieţei titlurilor de stat.
Art. 16. - Reglementările emise de administratorii de
piaţă trebuie să cuprindă obligaţiile participanţilor decurgând din:
1. organizarea şi administrarea pieţei titlurilor de
stat;
2. condiţiile privind criteriile de acces şi
categoriile de participanţi;
3. regulile privind plasamentul şi tranzacţiile
desfăşurate pe piaţa titlurilor de stat;
4. standardele profesionale impuse participanţilor pe
aceste pieţe;
5. condiţiile de acces la sistemele informatice ale
administratorului de piaţă, dacă este cazul;
6. măsurile disciplinare pentru încălcarea regulilor
stabilite de administratorul de piaţă.
Art. 17. - Administratorii de piaţă permit accesul
participanţilor care:
1. îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezentul
regulament, precum şi pe cele stabilite în reglementările proprii, aprobate de
autoritatea de supraveghere;
2. fac dovada dotării tehnice adecvate, stabilită de
administratorul pieţei;
3. au o structură organizatorică cerută prin
reglementările pieţei.
CAPITOLUL V
Depozitarul titlurilor de stat
Art. 18. - (1) Depozitarea şi decontarea operaţiunilor
cu titluri de stat au loc în cadrul sistemului de depozitare şi decontare a
titlurilor de stat, administrat de entitatea mandatată de Ministerul Economiei
şi Finanţelor în calitate de depozitar unic al titlurilor de stat.
(2) Sistemul de depozitare şi decontare a titlurilor
de stat asigură funcţia de depozitar unic pentru aceste instrumente şi este
organizat pe baza sistemului deţinerilor indirecte, caracterizat prin existenţa
unuia sau mai multor niveluri de intermediari între depozitarul titlurilor de
stat şi deţinătorul final al titlurilor de stat.
(2.1) In sensul prezentului regulament, prin intermediar
se înţelege entitatea care păstrează în custodie
şi administrează titluri de stat pentru clienţii săi, în conformitate cu
reglementările în vigoare.
(3) Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat,
pentru participanţii la sistemul de depozitare şi decontare, se dobândeşte prin
înscrierea titlurilor de stat în conturile în nume propriu deschise în
evidenţele depozitarului unic. In toate celelalte cazuri dreptul de proprietate
se dobândeşte prin înscrierea în conturile deschise în evidenţele
intermediarilor, sub rezerva existenţei titlurilor de stat în evidenţele depozitarului unic.
(3.1) Dreptul de proprietate asupra titlurilor de stat,
precum şi determinarea opozabilităţii, conţinutului, întinderii şi efectelor
asupra titlurilor de stat constituite drept garanţie sunt guvernate de legea
statului unde drepturile au fost valabil înscrise, în conformitate cu
prevederile art. 10 din Legea nr. 253/2004 privind caracterul definitiv al
decontării în sistemele de plăţi şi în sistemele de decontare a operaţiunilor
cu instrumente financiare şi ale art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 9/2004
privind unele contracte de garanţie financiară, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 222/2004.
(4) Procesarea operaţiunilor cu titluri de stat în
cadrul sistemului de depozitare şi decontare a titlurilor de stat se face în
conformitate cu reglementările emise de depozitarul titlurilor de stat.
Art. 19. - (1) Intermediarii vor evidenţia deţinerile
clienţilor lor separat de deţinerile proprii; în cazul în care un client al
acestora este intermediar, vor evidenţia separat deţinerile intermediarului
respectiv de cele ale clienţilor acestuia.
(2) Titlurile de stat, precum şi orice alte drepturi
aferente acestora, evidenţiate pe numele clienţilor în conturile unui
intermediar, nu vor fi considerate drept active sau pasive ale respectivului intermediar.
Art. 20. - (1) Transferul dreptului de proprietate
asupra titlurilor de stat în cadrul sistemului de depozitare şi decontare se
face cu respectarea principiului „livrare contra plată" (principiul DvP), asigurându-se astfel
că debitarea conturilor de evidenţă a titlurilor de stat are loc dacă şi numai
dacă are loc decontarea fondurilor.
