ORDIN
Nr. 259 din 13 octombrie 2004
pentru aprobarea Normelor privind autorizarea in domeniul montarii si
exploatarii sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire si apa
calda de consum in imobile de tip condominiu
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE PENTRU
SERVICIILE PUBLICE DE GOSPODARIE COMUNALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 979 din 25 octombrie 2004
Avand in vedere dispozitiile art. 6 alin. (1) lit. a) si ale art. 11 alin.
(1) din Hotararea Guvernului nr. 373/2002 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie
Comunala - A.N.R.S.C., cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 23
alin. (2) din Legea serviciilor publice de gospodarie comunala nr. 326/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 85 si 89 din Metodologia
de repartizare si facturare a consumurilor individuale de energie termica in
imobile de tip condominiu, aprobata prin Ordinul presedintelui Autoritatii
Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala nr.
233/2004,
in temeiul art. 10 alin. (5) si (6) din Hotararea Guvernului nr. 373/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodarie Comunala emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Normele privind autorizarea in domeniul montarii si exploatarii
sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire si apa calda de consum
in imobile de tip condominiu, prezentate in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2
Prestatorii acestor servicii vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala,
Ioan Radu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME
privind autorizarea in domeniul montarii si exploatarii sistemelor de
repartizare a costurilor pentru incalzire si apa calda de consum in imobile de
tip condominiu
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de
Gospodarie Comunala este abilitata sa elibereze, sa modifice, sa suspende sau
sa retraga urmatoarele tipuri de autorizatii:
a) de montare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire;
b) de exploatare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire;
c) de montare a contoarelor de apa calda utilizate ca repartitoare de
costuri;
d) de exploatare a contoarelor de apa calda utilizate ca repartitoare de
costuri.
Art. 2
(1) Prevederile prezentelor norme se aplica persoanelor juridice care
solicita eliberarea, modificarea sau retragerea autorizatiilor prevazute la
art. 1.
(2) Solicitantul autorizarii trebuie sa fie persoana juridica romana.
Art. 3
Prezentele norme stabilesc:
a) conditiile generale privind eliberarea autorizatiilor pentru montarea si
exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire si apa
calda de consum;
b) procedura de solicitare si eliberare a autorizatiilor;
c) cazurile in care Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile
Publice de Gospodarie Comunala poate decide suspendarea temporara sau incetarea
valabilitatii autorizatiilor;
d) tarifele pentru eliberarea sau modificarea de autorizatii, precum si
tarifele anuale percepute de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodarie Comunala de la titularii si solicitantii de
autorizatii.
Art. 4
In sensul prezentelor norme, notiunile de mai jos se definesc dupa cum
urmeaza:
4.1. agrement tehnic - specificatie tehnica ce exprima o evaluare tehnica
favorabila, adecvata unui produs la o utilizare preconizata, bazata pe
satisfacerea cerintelor esentiale, aplicabile instalatiei in care produsul
urmeaza a fi utilizat;
4.2. autoritate competenta - Autoritatea Nationala de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodarie Comunala, institutie publica de interes
national, cu personalitate juridica;
4.3. autorizatie - act tehnic si juridic emis de autoritatea competenta,
prin care se acorda permisiunea unei persoane juridice de a monta, a pune in
functiune, a modifica, a repara si a exploata sisteme de repartizare a
costurilor;
4.4. exploatare - ansamblu de actiuni pentru citirea, supravegherea
functionarii si intretinerea sistemelor de repartizare a costurilor, precum si
pentru repartizarea, emiterea si transmiterea tabelelor centralizatoare
cuprinzand consumurile individuale de energie termica in vederea desfasurarii
in conditii sigure si economice a acesteia;
4.5. montare - ansamblu de operatii si lucrari de instalare, incorporare,
asamblare, aplicare, sigilare si etichetare a sistemelor de repartizare a
costurilor in instalatiile interioare de utilizare a energiei termice din
imobilele de tip condominiu;
4.6. prestator - persoana juridica autorizata de autoritatea competenta,
care monteaza sisteme de repartizare a costurilor si care isi asuma
responsabilitatea corectitudinii alegerii, instalarii, functionarii si
exploatarii acestora;
4.7. produs - orice ansamblu de materiale, elemente, componente individuale
sau alcatuind un set, realizat in scopul de a fi montat in instalatii, introdus
pe piata in forma in care urmeaza a fi incorporat, aplicat sau instalat in
constructii, prin operatii si lucrari de constructii;
4.8. sistem de repartizare a costurilor - ansamblu format din mai multe
repartitoare de costuri, de acelasi fel, instalat in spatiul cu destinatie de
locuinta si/sau in spatiile comune din imobilele de tip condominiu, care
functioneaza, in conformitate cu specificatiile fabricantului, impreuna cu
armaturile aferente sau, dupa caz, cu un program de calcul specializat si sunt
utilizate la repartizarea costurilor aferente consumurilor, determinate cu un
mijloc de masurare legal;
4.9. specificatie tehnica - document care stabileste caracteristicile unui
produs, cum ar fi niveluri de calitate, performanta, securitate sau dimensiuni,
inclusiv cerinte care se aplica produsului cu privire la denumirea sub care
acesta este comercializat, terminologie, simboluri, incercari si metode de
incercare, ambalare, marcare sau etichetare si proceduri pentru evaluarea
conformitatii;
4.10. suspendare - emiterea de catre Autoritatea Nationala de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala a unei decizii prin care unui
prestator autorizat i se retrage, pentru o perioada determinata, dreptul de a
desfasura activitatile pentru care a fost autorizat; Autoritatea Nationala de
Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala poate decide
acordarea dreptului de continuare a activitatii pana la finalizarea unor
lucrari, spre a nu afecta interesele consumatorilor;
4.11. retragere - emitere de catre Autoritatea Nationala de Reglementare
pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala a unei decizii prin care unui
prestator autorizat i se retrage definitiv dreptul de a desfasura activitatile
pentru care a fost autorizat; Autoritatea Nationala de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodarie Comunala poate decide acordarea dreptului de
continuare a activitatii pana la finalizarea unor lucrari, spre a nu afecta
interesele consumatorilor.
