ORDIN Nr. 26
din 6 martie 2009
pentru aprobarea
Regulamentului disciplinei militare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 187 din 25 martie 2009
Pentru aplicarea prevederilor art. 34 din Legea nr.
80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 27 şi art. 30 alin.
(2) din Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor voluntari,
ale art. 5 alin. (1) lit. o) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, cu modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006, cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul disciplinei militare,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă „R.G.-3, Regulamentul disciplinei militare", aprobat prin Ordinul ministrului apărării
naţionale nr. M.70/2000*, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naţionale,
Mihai Stănişoară
* Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.70/2000
nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din
sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
ANEXĂ
REGULAMENTUL DISCIPLINEI MILITARE
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
SECŢIUNEA 1
Domeniul de aplicare a prevederilor regulamentului
Art. 1. - Regulamentul
disciplinei militare precizează modalităţile de implementare a disciplinei
militare la toate structurile din Ministerul Apărării Naţionale şi competenţele
comandanţilor de acordare a recompenselor şi de aplicare a sancţiunilor
disciplinare tuturor militarilor ce săvârşesc abateri disciplinare.
Art. 2. - (1) Personalului militar din armatele unor
state străine care urmează cursurile instituţiilor militare de învăţământ din
România i se aplică prevederile prezentului regulament, cu particularităţile
stabilite de comun acord printr-un protocol cu reprezentanţii legali ai
acestora.
(2) Sensurile unor termeni şi expresii utilizate în
prezentul regulament sunt prevăzute în anexa nr. 1.
SECŢIUNEA a 2-a
Elementele definitorii ale disciplinei militare
Art. 3. - (1) Disciplina
militară constă în respectarea de către militari a normelor de ordine şi de
comportament obligatorii pentru menţinerea stării funcţionale, îndeplinirea
misiunilor specifice şi buna desfăşurare a activităţilor din armată.
(2) Indeplinirea serviciului
militar impune respectarea cu stricteţe a regulilor de disciplină militară
specifice Armatei Române.
(3) Disciplina militară constituie unul dintre factorii
determinanţi ai capacităţii de luptă a armatei şi se bazează atât pe acceptarea
conştientă a normelor de comportament stabilite, cât şi pe acordarea
recompenselor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute în prezentul regulament.
(4) Disciplina militară implică următoarele măsuri
preventive:
a) exercitarea actului de comandă de către comandanţi;
b) îndeplinirea întocmai a
ordinelor, îndatoririlor şi atribuţiilor funcţionale de către subordonaţi;
c) respectarea normelor de ordine interioară, de
comportare ostăşească şi civică de către militari;
d) asumarea răspunderii pentru faptele proprii de către tot personalul.
(5) Comandantul este obligat să aplice măsuri ferme
pentru prevenirea şi combaterea faptelor care afectează disciplina militară.
Art. 4. - Direcţiile principale de acţiune pentru
implementarea disciplinei militare sunt:
a) fundamentarea relaţiilor
funcţionale din cadrul tuturor structurilor militare pe baza autorităţii legii
şi a regulamentelor militare, a ordinelor şi dispoziţiilor emise de
autorităţile competente;
b) adoptarea unor măsuri preventive pentru
implementarea disciplinei militare conform prevederilor
art. 3 alin. (4);
c) formarea convingerilor, la toate categoriile de
personal, privind corectitudinea actului de comandă;
d) promovarea unor atitudini ferme de către comandanţii
de la toate nivelurile ierarhice împotriva lipsei de profesionalism în
planificarea, organizarea, desfăşurarea, conducerea, evaluarea si controlul
oricărei activităţi în cadrul structurilor militare;
e) asigurarea cadrului organizatoric pentru instruirea
şi educarea întregului personal;
f) promovarea exemplului personal;
g) informarea oportună a întregului personal cu
privire la conţinutul actelor normative nou-apărute, precum şi la completările
survenite în cele existente din domeniul disciplinei militare.
Art. 5. - Factorii care diminuează disciplina militară
sunt:
a) neîndeplinirea de către comandanţi a tuturor
responsabilităţilor şi atribuţiilor pe linia prevenirii şi sancţionării
faptelor incompatibile cu calitatea de militar, încercarea de a ascunde
abaterile disciplinare săvârşite de către subordonaţi
sau de a diminua gravitatea acestora;
b) subminarea coeziunii structurilor militare şi/sau a
coeziunii dintre diferitele categorii de personal;
c) tolerarea unor manifestări, acţiuni denigratoare sau
discriminatorii în rândul personalului;
d) lipsa de fermitate,
ineficienta aplicării sancţiunilor, precum şi inconsecvenţa acţiunilor
educativ-preventive;
e) nivelul de trai al personalului subordonat;
f) cunoaşterea insuficientă a subordonaţilor;
g) lipsa de profesionalism.
SECŢIUNEA a 3-a
Indatoririle şi răspunderile militarilor
Art. 6. - Indatoririle principale ale cadrelor militare
şi ale soldaţilor şi gradaţilor voluntari sunt prevăzute în Legea nr. 80/1995
privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare,
şi în Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor voluntari.
Art. 7. - (1) Comandanţii structurilor militare sunt
răspunzători de aducerea la cunoştinţa personalului din subordine, în părţile
ce îl privesc, a ordinelor şi dispoziţiilor, precum şi de asigurarea
înţelegerii corecte a acestora şi de implementarea disciplinei militare de
către personalul militar.
(2) Comandantul răspunde de aplicarea normelor de
disciplină militară în structura pe care o comandă.
(3) Militarii sunt răspunzători pentru ordinele date şi
legalitatea acestora, pentru modul de executare a ordinelor primite şi pentru
faptele care încalcă ordinea de drept sau onoarea şi demnitatea militară.
(4) Militarii sunt răspunzători de aplicarea
permanentă a prevederilor actelor normative specifice în vigoare ce
reglementează disciplina militară, în domeniul profesional în care îşi
desfăşoară activitatea.
(5) Autorul faptelor ce constituie abateri disciplinare
este obligat să raporteze imediat comandantului său nemijlocit despre
săvârşirea acestora.
CAPITOLUL II
Autoritatea militară şi obligaţiile ce decurg din
aceasta
SECŢIUNEA 1
Ierarhia militară
Art. 8. - Autoritatea, competenţele disciplinare şi
răspunderea disciplinară ale fiecărui militar sunt determinate de nivelul
funcţiei şi gradului deţinut de acesta în ierarhia militară.
Art. 9. - Comandantul, în funcţie de situaţia
operativă, tehnică sau administrativă, poate acorda, în condiţiile legii,
temporar, persoanelor subordonate nemijlocit delegare de competenţă, în
întregime sau limitat, asupra unor atribuţii/sarcini ale sale. Acesta transferă
acestor persoane autoritatea şi responsabilitatea asupra deciziilor luate în
numele său din punctul de
vedere al disciplinei militare. Delegarea de competenţă nu înlătură integral
răspunderea comandantului.
SECŢIUNEA a 2-a
Autoritatea militară
Art. 10. - Comandantul reprezintă autoritatea militară
învestită legal cu responsabilităţi şi drepturi pentru exercitarea actului de
comandă în cadrul unei structuri militare.
Art. 11. - Recompensele şi sancţiunile se acordă/se
aplică numai pe linie directă de autoritate ierarhică.
Art. 12. - Persoanele civile cu funcţii de conducere au
dreptul de a acorda recompense sau de a aplica sancţiuni disciplinare, potrivit
funcţiilor similare încadrate de militari.
Art. 13. - Ministrul apărării
naţionale este conducătorul întregului personal al armatei şi are dreptul să
acorde recompensele, respectiv să aplice sancţiunile disciplinare prevăzute în
prezentul regulament.
SECŢIUNEA a 3-a
Particularităţi în acordarea/aplicarea
recompenselor/sancţiunilor de către comandanţi
Art. 14. - (1) Competenţele militarilor cu funcţii de
comandă cu grade superioare/inferioare funcţiilor prevăzute în statul de
organizare de a acorda/aplica recompense/sancţiuni sunt cele corespunzătoare
funcţiei pe care aceştia sunt încadraţi.
(2) Au aceleaşi competenţe de a acorda/aplica
recompense/ sancţiuni disciplinare ca şi titularii funcţiilor respective
următoarele persoane:
a) militarii, pe timpul detaşării sau delegării;
b) ofiţerii împuterniciţi să asigure îndeplinirea atribuţiilor
unor funcţii pentru care se acordă indemnizaţie de comandă.
Art. 15. - Când mai mulţi militari îndeplinesc o
activitate/ misiune în comun, iar situaţia lor de subordonare nu a fost
stabilită, comandant este cel mai mare în grad, iar la grade egale comandant
este cel mai mare în funcţie. Acesta poate propune acordarea/aplicarea
recompenselor/sancţiunilor corespunzătoare funcţiei pe care o deţine în
unitatea din care face parte.
