ORDIN
Nr. 283 din 8 iulie 2002
pentru aprobarea Conditiilor si procedurilor privind acreditarea persoanelor
pentru a ridica probe de seminte in vederea efectuarii testelor de laborator
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 617 din 21 august 2002
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
in baza prevederilor art. 12 si ale art. 21 alin. (1) lit. g) din Legea nr.
266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii,
comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea
soiurilor de plante,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 362/2002 privind
organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Conditiile si procedurile privind acreditarea persoanelor pentru
a ridica probe de seminte in vederea efectuarii testelor de laborator, prezentate
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
CONDITII SI PROCEDURI
privind acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminte in vederea
efectuarii testelor de laborator
CAP. 1
Domeniul de aplicare
Art. 1
(1) Prezentele conditii si proceduri se aplica pentru acreditarea unor
persoane angajate ale agentilor economici inregistrati pentru producerea si/sau
prelucrarea semintelor si a materialului saditor, in scopul stabilirii
competentei de a efectua ridicari de probe reprezentative din loturile de
seminte, recunoscute de autoritatea oficiala, in vederea efectuarii testelor de
calitate si fitosanitare.
(2) Acreditarea unor persoane angajate ale agentilor economici
inregistrati, pentru a ridica probe de seminte destinate testarii in laborator,
se efectueaza de catre autoritatea oficiala desemnata de Legea nr. 266/2002
privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii,
comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea
soiurilor de plante, respectiv Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor
(INCS) din cadrul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin
unitatile teritoriale ale acesteia, respectiv Laboratorul Central pentru
Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor (LCCSMS) sau inspectoratele
teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului saditor (ITCSMS),
dupa caz.
(3) Ridicarea probelor din loturile de seminte de catre persoane acreditate
se efectueaza, cu titlu de aplicare pe perioada de experiment sau permanent,
numai din urmatoarele specii sau grupe de specii: cereale, oleaginoase si
textile, plante furajere si sfecla. INCS poate extinde aplicarea prezentelor
conditii si proceduri si la alte specii si grupe de specii cu titlu de
experiment. Pe perioada experimentului probele ridicate de persoanele
acreditate vor fi considerate probe asimilate probelor ridicate oficial.
(4) Ridicarea probelor din loturile de seminte, inchiderea si etichetarea
ambalajelor sunt activitati strans legate si vor face obiectul aceleiasi
proceduri de acreditare.
(5) Eliberarea certificatului de acreditare de catre autoritatea oficiala
atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze ridicari de probe din
loturile de seminte pentru care a fost acordata acreditarea.
CAP. 2
Definirea termenilor
Art. 2
(1) Acreditare - delegarea de responsabilitate care permite unei persoane
fizice sau juridice sa execute o anumita activitate in numele organismului
responsabil pentru respectiva activitate.
(2) Acreditor - organism oficial de acreditare cu competenta recunoscuta
pentru procedura de acreditare.
(3) Actiune corectiva - actiune intreprinsa pentru eliminarea cauzelor unei
neconformitati, in scopul de a preveni repetarea acestora.
(4) Autoritate oficiala - autoritatea desemnata oficial pentru acreditarea
unor persoane fizice sau juridice pentru desfasurarea de activitati specifice,
la cererea acestora.
(5) Audit - examinare sistematica si independenta in scopul determinarii
daca activitatile de calitate si rezultatele aferente sunt conforme cu
sistemele planificate.
(6) Candidat la acreditare - persoana fizica sau juridica ce doreste sa
obtina de la autoritatea desemnata un certificat de acreditare.
(7) Certificat de acreditare - document eliberat de autoritatea oficiala,
care atesta ca persoana fizica acreditata poate sa efectueze ridicari de probe
din loturile de seminte si care dovedeste ca persoana acreditata poseda
cunostintele tehnice necesare pentru realizarea obiectivelor propuse la
solicitarea acreditarii.
(8) Conformitate - satisfacerea exigentelor specifice unei activitati.
(9) Neconformitate majora - activitate ce influenteaza in mod negativ
serviciul prestat de persoana acreditata si care trebuie corectata imediat.
(10) Neconformitate minora - activitate ce nu influenteaza direct serviciul
prestat si care trebuie corectata intr-un anumit interval de timp.
(11) Ridicare (prelevare) de probe - toate etapele prevazute de regulile si
normele in vigoare, ce trebuie respectate pentru a obtine o proba de seminte
reprezentativa pentru un lot, in vederea efectuarii analizelor de laborator.
(12) Sondator acreditat - persoana fizica sau juridica, dar nu un angajat
al unui organism acreditor, acreditata pentru efectuarea de ridicari de probe
din loturile de seminte.
(13) Supraveghere oficiala - procedura prin care autoritatea oficiala
urmareste si verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau juridice
acreditate de autoritatea oficiala sa desfasoare o anumita activitate in numele
sau.