CAP. 2
Procedura de solicitare si eliberare a autorizatiilor
SECTIUNEA 1
Solicitarea eliberarii de autorizatii
Art. 5
(1) Pentru obtinerea unei autorizatii, solicitantul adreseaza autoritatii
competente o cerere conform modelului prezentat in anexa nr. 1.
(2) In toate cazurile, la inregistrarea cererii privind eliberarea unei
autorizatii, solicitantul va prezenta dovada achitarii tarifului de analiza a
documentelor care insotesc cererea.
(3) Autoritatea competenta va restitui solicitantului cererea privind
eliberarea unei autorizatii si documentatia aferenta, daca acesta nu prezinta
dovada achitarii tarifului de analiza a documentatiei.
Art. 6
(1) La cererea de eliberare a autorizatiei de orice tip, persoanele
juridice vor anexa:
a) actul constitutiv al agentului economic solicitant, in copie;
b) certificatul constatator, in original sau in copie legalizata, cu
privire la inregistrarea si situatia agentului economic solicitant, eliberat de
oficiul registrului comertului cu cel mult 10 zile inainte de data depunerii la
autoritatea competenta;
c) certificatul de atestare fiscala pentru persoane juridice, eliberat de
Ministerul Finantelor Publice prin organul fiscal in a carui raza teritoriala
acestea se afla in evidenta, in original sau in copie legalizata;
d) copiile situatiilor financiare aferente anului financiar anterior (cu
exceptia persoanelor juridice nou-infiintate);
e) actele doveditoare privind achitarea taxelor si impozitelor la bugetul
de stat si la cel local, precum si a contributiei pentru asigurarile sociale de
stat, eliberate si vizate de catre organele abilitate cu cel mult 30 de zile
inainte de data depunerii cererii de eliberare a autorizatiei;
f) curriculum vitae pentru membrii echipei manageriale, care sa reflecte
formarea lor manageriala si experienta in domeniu;
g) scurta prezentare a societatii comerciale, din care sa reiasa experienta
dobandita in domeniu din activitati similare cu cele pentru care se solicita
autorizarea, desfasurate in tara sau in strainatate.
(2) In cazul in care solicitantul autorizatiei este deja titular al unei
autorizatii/licente eliberate de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodarie Comunala, la cererea sa nu mai trebuie anexate
documentele prevazute la alin. (1).
Art. 7
Pentru eliberarea autorizatiei de montare si exploatare a sistemelor de
repartizare a costurilor pentru incalzire, pe langa documentele prevazute la
art. 6, solicitantii prezinta si urmatoarele documente:
a) agrement tehnic pentru robinetii termostatati utilizati, acordat in
conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 622/2004 privind
stabilirea conditiilor de introducere pe piata a produselor pentru constructii;
b) agrement tehnic pentru repartitoarele de costuri utilizate, acordat in
conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 622/2004;
c) declaratie de conformitate pentru repartitoare de costuri, data de un
laborator autorizat, din tara sau din tarile membre ale Uniunii Europene;
d) declaratie pe propria raspundere privind detinerea unui software propriu
sau a unei licente de software pentru repartizarea cheltuielilor de incalzire,
adaptat pentru corpurile de incalzire din Romania;
e) fise tehnice, instructiuni de montaj si de utilizare, pentru fiecare
dintre tipurile de robineti termostatati ce se intentioneaza a se monta;
f) fise tehnice, instructiuni de montaj si de utilizare, pentru fiecare
dintre tipurile de repartitoare de costuri ce se intentioneaza a se monta;
g) angajamentul producatorului/vanzatorului ca raspunde solidar de
asigurarea exploatarii sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire
cu societatea comerciala care solicita autorizatia de montare a acestora;
h) declaratie privind disponibilitatea solicitantului de a repartiza si de
a transmite furnizorului de energie termica si tabelul centralizator cu
consumurile individuale de energie termica pentru apa calda de consum de la
asociatiile de proprietari/locatari care au optat pentru preluarea in facturare
individuala;
i) declaratie pe propria raspundere ca va respecta si va asigura conditiile
impuse pentru montarea si exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor
pentru incalzire, conform modelului prezentat in anexa nr. 2;
j) lista tuturor lucrarilor contractate, de montare si exploatare a
sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire, finalizate si in
derulare, cu precizarea numarului de contracte incheiate si a tipurilor de
repartitoare montate (cu exceptia persoanelor juridice nou-infiintate);
k) organigrama valabila la data solicitarii autorizatiei, indicand
departamentul responsabil cu desfasurarea activitatilor pentru care se solicita
autorizatia;
l) fisa cuprinzand structura personalului, pe specialitati, care atesta
calificarea persoanelor implicate in activitatile pentru care se solicita
