LEGE
Nr. 266 din 15 mai 2002
privind producerea, prelucrarea, controlul si certificarea calitatii,
comercializarea semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea
soiurilor de plante
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 343 din 23 mai 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor asigura cadrul
organizatoric si respectarea prevederilor legale privind producerea,
prelucrarea, controlul si certificarea calitatii, in vederea comercializarii
semintelor si a materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de
plante.
(2) Speciile de plante carora li se aplica prevederile prezentei legi se
stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor.
(3) In cuprinsul prezentei legi, termenul samanta cuprinde si materialul
saditor, iar termenul plante cuprinde plantele agricole si horticole.
Art. 2
In domeniul de activitate prevazut la art. 1 Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor ii revin urmatoarele atributii si raspunderi
principale:
a) inregistreaza agentii economici implicati profesional, indiferent de
forma de proprietate, care produc in vederea comercializarii, prelucreaza
si/sau comercializeaza seminte din speciile de plante prevazute la art. 1;
b) organizeaza controlul si certificarea puritatii varietale, starii
fitosanitare si valorii culturale a semintelor;
c) urmareste si controleaza aplicarea de catre agentii economici
inregistrati a normelor tehnice pentru producerea, prelucrarea si
comercializarea semintelor, stabilite impreuna cu Academia de Stiinte Agricole
si Silvice "Gheorghe Ionescu-Sisesti", cu asociatiile profesionale si
interprofesionale de profil;
d) sprijina dezvoltarea cercetarilor autohtone pentru crearea de soiuri din
speciile de plante de interes economic si stabileste masuri pentru protejarea
producatorilor agricoli, persoane fizice si juridice, impotriva riscului
utilizarii de seminte necorespunzatoare sau din soiuri neadaptate conditiilor
agricole din tara noastra;
e) publica anual sau periodic, dupa caz, lista cuprinzand soiurile in
Catalogul oficial al soiurilor de plante inregistrate, precum si lista sau
listele cuprinzand soiurile recomandate a se utiliza de catre cultivatorii din
Romania ori abiliteaza publicarea acestora;
f) acorda asistenta agentilor economici inregistrati in producerea,
prelucrarea si comercializarea semintelor si, de asemenea, in prognozarea
necesarului de seminte pe specii, soiuri si categorii biologice, punandu-le la
dispozitie informatiile relevante de care dispune;
g) urmareste aplicarea prevederilor prezentei legi, precum si a prevederilor
ce rezulta din conventiile si acordurile internationale la care Romania este
parte, in domeniul producerii, prelucrarii, controlului calitatii si
comercializarii semintelor, al testarii si inregistrarii soiurilor de plante;
h) stabileste masuri pentru eliminarea posibilitatilor de perturbare a
pietei semintelor, pentru conservarea resurselor genetice de plante si pentru
protectia mediului, sanatatii umane si animale.
Art. 3
Definirea termenilor de specialitate utilizati in prezenta lege este
prevazuta in anexa care face parte integranta din aceasta si care poate fi
modificata si completata de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
in functie de evolutia cunostintelor de specialitate si a reglementarilor
organismelor internationale in domeniu, la care Romania este parte.
CAP. 2
Producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor
Art. 4
(1) Producerea in vederea comercializarii, prelucrarea si/sau
comercializarea semintelor se realizeaza de catre agentii economici, persoane
fizice sau juridice, inregistrati in acest scop si care au primit autorizatie
eliberata de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, vizata, anual,
prin autoritatile teritoriale de control si certificare a semintelor, prevazute
in prezenta lege.
(2) Persoanele fizice sau juridice prevazute la alin. (1) pot fi
inregistrate, la cerere, daca fac dovada ca dispun de dotarile
tehnico-materiale necesare si de personal care are cunostinte corespunzatoare
pentru activitatea solicitata, conform reglementarilor in vigoare, inclusiv
cele privind carantina fitosanitara, dupa caz.
(3) Metodologia de inregistrare si eliberare a autorizatiei prevazute la
alin. (1) se aproba prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si
padurilor.
Art. 5
Agentii economici inregistrati pentru producerea, prelucrarea si/sau
comercializarea semintelor au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte regulile si normele in vigoare privind producerea,
prelucrarea si comercializarea semintelor, inclusiv cele privind carantina
fitosanitara, dupa caz;
b) sa tina la zi evidenta productiei, a tranzactiilor si a stocurilor de
seminte intr-un registru de intrari si iesiri, conform modelului stabilit prin
ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor, pe care sa il
puna la dispozitie autoritatilor competente de control, la cererea acestora;
c) sa respecte prevederile legale privind protectia soiurilor;
d) sa anunte, in termenul fixat de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, suprafetele pentru producerea semintelor si cantitatile pe care le
propun pentru certificare;
e) sa asigure folosirea metodelor de inmultire adecvate, autocontrolul
calitatii si al cerintelor de calitate si sa garanteze beneficiarilor calitatea
semintelor livrate pe perioada de valabilitate.