CAP. 3
Conditii pentru sondatori
SECTIUNEA 1
Conditii pentru acreditare
Art. 3
(1) Ridicarea de probe poate fi efectuata de sondatori angajati ai
agentilor economici inregistrati pentru producerea si/sau prelucrarea
semintelor, acreditati in acest scop de autoritatea oficiala.
(2) Sondatorii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a putea
fi acreditati:
a) sa fie independenti in activitatea de sondare;
b) sa nu aiba interese personale in luarea masurilor ce se impun;
c) sa nu obtina nici un profit personal din ridicarea de probe;
d) sa aiba experienta si pregatirea corespunzatoare (cel putin studii
medii);
e) sa lucreze in concordanta cu regulile si normele in vigoare;
f) sa posede echipament adecvat de sondare;
g) sa isi demonstreze competenta in:
(i) intelegerea termenului lot de seminte si a factorilor care afecteaza
uniformitatea lotului;
(ii) intelegerea importantei preciziei operatiunii de ridicare a probelor;
(iii) capacitatea de ridicare a probelor, folosind tehnici, proceduri si
echipamente corecte;
(iv) intocmirea corecta a documentului oficial de ridicare si insotire a
probelor (proces-verbal).
(3) Agentul economic inregistrat trebuie sa depuna la ITCSMS sau LCCSMS in
a carui zona teritoriala isi desfasoara activitatea specifica o cerere-tip
impreuna cu toate documentele prevazute, in doua exemplare, conform modelului
prezentat in anexa nr. 1 la prezentele conditii si proceduri, prin care sa
solicite acreditarea sondatorului. Inscrierea la acreditare va fi acceptata
numai dupa verificarea si acceptarea documentatiei depuse.
(4) Documentele solicitate la inscrierea pentru acreditare sunt:
a) copie xerox de pe autorizatia de producere si/sau de prelucrare a
semintelor, vizata pentru anul in curs;
b) copie xerox de pe statutul agentului economic inregistrat, cu
specificarea obiectului de activitate;
c) copie xerox de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul
registrului comertului de pe langa camera de comert si industrie;
d) copie xerox de pe codul fiscal;
e) dosarul de prezentare a personalului angajat care urmeaza sa se ocupe de
ridicarea de probe in vederea efectuarii testelor de laborator, care va
cuprinde:
(i) copie de pe diploma de studii;
(ii) curriculum vitae;
(iii) copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.
(5) Contravaloarea prestatiei de acreditare va fi achitata de agentul
economic inregistrat, la acceptarea cererii si inregistrarea acesteia.
SECTIUNEA a 2-a
Natura sondatorului
Art. 4
(1) Sondatorul acreditat este o persoana angajata de persoane fizice sau
juridice ale caror activitati implica conditionarea, formarea loturilor si/sau
ambalarea, inchiderea, etichetarea si sigilarea ambalajelor.
(2) Angajatorul va asigura autoritatea oficiala ca sondatorul acreditat
este liber de orice presiune in desfasurarea activitatii de sondare si va
achita autoritatii oficiale contravaloarea serviciilor de acreditare prestate,
precum si a celor de supraveghere si monitorizare a activitatii de ridicare a
probelor.
(3) Sondatorul acreditat poate realiza ridicari de probe din loturi de
samanta proprietate a angajatorului sau, ambalate, inchise, etichetate si
sigilate, in afara cazului in care exista un alt acord intre angajatorul sau,
solicitantul de certificare a semintelor si autoritatea oficiala.
SECTIUNEA a 3-a
Cunostinte si aptitudini
Art. 5
(1) Sondatorii care candideaza la acreditare vor avea calificarea tehnica
necesara, obtinuta in cadrul instruirilor organizate in conditiile aplicate
sondatorilor de seminte oficiali, confirmati prin examinare oficiala, si vor
efectua ridicarea probelor in concordanta cu metodele internationale in
vigoare.
(2) Autoritatea oficiala va verifica cunostintele candidatilor la
acreditare, prin:
a) testare scrisa si interviu privind cunoasterea regulilor si a normelor
tehnice in vigoare, la care candidatul trebuie sa obtina minimum nota 8 la
fiecare proba;
b) proba practica privind sondarea loturilor de seminte consta in ridicarea
a cel putin 20 de probe. Aceste probe sunt ridicate atat de candidat, cat si de
sondatorul oficial, din aceleasi loturi de seminte, in termen cat mai apropiat
posibil, iar rezultatele analizelor oficiale ale probelor din acelasi lot se
compara pentru a se stabili incadrarea in toleranta. Candidatul se considera
admis la proba practica daca rezultatele comparate se incadreaza in limitele de
toleranta la minimum 90% din probe.