autorizatia;
m) lista cu toate utilajele si dotarile tehnice alocate pentru prestarea
activitatilor pentru care se solicita autorizatia, cu precizarea, pentru
fiecare tip, daca acestea se afla in proprietatea solicitantului sau sunt
inchiriate; pentru utilajele si dotarile inchiriate se vor anexa contractele de
inchiriere;
n) copie a actului de certificare a sistemului de management al calitatii
al solicitantului si producatorului sau o comunicare din partea organismului de
certificare, cu prezentarea de dovezi obiective privind
realizarea/implementarea acestuia, pentru persoanele juridice care livreaza,
monteaza si exploateaza sisteme de repartizare a costurilor pentru incalzire;
o) regulamentul de organizare si functionare sau manualul de asigurare a
calitatii, pentru persoanele juridice care monteaza sisteme de repartizare a
costurilor pentru incalzire, integral sau in extras, din care sa rezulte
atributiile si responsabilitatile departamentelor angajate in desfasurarea
activitatii pentru care se solicita autorizatia;
p) copie a actului de abilitare, conform prevederilor legale, a unei
persoane cu responsabilitati in domeniul protectiei si securitatii muncii;
q) declaratie privind pretul de lista pentru vanzarea si montarea unui
ansamblu format dintr-un repartitor de costuri si un robinet termostatic pe un
corp de incalzire, precum si pretul de lista pentru exploatarea sistemului de
repartizare a costurilor pentru incalzire intr-un imobil de tip condominiu.
Art. 8
Pentru eliberarea autorizatiei de montare si exploatare a contoarelor de
apa calda utilizate ca repartitoare de costuri, pe langa documentele prevazute
la art. 6, solicitantii prezinta si urmatoarele documente:
a) autorizatie de montaj, acordata de Biroul Roman de Metrologie Legala;
b) autorizatie de import sau de comercializare, acordata de Biroul Roman de
Metrologie Legala;
c) certificate de aprobare de model, inclusiv anexele si completarile,
pentru fiecare dintre contoarele mentionate in autorizatia de montaj;
d) declaratie de conformitate pentru contoarele de apa calda utilizate ca
repartitoare de costuri, data de un laborator autorizat, din tara sau din
tarile membre ale Uniunii Europene;
e) fise tehnice complete pentru fiecare tip de contor de apa calda utilizat
ca repartitor de costuri;
f) angajamentul producatorului/vanzatorului ca raspunde solidar de
asigurarea exploatarii sistemelor de repartizare a costurilor pentru apa calda
de consum cu societatea comerciala care solicita autorizatia de montare a
acestora;
g) lista tuturor lucrarilor de montare si exploatare a sistemelor de
repartizare a costurilor pentru apa calda de consum, contractate, finalizate
si/sau in derulare, cu precizarea numarului contractelor si a tipurilor de
repartitoare montate (cu exceptia persoanelor juridice nou-infiintate);
h) organigrama valabila la data solicitarii autorizatiei, indicandu-se
departamentul responsabil cu desfasurarea activitatilor pentru care se solicita
autorizatia;
i) fisa cuprinzand structura personalului, pe specialitati, care atesta
calificarea persoanelor implicate in activitatile pentru care se solicita
autorizatia;
j) lista cu toate utilajele si dotarile tehnice alocate pentru prestarea activitatilor
pentru care se solicita autorizatia, cu precizarea daca acestea se afla in
proprietatea solicitantului sau sunt inchiriate; pentru utilajele si dotarile
inchiriate se vor anexa contractele de inchiriere;
k) declaratie pe propria raspundere ca vor respecta si vor asigura
conditiile impuse pentru montarea si exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor pentru apa calda de consum, conform modelului prezentat in anexa nr.
3;
l) copie de pe actul de certificare a sistemului de management al calitatii
al solicitantului si al producatorului sau o comunicare din partea organismului
de certificare, cu prezentarea de dovezi obiective privind
realizarea/implementarea acestuia, pentru persoanele juridice care livreaza,
monteaza si exploateaza sisteme de repartizare a costurilor pentru apa calda de
consum;
m) regulamentul de organizare si functionare sau manualul de asigurare a
calitatii, pentru persoanele juridice care monteaza sisteme de repartizare a
costurilor pentru apa calda de consum, integral sau in extras, din care sa
rezulte atributiile si responsabilitatile departamentelor angajate in
desfasurarea activitatii pentru care se solicita autorizatia;
n) copie de pe actul de abilitare, conform prevederilor legale, a unei
persoane cu responsabilitati in domeniul protectiei si securitatii muncii;
o) declaratie privind pretul din lista de vanzare si montare pentru fiecare
tip de contor de apa calda utilizat ca repartitor de costuri, precum si tariful
de exploatare a sistemului de repartizare a costurilor pentru apa calda de
consum intr-un imobil de tip condominiu.