Art. 16. - (1) Ofiţerul care conduce activitatea de
control are, pe timpul desfăşurării acesteia, competenţe de a aplica/propune
aplicarea de sancţiuni disciplinare corespunzătoare funcţiei pe care o deţine.
(2) Sancţiunile aplicate se transmit în scris după
terminarea activităţii de control comandantului structurii controlate, care
este obligat să le pună în aplicare.
Art. 17. - (1) Comandanţii garnizoanelor, şefii
cursurilor din instituţiile militare de învăţământ, şefii comenduirilor de
garnizoană, şefii organelor de transporturi militare, precum şi comandanţii
spitalelor, complexurilor de prestări servicii, refacere şi cazare au dreptul
să propună sancţionarea disciplinară a militarilor cu grade şi funcţii egale
sau inferioare, care au săvârşit abateri de la disciplina militară pe timpul:
a) executării serviciului
interior şi a celui de control în garnizoană;
b) detaşării/delegării, în interesul serviciului;
c) transportului pe căi de comunicaţie feroviare,
rutiere, aeriene sau navale;
d) concediului, permisiei sau învoirii;
e) internării în spital sau efectuării unui tratament.
(2) Propunerile de sancţionare prevăzute la alin. (1)
sunt transmise comandanţilor nemijlociţi ai militarilor ce au săvârşit abateri
disciplinare şi care se află detaşaţi/delegaţi în unităţile militare pe care
aceştia le conduc, în maximum 6 luni de la data săvârşirii abaterii
disciplinare.
Art. 18. - Soldaţii şi gradaţii voluntari numiţi să
conducă misiuni independente au dreptul de a propune acordarea
recompenselor/aplicarea sancţiunilor similar comandantului de pluton.
SECŢIUNEA a 4-a
Obligaţiile comandantului privind disciplina
militară
Art. 19. - Potrivit funcţiei pe care este încadrat şi
autorităţii date de aceasta, comandantul este obligat:
a) să cunoască şi să aplice, în toate împrejurările,
îndatoririle ce îi revin conform actelor normative/actelor normative specifice
în vigoare privind disciplina militară;
b) să ia decizii, să le exprime prin ordine scurte,
clare şi precise, să asigure condiţiile necesare îndeplinirii acestora şi să
urmărească executarea lor, asumându-şi întreaga răspundere privind disciplina
militară;
c) să cultive şi să dezvolte la subordonaţi
sentimentul demnităţii şi onoarei militare, răspunderea personală faţă de
îndeplinirea atribuţiilor funcţionale şi a ordinelor primite, respectarea
prevederilor legilor şi ale actelor normative specifice;
d) să ordone executarea unor acţiuni numai în temeiul
legii;
e) să respecte drepturile şi libertăţile fundamentale
ale subordonaţilor, precum şi personalitatea şi demnitatea acestora;
f) să rezolve cererile subordonaţilor în limitele
competenţelor pe care le are sau să raporteze ierarhic când acestea depăşesc
posibilităţile sale de soluţionare;
g) să fie principial, drept şi exigent în relaţiile de
serviciu cu subordonaţii şi în aprecierea activităţii lor;
h) să fie exemplu pozitiv pentru subordonaţi în toate
împrejurările;
i) să ia toate măsurile pentru prevenirea abaterilor
disciplinare şi să combată practicile neregulamentare;
j) să acorde recompense şi să aplice sancţiuni
disciplinare în concordanţă cu competenţele conferite de prezentul regulament;
k) să analizeze starea disciplinei militare la
termenele prevăzute prin reglementările în vigoare sau ori de câte ori este
nevoie şi să ia măsurile ce se impun;
l) să permită subordonaţilor să
îşi justifice faptele ce le sunt reproşate.
SECŢIUNEA a 5-a
Obligaţiile militarilor subordonaţi privind
disciplina militară
Art. 20. - Militarul subordonat are obligaţia să
cunoască toate drepturile şi îndatoririle ce îi revin conform prezentului
regulament şi să execute ordinele, misiunile încredinţate şi atribuţiile ce îi
revin conform regulamentelor în vigoare şi fişei postului, fiind răspunzător de
îndeplinirea acestora.
Art. 21. - (1) Neîndeplinirea unui ordin dat de
comandant sau altă autoritate legală nu constituie abatere de la disciplina
militară dacă ordinul nu este dat în forma prevăzută de lege şi nu este în
concordanţă cu actele normative în vigoare, obiceiurile războiului şi
convenţiile internaţionale la care România este parte.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1), militarii sunt
obligaţi să raporteze despre neexecutarea ordinului şefului nemijlocit al celui
care a dat ordinul.
SECŢIUNEA a 6-a
Modalităţile de realizare a disciplinei militare
Art. 22. - Disciplina militară se realizează prin:
a) respectarea strictă a actelor normative în vigoare
şi a jurământului militar;
b) întărirea coeziunii în cadrul structurilor militare
şi afirmarea spiritului camaraderesc;
c) exigenţa faţă de sine şi faţă de subordonaţi;
d) aplicarea cu corectitudine şi obiectivitate a
măsurilor stimulative şi a celor coercitive;
e) desfăşurarea activităţilor cu caracter educativ, pe
categorii de militari şi individual;
f) exemplul personal în relaţiile de serviciu şi în
societate.
CAPITOLUL III
Recompense şi sancţiuni disciplinare
SECŢIUNEA 1
Recompense
Art. 23. - Cadrelor militare, precum şi soldaţilor şi
gradaţilor voluntari, participanţi la acţiuni militare, în mod individual sau
colectiv, li se acordă, în condiţiile legii, decoraţii, distincţii militare,
precum şi titluri onorifice.
Art. 24. - (1) Pentru acte de eroism, curaj şi
devotament în executarea unor misiuni, precum şi pentru merite deosebite în
îndeplinirea îndatoririlor ce le revin, cadrelor militare li se pot conferi
decoraţii.
(2) Pentru vechime în activitate şi rezultate meritorii,
cadrelor militare li se pot conferi medalii şi ordine militare.
(3) Pentru îndeplinirea exemplară a atribuţiilor de
serviciu, cadrelor militare li se pot acorda următoarele recompense morale şi
materiale:
a) mulţumiri;
b) felicitări;
c) diplome de merit;
d) citarea prin ordin de zi pe unitate;
e) conferirea de distincţii şi însemne militare;
f) acordarea de arme de apărare şi pază cu înscrisuri
gravate, în condiţiile legii;
g) premii în bani sau în obiecte.
Art. 25. - Recompensele ce se
pot acorda cadrelor militare în rezervă, pe timpul cât sunt concentrate sau
mobilizate ori în retragere, sunt:
a) mulţumiri;
b) felicitări;
c) conferirea de decoraţii;
d) conferirea de distincţii şi însemne militare;
e) premii în bani sau în obiecte.
Art. 26. - (1) Pentru servicii
excepţionale aduse statului şi poporului, pentru acte de eroism săvârşite pe
timpul îndeplinirii îndatoririlor militare ori pentru merite deosebite în
activitate, soldaţilor şi gradaţilor voluntari le pot fi conferite, în
condiţiile legii, decoraţii.
(2) Pentru îndeplinirea exemplară a atribuţiilor de
serviciu, soldaţilor şi gradaţilor voluntari li se pot acorda următoarele
recompense morale şi materiale:
a) mulţumiri;
b) felicitări;
c) fotografierea lângă drapelul de luptă desfăşurat al
unităţii militare din care fac parte;
d) diplome de merit;
e) citarea prin ordin de zi pe unitate;
f) conferirea de distincţii şi însemne militare;
g) premii în bani sau în obiecte.
Art. 27. - (1) Recompensele ce se pot acorda
studenţilor din instituţiile militare de învăţământ superior sunt:
a) mulţumiri;
b) felicitări;
c) permisii de merit;
d) premii în bani sau în obiecte;
e) fotografierea lângă drapelul de luptă desfăşurat al
unităţii militare din care fac parte;
f) diplome de merit;
g) citarea prin ordin de zi pe unitate;
h) scrisori de mulţumire;
i) certificat de merit;
j) conferirea de decoraţii;
k) înaintarea în gradul următor;
l) înscrierea pe placa de
onoare a gradului, numelui şi prenumelui studenţilor absolvenţi ca şefi de
promoţii din instituţiile militare de învăţământ superior;
m) conferirea de distincţii şi însemne militare.
(2) Recompensele care se pot acorda elevilor militari
din colegiile militare liceale şi şcolile militare de maiştri militari şi
subofiţeri sunt prevăzute în „I.M.-3/14, Norme de organizare şi funcţionare a
colegiilor militare liceale", aprobate prin Ordinul ministrului apărării
naţionale nr. M.113/2006*, şi în „I.M.-3/3, Norme de organizare şi funcţionare
a Şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri", aprobate prin Ordinul
ministrului apărării naţionale nr. M.85/2003*.