CAP. 4
Responsabilitatile sondatorilor acreditati si ale autoritatii oficiale
pentru acreditarea sondatorilor
SECTIUNEA 1
Responsabilitatile sondatorilor acreditati
Art. 6
(1) In ceea ce priveste responsabilitatile fata de autoritatea oficiala,
sondatorii acreditati vor fi asimilati cu sondatorii oficiali.
(2) Sondatorii acreditati efectueaza sondarea in urmatoarele conditii
obligatorii:
a) primeste comanda scrisa de sondare in care vor fi mentionate cel putin:
(i) specia;
(ii) soiul;
(iii) categoria biologica;
(iv) anul recoltei;
(v) numarul lotului;
(vi) greutatea lotului;
(vii) numarul de ambalaje;
(viii) analizele solicitate;
b) verifica cel putin:
(i) identitatea lotului conform comenzii de sondare;
(ii) daca lotul corespunde din punct de vedere al depozitarii, identitatii,
accesibilitatii, marcarii, etichetarii si sigilarii;
c) utilizeaza echipament standardizat, adecvat pentru sondare;
d) respecta intensitatea de sondare prevazuta in regulile si normele
tehnice in vigoare;
e) lotul trebuie sa fie omogen;
f) preleveaza probe numai in prezenta responsabilului cu calitatea sau a
unui alt reprezentant al detinatorului de seminte.
Art. 7
Sondatorul acreditat are autoritatea sa refuze sondarea daca lotul:
a) nu este omogen;
b) nu are asigurata accesibilitatea de sondare;
c) nu se stabileste clar identitatea lotului de seminte;
d) nu este asistat de un delegat al detinatorului de seminte.
Art. 8
(1) Proba de laborator obtinuta prin omogenizarea si divizarea probei
compuse va fi ambalata si sigilata astfel incat sa nu fie afectata integritatea
ei. Datele de pe eticheta probei de laborator trebuie sa asigure corespondenta dintre
lot si proba.
(2) Proba va fi insotita la laboratorul de testare a semintelor de un
document oficial de sondare (proces-verbal) care va cuprinde cel putin datele
urmatoare:
a) specia;
b) soiul;
c) categoria biologica;
d) anul recoltei;
e) numarul lotului;
f) greutatea lotului;
g) numarul de ambalaje;
h) analizele solicitate;
i) data sondarii;
j) tratat, netratat, eventual substanta de tratare;
k) numele, semnatura si stampila sondatorului acreditat;
l) alte mentiuni.
Art. 9
Sondatorul acreditat raspunde de integritatea probelor sondate si de
trimiterea acestora in timp util la laboratorul de testare, dar nu mai tarziu
de 48 de ore de la ridicarea probelor, in cazul in care se efectueaza si determinarea
umiditatii.
Art. 10
(1) Persoanele acreditate nu au competenta sa ridice probe din loturile de
seminte mentionate mai jos:
a) loturile de seminte care nu sunt proprietatea angajatorului sau, cu
exceptia prevederii art. 4 alin. (3);
b) loturile de seminte care fac obiectul unui litigiu;
c) loturile de seminte aflate in stoc mai mult de un an, la care se
efectueaza testul la rece (cold-test);
d) loturile de seminte din categoriile biologice prebaza si baza;
e) loturile de seminte destinate exportului.
(2) Probele ridicate de persoanele acreditate nu pot fi destinate:
a) verificarii oficiale in pre- si postcontrol;
b) pentru analize speciale;
c) supravegherii si monitorizarii.
(3) Persoanele acreditate ale caror rezultate au fost corespunzatoare in
urma supravegherii si monitorizarii, in masura in care autoritatea oficiala
decide, pot fi imputernicite sa ridice probe din loturile de seminte prevazute
la alin. (1) lit. c), d), e) si in situatiile prevazute la alin. (2) lit. a) si
b).
Art. 11
(1) Sondatorii acreditati trebuie sa isi mentina un nivel ridicat de
pregatire teoretica si practica, prin urmatoarele:
a) sondarea sa reprezinte o activitate permanenta, fara intreruperi de
lunga durata, iar in cazul unei intreruperi justificate pe o perioada mai mare
de 6 luni se va face retestarea persoanei acreditate;
b) sa participe periodic la instruiri;
c) sa fie la curent cu modificarile aparute in regulile si normele tehnice
in vigoare privind ridicarea de probe din loturile de seminte.
(2) Sondatorul acreditat trebuie sa fie instruit, testat sau retestat prin
cursuri de pregatire similare celor pentru personalul oficial si trebuie
atestat prin examinari oficiale.
SECTIUNEA a 2-a
Responsabilitatile autoritatii oficiale pentru acreditarea sondatorilor
Art. 12
(1) Autoritatea oficiala trebuie sa dispuna de personal specializat,
echipamente si alte facilitati necesare pentru a realiza expertize tehnice
privind supravegherea si acreditarea sondatorilor loturilor de seminte.