Art. 9
(1) Pentru autorizare, solicitantii transmit sau prezinta autoritatii
competente documentele precizate la art. 6, 7 si 8, dupa caz.
(2) Cererea de autorizare se inregistreaza intr-un registru, la sediul
autoritatii competente.
(3) Daca solicitantul are mai multe puncte de lucru care desfasoara
activitati de montare si exploatare a sistemelor de repartizare a costurilor
pentru incalzire si apa calda de consum, va solicita autorizarea fiecaruia
dintre acestea.
Art. 10
O persoana juridica poate solicita si obtine autorizarea pentru mai multe
categorii de activitati, daca indeplineste conditiile corespunzatoare tipurilor
de autorizare solicitate si cu conditia achitarii tarifului corespunzator
fiecarui tip de autorizatie. Cerintele similare trebuie indeplinite o singura
data, la nivelul cerintei acoperitoare, inclusiv pentru punctele de lucru ale
unui solicitant de autorizatie.
SECTIUNEA a 2-a
Analiza documentelor prezentate de solicitantul autorizatiei
Art. 11
(1) Autoritatea competenta analizeaza documentele anexate de solicitant la
cererea depusa in vederea eliberarii autorizatiei si, daca este cazul,
adreseaza solicitantului o adresa prin care i se aduc la cunostinta acestuia
obligatiile privind transmiterea de completari sau de clarificari, cu referire
la cererea si la documentele depuse, in termen de 30 de zile de la
inregistrarea cererii.
(2) Dupa caz, in functie de calitatea si de complexitatea informatiilor
prezentate de solicitant, autoritatea competenta poate decide:
a) convocarea, la sediul autoritatii competente, a reprezentantilor
imputerniciti ai solicitantului, pentru a clarifica anumite aspecte care
reies/nu reies din documentatiile puse la dispozitie;
b) verificarea la fata locului a realitatii datelor inscrise in
documentatia transmisa de solicitant; constatarile rezultate din aceste
verificari se inscriu intr-un proces-verbal care se incheie intre reprezentantul
autoritatii competente si reprezentantul imputernicit al solicitantului.
(3) In cazul in care, in termen de 60 de zile de la data inregistrarii
cererii privind eliberarea autorizatiei, solicitantul nu furnizeaza autoritatii
competente toata documentatia corespunzatoare, inclusiv completarile solicitate
pe parcurs, autoritatea competenta va inapoia documentatia aferenta, radiind
solicitarea respectiva din procedura de autorizare.
Art. 12
(1) Poate fi exclusa dintr-o procedura de autorizare orice persoana
juridica ce se afla in oricare dintre urmatoarele situatii:
a) este in stare de faliment ori in reorganizare judiciara;
b) face obiectul unei proceduri legale pentru declararea sa in una dintre
situatiile prevazute la lit. a);
c) nu si-a indeplinit obligatiile exigibile de plata a impozitelor si
taxelor catre bugetul de stat, inclusiv cel local, precum si a contributiei
pentru asigurarile sociale de stat;
d) furnizeaza informatii false in documentele prezentate;
e) a comis o grava greseala in materie profesionala sau nu si-a indeplinit
obligatiile asumate printr-un alt contract cu specific similar, referitoare la
incorectitudinea executarii montajului si la exploatarea sistemelor de
repartizare a costurilor.
(2) Impozitele si taxele pentru care s-au acordat inlesniri la plata
(amanari, esalonari etc.) de catre organele competente nu se considera
obligatii exigibile de plata, in masura in care s-au respectat conditiile
impuse la acordarea inlesnirilor.
Art. 13
(1) Acordarea sau refuzul de a elibera autorizatia se bazeaza pe elementele
rezultate din documentele transmise de solicitant, autoritatea competenta luand
in considerare:
a) caracterul complet al documentatiei prezentate;
b) autenticitatea datelor continute de documentatia prezentata;
c) existenta unui cadru tehnico-organizatoric care sa permita persoanei
juridice desfasurarea activitatilor pentru care a solicitat autorizarea;
d) asigurarea resurselor financiare necesare activitatilor pentru care s-a
solicitat eliberarea autorizatiei;
e) asigurarea personalului calificat, experienta profesionala si de
conducere;
f) asigurarea conditiilor de securitate/protectie pentru persoane, bunuri
si mediu, in conformitate cu prevederile legale;
g) eficienta economica a sistemelor de repartizare a costurilor pentru care
s-a solicitat eliberarea autorizatiei, raportata la marimile si valorile de
referinta practicate pe piata acestor servicii;
h) modul in care activitatile similare practicate pana la data depunerii
solicitarii au afectat persoane fizice sau juridice, beneficiare ale
serviciilor prestate.
(2) In toate cazurile, dupa analizarea documentatiei depuse de solicitant,
autoritatea competenta intocmeste un raport care include propunerea justificata
de a elibera/refuza acordarea autorizatiei respective.