Art. 6
Autorizatia acordata in urma inregistrarii unui agent economic pentru
producerea, prelucrarea si/sau comercializarea semintelor, dupa caz, poate fi
retrasa temporar sau definitiv de autoritatea care a eliberat-o, daca se
constata ca au fost incalcate obligatiile ce ii revin potrivit art. 5 sau daca
nu mai desfasoara activitatile in domeniu timp de 3 ani consecutivi.
Art. 7
Producatorii de seminte inregistrati pot incheia in scris conventii sau
intelegeri cu producatorii agricoli invecinati, persoane fizice sau juridice,
pentru respectarea de catre acestia a distantelor de izolare fata de culturile
destinate loturilor semincere, conform normelor tehnice stabilite.
Art. 8
Amelioratorii sau mentinatorii de soiuri au obligatia sa puna la dispozitie
agentilor economici inregistrati, care multiplica aceste soiuri, tehnologiile
specifice de producere a semintelor pe baza de contract, in conditiile legii.
Art. 9
Producerea semintelor din categoriile biologice prebaza si baza revine
persoanelor fizice sau juridice, specificate ca mentinator in Registrul
soiurilor de plante inregistrate, denumit in continuare Registrul soiurilor, si
publicate in Catalogul oficial al soiurilor si hibrizilor de plante de cultura
din Romania, pentru anul respectiv, denumit in continuare Catalogul oficial.
Art. 10
Agentii economici inregistrati pentru producerea, prelucrarea si/sau
comercializarea semintelor raspund pentru calitatea si identitatea acestora si
vor suporta daunele provocate beneficiarilor pentru comercializarea de seminte
necorespunzatoare.
Art. 11
Agentii economici inregistrati pentru producerea, prelucrarea si/sau
comercializarea semintelor au obligatia de a le depozita, manipula, trata si
transporta pe loturi, pe soiuri si pe categorii biologice, in ambalaje
corespunzatoare, conform normelor in vigoare.
Art. 12
Regulile si normele tehnice privind producerea in vederea comercializarii,
prelucrarea, controlul si certificarea calitatii si/sau comercializarea
semintelor, precum si procedura de inregistrare, de supraveghere, monitorizare
si acreditare a activitatilor furnizorilor se aproba prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor, cu respectarea prevederilor prezentei
legi si a reglementarilor organismelor internationale la care Romania este
parte.
Art. 13
(1) Semintele se comercializeaza in ambalaje specifice, inchise si
etichetate, iar mentiunile inscrise pe eticheta trebuie sa reflecte si sa
ateste identitatea si calitatea acestora, inclusiv a starii fitosanitare,
potrivit normelor in vigoare.
(2) In cazul unor soiuri modificate genetic toate etichetele sau
documentele insotitoare vor indica clar ca soiul a fost modificat genetic.
(3) Semintele brute a caror identitate este atestata se pot comercializa in
vederea prelucrarii.
Art. 14
(1) Semintele din speciile de plante, produse pe plan intern sau importate,
stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor,
pot fi produse in scopul comercializarii, respectiv pot fi comercializate,
numai daca soiul este inregistrat in Catalogul oficial sau in cataloagele
Comunitatii Europene, dupa caz.
(2) Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor poate lua masuri de
interzicere pentru o parte sau pentru intreg teritoriul tarii a utilizarii unui
soi modificat genetic, daca se constata ca soiul este daunator culturilor din
alte soiuri sau alte specii ori prezinta risc pentru mediu sau pentru sanatatea
omului.
(3) In cazul speciilor si soiurilor care nu sunt inregistrate conform alin.
(1), se pot comercializa la intern, importa sau exporta:
a) semintele destinate multiplicarii pe baze contractuale, in vederea
exportului integral;
b) cantitati destinate altor scopuri de testare sau experimentare, in
masura in care apartin unui soi pentru care a fost depusa o cerere de inscriere
in catalog. In cazul unui soi modificat genetic se vor respecta prevederile
legale privind evitarea riscurilor pentru sanatatea omului si a mediului
inconjurator;
c) seminte din genuri si specii de plante stabilite de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor potrivit reglementarilor organismelor
internationale la care Romania este parte.
(4) In cazul speciilor si soiurilor care nu sunt inregistrate conform alin.
(1), pot fi introduse in tara si expediate in strainatate, cu avizul
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, urmatoarele:
a) seminte destinate pentru scopuri stiintifice sau de selectie;
b) seminte destinate testarii in vederea inregistrarii;
c) seminte pentru loturi demonstrative si expozitii.
Art. 15
Pentru conservarea resurselor genetice de plante Ministerul Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor poate stabili conditii specifice privind producerea,
controlul calitatii si comercializarea semintelor din aceste plante.
Art. 16
Prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor se pot
stabili conditii speciale care sa reglementeze comercializarea unor categorii
de seminte.
Art. 17
(1) Agentii economici inregistrati pentru comercializarea semintelor pot
efectua importuri si exporturi de seminte in conformitate cu normele interne si
cu reglementarile organismelor internationale in domeniu la care Romania este
parte.