(2) Autoritatea oficiala trebuie sa se asigure ca persoana acreditata:
a) este libera de orice presiune ce poate afecta negativ calitatea muncii
desfasurate;
b) este independenta in luarea deciziilor;
c) este impartiala cand efectueaza ridicari de probe;
d) nu obtine nici un profit personal din ridicarea de probe.
(3) Autoritatea oficiala va comunica acordul pentru inscriere sau motivele
pentru care inscrierea nu poate fi acceptata in termen de 5 zile lucratoare de
la data depunerii solicitarii de acreditare si a intregii documentatii
solicitate.
(4) Autoritatea oficiala va asigura accesul la informatii, documentatie si
va indruma sondatorul inainte si dupa acreditare.
(5) Autoritatea oficiala trebuie:
a) sa furnizeze celor interesati detalii cu privire la sistemul de
acreditare a sondatorilor;
b) sa furnizeze celor interesati proceduri relevante pentru sigilarea,
etichetarea si sondarea loturilor de seminte;
c) sa organizeze instruiri si aplicatii practice pe probleme de sondare;
d) sa testeze persoana care a solicitat acreditarea si sa retesteze anual
sondatorul acreditat;
e) sa aduca la cunostinta candidatului la acreditare rezultatul testarii in
termen de 24 de ore de la obtinerea rezultatelor verificarii de la proba
scrisa;
f) sa incheie un contract de acreditare cu angajatorul si sondatorul care a
trecut probele de verificare in vederea acreditarii si sa elibereze
certificatul de acreditare pentru persoana acreditata;
g) sa organizeze audituri si monitorizarea activitatii de sondare,
etichetare si sigilare;
h) sa verifice daca echipamentele de sondare folosite de sondatorii
acreditati sunt cele prevazute de regulile si normele in vigoare;
i) sa initieze actiuni corective sau sa retraga acreditarea daca actiunile
corective nu sunt intreprinse sau nu sunt eficiente;
j) sa asigure identificarea sondatorului acreditat printr-un numar unic si
o stampila personala.
(6) Pe tot parcursul activitatii de acreditare se va mentine
confidentialitatea informatiilor obtinute la toate nivelurile.
SECTIUNEA a 3-a
Documentele de acreditare
Art. 13
Contractul de acreditare prezentat ca model in anexa nr. 2 la prezentele
conditii si proceduri va avea puterea legala a unui contract intre autoritatea
oficiala, sondatorul acreditat si agentul economic angajator.
Art. 14
Certificatul de acreditare prezentat ca model in anexa nr. 3 la prezentele
conditii si proceduri reprezinta documentul tipizat eliberat de autoritatea
oficiala in urma indeplinirii tuturor conditiilor prevazute in prezentele
conditii si proceduri, are termen de valabilitate de 3 ani si este vizat anual
in urma verificarii prin supraveghere si monitorizare a activitatii si
retestarii sondatorului acreditat.
CAP. 5
Supravegherea si monitorizarea sondatorilor acreditati
SECTIUNEA 1
Auditul sondatorilor acreditati
Art. 15
(1) Autoritatea oficiala trebuie sa aiba certitudinea ca sondatorul acreditat
respecta in totalitate regulile si normele in vigoare, iar activitatea pe care
o desfasoara acesta este adecvata si eficienta pentru scopul propus. Aceasta
certitudine poate fi obtinuta in mod obiectiv prin intermediul unui audit.
(2) Auditorul sau auditorii care efectueaza auditul sondatorilor vor fi din
randul auditorilor LCCSMS sau ITCSMS, recunoscuti de INCS. Auditorii vor fi
instruiti anual de catre LCCSMS sau de alte autoritati similare din statele
membre ale Comunitatii Europene si vor primi un certificat de auditor.
(3) In cazul in care este necesar se pot utiliza persoane specializate din
afara autoritatii oficiale. Daca evaluarea, controlul si supravegherea sunt
efectuate de personal din afara autoritatii oficiale, aceasta trebuie sa se asigure
ca personalul respectiv corespunde cerintelor impuse, incheindu-se un contract
care va cuprinde conditiile ce se impun a fi respectate, inclusiv clauze de
confidentialitate.
(4) Auditul trebuie efectuat o data la 3 ani pentru prelungirea acreditarii,
la cererea agentului economic, iar in cazul in care s-au identificat
neconformitati, frecventa auditurilor va fi sporita. Perioada de 3 ani incepe
de la data acreditarii.
Art. 16
Autoritatea oficiala va lua in calcul:
a) un sistem de control al intregii documentatii referitoare la activitatea
sondatorilor;
b) reactualizarea documentatiei necesare;
c) asigurarea ca amendamentele sau schimbarile aduse unor documente sunt
autorizate, procesate si implementate intr-o maniera eficienta si rapida;
d) reexaminarea cunostintelor sondatorilor in ceea ce priveste toate
schimbarile publicate in documentatia de specialitate;
e) rezultatele supravegherii si monitorizarii sondatorului acreditat si a
loturilor sondate de acesta.