Art. 28. - Recompensele se acordă fără părtinire,
diferenţiat şi, după caz, individual sau în grup. Pentru aceeaşi faptă se
acordă o singură recompensă.
Art. 29. - (1) Competenţele comandanţilor de a acorda
recompense sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Competenţele comandanţilor de a acorda distincţii
şi însemne militare sunt stabilite prin „S.M.G./M.R.U.-1.1, Instrucţiuni
privind distincţiile militare onorifice din Armata României", aprobate
prin Ordinul ministrului apărării nr. M. 152/2006**.
SECŢIUNEA a 2-a
Particularităţi privind acordarea recompenselor
Art. 30. - Mulţumirile pot fi verbale sau scrise pentru
cadrele militare, în funcţie de importanţa faptei, şi numai verbale pentru
soldaţii şi gradaţii voluntari, precum şi pentru studenţii/elevii din
instituţiile militare de învăţământ.
Art. 31. - (1) Permisia de merit poate fi de până la 10
zile, la care se adaugă timpul necesar pentru deplasare, dus-întors.
(2) Militarilor recompensaţi cu
permisii de merit li se pot asigura documente de transport, potrivit
prevederilor legale în vigoare.
Art. 32. - Felicitările se adresează verbal sau în
scris, individual sau în grup, pe categorii de militari sau structuri militare.
Art. 33. - Premiile în bani sau
în obiecte se acordă în conformitate cu normele legale în vigoare; obiectele pe
care se pot grava înscrisuri pot fi de utilitate personală sau simbolice.
Art. 34. -Inmânarea fotografiei militarului lângă
drapelul de luptă desfăşurat al unităţii militare din care face parte are loc
în cadru festiv, la adunarea unităţii/subunităţii; activitatea se desfăşoară
distinct, nefiind cumulată cu alte activităţi.
Art. 35. - Citarea prin ordin de zi pe unitate se face
prin înscrierea gradului, numelui, prenumelui şi a
faptei în ordinul de zi pe unitate dat de comandantul care îl recompensează.
Art. 36. - Scrisorile de mulţumire se trimit
părinţilor, soţiei sau, după caz, altor rude ale studentului recompensat din
instituţia militară de învăţământ superior.
Art. 37. - Certificatul de
merit se acordă studenţilor/elevilor din instituţiile militare de învăţământ la
terminarea studiilor, pentru rezultate foarte bune în procesul de instruire şi
o conduită exemplară. Modelul acestuia este prezentat în anexa nr. 3.
Art. 38. -Inscrierea pe placa
de onoare a gradului, numelui şi prenumelui studenţilor absolvenţi ca şefi de
promoţii din instituţiile militare de învăţământ superior se face la
finalizarea studiilor.
SECŢIUNEA a 3-a
Sancţiuni disciplinare
Art. 39. - (1) Pentru abateri
de la disciplina militară, neîndeplinirea îndatoririlor, încălcarea normelor de
conduită militară, a regulilor de convieţuire socială, cadrelor militare li se
pot aplica următoarele sancţiuni:
a) avertisment;
b) mustrare scrisă;
c) retrogradare în funcţie;
d) amânarea înaintării în gradul următor pe timp de 1-2
ani;
e) trecerea în rezervă.
(2) Cadrelor militare în rezervă/retragere, pentru
comportare nedemnă, în situaţii în care poartă uniforma militară, li se retrage
dreptul de a o purta. Retragerea dreptului de a purta uniforma militară pentru
cadrele militare în rezervă/retragere se face conform procedurii prevăzute la
art. 6 alin. (2) din Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.146/2003***
privind ocaziile în care se poartă uniforma militară de către cadrele militare
în rezervă şi în retragere.
Art. 40. - Pentru abateri de la disciplina militară,
neîndeplinirea îndatoririlor, încălcarea normelor de conduită militară, a
regulilor de convieţuire socială, soldaţilor şi gradaţilor voluntari li se pot
aplica următoarele sancţiuni:
a) avertisment;
b) mustrare scrisă;
c) diminuarea soldei lunare cu 5%-20%, pe o perioadă de
la o lună la 3 luni;
d) amânarea promovării în grad, pe o perioadă de la unu
la 2 ani;
e) desfacerea disciplinară a contractului de muncă.
Art. 41. - (1) Studenţilor din instituţiile militare de
învăţământ superior li se pot aplica următoarele sancţiuni:
a) avertisment;
b) mustrare verbală;
c) retrogradarea în grad/funcţie;
d) exmatriculare.
(2) Sancţiunile ce se pot acorda elevilor militari din
colegiile militare liceale şi şcolile militare de maiştri militari şi
subofiţeri sunt cele prevăzute în „I.M.-3/14, Norme de organizare şi
funcţionare a colegiilor militare liceale", aprobate prin Ordinul ministrului
apărării naţionale nr. M.113/2006*, şi „I.M.-3/3, Norme de organizare şi
funcţionare a Şcolilor militare de maiştri militari şi subofiţeri",
aprobate prin Ordinul ministrului apărării naţionale nr. M.85/2003*.
* Ordinele ministrului apărării naţionale nr. M.85/2003
şi M.113/2006 nu au fost publicate în Monitorul Oficial
al României, Partea I, deoarece aveau ca obiect
reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
** Ordinul ministrului apărării nr. M. 152/2006 nu a
fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, deoarece avea ca obiect reglementări din sectorul
de apărare a ţării şi securitate naţională.
*** Ordinul ministrului apărării naţionale nr.
M.146/2003 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece avea ca obiect reglementări din
sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
Art. 42. - (1) Constituie abateri de la disciplina
militară următoarele fapte care compromit onoarea şi demnitatea militară:
a) acordarea de recompense nemeritate sau aplicarea de
sancţiuni disciplinare nejustificate subordonaţilor;
b) împrumuturile de bani şi/sau bunuri materiale de la
subordonaţi;
c) dezinformarea sau tăinuirea unor fapte de
indisciplină săvârşite în unitate sau subunitate;
d) lipsa de sinceritate sau a curajului răspunderii pentru faptele comise;
e) prezentarea de rapoarte, scrisori, cereri şi
sesizări individuale/petiţii în grup neconforme cu realitatea;
f) ascunderea sau nedeclararea identităţii în cazul
comiterii unor abateri sau refuzul de a se legitima la cererea comandanţilor şi
superiorilor în grad sau a organelor militare de control;
g) prezentarea la program sau la intrarea în serviciu
sub influenţa băuturilor alcoolice/drogurilor sau consumul acestora în timpul
programului, serviciului, exerciţiilorşi misiunilor; consumul de băuturi
alcoolice în unitate este permis doar în cadru organizat şi aprobat, în
condiţiile stabilite de reglementările în vigoare;
h) lipsa de respect manifestată faţă de comandanţi,
superiori, egali sau inferiori în grad;
i) participarea voluntară la
manifestările unor comunităţi religioase sau organizaţii prin care se aduc
atingere demnităţii militarului, statului sau naţiunii române şi emiterea unor
opinii discriminatorii faţă de grupuri de persoane sau entităţi sociale;
j) participarea la activităţi
cu caracter politic care au ca efect implicarea instituţiei militare;
k) portul neregulamentar al uniformei, gradelor şi
însemnelor militare;
l) nerespectarea regulilor de
igienă individuală şi colectivă;
m) instigarea altor militari sau
favorizarea cu intenţie a acestora la săvârşirea de fapte care constituie
abateri disciplinare.
(2) Reprezintă abateri de la disciplina militară
următoarele fapte privind exercitarea atribuţiilor funcţionale:
a) încălcarea normelor de evaluare a performanţelor
subordonaţilor;
b) nerespectarea atribuţiilor de serviciu sau
superficialitate în îndeplinirea acestora;
c) neexecutarea la timp a controalelor stabilite prin
reglementările în vigoare, din cauze ce ţin de persoana respectivă;
d) neacordarea la timp a drepturilor legale ce se cuvin
militarilor;
e) dezinteresul în pregătirea personală;
f) neîntreţinerea armamentului şi a tehnicii din
dotare;
g) încălcarea reglementărilor în vigoare privind
protecţia informaţiilor clasificate naţionale, NATO şi
UE;
h) ruperea de sigilii sau deschiderea neautorizată a
corespondenţei;
i) introducerea sau deţinerea, fără aprobarea
persoanelor în drept, într-o unitate militară, la bordul unei nave ori aeronave
sau în orice alt loc unde staţionează militari a băuturilor alcoolice, drogurilor sau a materialelor periculoase;
j) introducerea uneia sau a mai multor persoane, fără
aprobare, într-o unitate militară, la bordul unei nave sau aeronave, în raionul
de dispunere/tabere sau cartiruire;
k) manifestarea de slăbiciune şi părtinire faţă de
subordonaţii care comit abateri de la disciplina militară;
l) încălcarea normelor de
conduită militară în unitate.