(3) Durata de valabilitate a autorizatiei este de un an de la data
eliberarii acesteia. Cererea de prelungire a autorizatiei se depune la sediul
autoritatii competente cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea termenului
de valabilitate al acesteia.
(4) In cazul in care se propune eliberarea autorizatiei, autoritatea
competenta asigura redactarea conditiilor de mentinere a autorizatiei, care
constituie parte integranta a acesteia.
(5) Autoritatea competenta pune la dispozitie solicitantului si oricarei
persoane interesate textul conditiilor de mentinere a autorizatiei.
(6) Conditiile de mentinere a autorizatiei se refera la urmatoarele
aspecte, fara insa a fi limitate la acestea:
a) activitatile care fac obiectul autorizatiei;
b) durata de valabilitate a autorizatiei;
c) obligatia titularului de autorizatie de a informa autoritatea competenta
cu privire la modificarile interne survenite pe plan tehnic si organizatoric;
d) obligatia titularului de autorizatie de a respecta reglementarile si
legislatia in vigoare din domeniul activitatilor pentru care a solicitat
autorizarea;
e) obligatia titularului de autorizatie de a notifica in prealabil
clientilor sai ca pentru preluarea in facturare individuala a proprietarilor de
apartamente este obligatorie montarea repartitoarelor de costuri in toate
apartamentele racordate la sistemul centralizat de alimentare cu energie
termica din condominiul respectiv, inclusiv montarea de repartitoare de costuri
pentru apa calda in toate locurile de consum din spatiile comune;
f) obligatia titularului de autorizatie de a notifica in prealabil
clientilor sai ca este obligatorie executarea echilibrarii hidraulice, daca
s-au adus modificari ale instalatiilor interioare de incalzire in condominiul
respectiv;
g) interdictii, restrictii si sarcini pentru titularul de autorizatie, in
scopul mentinerii unui mediu concurential normal in domeniu, evitarii
dezechilibrelor pe piata si a practicilor anticoncurentiale;
h) obligatia titularului de autorizatie de a notifica anticipat clientilor
sai si autoritatii competente, in modul stabilit de autoritatea competenta,
intentia de a inceta desfasurarea activitatii care face obiectul autorizatiei;
i) interdictia de a efectua lucrari de montare si/sau de exploatare a
sistemelor de repartizare a costurilor fara contract legal incheiat cu
asociatia de proprietari/locatari;
j) interdictia de a efectua lucrari de montare si/sau de exploatare a
sistemelor de repartizare a costurilor fara obtinerea avizelor si acordurilor
legale;
k) interdictia de a executa manevre sau de a interveni in reteaua
furnizorului de energie termica fara aprobarea acestuia;
l) obligatia titularului de autorizatie de a prezenta autoritatii
competente rapoarte tehnice si financiare privind activitatea care face
obiectul autorizatiei;
m) obligatia titularului de autorizatie de a comunica autoritatii
competente, in maximum 48 de ore de la perfectarea contractelor pentru montarea
si exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire, numarul
contractelor si datele de identificare a asociatiilor de proprietari/locatari
cu care s-au incheiat aceste contracte;
n) obligatia titularului de autorizatie de a comunica lunar autoritatii
competente numarul total de contracte individuale incheiate in luna anterioara
pentru montarea contoarelor de apa calda utilizate ca repartitoare de costuri;
o) recomandarea adresata titularului de autorizatie de a constitui si a
mentine garantii financiare care sa permita desfasurarea fara intrerupere a
activitatilor pentru care se elibereaza autorizatia;
p) obligatia titularului de autorizatie de a pune la dispozitie autoritatii
competente datele necesare desfasurarii in bune conditii a activitatii de
control exercitate de aceasta;
q) obligatia titularului de autorizatie de a instiinta in prealabil
autoritatea competenta cu privire la intentia de a participa la licitatii
organizate pentru montarea si exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor;
r) conditii privind modificarea, suspendarea si retragerea autorizatiei;
s) conditii in care autoritatea competenta este indreptatita sa aplice
sanctiuni titularului de autorizatie.
Art. 14
(1) Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodarie Comunala privind eliberarea sau refuzul de
acordare a autorizatiei se comunica in scris solicitantului acesteia si se face
public pe site-ul autoritatii competente.
(2) Ordinul poate fi atacat in contencios administrativ, de catre
solicitant, in termen de 30 de zile de la data comunicarii privind eliberarea
sau refuzul de acordare a autorizatiei.
CAP. 3
Conditiile in care se modifica autorizatiile
Art. 15
(1) La cererea unui prestator sau din oficiu, autoritatea competenta poate
decide modificarea autorizatiilor in urmatoarele situatii:
a) modificari ale statutului referitoare la capitalul social, patrimoniul,
divizarea, fuziunea, transformarea sau la obiectul de activitate;
b) schimbarea sediului;
c) modificari privind capacitatea tehnica sau extinderea domeniului de
activitate.
(2) Situatiile prevazute la alin. (1) sunt notificate autoritatii
competente de catre prestator, in termen de 10 zile de la aparitia lor, in
anexa la cererea prin care se solicita modificarea documentului de autorizare.