(2) Importul este admis cu avizul prealabil al autoritatii de specialitate
a Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in conditiile legii.
(3) Importul de seminte din alte tari decat cele din Comunitatea Europeana,
pentru speciile la care se constata echivalenta cerintelor de certificare si de
protectie a soiurilor, se admite cu respectarea prevederilor art. 14, a
reglementarilor organismelor internationale in domeniul comertului
international cu seminte la care Romania este parte. Echivalenta se constata de
catre autoritatile specializate ale Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor.
(4) Importatorii vor comunica efectuarea importului autoritatilor
teritoriale specializate ale Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor, care vor verifica respectarea conditiilor de import si punere pe
piata.
(5) Agentii economici importatori vor contabiliza cantitatile de seminte
importate in registrul propriu de intrari si iesiri.
Art. 18
Semintele importate nu pot circula pe piata interna decat in ambalajele si
cu etichetele originale. Reambalarea si reetichetarea sunt permise numai sub
controlul autoritatii de control si certificare a semintelor si numai de catre
agenti economici inregistrati in acest scop.
Art. 19
Exportul de seminte este admis pe baze contractuale, cu conditia
respectarii reglementarilor interne si internationale privind circulatia
semintelor destinate comertului international, a reglementarilor Comunitatii
Europene sau, dupa caz, in conditiile solicitate de importator.
CAP. 3
Controlul si certificarea calitatii semintelor
Art. 20
(1) Controlul, certificarea identitatii si a calitatii semintelor,
inregistrarea, supravegherea, monitorizarea si acreditarea agentilor economici
furnizori de seminte in toate etapele producerii, prelucrarii si
comercializarii se fac de catre Inspectia Nationala pentru Calitatea
Semintelor, serviciu de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor, in conformitate cu regulile, normele tehnice si cu
reglementarile internationale in vigoare.
(2) Se infiinteaza Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a
Materialului Saditor prin reorganizarea Laboratorului Central pentru Controlul
Calitatii Semintelor. In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va supune
Guvernului spre adoptare reorganizarea si functionarea Laboratorului Central
pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor.
(3) Inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a
materialului saditor si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a
Materialului Saditor functioneaza ca unitati cu personalitate juridica,
finantate din venituri extrabugetare si alocatii acordate de la bugetul de
stat, subordonate Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin
Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor.
(4) Inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si a
materialului saditor si Laboratorul Central pentru Calitatea Semintelor si a
Materialului Saditor raspund pentru documentele pe care le emit.
Art. 21
(1) Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor are urmatoarele
atributii:
a) inregistreaza, elibereaza si retrage autorizatiile de functionare pentru
agentii economici care efectueaza operatiuni de producere, prelucrare si/sau
comercializare a semintelor, dupa caz, cu respectarea prevederilor art. 4 - 6;
b) supune spre aprobare Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si
Padurilor proiecte de acte normative privind calitatea semintelor;
c) organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea inspectoratelor
teritoriale pentru calitatea semintelor si a materialului saditor si a Laboratorului
Central pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor;
d) elaboreaza reguli, norme si instructiuni de inregistrare, producere,
control, certificare, acreditare si comercializare, potrivit reglementarilor
internationale in domeniul semintelor, la care Romania este parte,
inregistreaza solicitarile anuale de multiplicare a semintelor si urmareste
aplicarea acestora;
e) asigura si exercita controlul, in scopul mentinerii calitatii semintelor
la toate categoriile biologice in precontrol si postcontrol, prin scheme si
tehnici stiintifice adecvate;
f) asigura legatura cu organizatiile internationale specializate in
domeniul semintelor;
g) acrediteaza persoanele fizice sau juridice care intrunesc conditiile
stabilite de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor pentru a
efectua inspectii in camp, a ridica probe si a analiza calitatea semintelor, a
emite documente si a efectua alte activitati specifice sub supravegherea sa;
h) poate retrage acreditarea, anula documentele emise sau masurile luate de
catre persoanele acreditate, daca se constata ca au fost incalcate obligatiile
ce ii revin, potrivit normelor de acreditare si contractului de acreditare;
i) asigura instruirea si atestarea personalului de specialitate pentru activitatile
specifice.
(2) Pentru efectuarea controlului, certificarii, inregistrarii,
supravegherii, monitorizarii si acreditarii, precum si pentru efectuarea
testelor de calitate solicitantul va plati contravaloarea prestatiilor o data
cu admiterea cererii, conform tarifelor stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor. Sumele rezultate se constituie ca
mijloace extrabugetare si se folosesc de catre inspectoratele teritoriale
pentru calitatea semintelor si a materialului saditor si de Laboratorul Central
pentru Calitatea Semintelor si a Materialului Saditor pentru cheltuieli de
capital, materiale si de personal. Sumele ramase neutilizate la finele anului
se reporteaza in anul urmator, dupa regularizarea cu bugetul de stat, si se
utilizeaza cu aceeasi destinatie.