(3) Constituie abateri de la disciplina militară
următoarele fapte privind îndeplinirea misiunilor/activităţilor:
a) neîncadrarea în programul
orar al unităţii;
b) devierea, fără motiv, de la itinerarul fixat;
c) absenţa nemotivată de la serviciu, până la 24 de
ore;
d) neraportarea despre executarea ordinelor primite;
e) întârzierile în executarea sau transmiterea
ordinelor primite;
f) încredinţarea vehiculului, navei sau aeronavei
altei persoane ori părăsirea acestora fără aprobare;
g) neîndeplinirea misiunii în condiţiile ordonate;
h) sustragerea de la activităţile ordonate pe linie de
garnizoană;
i) părăsirea fără aprobare a unităţii sau a locului de
dispunere/cartiruire ori a taberei;
j) pătrunderea fără autorizare într-un loc cu acces
limitat, semnalizat sau cunoscut în acest sens;
k) sustragerea de la îndeplinirea serviciului sau de la
desfăşurarea activităţilor specifice;
l) fumatul sau aprinderea focului în locuri nepermise;
m) nerespectarea normelor de protecţie a mediului,
sănătate şi securitate în muncă şi P.S.I.
(4) Faptele prevăzute la alin. (1)-(3) constituie
abateri de la disciplina militară şi se sancţionează numai dacă nu constituie
infracţiuni sau contravenţii.
Art. 43. - (1) Competenţele comandanţilor de a aplica
sancţiuni disciplinare sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(2) In cazul în care un militar săvârşeşte una dintre
contravenţiile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 61/1991 pentru sancţionarea
faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi
liniştii publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
comandantul unităţii din care face parte contravenientul, pe baza
procesului-verbal de constatare, dacă este întemeiat, va dispune măsuri pentru
aplicarea dispoziţiilor art. 55 lit. b) sau c) din prezentul regulament, după
caz.
Art. 44. -Avertismentul este sancţiunea aplicată pentru o abatere de la disciplina militară.
Prin aceasta se atrage atenţia militarului că la o nouă abatere va primi o
sancţiune mai aspră.
Art. 45. - Mustrarea verbală sau mustrarea scrisă, după
caz, se aplică pentru neîndeplinirea atribuţiilor de serviciu care nu afectează
esenţial atribuţiile principale ale postului sau funcţiei. Mustrarea verbală
sau mustrarea scrisă, după caz, reprezintă o sancţiune mai aspră decât avertismentul.
Art. 46. - Retrogradarea în grad se aplică
studenţilor/elevilor din instituţiile militare de învăţământ pentru lipsă de
exigenţă şi de răspundere în menţinerea şi întărirea disciplinei militare.
Art. 47. - Retrogradarea în funcţie a cadrelor militare
în activitate şi a studenţilor/elevilor din instituţiile militare de învăţământ
se aplică în situaţia neîndeplinirii în mod repetat a atribuţiilor de serviciu,
atunci când dovedesc constant lipsă de exigenţă şi de răspundere pentru
menţinerea şi întărirea disciplinei militare. Propunerile de retrogradare în
funcţie se fac de către comandanţii nemijlociţi/direcţi, după caz.
Art. 48. - (1) Trecerea în
rezervă a cadrelor militare, precum şi desfacerea disciplinară a contractului
soldaţilor şi gradaţilor voluntari se aplică atunci când se comit abateri grave
de la prevederile regulamentelor militare sau ale altor dispoziţii legale.
(2) Exmatricularea studenţilor/elevilor din
instituţiile militare de învăţământ se aplică atunci când se comit abateri
grave de la prevederile regulamentelor militare generale, ale regulamentelor de
organizare şi funcţionare proprii sau ale altor dispoziţii legale.
Art. 49. - Comandanţii unităţilor militare
împuterniciţi sau numiţi prin cumul de funcţii au competenţe de a acorda/aplica
recompense/sancţiuni disciplinare ca şi titularii funcţiilor pe care aceştia le
îndeplinesc.
SECŢIUNEA a 4-a
Aplicarea şi executarea sancţiunilor disciplinare
Art. 50. - (1) Abaterea de la disciplina militară este
singurul temei legal al sancţiunii disciplinare.
(2) Sancţiunea disciplinară se stabileşte individual
şi se aplică numai după ce s-a probat vinovăţia celui în cauză.
(3) Abaterile de la disciplina militară se sancţionează
numai dacă s-a luat cunoştinţă de acestea în termen de 6 luni de la săvârşire.
Art. 51. - (1) Pentru o abatere de la disciplina militară
se aplică o singură sancţiune disciplinară.
(2) Pentru săvârşirea concomitent a mai multor abateri
de la disciplina militară se aplică sancţiunea disciplinară cea mai aspră.
Art. 52. -In cazul în care fapta militarului a fost
sesizată ca abatere de la disciplina militară şi ca infracţiune, procedura
angajării răspunderii disciplinare se suspendă până la dispunerea neînceperii
urmăririi penale, a scoaterii de sub urmărire penală ori a încetării urmăririi
penale sau până la data la care instanţa judecătorească dispune achitarea sau
încetarea procesului penal.
Art. 53. - La individualizarea
sancţiunii disciplinare se va ţine seama de cauzele şi gravitatea abaterii de
la disciplina militară, de împrejurările în care aceasta a fost săvârşită,
gradul de vinovăţie şi consecinţele abaterii, comportarea generală, precum şi
de existenţa în antecedentele persoanei a altor sancţiuni disciplinare.
Art. 54. - Comandantul organizează şi conduce
activităţile de pregătire şi educare a personalului în scopul prevenirii şi eliminării
abaterilor de la disciplina militară, iar în cazul săvârşirii acestora ia
măsuri ferme de sancţionare a celor vinovaţi şi de eliminare a cauzelor care
le-au provocat.
Art. 55. - Pentru o abatere disciplinară comandantul
poate lua una dintre următoarele măsuri:
a) să atragă atenţia subordonatului asupra faptei
săvârşite şi a consecinţelor acesteia şi să-i indice modul de comportare în
viitor;
b) să aplice o sancţiune disciplinară, conform
competenţelor, sau să facă propuneri pentru sancţionarea disciplinară către
persoanele care au această competenţă;
c) să facă propuneri sau să ordone cercetarea şi
judecarea faptei în consiliul de onoare sau în consiliul de judecată ori în
comisia de cercetare prealabilă, conform competenţelor prevăzute de actele normative
în vigoare.
Art. 56. - (1) Pentru soldaţii şi gradaţii voluntari,
aplicarea şi executarea sancţiunilor disciplinare se fac în conformitate cu
dispoziţiile art. 29 şi art. 30 alin. (1) din Legea nr. 384/2006.
(2) Cercetarea prealabilă disciplinară a soldaţilor şi
gradaţilor voluntari trebuie să se încheie în cel mult 25 de zile
calendaristice de la data luării la cunoştinţă de săvârşirea abaterii.
Art. 57. - Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio
sancţiune disciplinară dintre cele prevăzute la art. 39, cu excepţia
avertismentului, nu poate fi dispusă pentru cadrele militare mai înainte de
cercetarea şi judecarea faptelor de către consiliile de onoare sau consiliile
de judecată, după caz.
Art. 58. - Comandantul nemijlocit al comandantului care
a aplicat sancţiunea, în cazul în care apreciază că aceasta nu este în
concordanţă cu gradul de vinovăţie probată, ordonă reanalizarea cazului într-un
termen de până la 5 zile lucrătoare de la data când a fost informat despre
aceasta.
Art. 59. - (1) Sancţiunea disciplinară se execută, de
regulă, imediat după ce a fost stabilită şi adusă la cunoştinţa militarului
sancţionat, cu excepţia următoarelor situaţii:
a) în cazul în care militarul sancţionat disciplinar se
găseşte în curs de îndeplinire a unei misiuni; în acest caz, sancţiunea se va
executa după înapoierea sa la unitatea de care aparţine;
b) în cazul în care militarul se află în afara orelor
de program, iar comandanţii de subunităţi lipsesc din unitate; în această
situaţie ofiţerul de serviciu pe unitate ia cunoştinţă de săvârşirea abaterii
de la disciplina militară şi, în funcţie de gravitatea abaterii săvârşite de
militar, raportează comandantului unităţii, imediat sau la începerea
programului;
c) în cazul în care militarul se află sub influenţa
băuturilor alcoolice/drogurilor sau manifestă tulburări de comportament; în
acest caz, aplicarea sancţiunii disciplinare se amână până când acesta revine
la starea normală, confirmată de medicul de specialitate;
d) sancţiunea amânării înaintării în gradul următor pe
timp de 1-2 ani este adusă la cunoştinţă în termen de 30 de zile militarului
care a săvârşit abaterea de la disciplina militară, urmând ca termenul
efectelor sancţiunii să înceapă să curgă de la data când militarul sancţionat
îndeplineşte condiţiile de înaintare în grad, conform Ghidului carierei
militare.