(2) Depozitarul titlurilor de stat nu este răspunzător
de transferul dreptului de proprietate în conturile deschise în evidenţele
intermediarilor.
(3) Intermediarii pieţei titlurilor de stat sunt direct
răspunzători de asigurarea respectării principiului DvP pentru operaţiunile
derulate în numele clienţilor lor, inclusiv în numele altor participanţi pentru
care acţionează în calitate de agent de decontare în
sistem.
Art. 21. - Sistemul de depozitare şi decontare a
titlurilor de stat gestionează diferit contractele de gaj, după cum acestora le
sunt aplicabile, după caz, prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 9/2004 privind unele contracte de
garanţie financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
222/2004, sau ale Legii nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea
reformei economice, cu modificările ulterioare.
Art. 22. - (1) Participanţii la sistemul de depozitare
şi decontare a titlurilor de stat poartă răspunderea verificării modului de
respectare a prevederilor legale aplicabile contractelor de gaj încheiate în
cont propriu sau în contul clienţilor.
(2) Sistemul de depozitare şi decontare a titlurilor de
stat administrează contractele de gaj conform instrucţiunilor transmise de
participanţi.
Art. 23. - Decontarea pe fonduri aferentă operaţiunilor
cu titluri de stat se efectuează prin conturile deschise pe numele
participanţilor la piaţă în evidenţele Băncii Naţionale a României sau prin
conturi deschise la o bancă, după caz, cu respectarea reglementărilor în
domeniu şi a Regulilor sistemului ReGIS.
Art. 24. -In zilele declarate de Guvernul României
drept zile nelucrătoare, dar care sunt zile bancare, toate operaţiunile de
tipul cupon/dobândă, răscumpărare parţială/totală, răscumpărare opţională,
aferente emisiunilor de titluri de stat scadente în aceste zile, vor fi amânate
pentru prima zi lucrătoare următoare.
CAPITOLUL VI
Sancţiuni
Art. 25. - Sancţiunile pentru încălcarea prevederilor
prezentului regulament se aplică de Banca Naţională a României şi/sau de
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare în conformitate cu legislaţia în
vigoare.
Art. 26. - (1) Administratorii pieţei primare şi/sau
secundare a titlurilor de stat, mandataţi de Ministerul Economiei şi
Finanţelor, vor stabili şi vor menţine proceduri eficiente pentru monitorizarea
permanentă a respectării prezentului regulament şi a reglementărilor proprii.
Administratorii de piaţă vor monitoriza operaţiunile efectuate de către
participanţi, pentru a identifica încălcarea regulilor pieţei primare sau
secundare prin care poate fi afectată funcţionarea ordonată a acesteia.
(2) Administratorii de piaţă vor supraveghea conduita
participanţilor, vor investiga şi vor soluţiona cazurile de încălcare a
prezentului regulament şi a reglementărilor proprii şi vor aplica sancţiuni
disciplinare, altele decât cele prevăzute la art. 25.
Art. 27. - (1) Administratorii de piaţă pot retrage
dreptul de acces unui participant, dacă acesta nu mai respectă condiţiile de
acces, încalcă prevederile prezentului regulament şi/sau ale reglementărilor
proprii ale administratorilor de piaţă ori nu se conformează instrucţiunilor
emise de aceştia.
(2) Retragerea dreptului de acces pentru un participant
se face după consultarea autorităţii de
supraveghere/autorităţii competente din statul membru.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 28. - Dealerii selectaţi, precum şi salariaţii
acestora pot înfiinţa asociaţii profesionale având drept scop ridicarea
standardelor profesionale, stabilirea şi impunerea unor reguli de conduită şi
etică profesională în desfăşurarea operaţiunilor pe piaţa titlurilor de stat
din România. Astfel de asociaţii pot emite coduri de conduită care sunt avizate
de Ministerul Economiei şi Finanţelor, Banca Naţională a României şi de Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare.