ORDIN Nr. 258
din 20 februarie 2008
privind aprobarea Procedurii
de control intern si revizie a activitatii desfasurate de structurile centrale
si teritoriale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 163 din 3 martie 2008
In temeiul dispoziţiilor art. 12 alin. (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările si completările ulterioare,
ţinând seama de prevederile art. 4 alin. (2) pct. 28
din Hotărârea Guvernului nr. 495/2007, cu modificările şi completările
ulterioare,
având în vedere dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul
financiar preventiv, republicată, cu modificările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura de control intern şi
revizie a activităţii desfăşurate de structurile centrale şi teritoriale ale
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Structurile din cadrul aparatului propriu al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, toate
structurile aflate în subordinea
acesteia, precum şi Inspecţia generală vor lua măsuri pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Daniel Chiţoiu
ANEXĂ
PROCEDURĂ
de control intern şi revizie a activităţii
desfăşurate de structurile centrale şi teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
ARTICOLUL 1
Desemnarea structurii de control intern şi revizie.
Definirea controlului intern în Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
Activitatea desfăşurată de structurile centrale şi
teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va fi verificată de
Inspecţia generală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
denumită în continuare Inspecţia generală, în conformitate cu
atribuţiile şi competenţele stabilite prin regulamentul de organizare şi
funcţionare, aprobat prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală.
ARTICOLUL 2
Atribuţiile Inspecţiei generale
Inspecţia generală are următoarele atribuţii
principale:
a) controlează, verifică şi monitorizează
activitatea desfăşurată de structurile centrale şi teritoriale ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală sub aspectul legalităţii, oportunităţii,
integrităţii profesionale şi morale.
Acţiunea de control reprezintă
ansamblul activităţilor şi operaţiunilor destinate elucidării unui obiectiv,
iar obiectul controlului îl reprezintă activitatea specifică, de natură
instituţională, a unei structuri din aparatul central sau teritorial, în scopul
evaluării obiective a rezultatelor, a competenţei şi capacităţilor managerilor,
al identificării şi corectării deficienţelor constatate.
Acţiunea de verificare reprezintă
ansamblul activităţilor şi operaţiunilor destinate să clarifice aspectele
semnalate prin sesizări, scrisori, petiţii, informaţii din mass-media sau ca
urmare a autosesizării conducerii Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
cu privire la activitatea sau comportamentul funcţionarilor publici.
Acţiunea de monitorizare reprezintă ansamblul măsurilor, operaţiunilor şi activităţilor
destinate să verifice în timp real modul şi gradul de conformare a unei
activităţi sau a unui comportament la o normă prestabilită;
b) solicită date, informaţii şi documente referitoare
la aspectele care fac obiectul activităţii de control şi/sau de verificare,
inclusiv de la persoanele fizice şi juridice aflate în legătură cu
structura/persoana controlată;
c) întocmeşte, ca urmare a activităţii specifice
desfăşurate, acte de control sau de verificare (rapoarte, rapoarte de revizie,
procese-verbale de inspecţie, procese-verbale de contravenţie, note de control,
note de constatare, sinteze, informări etc.), care sunt înaintate spre avizare
şi aprobare directorului general al Inspecţiei generale şi preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi ulterior, de la caz la caz,
pentru informare şi/sau luarea măsurilor legale care se impun, altor structuri
centrale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv altor
autorităţi competente cu atribuţii complementare, în vederea valorificării
constatărilor;
d) în cazul în care constată abateri de la legalitate,
aplică măsuri pentru protejarea fondurilor publice şi a patrimoniului public,
precum şi pentru repararea prejudiciului produs, în conformitate cu
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi
controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările ulterioare,
stabileşte persoanele responsabile şi propune măsuri de atragere a răspunderii
disciplinare, contravenţionale, civile sau penale, după caz, a persoanelor
găsite vinovate de încălcarea prevederilor legale;
e) efectuează controale prin personalul propriu sau
împreună cu personalul specializat din cadrul altor structuri ale Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, ţinând cont de specificul activităţii
fiecăreia dintre acestea, precum şi cu reprezentanţii altor instituţii de
specialitate, în limitele dispoziţiilor legale în vigoare, cu avizul
directorului general şi în baza mandatului acordat de preşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală.
ARTICOLUL 3
Factori generatori ai activităţii de inspecţie
Activitatea de inspecţie poate fi generată de următorii
factori:
a) planul de revizie şi control intern, aprobat de
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;
b) sesizări provenite de la terţi care cuprind indicii,
de orice natură, ale unor abateri de la legalitate în efectuarea de operaţiuni,
desfăşurarea de activităţi sau realizarea de acţiuni, săvârşite la nivelul
structurilor centrale sau teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală;
c) sesizări provenite din interiorul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, inclusiv din cadrul structurilor teritoriale
ale acesteia;
d) sesizări din oficiu ale conducerii Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală;
e) informaţii şi/sau sesizări din mass-media;
f) orice alte informaţii
considerate relevante.
ARTICOLUL 4
Competenţa materială şi teritorială în efectuarea
activităţii de inspecţie generală
(1) Inspecţia
generală, desemnată potrivit art. 1, are competenţă generală materială şi
teritorială în efectuarea activităţii de inspecţie generală în cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală, precum şi la nivelul structurilor
teritoriale ale acesteia.
(2) In sensul prezentului ordin, prin sintagma structurile teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală se înţelege: direcţiile generale ale
finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, inclusiv
administraţiile fiscale subordonate acestora, Autoritatea Naţională a Vămilor
şi unităţile subordonate, Garda Financiară şi unităţile subordonate.
ARTICOLUL 5
Declanşarea şi derularea activităţii de inspecţie
(1) In baza dispoziţiei preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală se emite ordinul de serviciu, conform
modelului prezentat în anexa la prezenta procedură. Ordinul de serviciu reprezintă
mandatul acordat de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi
stă la baza oricărei acţiuni desfăşurate de Inspecţia generală.
(2) De regulă, acţiunea de control sau de verificare
se realizează de către o echipă constituită din minimum două persoane.
(3) In raport de aspectele sesizate se va proceda la
întocmirea tematicii de control sau de verificare, cu stabilirea punctuală a
obiectivelor acţiunii.
(4) In funcţie de complexitatea obiectului acţiunilor
de control sau de verificare, cu aprobarea preşedintelui Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, în componenţa echipelor pot fi atrase şi alte persoane
din cadrul structurilor centrale sau teritoriale, precum şi din cadrul altor
instituţii publice cu atribuţii similare.
(5) Reprezentanţii structurii supuse acţiunii de
control sau de verificare ori, după caz, persoana verificată sunt obligaţi să
pună la dispoziţia organelor de inspecţie toate documentele, informaţiile şi
datele pe care le deţin şi/sau care au legătură cu exercitarea sarcinilor de
serviciu, precum şi de a colabora cu echipa de inspecţie, refuzul constituind
abatere disciplinară, contravenţională sau penală, după caz.
(6) Pe parcursul derulării acţiunii de control sau de
verificare se pot solicita explicaţii scrise, note de relaţii, se pot întocmi
note de constatare şi se pot ridica copii de pe orice document justificativ.
(7) Anunţarea prealabilă a entităţii ce urmează a fi
supuse acţiunii de control sau de verificare nu este obligatorie.
ARTICOLUL 6
Materializarea rezultatelor acţiunii de inspecţie
(1) Inspecţia generală întocmeşte, ca urmare a
activităţii specifice desfăşurate, acte de control sau de verificare (rapoarte,
rapoarte de revizie, procese-verbale de inspecţie, procese-verbale de
contravenţie, note de control, note de constatare, sinteze, informări etc).
(2) Rezultatele acţiunii de control sau de verificare
vor fi consemnate într-un act scris, la întocmirea căruia se vor avea în vedere
toate informaţiile furnizate de entitatea supusă inspecţiei, constatările,
concluziile şi măsurile propuse de echipa de inspecţie, precum şi fundamentarea
legală a acestora.
(3) Actele de control prin care s-a atras răspunderea
civilă sau contravenţională se comunică persoanelor găsite vinovate de
încălcarea prevederilor legale.