(2) Militarul sancţionat disciplinar în afara unităţii
militare de către comandanţi faţă de care nu se află în relaţii de subordonare,
dar care au acest drept, este obligat ca la sosirea în unitate să raporteze
imediat, pe cale ierarhică, comandantului unităţii militare despre aceasta.
Art. 60. - (1) Decizia privind aplicarea unei sancţiuni
disciplinare se emite în formă scrisă şi se ia în termen de cel mult 30 de zile
calendaristice de la data luării la cunoştinţă de abaterile disciplinare.
(2) Modelul deciziei privind
aplicarea unei sancţiuni disciplinare este prevăzut în anexa nr. 5.
SECŢIUNEA a 5-a
Suspendarea, amânarea, anularea şi radierea
sancţiunilor disciplinare
Art. 61. - Sancţiunile disciplinare se pot suspenda,
amâna sau anula numai prin decizia persoanei care le-a aplicat, a şefilor
direcţi ai acesteia, precum şi prin decizia eşalonului superior sau a instanţei
de contencios.
Art. 62. - (1) Amânarea şi suspendarea sancţiunilor
disciplinare se pot aplica în următoarele situaţii:
a) la criză;
b) la război;
c) calamitate naturală;
d) internări în spital;
e) efectuarea unui tratament medical;
f) alte situaţii obiective.
(2) Suspendarea sancţiunilor
disciplinare este măsura care implică întârzierea
executării sancţiunii faţă de termenele legale, pe o perioadă determinată,
datorată unor situaţii precum cele prevăzute la alin. (1). Executarea
sancţiunii se reia la terminarea termenului de suspendare.
Art. 63. - Amânarea sancţiunilor
disciplinare este măsura care implică întârzierea
aplicării sancţiunii faţă de termenele legale, datorată unor situaţii precum
cele prevăzute la art. 62 alin. (1). Amânarea aplicării sancţiunii are loc până
când situaţia revine la normalitate.
Art. 64. - (1) Anularea unei
sancţiuni disciplinare constituie măsura prin care
o sancţiune disciplinară este desfiinţată, retroactiv, de la data emiterii
deciziei privind aplicarea sancţiunii, efectele acesteia fiind nule. Anularea
unei sancţiuni disciplinare se specifică în documentele de evidenţă.
(2) Comandantul care a aplicat o sancţiune disciplinară
şi ia cunoştinţă, pe orice cale, de aplicarea eronată a acesteia, fără temei
legal sau asupra altei persoane, este obligat să emită o decizie de anulare a sancţiunii aplicate,
imediat după ce a constatat acest fapt.
(3) Comandantul poate anula
sancţiunile disciplinare pe care Ie-a aplicat, în totalitate sau parţial,
înainte de executare sau pe timpul executării acestora.
Art. 65. - Sancţiunile disciplinare aplicate de
eşalonul superior sunt amânate, suspendate sau anulate fie la iniţiativa
acestui eşalon, în cadrul unei măsuri de ansamblu, fie la propunerea
comandantului nemijlocit/direct al celui sancţionat.
Art. 66. - (1) Prin radierea unei sancţiuni disciplinare
se prezumă că acea sancţiune nu mai există pentru viitor.
(2) Sancţiunile disciplinare se radiază de drept după
cum urmează:
a) avertismentul şi mustrarea scrisă - se radiază în
termen de 6 luni de la aplicare;
b) diminuarea soldei lunare cu 5%-20% şi amânarea
înaintării/promovării în gradul următor pe o perioadă de la unu la 2 ani - se
radiază în termen de un an de la expirarea termenului pentru care au fost
aplicate;
c) retrogradarea în funcţie - se radiază în termen de
un an calendaristic de la data aplicării sancţiunii. După curgerea acestui
termen, cadrul militar poate candida pentru ocuparea unei funcţii conform
gradului şi pregătirii sale.
(3) Radierea sancţiunilor disciplinare se constată
prin act administrativ al comandantului unităţii. Radierea sancţiunilor
disciplinare se specifică în documentele de evidenţă.
(4) Pentru motive întemeiate,
comandantul poate acorda, conform competenţelor prevăzute în anexa nr. 4, ca
recompensă, radierea unei sancţiuni disciplinare, cu excepţia trecerii în
rezervă, desfacerii contractului de muncă sau exmatriculării, după caz,
înaintea termenelor prevăzute la alin. (2).
SECŢIUNEA a 6-a
Răspunderea disciplinară
Art. 67. - In cazul săvârşirii unei fapte cu caracter
infracţional de către un militar subordonat, comandantul unităţii militare
trebuie să sesizeze imediat organul de urmărire penală. Comandantul este
obligat să raporteze comandantului ierarhic despre această situaţie.
Art. 68. - Dacă pentru fapta săvârşită s-a dispus
neînceperea urmăririi penale, scoaterea de sub urmărire penală, încetarea
procesului penal intentat militarului ori achitarea acestuia, militarul poate
fi sancţionat, dacă fapta comisă constituie abatere de la disciplina militară,
în condiţiile prezentului regulament.
Art. 69. - Pentru abateri disciplinare, militarii pot
fi trimişi, după caz, în faţa consiliului de onoare, consiliului de judecată
sau a comisiei de cercetare prealabilă, având permanent dreptul la audienţă,
apărare şi petiţie. Consiliile de onoare, consiliile de judecată sau comisiile
de cercetare prealabilă funcţionează potrivit regulamentelor proprii.
SECŢIUNEA a 7-a
Căi de atac împotriva deciziei privind aplicarea
sancţiunii disciplinare
Art. 70. - (1) Militarii nemulţumiţi de sancţiunea
aplicată ca urmare a săvârşirii abaterilor de la disciplina militară se pot
adresa comandantului nemijlocit al celui care a emis decizia de sancţionare,
printr-un raport scris în care să argumenteze demersul lor.
(2) Comandantul nemijlocit al celui care a emis decizia
privind aplicarea sancţiunii disciplinare a unui militar din subordine şi care
a fost sesizat prin raport scris despre aceasta este obligat să numească o
comisie de cercetare, care va propune o nouă decizie. Prin această decizie se
poate lua măsura menţinerii
sau anulării sancţiunii disciplinare ori se poate aplica o altă sancţiune
disciplinară.
(3) Termenul în care se poate
înainta raportul prevăzut la alin. (1) este de 30 de zile lucrătoare de la data
comunicării deciziei privind aplicarea sancţiunii disciplinare. Inaintarea
raportului prevăzut la alin. (1) suspendă aplicarea sancţiunii disciplinare.
(4) Decizia prevăzută la alin.
(2) poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă, cu
respectarea prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Aducerea la cunoştinţă, evidenţa recompenselor şi a sancţiunilor disciplinare. Analiza stării disciplinei
militare
SECŢIUNEA 1
Aducerea la cunoştinţă a recompenselor şi a
sancţiunilor disciplinare
Art. 71. - Recompensele se aduc la cunoştinţa
militarilor astfel:
a) cadrelor militare,
soldaţilor şi gradaţilor voluntari - verbal sau în scris, conform prezentului
regulament;
b) studenţilor şi elevilor din instituţiile militare de
învăţământ - verbal, în faţa personalului subunităţii/unităţii.
Art. 72. - Sancţiunile disciplinare se aduc la
cunoştinţa militarilor astfel:
a) cadrelor militare, soldaţilor şi gradaţilor
voluntari - în scris, confidenţial ori la adunarea ordonată a cadrelor
militare, respectiv a soldaţilor şi gradaţilor voluntari, unde participă numai
militarii cu grade egale sau mai mari decât ale militarilor sancţionaţi;
b) studenţilor şi elevilor din instituţiile militare de
învăţământ - verbal, în faţa subunităţii/unităţii, şi/sau în scris.
Art. 73. - (1) Aducerea la cunoştinţă a sancţiunilor
disciplinare pentru abaterile săvârşite de militari pe timpul îndeplinirii
serviciului interior sau a celui de luptă permanent se face după ieşirea
acestora din serviciu.
(2) In cazul săvârşirii unor abateri grave, militarii
consideraţi vinovaţi sunt înlocuiţi imediat din serviciile menţionate la alin.
(1).
SECŢIUNEA a 2-a
Evidenţa recompenselor şi a sancţiunilor
disciplinare
Art. 74. - Comandanţii sunt obligaţi să raporteze
ierarhic, verbal sau în scris, despre toate recompensele acordate şi
sancţiunile disciplinare aplicate, potrivit reglementărilor în vigoare.
Art. 75. - Evidenţa recompenselor şi a sancţiunilor
disciplinare se ţine astfel:
a) pentru cadrele militare, în fişa matricolă din
memoriul original al acestora şi în registrul de evidenţă a recompenselor şi
sancţiunilor pentru cadrele militare;
b) pentru soldaţi şi gradaţi voluntari, în fişa
matricolă din dosarul personal al acestora şi în registrul de evidenţă a
recompenselor şi sancţiunilor pentru soldaţi şi gradaţi voluntari;
c) pentru studenţii/elevii din instituţiile militare de
învăţământ, la companie/similare, în registrul de evidenţă nominală a
studenţilor/elevilor, unde se înscriu motivul recompensării/ sancţionării şi
numele comandantului care a aplicat acea măsură, precum şi la nivel de
instituţie de învăţământ militar, în fişele de evidenţă a studenţilor/elevilor.