Pentru astfel de situatii autoritatea competenta urmeaza sa elibereze
solicitantilor noi documente de autorizare.
CAP. 4
Procedura de suspendare si retragere a autorizatiilor
Art. 16
In cazul nerespectarii conditiilor de mentinere a autorizatiei sau al
incalcarii de catre titularul de autorizatie a altor reglementari emise de
autoritatea competenta ori a unor obligatii legale, autoritatea competenta
procedeaza astfel:
a) suspenda autorizatia si acorda un termen de conformare de maximum 3 luni
titularului autorizatiei respective, in cazul in care situatia creata se poate
remedia;
b) retrage autorizatia, daca situatia creata este iremediabila.
Art. 17
(1) In situatiile specificate la art. 16, precum si la sesizarea din oficiu
a autoritatii competente, de catre terti sau de catre insusi titularul
autorizatiei, autoritatea competenta mai poate suspenda autorizatia in cazurile
in care titularul acesteia:
a) nu notifica autoritatii competente, in termen de 30 de zile, modificarea
conditiilor avute in vedere la autorizare;
b) modifica numarul si calificarea personalului, astfel incat nu mai sunt
respectate conditiile minimale pentru tipul de autorizare obtinut;
c) aduce modificari de patrimoniu care afecteaza desfasurarea activitatilor
pentru care este autorizat;
d) nu respecta obligatiile contractuale fata de beneficiar privind termenele
si calitatea serviciului;
e) se afla in situatia de incepere a procedurii de reorganizare judiciara
sau de faliment.
(2) Titularul autorizatiei este obligat sa notifice autoritatii competente
situatia mentionata la alin. (1) lit. e), in termen de 8 zile de la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti.
Art. 18
(1) Autoritatea competenta poate retrage autorizatia si in urmatoarele
cazuri:
a) la doua suspendari ale autorizatiei;
b) neexecutarea unor masuri de conformare dispuse de autoritatea
competenta;
c) vanzarea societatii comerciale care desfasoara activitatile pentru care
s-a facut autorizarea;
d) decaderea din drepturi, incapacitatea de plata sau falimentul
titularului autorizatiei.
(2) Titularul autorizatiei este obligat sa notifice autoritatii competente
situatia mentionata la alin. (1) lit. d), in termen de 8 zile de la ramanerea
definitiva a unei hotarari judecatoresti, inregistrarea la oficiul registrului
comertului, autentificarea la notariat, rezilierea de contracte si altele.
Art. 19
In cazul retragerii autorizatiei, pentru a asigura continuitatea
desfasurarii activitatilor de interes public care fac obiectul unei
autorizatii, autoritatea competenta il obliga pe titularul autorizatiei sa
indeplineasca in continuare activitatile care fac obiectul unui contract in
derulare pana la finalizarea acestuia sau cel putin pana la sfarsitul sezonului
rece, in cazul activitatii de exploatare a sistemelor de repartizare a
costurilor de incalzire.
CAP. 5
Controlul activitatii titularilor de autorizatii
Art. 20
Autoritatea competenta supravegheaza activitatea prestatorilor si
efectueaza controale in conformitate cu prevederile Ordinului presedintelui
Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie
Comunala nr. 147/2003 pentru aprobarea Regulamentului de constatare, notificare
si sanctionare a abaterilor de la reglementarile emise in domeniul de
activitate al Autoritatii Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice
de Gospodarie Comunala. In acest scop autoritatea competenta:
a) analizeaza sesizarile si reclamatiile facute de clienti, de autoritatile
administratiei publice locale si centrale, de terte persoane interesate;
b) analizeaza indeplinirea masurilor de conformare;
c) analizeaza rapoartele de activitate transmise de titularii de
autorizatii;
d) controleaza, atunci cand considera oportun, documentele, lucrarile
efectuate sau in curs de derulare, modul de respectare a conditiilor de
mentinere a autorizatiei.
Art. 21
In exercitarea atributiilor de control, reprezentantii autorizati ai
autoritatii competente au dreptul de acces pe teritoriul si la documentele
persoanelor juridice autorizate. Titularul de autorizatie controlat va acorda autoritatii
competente orice asistenta necesara pe parcursul efectuarii controlului.
CAP. 6
Tarife pentru eliberarea/modificarea de autorizatii
Art. 22
(1) De la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, pentru eliberarea
de autorizatii autoritatea competenta percepe urmatoarele tarife:
a) 400.000 lei pentru analizarea documentatiei depuse pentru fiecare tip de
autorizatie;
b) 3.000.000 lei pentru eliberarea autorizatiei de montare a sistemelor de
repartizare a costurilor pentru incalzire;
c) 3.000.000 lei pentru eliberarea autorizatiei de exploatare a sistemelor
de repartizare a costurilor pentru incalzire;
d) 3.000.000 lei pentru eliberarea autorizatiei de montare a sistemelor de
repartizare a costurilor pentru apa calda de consum;
e) 3.000.000 lei pentru eliberarea autorizatiei de exploatare a sistemelor
de repartizare a costurilor pentru apa calda de consum;
f) 1.500.000 lei pentru modificarea oricarui tip de autorizatie;
g) 6.000.000 lei pentru ridicarea unei suspendari de autorizatie.