Art. 22
(1) Categoriile biologice de samanta care se controleaza si pentru care se
pot emite certificate oficiale care sa ateste identitatea si calitatea acestora
in conditiile prezentei legi sunt:
a) samanta de prebaza;
b) samanta de baza;
c) samanta certificata;
d) samanta comerciala.
(2) Regulile si normele tehnice de producere, control, certificare si
comercializare pot prevedea si alte categorii de samanta sau subdiviziuni ale
acestora, caracteristice diferitelor specii, in conformitate cu reglementarile
organismelor internationale in domeniu, la care Romania este parte.
Art. 23
Se admit pentru control si/sau pentru certificare oficiala ori sub
supraveghere oficiala genurile, speciile si soiurile stabilite de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in conditiile prezentei legi, in
concordanta cu reglementarile organismelor internationale la care Romania este
parte.
Art. 24
(1) Este interzisa comercializarea semintelor care nu respecta regulile si
normele tehnice in vigoare, inclusiv a celor de ambalare, inchidere si
etichetare, prevazute de lege.
(2) Se interzice instituirea altor restrictii de comercializare a
semintelor in ceea ce priveste caracteristicile lor, conditiile de examinare,
marcare si inchidere decat cele prevazute de prezenta lege sau de alte
reglementari specifice in vigoare.
(3) Pentru anumite specii, cu respectarea regulilor stabilite de Ministerul
Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, micii producatori neprofesionisti pot
comercializa pe piata locala, direct catre utilizatorul final neprofesionist,
seminte care nu satisfac cerintele generale privind ambalarea, sistemul de
inchidere si etichetare, fara a aduce prejudicii reglementarilor de carantina
fitosanitara si cu garantarea calitatii acestora.
Art. 25
In cazul unor dificultati temporare de asigurare generala cu seminte
certificate Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor poate admite
comercializarea, pentru o perioada determinata, a unei categorii de seminte cu
exigente mai reduse fata de cele prevazute de regulile si normele generale sau
apartinand altor soiuri decat cele admise, conform legii.
CAP. 4
Piata semintelor
Art. 26
(1) Agentii economici, persoane fizice sau juridice, inregistrati pentru
producerea de seminte beneficiaza de ajutoare financiare pentru productia de
seminte, realizata in baza unui contract sau a unei declaratii de multiplicare
inregistrate la autoritatea desemnata, in conditiile legii.
(2) Ajutorul financiar se acorda pentru productia de seminte destinata
pentru insamantare, certificata oficial ca samanta de prebaza, de baza sau
certificata, pentru speciile stabilite prin hotarare a Guvernului, in scopul
asigurarii unui venit echitabil pentru producatorii respectivi si al asigurarii
echilibrului pe piata semintelor.
(3) Valoarea ajutorului financiar prevazut la alin. (1) si (2) se
stabileste inainte de data de 1 august pentru 2 ani de vanzare, in suma fixa la
100 kg seminte sau bucati plante, pe fiecare specie. Guvernul poate modifica
valoarea stabilita pe specii pentru al doilea an de vanzare. Anul de vanzare
incepe la data de 1 iulie a fiecarui an si se incheie la data de 30 iunie a
anului urmator.
(4) Regulile de acordare, verificare si plata ajutorului financiar prevazut
la alin. (1), precum si institutiile abilitate vor fi stabilite prin hotarare a
Guvernului.
Art. 27
(1) Pentru anumite specii importul se poate realiza pe baza unei licente de
import, cu conditia infiintarii unui depozit bancar care sa garanteze
efectuarea importului in perioada de valabilitate a licentei. Depozitul bancar
va fi penalizat total sau partial daca importul nu este efectuat in intregime
in perioada respectiva.
(2) Pentru specia sau tipul de hibrid importat cu licenta Guvernul va putea
stabili taxa de compensare egala cu diferenta dintre un pret de referinta
calculat pe o perioada de 3 ani si pretul liber in frontiera, inclusiv taxele
vamale. Plata taxei de compensare este obligatorie pentru persoanele fizice si
juridice care efectueaza importul la preturi mai mici decat pretul de
referinta.
Art. 28
(1) Sunt exceptate de la prevederile art. 27 importurile de seminte in
cadrul unor contracte de multiplicare inregistrate.
(2) Este interzisa aplicarea de restrictii cantitative, alte masuri
restrictive sau alte taxe cu efect echivalent taxelor vamale.
(3) Lista cuprinzand produsele, regulile de aplicare, inclusiv conditiile
de plata a taxei de compensare, precum si destinatia acesteia, sursele de
informatii si institutiile abilitate sa aplice prevederile alin. (1) si (2) vor
fi stabilite prin hotarare a Guvernului.
(4) In situatia in care, din cauza importurilor sau a exporturilor, piata
semintelor este serios perturbata, Guvernul va lua masurile necesare in
comertul cu alte tari, aplicabile pana cand perturbarile sau posibilitatea
aparitiei lor inceteaza.