Art. 76. - Comandantul unităţii militare este obligat
să controleze fişele matricole ale cadrelor militare, iar şeful de stat major
al unităţii, registrele cu evidenţa nominală şi fişele de evidenţă a soldaţilor
şi gradaţilor voluntari, pentru a constata dacă recompensele acordate şi
sancţiunile disciplinare aplicate sunt regulamentare, iar evidenţa lor este
ţinută corect.
SECŢIUNEA a 3-a
Analiza stării disciplinei militare
Art. 77. - Periodic, la fiecare
structură militară, comandantul analizează starea disciplinei militare,
urmărind stabilirea modului în care este influenţat procesul de instrucţie şi
de învăţământ, cauzele care au favorizat producerea de evenimente ori abateri
disciplinare, şi ordonă măsuri pentru prevenirea acestora.
Art. 78. - Nivelul disciplinei militare se analizează
la fiecare structură militară în cadrul activităţii de evaluare periodică a
stării structurilor militare, astfel:
a) la pluton - zilnic;
b) la companie/similară - săptămânal;
c) la batalion/similar, regiment/similar,
brigadă/similar - semestrial, de regulă la sfârşitul etapelor de instrucţie în
prima decadă a lunii următoare, şi când comandantul apreciază că este necesar,
în cadrul şedinţelor de lucru;
d) la divizie/similar - anual,
în ultima decadă a anului de instrucţie, şi când comandantul apreciază că este
necesar, în cadrul şedinţelor de lucru;
e) la instituţiile militare de învăţământ - la
sfârşitul fiecărui an de învăţământ şi când comandantul apreciază că este
necesar, în cadrul şedinţelor de lucru;
f) la statele majore ale categoriilor de forţe ale
armatei, la comandamentele de armă, la Comandamentul operaţional întrunit -
anual şi când comandantul apreciază că este necesar, în cadrul şedinţelor de
lucru.
Art. 79. -Analiza stării disciplinei militare pe
garnizoană se organizează şi se desfăşoară anual, până la data de 15 ianuarie
pentru anul precedent, şi este condusă de către comandantul garnizoanei. La
această activitate participă comandanţii unităţilor militare, cadrele nominalizate de către comandantul
garnizoanei şi invitaţi din rândul autorităţilor publice locale, precum şi al
structurilor de ordine publică şi siguranţă naţională.
Art. 80. - Structurile militare, de la batalion corp
aparte în sus, înaintează pe cale ierarhică
rapoartele-sinteză privind starea disciplinei militare pe anul precedent,
astfel încât, în termen de 15 zile de la finalizarea anului de instrucţie,
statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei, comandamentele de armă,
Comandamentul operaţional întrunit, direcţiile centrale şi celelalte structuri
subordonate nemijlocit structurilor centrale să poată centraliza rapoartele de
la toţi subordonaţii nemijlociţi şi, ulterior, să elaboreze propriile
rapoarte-sinteză.
Art. 81. - (1) Pe baza
rapoartelor-sinteză primite de la structurile militare subordonate, în termen
de 30 de zile de la finalizarea anului de instrucţie, structurile centrale ale
Ministerului Apărării Naţionale centralizează, elaborează şi trimit Serviciului
poliţie militară din Statul Major General „Sinteza privind starea disciplinei
militare în - denumirea structurii militare - şi structurile
subordonate/coordonate, în anul de instrucţie...........".
(2) Serviciul poliţie militară din Statul Major
General centralizează şi analizează documentele primite şi pe baza lor
elaborează şi prezintă ministrului apărării naţionale, în termen de 20 de zile,
„Sinteza privind starea disciplinei militare în Armata României" pentru
anul de instrucţie precedent.
(3) Analiza stării disciplinei
militare va cuprinde tematica prevăzută în anexa nr. 6, adaptată la specificul
structurii militare respective.
(4) Sinteza privind starea disciplinei militare va avea
tematica prevăzută în anexa nr. 7, adaptată la specificul structurii militare
respective, şi va fi clasificată „SECRET DE SERVICIU".
(5) Circuitul informaţional al sintezelor privind
starea disciplinei militare este prezentat în anexa nr. 8.
Art. 82. -Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
GLOSAR
Abatere de la disciplina militară - faptă în legătură cu atribuţiile de serviciu şi care constă într-o
acţiune sau inacţiune săvârşită cu vinovăţie de către militar, prin care acesta
a încălcat normele legale, regulamentele militare, ordinele şi dispoziţiile
legale ale comandanţilor ierarhici.
Comandant - persoană
care conduce o unitate, o subunitate, un compartiment funcţional sau un grup de
militari; în sensul regulamentului, prin comandant se înţelege şi „şef" sau „conducător", după caz.
Lipsă de respect -
atitudine caracterizată prin absenţa consideraţiei faţă de cineva;
nerespectarea prevederilor regulamentare privind autoritatea şi ierarhia
militară.
Măsură -
dispoziţie/hotărâre/prevedere luată pentru realizarea unui anumit scop.
Militar- cetăţean român
căruia i s-a acordat grad militar în raport cu pregătirea sa militară şi de
specialitate, în condiţiile prevăzute de lege.
Normă - regulă,
dispoziţie obligatorie stabilită prin lege sau prin uz; ordine recunoscută ca
obligatorie sau recomandabilă.
Ordin - dispoziţie
obligatorie, scrisă sau verbală, dată de o autoritate militară pentru a fi
executată întocmai.
Ordine publică - ordine
politică, economică şi socială dintr-un stat, care se asigură printr-un
ansamblu de norme şi măsuri şi se traduce prin funcţionarea normală a
aparatului de stat, menţinerea liniştii cetăţenilor şi respectarea drepturilor acestora.
Rezultate foarte bune -
realizări care se situează la limita superioară a baremelor/standardelor de
performanţă.
Sancţiune
disciplinară - măsura coercitivă cu scop educativ
ce se aplică militarului care comite abateri de la prevederile actelor normative,
care nu constituie infracţiuni.
Serviciu militar-
activitate menită să asigure funcţionarea, perfecţionarea şi conducerea
organismului militar în timp de pace şi de război.
Comisie de cercetare prealabilă - comisia numită în condiţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr.
384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor voluntari, a cărei
organizare şi funcţionare se stabilesc prin ordin al ministrului apărării
naţionale.
Subordonare - raport
ierarhic între comandant şi subordonaţii săi, în temeiul căruia comandantul
ordonă, îndrumă şi controlează activitatea subordonaţilor, iar aceştia au
obligaţia de a executa ceea ce li se cere.
ANEXA Nr. 2 la regulament
COMPETENŢELE COMANDANŢILOR DE A ACORDA
RECOMPENSE
a) Cadrelor militare în activitate
Recompense
|
Mulţumiri
|
Felicitări
|
Premii în
bani sau în obiecte
|
Diplome de
merit
|
Citarea
prin ordin de zi pe unitate
|
Acordarea
de arme de apărare
şi pază cu înscrisuri
gravate
|
Conferirea
de decoraţii
|
Conferirea
de distincţii şi însemne militare
|
Funcţii
|
Comandant de pluton (similar)*
|
Da
|
Da
|
-
|
-
|
Propuneri
|
-
|
-
|
Conform „S.M.G./M.R.U.-1.1,
Instrucţiuni privind distincţiile militare onorifice din Armata
României", aprobate prin Ordinul ministrului apărării nr. M. 152/2006
|
Comandant de companie (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
-
|
Propuneri
|
-
|
-
|
Comandant de batalion (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
-
|
-
|
Comandant de batalion corp
aparte(similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
-
|
-
|
Comandant de regiment (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
-
|
-
|
Comandant de brigadă (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Comandant de divizie (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Şef de stat major de categorie de forţe
ale armatei/ comandant de comandament de armă, şef direcţie/ similar
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Secretarul general al Ministerului
Apărării Naţionale
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Şeful Corpului de control şi inspecţie
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Şeful Statului Major General
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Secretar de stat
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Ministrul apărării naţionale
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
* Militarul care îndeplineşte o funcţie al cărei grad,
prevăzut în statul de organizare, este similar.
b) Cadrelor militare în rezervă/în retragere
Recompense
|
Mulţumiri
|
Felicitări
|
Premii în
bani sau în obiecte
|
Conferirea
de decoraţii
|
Conferirea de distincţii şi însemne
militare
|
Funcţii
|
Comandant de batalion corp aparte
(similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
-
|
Conform „S.M.G./M.R.U.-1.1, Instrucţiuni
privind distincţiile militare onorifice din Armata României", aprobate
prin Ordinul ministrului apărării nr. M. 152/2006
|
Comandant de regiment (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
-
|
Comandant de brigadă (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
-
|
Comandant de divizie (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Şef de stat major de categorie de forţe
ale armatei/comandant de comandament de armă, şef direcţie/similar
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Secretarul general al Ministerului Apărării Naţionale
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Şeful Corpul de control şi inspecţie
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Şeful Statului Major General
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Secretar de stat
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Ministrul apărării naţionale
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
c) Soldaţilor şi gradaţilor
voluntari
Recompense
|
Mulţumiri
|
Felicitări
|
Premii în
bani sau în obiecte
|
Fotografierea
lângă drapelul
de luptă
desfăşurat al unităţii
militare
din care face parte
|
Diplome de
merit
|
Conferirea
de decoraţii
|
Citarea
prin ordin de zi pe unitate
|
Conferirea
de distincţii şi însemne militare
|
Funcţii
|
Comandant de pluton (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
-
|
Propuneri
|
Conform „S.M.G./M.R.U.-1.1,
Instrucţiuni privind distincţiile militare onorifice din Armata
României", aprobate prin Ordinul ministrului apărării nr. M.152/2006
|
Comandant de companie (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
-
|
Propuneri
|
Comandant de batalion (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
-
|
Propuneri
|
Comandant de batalion corp aparte
(similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Da
|
Comandant de regiment (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Da
|
Comandant de brigadă (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Comandant de divizie (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Şef de stat major de categorie de forţe
ale armatei/ comandant de comandament de armă, şef direcţie/ similar
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Secretarul general al Ministerului
Apărării Naţionale
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Şeful Corpul de control şi inspecţie
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Şeful Statului Major General
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Secretar de stat
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Ministrul apărării naţionale
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
d) Studenţilor din instituţiile militare de învăţământ
Recompense
|
Mulţumiri
|
Felicitări
|
Permisii de
merit
|
Premii în
bani sau în obiecte
|
Fotografierea
lângă drapelul
de luptă
desfăşurat al unităţii
militare
din care face parte
|
Diplome de
merit
|
Citarea
prin ordin de zi pe unitate
|
Conferirea
de decoraţii
|
Scrisori
de mulţumire
|
Certificat
de merit
|
Inaintarea
în grad
|
Inscrierea
pe placa de onoare a şefilor de promoţii
|
Conferirea
de distincţii şi însemne militare
|
Funcţii
|
Comandant de grupă (similar)
|
Da
|
Da
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Conform „S.M.G./ M.R.U.-1.1, Instrucţiuni privind
distincţiile militare onorifice din Armata României", aprobate prin
Ordinul ministrului apărării nr. M. 152/2006
|
Comandant de pluton (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Comandant de
companie
(similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
-
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Comandant de batalion (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
-
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Comandant de batalion corp aparte
(similar)
|
Da
|
Da
|
5 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
-
|
Da
|
Da
|
Da
|
-
|
Comandant de regiment (similar)
|
Da
|
Da
|
5 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Da
|
Da
|
-
|
Comandant de brigadă (similar)
|
Da
|
Da
|
6 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Da
|
Da
|
-
|
Comandant de divizie (similar)
|
Da
|
Da
|
7 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Recompense
|
Mulţumiri
|
Felicitări
|
Permisii de
merit
|
Premii în
bani sau în obiecte
|
Fotografierea
lângă drapelul
de luptă
desfăşurat al unităţii
militare
din care face parte
|
Diplome de
merit
|
Citarea
prin ordin de zi pe unitate
|
Conferirea
de decoraţii
|
Scrisori
de mulţumire
|
Certificat
de merit
|
Inaintarea
în grad
|
Inscrierea
pe placa de onoare a şefilor de promoţii
|
Conferirea
de distincţii şi
însemne militare
|
Funcţii
|
Şef de stat major de categorie de forţe
ale armatei/ comandant de comandament de armă, şef direcţie/similar*
|
Da
|
Da
|
7 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Conform „S.M.G./M.R.U.-1.1, Instrucţiuni
privind distincţiile militare onorifice din Armata României",
aprobate prin Ordinul ministrului apărării nr. M. 152/2006
|
Secretarul general al Ministerului
Apărării Naţionale
|
Da
|
Da
|
8 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Da
|
Da
|
-
|
Şeful Corpului de control şi inspecţie
|
Da
|
Da
|
8 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Da
|
Da
|
-
|
Şeful Statului Major General*
|
Da
|
Da
|
8 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Secretar de stat*
|
Da
|
Da
|
8 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Da
|
Da
|
-
|
Ministrul apărării naţionale
|
Da
|
Da
|
10 zile
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
* Comandanţi, şefi sau conducători care au în subordine
instituţii militare de învăţământ.
ANEXA Nr. 3 la regulament
- Model -
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRÂRII NAŢIONALE
CERTIFICAT DE MERIT
Se acordă
dlui/dnei............................................, născut la data
de.........................., în localitatea.............................., judeţul.................................,
la încheierea studiilor în - instituţia militară de învăţământ - pentru
rezultate foarte bune obţinute în procesul de învăţământ şi pentru conduită exemplară.
Ai învăţat de la părinţii, bunicii, dascălii şi
comandanţii tăi să fii cel mai bun. Şl EŞTI!
Te felicit, OSTAŞ AL ROMÂNIEI! Sunt convins că vei
câştiga un loc în Marea Carte a Neamului Românesc, dacă Ţara îţi va cere să o
aperi.
Eşti devotat, vrednic, cu credinţă şi nădejde în
Dumnezeu.
Alături de părinţii tăi, de toţi cei care te cunosc
şi te apreciază, sunt mândru de tine şi eu,
Comandantul tău,
L.S.
Data..................
NOTĂ:
Certificatul se tipăreşte la Centrul Tehnic Editorial
al Armatei pe hârtie velină, pe fond vernil, având imprimat pe margini un
chenar alcătuit din frunze de laur stilizate, de-a lungul unei eşarfe
tricolore.
Peste întreaga suprafaţă a diplomei se vor imprima
desene, în filigran, cu scene semnificative din instruirea armatei.
Fondul certificatului va avea imprimată sigla
Ministerului Apărării Naţionale.
ANEXA Nr. 4 la regulament
COMPETENŢELE COMANDANŢILOR DE A APLICA
SANCŢIUNI DISCIPLINARE
a) Cadrelor militare
Sancţiuni
|
Avertisment
|
Mustrare scrisă
|
Amânarea
înaintării în
gradul următor
|
Retrogradare în funcţie
|
Trecerea în rezervă
|
Funcţii
|
Comandant de pluton (similar)
|
Da
|
Propuneri*
|
-
|
-
|
-
|
Comandant de companie (similar)
|
Da
|
Propuneri*
|
-
|
-
|
-
|
Comandant de batalion (similar)
|
Da
|
Da*
|
-
|
-
|
-
|
Comandant de batalion corp aparte (similar)
|
Da
|
Da*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Comandant de regiment (similar)
|
Da
|
Da*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Comandant de brigadă (similar)
|
Da
|
Da*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Comandant de divizie (similar)
|
Da
|
Da*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Şef de stat major de categorie de forţe ale armatei/ comandant de
comandament de armă, şef direcţie/similar
|
Da
|
Da*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Secretarul general al Ministerului
Apărării Naţionale
|
Da
|
Da*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Şeful Corpului de control şi inspecţie
|
Da
|
Da*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Şeful Statului Major General
|
Da
|
Da*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Secretar de stat
|
Da
|
Da*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Da*/ Propuneri*
|
Ministrul apărării naţionale
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*/ Propuneri*
|
* Potrivit competenţelor pe linie de personal, pe baza
hotărârilor consiliilor de onoare sau a consiliilor de judecată, după caz.
b) Soldaţilor şi gradaţilor voluntari
Sancţiuni
|
Avertisment
|
Mustrare scrisă
|
Diminuarea soldei cu 5%- 20% pe 1-3
luni
|
Amânarea
promovării în grad pe o perioadă de 1-2 ani
|
Desfacerea
disciplinară
a contractului
de muncă
|
Funcţii
|
Comandant de pluton (similar)
|
Da
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Comandant de companie (similar)
|
Da
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Comandant de batalion (similar)
|
Da
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Propuneri*
|
Comandant de batalion corp aparte (similar)
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Comandant de regiment (similar)
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Comandant de brigadă (similar)
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Comandant de divizie (similar)
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Şef de stat major al categoriei de forţe ale armatei/ comandant
de comandament de armă, şef direcţie/similar
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Secretarul general al Ministerului Apărării Naţionale
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Şeful Corpului de control şi inspecţie
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Şeful Statului Major General
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Secretar de stat
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Ministrul apărării naţionale
|
Da
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
Da*
|
* Pe baza actelor de constatare întocmite de către
comisiile de cercetare, dreptul de aplicare aparţinând comandantului unităţii
militare în care aceştia sunt încadraţi.