(2) Plata tarifului de eliberare a autorizatiei se va face in maximum 30 de
zile de la data la care solicitantul a fost instiintat ca i se va acorda
autorizatia. In caz contrar, solicitantul va pierde dreptul de primire a
autorizatiei.
(3) Aceste tarife se actualizeaza anual prin ordin al presedintelui
autoritatii competente.
Art. 23
(1) Titularii de autorizatii platesc autoritatii competente un tarif anual
de mentinere a autorizatiei egal cu valoarea tarifului pentru eliberarea de
autorizatii.
(2) Tariful anual de mentinere a autorizatiei, perceput de autoritatea
competenta de la fiecare titular de autorizatie, se varsa in contul Autoritatii
Nationale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala cod
IBAN: RO73 TREZ 7005 025X XX00 0275, deschis la Directia de Trezorerie si
Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti.
(3) Tariful anual de mentinere a autorizatiei se datoreaza incepand cu data
de 1 a lunii urmatoare celei in care s-a eliberat autorizatia. Plata tarifului
anual de mentinere a autorizatiei se va efectua in transe trimestriale egale,
avand ca termen limita data de 20 a primei luni din trimestrul curent, pentru
trimestrul precedent.
(4) Intarzierea in achitarea sumelor datorate atrage dobanzi si penalitati
de intarziere similare celor prevazute pentru creantele bugetare.
Art. 24
(1) Tarifele pentru eliberarea de autorizatii si cele pentru mentinerea
autorizatiilor vor fi facute venit la bugetul Autoritatii Nationale de
Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala.
(2) Tarifele mentionate la art. 22 si 23 nu sunt aferente unor operatiuni
care intra in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata si prin urmare nu
includ taxa pe valoarea adaugata.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 25
Drepturile si obligatiile conferite titularilor prin autorizatiile acordate
nu pot fi transferate, in intregime sau in parte. Orice transfer efectuat este
nul de drept si constituie o incalcare a prevederilor autorizatiei.
Art. 26
De la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, toate agreerile
acordate societatilor comerciale care monteaza si exploateaza sisteme de
repartizare a costurilor pentru incalzire si apa calda de consum de catre autoritatile
administratiei publice locale sau de furnizorii de energie termica isi
inceteaza valabilitatea, Autoritatea Nationala de Reglementare pentru
Serviciile Publice de Gospodarie Comunala fiind singura institutie abilitata
pentru eliberarea de autorizatii in acest domeniu de activitate.
Art. 27
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentele norme.
ANEXA 1
la norme
CERERE
pentru autorizare
Domnule Presedinte,
Subsemnatul ......................................................., in
(numele si prenumele)
calitate de ..................................................................,
(director general/administrator unic)
la Societatea Comerciala ......................................., avand forma
(denumirea societatii comerciale)
juridica de ...................................., cu sediul in
(S.R.L./S.A./N.C.)
localitatea .............................., str. ..................... nr.
...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judetul
................., nr. telefon ................., nr. fax ....................,
inmatriculata la registrul comertului cu nr.
..................................., cod unic de inregistrare
..................................., cont deschis la banca
................................., sucursala ......................, solicit
eliberarea/modificarea unei autorizatii de:
1. montare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire;
2. exploatare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire;
3. montare a contoarelor de apa calda utilizate ca repartitoare de costuri;
4. exploatare a contoarelor de apa calda utilizate ca repartitoare de
costuri, pentru societate;
sau
pentru punctul de lucru din localitatea .............................., str.
.......................... nr. ...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ....,
sectorul/judetul ...................., nr. telefon .................., nr. fax
...................... .
Cererea este insotita de documentele specifice, a caror lista este anexata
la prezenta.
Data ................ Semnatura si stampila,
NOTA:
La pct. 1, 2, 3 si 4 se completeaza numai randul care urmeaza uneia dintre
aceste cifre, potrivit situatiei.
ANEXA 2
la norme
DECLARATIE
Subsemnatul ......................................................., in
(numele si prenumele)
calitate de ..................................................................,
(director general/administrator unic)
la Societatea Comerciala ......................................., avand forma
(denumirea societatii comerciale)
juridica de ...................................., cu sediul in
(S.R.L./S.A./N.C.)
localitatea ............................., str. ...................... nr.
...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judetul
................., nr. telefon ..................., nr. fax
..................., inmatriculata la registrul comertului cu nr.