CAP. 5
Inregistrarea soiurilor de plante
Art. 29
Soiurile din speciile inregistrate in Catalogul Comunitatii Europene sau in
catalogul unui stat membru al acesteia se echivaleaza cu soiurile inregistrate
in Registrul soiurilor si in Catalogul oficial, sub aspectul distinctivitatii,
uniformitatii si stabilitatii.
Art. 30
Semintele din soiurile radiate din Catalogul oficial in situatiile
prevazute la art. 36 mai pot fi certificate si comercializate in urmatorii 2
ani si, respectiv, 3 ani dupa radiere, in vederea lichidarii stocurilor
existente.
Art. 31
(1) Inregistrarea unui soi in Registrul de soiuri si publicarea lui in
Catalogul oficial se fac prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei
si padurilor dupa ce s-a stabilit, in urma examinarii tehnice efectuate de
Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor, ca indeplineste
conditiile de distinctivitate, uniformitate si stabilitate si ca, pentru
speciile stabilite de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, soiul
poseda valoare agronomica si/sau de utilizare.
(2) Prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor se
pot acredita agenti economici pentru anumite specii sau soiuri, care sa execute
teste si sa propuna inregistrarea lor in Catalogul oficial, sub supravegherea
Institutului de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor.
Art. 32
Un soi modificat genetic nu poate fi testat si inregistrat fara ca
solicitantul sa dovedeasca faptul ca acesta indeplineste conditiile legale
privind protectia mediului, a sanatatii umane si animale.
Art. 33
La inregistrarea in Registrul soiurilor fiecare soi trebuie sa fie
individualizat printr-o denumire acceptata, care sa faca posibila identificarea
sa, in conformitate cu reglementarile organizatiilor internationale in domeniu,
la care Romania este parte.
Art. 34
Inscrierea soiurilor pentru examinare se face pe baza unei cereri a
amelioratorului sau a reprezentantului acestuia, imputernicit in scris,
insotita de descrierea standardizata a soiului si de asigurarea cantitatilor de
seminte necesare examinarii.
Art. 35
Pentru un soi local, dintr-o regiune bine determinata, sau daca
amelioratorul nu mai exista, inregistrarea sau prelungirea acesteia se poate
face din oficiu de catre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor,
care stabileste si mentinatorul soiului respectiv.
Art. 36
Radierea unui soi din Catalogul oficial se face prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor in cazurile in care:
a) se dovedeste necorespunzator din punct de vedere al distinctivitatii,
uniformitatii si stabilitatii, caracteristici pe baza carora a fost facuta
inregistrarea sa in Registrul soiurilor si publicarea in Catalogul oficial;
b) au aparut caracteristici noi care ar fi impiedicat inregistrarea sa,
necunoscute la data cand s-a facut aceasta;
c) la cererea amelioratorului, a reprezentantului acestuia sau a
mentinatorului soiului, dupa caz, precum si in cazul in care mentinatorul nu
isi indeplineste obligatiile ce ii revin de a prezenta in orice moment samanta
necesara reproducerii soiului, conform caracteristicilor initiale existente la
inregistrare, si de a se supune verificarii periodice de catre Institutul de
Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor;
d) nu mai exista un mentinator al soiului inregistrat;
e) se dovedeste ca acelasi soi este inregistrat sub un alt nume;
f) titularul certificatului de inregistrare a soiului nu achita tarifele
pentru verificarea soiului pe durata in care acesta este inregistrat in
Registrul soiurilor;
g) dupa 10 ani de la inregistrarea soiului nu se mai solicita sau nu se mai
aproba reinscrierea.
Art. 37
(1) Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor
functioneaza ca organ de specialitate in subordinea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Padurilor si are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza metodologia de examinare tehnica si de prezentare a noilor
soiuri, in vederea inregistrarii in Registrul soiurilor si a publicarii in
Catalogul oficial, tinand seama de reglementarile interne si internationale in
vigoare;
b) examineaza soiurile pentru care se cere inregistrarea;
c) previne instrainarea materialului biologic aflat in examinare si asigura
confidentialitatea informatiilor obtinute, la cererea amelioratorului;
d) asigura depozitarea probelor de seminte din soiurile inregistrate;
e) efectueaza verificarea anuala a puritatii varietale a soiurilor
multiplicate, dispusa de autoritatea de control si certificare;
f) este depozitarul Registrului soiurilor, editeaza si publica anual Catalogul
oficial;
g) asigura legatura cu organismele si organizatiile internationale in
domeniul testarii si inregistrarii soiurilor.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Institutului de Stat pentru
Testarea si Inregistrarea Soiurilor se aproba prin ordin al ministrului
agriculturii, alimentatiei si padurilor.
Art. 38
Se constituie Consiliul tehnic pentru soiuri si seminte de plante, organism
consultativ al Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor. Componenta
si atributiile acestuia se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor.
Art. 39
(1) Pentru efectuarea lucrarilor de examinare tehnica a soiurilor
solicitantul sau posesorul certificatului de inregistrare va plati, o data cu aprobarea
inscrierii pentru examinare sau pentru efectuarea testelor de verificare pentru
controlul mentinerii puritatii varietale a soiului inregistrat, sumele
prevazute in tarifele stabilite prin ordin al ministrului agriculturii,
alimentatiei si padurilor.
(2) Sumele rezultate se constituie ca venituri extrabugetare si se folosesc
de catre Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor pentru
cheltuieli de capital, materiale si de personal. Sumele ramase neutilizate la
finele anului se reporteaza in anul urmator, dupa regularizarea cu bugetul de
stat, si se utilizeaza cu aceeasi destinatie.
Art. 40
Soiurile care indeplinesc conditiile prevazute la art. 31 si 33 sunt
considerate inregistrate si se inscriu in Registrul soiurilor, iar
amelioratorului i se elibereaza de catre Institutul de Stat pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor un certificat de inregistrare a soiului, a carui
valabilitate este de 20 de ani de la data eliberarii, pentru culturile de camp,
si de 25 de ani, pentru pomi si vita de vie. La cererea amelioratorului se pot
inregistra si formele parentale folosite la obtinerea de hibrizi comerciali.
Art. 41
(1) Protectia soiurilor de plante este asigurata potrivit Legii nr.
255/1998 privind protectia noilor soiuri de plante.
(2) Drepturile amelioratorilor asupra noilor soiuri de plante din toate
genurile si speciile sunt recunoscute si aparate prin acordarea de brevet de
soi in conditiile Legii nr. 255/1998.
(3) Brevetele de inventie acordate in conditiile Legii nr. 64/1991 privind
brevetele de inventie confera amelioratorului aceleasi drepturi.
(4) Dreptul de a produce si de a comercializa se transmite contractual
oricarei persoane fizice sau juridice, inregistrata conform art. 4, care se
angajeaza sa achite titularului de brevet o redeventa stabilita de comun acord.
Nerespectarea acestui angajament atrage retragerea autorizatiei de producere si
de comercializare a semintelor si plata daunelor corespunzatoare care rezulta
din aceasta.
Art. 42
Certificatul de inregistrare a soiului confera posesorului dreptul de a
produce si a comercializa samanta din toate categoriile soiului respectiv si de
a beneficia de drepturile care decurg din aceasta, potrivit legislatiei in
vigoare.
Art. 43
Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor este desemnat
ca institutie de depozit al materialului reproductibil pentru soiurile
inregistrate in Registrul soiurilor.
Art. 44
Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor este
imputernicit sa efectueze examinarile si verificarile pentru controlul
mentinerii puritatii varietale a soiurilor inregistrate in Registrul soiurilor
si publicate in Catalogul oficial.
Art. 45
Dupa obtinerea certificatului de inregistrare a soiului titularul acestuia
are obligatia de a pune la dispozitie Institutului de Stat pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor un esantion-martor de seminte sau de plante, care se va
conserva si care va constitui proba-etalon pentru verificarea puritatii
varietale si a autenticitatii.
Art. 46
Titularul certificatului de inregistrare a soiului plateste efectuarea
examinarii si verificarii pentru controlul mentinerii puritatii varietate a
soiului pe toata durata in care acesta este inscris in Registrul soiurilor si
publicat in Catalogul oficial.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 47
(1) Inspectia Nationala pentru Calitatea Semintelor poate dispune retinerea
oricarei cantitati de samanta pregatita pentru comercializare, in timpul sau
dupa comercializare, gasita fara documente de calitate sau de stare
fitosanitara, prevazute de legislatia in vigoare, sau cu documente
necorespunzatoare dispozitiilor legale, pana la clarificarea situatiei.
(2) In cazul in care samanta nu corespunde conditiilor legale in vigoare,
autoritatea prevazuta la alin. (1) poate dispune returnarea acesteia, folosirea
in alte scopuri, confiscarea si/sau distrugerea pe cheltuiala titularului.
Art. 48
Constituie contraventii la normele privind producerea, prelucrarea, controlul
calitatii si comercializarea semintelor urmatoarele fapte:
a) comercializarea de seminte necertificate sau din loturi provenite de la
agenti economici neinregistrati, conform prevederilor prezentei legi;
b) producerea, prelucrarea si/sau comercializarea de seminte fara
autorizatia eliberata de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
prin autoritatile teritoriale de control si certificare a semintelor, cu
exceptia celor prevazute la art. 24 alin. (3);
c) neasigurarea masurilor corespunzatoare mentinerii calitatii si
identitatii la recoltarea, prelucrarea sau conditionarea semintelor;
d) depozitarea si transportul semintelor fara documente care sa ateste
calitatea si identitatea acestora, precum si neasigurarea masurilor de
protectie a calitatii si a autenticitatii lor;
e) lipsa registrului de intrari si iesiri prevazut la art. 5 lit. b),
tinerea necorespunzatoare a evidentei producerii, intrarilor, iesirilor si
stocurilor de seminte;
f) refuzul de a prezenta documentele privind calitatea semintelor, precum
si evidentele prevazute la lit. e), la cererea autoritatilor de control
imputernicite de Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor;
g) inscrierea unor date eronate in documentele de atestare a calitatii
semintelor;
h) comercializarea de seminte fara documente care sa ateste calitatea si
starea fitosanitara corespunzatoare pentru insamantare;
i) comercializarea de seminte care nu corespund normelor in vigoare.