Art. 17
(1) In urma auditului auditorul va intocmi un raport de audit in 3
exemplare, dintre care un exemplar ramane la autoritatea oficiala, un exemplar
va fi inmanat agentului economic angajator si un exemplar sondatorului
acreditat verificat.
(2) In urma auditului, daca raportul de audit este favorabil, se elibereaza
un nou certificat de acreditare.
SECTIUNEA a 2-a
Supravegherea sondatorilor acreditati
Art. 18
(1) Supravegherea sondatorilor acreditati va fi efectuata anual de autoritatea
oficiala, prin sondare si testare oficiala a probelor, astfel:
a) prin sondarea si testarea, in primul an de la acreditare, a cel putin
10% din numarul total de probe din loturile sondate de sondatorul acreditat;
b) incepand cu al doilea an, daca rezultatele au fost conforme, fiind
respectate regulile si normele in vigoare, prin sondarea si testarea a 5% din
loturile sondate de sondatorul acreditat;
c) in cazul in care numarul loturilor agentului economic este sub 100, vor
fi sondate si testate oficial minimum 10 loturi in primul an si 5 loturi in
urmatorii ani;
d) daca numarul loturilor agentului economic depaseste 400, vor fi sondate
si testate maximum 40 de loturi in primul an si maximum 20 de loturi in
urmatorii ani;
e) probele de verificare se ridica de un sondator oficial, prin alegerea
randomizata a loturilor.
(2) Rezultatele obtinute in urma determinarilor efectuate pe probele de
seminte ridicate oficial vor fi comparate cu rezultatele obtinute pe probele de
seminte ridicate din acelasi lot de samanta de catre sondatorul acreditat. Se
va verifica totodata si incadrarea in toleranta a rezultatelor obtinute.
(3) Incadrarea in toleranta este obligatorie pentru toate probele
prelevate. Atunci cand diferenta depaseste toleranta maxima admisa, autoritatea
oficiala va stabili unele masuri corective. In urma aplicarii masurilor
corective rezultatele obtinute vor fi transmise autoritatii oficiale. Daca nici
in urma actiunilor corective rezultatele nu se incadreaza in toleranta, acreditarea
sondatorului este retrasa.
(4) Dupa incheierea determinarilor autoritatea oficiala intocmeste un
raport in 3 exemplare. Un exemplar va ramane la autoritatea oficiala, un
exemplar va fi inmanat agentului economic angajator si un exemplar sondatorului
acreditat verificat.
(5) Loturile de seminte din care s-au ridicat probe de catre un sondator
acreditat vor fi monitorizate prin atribuirea oficiala a numerelor de lot care
sa permita identificarea acestora.
(6) Minimum 5% din probele ridicate de sondatorul acreditat vor fi
verificate in incercari comparative in postcontrol.
CAP. 6
Masuri luate de autoritatea oficiala privind sondatorii acreditati
Art. 19
(1) Certificatul de acreditare poate fi suspendat sau retras, dupa caz, in
urmatoarele situatii:
a) cand cererea de acreditare contine informatii false sau eronate;
b) cand documentul oficial de ridicare de probe contine informatii false
sau eronate;
c) nerespectarea procedurii de lucru si a regulilor si normelor in vigoare,
in timpul ridicarii de probe;
d) datele din activitatea de supraveghere si audit demonstreaza ca
sondatorul acreditat nu indeplineste standardele de competenta ce se impun in
activitatea pentru care a fost acreditat;
e) neindeplinirea obligatiilor financiare de catre agentul economic in
cauza pentru anul in curs.
(2) In cazul suspendarii certificatului de acreditare autoritatea oficiala
poate cere sondatorilor acreditati sa urmeze o instruire corectiva si o
reexaminare pentru ca suspendarea acreditarii sa fie anulata; va fi mentionat
un termen limita de corectare a neconformitatilor care au dus la suspendarea
acreditarii.
(3) Agentul economic si sondatorul acreditat vor fi anuntati in scris
(scrisoare inregistrata sau alt mijloc echivalent), acestia trebuind sa semneze
pentru primirea notificarii respective.
(4) Anularea deciziei de suspendare a acreditarii se face numai atunci cand
au fost eliminate in totalitate motivele suspendarii.
(5) Dupa constatarea de catre autoritatea oficiala a remedierii
deficientelor, agentul economic si sondatorul acreditat vor fi anuntati in
scris asupra datei de la care acestia isi pot relua activitatea.
Art. 20
Acreditarea sondatorului va fi retrasa in urmatoarele situatii:
a) la cererea acestuia;
b) neprezentarea sondatorului acreditat pentru reinnoirea vizei anuale sau
a termenului de valabilitate, la expirarea acestuia;
c) nerespectarea termenului stabilit de autoritatea oficiala pentru
corectarea neconformitatilor care au dus la suspendarea temporara a
acreditarii;
d) depistarea unei neconformitati majore care este de natura sa afecteze
calitatea activitatii desfasurate si rezultatele obtinute la testele de
laborator pe probele ridicate de sondatorul acreditat;
e) neindeplinirea obligatiilor financiare de catre angajatorul sau nici in
urma suspendarii certificatului de acreditare.
Art. 21
(1) In cazul retragerii acreditarii sondatorul acreditat va fi anuntat in
scris (scrisoare inregistrata sau alt mijloc similar) asupra motivelor
retragerii acreditarii si asupra datei efective a retragerii, acesta trebuind
sa semneze pentru primirea notificarii respective.
(2) La data retragerii acreditarii contractul de acreditare se considera
nul.
Art. 22
(1) Sondatorul acreditat, al carui certificat de acreditare a fost
suspendat sau retras, poate face contestatie catre LCCSMS sau INCS, in termen
de 15 zile de la data primirii instiintarii scrise.
(2) Autoritatea oficiala va analiza contestatia si va decide in termen de 5
zile de la primirea acesteia.
ANEXA 1
la conditii si proceduri
Nr. ............ Data ...............
Inregistrat cu autorizatia de producere Se aproba inscrierea,
si/sau prelucrare a semintelor nr. ........ Inspector-sef,
.....................
CERERE
privind obtinerea acreditarii pentru ridicarea probelor de seminte in vederea
efectuarii testelor de laborator
Agentul economic ................................, cu sediul in localitatea
.................., str. .................. nr. ....., judetul ...............,
telefon ................, fax ..............., inmatriculat la registrul
comertului cu nr. .............., din ...................., reprezentat prin
........................., avand functia de .............., solicit acreditarea
si eliberarea certificatului de acreditare pentru ............................,
(numele si prenumele)
avand functia .................., pentru urmatoarele specii si grupe de specii:
..............................................................................
si urmatoarele categorii biologice: ......................................... .
________________________________________________________________________________
Anexam la prezenta cerere urmatoarele documente:
1. copie xerox de pe autorizatia de producere si/sau prelucrare a
semintelor;
2. copie xerox de pe statutul de functionare, cu specificarea obiectului de
activitate in domeniu;
3. copie xerox de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul
registrului comertului de pe langa camera de comert si industrie;
4. copie xerox de pe codul fiscal;
5. dosarul de prezentare a persoanei angajate care urmeaza sa se ocupe de
ridicarea de probe in vederea efectuarii testelor de laborator:
- copie de pe diploma de studii;
- curriculum vitae;
- copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare.
________________________________________________________________________________
Declar pe propria raspundere ca sondatorul acreditat va fi liber de orice
presiune in activitatea de ridicare a probelor de seminte in vederea efectuarii
testelor de laborator.
NOTA:
Cererea se depune in 2 exemplare.
Achitat tariful:
........................................................
Conform Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei
si padurilor nr. ........./2002
Data ....................
.............................................
(semnatura conducatorului agentului economic)
Accept conditiile si responsabilitatile
sondatorului acreditat.
.............................................
(semnatura candidatului)
ANEXA 2
la conditii si proceduri
CONTRACT DE ACREDITARE
Nr. ...... data ..........
1. Partile contractante
a) Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor (INCS), prin Laboratorul
Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor
(LCCSMS)/Inspectoratul Teritorial pentru Calitatea Semintelor si a Materialului
Saditor (ITCSMS) ..........................,
avand sediul .................................., reprezentata prin (domnul,
doamna) ..........................., in calitate de reprezentant al autoritatii
oficiale pentru acreditarea sondatorului;
si
b) .......................................................................,
(numele si sediul agentului economic care a solicitat acreditarea)
avand sediul ..........................., reprezentata prin (domnul/doamna)
....................................., in calitate de angajator al sondatorului
.....................;
si
c) .............................................., in calitate de sondator,
(numele si prenumele sondatorului)
adresa .................................................................. .
2. Obiectul si pretul contractului
Prezentul contract stabileste relatia legala dintre INCS, angajatorul
sondatorului si sondatorul acreditat, in scopul desfasurarii activitatii de
ridicare a probelor de seminte in vederea efectuarii testelor de laborator la
speciile, grupele de specii si categorii pentru care a fost acreditat, pentru
si in numele INCS.
Tarifele pentru acreditare, supraveghere si monitorizare se achita de catre
angajator la valoarea si la termenele stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor.
3. Durata contractului
Prezentul contract intra in vigoare la data la care este semnat de
reprezentantii partilor contractante si va inceta la implinirea a 3 ani de la
data semnarii. Contractul poate fi prelungit cu acordul scris al partilor
contractante.