ARTICOLUL 7
Structura actelor întocmite de Inspecţia generală
(1) La elaborarea
actului de control se vor respecta următoarele cerinţe:
a) constatările trebuie să aparţină
domeniului/obiectivelor acţiunii de inspecţie generală şi să fie susţinute prin
documente justificative corespunzătoare;
b) măsurile propuse trebuie să fie în concordanţă cu
constatările şi prevederile legale.
(2) La redactarea actului de control se vor respecta
următoarele principii:
a) prezentarea constatărilor
într-o manieră pertinentă şi incontestabilă;
b) evitarea utilizării expresiilor imprecise („se
pare", „în general", „uneori", „evident"), a stilului
eliptic de exprimare, a limbajului abstract;
c) promovarea unui limbaj cât mai uzual şi a unui stil de exprimare concret;
d) evitarea tonului polemic, jignitor, tendenţios;
e) ierarhizarea constatărilor (numai cele importante
vor fi prezentate în sinteză sau la concluzii).
(3) Actul de control trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele elemente:
a) scopul şi obiectivele controlului;
b) datele de identificare (baza legală, ordinul de
serviciu, echipa de inspecţie, entitatea supusă controlului şi persoanele care
au asigurat reprezentarea acesteia, durata acţiunii şi perioada controlată);
c) modul de desfăşurare a
controlului (documente/materiale examinate, materiale întocmite în cursul
acţiunii de control);
d) constatările echipei de inspecţie, explicitate
faptic şi fundamentate prin trimiteri la normele legale incidente, precum şi
nominalizarea persoanelor responsabile;
e) concluziile, care au la bază constatările echipei
de inspecţie cu privire la deficienţele semnalate;
f) măsurile, care trebuie să fie pertinente, să nu
fie disproporţionate în raport cu constatările pe care se bazează şi să conducă
la remedierea deficienţelor constatate;
g) documentaţia-anexă (note explicative, note de
relaţii, situaţii, acte, documente şi orice alt material probant sau
justificativ), precum şi o sinteză a principalelor constatări, recomandări şi
măsuri, de la caz la caz.
(4) Procesul-verbal de inspecţie, întocmit în
condiţiile art. 2 lit. d) din prezenta procedură, este supus căilor de atac şi
termenelor stabilite prin art. 22 alin. (8) din Ordonanţa Guvernului nr.
119/1999, republicată, cu modificările ulterioare.
ARTICOLUL 8
Valorificarea constatărilor
(1) Actele de control întocmite de Inspecţia generală
vor fi înaintate, spre avizare şi aprobare, directorului general al Inspecţiei
generale şi preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(2) Măsurile dispuse vor fi comunicate entităţilor
verificate în vederea implementării acestora.
(3) După caz, acestea vor fi transmise, pentru
informare şi/sau luarea măsurilor legale care se impun, altor structuri
centrale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(4) In cazul în care se constată săvârşirea de acte sau
fapte prevăzute de legea penală, concluziile reţinute în actele întocmite de
Inspecţia generală vor fi înaintate Direcţiei generale juridice din cadrul
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în vederea sesizării autorităţilor
competente.
ARTICOLUL 9
Urmărirea măsurilor stabilite
(1) Inspecţia generală
va urmări dacă măsurile aprobate de conducerea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală sunt aplicate întocmai şi în
termenele stabilite.
(2) Structura controlată trebuie să informeze
Inspecţia generală despre modul de implementare a măsurilor.
ANEXA la
procedură
MINISTERUL ECONOMIEI ŞI FINANŢELOR
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
Inspecţia generală
Data....................
ORDIN DE SERVICIU Nr.................
- model -
In conformitate cu
prevederile........................................................................................................................................................................ ...........,
in baza (factorul
generator)........................................................................................................................................................................ ............................,
Incepând cu data
de....................................., se va
efectua......................................., la (tipul
acţiunii)........................................................................
Scopul controlului este........................................................................................................................................................................ ......................,
iar obiectivele acestuia sunt (se completează
în cazul acţiunilor de revizie):................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Echipa de inspecţie este
formată din:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
............................................................................................