Art. 49
Constituie infractiuni la normele privind producerea, prelucrarea,
controlul calitatii si comercializarea semintelor si se sanctioneaza cu
inchisoare de la 3 luni la 4 ani urmatoarele fapte:
a) introducerea in tara de seminte fara avizul de specialitate al
Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor sau neconforme cu
reglementarile in vigoare;
b) comercializarea de seminte din import, neavizate de autoritatea de
specialitate a Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor sau fara
respectarea prevederilor art. 18;
c) inscrierea cu intentie a unor date eronate in documentele de atestare a
calitatii semintelor.
Art. 50
(1) Contraventiile prevazute la art. 48 din prezenta lege se sanctioneaza
cu amenda aplicata persoanelor fizice sau, dupa caz, juridice, dupa cum
urmeaza:
a) cea de la lit. d), cu amenda de la 3.400.000 lei la 10.000.000 lei;
b) cele de la lit. c), e) si h), cu amenda de la 10.000.000 lei la
17.000.000 lei;
c) cele de la lit. a), b) si i), cu amenda de la 17.000.000 lei la
34.000.000 lei;
d) cele de la lit. f) si g), cu amenda de la 34.000.000 lei la 56.000.000
lei.
(2) Valoarea amenzilor va fi actualizata prin hotarare a Guvernului, in
functie de rata inflatiei.
Art. 51
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
50 se fac de catre persoanele imputernicite de Inspectia Nationala pentru
Calitatea Semintelor. Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor poate
imputernici si alte persoane care sa constate contraventiile si sa aplice
sanctiuni.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 48 le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu
modificarile si completarile ulterioare.
(3) Personalul institutiilor publice ale administratiei centrale si locale
va sprijini autoritatile Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor
cu privire la cazurile de incalcare a prevederilor prezentei legi.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 52
Prevederile prezentei legi se aplica si soiurilor care sunt inscrise in
Registrul soiurilor si, respectiv, in Catalogul oficial la data intrarii in
vigoare a prezentei legi. Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor va
lua masuri ca pentru toate soiurile inscrise in Registrul soiurilor si in
Catalogul oficial, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, sa emita
certificate de inregistrare a soiurilor si sa stabileasca dreptul de mentinator
institutelor, statiunilor agricole, institutiilor de invatamant superior si
altor amelioratori sau agenti economici, la solicitarea acestora.
Art. 53
Autorizatiile de producere, prelucrare si/sau comercializare si documentele
de calitate a semintelor, eliberate in baza dispozitiilor Legii nr. 75/1995
privind producerea, controlul calitatii, comercializarea si folosirea
semintelor si materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante
agricole, republicata, raman in vigoare pana la expirarea termenului de
valabilitate mentionat in cuprinsul acestora, iar autorizatiile vor fi vizate
anual de catre autoritatea emitenta.
Art. 54
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea nr. 75/1995,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362 din 17
decembrie 1997, cu modificarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 28
alin. (1) teza intai, precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8 aprilie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 8 aprilie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
ANEXA 1
DEFINIREA
termenilor de specialitate utilizati in lege
1. Samanta inseamna orice material de reproducere: seminte, fructe,
material saditor, produs prin orice metode de inmultire, destinat multiplicarii
sau pentru productia de consum alimentar ori industrial.
2. Soiul inseamna un grup de plante apartinand unui taxon botanic de cel mai
jos rang cunoscut, care:
a) se diferentiaza clar de cele deja cunoscute prin cel putin un caracter
distinct, precis si putin fluctuant, ce poate fi definit si descris, sau prin
mai multe caractere a caror combinatie este de natura sa dea calitatea de nou
(distinctivitate);
b) este uniform pentru ansamblul caracterelor luate in considerare de
reglementarile in vigoare privind uniformitatea soiurilor, cu exceptia unui
numar foarte redus de forme atipice, tinand seama de particularitatile de
reproducere (uniformitate);
c) este stabil in caracterele sale esentiale, adica in urma reproducerii
sau multiplicarii succesive ori la sfarsitul fiecarui ciclu de reproducere,
caracterele esentiale raman asa cum au fost descrise initial (stabilitate);
d) este considerat soi si hibridul cu formele parentale ale acestuia.
3. Soiul protejat inseamna soiul nou-creat pentru care a fost acordat un
brevet de soi.
4. Plantele cuprind plantele agricole si horticole.
5. Amelioratorul inseamna:
a) persoana fizica sau juridica care a creat sau a descoperit si a
dezvoltat un nou soi;
b) persoana care a angajat persoana prevazuta la lit. a) sau care i-a
comandat acesteia activitatea de creare ori de descoperire de noi soiuri, daca
contractul prevede ca dreptul de ameliorator apartine celei dintai;
c) succesorul in drepturi al persoanei prevazute la lit. a) sau b), dupa
caz.