4. Documentele care insotesc contractul:
- cerere de acreditare;
- documentele solicitate la inscriere;
- certificatul de acreditare;
- alte acte aditionale.
5. Reguli si norme
Serviciile executate in baza prezentului contract vor respecta conditiile
si procedurile, normele si standardele in vigoare prezentate de autoritatea
oficiala la incheierea contractului.
6. Obligatiile partilor
6.1. O parte contractanta nu are, fara acordul scris al celeilalte parti,
dreptul:
- de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terte
persoane, in afara acelor persoane implicate in indeplinirea contractului;
- de a utiliza informatiile si documentele obtinute sau la care are acces
in perioada de derulare a contractului in alt scop decat acela de a-si
indeplini obligatiile contractuale.
6.2. Dezvaluirea oricarei informatii persoanelor implicate in indeplinirea
contractului se va face confidential si se va referi numai la acele informatii
necesare in vederea indeplinirii contractului.
6.3. O parte contractanta va fi exonerata de raspunderea pentru dezvaluirea
de informatii referitoare la contract, daca:
- informatia era cunoscuta partii contractante inainte ca ea sa fi fost
primita de la cealalta parte contractanta;
- informatia a fost dezvaluita dupa ce a fost obtinut acordul scris al
celeilalte parti contractante pentru asemenea dezvaluiri;
- partea contractanta a fost obligata in mod legal sa dezvaluie informatia.
6.4. Obligatiile sondatorului acreditat
Sondatorul acreditat este obligat sa respecte prevederile cuprinse in Legea
nr. 266/2002 privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea
calitatii, comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si
inregistrarea soiurilor de plante, conditiile si procedurile privind
acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminte in vederea efectuarii
testelor de laborator si celelalte reguli si norme in vigoare.
Sondatorul acreditat garanteaza ca orice informatie pe care o va furniza
INCS este conforma cu realitatea.
Sondatorul acreditat garanteaza ca pe tot parcursul derularii acestui
contract va respecta conditiile si procedurile de acreditare, cu exceptia unor
modificari efectuate cu aprobarea INCS.
Sondatorul acreditat garanteaza ca va lua toate masurile rationale necesare
pentru a permite INCS sau oricarei alte persoane care actioneaza in numele INCS
sa isi realizeze sarcinile si functiile asa cum sunt mentionate in regulile si
normele in vigoare.
Sondatorul acreditat garanteaza ca nu va efectua ridicari de probe in afara
speciilor, grupelor de specii si categorii biologice prevazute in certificatul
de acreditare si va lua toate masurile pentru ca serviciile sale sa nu fie
prestate pentru scopuri neautorizate sau de catre persoane neautorizate.
6.5. Obligatiile autoritatii oficiale pentru acreditarea sondatorilor:
Autoritatea oficiala are obligatia de a pune la dispozitie sondatorului
acreditat orice facilitati sau informatii pe care le considera necesare pentru
indeplinirea in bune conditii a contractului.
Autoritatea oficiala are obligatia sa procure toata documentatia necesara
pentru desfasurarea in bune conditii a procedurilor de acreditare conform
regulilor si normelor in vigoare.
Autoritatea oficiala nu va fi responsabila pentru nici un fel de
compensatii platibile prin lege in privinta sau ca urmare a unui accident ori
prejudiciu adus unui sondator acreditat in timpul desfasurarii activitatii de
ridicare a probelor.
Autoritatea oficiala are dreptul de a verifica modul de lucru al
sondatorului acreditat, in conformitate cu conditiile si procedurile privind
acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminte in vederea efectuarii
testelor de laborator.
Autoritatea oficiala are obligatia de a notifica in scris agentului
economic care are sondatori acreditati reprezentantii sai imputerniciti pentru
acest scop.
6.6. Inceperea, sistarea activitatii
Sondatorul va putea efectua ridicari de probe numai dupa:
- primirea certificatului de acreditare;
- reinnoirea vizei anuale;
- inlaturarea neconformitatilor majore care au dus la suspendarea temporara
a acreditarii;
- indeplinirea obligatiilor financiare catre autoritatea oficiala pentru
acreditarea sondatorilor, supraveghere si audit.
Incetarea activitatii de ridicare a probelor se va face in urmatoarele
conditii:
- la cererea angajatorului si sondatorului acreditat;
- in cazul neprezentarii pentru viza anuala;
- in cazul nerespectarii termenului stabilit de autoritatea oficiala pentru
corectarea unor neconformitati;
- depistarea de catre autoritatea oficiala a unor neconformitati majore.
6.7. Modalitati de plata
Angajatorul sondatorului acreditat va achita autoritatii oficiale
contravaloarea serviciilor de acreditare, la data inscrierii pentru acreditare,
precum si a celor de supraveghere si monitorizare si a activitatii de ridicare
de probe pentru verificarea modului de lucru al sondatorului acreditat.