c) Studenţilor din instituţiile militare de învăţământ
Sancţiuni
|
Avertisment
|
Mustrare verbală
|
Retrogradare în grad
|
Retrogradare în funcţie
|
Exmatriculare
|
Funcţii
|
Comandant de grupă (similar)
|
Da
|
Propuneri
|
-
|
-
|
Conform regulamentelor de organizare şi funcţionare ale
instituţiilor militare de învăţământ din care fac parte
|
Comandant de pluton (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
-
|
Comandant de companie (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Comandant de batalion (similar)
|
Da
|
Da
|
Propuneri
|
Propuneri
|
Comandant de batalion corp aparte (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Comandant de regiment (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Comandant de brigadă (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Comandant de divizie (similar)
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Şef de stat major de categorie de forţe ale armatei/ comandant de
comandament de armă, şef direcţie/similar
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Secretarul general al Ministerului Apărării Naţionale
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Şeful Corpului de control şi inspecţie
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Şeful Statului Major General
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Secretar de stat
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
Ministrul apărării naţionale
|
Da
|
Da
|
Da
|
Da
|
ANEXA Nr. 5 la regulament
- Model -
DECIZIE PRIVIND APLICAREA UNEI SANCŢIUNI
DISCIPLINARE
a) descrierea faptei care constituie abatere
disciplinară;
b) înscrierea prevederilor care au fost încălcate de
militar;
c) motivele pentru care au
fost înlăturate apărările formulate de militar în timpul cercetării
prealabile/judecării faptei în consiliul de onoare sau consiliul de judecată,
după caz;
d) temeiul de drept în baza căruia sancţiunea
disciplinară se aplică;
e) termenul în care sancţiunea
poate fi contestată şi către cine trebuie înaintată contestaţia;
f) termenul de la care începe şi perioada de aplicare a
sancţiunii.
Comandant,
........................................
L.S.
Data................................
ANEXA Nr. 6 la regulament
TEMATICA
privind analiza stării disciplinei militare
- ghid orientativ -
1. Analiza stării disciplinei militare cuprinde:
a) activitatea desfăşurată de către comandant pentru
îndeplinirea atribuţiilor funcţionale, cunoaşterea şi aplicarea la timp a
prevederilor actelor normative, în scopul dezvoltării răspunderii militarilor;
b) organizarea şi executarea controalelor pe linia
disciplinei militare, măsurile luate şi modul de rezolvare a neregulilor
constatate pe timpul acestora;
c) eficacitatea măsurilor întreprinse şi a analizelor
efectuate în scopul prevenirii abaterilor disciplinare şi evenimentelor;
d) cunoaşterea şi aplicarea cerinţelor rezultate din
prevederile actelor normative ce reglementează activitatea din unitatea
militară privind păstrarea bunurilor armatei, precum şi pentru prevenirea
pagubelor materiale;
e) numărul, natura şi urmările evenimentelor, cauzele
care le-au generat şi răspunderea ce revine celor care se fac vinovaţi de
producerea acestora;
f) respectarea disciplinei rutiere;
g) organizarea şi executarea
serviciului interior şi a celui de pază, păstrarea armamentului şi a muniţiei,
aplicarea măsurilor de prevenire şi de stingere a incendiilor;
h) respectarea programului şi orarului zilnic, a
ordinii interioare în subunităţi şi în parcurile de tehnică militară, a
reglementărilor în vigoare privind conduita şi ţinuta militarilor în toate
împrejurările;
i) influenţa exercitată de starea disciplinei militare
asupra îndeplinirii planului cu principalele activităţi, a celui de producţie
şi a programului de învăţământ;
j) cunoaşterea subordonaţilor, a preocupărilor şi a
nevoilor acestora;
k) modul de rezolvare a rapoartelor, propunerilor şi
sesizărilor, precum şi asigurarea drepturilor personalului militar şi civil;
l) cunoaşterea situaţiei
efectivelor, evidenţa acestora, participarea militarilor la instrucţie,
preocuparea pentru reducerea răspândirilor;
m) respectarea prevederilor legale în vigoare cu
privire la gestionarea documentelor şi asigurarea protecţiei informaţiilor
clasificate;
n) analiza securităţii şi
sănătăţii în muncă şi a protecţiei mediului în zona de responsabilitate;
o) recompensarea celor merituoşi şi sancţionarea celor
vinovaţi;
p) alte probleme specifice.
2. Analiza stării disciplinei militare pe garnizoană
cuprinde, în plus:
a) modul de îndeplinire a activităţilor prevăzute în
planul de colaborare între unităţile militare ale Ministerului Apărării
Naţionale şi cele ale celorlalte structuri din sistemul de apărare, ordine
publică şi siguranţă naţională;
b) relaţiile dintre unităţile militare din garnizoană,
dintre acestea şi autorităţile administraţiei publice locale/operatorii
economici, precum şi dintre militari şi populaţia civilă;
c) organizarea şi desfăşurarea controlului circulaţiei,
cu accent pe urmărirea folosirii autovehiculelor militare în garnizoană;
măsurile luate împotriva acelora care au încălcat regulile de circulaţie şi de
exploatare a autovehiculelor;
d) actele de indisciplină săvârşite de militarii
unităţilor militare din garnizoană în afara cazărmii;
e) modul de comportare a
militarilor din unităţile militare din afara garnizoanei, care îndeplinesc diferite
misiuni pe teritoriul garnizoanei - exerciţii, trageri de luptă, exerciţii de
mobilizare etc.
ANEXA Nr. 7 la regulament
TEMATICA
sintezei privind starea disciplinei militare
- ghid orientativ -
1. Introducere
2. Analiza evenimentelor
2.1. Situaţia comparativă a evenimentelor săvârşite în
semestrul/anul de instrucţie şi semestrul/anul de instrucţie precedent
2.2. Situaţia evenimentelor, pe structuri militare, şi
urmările acestora
2.3. Participanţi - pe categorii de personal
2.4. Urmări - morţi, răniţi, pagube materiale
2.5. Cauzele care au generat evenimentele
2.6. Situaţia celor mai semnificative evenimente şi
urmările acestora
2.7. Nominalizarea structurilor militare în care s-au
înregistrat cele mai multe evenimente
2.8. Prezentarea celor mai elocvente evenimente
3. Situaţia abaterilor disciplinare, pe categorii de
personal, şi a sancţiunilor aplicate
4. Situaţia pagubelor
5. Situaţia cererilor, reclamaţiilor, sesizărilor şi a
rapoartelor
5.1. Situaţia numerică a cererilor şi reclamaţiilor,
pe categorii de personal, şi modul de soluţionare a acestora în semestrul/anul
de instrucţie analizat, comparativ cu semestrul/anul de instrucţie precedent
5.2. Domenii vizate şi modul
de implicare a comandanţilor structurilor respective în rezolvarea cererilor şi
reclamaţiilor
6. Concluzii
7. Măsuri adoptate pentru menţinerea ordinii
interioare cu fermitate şi a disciplinei militare - ordine şi dispoziţii emise,
numărul controalelor executate şi eficienţa acestora etc.
8. Propuneri
9. Anexe.
ANEXA Nr. 8 la regulament
CIRCUITUL INFORMAŢIONAL
al sintezelor privind starea disciplinei militare
Nr. crt.
|
Denumirea
documentului
|
Articolul
din regulament unde este
prevăzut
|
Frecvenţa
şi data înaintării
|
Instituţie
militară de învăţământ
|
Batalion
(similar)
|
Brigadă
(similar)
|
Divizie
(similar)
|
Şef de stat
major al categoriei
de forţe
ale armatei/comandant
de
comandament de armă
|
Structuri
subordonate nemijlocit structurilor centrale
|
Departamente
|
Statul Major
General
|
Secretariatul
general al Ministerului Apărării Naţionale
|
Direcţii
subordonate nemijlocit ministrului apărării naţionale
|
Serviciul
poliţie militară/Statul Major General
|
Ministrul
apărării naţionale
|
1.
|
„Sinteza privind starea disciplinei
militare în
- denumirea structurii militare - şi structurile
subordonate/ coordonate, în anul de instrucţie
|
81
|
In termen de 15 zile
de la finalizarea anului de instrucţie
|
E
|
E
|
E
|
E
|
P
|
P
|
|
|
|
|
|
|
In termen de 30 de zile de la finalizarea
anului de instrucţie
|
-
|
-
|
-
|
-
|
C
S
E
|
C
S
E
|
P
|
P
|
P
|
P
|
-
|
-
|
2.
|
„Sinteza privind starea disciplinei
militare în Armata României" pentru anul de instrucţie precedent
|
81
|
In termen de 60 de zile de la finalizarea
anului de instrucţie
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
C
S
E
|
C
S
E
|
C
S
E
|
C
S
E
|
P
|
-
|
In termen de 20 de zile
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
|
P
|
|
|
|
C
S
E
|
P
D
|
Legendă:
E - elaborare; C - centralizare; S - sintetizare; P -
structuri la care se promovează; D - decizie.