6. Mentinatorul inseamna persoana fizica sau juridica indicata in Registrul
soiurilor ca responsabila pentru mentinerea unui soi cu caracteristicile avute
la data inscrierii in Registrul soiurilor.
Mentinatorul poate fi amelioratorul soiului sau persoana careia
amelioratorul i-a transferat acest drept printr-o tranzactie legala.
7. Prelucrarea cuprinde cel putin una dintre urmatoarele operatiuni:
conditionarea, incluzand: precuratarea, uscarea, curatarea, sortarea,
fasonarea, tratarea, dupa caz; formarea loturilor; ambalarea si etichetarea,
precum si operatiuni auxiliare ca: depozitarea, pastrarea si transportul semintelor.
8. Comercializarea inseamna vanzarea, detinerea in vederea vanzarii, oferta
pentru vanzare si orice cedare, furnizare sau transfer, in scopul unei
exploatari comerciale a semintei la terti, fie ca este sau nu este remunerata.
Nu fac obiectul comercializarii:
a) livrarea de seminte la organismele oficiale de testare si inspectie;
b) furnizarea de seminte la prestatorii de servicii in vederea
transformarii sau conditionarii, atat timp cat prestatorul de servicii nu
obtine un drept asupra semintei furnizate astfel;
c) furnizarea de seminte brute, sub anumite conditii, la prestatorii de
servicii, in vederea producerii unor materii prime agricole destinate pentru
scopuri industriale, sau de seminte inmultite pentru acest scop (procesare),
atat timp cat prestatorul de servicii nu obtine un drept nici asupra semintei
furnizate, nici asupra produsului recoltei.
9. Categoriile biologice din procesul de producere a semintelor sunt
definite dupa cum urmeaza:
a) samanta amelioratorului inseamna samanta:
- produsa de catre sau sub directa responsabilitate a amelioratorului ori a
mentinatorului, folosind selectia conservativa sau alte metode stiintifice
specifice;
- care este destinata producerii semintelor de prebaza;
- care satisface cerintele impuse de reglementarile in vigoare privind
puritatea varietala pentru semintele de prebaza;
b) samanta de prebaza inseamna samanta din toate verigile biologice dintre
samanta amelioratorului si samanta de baza, care:
- a fost produsa de sau sub directa responsabilitate a mentinatorului;
- a fost produsa din samanta amelioratorului ori din samanta de prebaza;
- este destinata producerii de samanta de prebaza sau de baza;
- satisface cerintele impuse de reglementarile in vigoare specificate
pentru semintele de prebaza;
c) samanta de baza inseamna samanta:
- produsa de catre sau sub directa responsabilitate a mentinatorului;
- care a fost produsa din samanta de prebaza;
- care este destinata producerii de samanta certificata;
- care satisface cerintele impuse de reglementarile in vigoare specificate
pentru semintele de baza;
d) samanta certificata inseamna:
- in cazul hibrizilor, samanta produsa in loturi de hibridare din samanta
de baza si care este destinata producerii de recolta pentru consum uman, animal
sau pentru industrializare;
- in cazul soiurilor, samanta produsa direct din samanta de baza pentru
reinmultiri sau pentru consum si care satisface cerintele impuse de
reglementarile in vigoare, specificate pentru semintele certificate;
- la cererea autorului sau mentinatorului poate fi obtinuta dintr-o samanta
de prebaza;
c) samanta comerciala inseamna samanta care:
- are identitate ca specie;
- corespunde conditiilor impuse de reglementarile in vigoare specificate
pentru semintele comerciale;
- corespunde, in urma unui examen, conditiilor de valoare culturala
prevazute in normele in vigoare.
10. Inregistrarea agentilor economici inseamna operatiunea de admitere a unei
activitati pe care un agent economic, persoana fizica sau juridica, doreste sa
o efectueze in cadrul obiectului sau de activitate, daca sunt indeplinite
conditiile tehnice si organizatorice preliminare desfasurarii respectivei
activitati.
11. Contractul de multiplicare inseamna contractul de prestare de servicii
care prevede conditiile tehnice si financiare de realizare a productiei de
seminte multiplicate, incheiat, in conditiile legii, intre proprietarul
semintelor destinate multiplicarii sau reprezentantul acestuia si un agricultor
multiplicator.
12. Declaratia de multiplicare inseamna cererea persoanelor fizice sau
juridice inregistrate pentru producerea de seminte, adresata autoritatii de
certificare, in vederea admiterii culturii semincere, destinata multiplicarii,
pentru inspectia in camp.
13. Supravegherea oficiala inseamna procedura prin care autoritatea
oficiala urmareste si verifica activitatea specifica a unei persoane fizice sau
juridice imputernicite de autoritatea respectiva sa desfasoare o anumita
activitate in numele sau.