Daca angajatorul nu achita contravaloarea serviciilor de acreditare,
procedura de acreditare va fi suspendata.
Daca angajatorul nu achita factura ce reprezinta serviciile de supraveghere
si monitorizare, se vor aplica penalitati de intarziere potrivit legii.
7. Amendamente
Partile contractante au dreptul, pe durata contractului, de a conveni in
scris modificarea unor clauze ale contractului, in conformitate cu normele si
regulile in vigoare.
8. Rezilierea contractului
Nerespectarea obligatiilor asumate prin prezentul contract de catre una
dintre parti da dreptul partii lezate de a cere rezilierea contractului.
Cererea de reziliere se va comunica in scris celeilalte parti contractante.
9. Forta majora
Forta majora este constatata de o autoritate competenta. Aceasta exonereaza
partile contractante de indeplinirea obligatiilor asumate prin prezentul
contract, pe toata perioada in care aceasta actioneaza.
In sensul prezentului contract prin forta majora se intelege un eveniment
mai presus de controlul partilor, care nu se datoreaza greselii sau vinii
acestora, care nu poate fi prevazut la momentul incheierii contractului si care
face imposibila executarea si, respectiv, indeplinirea contractului.
Partea contractanta care invoca forta majora are obligatia de a notifica
celeilalte parti si in mod complet producerea acesteia si de a lua masurile
care ii stau la dispozitie in vederea limitarii consecintelor.
Daca forta majora actioneaza sau se estimeaza ca va actiona pe o perioada
mai mare de 6 luni, fiecare parte contractanta va avea dreptul sa notifice
celeilalte parti contractante incetarea prezentului contract fara ca vreuna
dintre ele sa pretinda daune celeilalte parti.
10. Solutionarea litigiilor
Autoritatea oficiala, prin reprezentantii sai, ITCSMS sau LCCSMS, va face
toate eforturile pentru a rezolva pe cale amiabila, prin tratative directe,
orice neintelegere sau disputa care se poate ivi in cadrul sau in legatura cu acest
contract.
Daca dupa 15 zile de la inceperea acestor tratative neoficiale cele doua
parti contractante nu reusesc sa rezolve in mod amiabil divergenta
contractuala, fiecare poate solicita ca divergenta sa se solutioneze prin
arbitraj.
11. Limba care guverneaza contractul
Limba care guverneaza contractul este limba romana.
12. Comunicari
Orice comunicare intre partile contractante, referitoare la indeplinirea
acestui contract, trebuie sa fie transmisa in scris.
Orice document scris trebuie inregistrat atat in momentul transmiterii, cat
si in momentul primirii.
Comunicarile dintre partile contractante se pot face si prin telefon,
telegrama, telex, fax sau e-mail, cu conditia confirmarii in scris a primirii
comunicarii.
13. Legea aplicabila contractului
Contractul va fi interpretat conform legilor din Romania.
Autoritatea oficiala Agent economic Sondator acreditat
ANEXA 3*)
la conditii si proceduri
*) Anexa nr. 3 este reprodusa in facsimil.
______________________________________________________________________________
|
|
| ROMANIA
|
| |
| MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI PADURILOR
|
| INSPECTIA NATIONALA PENTRU CALITATEA SEMINTELOR
|
| |
| CERTIFICAT DE ACREDITARE
|
| NR. ______________
|
| |
| Domnul/Doamna ___________________________________________________________
|
| FUNCTIA: ______________________________________
|
| C.I. serie _________________ nr. ______________
|
| AGENT ECONOMIC __________________________________________________________
|
| ADRESA __________________________________________________________________
|
| _________________________________________________________________________
|
| Inregistrat cu Autorizatia nr. _________ pentru activitatea de: _________
|
| Nr. stampila ______________________________
|
| Este recunoscut(a) ca sondator acreditat, in conformitate cu Ordinul MAAP
|
| nr. ...../2002 pentru aprobarea conditiilor si procedurilor privind
|
| acreditarea persoanelor pentru a ridica probe de seminte in vederea
|
| efectuarii testelor de laborator, pentru ________________________________
|
| _________________________________________________________________________
|
| (speciile si grupele de specii)
|
| si categoriile biologice _________________________________________.
|
| |
| Data: _____________
|
|
|
| INSPECTORATUL TERITORIAL PENTRU CALITATEA
|
| SEMINTELOR SI MATERIALULUI SADITOR,
|
| sau LCCSMS _________
|
| / Nume, \
|
| / prenume \
|
| \ semnatura /
|
| \_________/
|
|
| ____________________________________________________________________________
|
|| Acest certificat nu este valabil decat vizat pe anul in curs
||
||____________________________________________________________________________||
|| Anul I | Anul II | Anul III
||
||_________________________|_________________________|________________________||
|______________________________________________________________________________|