..................................., cod unic de inregistrare
..................................., cont deschis la banca
.............................., sucursala ..................., declar pe
propria raspundere ca societatea comerciala va respecta si va asigura
urmatoarele conditii impuse pentru montarea si exploatarea sistemelor de
repartizare a costurilor pentru incalzire:
a) detinerea unui software propriu sau a unei licente de software pentru
repartizarea cheltuielilor de incalzire, adaptat pentru corpurile de incalzire
din Romania;
b) asigurarea intocmirii fiselor de consum pentru fiecare spatiu cu
destinatie de locuinta, precum si pentru intregul imobil de tip condominiu;
c) va conveni, de comun acord cu furnizorii de energie termica, aplicatia
software si modul de transmitere in format electronic a tabelului centralizator
cu repartizarea consumurilor individuale de energie termica pentru incalzire de
la asociatiile de proprietari/locatari care au optat pentru preluarea in
facturare individuala;
d) asigurarea exploatarii sistemelor de repartizare a costurilor pentru
incalzire, pe toata durata de viata a acestora; durata de viata este de minimum
10 ani;
e) acordarea de certificate de garantie pentru robinete termostatate si
repartitoare de costuri o perioada de minimum 3 ani;
f) acordarea de certificate de garantie pentru montaj o perioada de minimum
3 ani;
g) asigurarea postgarantiei pe toata durata de viata a sistemelor de
repartizare a costurilor, in ceea ce priveste efectuarea lucrarilor de
intretinere, service, inlocuirea bateriilor si aplicarea sigiliilor;
h) responsabilitatea corectitudinii alegerii repartitoarelor de costuri in
conformitate cu domeniul de utilizare prevazut in standardele SRN-834 si
SRN-835, precum si a corectitudinii montajului in conformitate cu specificatiile
producatorului;
i) montarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru incalzire doar in
imobilele de tip condominiu in care se asigura instalarea acestora pe toate
corpurile de incalzire, pentru un minimum de 80% din apartamentele racordate la
sistemul centralizat de alimentare cu energie termica din condominiul
respectiv;
j) oferta economica transmisa asociatiilor de proprietari/locatari va
contine costurile efectuarii echilibrarii hidraulice, costurile de
achizitionare si de montare a setului format dintr-un robinet termostat si un
repartitor de costuri pentru un corp de incalzire, costurile defalcate pentru
citirea, respectiv repartizarea consumurilor individuale de energie termica
pentru incalzire;
k) nu va executa lucrari de montare a sistemelor de repartizare a
costurilor pentru incalzire fara efectuarea echilibrarii hidraulice in
imobilele de tip condominiu unde s-au efectuat modificari ale instalatiilor
interioare de incalzire din acesta fata de proiectul initial.
Data: ............. ..........................................
(numele, prenumele in clar si semnatura)
Loc pentru stampila
ANEXA 3
la norme
DECLARATIE
Subsemnatul ......................................................., in
(numele si prenumele)
calitate de ..................................................................,
(director general/administrator unic)
la Societatea Comerciala ......................................., avand forma
(denumirea societatii comerciale)
juridica de ...................................., cu sediul in
(S.R.L./S.A./N.C.)
localitatea ............................., str. ...................... nr.
...., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ...., sectorul/judetul
......................, nr. telefon ..................., nr. fax
...................., inmatriculata la registrul comertului cu nr.
.........................., cod unic de inregistrare
.........................., cont deschis la banca ............................,
sucursala ......................, declar pe propria raspundere ca societatea
comerciala va respecta si va asigura urmatoarele conditii impuse pentru
montarea si exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru apa calda
de consum:
a) respectarea specificatiilor producatorului referitoare la corectitudinea
montajului;
b) asigurarea postgarantiei pe toata durata de viata a sistemelor de
repartizare a costurilor, in ceea ce priveste efectuarea lucrarilor de
verificare metrologica periodica, intretinere, service si aplicarea sigiliilor;
c) asigurarea intocmirii fiselor de consum pentru fiecare spatiu cu
destinatie de locuinta, precum si pentru intregul imobil de tip condominiu;
d) convenirea, de comun acord cu furnizorii de energie termica, a
aplicatiei software si a modului de transmitere in format electronic a
tabelului centralizator cu repartizarea consumurilor individuale de energie
termica pentru apa calda de consum de la asociatiile de proprietari/locatari
care au optat pentru preluarea in facturare individuala;
e) exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru apa calda de
consum pe toata durata de viata a acestora;
f) nu va monta sisteme de repartizare a costurilor pentru apa calda de
consum in imobilele de tip condominiu decat daca se asigura instalarea acestora
in toate locurile de consum, pentru un minimum de 80% din apartamentele
racordate la sistemul centralizat de alimentare cu energie termica din
condominiul respectiv;
g) oferta economica transmisa asociatiilor de proprietari/locatari va
contine costurile de montare a filtrelor de impuritati pe coloanele de
distributie a apei calde din condominiu, costurile de achizitionare si montare
a unui contor de apa calda utilizat ca repartitor de costuri, costurile de
achizitie si montare a repartitoarelor de costuri instalate in locurile de
consum din spatiile comune, costurile defalcate pentru citirea, respectiv
repartizarea consumurilor individuale de energie termica pentru apa calda de
consum din condominiul respectiv;
h) declaratie pe propria raspundere ca la montarea contoarelor de apa calda
utilizate ca repartitoare de costuri va asigura marcarea/aplicarea literelor RC
pe fiecare aparat;
i) acordarea de certificate de garantie pentru contoarele de apa calda
utilizate ca repartitoare de costuri pe o perioada de minimum 3 ani;
j) acordarea de certificate de garantie pentru montaj pe o perioada de
minimum 3 ani.
Data: ............. ..........................................
(numele, prenumele in clar si semnatura)
Loc pentru stampila